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El 1 de Abril es el cumple de
Lola Álvarez Bravo (Dolores Martínez Anda), fotógrafa mexicana nacida en 1903 en Lagos de Moreno, Jalisco.
Fue una figura clave en el renacimiento mexicano posterior a la revolución. Conocida por su gran habilidad en la composición, sus obras fueron vistas por sus compañeros como arte. Fue reconocida en 1964 con el Premio José Clemente Orozco, otorgado por el Estado de Jalisco, por sus contribuciones a la fotografía y sus esfuerzos por preservar la cultura de México. Sus obras están incluidas en las colecciones permanentes de museos internacionales, incluido el Museo de Arte Moderno de la ciudad de Nueva York.
Se mudó a la Ciudad de México con su padre cuando sus padres se separaron alrededor de 1906, y vivió con él durante una década en una gran mansión, pero luego de su muerte su medio hermano mayor se apropió de ella y la envió a un internado. Después de completar una educación tradicional, en 1922 se inscribió en la Escuela Nacional Preparatoria, donde conoció a su amiga de toda la vida, Frida Kahlo. Una amistad con otro de sus amigos de la infancia, Manuel Álvarez Bravo, floreció en romance casi al mismo tiempo y se casaron en 1925. Su esposo le enseñó fotografía, además de técnicas de revelado, y durante casi una década actuó como su asistente mientras buscaba explorar su propia creatividad. La pareja se separó en 1934.
"Los gorriones"
Copia a la gelatina de plata / gelatin silver print, 24,4 x 29,8 cm., 1940s. Phillips
Al comenzar su carrera como profesora, Álvarez tomó encargos fotográficos para revistas y periódicos, desarrollando una reputación como una de las pocas mujeres fotoperiodistas que trabajaban en Ciudad de México. Retrató a sus modelos con franqueza, revelando las claves más profundas de la cultura y el significado social, en lugar de buscar un trabajo de mero interés periodístico. En 1935 comenzó a catalogar fotografías en el Departamento de Educación y dos años más tarde fue contratada para dirigir los talleres de fotografía de la Universidad Nacional Autónoma de México, donde permaneció hasta su retiro en 1971.
Además de sus contribuciones a la publicidad y al fotoperiodismo, Álvarez tomó muchas fotografías de sus amigos artístas, y en 1951 abrió la Galería de Arte Contemporáneo para promover su trabajo. En 1953 en la Galería fue la anfitriona de la única exposición de las obras de Frida Kahlo celebrada en México durante la vida de la artista. Desde fines de la década de 1970 hasta su muerte en 1993, recibió el reconocimiento internacional por su trabajo. Su archivo fotográfico se encuentra en el Centro de Fotografía Creativa en Tucson, Arizona, Estados Unidos.
"Diego Rivera", 1945. Fotografica MX
Diego Rivera en "El Hurgador" / in this blog: [Todos los enlaces / All links]
"Descansando / Resting", 1960. Le Monde
On April 1 is the birthday of
Lola Álvarez Bravo (Dolores Martínez Anda), Mexican photographer born in 1903 in Lagos de Moreno, Jalisco.
She was a key figure in the post-revolution Mexican renaissance. Known for her high level of skill in composition, her works were seen by her peers as fine art. She was recognized in 1964 with the Premio José Clemente Orozco (José Clemente Orozco Prize), by the State of Jalisco, for her contributions to photography and her efforts to preserve the culture of Mexico. Her works are included in the permanent collections of international museums, including the Museum of Modern Art in New York City.
She moved to Mexico City with her father when her parents separated around 1906. For a decade, she lived with her father in a large mansion, but upon his death was taken in by her older half-brother, who sent her to boarding school. After completing a traditional education, in 1922 she enrolled in the Escuela Nacional Preparatoria, where she met her lifelong friend, Frida Kahlo. A friendship with another of her childhood friends, Manuel Álvarez Bravo, blossomed into romance around the same time and the two married in 1925. Her husband taught her photography, as well as development techniques, and for nearly a decade, she acted as his assistant. As she sought to explore her own creativity and was unhappy in the marriage, the couple separated in 1934.
