domingo, 19 de mayo de 2019

Aniversarios / Anniversaries (CCXCII) [Mayo / May 13-19]

Todos los aniversarios de Mayo aquí / All anniversaries for May here.
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El 13 de Mayo es el cumple de

Fritz Fröhlich, pintor y poeta austriaco nacido en 1910 en Linz.
Provenía de una familia ferroviaria y asistió a la escuela primaria de Dürnberg en Ottensheim, en la Alta Austria.
Entre 1929 y 1937 estudió en la Academia de Bellas Artes de Viena con Wilhelm Dachauer y Ferdinand Andri. En 1937 participó en la exposición "Arte austriaco del presente" en la antigua Südbahnhalle en Linz y comenzó a trabajar como artista independiente. Ya en 1938 su desarrollo artístico fue interrumpido por un incendio en su estudio en Dürnberg. Toda su obra de juventud, con la excepción de algunas obras a pedido, fue destruida.
Fröhlich fue reclutado en la Wehrmacht en 1940 y se mudó al cuartel de Kagran. En 1941 se casó con Beatrix Weißgärber. A principios del verano del mismo año, fue trasladado al frente del sudeste de Europa al Mar Negro y huyó en 1945.
A partir de 1946 comenzó con varios experimentos artísticos. Su obra fue inicialmente influenciada por sus experiencias en tiempos de guerra. Finalmente, la visita a la exposición Picasso en Munich, en 1952, fue el factor decisivo para su viraje hacia el cubismo analítico, al tiempo que mantuvo el carácter figurativo.
En 1958 fue nombrado profesor.

"Winterliche Begegnung / Reunión de invierno / Winter Reunion"
Óleo sobre tabla / oil on wood, 87 x 116 cm., 1938. Kunsthandel Freller

Un viaje a España en 1961 fue la ocasión para que Fröhlich se involucrara con la cultura morisca y con la personalidad histórica de Carlos V.
En 1979 se presentó una exposición itinerante en la galería de la Ópera Estatal de Viena, en el Kunstverein de Alta Austria, en el Landesmuseum Oldenburg, en el Nassauischer Kunstverein de Wiesbaden, en la Galerie Alpirsbach y en el Landesgirokasse en Stuttgart. Ese mismo año el artista fue galardonado con una muestra en solitario por la Galerie Apfelbaum en el Art Basel.
En 1983 la Abadía de Wilhering, donde Fröhlich pasó gran parte de su vida con su esposa, abrió un museo dedicado a él, la Colección Fritz Fröhlich.
En 2000 el Museo Nórdico de Linz presentó una gran retrospectiva con motivo de su 90 cumpleaños.
Murió en 2001.

"Die unvermeidlich gewordene Trennung / La inevitable separación / The Inevitable Separation"
Acrílico sobre lienzo / acrylic on canvas, 86 x 102 cm. Kunsthandel Freller

On May 13 is the birthday of

Fritz Fröhlich, Austrian painter and poet born in 1910 in Linz.
He came from a railwayman family and attended the elementary school on Dürnberg, in Ottensheim, Upper Austria.
Between 1929 and 1937 he studied at the Academy of Fine Arts Vienna under Wilhelm Dachauer and Ferdinand Andri. In 1937 he participated in the exhibition "Austrian Art of the Present" in the former Südbahnhalle in Linz and began to work as a freelance artist. Already in 1938 his artistic development was interrupted by a fire in his studio at Dürnberg. All youth work - with the exception of some outsourced works - was destroyed.
Fröhlich was drafted into the Wehrmacht in 1940 and moved into Kagran barracks. In 1941 he married Beatrix Weißgärber. In the early summer of the same year he was transferred to the Southeast European front to the Black Sea and fled in 1945.
From 1946 Fritz Fröhlich began with various artistic experiments. His work was initially influenced by his wartime experiences. Finally, the visit to the Picasso exhibition in Munich in 1952 was the decisive factor for his turn to analytic cubism while retaining the representational.
In 1958 he was named Professor.

