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sábado, 25 de febrero de 2017

Aniversarios (CLXV) [Febrero / February 19-28]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Febrero aquí / All anniversaries for February here.
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El 19 de Febrero es el cumple de

Ram Vanji Sutar (राम सुतार), escultor indio nacido en 1925.

"Chambai Devi", piedra / stone, altura / high 45', 1961. 
Presa Gandhi Sagar / Gandhi Sagar Dam (Madhya Pradesh, India)

Su primer mentor fue Shriram Krishna Joshi, quien más tarde lo animó a unirse a la Escuela de Arte Sir J.J. en Bombay. Al final de sus cursos allí, en 1953, encabezó la clase y ganó la pretigiosa medalla de oro Mayo por su modelado. Como modelador del Departamento de Arqueología, South Western Circle, Aurangabad, entre 1954 y 1958 estuvo involucrado en la restauración de varias esculturas antiguas encontradas en las cuevas de Ellora y Ajanta.

"Mahatma Gandhi", altura / high, 27'. Vidhana Saudha Banglore

Su primer trabajo notable fue el monumento Chambai de 45 pies en la presa Gandhi Sagar, en Madhya Pradesh, India. Esta obra maestra gigantesca de 45 pies de altura tallada en un solo bloque representa a la madre Chambai con sus dos hijos, Madhya Pradesh y Rajasthan, que simbolizan la hermandad de los dos estados. Jawaharlal Nehru, el Primer Ministro, quedó tan impresionado con esta magnífica obra que le pidió a Ram que hiciera un monumento similar de 50 pies de altura en bronce para la Presa Bhakra para conmemorar a los trabajadores que dejaron sus vidas durante la fabricación de esta estupenda maravilla de ingeniería moderna India.

"Busto de Gandhi / Bust of Gandhi", bronce / bronze
Culemannstrasse in Mitte quarter of Hannover (Alemania / Germany). Wikimedia Commons

"Busto de Gandhi / Bust of Gandhi" (detalle / detail)

Mohandas (Mahatma) Gandhi en "El Hurgador" / in this blog:
[Aniversarios (CXCII)], [Klaus Enrique (Fotografía)], [Aniversarios (XXVIII)]

"Deen Bandhu Sir Chhotu Ram", bronce / bronze, altura / high, 3,5', 1992

Su obra más conocida es el busto de Mahatma Gandhi que esculpió, que es instantáneamente reconocible en todo el mundo, y del que el gobierno de la India envió copias a otros países como Francia, Italia, Argentina, Barbados, Rusia, Inglaterra, Italia y Argentina, donde se han exhibido con motivo de las celebraciones del Centenario de Gandhi. Sin embargo la mayor copia de este busto se hizo para la Feria Internacional de Asia en 1972 y está en exhibición permanente en Pragati Maidan, Mathura Road, Nueva Delhi.
Ha creado más de cincuenta esculturas monumentales en los últimos cuarenta años de su carrera.

"Krishna Arjun Rath Monument", bronce / bronze, 60' x 37', 2008
Brahma Sarover


El 20 de Febrero es el cumple de

Agustín Segura Iglesias, pintor español, nacido en Tarifa en 1900, que vivió en Sevilla y Madrid. Es el hermano mayor del también pintor Enrique Segura.

"Autorretrato / Self Portrait"

"Retrato de dama / Portrait of a Lady", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 56,5 x 48 cm. Link

A los 12 años entró en la Real Academia de Bellas Artes de Sevilla, finalizando sus estudios en 1918. Su primer empleo en Madrid fue como redactor especializado en arte en el periódico La Nación.
Tras varias medallas en las Exposiciones de Bellas Artes, obtuvo la de Oro por el cuadro titulado Camerino.

"Retrato de / Portrait of Alejandro Zubizarreta", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 116 x 90 cm., 1949

Su género preferido fue el retrato, aunque también realizó paisajes y bodegones. Sus obras se encuentran expuestas en Londres, Bruselas, Lisboa, Milán y París.
Murió en 1988.

"Retrato de / Portrait of Diego Martínez Barrio", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1975. Congreso


El 21 de Febrero es el cumple de

Karl Horst Hödicke, pintor y escultor neoexpresionista alemán nacido en Nürnberg en 1938.

