sábado, 23 de septiembre de 2017

Aniversarios (CXCVI) [Septiembre / September 17-23]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Septiembre aquí / All anniversaries for September here.
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El 17 de Septiembre es el cumple de

Paola Romano, pintora y escultora italiana, nacida en Monterotondo, Roma, en 1951. 

"Luna in Bianco e Nero / Luna en blanco y negro / Moon in Black & White"
Técnica mixta sobre tabla / mixed media on wood, diam. 80 cm., 2017. Link

Se formó en el ambiente artístico de Roma, donde vivió y trabajó hasta 2011. En 2012 abrió un fascinante showroom ubicado en el antiguo pueblo de su ciudad natal en la que reside actualmente. Después de la formación en la Universidad de Bellas Artes de Roma y de los procesos de estudio continuo, alrededor del año 2000 comenzó un camino más activo en la producción de obras de arte altamente matéricas. Estamos asistiendo al nacimiento de una nueva identidad, tanto personal como artística, y las obras de  Romano se pueden encontrar, desde el comienzo de su producción, en prestigiosas colecciones de arte, tanto públicas como privadas.

"Luna Grigia / Luna gris / Grey Moon"
Técnica mixta sobre tabla / mixed media on wood, diam. 180 cm., 2014. Link

Entre sus obras más conocidas destacan la serie "Luna", que en 2012 ha dominado el cielo de via Margutta en Roma, las series "Planimetría", "Plástico", "Zoom", la impresionante serie de trabajos realizados al fresco, sus muy apreciadas esculturas en bronce, y la serie "Monocromo", en particular la producción de blanco también se incluye en la película de Carlo Verdone "Con buena estrella", lanzada en las salas italianas en febrero de 2014.
Participó en la 54 Bienal de Venecia en 2011.

"Luna oro / Luna de oro / Golden Moon"
Técnica mixta sobre tabla / mixed media on wood, 120 x 120 cm. Link


El 18 de Septiembre es el cumple de

Friedrich Wilhelm Kuhnert, pintor, autor e ilustrador alemán nacido en 1865, que se especializó en imágenes de animales.
Más imágenes e información en los posts previos.

"Elefanten auf der Wanderung / Elefantes en marcha / Elephants on the Move"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 48,2 x 84,5 cm. Sotheby's

"Sichernder Tiger / Tigre alerta / Tiger on the Watch"
Óleo sobre panel / oil on panel, 22 x 27cm., 1901. Sotheby's

"Canguros rojos en el campo / Red Kangaroos in the Outback"
Óleo sobre lienzo panel / oil on canvasboard, 44,5 x 29,6 cm. Sotheby's

"Alce en las tierras altas de Suecia / Moose in the Swedish Highlands"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 141 x 285 cm., 1922. Bonhams

"Elenantilope / Antílope Eland Común / Eland Antelope (Taurotragus oryx)", 21,3 x 13,3 cm., c.1926
Brehms Tierleben, Small Edition, 1927. Wikimedia Commons

Wilhelm Kuhnert en "El Hurgador" / in this blog[Rinocerontes (LX)], [Recolección (LXXXIII)]


El 19 de Septiembre es el cumple de

Marie Cazin (de nacimiento Marie Clarisse Marguerite Guillet), pintora paisajista, artista decorativa y escultora francesa nacida en 1844 en Paimbœuf.

"Una calle de Normandía / A Normandy Street"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 40,7 x 29,2 cm. Invaluable

Estudió en París con Juliette Peyrol-Bonheur (1830-1891), hermana de Rosa Bonheur, y con Jean-Charles Cazin, con quien se casó en 1868. A partir de 1876 expuso pinturas en el Salon des Artistes Français y, desde 1882, presentó también esculturas. También expuso en la Royal Academy of Arts en 1874 y 1878.
Su escultura más conocida, "Jeunes filles / Las señoritas" fue mostrada en 1886 y comprada por el gobierno en 1899. Ahora está en exhibición en el Musée Antoine Lécuyer
Saint-Quentin (Somme, Francia). Expuso con Les XX en Bruselas en 1887 y ganó una medalla de oro en la Exposición Universal (1889).

