sábado, 2 de abril de 2016

Aniversarios (CXVII) [Marzo / March 27-31]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Marzo aquí / All anniversaries for March here.
_________________________________________________________

El 27 de Marzo es el cumple de

John James Chalon, pintor suizo nacido en 1778, activo en Inglaterra. Abarcó una amplia gama de temas: paisajes, escenas marinas, la vida animal y la figura.
Se fue a Inglaterra siendo muy joven, y entró en la Escuelas de la Academia en 1796. Su primera obra, "Banditti at their Repast", apareció en 1800. En 1808, él, su hermano Alfred Edward Chalon, y algunos amigos, fundaron la Sociedad del Boceto, y el mismo año se unió a la Sociedad de la Acuarela, pero en 1813 se separó y volvió a dedicarse a pintar cuadros al óleo para la Royal Academy. Fue elegido miembro asociado de esa institución en 1827, y académico en 1841.
Era aficionado a los paisajes de Suiza, la tierra de su padre y madre, y algunos de sus mejores paisajes son transcripciones fieles de sus montañas y lagos. Entre ellas una obra muy noble es su "Castillo de Chillon"; sus solitarias paredes blancas contrastan fuertemente con las oscuras montañas que se elevan detrás, y que brillan en la ondulaciones del lago azul claro. Entre sus producciones posteriores se cuentan "Gil Blas, en la Cueva de los Ladrones", de 1843, y la "Llegada del Vapor a Folkestone", de 1844.
En 1847 sufrió un ataque de parálisis, y, después de una larga y penosa enfermedad, murió en Kensington en 1854.

"Escena en Plymouth Sound en agosto de 1815: Napoleón a bordo del Belerofonte / 
Scene on Plymouth Sound in August 1815: Napoleon on board the Bellerophon"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 96,5 × 153,7 cm., 1816
National Maritime Museum (Greenwich, Reino Unido / UK)

John James Chalon en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (XLI)]
Napoleón Bonaparte en "El Hurgador" / in this blog[Todos los enlaces / All Links]


El 28 de Marzo es el cumple de

Fra Bartolomeo o fray Bartolomé (di Pagholo), también conocido como Baccio della Porta, fue un pintor renacentista italiano de temas religiosos nacido en 1472.
A partir de 1483 o 1484, por recomendación de Benedetto da Maiano, trabajó de aprendiz en el taller de Cosimo Rosselli. Fue uno de los más grandes pintores de su tiempo. En 1490 o 1491, comenzó una colaboración con Mariotto Albertinelli. A finales de la década de 1490 Baccio se sumó a las enseñanzas de Fra Girolamo Savonarola, quien denunció lo que consideraba como arte contemporáneo vano y corrupto.
Inicialmente sus obras muestran la influencia del asistente de Rosselli, Piero di Cosimo, y las de Domenico Ghirlandaio y Filippino Lippi. Después de su hiato 1500-1503, pareció cambiar la visión, tomando de Raphael la representación de la luz y sus efectos sobre las formas en movimiento.
Las figuras de Fra Bartolomeo son generalmente pequeñas y cubiertas.
Las composiciones de Fra Bartolomeo son notables por su habilidad en la volumetría de la luz y la sombra, la riqueza y la delicadeza de la coloración.
Murió en 1517.

"Madonna con santos y el donante Jean Carandollet / Madonna with Saints and the Donor Jean Carandollet"
Color sobre madera / color on wood, 260 × 230 cm., 1511-1512.
Catedral de Besançon Cathedral (Francia / France)


El 29 de Marzo es el cumple de

Roberto "Bobby" Rodríguez Chabet, artista filipino nacido en 1937, ampliamente reconocido como el padre del arte conceptual de su país.
Estudió arquitectura en la Universidad de Santo Tomás, donde se graduó en 1961. Realizó su primera exposición individual en la Galería Luz ese mismo año. Fue el director del museo, fundador del Centro Cultural de Filipinas y sirvió allí como curador a partir 1967-1970. Él inició los Premios 13 Artistas, dando reconocimiento a los jóvenes artistas cuyas obras "muestran un carácter reciente, un alejamiento de los modos conocidos y pasados de la creación artística".
Lideró el grupo de arte conceptual de los 70s llamado Shop 6 y enseñó durante más de 30 años en la Escuela de Bellas Artes UP, donde defendía una práctica artística que daba prioridad a la idea sobre la forma. Desde la década de 1970 organizó exposiciones referentes con obras de artistas jóvenes.
Chabet describía sus piezas como "criaturas de la memoria" y a él mismo como su "guardián". Sus obras son el resultado de un proceso de desintegración de las nociones fijas sobre arte y significado. Altamente alegórico, sus dibujos, collages, esculturas e instalaciones cuestionan la modernidad. Sus obras son meditaciones sobre el espacio, la naturaleza transitoria de objetos comunes y las colisiones que se producen con su desplazamiento.
Prolífico y polifacético, Chabet se aventuró en la arquitectura, la pintura, el grabado, la escultura, el diseño escénico, la enseñanza, la fotografía y la escritura.
Murió en 2013.