"Schwarze Gobi / Gobi Negro / Black Gobi"
Resina sintética sobre lienzo / synthetic resin on canvas, 170 x 230,5 cm., 1982. Link

"Kleine Gobi / Pequeño Gobi / Little Gobi", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 115 x 170 cm., 1970s. Lempertz

Su familia se estableció en Berlín en 1957. Entre 1959-1964 estudióa Arquitectura, y arte en el Hochschule der Künste de Berlín, donde fue alumno de Fred Thieler.
La obra de Hödicke incide en la cotidianeidad desde un punto de vista idealizado, como si se tratase de una mitología. Sus cuadros suelen hacer referencia a la vida en las ciudades y a los cambios derivados de las nuevas tecnologías.

"Elvira en una reposera / Elvira in a Lounge Chair"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 184 x 270 cm., 1979. 1stdibs

Emplea gamas cromáticas fuertemente agresivas, destacando los verdes y amarillos ácidos, lo cual supone un punto de partida para los artistas más jóvenes del neoexpresionismo alemán.
Hödicke vive y trabaja en Berlín.

"Mauer / Arena / Sand", 169,8 x 230 cm., resina sintética sobre lienzo / synthetic resin on canvas, 1983
Bayerischen Staatsgemäldesammlungen /
Colección de pinturas del Estado Bávaro (Múnich, Alemania / München, Germany)
© VG Bild-Kunst, Bonn 2015. Link


El 22 de Febrero es el cumple de

Antoine Joseph Wiertz, pintor y escultor romántico belga nacido en 1806.
Entró en la academia de arte de Amberes en 1820. Gracias a su protector Pierre-Joseph de Paul de Maibe, recibió un estipendio anual desde 1821 en adelante. Entre noviembre de 1829 y mayo de 1832, se quedó en París, donde estudió a los maestros del Louvre.

"L'Inhumation précipitée / Entierro prematuro / The Premature Burial"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 160 × 235 cm., 1854
Musée Wiertz (Bruselas, Bélgica / Brussels, Belgium). Wikimedia Commons

En 1828 Wiertz salió segundo en la competición para el prestigioso Prix de Rome que consiguió en su segundo intento en 1832. Esto le permitió ir a la Academia Francesa en Roma. A su regreso se estableció en Lieja con su madre.
Durante su estancia en Roma, Wiertz trabajó en su primera gran obra, "Les Grecs et les Troyens se disputant le corps de Patrocle (Griegos y Troyanos disputándose el cuerpo de Patroclo)", sobre un tema tomado del libro XVII de la Ilíada de Homero. Fue exhibido en Amberes en 1837, donde tuvo cierto éxito. Wiertz presentó la obra para el Salón de París de 1838, pero llegó demasiado tarde y fue rechazada.

"Les Grecs et les Troyens se disputant le corps de Patrocle / 
Griegos y Troyanos disputándose el cuerpo de Patroclo / 
The Greeks and the Trojans Fighting over the Body of Patroclus", s.XIX / 19th Century
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten / Museo de Bellas Artes (Amberes, Bélgica / Antwerpen, Belgium)

En el Salón de París de 1839 Wiertz presentó no sólo su "Patroclo", sino también otras tres obras. Mal colgadas e iluminadas, sus entradas suscitaron indiferencia por parte del público, y provocaron sarcasmo entre los críticos. Esta segunda humillación le condujo a un profundo rencor contra los críticos de arte y contra París, como lo expresa su virulento folleto "Bruselas capital, París provincia". Después del desastre de París, Wiertz se desvió cada vez más hacia lo excesivo.

"La Liseuse de Romans / La lectora de novelas / The Reader of Novels"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 125 × 157 cm., 1853. Wikimedia Commons

Insatisfecho con el brillante efecto de la pintura al óleo, desarrolló una nueva técnica que combina la suavidad de la pintura al óleo con la velocidad de ejecución y opacidad de la pintura al fresco. Esta técnica supuso el uso de una mezcla de colores, la trementina y el petróleo. Sin embargo, los componentes utilizados en esta técnica son responsables de la lenta decadencia de los trabajos producidos con ella.
Wiertz fue también un fino retratista, que hizo autorretratos en varias edades.
Después de difíciles negociaciones con el gobierno belga, Wiertz fue capaz de realizar su sueño de convertir su último estudio en un museo para sus obras.
Murió en 1865.

