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martes, 31 de octubre de 2017

Aniversarios / Anniversaries (CC) [Octubre / October 21-31]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Octubre aquí / All anniversaries for October here.
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El 21 de Octubre es el cumple de

Heinrich Maria Davringhausen, pintor alemán nacido en 1894 en Aachen, asociado con la Nueva Objetividad.
Principalmente autodidacta como pintor, comenzó como escultor, estudiando brevemente en la Academia de Artes de Düsseldorf antes de participar en una exposición colectiva en la galería de Alfred Flechtheim en 1914. Ese año también viajó a Ascona con su amigo el pintor Carlo Mense. En esta primera etapa, sus pinturas fueron influenciadas por los expresionistas, especialmente August Macke.

"Der Schieber / El especulador / The Profiteer"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 120 × 120 cm., 1920-21
Museum Kunstpalast (Düsseldorf, Alemania / Germany). Artsy

Eximido del servicio militar en la Primera Guerra Mundial, vivió en Berlín de 1915 a 1918, formando amistades con George Grosz y John Heartfield. En 1919 realizó una exposición individual en la Galerie Neue Kunst de Hans Goltz en Munich, y expuso en la primera muestra de "Young Rhineland" en Düsseldorf. Se convirtió en miembro del "Novembergruppe" y ganó cierta prominencia entre los artistas que representaban una nueva tendencia en el arte alemán de posguerra. Se le pidió que participara en la exposición Neue Sachlichkeit (Nueva Objetividad) en Mannheim, que reunió a muchos artistas "post-expresionistas", entre ellos Grosz, Otto Dix, Max Beckmann, Alexander Kanoldt y Georg Schrimpf.

"Der Lustmörder / El destripador / The Ripper", 1917
Pinakothek der Moderne (Múnich, Alemania / Münich, Germany). Foto / Photo: Pierre (Flickr)

Davringhausen se exilió con la caída de la república de Weimar en 1933, primero yendo a Mallorca, luego a Francia. En Alemania aproximadamente unas 200 de sus obras fueron retiradas de los museos públicos por los nazis con el argumento de que eran arte degenerado. Habiéndosele prohibido exhibir, fue internado en Cagnes-sur-Mer pero huyó a la Costa Azul. Sin embargo en 1945 regresó a Cagnes-sur-Mer, un suburbio de Niza, donde permaneció el resto de su vida. Trabajó como pintor abstracto bajo el nombre de Henri Davring hasta su muerte en Niza en 1970.

"Selbstporträt mit Lampion / Autorretrato con lámpara / Selfportrait With Lantern", 1913/14. Pinterest

Quizás la obra más conocida del período de la Nueva Objetividad de Davringhausen sea Der Schieber (El especulador). Pintado en colores acídulos, representa a un hombre de negocios ceñudo sentado en un escritorio en una suite de oficina moderna. Aunque Davringhausen rara vez presentó críticas sociales en su obra, en Der Schieber "el artista creó el clásico símbolo pictórico del período de inflación que comenzaba".
Murió en 1970.

"Retrato de su madre / Portrait of Mother"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 90 x 80 cm., 1922. Blouin Art

Heinrich Maria Davringhausen en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (LI)]


El 22 de Octubre es el cumple de

Dieter Morales Weidenbach, pintor y artista gráfico alemán nacido en 1945 en Stendal.
Pasó los primeros años de su vida en los límites de la ciudad de Stendal, que se había librado de la guerra. En 1951 su padre fue liberado del cautiverio, y la familia regresó a la ciudad natal ancestral de Weißenfels. Un año después, su padre murió. Mientras era estudiante, Weidenbach fue un atleta competitivo, pero tuvo que abandonar debido a un accidente. Desde entonces su interés se volcó principalmente en el arte.

"Nietzche, ein Totentanz / una danza de la muerte / a dance of death"
Izq./ Left: "Die Peitsche / El látigo / The Whip" - Der./ Right: "Pieta"
Grafito sobre papel de dibujo rosa / graphite on pink drawing paper, 1996 - 2010

"Jagdglück / Suerte de caza / Hunting Luck", aguafuerte / etching, 31 x 21,5 cm., 1978

Asistió a la escuela secundaria, se graduó en 1964 y comenzó a estudiar historia e historia del arte en la Universidad Karl Marx de Leipzig. En 1966 fue exmatriculado allí, trabajó durante el verano como obrero y comenzó en septiembre a estudiar artes gráficas, pintura e ilustración de libros en la Academia de Artes Visuales de Leipzig. Pasó el semestre de invierno de 1968/1969 como participante en un programa de intercambio de estudios en el Instituto Poligráfico de Moscú. Después del nacimiento de su hija Claudia en 1969 se casó con la pintora Helga Melges en 1970. En 1971 se graduó con un diploma como pintor y artista gráfico y trabajó desde entonces como artista independiente en Weissenfels.

Ritterliche Gesänge / Cantos caballerescos / Chivalrous chants, aguafuertes / etchings, 1976-79
Izq./ Left: "Ritterliche Lust / La lujuria caballeresca / Knightly Lust"
Der./ Right: "Ritterlicher Gesang / Canción caballeresca / Chivalrous singing"

"Das kleine Testament / El pequeño testamento / The Little Testament (Villon)"
Litografía / lithogaph, 37,5 x 50 cm., 1970. Antiquitäten & Restaurierung

Un primer punto culminante de sus viajes fue uno de estudios a Egipto en 1974. En 1979 viajó a estudiar a Francia.
En 1980 su esposa Helga no regresó de un viaje a Austria. En los años 1980-1982 realizó tareas docentes en la Universidad de Ciencias Aplicadas Burg Giebichenstein en Halle. Después de completar esta enseñanza, eligió Weimar como un nuevo lugar de negocios y se mudó con su hija a Turingia. Tres años más tarde, su solicitud de salida permanente de la RDA fue aprobada, por lo que Weidenbach 1985 abandonó la antigua RDA y se mudó con su hija Claudia a Berlín Occidental, a la inmediata frontera interior de Alemania. Pudiendo desde entonces viajar sin restricciones, Weidenbach pasó un largo tiempo en Italia en 1986 y en 1988 en el sur de Francia.
Después de la reunificación alemana regresó a Weimar en 1993, donde aún vive en la actualidad. En 2000 recibió una asignación docente en la Universidad de Ciencias Aplicadas de Erfurt.