"La laitière sur le chemin de retour / La lechera de regreso a casa / The dairy on the way home"
Óleo sobre panel / oil on panel, 40,7 x 31,8 cm. Invaluable

En 1891 se convirtió en miembro de la Société Nationale des Beaux-Arts. Dos años más tarde participó en una exhibición de mujeres artistas en el Edificio de Mujeres en la Exposición Colombiana Mundial. Después de la muerte de su marido diseñó el monumento para su tumba. También diseñó un monumento a los doctores Hubert Cazin (1724-1795) y Paul Perrochaud en Berck.

"Paisaje, Pueblo entre los árboles / Landscape, Village among Trees"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 24,8 x 34,3 cm. Foto / Photo: York Museums Trust. ArtUK

Un tema prominente en sus pinturas son las mujeres en el trabajo. Durante la Primera Guerra Mundial mantuvo un estudio en el Barrio Latino. Además de su obra regular, creó varios frescos por encargo y realizó diseños para la Manufacture Gobelins. Unos años antes de su muerte, se retiró a Pas-de-Calais.
Su hijo Michel (1869-1917) se convirtió en un conocido grabador.
Murió en 1924.

"Un camino / A Lane", óleo sobre millboard / oil on millboard, 22,2 x 29,8 cm
Foto / Photo: York Museums Trust. ArtUK


El 20 de Septiembre es el cumple de

Paulino Vicente (hijo) "El Mozu", pintor asturiano nacido en 1924, hijo del también pintor Paulino Vicente.
Desde muy joven mostró aptitudes para la creación artística. Pensionado por la Diputación Provincial para seguir estudios en la Escuela Superior de Bellas Artes de San Fernando (Madrid), la evolución de una tuberculosis que se le había manifestado a los 15 años de edad hizo que su aprendizaje se viese truncado por largos tratamientos médicos en sanatorios, por lo que puede considerarse que su formación fue prácticamente autodidacta.
Fue introducido en el ambiente intelectual madrileño por Marino Gómez Santos. Allí visitaba constantemente el Museo del Prado y acudía a las tertulias de escritores del Café Gijón.
Su primera etapa creativa está muy influida por los modelos paternos, centrándose en la representación de tipos populares: mineros asturianos, campesinos leoneses y personajes del Madrid castizo. Emplea entonces el carbón, la témpera y, raramente, la acuarela, pero destaca sobre todo en el dominio del pastel, con la que realizó sus mejores obras.
Su primera exposición individual tuvo lugar en 1949 en la Universidad de Oviedo, con buena recepción de la crítica.

"El gallinero de las monjas / The Nuns Henhouse", óleo sobre tabla / oil on wood, 38 x 46 cm., c.1954
Galería de la Universidad de Oviedo (GAUDEO)

Su segundo periodo se caracteriza por el empleo del óleo y la apertura a otras temáticas, como el paisaje y ambiciosas composiciones con figuras.
En su último período se abre a la realización de un arte decorativo aplicado a la arquitectura, siendo pionero en lo que se convertirá en una práctica habitual en los artistas asturianos de su generación. Realiza diseños para vidrieras, mosaicos de azulejos, y murales en lienzo para iglesias, edificios públicos y locales comerciales, al tiempo que su pintura se va haciendo cada vez más esencial. Esa búsqueda de un lenguaje original de la pintura lo conduce con naturalidad hacia una abstracción aún no definida pero que se intuye en sus últimas obras, realizadas poco antes de su muerte en 1956, en su ciudad natal.

"Domingo / Sunday", acuarela, cera / watercolor, wax, 23 x 19 cm., c. 1948
Galería de la Universidad de Oviedo (GAUDEO)


El 21 de Septiembre es el cumple de

Christopher Edward Perkins, artista en Inglaterra y Nueva Zelanda nacido en 1891 en Peterborough, Inglaterra.