"Un gigante de la Tierra / A Giant of the Earth", óleo sobre lienzo / oil on canvas
Musée Wiertz (Bruselas, Bélgica / Brussels, Belgium). Wikimedia Commons

Antoine Joseph Wiertz en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (XLI)]


El 23 de Febrero es el cumple de

Jacques François Joseph (Jacob Frans Jozef) Carabain, pintor holandés-belga nacido en 1834, conocido principalmente por sus escenas de ciudades y edificios de estilo romántico-realista. Estaba especialmente interesado en las estructuras medievales y barrocas, y los mercados poblados.

"Weeshuis in / Orfanato del Santo Espíritu en / The Holy Spirit Orphanage in Leiden"
Óleo sobre lienzo montado sobre masonita /
oil on canvas mounted on masonite, 76,8 x 62,2 cm., 1867. Sotheby's

Comenzó sus estudios en la Amsterdamer Kunstakademie, donde inicialmente pintó paisajes, marinas y paisajes urbanos. Sus maestros incluyeron a Jacobus Schoemaker Doyer y Valentijn Bing (1812-1895). Su primera muestra importante fue en la Exposición de Maestros Vivientes en 1852. Vivió en Ámsterdam hasta 1856, cuando viajó por toda Europa, y luego vivió en Bruselas durante un corto tiempo antes de establecerse en Schaerbeek. Fue allí donde comenzó a especializarse en paisajes urbanos y fue influenciado por François-Antoine Bossuet.

"St. Goar am Rhein", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 81,9 x 109,8 cm.
Colección privada / Private CollectionWikimedia Commons

Finalmente pintó ciudades en Italia, Alemania, Francia y Austria. También expuso en la Tercera (1873) y Cuarta (1874) Exposiciones Internacionales en Londres.
En 1880 se convirtió en ciudadano belga. En 1885 viajó a Nueva Zelanda y Australia, donde expuso en la Academia de las Artes de Victoria. Después de vivir en Melbourne por un tiempo volvió a casa en 1889.
Entre 1894 y 1897 pintó una serie de 59 acuarelas que representan las viejas áreas de Bruselas. Este fue el resultado de un encargo del Alcalde Charles Buls, que estaba preocupado por los planes de reurbanización grandiosos que estaba llevando a cabo el Rey Leopoldo II. En 2011 una importante exposición con estas obras se celebró en el Museo de la Ciudad de Bruselas.
Realizó su última exposición en 1907 y parece haber dejado de pintar. Unas pocas fuentes dan este como el de su muerte, aunque en realidad vivió veintiséis años más y murió un mes antes de cumplir 99, en 1933.

"Día de mercado, Goslar, Alemania / Market day, Goslar, Germany"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 62,5 x 84 cm. Bonhams


El 24 de Febrero es el cumple de

Mattia Preti, artista barroco italiano nacido en 1613, que trabajó en Italia y Malta. También fue miembro de la Orden de San Juan.
Fue llamado Il Cavalier Calabrese (Caballero de Calabria) después de ser aceptado en la Orden de San Juan (Caballeros de Malta) en 1660. Su aprendizaje temprano se dice que puede haberlo tenido con el "Caravaggista" Giovanni Battista Caracciolo, lo que explicaría su interés de por vida en el estilo de Caravaggio.

"Concierto / Concert", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 110 x 147 cm., c.1630
Museo Hermitage (San Petersburgo, Rusia / St. Petersbourg, Russia). Wikipedia
Probablemente antes de 1630 Preti se unió a su hermano Gregorio (también pintor) en Roma, donde se familiarizó con las técnicas de Caravaggio y su escuela, así como con la obra de Guercino, Rubens, Guido Reni y Giovanni Lanfranco. En Roma pintó ciclos de frescos en las iglesias de Sant'Andrea della Valle y San Carlo ai Catinari. Entre 1644 y 1646 pudo haber pasado tiempo en Venecia, pero mantuvo su sede en Roma hasta 1653, volviendo más adelante en 1660-61.

"La incredulidad de Santo Tomás / The Incredulity of St. Thomas"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 187 x 145,5 cm., 1656-60
Kunsthistorisches Museum (Viena / Vienna, Austria). Wikipedia

Durante la mayor parte de 1653-1660 trabajó en Nápoles, donde fue influenciado por otro pintor importante de su era, Luca Giordano. Una de las obras maestras de Preti fue una serie de grandes frescos, ex-votos de la peste (que fueron pintados en siete puertas de la ciudad, que desde entonces se han perdido debido a los estragos del tiempo), representando a la Virgen o santos rescatando a la gente de la peste. Dos bocetos se encuentran en el Museo Capodimonte de Nápoles.