"Henri Cartier Bresson", 1934. Fotografica MX
Beginning her career as a teacher, Álvarez took photographic assignments for magazines and newspapers, developing a reputation as one of the only women photojournalists working in Mexico City. She chose to portray subjects candidly, revealing the deeper meaning of culture and social significance, rather than seeking newsworthy work. In 1935, she began cataloging photographs in the Department of Education and two years later was hired to run the photography workshops of the National Autonomous University of Mexico, where she remained until her retirement in 1971.
In addition to her contributions to advertising and photojournalism, Álvarez took many photographs of her artistic friends, and in 1951 opened the Galeria de Arte Contemporáneo (Gallery of Contemporary Art) to promote their work. In 1953 at the Galeria, she hosted the only exhibition of Frida Kahlo's works held in Mexico during the artist's life. From the late 1970s until her death in 1993, she gained international recognition for her body of work. Her photo archive is located at the Center for Creative Photography in Tucson, Arizona, United States.
"Tiburoneros / Shark Fishermen", 1950. Fotografica MX
El 2 de Abril es el cumple de
Klaus Ender, fotógrafo y autor alemán nacido en 1939 en Berlín.
Ender vivió hasta 1945 con su madre en Landsberg / Warthe. En 1945 la familia fue expulsada y asentada en el este de la Alemania de posguerra. Por razones políticas, Ender dejó la RDA en 1957. Después de varias paradas completó su aprendizaje de panadero en Friedrichshafen, en el lago de Constanza. Compró una cámara con su primer salario. En 1958 regresó a la RDA y se unió en 1960 a la Sección de Fotografía de la Asociación Cultural. A partir de 1962 trabajó como panadero de temporada en la isla de Rügen. En 1963 realizó allí sus primeras fotografías de desnudos y fundó el club de fotografía Sassnitz. Ya en 1965 la popular revista de la RDA Das Magazin publicó tres de sus desnudos. El 10 de mayo de 1966 recibió su aprobación como reportero fotográfico y luego trabajó como freelance para aproximadamente 50 editores de la RDA. En 1971 su primer libro, "Mein Modell", fue publicado por Fotokino & Fachbuchverlag Leipzig, y vendió 95,000 copias en 5 ediciones.
"Akt auf den Buhnen / Desnudo sobre los rompeolas / Nude on the Groynes"
Klaus Enders Frau posiert 1985 an einem FKK-Strand in Ahrenshoop /
La esposa de Klaus Ender en una playa nudista en Ahrenshoop /
Klaus Ender's wife on a nude beach in Ahrenshoop", 1985 © Klaus Ender. Spiegel Online
Una y otra vez los funcionarios culturales de la RDA, en los que Klaus Ender trató de despertar la comprensión de la fotografía de desnudos como una forma de arte, mostraron incomprensión y desinterés. "¿Crees seriamente que estás ayudando a construir el socialismo con tus culos desnudos?", le preguntó alguien.
Perseguido por la agitación política y las represalias, Ender se mudó a Potsdam en 1972, donde realizó un gran avance como fotógrafo de desnudos y paisajes. En 1975 inició la primera exposición de desnudos de la RDA, que realizó con el fotógrafo de Cottbus Gerd Rattei. "Akt & Landschaft" fue visitada en 1975, como exposición itinerante, por más de 100,000 visitantes entre Dresden y Rostock. Debido a este éxito la exposición se anunció públicamente cada tres años como una muestra del rendimiento de los fotógrafos de la RDA. En el transcurso de su carrera Ender recibió aproximadamente 60 premios.
Aus der Serie: Das Mädchen und das Meer / De la serie: "La chica y el mar" /
From the series: The girl and the sea. "Die Woge / La ola / The Wave", 1969
En 1981 se mudó a Austria, nuevamente por motivos políticos. Allí, en 1982, recibió el reconocimiento como artista visual en fotografía del Ministerio de Educación y Artes de Viena. En 1989 logró su despegue internacional con varios libros, calendarios y como autor de muchas revistas. Su libro "Filter Technology Filter Art" se convirtió en una obra estándar de la fotografía con filtros, y se tradujo también al español.