"Berry en / Berry at Pelorus Sound", óleo sobre panel / oil on board, c.1930
Museum of New Zealand Te Papa Tongarewa (Wellington, Nueva Zelanda / New Zealand)

Fue educado en la Escuela de Gresham, Holt, luego en la Escuela de Arte Heatherley en Londres, en 1907, una academia en Roma en 1908, y la Escuela de Slade de Bellas Artes, donde entre sus compañeros de estudio estaban Dora Carrington, Mark Gertler, Stanley Spencer y CRW Nevinson.
En 1914 lanzó su carrera profesional, pero se unió al ejército británico cuando estalló la Primera Guerra Mundial, ascendiendo al rango de capitán de actuaciones. Luego regresó a la pintura, y en la década de 1920 él y su familia vivieron en Francia. Publicó un ensayo sobre los museos en 1925. Su obra se hizo conocida, y en 1925 fue ayudado por Roger Fry y William Rothenstein para conseguir un puesto en la enseñanza. Realizó una gran exposición en Londres en 1927. En enero de 1929 se fue a enseñar en el Wellington Technical College de Nueva Zelanda. En 1932 dejó caducar su contrato y trasladarse a Rotorua, donde la disponibilidad de temas maoríes era una atracción.
Perkins exhibió regularmente con la Academia de Bellas Artes de Nueva Zelanda de 1929 a 1933. Llevó a cabo una exposición individual en 1931. En 1933 realizó una exposición significativa en Sydney, Australia.

"Taranaki", óleo / oil, 20" x 36", 1931
Auckland Art Gallery Toi o Tāmaki (Nueva Zelanda / New Zealand)

"Meditación / Meditation"; óleo / oil, 90,8 x 71,1 cm., 1931 
Auckland City Art Gallery Toi o Tāmaki (Nueva Zelanda / New Zealand)

Entre sus obras más importantes se encuentran La fábrica de ladrillos Silverstream (1930), Taranaki (1931), Actividad en el muelle (1931), Meditación (1931) y La reunión maorí (1932-34).
Perkins regresó a Inglaterra en febrero de 1934. Volvió a servir en el ejército durante la Segunda Guerra Mundial y también trabajó como artista de guerra no oficial. Alcanzó una reputación como pintor de retratos, exponiendo pinturas en la Real Academia de las Artes y celebrando muchas exposiciones, pero nunca alcanzó la posición de liderazgo que había tenido en Nueva Zelanda.
Murió en 1968.

"Reunión Maorí / Maori meeting", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 91,4 x 182,9 cm., 1932-34
Auckland Art Gallery Toi o Tāmaki (Nueva Zelanda / New Zealand)


El 22 de Septiembre es el cumple de

Tomás Povedano de Arcos, pintor español nacido en Córdoba en 1847, que emigró a América y terminó estableciéndose en Costa Rica.

"Verduras / Vegetables", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 72 × 110 cm.
Museos del Banco Central (San José, Costa Rica). Link

Estudió pintura en Málaga y Sevilla, ciudad en la que trabajó como ilustrador mientras era alumno en la Academia de Bellas Artes e impartía lecciones particulares de dibujo. Su carrera artística la comenzó decorando abanicos.
En 1889-1891 participó en los certámenes científicos, literarios y artísticos de Sevilla y en 1889 obtuvo medalla de oro en la Exposición Universal de París por un retrato de cuerpo entero. Ese triunfo contribuyó a que saliera vencedor en el concurso abierto por la Legación de Ecuador para crear una escuela superior de artes plásticas en Cuenca.

"Autorretrato / Self Portrait", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 65 × 50 cm., 1942
Museo de Arte Costarricense (San José, Costa Rica)

Llega a ese país sudamericano en 1892 y funda la Academia de Bellas Artes de Cuenca y también la de Guayaquil. Durante el tiempo que permaneció en Ecuador tuvo importantes encargos de retratos.
Abandonó Ecuador en 1896 para trasladarse a México, pero en el trayecto hizo un alto en Costa Rica por invitación del Gobierno. El presidente Rafael Yglesias Castro lo contrata para organizar la Escuela Nacional de Bellas Artes, que es inaugurada el 12 de marzo del año siguiente en San José. Desempeñó el cargo de director de dicha Escuela hasta 1940, año en que en que la institución pasa a formar parte de la Universidad de Costa Rica.

"Domingueando", óleo sobre lienzo / oil on canvas, c.1905
Museo de Arte Costarricense (San José, Costa Rica)

Impresionado por los aborígenes, Povedano pintó cuadros que reflejan, idealizada, la cultura, la historia, el arte y la fisonomía de la población autóctona de América. Realizó asimismo una importante obra de temática nacional que incluye paisajes y temas costumbristas.
Pintó retratos de varios presidentes y de miembros de importantes familias del país. Fue un claro representante del estilo académico, que imperó en los primeros años de desarrollo de la pintura costarricense. 
Varias obras de Povedano sirvieron de base para imágenes que después fueron grabadas en billetes que circularon en Costa Rica.
Murió en 1943.