"Giuoco della dama / El juego de damas / The Game of Draughts"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 109 x 144 cm., 1630-40
Ashmolean Museum (Oxford, Reino Unido / UK). Wikimedia Commons

Habiendo sido nombrado Caballero de la Gracia en la Orden de San Juan, visitó la sede de la orden en Malta en 1659 y pasó la mayor parte del resto de su vida allí. Preti transformó el interior de la Co-Catedral de San Juan en La Valeta, con una enorme serie de pinturas sobre la vida y el martirio de San Juan Bautista (1661-1666). En Malta también se pueden encontrar muchas pinturas de Preti en colecciones privadas y en iglesias parroquiales. Su reputación creciente le llevó a tener un amplio círculo de mecenas, y recibió encargos de toda Europa.
Preti tuvo la suerte de disfrutar de una larga carrera y desarrollar una considerable producción artística. Sus pinturas, representativas de un estilo barroco tardío exuberante, se conservan en muchos grandes museos, incluyendo importantes colecciones en Nápoles, La Valeta, y en su ciudad natal de Taverna.
Murió en 1699.

"La Festa di Assalonne / La fiesta de Absalón / The Feast of Absalom"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 183 × 262 cm., 72 x 103,1 cm., entre / between 1656 & 1661
National Gallery (Ottawa, Canadá). Wikimedia Commons



Hoy, 25 de Febrero, es el cumple de

Rudolf Wacker, pintor austríaco nacido en 1893. En la Primera Guerra Mundial fue reclutado. Llegó en 1915 a Polonia y fue capturado por los rusos. Pasó 5 años en Tomsk (Siberia).

"Naturaleza muerta con jarro de flores y muñeca / Still Life With Flower Jug and Puppet"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 55,5 x 44,6 cm., 1924.
Colección privada / Private CollectionThe Athenaeum

A su regreso en 1920 se estableció en Berlín, y se unió a las vanguardias artísticas con el círculo de Erich Heckel.
Inicialmente su obra fue influenciada por el expresionismo, pero poco a poco derivó hacia la Nueva Objetividad. Su primera gran exposición tuvo lugar en 1923 en el Museo del Estado de Vorarlberg. Pintaba principalmente naturalezas muertas, paisajes y retratos. En 1926 fue miembro fundador del grupo "El círculo"

"Zwei Köpfe / Dos cabezas / Two Heads
Óleo sobre madera contrachapada / oil on plywood, 100 x 63 cm., 1932
Osterreichische Galerie Belvedere (Viena / Vienna, Austria)

"Selbstbildnis mit Puppe / Autorretrato con muñeca / Self-portrait with Doll"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 63,5 x 46,5 cm., 1923
Albertina (Viena / Vienna, Austria)

A principios de los años '30 regresó a Austria y su compromiso político fue en aumento. Hablaba regularmente contra los nazis y la amenaza de una guerra inminente.
El punto culminante de su carrera fue su participación en la Bienal de Venecia en 1934. Entre 1936 y 1938 trabajó como profesor de dibujo del natural en la Escuela de Formación de Bregenz.

"Häuserwinkel in Reutte". Foto / Photo © Robert Fessler
Vorarlberger Landesmuseum (Bregenz, Austria). Link

Wacker se oponía abiertamente a las políticas culturales de los nazis. En 1938, después de la "Anschluss" (la incorporación de Austria a la Alemania nazi), Wacker empezó a tener problemas con la Gestapo. Fue acusado de mantener contactos con los cumunistas. Sufrió dos ataques al corazón, el último de ellos durante un interrogatorio de la Gestapo.´
Murió en Bregenz en 1939.

“Bildnis Ilse / Retrato de Ilse / Ilse Portrait
Óleo sobre madera contrachapada / oil on plywood, 79,8 × 60 cm., 1926
Vorarlberger Landesmuseum (Bregenz, Austria). Link


El 26 de Febrero es el cumple de

José Raúl Anguiano Valadez, notable pintor mexicano nacido en 1915, parte de la "segunda generación" de muralistas mexicanos que continuó la tradición de Diego Rivera, José Clemente Orozco y David Alfaro Siqueiros, pero también experimentó con ella.