"Industriewerk (Die Toteninsel) / Planta industrial (La isla de los muertos) /
Industrial Plant (The Island of the Dead)". de una obra de / after Arnold Böcklin. Pinterest

Arnold Böcklin en "El Hurgador" / in this blog[Arte y videos (IV)], [Recolección (XXXVIII)], [Asonancias (XV)]


El 23 de Octubre es el cumple de

Jean-Louis Forain, pintor impresionista, litógrafo, acuarelista y grabador francés nacido en 1852 en Reims, Marne.
A los de ocho años su familia se mudó a París. Comenzó su carrera trabajando como caricaturista para varias revistas de París, incluyendo Le Monde Parisien y Le rire satirique. Deseoso de expandir sus horizontes, se matriculó en la École des Beaux Arts, donde estudió con Jean-Léon Gérôme y el escultor y pintor Jean-Baptiste Carpeaux.

"Le jardin public / El jardín público / The Public Garden"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 54,9 x 45,7 cm., c.1884. Colección privada / Private Collection.The Athenaeum

Seguidor y protegido de Degas, Forain se unió al círculo impresionista a tiempo para participar en la cuarta exposición independiente en 1879. También participó en tres de las cuatro muestras emblemáticas que siguieron entre 1879 y 1884. Influenciado por las teorías impresionistas sobre la luz y el color, prefirió representar escenas de la vida cotidiana: sus acuarelas, pasteles y pinturas se centran en entretenimientos populares parisinos y temas de modernidad.

"Le client / El cliente / The Client", 1878
Acuarela, aguada y lápiz / watercolor, gouache and pencil, 24,77 x 32,39 cm., 1878
Dixon Gallery and Gardens (Memphis, Tennessee, EE.UU./ USA). See All This

Además de ser influenciado por quien fuera su amigo durante más de cincuenta años, Edgar Degas, Forain también lo estuvo por Honoré Daumier, y su tratamiento de los sujetos en sus dibujos para publicaciones como Le Figaro y Le Courrier Francais recuerdan a menudo a Daumier. En 1892 publicó el primer volumen de La Comédie Parisienne, una colección de ilustraciones y comentarios de Forain sobre las principales historias políticas que perturbaron la Tercera República de Francia, como la crisis anárquica y el asunto Dreyfus.

"Asesor y acusado / Counsel and Accused", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 65,1 x 81,3 cm., 1931.
Tate Gallery (Londres, Reino Unido / London, UK)
Durante la primera Guerra Mundial, las ilustraciones de Forain honraron el patriotismo de sus contemporáneos, y se alistó en la Sección de Camuflaje bajo la dirección de Lucien-Victor Guirand de Scévola. En sus últimos años creó numerosas escenas de los tribunales de justicia y otras instituciones parisienses, además de caricaturas de sátira social sobre la vida francesa de finales del siglo XIX y principios del XX. En 1931, poco antes de su muerte, fue nombrado miembro de la Royal Academy of Arts en Londres. Fue uno de los artistas más conocidos y venerados de Francia durante su época y puede ser mejor recordado por sus numerosos dibujos que relatan y comentan la vida de la ciudad parisina a fines del siglo XIX. Seguidores y admiradores de la obra de Forain incluyen a Henri de Toulouse-Lautrec.
Murió en 1931.

"Después del baile, el juerguista / After the Ball, the Reveler",
Pastel sobre papel / pastel on paper, 31,12 x 46,99 cm., 1881
Dixon Gallery and Gardens (Memphis, Tennessee, EE.UU./ USA). The Athenaeum


El 24 de Octubre es el cumple de

István Orosz, pintor, grabador, diseñador gráfico y director de cine de animación húngaro nacido en 1951 en Kecskemét.

"Escher buscando inspiración / Escher Looks For Inspiration", grabado / engraving

M.C. Escher en "El Hurgador" / in this blog: [Todos los enlaces / All Links]

Es conocido por sus obras de inspiración matemática, objetos imposibles, ilusiones ópticas, imágenes de doble sentido y anamorfosis. El arte geométrico de István Orosz, con perspectivas forzadas e ilusiones ópticas, ha sido comparado con obras de M. C. Escher.
Estudió en la Universidad Húngara de Artes y Diseño (ahora Universidad de Arte y Diseño de Moholy-Nagy) en Budapest, como alumno de István Balogh y Ernő Rubik. Después de graduarse en 1975, comenzó a trabajar en teatro como escenógrafo, en películas de animación como animador, y como director de cine.

"Légy / Mosca / Fly", anamorfosis / anamorphose

"Mapa de México / Mexico Map", grabado / engraving

Le gusta usar paradojas visuales, imágenes de doble sentido y enfoques ilusionistas mientras sigue las técnicas de impresión tradicionales, como la xilografía y el aguafuerte. También trata de renovar la técnica de la anamorfosis. Es un participante regular en las principales bienales internacionales de carteles y arte gráfico y sus obras se han exhibido en exposiciones individuales y colectivas en Hungría y en el extranjero. Director de cine en el PannóniaFilm Studio en Budapest. profesor en la Universidad de Hungría Occidental en Sopron, cofundador de la Asociación del Póster Húngara, miembro de Alliance Graphique International (AGI) y la Academia Húngara de las Artes. A menudo usa ΟΥΤΙΣ, o Utisz, (pronunciado: outis) (Nadie) como seudónimo artístico.

"Columnas III / Columns III", aguafuerte / etching, 2001

Wojtek Kowalczyk en "El Hurgador" / in this blog[Rinocerontes (LXXXIX)]


El 25 de Octubre es el cumple de

Grigory Efimovic Glikman (Рыгор Яфімавіч Глюкман), conocido como Grigory Gluckmann o Grégory Gluckman, pintor y litógrafo nacido en Vitebsk, Bielorrusia.