"Niña / Girl", óleo sobre lienzo / oil on canvas
Museo de Arte Costarricense (San José, Costa Rica)


Hoy, 23 de Septiembre es el cumple de

Pekka Halonen, pintor finlandés nacido en 1865 en Linnasalmi, Lapinlahti. Sus temas favoritos fueron el paisaje finlandés y su gente, que representó en su estilo realista.

"Kanteleensoittaja / La intérprete de kantele / The Kantele Player", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 54 × 52 cm., 1892 
Foto / Photo: Kansallisgalleria - Kirsi Halkola
Kansallisgalleria / Galería Nacional (Helsinki, Finlandia / Finland)

El padre de Halonen era un artista aficionado que no sólo dirigía la granja, sino que también trabajaba como pintor decorativo en encargos para iglesias en distritos vecinos. Halonen acompañó a menudo a su padre en estos viajes y así fue introducido en el arte de pintar.
Estudió en Helsinki en la Escuela de Dibujo de la Sociedad de Arte durante cuatro años. Se graduó con buenas calificaciones y ganó una beca para estudiar en el extranjero. En 1890 fue a París, donde primero estudió en la academia Julian y luego con Paul Gauguin. También estudió en la Academia Vitti.

"Avannolla / Lavando en el hielo / Washing on the Ice", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 125 × 180 cm., 1900
Foto / Photo: Kansallisgalleria - Jouko Könönen
Kansallisgalleria / Galería Nacional (Helsinki, Finlandia / Finland)

En 1895 se casó con una joven estudiante de música, Maija Mäkinen. Al comienzo de su matrimonio, la pareja vivió en varios lugares antes de establecerse en una casa con un estudio en el lago Tuusula en Tuusula, Finlandia en 1895. Aquí la familia Halonen vivía en una imponente villa de madera de pino llamada Halosenniemi, que fue diseñada por el mismo Pekka Halonen mismo su hermano Antti, y que finalizó en 1902.
El edificio es ahora un museo que incluye mobiliario original y el arte de Halonen. En las orillas del lago donde residió floreció una comunidad de artistas, ayudando a desarrollar un sentido de la identidad nacional finlandesa. Halosenniemi fue diseñado con los estudios de dos pisos de París en mente, con techos altos y altas ventanas en el estudio, y el segundo piso de los cuartos accesible por un conjunto de escaleras y un balcón que daba al estudio.

"Nainen veneessä / Mujer en un bote / Woman in a Boat"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 92 x 73 cm., 1924
Foto / Photo: Kansallisgalleria - Halkola, Kirsi
Kansallisgalleria / Galería Nacional (Helsinki, Finlandia / Finland)

Junto a la casa Halonen construyó una sauna, que en la tradición típica de Finlandia también servía como lavandería. El paisaje cerca de Halosenniemi fue una fuente importante de inspiración para su arte. En Tuusula tenía un amplio círculo de amigos artistas y familiares que le proporcionaban una fuente diaria de estimulación social y cultural.
Murió en Tuusula en 1933.

"Tienraivaajia Karjalassa / Pioneros en / Pioneers in Karelia"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1900
Foto / Photo: Kansallisgalleria - Matti Janas
Kansallisgalleria / Galería Nacional (Helsinki, Finlandia / Finland)


Textos en inglés / English translation

On September 17 is the birthday of

Paola Romano, an Italian painter and sculptor, born in Monterotondo (Rome), in 1951.
She trained in the artistic atmosphere of Rome where she lived and worked until 2011, and in 2012 opens a fascinating showroom set in the ancient village of her hometown in which she currently resides. After a training at the RUFA (Rome University of Fine Arts) and continuous study processes, around 2000, a more active path in the production of highly material works of art began. We are faced with the birth of a new identity both artistic and personal, and the works by Romano have been, since the beginning of production, in prestigious art collections, both public and private.
Among his most famous works are the "Moon" series that in 2012 dominated the street of Margutta in Rome, the "Planimetry", "Plastics", and "Zoom" series, the fascinating series of frescoes, the acclaimed bronze sculptures and the "Monochrome" series, in particular the blank production also included in Carlo Verdone's film "Under a good star" released in Italian cinemas in February 2014.
She participated in the 54 Biennale of Art in Venice in 2011.