"Europa auf dem Weg nach Brüssel / Europa en su camino hacia Bruselas /
Europe on the way to Brussels"
Acrílico sobre lienzo / acrylic on canvas, 86 x 102 cm., 1999. Strabag Kunstforum

A trip to Spain in 1961 was the occasion for Fröhlich's engagement with the Moorish culture and with the historical personality of Charles V.
In 1979, a traveling exhibition was shown in the gallery of the Vienna State Opera, in the Upper Austrian Kunstverein, in the Landesmuseum Oldenburg, in the Nassauischer Kunstverein in Wiesbaden, in the Galerie Alpirsbach and in the Landesgirokasse in Stuttgart. In the same year the artist was honored with a "One Man Show" by the Galerie Apfelbaum at the Art Basel.
In 1983 Wilhering Abbey, where Fröhlich spent much of his life with his wife, opened a museum dedicated to him, the Fritz Fröhlich Collection.
In 2000, the Linz City Museum Nordico presented a major retrospective on the occasion of its 90th birthday.
He died in 2001.

"Gegen die Regel / Contra la regla / Against the Rule"
Acrílico sobre lienzo / acrylic on canvas, 48 x 78 cm., 1985. Kunsthandel Freller


El 14 de Mayo es el cumple de

Richard Estes, artista estadounidense nacido en 1932 en Kewanee, Illinois, conocido por sus pinturas fotorrealistas que consisten principalmente en paisajes urbanos y reflejos geométricos, limpios e inanimados. Se le considera uno de los fundadores del movimiento fotorrealista internacional de fines de la década de 1960, con pintores como John Baeder, Ralph Goings, Chuck Close, Audrey Flack y Duane Hanson.
A edad temprana se mudó a Chicago con su familia, donde estudió bellas artes en el Instituto de la Escuela de Arte de Chicago (1952–56). Con frecuencia estudió las obras de pintores realistas como Edgar Degas, Edward Hopper y Thomas Eakins, quienes están fuertemente representados en la colección del Instituto de Arte. Después de completar sus cursos se mudó a la ciudad de Nueva York y durante los siguientes diez años trabajó como artista gráfico para varias editoriales de revistas y agencias de publicidad en Nueva York y España. Durante este período pintaba en su tiempo libre. Había vivido en España desde 1962, y en 1966 ya tenía solvencia financiera como para pintar a tiempo completo.

"Cabinas telefónicas / Telephone Booths"
Acrílico sobre masonita / acrylic on masonite, 122 x 175,3 cm., 1967
Museo Nacional Thyssen-Bornemisza (Madrid, España / Spain)

Sus obras rara vez incluían basura o nieve alrededor de los edificios porque creía que estos detalles restaban valor a los edificios en sí. Las pinturas siempre se sitúan en horas diurnas, lo que sugiere "mañanas de domingo vacías y tranquilas". Las obras de Estes se esfuerzan por crear una tridimensionalidad convincente en un lienzo bidimensional, en base a varias fotografías del tema. Evitó usar los famosos monumentos de Nueva York. Sus pinturas mostraban finos detalles, invisibles para el ojo desnudo, ofrenciendo la "profundidad e intensidad de visión que solo la transformación artística puede lograr". Si bien había un cierto grado de alteración en aras de la composición estética, era importante para Estes que el tema central y los principales objetos reflejados fueran reconocibles, pero también que se mantuviera la calidad evanescente de los reflejos.

"El autobús de Broadway en la calle Liberty / Broadway Bus at Liberty Street"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 86 x 121 cm., 1996
Colección del Banco de la República (Bogotá, Colombia)

On May 14 is the birthday of

Richard Estes, American artist born in 1932 in Kewanee, Illinois, best known for his photorealist paintings generally consist of reflective, clean, and inanimate city and geometric landscapes. He is regarded as one of the founders of the international photo-realist movement of the late 1960s, with such painters as John Baeder, Ralph Goings, Chuck Close, Audrey Flack, and Duane Hanson.
At an early age, Estes moved to Chicago with his family, where he studied fine arts at The School of the Art Institute of Chicago (1952–56). He frequently studied the works of realist painters such as Edgar Degas, Edward Hopper, and Thomas Eakins, who are strongly represented in the Art Institute's collection. After he completed his course of studies, Estes moved to New York City and, for the next ten years, worked as a graphic artist for various magazine publishers and advertising agencies in New York and Spain. During this period, he painted in his spare time. He had lived in Spain since 1962 and, by 1966, was financially able to paint full-time.