"Femme Nu / Mujer desnuda / Nude Woman"
Óleo sobre panel / oil on panel, 33 x 41,3 cm. Skinner

A los 19 años se inscribió en la Primera Escuela Estatal de Artes Libres (más tarde llamada MVZHSD, Escuela de Pintura de Moscú). En 1920 marchó a Berlín, y en 1922 se unió al grupo artístico "Spindle". En 1924 se fue a Florencia donde durante 9 meses creó gran cantidad de pinturas. Luego se estableció en París.

"Deux Nus Feminins / Dos desnudos femeninos / Two Female Nudes"
Óleo sobre panel / oil on panel, 41 x 32,5 cm., 1931. Sotheby's

Durante los años '20 trabajó principalmente en el campo de gráficos para libros. Ilustró y diseñó libros para la editorial "La Pleiade". En 1924 realizó su primera exposición individual en la Galería Druet de París. Desde 1925 mostró su obra en el Salón de París, el Salón de las Tullerías, el Salón de Otoño, el Salón de Artistas Independientes y exposiciones de la Sociedad Nacional de Bellas Artes. En 1930 se volvió hacia la pintura de caballete. 

"Ensueños / Daydreams", óleo sobre panel / oil on panel, 71 x 89 cm. Invaluable

Los temas principales de su obra fueron las escenas callejeras parisinas, desnudos sensuales y la vida nocturna de la ciudad. El artista dio continuidad a la técnica que había aprendido durante su formación moscovita: trabajo sobre tabla aplicando varias capas de pintura, una después de que secaba la otra, lo que le permitiía lograr veladuras de colores vivos y sugerentes.​
En París conoció y se hizo amigo del famoso violinista Jascha Heifetz, quien acumularía la mayor colección de obras del pintor.

"Modelo con pelo de lino / Model with Flaxen Hair"
Óleo sobre panel / oil on board. Colección privada / Private CollectionThe Athenaeum

A principios de la Segunda Guerra Mundial se mudó a los Estados Unidos, viviendo en Los Ángeles y Nueva York. Entre 1940 y 1957 presentó exposiciones individuales con regularidad. En 1945 recibió el premio F. Bleer del Instituto de Arte de Chicago.
Murió en 1973.

"Antes de la actuación / Before the Performance". Colección privada / Private Collection. Nevsepic


El 26 de Octubre es el cumple de

Elizabeth Nourse, pintora de género, retrato y paisaje de estilo realista estadounidense nacida en el Mt. Healthy, Ohio, en el área de Cincinnati. También trabajó en pintura decorativa y escultura.

"La Première communion / La primera comunión / The First Communion"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 160 x 144.8 cm., 1895. Aeqai
Cincinnati Art Museum (Ohio, EE.UU. / USA)

Asistió a la Escuela de Diseño McMicken en Cincinnati (ahora Academia de Arte del Museo de Arte de Cincinnati) a la edad de quince años, y fue una de las primeras mujeres admitidas a la clase de pintura de mujeres del natural que dictaba allí Thomas Satterwhite Noble. Allí también estudió pintura a la acuarela. Estudió en la escuela durante siete años e incluso se le ofreció un puesto docente, que rechazó para centrarse en su pintura. En 1887 se mudó a París, Francia, junto con su hermana mayor, Louise. Asistió a la Académie Julian, estudiando con Gustave Boulanger y Jules Lefebvre.

"Cabeza de un argelino (Principe moro) / Head of an Algerian (Moorish Prince)"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, c.1898
New Britain Museum of American Art (Nueva Bretaña, EE.UU./ New Britain, USA). Wikimedia Commons

Descrita por sus contemporáneos como "la primera mujer pintora de América" ​​y "decana de pintoras americanas en Francia y una de las artistas contemporáneas más eminentes de su sexo", Nourse fue la primera mujer estadounidense en ser elegida como miembro de la Société Nationale des Bellas Artes. También tuvo el honor de que el gobierno francés comprara una de sus pinturas, y que la incluyera en la colección permanente del Museo de Luxemburgo. El estilo de Nourse fue descrito por el crítico de Los Ángeles Henry J. Seldis como un "precursor de la pintura realista social".

"La mère / La madre / The Mother"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 45 1/2" x 32", 1888. Wikimedia Commons

Durante la Primera Guerra Mundial, Nourse desafió la tendencia de la mayoría de los emigrados estadounidenses a regresar a su hogar y permaneció en París, donde trabajó para ayudar a los refugiados de la guerra y solicitó donaciones de sus amigos en los Estados Unidos y Canadá en beneficio de personas cuyas vidas se vieron truncadas por la guerra.
Murió en 1938.

"Mujer con un arpa / Woman with an Harp", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1887
Cincinnati Art Museum (Ohio, EE.UU. / USA)


El 27 de Octubre es el cumple de

Mary Moser, pintora inglesa nacida en Londres en 1744, y una de las artistas británicas más famosas del siglo XVIII.
Una de las dos únicas mujeres fundadoras de la Royal Academy en 1768, Moser pintó retratos, pero es particularmente conocida por sus representaciones de flores.

"Jarrón de flores / Vase of Flowers", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 72,1 x 53,6 cm.
The Fitzwilliam Museum (Cambridge, Reino Unido / UK). ArtUK

Fue instruida por su padre artista, el esmaltador nacido en Suiza George Michael Moser (1706-1783) y su talento fue evidente a temprana edad: ganó su primera medalla de la Sociedad de las Artes a los 14 años, y regularmente exhibió cuadros de flores, y ocasionalmente piezas de pintura histórica, en la Sociedad de Artistas de Gran Bretaña. Diez años más tarde, sin embargo, su sed de reconocimiento profesional la llevó a unirse a otros 35 artistas (incluido su padre) en la formación de la Royal Academy, y, con Angelica Kauffman, tomó un papel activo en los procedimientos.