En 1996 Ender regresó a la isla de Rügen.
En 2003 se le diagnosticó la enfermedad de Parkinson y en 2017, en su 14º año de enfermedad, dijo en una entrevista que su carrera estaba llegando a su fin.
Desde 2002 también escribe poemas y aforismos.
"Akt einer Blondine in den Dünen / Rubia desnuda en las dunas / Nude Blonde in the Dunes"
Copia a la gelatina de plata / gelatin silver print, 1970. Ebay
On April 2 is the birthday of
Klaus Ender, German photographer and author born in 1939 in Berlin.
Ender lived until 1945 with his mother in Landsberg / Warthe. In 1945, the family was expelled and settled in the east of post-war Germany. For political reasons Ender left the GDR in 1957 in the west. After several stops, he completed his baker's apprenticeship in Friedrichshafen on Lake Constance. He bought a camera from his first wages. In 1958 he returned to the GDR and joined in 1960 the Cultural Association Section Photography. From 1962 he worked as a seasonal baker on the island of Rügen. In 1963 he made his first nude photographs there and founded the photo club Sassnitz. As early as 1965, the popular DDR magazine Das Magazin published three of his nudes. On May 10, 1966 he received his approval as a photo reporter and then worked as a freelancer for about 50 GDR publishers. In 1971, his first book "Mein Modell" was published by Fotokino & Fachbuchverlag Leipzig, which was sold 95,000 copies in 5 editions.
"Hafen Sassnitz / Puerto de Sassnitz / Sassnitz Port", 1965 © Klaus Ender
Again and again, the cultural officials of the GDR, in which Klaus Ender tried to awaken the understanding of nude photography as an art form, showed incomprehension and disinterest. "Do you seriously think you're helping to build socialism with your naked asses?", someone asked.
Persecuted by political agitation and reprisals, Ender moved to Potsdam in 1972, where he made his breakthrough as a nude & landscape photographer. In 1975 he initiated the first nude exhibition of the GDR, which he realized with the Cottbus photographer Gerd Rattei. Akt & Landschaft was visited in 1975 as a traveling exhibition and by well over 100,000 visitors between Dresden and Rostock. Due to this success, the exhibition was publicly advertised every three years as a performance comparison of the GDR photographers. In the course of his career Ender received about 60 awards.
"Nackt / Desnudo / Nude", 1987 © Klaus Ender
In 1981 Ender relocated to Austria, again for political reasons, where in 1982 he received recognition as a visual artist in photography from the Ministry of Education and Arts in Vienna. In 1989 he achieved his international breakthrough with several books, calendars and as author of many magazines. His book "Filter Technology Filter Art" became the standard work of filter photography and also appeared in Spanish translation.
In 1996, Ender returned to the island of Rügen.
In 2003, Ender was diagnosed with Parkinson's disease, and in 2017, in his 14th year of illness, Ender said in an interview that his career was nearing its end.
Since 2002 Ender also writes poems and aphorisms.
"Im Sonnenlicht / A la luz del sol / In the Sunlight", 1967. Spiegel Online
El 3 de Abril es el cumple de
Walter Ballhause, fotógrafo alemán nacido en 1911 en Hamelín. Actuó políticamente y trabajó en fotografía social documental.
Hijo de un zapatero, se mudó con su familia a Hannover en 1919. Fue miembro de la organización socialista Juventud Socialista de Alemania - Halcones y del Partido Socialdemócrata de Alemania. En 1931, él y Otto Brenner fundaron el grupo local del Partido Socialista de los Trabajadores de Alemania en Hannover. A partir de entonces comenzó a hacer fotografías en un entorno social. En 1933 fue arrestado por un corto tiempo por razones políticas. De 1934 a 1941 tomó clases en Hannover como técnico químico y se mudó a Plauen en 1941, donde trabajó como jefe de los laboratorios de la compañía Vomag. Ballhause fue arrestado nuevamente en 1944 y liberado el 17 de abril de 1945 por soldados estadounidenses de la 89 División de Infantería. Fue alcalde de Strassberg (Plauen) desde 1947 y fundó el grupo local de KPD. Trabajó en Plauen y se retiró en 1971.