"People's Flowers", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 162,6 x 92,7 cm., 1971
Museo Nacional Thyssen-Bornemisza (Madrid, España / Spain)

His work rarely included litter or snow around the buildings because he believed these details detract from the buildings themselves. The paintings are always set during daylight hours, suggesting "vacant and quiet Sunday mornings." Estes's works strive to create convincing three-dimensionality on a two-dimensional canvas. 
Estes's paintings were based on several photographs of the subject. He avoided using famous New York landmarks. His paintings provided fine detail that were invisible to the naked eye, and gave "depth and intensity of vision that only artistic transformation can achieve." While some amount of alteration was done for the sake of aesthetic composition, it was important to Estes that the central and the main reflected objects be recognizable, but also that the evanescent quality of the reflections be retained.

"La línea L / The L Train", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 94,6 x 127,3 cm., 2016
Galería Malborough (Madrid, Barcelona, España / Spain)

Richard Estes en "El Hurgador" / in this blog[Asonancias (XIX)]


El 15 de Mayo es el cumple de

Alois Kalvoda, pintor paisajista checo nacido en 1875 Šlapanice cerca de Brno.
Asistió al gymnasium en Brno y luego estudió en la Academia de Bellas Artes de Praga durante cinco años, 1892–97, con Julius Mařák. En 1900 una beca le permitió estudiar en París, desde donde se mudó a Munich en 1901. Su tiempo en Munich se acredita con la ampliación de su experiencia de las tendencias contemporáneas. Expuso por primera vez en Praga en 1901, y en 1902 lo hizo en la Unión de Bellas Artes de Mánes.
Abrió una escuela de arte en Praga en 1900, donde contó entre sus estudiantes con Josef Váchal. En 1917 mudó esta escuela a un castillo que había comprado en Běhařov.
En 1907 fue uno de los miembros fundadores de la Asociación de Artistas de Moravia.

"Abedules / Birch Trees"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 150 x 150 cm., 1904
Národní galerie v Praze / Galería Nacional (Praga, República Checa / Prague, Czech Republic)

Se casó primero con Anna Fastrova (1905-29) y luego con Bozena Peloušková (desde 1933).
Las pinturas de Kalvoda se centran en paisajes checos. Su estilo fue marcado inicialmente por Mařák, luego por el naturalismo, con una inclinación hacia el simbolismo del Art Nouveau. A partir de 1907 su pintura se hizo cada vez más impresionista.
Realizó una veintena de exposiciones nacionales independientes y también expuso en Viena, Berlín, Varsovia, Roma, París, San Luis y Pittsburgh. Su exposición póstuma de 1936 en Praga estuvo conformada por 110 obras.
Murió en 1934.

"Na sklonku zimy / Al final del invierno / At The End Of Winter"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 55 x 79 cm., c.1910. Galerie Kodl

On May 15 is the birthday of

Alois Kalvoda, Czech landscape painter born in 1875 Šlapanice near Brno.
He attended the gymnasium in Brno and then studied at the Academy of Fine Arts in Prague for five years, 1892–97, with Julius Mařák. In 1900 a scholarship allowed him to study in Paris, from where he moved to Munich in 1901. His time in Munich is credited with broadening his experience of contemporary trends. He first exhibited in Prague in 1901, and in 1902 exhibited at the Mánes Union of Fine Arts.
He opened an art school in Prague in 1900, where his students included Josef Váchal. He moved this school in 1917 to a castle he had purchased in Běhařov.
In 1907, he was one of the founding members of the Association of Moravian Artists.

"Moje česká chaloupka na Křivoklátě / Mi casa de campo checa en Krivoklat /
My Czech cottage in Krivoklat", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 43 x 43,5 cm. Wikimedia Commons

He was married first to Anna Fastrova (1905–29) and then to Bozena Peloušková (from 1933).
Kalvoda's paintings focused on Czech landscapes. His style was initially marked by Mařák, then by naturalism, with an inclination towards Art Nouveau symbolism. From 1907 his painting became increasingly impressionist. 
He held some twenty separate domestic exhibitions and was also exhibited in Vienna, Berlin, Warsaw, Rome, Paris, Saint Louis, and Pittsburgh. His 1936 posthumous exhibition in Prague consisted of 110 works.
He died in 1934.

"Potok / Corriente / Stream"
Óleo sobre tabla / oil on wood, 60 x 70 cm. Galerie Kodl


El 16 de Mayo es el cumple de

Charles Marie Bouton, pintor y litógrafo francés nacido en 1781 en París.
Fue alumno de Jacques-Louis David, Jean-Victor Bertin y el primer pintor francés de panoramas Pierre Prévost.
Las piezas arquitectónicas y las ruinas, como el Coliseo ("Seis vistas interiores del Coliseo") en Roma, así como las vistas interiores de las iglesias que también litografió, lo dieron a conocer a un público más amplio. Su perspectiva hábilmente elegida y la distribución ordenada de la luz y la sombra fueron apreciadas, lo que condujo a escenas espectacularmente escenificadas.