"Ramo de flores en una repisa sobre el agua / Bouquet of Flowers on a Ledge Above Water"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 56,8 x 38,1 cm. Colección privada / Private CollectionFine Art America

En la década de 1790 Moser recibió un encargo destacado, por el cual recibió un pago de más de £ 900 de la reina Charlotte, consistente en completar un esquema floral decorativo para una habitación en Frogmore House en Windsor, Berkshire. Este resultó ser uno de sus últimos trabajos profesionales; después de casarse con el Capitán Hugh Lloyd el 23 de octubre de 1793, se retiró y comenzó a exhibir como aficionada bajo su nombre de casada. Continuó exponiendo en la Royal Academy hasta 1802.
En este período Moser tuvo una aventura abierta con Richard Cosway, quien luego se separó de su esposa, María. Viajó con él durante seis meses en una gira para hacer bocetos en 1793.
Murió en 1819.

"Un jarrón de flores / A Vase of Flowers", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 65,8 x 65,8 cm
The Royal Collection Trust (Reino Unido / UK)

Mary Moser en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (L)]


El 28 de Octubre es el cumple de

Miguel E. Dávila, pintor y artista plástico argentino nacido en 1926 en Chilecito, La Rioja.
Inició su formación académica en el Instituto Superior de Artes Plásticas de la Universidad Nacional de Tucumán, 1948 - 1952, bajo la dirección de los maestros Lino Enea Spilimbergo (pintura), Pompeyo Audivert (grabado) y Lajos Szalay (dibujo).

"La mirada / The Sight", serigrafía / silkscreen, 50 x 70 cm., 1973

"Pánico / Panic", óleo sobre tela / oil on canvas, 150 x 260 cm., 1967

En 1952 se trasladó a Buenos Aires donde comenzó su carrera como artista plástico. En 1958 La Municipalidad de la ciudad de La Rioja lo convocó como primer director del Museo Municipal de Bellas Artes, hoy Museo Octavio de la Colina, cargo que desempeñó hasta 1960.
En 1961 obtuvo la beca del Fondo Nacional de las Artes, en la especialidad de pintura. Viajó a París con Rómulo Macció, Ernesto Deira, Luis Felipe Noé y Jorge de la Vega, compartiendo taller con Ernesto Deira. Se adhirió al movimiento Neo-Figuración.
En 1963 regresó a Buenos Aires para radicarse definitivamente.

"Mourat", técnica mixta sobre tela / mixed media on canvas, 100 x 100 cm., 1975

En 1964 obtuvo el premio del Salón Municipal Manuel Belgrano. Comenzó a dictar clases hasta 1995, realizando a su vez exposiciones en las galerías Van Riel, Art Gallery International, Wildestein, Rubers.
Entre 1977 y 1982 alternó su residencia entre Madrid y Buenos Aires.
En el año 1981 obtuvo el Gran Premio de Honor del Salón Nacional de Pintura.
Murió en 2009.

"En la cabeza / In the Head", óleo sobre tela / oil on canvas, 70 x 100 cm., 1969


El 29 de Octubre es el cumple de

Jill Adams, artista sudafricana nacida en 1932 en Durban, que se especializó en ilustraciones de historia natural.
Vivió parte de su vida en Kimberley, donde, como personal del Museo McGregor, trabajó desde 1974 hasta 1983 en el departamento de arte, en estrecha asociación con el biólogo jefe, el Dr. Richard Liversidge.

"Grulla del paraísoBlue Crane" (Grus [Anthropoides] paradiseus) © Jill Adams
Publicada por primera vez en "Las aves que nos rodean", de Richard Liversidge /
First published in: Richard Liversidge, The Birds around usLink

Adams trabajó desde 1974 hasta 1983 en el departamento de arte en el Museo McGregor en Kimberley. Durante este período ella publicó su ilustrado "Plantas con flores de Northern Cape" (1976). Posteriormente obtuvo reconocimiento pública por sus pinturas de aloes.
Posteriormente Adams colaboró ​​con el ornitólogo Richard Liversidge en su libro, "Las aves que nos rodean: aves de la región del sur de África" (1990). Liversidge señala en una nota "Al lector" que "este es sin duda el primer libro sobre aves del sur de África que ha intentado ilustrar todas las especies más comunes en vuelo. A menudo, un pájaro en vuelo es todo lo que podrás ver".

"Azor blanquinegroBlack Sparrowhawk" (Accipiter melanoleucus) © Jill Adams. Link

Las ilustraciones producidas para "Las aves que nos rodean" han sido descritas como "el producto de su excelente dibujo, junto con un agudo sentido de la observación y el conocimiento de la 'pose natural' de las aves". Para mantener la colección en Northern Cape, las pinturas originales fueron compradas por la familia Gant y donadas al Museo McGregor en 1991.

"Ratonero africanoJackal Buzzard" (Buteo rufofuscus) © Jill Adams
Publicada por primera vez en "Las aves que nos rodean", de Richard Liversidge /
First published in: Richard Liversidge, The Birds around usLink

Anteriormente, en 1983, Heritage Porcelain encargó a Adams que contribuyera en una serie de seis láminas en una edición para coleccionistas, "Las aves más queridas del sur de África" para conmemorar el centenario del nacimiento de Austin Roberts, ornitólogo sudafricano (1883-1948) .
Jill murió en 2016.

"Secretario (o Serpentario) / Secretarybird" (Sagittarius serpentarius) © Jill Adams
Publicada por primera vez en "Las aves que nos rodean", de Richard Liversidge /
First published in: Richard Liversidge, The Birds around usLink


El 30 de Octubre es el cumple de

Maria Anna Angelika Kauffmann, generalmente conocida en inglés como Angelica Kauffman, pintora neoclásica suiza nacida en 1741 en Chur, en los Grisones.
Tuvo una exitosa carrera en Londres y Roma. Recordada principalmente como pintora histórica, Kauffmann fue una hábil retratista, paisajista y decoradora. Fue una de las dos mujeres miembros fundadores de la Royal Academy en Londres en 1768.