"Arbeitslosenschlange im Hof des Arbeitsamtes /
Cola de desempleados en el patio de la oficina de empleo /
Unemployed Queue in the Courtyard of the Employment Office", Hannover, 1930-33. LeMO
© Deutsches Historisches Museum (Berlín, Alemania / Germany)
Las obras de Walter Ballhause se dieron a conocer al público recién en la década de 1970. Desde entonces han recibido reconocimiento por mostrar, con una alta calidad artística, a las personas en el entorno en el que viven, en particular en las áreas marginales de la sociedad. La mayor parte de su trabajo, realizado entre 1930 y 1933, es un testimonio del proletariado, la situación de las personas desempleadas, los mendigos, los niños en las grandes ciudades y las personas mayores. Ballhause fotografió asentamientos de trabajadores, campamentos de vacaciones para jóvenes y campamentos deportivos para trabajadores. Mostró sus propias actividades políticas en el Partido Socialista de los Trabajadores de Alemania y las del Partido Nazi. A menudo tomaba fotos con una cámara oculta.
Murió en 1991.
"Räder statt Beine / Ruedas en lugar de piernas / Wheels Instead of Legs", Hannover, c.1930. Kulturtipp
"Streit der Bettler um den besten Platz / Disputa entre mendigos por el mejor lugar /
Dispute of the Beggars for the Best Place", Hannover, 1930. LeMO
© Deutsches Historisches Museum (Berlín, Alemania / Germany)
On April 3 is the birthday of
Walter Ballhause, German photographer born in 1911 in Hamelin. He was active politically and worked in social documentary photography.
the son of a shoemaker, Walter Ballhause moved with his family to Hannover in 1919. He was a member of the socialist organization Socialist Youth of Germany – Falcons and of the Social Democratic Party of Germany. In 1931 he and Otto Brenner founded the local group of the Socialist Workers' Party of Germany in Hannover. From then on Ballhause started to make photographs in a social environment. In 1933 he was arrested for a short time for political reasons. From 1934 to 1941 he took classes in Hannover as chemical technician and he moved 1941 to Plauen, where he worked as the head of the labs of the company Vomag. Ballhause was arrested again in 1944 and was freed on 17 April 1945 by American soldiers of the 89th Infantry Division. Ballhause was mayor of Strassberg (Plauen) from 1947 and founded the local group of the KPD. He worked in Plauen and retired in 1971.
"Schüler am Geburtstag des ‘Führers’ / Escolares el día del cumpleaños del Führer /
Students on the birthday of the 'Führer'", Hannover 20.04.1933. Die Rote Fahne
The works of Walter Ballhause were made known to the public only in the 1970s. Since then they have been acknowledged because they represent, with a high artistic quality, people in the environment in which they live, in particular on the margins of society. The bulk of his work, done between 1930 and 1933, is a testimony of the proletariat, the situation of jobless people, beggars, children in big cities and elderly people. Ballhause's photographs were made in workers' settlements, holiday camps for youth and sports camps for workers. He showed both his own political activities in the Socialist Workers' Party of Germany and those of the Nazi Party. He often took pictures with a hidden camera.
He died in 1991.
"Auf Krücken sitzt's sich wärmer / Sobre las muletas es más cálido /
It's Warmer on Crutches", Hannover, 1930. LeMO
© Deutsches Historisches Museum (Berlín, Alemania / Germany)
El 4 de Abril es el cumple de
Ian Berry, fotoperiodista británico de Magnum Photos, nacido en 1934 en Preston, Lancashire, Inglaterra.