"Capilla gótica / Gothic Chapel"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 46.7 x 38.7 cm.,
Metropolitan Museum of Art (Nueva York, EE.UU./ NY, USA)

En 1822, Bouton y Louis Jacques Mandé Daguerre (inventor del daguerrotipo, un proceso fotográfico temprano) abrieron el Diorama en París. Este entretenimiento escenográfico incluía dos enormes lienzos, por lo general uno con una vista natural y el otro una vista arquitectónica, iluminada por luces en movimiento y de colores. Los efectos sorprendentemente realistas emocionaron al público. El Diorama tuvo un éxito instantáneo y proporcionó un contexto directo para las pinturas que Bouton exhibió regularmente en el Salón.
El escenario de las dos pinturas en formato de 14 × 22 m. era explicado por un orador y, además, acompañado de sonidos. Un público curioso observaba las sesiones que duraban de 10 a 15 minutos.
En 1830 se trasladó a Londres.
Murió en 1853.

"Chapelle du Calvaire dans l'église Saint-Roch / Capilla del Calvario en la Iglesia de San Roque /
Calvary Chapel in the St Roch Church", 1817. Wikimedia Commons

Reconstrucción en un modelo de una sesión del Teatro Diorama /
Reconstruction on a model of a session of the Diorama Theater.



Daguerre en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios Fotografía (XLIV)]

On May 16 is the birthday of

Charles Marie Bouton, French painter and lithographer born in 1781 in Paris.
He was a student of Jacques-Louis David, Jean-Victor Bertin, and the first French panorama painter Pierre Prévost.
Architectural pieces and ruins, such as the Coliseum ("Six Vues intérieures du Colysée") in Rome, as well as interior views of churches that Bouton also lithographed, made him known to a wider audience. His skilfully chosen perspective and the arranged distribution of light and shadow were appreciated, which led to spectacularly staged scenes.

"Salle souterraine / Sala subterránea / Underground Hall"
Óleo sobre cartón / oil on cardboard, 21 x 27,5 cm., c.1824. Galerie La Nouvelle Athènes

In 1822 Bouton and Louis Jacques Mandé Daguerre (inventor of the daguerreotype, an early photographic process) opened the Diorama in Paris. This scenographic entertainment included two enormous canvases, typically with one featuring a natural view and the other an architectural view, illuminated by moving, colored lights. The strikingly realistic effects thrilled audiences. The Diorama was instantly successful and provided a direct context for paintings that Bouton exhibited regularly at the Salon.
The scenery of the two paintings in the format 14 × 22 m were explained by a speaker and additionally accompanied with sounds. A curious audience watched the 10 to 15-minute performances.
In 1830 he moved to London.
He died in 1853.

"Ruinas en la niebla / Ruins in Fog",  c.1823. Diorama Daily


El 17 de Mayo es el cumple de

Anthony Eyton, artista británico y miembro de la Royal Academy, nacido en 1923 en Teddington, Middlesex.
Estudió bellas artes en la Universidad de Reading antes de partir para el Ejército durante la Segunda Guerra Mundial (1942-1947). Después de la desmovilización, reanudó sus estudios de inmediato, esta vez en la Escuela de Arte de Camberwell hasta 1950. En 1951 viajó a Italia después de ganar una Beca Major Abbey.
Eyton es un pintor figurativo que trabaja en lo que podría denominarse la tradición postimpresionista. Ha realizado numerosas exposiciones en toda Gran Bretaña en galerías destacadas, como la Royal Academy, la Tate Gallery, la South London Gallery, la Hayward Gallery y el Imperial War Museum. Ha ganado muchos premios, incluido el John Moores en 1972. Fue elegido como Académico Real Asociado (A.R.A) en 1976, miembro de pleno derecho en 1986 y Académico en 1998.