"Muelle y océano / Pier and Ocean", madera contrachapada, acrílico, bisagras / 
plywood, acrylic, hinges, 243,84 x 670,56 x 365,76 cm. (aprox), 1996
Fotografía de la obra de Chabet de "Regarding Place, No Place", una exposición curada por Chabet que también incluía obras de Danilo Dalena, Fernando Modesto y Antonio Austria, en The Art Center, SM Megamal, 12 al 15 de mayo de 1996 /
Photograph from 'Regarding Place, No Place,' an exhibition curated by Chabet and also featuring Danilo Dalena, Fernando Modesto, and Antonio Austria, at The Art Center, SM Megamall from 12 - 25 May 1996.


El 30 de Marzo es el cumple de

Koloman "Kolo" Moser, artista austríaco nacido en 1868, que ejerció una influencia considerable sobre el arte gráfico del siglo XX. Fue uno de los más destacados artistas del movimiento de la secesión y co-fundador de los Talleres Vieneses.
Durante su vida, Moser diseñado una amplia gama de obras de arte: libros y obras gráficas para sellos y viñetas de revistas, moda, vidrieras, porcelanas y cerámicas, vidrio soplado, artículos de mesa, plata, joyas y muebles, por nombrar tan sólo algunos de sus intereses.
Estudió en la Wiener Akademie y de la Escuela de Artes, donde también enseñó a partir de 1899.
Sus diseños en arquitectura, muebles, joyas, gráficos y tapices ayudaron a caracterizar la obra de esta época. Moser se basó en las líneas limpias y motivos repetitivos de arte griego y romano clásico y la arquitectura en reacción a la decadencia barroca de los alrededores de Viena en el cambio de siglo.
Murió en 1918.

"Meerjungfrau / Sirena / Mermaid", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 37,7 x 50,3 cm., 1914. Colección privada / Private Collection

Kolo Moser en "El Hurgador" / in this blog[George Minne (Escultura)], [Asonancias (XXVII)]


El 31 de Marzo es el cumple de

John La Farge, pintor, muralista, artista del vitral, decorador y escritor estadounidense nacido en 1835.
Su interés por el arte comenzó durante sus estudios en la Universidad Mount St. Mary en Maryland y el Colegio de San Juan (ahora Universidad de Fordham) en Nueva York. En un principio su intención de estudiar derecho, pero esto cambió después de su primera visita a París, Francia, en 1856. Estimulado por las artes en la ciudad, estudió con Thomas Couture y entró en contacto con notable gente de letras. También estudió con el pintor William Morris Hunt en Newport, Rhode Island.
Fue un pionero en el estudio del arte japonés, cuya influencia es notoria en su trabajo.
En la década de 1870 comenzó a hacer murales, que se hicieron populares en los edificios públicos, así como en las iglesias. La Farge hizo extensos viajes por Asia y el Pacífico Sur que inspiraron su pintura.
Experimentó con los problemas del color, sobre todo en el medio de las vidrieras. Su trabajo rivalizaba con la belleza de las ventanas medievales y añadió nuevos recursos con el uso de vidrio opalescente y sus métodos originales de capas y soldadura del vidrio. El vidrio opalescente había sido utilizado durante siglos en vajilla, pero nunca antes se había formado en láminas planas para uso en vidrieras y otros objetos decorativos.
Murió en 1910.

"Primavera / Spring", vitral (vidrio opalescente, vidrio pintado, plomo) / 
stained glass (opalescent glass, painted glass, lead), 254 x 176,5 cm., 1900-02
Philadelphia Museum of Art (EE.UU. / USA)


Textos en inglés / English translation

On March 27 is the birthday of

John James Chalon, Swiss painter active in England, born in 1778. He treated a wide range of subjects — landscapes, marine scenes, animal life, and figure-pieces.
He went to England when quite young, and entered the Schools of the Academy in 1796. His first picture, 'Banditti at their Repast,' appeared in 1800. In 1808, he, his brother Alfred Edward Chalon, and some friends, founded the Sketching Society, and in the same year he joined the Water-Colour Society, but in 1813 he seceded from it, and again devoted himself to painting pictures in oil for the Royal Academy. He was elected an Associate of that institution in 1827, and an Academician in 1841.
He was fond of the scenery of Switzerland, the land of his father and mother, and some of his finest landscapes are faithful transcripts of its mountains and lakes. Among these, a very noble work is his 'Castle of Chillon,' its lonely white walls strongly contrasting with the dark mountains that rise behind them, and glittering in the ripple of the clear blue lake. Amongst his later productions were 'Gil Blas in the Robbers' Cave,' in 1843, and the 'Arrival of the Steamer at Folkestone,' in 1844.
In 1847 he was seized by an attack of paralysis, and, after a long and painful illness, died at Kensington in 1854.