Se mudó a Sudáfrica en 1952, donde pronto aprendió fotografía. Trabajó bajo la tutela de Roger Madden, un fotógrafo sudafricano que había sido asistente de Ansel Adams. Después de algún tiempo como fotógrafo aficionado, Berry comenzó a fotografiar comunidades y bodas. Durante este período conoció a Jürgen Schadeberg, también inmigrante y fotógrafo europeo. A Schadeberg se le ofreció un puesto en el nuevo periódico dominical africano eGoli, pero lo rechazó, sugieriendo a Berry que solicitara el puesto. Después de trabajar allí solo 10 meses, el periódico cerró y Berry comenzó a trabajar para Benoni City Times, pero pronto se interesó más en el trabajo independiente.
"Vagabundo por fuera de la catedral de Liverpool / Tramp outside Liverpool Cathedral"
Inglaterra / England, 1984 © Ian Berry/Magnum Photos
Regresó a Gran Bretaña y viajó por un tiempo, pero volvió a Sudáfrica a principios de la década de 1960 y trabajó para el Daily Mail. Más tarde Tom Hopkinson, anteriormente editor de British Picture Post, contrató a Berry para trabajar en la revista Drum. Estuvo en Sharpeville el 21 de marzo de 1960, cuando una protesta pacífica se volvió violenta y provocó la muerte de 69 personas y las heridas de otras 178 por parte de la policía. No había otras fotografías que documentaran los eventos, y las de Berry se presentaron como evidencia en los procedimientos judiciales para demostrar que las víctimas no habían hecho nada malo. Berry fue invitado por Henri Cartier-Bresson para unirse a Magnum Photos en 1962 cuando tenía su sede en París. Cinco años más tarde se convirtió en miembro de pleno derecho de la agencia. En 1964 se mudó a Londres y comenzó a trabajar para la revista Observer. Desde entonces ha viajado por el mundo documentando conflictos sociales y políticos en China, República del Congo, Checoslovaquia, Etiopía, la Palestina Ocupada, Irlanda, Vietnam y la antigua Unión Soviética. Ha contribuido a publicaciones como Esquire, Fortune, Geo, Life, National Geográfica, Paris-Match y Stern.
Las fotografías de Berry se han exhibido en todo el mundo.
Una tarde soleada de domingo atrae a turistas y residentes, para relajarse y soñar, a la colina que domina la bahía de Whitby /
A sunny Sunday afternoon brings tourists and residents on to the hill overlooking Whitby harbour to relax and dream
Iglaterra / England, 1974 © Ian Berry/Magnum Photos
Un niño toma un baño en un cubo / Child gets washed in a bucket.
Bamako, Mali, 1970 © Ian Berry/Magnum Photos
On April 4 is the birthday of
Ian Berry, British photojournalist with Magnum Photos, born in 1934 in Preston, Lancashire, England.
He moved to South Africa in 1952, where he soon taught himself photography. He worked under the tutelage of Roger Madden, a South African photographer who had been an assistant to Ansel Adams. After some time as an amateur photographer, Berry began photographing communities and weddings. During this period he met Jürgen Schadeberg, also a European immigrant and photographer. Schadeberg was offered a position with the new African Sunday newspaper eGoli but declined, suggesting Berry apply for the position instead. After working there only 10 months, the newspaper closed, and Berry began working for the Benoni City Times, but he soon became more interested in freelance work.
Hombres arrojando piedras y cócteles Molotov a las fuerzas de seguridad en el preludio al funeral de Bobby Sands /
Men hurling rocks and molotov cocktails at security forces in the prelude to Bobby Sands funeral
Belfast, Irlanda del Norte / Northern Ireland, 1981 © Ian Berry/Magnum Photos
Berry returned to Great Britain and traveled for some time but returned to South Africa in the early 1960s and worked for the Daily Mail. Later Tom Hopkinson, previously editor of the British Picture Post, hired Berry to work for Drum magazine. He was in Sharpeville on 21 March 1960, when a peaceful protest turned violent, leading to the deaths of 69 people and the wounding of 178 others by police. There were no other photographs documenting the events, and Berry's were entered into evidence in the court proceedings proving that the victims had done nothing wrong. Berry was invited by Henri Cartier-Bresson to join Magnum Photos in 1962 when he was based in Paris; five years later he became a full member. In 1964 he moved to London and began working for Observer Magazine. He has since traveled the globe, documenting social and political strife in China, Republic of Congo, Czechoslovakia, Ethiopia, Occupied Palestine, Ireland, Vietnam, and the former Soviet Union.He has contributed to publications including Esquire, Fortune, Geo, Life, National Geographic, Paris-Match, and Stern.