"La espina / The Needle", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 121 x 170 cm., 1966
Museo de Arte Moderno (Ciudad de México / Mexico City, México)

"Campesino asesinado / Murdered Peasant", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1953

Anguiano nació durante el auge de la Revolución Mexicana, que inspiraría la mayoría de su pintura mural. Estudió pintura en su ciudad natal de Guadalajara antes de trasladarse a Ciudad de México para comenzar su carrera. Su primera gran exposición se celebró en el Palacio de Bellas Artes, a los 20 años. Realizó más de 100 exposiciones individuales y colectivas con 50 murales, principalmente en México y Estados Unidos.

"Chica sentada con una manzana / Seated Girl Holding an Apple"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 90,2 x 69,9 cm., 1943
Legion of Honor Museum (San Francisco, California, EE.UU./ CA, USA)

"La tierra / The Earth", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1956

A medida que continuó su arte con aspectos del movimiento del muralismo mexicano, también experimentó con otros estilos como el cubismo, el surrealismo y el expresionismo, con temas como payasos y prostitutas. Sin embargo su pintura más famosa es "La espina", que representa a una mujer maya que saca una espina de su pie con un cuchillo. Sus trabajos posteriores se concentraron en representar a México en colores vivos e imágenes tradicionales.
Murió en 2006.

"La llamada del instinto / The Call of Instinct"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 70 x 90 cm., 1942. MutualArt

José Raúl Anguiano Valadez en "El Hurgador" / in this blog: [Recolección (CLXV-1)]


El 27 de Febrero es el cumple de

Kim Whanki Kim Whan-ki o Kim Hwan-gi, (김환기), artista abstracto pionero nacido en la aldea de Eupdong-ri en la isla de Anjwado, condado de Sinan, provincia de Jeolla del Sur, Corea, en 1913.

"달과 매화 / Luna y ciruelo / Moon and Plum Bloosom", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 61 x 91.5 cm. Link

En 1931 se matriculó en la Escuela Secundaria Nishikishiro en Tokio y continuó estudiando en la Facultad de Artes de la Universidad de Nihon desde 1933 hasta 1936. Incluso permaneció un año más como asistente antes de regresar a Corea en 1937. Durante el tiempo que pasó en Tokio, desarrolló su identidad como artista abstracto. En sus años de universidad recibió la influencia de sus mentores, Togo Seiji y Fujita Tsuguji, que habían creado nuevas olas de cubismo y futurismo en Japón después de haber tenido interacción directa con cubistas y artistas futuristas en Europa.

"Montaña azul / Blue Mountain", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 99,8 x 64,6 cm., 1956. Link

"Composición con pájaros / Composition With Birds"
Litografía / lithography, 46 x 64 cm., 1956 (Ed.100). Link

Kim pertenece a la primera generación de artistas abstractos coreanos, mezclando conceptos e ideales orientales con la abstracción. Con una expresión formativa refinada y moderada basada en el lirismo coreano, creó su característico mundo artísico. Sus obras presentan diversos matices y patrones. Los primeros trabajos de Kim fueron pinturas semi-abstractas que permitían a los espectadores ver ciertas formas, pero sus obras posteriores fueron más profundamente abstractas, llenas de líneas y espacios.
Respetado en el país y en el extranjero, el Museo Whanki, dedicado a Kim, se inauguró en Seúl en 1992.
Murió en 1974.

"Vasija y ciruelo / Jar and Plum Blossom", 1957
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, Museo Whanki (Seúl, Corea del Sur / Seoul, South Korea)


El 28 de Febrero es el cumple de

Leo Freiherr von König, pintor alemán nacido en Braunschweig en 1944, miembro de la Secesión de Berlín.

"Am Frühstückstisch / En la mesa del desayuno / At the Breakfast Table", 1907
Alte Nationalgalerie (Berlín, Alemania / Germany). Wikimedia Commons

"Liegende Schönheit / Desnudo reclinado / Reclined Nude", c.1900. Wikimedia Commons

Su padre era el General de la Caballería Götz von König. En 1889 comenzó sus estudios en la Real Academia de las Artes de Berlín. De 1894 a 1897 estudió en la Académie Julian en París. En 1900 regresó y se unió a la Secesión de Berlín.