"Virgilio leyendo la Eneida a Augusto y Octavia / Virgil Reading the 'Aeneid' to Augustus and Octavia"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 123 x 159 cm., 1788
Museo Hermitage (San Petersburgo, Rusia / St. Petersbourg, Russia)

Virgilio en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios (II)], [Recolección (LIV)], [Aniversarios (XLV)]
Augusto en "El Hurgador" / Augustus in this blog:
Su padre, Joseph Johann Kauffmann, era un hombre relativamente pobre pero hábil muralista y pintor austriaco, que a menudo viajaba por su trabajo. Instruyó a Angélica y ella trabajó como su asistente, pasando por Suiza, Austria e Italia.
En 1754, su madre murió y su padre decidió mudarse a Milán. Luego siguieron visitas de larga duración a Italia. Se convirtió en miembro de la Accademia di Belle Arti di Firenze en 1762. En 1763 visitó Roma, regresando nuevamente en 1764. De Roma pasó a Bolonia y Venecia, en todas partes fue celebrada por su talento y encanto. En 1765 su obra apareció en Inglaterra en una exposición de la Sociedad Libre de Artistas. Ella se mudó a Inglaterra poco después y se estableció como una artista líder.

"Autorretrato / Self-portrait", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 73,7 × 61 cm., entre / between 1770-75
National Portrait Gallery (Londres, Reino Unido / London, UK). Wikimedia Commons

Desde 1769 hasta 1782, Kauffman fue expositora anual de la Royal Academy, enviando a veces hasta siete cuadros, generalmente sobre temas clásicos o alegóricos.
Aunque produjo muchos tipos de arte, se identificó principalmente como una pintora de temas históricos, una designación inusual para una artista femenina en el siglo XVIII. La pintura histórica era considerada la categoría más elitista y lucrativa en la pintura académica durante este período de tiempo y, bajo la dirección de Sir Joshua Reynolds, la Royal Academy hizo un gran esfuerzo para promocionarla a un público nativo más interesado en encargar y comprar retratos y paisajes.

"Retrato de Sarah Harrop (Sra. Bates) como una musa / Portrait of Sarah Harrop (Mrs. Bates) as a Muse"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 142 x 121 cm., 1780-81. GAP
Princeton University Art Museum (Nueva Jersey, EE.UU./ New Jersey, USA)

A pesar de la popularidad que Kauffman disfrutaba en la sociedad británica, y su éxito allí como artista, estaba decepcionada por la relativa apatía de los británicos hacia la pintura histórica. Finalmente dejó Gran Bretaña para ir al continente, donde la pintura de historia estaba mejor establecida, se la tuvo en mayor estima y se la protegió.
Murió en 1807.

"El dolor de Telémaco / The Sorrow of Telemachus"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 83,2 x 114,3 cm., 1783
The Metropolitan Museum of Art (MET) (Nueva York, EE.UU./ NY, USA)

Angelika Kauffmann en "El Hurgador" / in this blog[Asonancias (XXVIII, Anexo)]


El 31 de Octubre es el cumple de

Alexandre-Georges-Henri Regnault, pintor francés nacido en 1843 en París. Era el hijo de Henri Victor Regnault.
Al dejar la escuela, ingresó sucesivamente en los estudios de Antoine Montfort, Louis Lamothe y Alexandre Cabanel, fue derrotado en el Premio de Roma (1863) por Joseph Layraud y Xaiver Monchablon, y en 1864 exhibió dos retratos para nada notables en el Salón de París. En 1866, sin embargo, se llevó el Prix de Rome con una obra de inusual fuerza y ​​distinción: "Tetis trayendo las armas forjadas por Vulcano a Aquiles" (Escuela de Bellas Artes).

"Automedon con los caballos de Aquiles / Automedon with the Horses of Achilles"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 315 × 329 cm., 1868. Wikimedia Commons

El pasado en Italia no lo conmovió, pero sus ilustraciones para la "Roma" de Francis Wey muestran cuán atento era de la vida y los modales reales; incluso su Automedon (Escuela de Bellas Artes), ejecutado en obediencia a las normas académicas, no era más que un vivo recuerdo de una carrera de caballos de carnaval. En Roma, además, Regnault entró en contacto con la moderna escuela hispano-italiana, altamente materialista y propensa a considerar incluso al sujeto humano como una de las muchas fuentes para obtener entretenimiento a simple vista. La vital (aunque estrecha) energía de esta escuela afectó a Regnault con fuerza cada vez mayor durante los pocos años restantes de su vida.
En 1868 había enviado al Salón un retrato de tamaño natural de una dama en el que había hecho uno de los primeros intentos de reproducir el verdadero carácter de la elegante vida moderna. Mientras realizaba una gira por España, vio pasar al general Juan Prim al frente de sus tropas, y recibió esa viva imagen de un demagogo militar que luego pintó en lienzo, para disgusto de su modelo. Pero este trabajo hizo un llamamiento a la imaginación del público, mientras que todas las producciones posteriores de Regnault se dirigieron exclusivamente a la vista.

"Autorretrato / Self-portrait"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 54 × 44,7 cm., c.1863
Cleveland Museum of Art (Cleveland, EE.UU./ USA). Wikimedia Commons

Después de un nuevo viaje a África, abreviado por las necesidades de su posición como pensionista de la escuela de Roma, pintó a Judith. Luego, en 1870, a Salomé, y, como obra debida de la escuela romana, despachó desde Tánger el gran lienzo "Ejecución sin audiencia bajo los reyes moros", en el que el pintor había jugado con la sangre de la víctima como si fuera un joyero jugando con rubíes. La guerra franco-prusiana surgió y encontró a Regnault en primera línea, en las filas devotas de la Batalla de Buzenval, donde cayó el 19 de enero de 1871. Su amigo, el compositor Camille Saint-Saëns dedicó su "Marche héroïque" (1871) a la memoria de Regnault. El escultor Henri Chapu le erigió un monumento en el patio de la École des Beaux-Arts en 1872.