On September 18 is the birthday of

Friedrich Wilhelm Kuhnert, German painter, author and illustrator born in 1865, who specialized in animal images.
After the end of his technical-commercial apprenticeship at the age of 17, Kuhnert was a scholarship student at the Berlin University of the Arts from 1883 to 1887. From his home in Berlin, he embarked on travels to Scandinavia, Egypt, East Africa and India to make landscape and animal studies. His favorite motif was the African lion. In 1901 Kuhnert was the illustrator for zoologist Johann Wilhelm Haacke's book Animal Life on Earth. In 1903, he became one of the many artists selected to provide illustrations and design trading cards for the Cologne chocolate company, Stollwerck. He also provided some illustrations for the 1900 edition of Brehms Tierleben.
He died in 1926.

On September 19 is the birthday of

Marie Cazin (née Marie Clarisse Marguerite Guillet), French landscape painter, decorative artist and sculptor born in 1844 in Paimbœuf. 
She studied in Paris with Juliette Peyrol-Bonheur (1830-1891), the sister of Rosa Bonheur, and with Jean-Charles Cazin, who she married in 1868. Beginning in 1876, she exhibited paintings at the Salon des Artistes Français and, from 1882, presented sculptures as well. She also exhibited at the Royal Academy of Arts in 1874 and 1878.
Her best-known sculpture, "Jeunes filles / The Young Ladies" was shown in 1886 and purchased by the government in 1899. It is now on display at the Musée Antoine Lécuyer
Saint-Quentin (Somme, France). She exhibited with Les XX in Brussels in 1887 and won a gold medal at the Exposition Universelle (1889).
In 1891, she became a member of the Société Nationale des Beaux-Arts. Two years later, she participated in an exhibition of women artists in the Women's Building at the World's Columbian Exposition. Following her husband's death, she designed the monument for his tomb. She also designed a monument to doctors Hubert Cazin (1724-1795) and Paul Perrochaud in Berck.
A prominent theme in her paintings are women at work. During the First World War, she maintained a studio in the Latin Quarter. In addition to her regular work, she created several frescoes on commission and did designs for the Gobelins Manufactory. A few years before her death, she retired to Pas-de-Calais.
Her son, Michel (1869-1917), became a well-known engraver.
She died in 1924.

On September 20 is the birthday of

Paulino Vicente Jr. "El Mozu", Asturian painter born in 1924, son of the painter Paulino Vicente.
From a young age he showed skills for artistic creation. He was pensioned by the Provincial Council to study at the School of Fine Arts of San Fernando (Madrid), the evolution of a tuberculosis that had manifested to him at the age of 15 caused his learning to be truncated by long medical treatments in sanatoria, so it can be considered that their training was practically self-taught.
It was introduced in the intellectual environment of Madrid by Marino Gómez Santos. There he constantly visited the Prado Museum and attended the gatherings of writers at Café Gijón.
His first creative stage was strongly influenced by the paternal models, focusing on the representation of popular types: Asturian miners, Leonese peasants and characters from Madrid. He then uses charcoal, tempera and, rarely, watercolor, but he stands out especially in the domain of pastel, with which he performed his best works.
His first solo exhibition took place in 1949 at the University of Oviedo, with good reception by critics.
His second period is characterized by the use of oil and the opening to other themes, such as landscape and ambitious compositions with figures.
In his last period he opened to the realization of a decorative art applied to the architecture, being pioneer in what will become a habitual practice in the Asturian artists of his generation. He designs stained glass, mosaic tiles, and canvas murals for churches, public buildings and commercial premises, while painting becomes more and more essential. This quest for an original language of painting leads him naturally to an abstraction not yet defined but which can be seen in his later works, made shortly before his death in 1956, in his native city.