Berry's photographs have been exhibited world-wide.
Refugiados esperando el reparto de comida / Refugees waiting for a food distribution
Etiopía / Ethiopia, 1987 © Ian Berry/Magnum Photos
El 5 de Abril es el cumple de
Olivia Bolles, más conocida como Olivia Bee, fotógrafa estadounidense nacida en 1994.
Creció en Portland, Oregon, donde asistió a la Escuela Intermedia Da Vinci Arts. Se mudó a Brooklyn, Nueva York cuando tenía 18 años.
El interés de Bee por la fotografía comenzó a la edad de 11 años cuando tomó unas clases. En 2013 resumió sus primeros trabajos como "Me gustan los peluches y una foto de mi madre en la cocina". Posteriormente, Bee comenzó a tomar fotos de forma independiente y a subirlas al sitio web de alojamiento de imágenes Flickr, donde la empresa de calzado Converse vio su trabajo y le pidió que fotografiara para su compañía. Su obra se usó en una campaña publicitaria para Converse cuando tenía 14 años. También se usó en campañas para Adidas, Fiat, Hermès, Levi Strauss & Co., Nike y Subaru, y fue publicado por The New York Times y Le Monde. Bee decidió dedicarse a la fotografía como una carrera de tiempo completo después de haber solicitado sin éxito estudiar en Cooper Union en la ciudad de Nueva York.
"El amor es la más pura tristeza (*) / Love is The Purest Blue", 2015
(*) Juego de palabras: en inglés "blue" es "azul" y "tristeza".
Su obra se centra en gran medida en su propia vida y la de sus amigos; Kurt Soller, de la revista New York Magazine, describió su trabajo como "fotografías de ensueño inspiradas en los años setenta, de jóvenes desperdiciados y cada vez más famosos que solo quieren divertirse, inyectados con aguadas de colores ombré (a menudo rosados)", mientras que Kathy Sweeney de The Guardian observó que "Bee encuentra un color inocente y de ensueño en la suavemente disoluta experimentación de sus amigos". En una entrevista con Paper Magazine, Bee caracterizó su trabajo como "emociones reales y situadas en un contexto pop".
En 2011 citó a Ryan McGinley, Annie Leibovitz y Nan Goldin como influencias, y atribuye su inspiración a los talentos musicales y artísticos de su hermano menor, madre y padre.
El proceso de Bee, por mucho que pueda tener una fórmula específica, está lejos de ser simple. Ella dice: "Hice muchos autorretratos. Los autorretratos tienen una suerte de arco emocional tras ellos, y trato de hacerlos sobre algo que sucedió en mi vida. Por lo general voy a esos lugares remotos, desde el amanecer hasta el anochecer, y me hago fotos durante 15 horas al día". A partir de ahí revela las fotos, a menudo descubriendo detalles en el proceso.
"Briley & Leslie (Amor en todos nuestros colores / Love in All Our Colors)", 2016
On April 5 is the birthday of
Olivia Bolles, better known as Olivia Bee, American photographer born in 1994.
She grew up in Portland, Oregon, where she attended Da Vinci Arts Middle School. She moved to Brooklyn, New York when she was 18 years old.
Bee's interest in photography began at the age of 11 when she first took a photography class. In 2013 she summarized her early work as "Like, stuffed animals and a picture of my mom in the kitchen." Afterwards, Bee began taking photos independently and uploading them to the image hosting website Flickr, where the footwear company Converse saw her work and asked her to photograph for their company. Her work was used in an advertising campaign for Converse when she was 14. Her work was also used in campaigns for Adidas, Fiat, Hermès, Levi Strauss & Co., Nike and Subaru, and published by The New York Times and Le Monde. Bee decided to pursue photography as a full-time career after unsuccessfully applying to study at Cooper Union in New York City.