"Juan Prim, October 8, 1868"
Arrivée du général Juan Prim (1814 - 1870) à cheval devant Madrid à la tête des insurgés de la révolution espagnole de 1868 /
Llegada del General Juan Prim, a caballo a Madrid, a la cabeza de los insurgentes de la Revolución Española de 1868 /
General Juan Prim, on horseback to Madrid, at the head of the insurgents of the Spanish Revolution of 1868.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 315 x 258 cm., 1869. Wikimedia Commons


Textos en inglés / English translation

On October 21 is the birthday of

Heinrich Maria Davringhausen, German painter born in 1894 in Aachen, associated with the New Objectivity.
Mostly self-taught as a painter, he began as a sculptor, studying briefly at the Düsseldorf Academy of Arts before participating in a group exhibition at Alfred Flechtheim's gallery in 1914. He also traveled to Ascona with his friend the painter Carlo Mense that year. At this early stage his paintings were influenced by the expressionists, especially August Macke.
Exempted from military service in World War I, he lived in Berlin from 1915 to 1918, forming friendships with George Grosz and John Heartfield. In 1919 he had a solo exhibition at Hans Goltz' Galerie Neue Kunst in Munich, and exhibited in the first "Young Rhineland" exhibition in Düsseldorf. Davringhausen became a member of the "Novembergruppe" and gained some prominence among the artists representing a new tendency in German art of the postwar period. He was asked to take part in the Neue Sachlichkeit (New Objectivity) exhibition in Mannheim which brought together many leading "post-expressionist" artists, including Grosz, Otto Dix, Max Beckmann, Alexander Kanoldt and Georg Schrimpf.
Davringhausen went into exile with the fall of the Weimar republic in 1933, first going to Majorca, then to France. In Germany approximately 200 of his works were removed from public museums by the Nazis on the grounds that they were degenerate art. Prohibited from exhibiting, Davringhausen was interned in Cagnes-sur-Mer but fled to Côte D' Azur. In 1945 however he returned to Cagnes-sur-Mer, a suburb of Nice, where he remained for the rest of his life. He worked as an abstract painter under the name Henri Davring until his death in Nice in 1970.
Perhaps the best-known work from Davringhausen's New Objectivity period is Der Schieber (The Profiteer). Painted in acidulous colors, it depicts a glowering businessman seated at a desk in a modern office suite. Although Davringhausen rarely presented social criticism in his work, in Der Schieber "the artist created the classic pictorial symbol of the period of inflation that was commencing".
He died in 1970.

On October 22 is the birthday of

Dieter Morales Weidenbach, German painter and graphic artist born in 1945 in Stendal.
Dieter M. Weidenbach grew up in the first years of his life on the edge of the city of Stendal, which had been spared from the war. In 1951, his father was released from captivity, and the family returned to the ancestral hometown of Weißenfels. A year later his father died. As a student Weidenbach was a competitive athlete, but had to give up this career due to a sports equipment accident. He turned his interest since then mainly on the art.
He attended the secondary school, graduated in 1964, and began studying history and art history at the Karl Marx University Leipzig. In 1966 he was exmatriculated there, worked during the summer as a laborer and began in September with the study of graphics, painting and book illustration at the Academy of Visual Arts Leipzig. He spent the winter semester 1968/1969 as a participant in a study exchange program at the Polygraphic Institute in Moscow. After the birth of their daughter Claudia (* 1969) he married the painter Helga Melges in 1970. In 1971 he graduated with a diploma as a painter and graphic artist and worked from then on as a freelance artist in Weissenfels.
A first highlight of his travels was a study trip to Egypt in 1974. In 1979 he went of France in a study trip.
In 1980, his wife Helga did not return from a trip to Austria. In the years 1980-1982 Weidenbach held a teaching assignment at the Burg Giebichenstein University of Applied Sciences in Halle. After completing this teaching he chose Weimar as a new place of business and moved with his daughter to Thuringia. Three years later, his application for permanent departure from the GDR was approved, so that Weidenbach 1985 left the former GDR and moved with daughter Claudia to West Berlin to the immediate inner German border. Now able to travel without restrictions, Weidenbach spent a long time in Italy in 1986 and in 1988 in southern France.
After German reunification, Weidenbach moved back to Weimar in 1993, where the artist still lives today. In 2000 he received a teaching assignment at the University of Applied Sciences Erfurt.
Website http://www.dieter-weidenbach.de/

On October 23 is the birthday of

Jean-Louis Forain, French Impressionist painter, lithographer, watercolorist and etcher born in 1852 in Reims, Marne.
At age eight, his family moved to Paris. He began his career working as a caricaturist for several Paris journals including Le Monde Parisien and Le rire satirique. Wanting to expand his horizons, he enrolled at the École des Beaux Arts, studying under Jean-Léon Gérôme as well as another sculptor/painter, Jean-Baptiste Carpeaux.
A follower and protégé of Degas, Forain joined the Impressionist circle in time to take part in the fourth independent exhibition in 1879; he participated in three of the four landmark shows that followed between 1879 and 1884. Influenced by Impressionist theories on light and color, he preferred to depict scenes of everyday life: his watercolors, pastels, and paintings focused on Parisian popular entertainments and themes of modernity.
Aside from being influenced by his friend of over fifty years, Edgar Degas, Forain was greatly influenced by Honoré Daumier; and his treatment of subjects in his drawings for publications such as Le Figaro and Le Courrier Francais are often reminiscent of Daumier's. In 1892 he published the first volume of La Comédie Parisienne, a collection of Forain's illustrations and commentary on the major political stories that disrupted France’s Third Republic—such as the anarchic crisis and the Dreyfus affair.
During the first World War, Forain's illustrations honored the patriotism of his contemporaries; and he enlisted in the Section de Camouflage under Lucien-Victor Guirand de Scévola. In his later years, Forain created numerous scenes of the Law Courts and other Parisian institutions plus social satire caricatures on late 19th and early 20th century French life. In 1931, shortly before his death, he was made a member of the Royal Academy of Arts in London. He was one of France's best known and revered artists during his time and may best be remembered for his numerous drawings chronicling and commenting on Parisian city life at the end of the 19th century. Followers and admirers of Forain's work include Henri de Toulouse-Lautrec.
He died in 1931.