On March 28 is the birthday of

Fra Bartolomeo or Fra Bartolommeo (di Pagholo), also known as Baccio della Porta, was an Italian Renaissance painter of religious subjects born in 1472.
Starting from 1483 or 1484, by recommendation of Benedetto da Maiano, he apprenticed in the workshop of Cosimo Rosselli. He was one of the greatest painters of his time. In 1490 or 1491 he began a collaboration with Mariotto Albertinelli. In the late 1490s Baccio was drawn to the teachings of Fra Girolamo Savonarola, who denounced what he viewed as vain and corrupt contemporary art.
Initially, his works showed the influence of Rosselli's assistant, Piero di Cosimo, and those of Domenico Ghirlandaio and Filippino Lippi. After his hiatus from 1500 to 1503, he seemed to change vision, taking from Raphael the representation of light and its effects over moving shapes.
Fra Bartolomeo's figures are generally small and draped.
Fra Bartolomeo's compositions are remarkable for skill in the massing of light and shade, richness and delicacy of colouring.
He died in 1517.

On March 29 is the birthday of

Roberto "Bobby" Rodríguez Chabet, artist from the Philippines born in 1937, widely recognized as the father of Philippine conceptual art.
He studied architecture at the University of Santo Tomas where he graduated in 1961. He had his first solo exhibition at the Luz Gallery in the same year. He was the founding museum director of the Cultural Center of the Philippines and served there as curator from 1967–1970. He initiated the first 13 Artists Awards, giving recognition to young artists whose works 'show a recentness, a turning away from the past and familiar modes of art-making'.
He led the 1970s conceptual art group called Shop 6 and taught for over 30 years at the UP College of Fine Arts, where he espoused an art practice that gave precedence to idea over form. Since the 1970s, he has been organizing landmark exhibitions featuring works by young artists.
Chabet described his pieces as "creatures of memory" and himself as their "custodian." His works are the result of a process of unraveling of fixed notions about art and meaning. Highly allegorical, his drawings, collages, sculptures and installations question modernity. His works are meditations on space, the transitory nature of commonplace objects and the collisions that occur with their displacement.
Prolific and multifaceted, Chabet ventured into architecture, painting, printmaking, sculpture, stage designing, teaching, photography and writing.
He died in 2013.

On March 30 is the birthday of

Koloman "Kolo" Moser, Austrian artist born in 1868, who exerted considerable influence on twentieth-century graphic art and one of the foremost artists of the Vienna Secession movement and a co-founder of Wiener Werkstätte.
During his life, Moser designed a wide array of art works - books and graphic works from postage stamps to magazine vignettes; fashion; stained glass windows, porcelains and ceramics, blown glass, tableware, silver, jewelry, and furniture - to name a few of his interests.
He studied at the Wiener Akademie and the Kunstgewerbeschule, where he also taught from 1899.
His designs in architecture, furniture, jewellery, graphics, and tapestries helped characterise the work of this era. Moser drew upon the clean lines and repetitive motifs of classical Greek and Roman art and architecture in reaction to the Baroque decadence of his turn-of-the-century Viennese surroundings.
He died in 1918.

On March 31 is the birthday of

John La Farge, American painter, muralist, stained glass window maker, decorator, and writer born in 1835.
His interest in art began during his studies at Mount St. Mary's University in Maryland and St. John's College (now Fordham University) in New York. He initially intended to study law, but this changed after his first visit to Paris, France in 1856. Stimulated by the arts in the city, he studied with Thomas Couture and became acquainted with notable literary people. La Farge also studied with the painter William Morris Hunt in Newport, Rhode Island.
He was a pioneer in the study of Japanese art, the influence of which is seen in his work. 
In the 1870s, La Farge began to do murals, which became popular for public buildings as well as churches. La Farge made extensive travels in Asia and the South Pacific, which inspired his painting.
La Farge experimented with color problems, especially in the medium of stained glass. His work rivaled the beauty of medieval windows and added new resources by his use of opalescent glass and by his original methods of layering and welding the glass. Opalescent glass had been used for centuries in tableware, but it had never before been formed into flat sheets for use in stained-glass windows and other decorative objects.
He died in 1910.

No hay comentarios:

Publicar un comentario