"Im Boheme / En Bohemia / At Boheme, Cafe", 1909
Alte Nationalgalerie (Berlín, Alemania / Germany). Link

"Im Boheme / En Bohemia / At Boheme, Cafe" (detalle / detail)

"Un toro luchando contra dos tigres / A Bull Fighting Against Two Tigers"
Óleo sobre panel / oil on panel, 39,5 x 50 cm., 1921. Invaluable

Es conocido por sus retratos. Pintó, entre otros, retratos de Ernst Barlach, Gerhart Hauptmann, Emil Nolde, Käthe Kollwitz, los políticos nazis Bernhard Rust (1934) y Joseph Goebbels (1935), así como un retrato de dos de los hijos de Goebbels.
También representó a Alemania en una de las competiciones de arte en los Juegos Olímpicos de Verano de 1936.
Murió en 1944.

"Fritz Nemitz", 1925
Niedersächsisches Landesmuseum (Hannover, Alemania / Germany). Wikimedia Commons


Textos en inglés / English translation

On February 19 is the birthday of

Ram Vanji Sutar, Indian sculptor born in 1925.
His early mentor was Shriram Krishna Joshi, who later encouraged him to join the Sir J.J. School of Art in Bombay. By the end of his course there, in 1953 he topped the class and won the prestigious Mayo Gold medal for modelling. As a modeler for the Department of Archaeology, South Western Circle, Aurangabad, between 1954 and 1958 he was involved in restoring several ancient sculptures found in the caves of Ellora and Ajanta.
His first notable work was the 45 feet Chambai monument at the Gandhi Sagar Dam, in Madhya Pradesh, India. This 45 feet high gigantic masterpiece carved out of a single block depicts mother Chambai with her two children- Madhya Pradesh and Rajasthan symbolizing the brotherhood of the two states. Jawaharlal Nehru the Prime Minister was so impressed with this magnificent work that he asked Ram to do a similar 50 feet high monument in bronze for the Bhakra Dam to commemorate the workers who laid down their lives in during the making of this stupendous engineering marvel of modern India.
The most well known among his works is the bust of Mahatma Gandhi that he sculpted, which is instantly recognizable worldwide, and copies of it were presented by the Government of India to other countries like France, Italy, Argentina, Barbados, Russia, England, Italy, and Argentina where they have been put on display on the occasion of the Gandhian Centenary Celebrations. However the largest copy of this bust was made for the International Trade Fair of Asia in '72 & is permanently on display at Pragati Maidan, Mathura Road, New Delhi.
He has created more than fifty monumental sculptures in the last forty years of his career.

On February 20 is the birthday of

Agustín Segura Iglesias, Spanish painter, born in Tarifa in 1900, who lived in Seville and Madrid. He is the older brother of the painter Enrique Segura.
At age 12 he entered the Royal Academy of Fine Arts in Seville, finishing his studies in 1918. His first job in Madrid was as an art copywriter in the newspaper La Nación.
After several medals in the Exhibitions of Fine Arts, obtained the one of Gold by the picture titled Camerino.
His favorite genre was portraiture, although he also made landscapes and still lifes.
His works are exhibited in London, Brussels, Lisbon, Milan or Paris.
He died in 1988.

On February 21 is the birthday of

Karl Horst Hödicke, German neo-expressionist painter and sculptor born in Nürnberg in 1938.
His family settled in Berlin in 1957. Between 1959-1964 he studied architecture and art at the Hochschule der Künste in Berlin, where he was a pupil of Fred Thieler.
Hödicke's work focuses on everyday life from an idealized point of view, as if it were a mythology. His paintings usually refer to the life in the cities and to the changes derived from the new technologies. It employs strongly aggressive chromatic ranges, emphasizing acid green and yellow, which is a starting point for the younger artists of German neo-expressionism.
Hödicke lives and works in Berlin.