"Ventana abierta / Open Window, Spitalfields"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 243,8 x 172,7 cm., 1976-81
Tate Gallery (Londres, Reino Unido / London, UK)

Entre sus muchos encargos importantes se cuenta la invitación de 1994 de la Tate Gallery a trabajar en la central eléctrica de Bankside antes de convertirse en Tate Modern. Con sede en Londres, Inglaterra, ha seguido trabajando y exhibiendo hasta los ochenta años. Ejemplos de la pintura de Eyton se encuentran en las principales colecciones públicas y privadas de todo el mundo.
Comenzó a enseñar en Camberwell en 1955 y continuó allí como tutor a tiempo parcial hasta la década de 1980. Fue Jefe de Pintura en el St. Lawrence College, Kingston, Ontario en 1969 y enseñó en las Escuelas de la Royal Academy desde 1964 hasta 1999.

"Autorretrato / Self Portrait", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 15" x 18" cm. Vauxhall History

On May 17 is the birthday of

Anthony Eyton, British artist and member of the Royal Academy, born in 1923 in Teddington, Middlesex.
He studied fine art at Reading University before leaving for the Army during the Second World War (1942–1947). After demobilisation, he immediately resumed his studies, this time at Camberwell School of Art until 1950. In 1951, he travelled to Italy after winning an Abbey Major Scholarship.
Eyton is a figurative painter working in what could be termed the post-Impressionist tradition. He has exhibited extensively throughout Britain at leading galleries such as the Royal Academy, the Tate Gallery, the South London Gallery, the Hayward Gallery and the Imperial War Museum. The artist has won many awards, including the John Moores Prize in 1972. He was elected an Associate Royal Academician (A.R.A) in 1976, a full member in 1986 and a Senior R.A. in 1998.

"El tanque. Central eléctrica Bankside / The Tank, Bankside Power Station"
Pastel sobre papel / pastel on paper, 140,1 x 100 cm., 1995
Tate Gallery (Londres, Reino Unido / London, UK)

Among his many significant commissions was the 1994 invitation by the Tate Gallery to work in the Bankside Power Station prior to it becoming Tate Modern. Based in London, England he has continued to work and exhibit into his eighties. Examples of Eyton's painting are held in major public and private collections throughout the world.
He began teaching at Camberwell in 1955 and continued there as a part-time tutor until the 1980s. He was Head of Painting at St. Lawrence College, Kingston, Ontario in 1969 and taught at the Royal Academy Schools from 1964 to 1999.

"Festival indio / Indian Festival, Varanasi", óleo / oil, 172 x 192 x 5 cm.
Royal Academy (Londres, Reino Unido / London, UK)


El 18 de Mayo es el cumple de

Pyotr (Peter) Pavlovich Ossovsky (Петр Павлович Оссовский), pintor soviético ruso nacido en 1925 en el pueblo de Malaya Viska en la región de Kirovograd, Ucrania.
En 1944 se graduó en la Escuela de Arte de Moscú. Entre 1944 y 1950 estudió en el Instituto Estatal de Arte de Moscú V.I. Surikov en el taller del profesor S.V. Gerasimov. En 1956 fue aceptado como miembro de la Unión de Artistas de la URSS. Se convirtió en uno de los fundadores del "estilo severo", una tendencia que apareció en el arte doméstico a principios de los años sesenta. En el artículo-reseña de la exposición "Rusia soviética" (1960), el famoso crítico de arte AA Kamensky fue el primero en usar el término "estilo severo" aplicado al trabajo de P.P. Ossovsky "Tres generaciones" (1959), que causó respuestas contradictorias.

"Изборск  / Izborsk", óleo sobre cartón / oil on cardboard, 59 x 99 cm., 1985. Art Catalog

En 1970 fue galardonado con el título de "Artista de Honor de la RSFSR". Realizó exposiciones individuales en Moscú (1964, 1978, 1983, 1985, 1996), San Petersburgo (2006), Polonia (1965), Italia (1966), República Checa (1975), Finlandia (1984), Alemania (1987), España (1992). Artista popular de la URSS, miembro titular de la Academia de Artes de la URSS, fue galardonado con la Medalla de Plata de la Academia de Artes de la URSS.
Sus obras se conservan en la Galería Estatal Tretyakov, el Museo Estatal Ruso y otros importantes museos de arte de la antigua URSS.
Murió en 2015.