On October 24 is the birthday of

István Orosz, Hungarian painter, printmaker, graphic designer and animated film director born in 1951 in Kecskemét.
He is known for his mathematically inspired works, impossible objects, optical illusions, double-meaning images and anamorphoses. The geometric art of István Orosz, with forced perspectives and optical illusions, has been compared to works by M. C. Escher.
He studied at the Hungarian University of Arts and Design (now Moholy-Nagy University of Art and Design) in Budapest as pupil of István Balogh and Ernő Rubik. After graduating in 1975 he began to deal with theatre as stage designer and animated film as animator and film director. He likes to use visual paradox, double meaning images and illusionistic approaches while following traditional printing techniques such as woodcutting and etching. He also tries to renew the technique of anamorphosis. He is a regular participant in the major international biennials of posters and graphic art and his works has been shown in individual and group exhibitions in Hungary and abroad. Film director at the PannóniaFilm Studio in Budapest. professor at University of West Hungary in Sopron, co-founder of Hungarian Poster Association, member of Alliance Graphique International (AGI) and Hungarian Art Academie. He often uses ΟΥΤΙΣ, or Utisz, (pronounced: outis) (No one) as artist's pseudonym.

On October 25 is the birthday of

Grigorij Efimovic Glikman (Рыгор Яфімавіч Глюкман), known as Grigory Gluckmann or Grégory Gluckman, painter and lithographer born in Vitebsk, Belarus.
At age 19 he enrolled in the First State School of Free Arts (later called MVZHSD, Moscow School of Painting). In 1920 he went to Berlin, and in 1922 he joined the artistic group "Spindle". In 1924 he went to Florence where for 9 months he created a lot of paintings. Then he settled in Paris.
During the 1920s he worked mainly in the field of book graphics. He illustrated and designed books for the publishing house "La Pleiade". In 1924 he held his first solo exhibition at the Druet Gallery in Paris. Since 1925 he showed his work at the Paris Salon, the Salon des Tuileries, the Autumn Salon, the Salon of Independent Artists and exhibitions at the National Society of Fine Arts. In 1930 he turned to easel painting.
The main themes of his work were the Parisian street scenes, sensual nudes and the city's nightlife. The artist gave continuity to the technique he had learned during his Muscovite training: work on a board applying several layers of paint, one after drying the other, which allowed him to achieve vivid and suggestive glazes.
In Paris he met and befriended the famous violinist Jascha Heifetz, who would accumulate the greatest collection of works by the painter.
At the beginning of the Second World War he moved to the United States, living in Los Angeles and New York. Between 1940 and 1957 he held individual exhibitions regularly. In 1945 he received the F. Bleer Prize from the Art Institute of Chicago.
He died in 1973.

On October 26 is the birthday of

Elizabeth Nourse, American realist-style genre, portrait, and landscape painter born in Mt. Healthy, Ohio, in the Cincinnati area. She also worked in decorative painting and sculpture.
She attended the McMicken School of Design in Cincinnati (now the Art Academy of the Cincinnati Art Museum) at age fifteen, and was one of the first women admitted to the women's life class offered there taught by Thomas Satterwhite Noble. She also studied watercolor painting while there. She studied at the school for seven years and was even offered a teaching position, which she declined in order to focus on her painting. In 1887, she moved to Paris, France along with her older sister, Louise. There, she attended Académie Julian, studying under Gustave Boulanger and Jules Lefebvre. 
Described by her contemporaries as "the first woman painter of America" and "the dean of American woman painters in France and one of the most eminent contemporary artists of her sex," Nourse was the first American woman to be voted into the Société Nationale des Beaux-Arts. She also had the honor of having one of her paintings purchased by the French government and included in the Luxembourg Museum's permanent collection. Nourse's style was described by Los Angeles critic Henry J. Seldis as a "forerunner of social realist painting."
During the first world war, Nourse defied the tendency of most American emigres to return home and remained in Paris, where she worked to assist the war's refugees and solicited donations from her friends in the United States and Canada for the benefit of people whose lives were disrupted by the war. 
She died in 1938.

On October 27 is the birthday of

Mary Moser, English painter born in 1744 in London, and one of the most celebrated British women artists of 18th-century.
One of only two female founding members of the Royal Academy in 1768, Moser painted portraits but is particularly noted for her depictions of flowers.
She was trained by her Swiss-born artist and enameller father George Michael Moser (1706-1783) and her talents were evident at an early age: she won her first Society of Arts medal at 14, and regularly exhibited flower pieces, and occasional history paintings, at the Society of Artists of Great Britain. Ten years later, however, her thirst for professional recognition led her to join with 35 other artists (including her father) in forming the Royal Academy, and, with Angelica Kauffman, she took an active role in proceedings.
In the 1790s, Moser received a prestigious commission, for which she was paid over £900, from Queen Charlotte to complete a floral decorative scheme for a room in Frogmore House in Windsor, Berkshire. This was to prove one of her last professional works; following marriage to a Captain Hugh Lloyd on 23 October 1793, she retired and began exhibiting as an amateur under her married name. She continued showing at the Royal Academy until 1802.
At this period Moser had an open affair with Richard Cosway, who was then separated from his wife Maria. She travelled with him for six months on a sketching tour in 1793.She died in 1819.