"Las Vegas", 2014
Her work is largely focused on her own life and that of her friends; Kurt Soller of New York Magazine described her work as "dreamy, seventies-inspired photographs of maybe-wasted, increasingly famous young people who just want to have fun, injected with ombré washes of color (often pink)", while Kathy Sweeney of The Guardian observed that "Bee finds a dreamlike, innocent colour in her friends' gently dissolute experimentation." In an interview with Paper Magazine, Bee characterized her work as "real, obsessive emotions put in a pop context."
In 2011 she cited Ryan McGinley, Annie Leibovitz and Nan Goldin as influences, and attributes her inspiration to her younger brother, mother and father's musical and artistic talents.
Bee's process, as much as she can have one specific formula, is far from simple. She states, "I shoot a lot of self portraits. And the self portraits have some kind of emotional arc behind them, and I try to make them about something that's happened in my life". In A Kid From Somewhere, Bee shoots a self-portrait about her late sister. "I usually go to these remote places," she added, "from sunrise to sunset, and shoot 15 hour days of myself." From there, she develops the photos, often discovering details about the photos in the process.
"Heat (Love-Swept)", 2016
El 6 de Abril es el cumple de
Eugène Cuvelier, fotógrafo francés nacido en 1837 en Arras (Nord-Pas-de-Calais).
Su padre, Adalbert Cuvelier (1812-1871), era un comerciante de Arras, pintor y fotógrafo aficionado, miembro del círculo de Barbizon y amigo de Jean-Baptiste Camille Corot y Eugène Delacroix.
"Bosque de Fontainebleau / Fontainebleau Forest", copia en papel salado de negativo en papel /
salted paper print from paper negative, 19,8 x 25,8 cm., princpios de / early 1860s.
Metropolitan Museum of Art (Nueva York, EE.UU./ NY, USA)
Las obras de Eugène Cuvelier se redescubrieron a principios de la década de 1980. En 1991 algunas de sus fotografías se exhibieron en París en la Bibliothèque Nationale de France. Posteriormente se expusieron en Stuttgart, en el Museo Metropolitano de Arte de Nueva York, y en el Museo de Orsay en París.
En 1996 se publicó un libro sobre esta exposición, bajo la dirección de Daniel Challe, titulado Études photographiques. Ese mismo año el Museo Metropolitano de Arte publicó un folleto de Malcolm Daniel: "Eugène Cuvelier".
Murió en 1900.
"Ferme du Parc de Courances / Granja del parque de Courances / Courances Park Farm"
Copia en papel salado / salted print, 25,6 x 33,4 cm., 1860-69
Museum of Fine Arts (Boston, Massachusetts, EE.UU./ MA, USA)
On April 6 is the birthday of
Eugène Cuvelier, French photographer born in 1837 in Arras (Nord-Pas-de-Calais).
His father, Adalbert Cuvelier (1812-1871), was an Arras merchant, amateur painter and photographer, member of the Barbizon circle and friend of Jean-Baptiste Camille Corot and Eugène Delacroix.
"Près de la Caverne, Terrain Brûlé / Cerca de la Caverna, Terreno quemado /
Near the Cavern, Burned Ground", copia en papel salado de negativo en papel /
salted paper print from paper negative, 26 x 19, cm., princpios de / early 1860s.
Metropolitan Museum of Art (Nueva York, EE.UU./ NY, USA)
The works of Eugène Cuvelier were rediscovered at the beginning of the 1980s. In 1991 some of his photographs were exhibited in Paris at the Bibliothèque Nationale de France. They were subsequently exhibited in Stuttgart, the Metropolitan Museum of Art in New York, and the Musée d'Orsay in Paris.
In 1996 a book was published on this exhibition, under the direction of Daniel Challe, entitled Études photographiques. That same year the Metropolitan Museum of Art published a pamphlet by Malcolm Daniel: "Eugène Cuvelier".
He died in 1900.
"Belle Croix", copia a la albúmina de un negativo de papel, montada sobre cartón /
albumen print from paper negative mounted on paperboard, 25,2 × 34 cm., ca. 1858. Artsy
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