"Псковского Кремль / Kremlin de Pskov / Pskov Kremlin"
Óleo sobre panel / oil on panel, 122 x 90 cm., 2003. Pinterest

On May 18 is the birthday of

Pyotr (Peter) Pavlovich Ossovsky (Петр Павлович Оссовский), Soviet Russian painter born in 1925 in the village of Malaya Viska of the Kirovograd region, Ukraine.
In 1944 he graduated from the Moscow Art School. Between 1944 and 1950 he studied at the Moscow State Art Institute V.I.Surikov on the workshop of Professor S.V. Gerasimov. Since 1956 he was member of the Union of Artists of the USSR. He became one of the founders of the “severe style” – a trend that appeared in the domestic art in the early 1960s. In the article-review of the exhibition “Soviet Russia” (1960), the famous art critic AA Kamensky was the first to use the term “severe style” as applied to the work of P.P. Ossovsky Three Generations (1959), which caused a lot of contradictory responses.

"Рыбаки Псковского озера / Pescadores del Lago Pskov / Fishermen of Pskov Lake"
Óleo sobre cartón / oil on cardboard, 101 x 150 cm., 1972. Art Catalog

In 1970 he was awarded the title “Honored Artist of the RSFSR”. Solo exhibitions were held in Moscow (1964, 1978, 1983, 1985, 1996), St. Petersburg (2006), Poland (1965), Italy (1966), Czech Republic (1975), Finland (1984), Germany (1987), Spain (1992 ). People’s Artist of the USSR. Full member of the Academy of Arts of the USSR. He was awarded the Silver Medal of the Academy of Arts of the USSR. His works are kept in the State Tretyakov Gallery, the State Russian Museum, and other major art museums of the former USSR.
He died in 2015.

"El Kremlin de Moscú en invierno / Moscow Kremlin in Winter"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 50 x 80,5 cm., 1984. MutualArt

Pyotr (Peter) Ossovsky en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (XCIII)]


Hoy, 19 de Mayo, es el cumple de

Adolphe Alexandre Lesrel, pintor francés nacido en 1839.
Fue criado en una familia adinerada. Desde 1861, a la edad de 22 años, estudió en la Escuela de Bellas Artes de París, en el estudio del pintor Jean-Léon Gérôme, uno de los artistas más importantes del Art Pompier. También tuvo como maestro a Jean-Louis-Ernest Meissonier. Lesrel se mantuvo fiel al académicismo durante toda su vida como pintor.

"La confrontation / El enfrentamiento / The Confrontation"
Óleo sobre panel / oil on board, 55,2 x 66 cm., 1900. Sotheby's

La existencia de los Salones, fundados por la Academia de Bellas Artes, buscaba exhibir las obras de artistas aprobados por ella. Ya en 1865 Lesrel exhibió uno o dos lienzos en los salones de la Société des Artistes français y de la Société Nationale des Beaux-Arts. Continuó exponiendo los años siguientes.
Murió en 1929.
Sus pinturas se exhiben en el Museo de Bellas Artes de Nantes y en el Museo de Bellas Artes de Ruán. En una subasta de Sotheby's en 2012, una de sus pinturas, "El recital de práctica", se vendió por US$ 86,500.

"Le lis est mort / El lirio ha muerto / The Lily is Dead"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 140,3 x 100,3 cm. Sotheby's

"Chez l'orfevre / En lo del orfebre / At the Goldsmith's"
Óleo sobre panel / oil on board, 58 x 47,5 cm., 1906. Sotheby's

Today, May 19, is the birthday of

Adolphe Alexandre Lesrel, French painter born in 1839.
He was raised in a wealthy family. Since in 1861, at the age of 22, Lesrel studied at School of Fine Arts in Paris, in the studio of the painter Jean-Léon Gérôme, one of the most important artists of the Art Pompier. He will also had as master Jean-Louis-Ernest Meissonier. Lesrel will remained faithful to academism throughout his life as a painter.

"Contemplación / Contemplation"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 46,3 x 38,1 cm. Sotheby's

The existence of Salons, founded by the Academy of Fine Arts, was intended to exhibit the works of artists approved by it. As early as 1865, Lesrel exhibited one or two canvases 
at the Salons of these two companies: Société des Artistes français and Société Nationale des Beaux-Arts. He continued exhibiting the following years.
He died in 1929.
His paintings are exhibited at the Musée des Beaux-Arts in Nantes and the Musée des Beaux-Arts in Rouen. At a 2012 Sotheby's auction, one of his paintings, The Practice Recital, was sold for US$86,500.

"Interior con trovadores / Interior With Troubadours"
Óleo sobre panel / oil on board, 52,7 x 63,5 cm., 1899. Sotheby's

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