On February 22 is the birthday of

Antoine Joseph Wiertz, Belgian romantic painter and sculptor born in 1806.
He entered the Antwerp art academy in 1820. Thanks to his protector Pierre-Joseph de Paul de Maibe awarded an annual stipend to Wiertz from 1821 onwards. Between November 1829 and May 1832, he stayed in Paris, where he studied the old masters at the Louvre.
In 1828, Wiertz came out second in the competition for the prestigious Prix de Rome which he attained on his second attempt in 1832; it enabled him to go to the French Academy at Rome. Upon his return, he established himself in Liège with his mother.
During his stay in Rome, Wiertz worked on his first great work, Les Grecs et les Troyens se disputant le corps de Patrocle ("Greeks and Trojans fighting for the body of Patroclus"), on a subject borrowed from book XVII of Homer's Iliad. It was exhibited in Antwerp in 1837, where it met with some success. Wiertz submitted the work for the Paris Salon of 1838, but it arrived too late and was refused.
At the Paris Salon of 1839, Wiertz showed not only his Patrocles, but also three other works. Badly hung and lit, his entry elicited indifference on the part of the public, and provoked sarcasm among the critics. This second humiliation led to a profound rancour against art critics and against Paris, as expressed in his virulent pamphlet Bruxelles capitale, Paris province. After the Paris disaster, Wiertz veered more and more to the excessive.
Dissatisfied with the shiny effect of oil painting, he developed a new technique combining the smoothness of oil painting with the speed of execution and the dullness of painting in fresco. This technique of mat painting entailed the use of a mixture of colours, turpentine and petrol on holland. However, the components used in this technique are responsible for the slow decay of the works produced with it.
Wiertz was also a fine portrait painter, who made self-portraits at various ages.
After difficult negotiations with the Belgian government, Wiertz was able to realize his dream to turn his last studio into a museum for his works.
Wiertz died in 1865.

On February 23 is the birthday of

Jacques François Joseph (Jacob Frans Jozef) Carabain, Dutch-Belgian painter born in 1834, known primarily for his scenes of cities and buildings in the Romantic-Realist style. He was especially interested in Medieval and Baroque structures, and was often attracted to busy market places.
He began his studies at the Amsterdamer Kunstakademie, where he initially painted landscapes and seascapes as well as cityscapes. His teachers there included Jacobus Schoemaker Doyer and Valentijn Bing (1812-1895). His first major showing was at the Exhibition of Living Masters in 1852. He lived in Amsterdam until 1856, when he travelled throughout Europe, then lived in Brussels for a short time before settling in Schaerbeek. It was there he began specializing in cityscapes and was influenced by François-Antoine Bossuet.
Eventually, he painted cities in Italy, Germany, France and Austria as well. He also exhibited at the Third (1873) and Fourth (1874) International Exhibitions in London.
In 1880, he became a Belgian citizen. In 1885, he travelled to New Zealand and Australia, where he exhibited at the Victorian Academy of Arts. After living in Melbourne for a time, he returned home in 1889.
From 1894 to 1897, he painted a series of 59 watercolors depicting the old areas of Brussels. This was the result of a commission from Mayor Charles Buls, who was concerned about the grandiose redevelopment plans being carried out by King Leopold II. In 2011, a major exhibition featuring these works was held at the Museum of the City of Brussels.
He held his last exhibition in 1907 and appears to have stopped painting. A few sources give that as his year of death, although he actually lived for twenty-six more years and died one month short of his 99th birthday, in 1933.

On February 24 is the birthday of

Mattia Preti, Italian Baroque artist born in 1613, who worked in Italy and Malta. He was also a member of the Order of Saint John.
He was called Il Cavalier Calabrese (the Calabrian Knight) after he was accepted into the Order of St. John (Knights of Malta) in 1660. His early apprenticeship is said to have been with the "Caravaggist" Giovanni Battista Caracciolo, which may account for his lifelong interest in the style of Caravaggio.
Probably before 1630, Preti joined his brother Gregorio (also a painter), in Rome, where he became familiar with the techniques of Caravaggio and his school as well as with the work of Guercino, Rubens, Guido Reni, and Giovanni Lanfranco. In Rome, he painted fresco cycles in the churches of Sant'Andrea della Valle and San Carlo ai Catinari. Between 1644 and 1646, he may have spent time in Venice, but remained based in Rome until 1653, returning later in 1660-61.
During most of 1653-1660, he worked in Naples, where he was influenced by another major painter of his era, Luca Giordano. One of Preti's masterpieces were a series of large frescoes, ex-votos of the plague (which were painted on seven city gates but have since been lost to the ravages of time), depicting the Virgin or saints delivering people from the plague. Two sketches are in the Capodimonte Museum in Naples. 
Having been made a Knight of Grace in the Order of St John, he visited the order’s headquarters in Malta in 1659 and spent most of the remainder of his life there. Preti transformed the interior of St. John's Co-Cathedral in Valletta, with a huge series of paintings on the life and martyrdom of St. John the Baptist (1661–1666). In Malta one also can find many paintings of Preti in private collections and in parish churches. His increased reputation led to an expanded circle of patrons, and he received commissions from all over Europe.
Preti was fortunate to enjoy a long career and have a considerable artistic output. His paintings, representative of the exuberant late Baroque style, are held by many great museums, including important collections in Naples, Valletta, and in his hometown of Taverna.
He died in 1699.