On September 21 is the birthday of

Christopher Edward Perkins, artist in England and New Zealand born in 1891 in Peterborough, England.
He was educated at Gresham's School, Holt, then at the Heatherley School of Art in London, in 1907, an academy in Rome in 1908, and the Slade School of Fine Art, where his fellow students included Dora Carrington, Mark Gertler, Stanley Spencer and C. R. W. Nevinson.
By 1914 he launched his professional career, but joined the British army at the outbreak of the First World War, rising to the rank of acting captain. He then returned to painting, and in the 1920s he and his family lived in France. He published an essay, On Museums, in 1925. His work was becoming known, and in 1925 he was helped by Roger Fry and William Rothenstein for a teaching position. He held a major exhibition in London in 1927. In January 1929 he went to teach at the Wellington Technical College in New Zealand. In 1932 let his contract lapse and moved to Rotorua, where the availability of Maori subjects was an attraction.
Perkins exhibited regularly with the New Zealand Academy of Fine Arts from 1929 to 1933. He held a solo exhibition in 1931. In 1933 he held a substantial exhibition in Sydney, Australia.
Important works include Silverstream brickworks (1930), Taranaki (1931), Activity on the wharf (1931), Meditation (1931), and Maori meeting (1932–34).
Perkins returned to England in February 1934. He served in the army again during the Second World War and also worked as an unofficial war artist. He achieved a reputation as a portrait painter, showing pictures at the Royal Academy of Arts and holding many exhibitions, but never attained the leading position he had had in New Zealand.
He died in 1968.

On September 22 is the birthday of

Tomás Povedano de Arcos, Spanish painter born in Córdoba in 1847, who emigrated to America and ended up establishing himself in Costa Rica.
He studied painting in Malaga and Seville, where he worked as an illustrator while he was a student at the Academy of Fine Arts and taught private drawing lessons. His artistic career began by decorating fans.
In 1889-1891 participated in the scientific, literary and artistic contests of Seville and in 1889 obtained gold medal in the Universal Exhibition of Paris for a full body portrait. That triumph contributed to win in the contest opened by the Legation of Ecuador to create a superior school of plastic arts in Cuenca.
He arrived in that South American country in 1892 and founded the Academy of Fine Arts in Cuenca and Guayaquil. During the time he stayed in Ecuador he had important commisions for portraits.
He left Ecuador in 1896 to move to Mexico, but on the way he stopped in Costa Rica at the invitation of the Government. President Rafael Yglesias Castro hires him to organize the National School of Fine Arts, which is inaugurated on March 12 of the following year in San José. He held the position of director of this School until 1940, when the institution became part of the University of Costa Rica.
Impressed by the aborigines, Povedano painted pictures that reflect, idealized, the culture, history, art and physiognomy of the native population of America. He also carried out an important work of national theme that includes landscapes and customs themes.
He painted portraits of several presidents and members of important families in the country. He was a clear representative of the academic style, that prevailed in the first years of development of the Costa Rican painting.
Several works by Povedano served as the basis for images that were later printed in banknotes circulated in Costa Rica.
He died in 1943.

Today, September 23, is the birthday of

Pekka Halonen, Finnish painter born in 1865 in Linnasalmi, Lapinlahti. His favorite subjects were the Finnish landscape and its people which he depicted in his Realist style.
Halonen's father was himself an amateur artist who not only ran the farm, but also worked as a decorative painter on commissions from churches in neighbouring districts. Halonen often accompanied his father on these painting trips and was thus introduced into the craft of painting.
He studied in Helsinki at the Art Society's Drawing School for four years. He graduated with good grades and won a scholarship to study abroad. He went in 1890 to Paris, where he first studied at the Academie Julian and later under Paul Gauguin. He also studied at the Académie Vitti.
In 1895 Pekka Halonen married a young music student, Maija Mäkinen. In the beginning of their marriage, the couple lived in several places before settling down in a house with a studio on Lake Tuusula in Tuusula, Finland in 1895. Here the Halonen family lived in an imposing pinewood villa known as ‘Halosenniemi’. Halosenniemi was designed by Pekka Halonen himself and his brother Antti Halonen and was completed in 1902.
The building is now a museum that includes original furnishings and Halonen’s own art. On the shores of the lake where he resided an artists’ community flourished, helping to develop a sense of Finnish national identity. Halosenniemi was designed with the two-storey studios of Paris in mind, with high ceilings and tall windows in the studio, and second-floor living-quarters accessible by a set of stairs and a balcony that overlooked the studio.
Adjacent to the house Halonen built a sauna, which in typical Finnish tradition also served as a laundry. The landscape near Halosenniemi was an important source of inspiration for his art. In Tuusula Halonen had a wide circle of artist friends and relatives which provided him with a daily source of social and cultural stimulation.
He died in Tuusula in 1933.

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