On October 28 is the birthday of

Miguel E. Dávila, Argentine painter and fine artist born in 1926 in Chilecito, La Rioja.
He began his academic training at the Higher Institute of Plastic Arts of the National University of Tucumán, 1948 - 1952, under the direction of masters Lino Enea Spilimbergo (painting), Pompeyo Audivert (engraving) and Lajos Szalay (drawing).
In 1952 he moved to Buenos Aires where he began his career as a fine artist. In 1958 the Municipality of the city of La Rioja summoned him as the first director of the Municipal Museum of Fine Arts, today Octavio de la Colina Museum, a position he held until 1960.
In 1961 he obtained the scholarship of the National Fund of the Arts, in the specialty of painting. He traveled to Paris with Rómulo Macció, Ernesto Deira, Luis Felipe Noé and Jorge de la Vega, sharing a workshop with Ernesto Deira. He adhered to the movement of Neo-Figuration.
In 1963 he returned to Buenos Aires to settle permanently.
In 1964 he won the Manuel Belgrano Municipal Hall Award. He began to teach classes until 1995, making exhibitions in the galleries Van Riel, Art Gallery International, Wildestein, Rubers.
Between 1977 and 1982 he alternated his residence between Madrid and Buenos Aires.
In 1981 he won the Grand Prize of Honor of the National Painting Salon.
He died in 2009.

On October 29 is the birthday of

Jill Adams, South African artist born in 1932 in Durban, who specialised in natural history illustrations.
He lived for part of her life in Kimberley, where, on the staff of the McGregor Museum, she worked from 1974 to 1983 in the art department, in close association with leading biologist, Dr Richard Liversidge.
During this period she published her illustrated Flowering Plants of the Northern Cape (1976). She subsequently achieved public renown for her paintings of Aloes.
Adams subsequently collaborated with ornithologist Richard Liversidge making their book, The birds around us: birds of the Southern African region (1990). Liversidge points out in a note "To the reader" that "this is certainly the first book on Southern African birds which has attempted to illustrate all the more common species in flight. Often a bird in flight is all that you will see."
The illustrations produced for The birds around us have been described as "the product of her outstanding draughtsmanship, coupled with a keen sense of observation and knowledge of the 'natural pose' of birds." In order to keep the collection in the Northern Cape, the original paintings were purchased by the Gant family and donated to the McGregor Museum in 1991.
Earlier, in 1983, Adams was commissioned by Heritage Porcelain to contribute to a series of six plates in a Collectors' edition, Best loved birds of Southern Africa to mark the centenary of the birth of Austin Roberts, South African ornithologist (1883–1948).
Jill died in 2016.

On October 30 is the birthday of

Maria Anna Angelika Kauffmann, usually known in English as Angelica Kauffman, Swiss Neoclassical painter born in 1741 in Chur in Graubünden.
She had a successful career in London and Rome. Remembered primarily as a history painter, Kauffmann was a skilled portraitist, landscape and decoration painter. She was one of the two female founding members of the Royal Academy in London in 1768.
Her father, Joseph Johann Kauffmann, was a relatively poor man but a skilled Austrian muralist and painter, who was often traveling for his work. He trained Angelica and she worked as his assistant, moving through Switzerland, Austria, and Italy.
In 1754, her mother died and her father decided to move to Milan. Later visits to Italy of long duration followed. She became a member of the Accademia di Belle Arti di Firenze in 1762. In 1763 she visited Rome, returning again in 1764. From Rome she passed to Bologna and Venice, everywhere feted for her talents and charm. In 1765, her work appeared in England in an exhibition of the Free Society of Artists. She moved to England shortly after and established herself as a leading artist.
From 1769 until 1782 Kauffman was an annual exhibitor with the Royal Academy, sending sometimes as many as seven pictures, generally on classical or allegoric subjects.
While Kauffman produced many types of art, she identified herself primarily as a history painter, an unusual designation for a woman artist in the 18th century. History painting was considered the most elite and lucrative category in academic painting during this time period and, under the direction of Sir Joshua Reynolds, the Royal Academy made a strong effort to promote it to a native audience more interested in commissioning and buying portraits and landscapes. Despite the popularity that Kauffman enjoyed in British society, and her success there as an artist, she was disappointed by the relative apathy of the British towards history painting. Ultimately she left Britain for the continent, where history painting was better established, held in higher esteem and patronized.
She died in 1807.

On October 31 is the birthday of

Alexandre-Georges-Henri Regnault, French painter born in 1843 in París. He was the son of Henri Victor Regnault.
On leaving school he successively entered the studios of Antoine Montfort, Louis Lamothe and Alexandre Cabanel, was beaten for the Prix de Rome (1863) by Joseph Layraud and Xaiver Monchablon, and in 1864 exhibited two portraits in no way remarkable at the Paris Salon. In 1866, however, he carried off the Prix de Rome with a work of unusual force and distinction Thetis bringing the Arms forged by Vulcan to Achilles (School of the Fine Arts).
The past in Italy did not touch him, but his illustrations to Wey's Rome show how observant he was of actual life and manners; even his Automedon (School of Fine Arts), executed in obedience to Academical regulations, was but a lively recollection of a carnival horse-race. At Rome, moreover, Regnault came into contact with the modern Hispano-Italian school, a school highly materialistic and inclined to regard even the human subject only as one amongst many sources whence to obtain amusement for the eye. The vital, if narrow, energy of this school told on Regnault with ever-increasing force during the few remaining years of his life.
In 1868 he had sent to the Salon a life-size portrait of a lady in which he had made one of the first attempts to render the actual character of fashionable modern life. While making a tour in Spain, he saw General Juan Prim pass at the head of his troops, and received that lively image of a military demagogue which he afterwards put on canvas, somewhat to the displeasure of his subject. But this work made an appeal to the imagination of the public, whilst all the later productions of Regnault were addressed exclusively to the eye.
After a further trip to Africa, abridged by the necessities of his position as a pensioner of the school of Rome, he painted Judith, then, in 1870, Salomé, and, as a work due from the Roman school, dispatched from Tangier the large canvas, Execution Without Hearing Under the Moorish Kings, in which the painter had played with the blood of the victim as if he were a jeweller toying with rubies. The Franco-Prussian War arose, and found Regnault foremost in the devoted ranks of the Battle of Buzenval, where he fell on 19 January 1871. His friend, the composer Camille Saint-Saëns dedicated his Marche héroïque (1871) to Regnault's memory. The sculptor Henri Chapu erected a monument to him in the courtyard of the École des Beaux-Arts in 1872.

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