Today, February 25, is the birthday of

Rudolf Wacker, Austrian painter born in 1893.
In World War I was recruited. He arrived in Poland in 1915 and was captured by the Russians. He spent 5 years in Tomsk (Siberia).
Upon his return in 1920 he settled in Berlin, and joined the artistic avant-gardes with the circle of Erich Heckel.
Initially his work was influenced by Expressionism, but little by little moved to the New Objectivity. His first great exhibition took place in 1923 in the Museum of the State of Vorarlberg. He painted mainly still lifes, landscapes and portraits. In 1926 he was founding member of the group "The circle"
In the early '30s he returned to Austria and his political commitment was increasing. He spoke regularly against the Nazis and the threat of an imminent war.
The peak of his career was his participation in the Venice Biennale in 1934. Between 1936 and 1938 he worked as a professor of natural drawing at the Bregenz Training School.
Wacker was openly opposed to the cultural policies of the Nazis. In 1938, after the "Anschluss" (the incorporation of Austria into Nazi Germany), Wacker began to have problems with the Gestapo. He was accused of maintaining contacts with the Communists. He suffered two heart attacks, the last of them during an interrogation of the Gestapo.
He died in Bregenz in 1939.

On February 26 is the birthday of

José Raúl Anguiano Valadez, notable Mexican painter born in 1915, part of the “second generation” of Mexican muralists which continued the tradition of Diego Rivera, José Clemente Orozco and David Alfaro Siqueiros but experimented with it as well.
Anguiano was born during the height of the Mexican Revolution, which would inspire a majority of his mural painting. He studied painting in his hometown of Guadalajara before moving to Mexico City to begin his career. His first major exhibition was held at the Palacio de Bellas Artes, at age 20. His works include over 100 individual and collective exhibitions with 50 murals, mostly in Mexico and the United States. As he continued his artistry with aspects of the Mexican muralism movement, he also experimented with other styles such as Cubism, Surrealism and Expressionism, with themes such as clowns and prostitutes. However, his most famous painting is “La espina” (The thorn) which depicts a Mayan woman digging a thorn out of her foot with a knife. His later works concentrated on depicting Mexico in vivid colors and traditional imagery.
He died in 2006.

On February 27 is the birthday of

Kim Whanki Kim Whan-ki or Kim Hwan-gi (김환기), pioneering abstract artist born in the village of Eupdong-ri on the island of Anjwado, Sinan County, South Jeolla Province, Korea in 1913.
In 1931, he enrolled in Nishikishiro High School in Tokyo and continued to study at the College of Arts at Nihon University from 1933 until 1936. He even stayed an additional year as an assistant before returning to Korea in 1937. Kim's time in Tokyo supported his identity as an Abstract artist. In his university years, he was influenced by his mentors, Togo Seiji and Fujita Tsuguji, who had created new waves of Cubism and Futurism in Japan after having had direct interaction with Cubists and Futurist artists in Europe.
Kim belongs to the first generation of Korean Abstract artists, mixing oriental concepts and ideals with abstraction. With refined and moderated formative expression based on Korean Lyricism, he created his characteristic art world. His artworks largely dealt with diverse hues and patterns. Kim's early works were semi-abstract paintings which allowed beholders to see certain forms, but his later works were more deeply absorbed abstract paintings, filled with lines and spaces.
Respected domestically and abroad, the Whanki Museum, dedicated to Kim, opened in Seoul in 1992.
He died in 1974.

On February 28 is the birthday of

Leo Freiherr von König, German painter born in Braunschweig in 1944, member of the Berlin Secession.
His father was the General of the Cavalry Götz von König. In 1889, he began his studies at the Royal Academy of Arts at Berlin. From 1894 to 1897, he studied at the Académie Julian in Paris. In 1900, he returned to Berlin and joined the Berlin Secession.
He was best known for his portraits. He painted, among others, portraits of Ernst Barlach, Gerhart Hauptmann, Emil Nolde, Käthe Kollwitz, Nazi politicians Bernhard Rust (1934) and Joseph Goebbels (1935), as well as a portrait of two of Goebbels' children.
He also represented Germany in one of the art competitions at the 1936 Summer Olympics.
He died in 1944.

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