Textos en inglés al final del post /
English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Mayo
aquí /
All anniversaries for May here.
_________________________________________________________
El 22 de Mayo es el cumple de
Fritz von Uhde (Friedrich Hermann Carl Uhde) pintor alemán de género y temas religiosos nacido en 1848. Su estilo se sitúa entre el realismo y el impresionismo. Murió en 1911. Más imágenes e información en el
post previo.
"En la ventana (Costurera en la ventana) / At the Window (Sempstress at the Window)"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 80,5 × 65,5 cm., 1890.
Städelsches Kunstinstitut und Städtische Galerie (Frankfurt am Main, Alemania / Germany)
El 23 de Mayo es el cumple de
Carl Heinrich Bloch, pintor danés nacido en 1834, fallecido en 1890.
"Fra et romersk osteria / En una hostería romana / In a Roman Osteria"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 148,5 x 177,5 cm., 1866.
Statens Museum for Kunst (SMK) (Copenhague, Dinamarca / Copenhagen, Denmark)
"Una cocina / A Kitchen", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 76,5 x 111,5 cm., 1878
Statens Museum for Kunst (SMK) (Copenhague, Dinamarca / Copenhagen, Denmark)
El 24 de Mayo es el cumple de
Sylvia Daoust, nacida en Montreal en 1902, fue una de los primeras escultoras de Quebec.
Se graduó de la École des Beaux-Arts de Montréal, y también estudió en Europa. En Francia estudió con Henri Charlier. Además de trabajar como escultora profesional, enseñó en la Escuela de Bellas Artes de Québec (1930-1943), y a continuación en la École des Beaux-Arts de Montréal (1943-1968).
La mayoría de sus obras son religiosas en forma y contenido. Se las ha descrito como una mezcla entre el clasicismo y el realismo religioso. Sus trabajos incluyen el bronce Nicolas Viel que adorna la fachada de la legislatura de Quebec (Asamblea Nacional), María Reina del Mundo en María de Montreal, Catedral Reina del Mundo, y una estatua de Édouard Montpetit en la Université de Montréal.
Las obras de Daoust se encuentran en la colección de la Galería Nacional de Canadá y la Colección Corbet de Mujeres Artistas Canadienses, entre otros.
Murió en 2004.
"Mi hermano / My Brother", bronce / bronze, 1921
El 25 de Mayo es el cumple de
Antônio Caringi, escultor brasileño nacido en 1905 en Pelotas, considerado el más importante en la historia del arte del estado de Río Grande do Sul.
Se lo conoció como el «escultor de los pampas» por la elección para sus obras de temas regionales, ligados a la historia y a la cultura gaúcha. Una de sus obras más importantes es la estatua del lazador, símbolo oficial de la ciudad de Porto Alegre, capital de Río Grande del Sur.
"Monumento às Mães / Monumento a las madres / Monument to mothers", Pelotas, Río Grande do Sul, Brasil / Brazil
La obra tuvo como modelo a la poetisa Noemi de Assumpçao Osorio Caringi, esposa del escultor /
The model for this work was the wife of the sculptor, the poet Noemi de Assumpçao Osorio Caringi
Fue alumno del profesor Francis Pelichek, con quien estudió diseño en el Instituto de Bellas Artes. En 1925 expuso trabajos en yeso en el Salón de Otoño de Porto Alegre, histórica exposición a la que también se presentaron otros futuros artistas de relevancia como Sotéro Cosme, Oscar Boeira y João Fahrion.
Después de trabajar durante años en varios países como agregado cultural, regresó definitivamente a Brasil y comenzó a esculpir varios de los monumentos al aire libre más importantes de Río Grande del Sur.
Recibió numerosos premios y condecoraciones por su obra.
Murió en 1981.
"Monumento ao Imigrante / Monumento al Inmigrante / Monument to Immigrant", Caxias do Sul, Brasil / Brazil
El 26 de Mayo es el cumple de
Manuel Muñoz Barberán, pintor y escritor español nacido en Lorca, Región de Murcia, en 1921.
Se inició artísticamente en la Academia Municipal de Lorca, dirigida por Francisco Cayuela. Fue expulsado por falta de disciplina. Gracias a su madre volvió a ser admitido y pudo continuar sus estudios. En los años 30 se trasladó a Garrucha.
Al comienzo de la Guerra Civil regresó con su familia a Lorca, y comenzó a trabajar en el taller fotográfico de Juan Navarro Morata.
"Paisaje / Landscape"
En la década de los '40 se traslada a Cehegín. Comienza un período en el que el pintor viaja a Zaragoza, Barcelona y Madrid, visitando las principales salas de exposiciones y museos.
Muñoz Barberán fija su residencia en Murcia aunque viaja frecuentemente a Madrid, aprovechando para completar su formación en el Círculo de Bellas Artes y realizando copias de los cuadros del Museo del Prado.
El tema urbano ha sido el predilecto de su pintura. En 1957 visitó por primera vez a Roma, y regresó a Italia en numerosas ocasiones dedicando largas visitas a Florencia y Venecia, que quedaron plasmadas en sus lienzos, acuarelas y cuadernos de dibujo. Visitó y pintó también en otros países.
Murió en 2007.
"Plaza Santa Catalina, Edificio del Contraste de la Seda /
Santa Catarina Square, Contraste de la Seda Building", Murcia
El 27 de Mayo es el cumple de
José Vela Zanetti, pintor y muralista español nacido en 1913 que trabajó en España, la República Dominicana y los Estados Unidos.
Pasó su infancia en León y más tarde se trasladó a Madrid, donde estudió con José Ramón Zaragoza. En 1931 su primera exposición individual se celebró en León. Se le concedió una beca para estudiar en Italia en 1933.
En 1936, durante la Guerra Civil española, el padre de Vela Zanetti fue ejecutado por sus convicciones socialistas. Al final de la guerra, en 1939, Vela Zanetti se exilió en la República Dominicana, al igual que los artistas Josep Gausachs y Eugenio Granell.
Vela Zanetti tuvo un gran éxito en la República Dominicana. Realizó su primera exposición individual en Santo Domingo un año después de su llegada, y su carrera como muralista floreció. Vela Zanetti fue el encargado de pintar más de 100 murales en el país, incluidos los del Edificio de Justicia, el Banco Central y la Biblioteca Nacional (todos en Santo Domingo). Además de trabajar como artista, se convirtió en profesor en la Escuela Nacional de Bellas Artes en Santo Domingo en 1945, y fue nombrado director de la escuela en 1949.
"En la era / At the Threshing Floor", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 65 x 80 cm
Vela Zanetti ganó una beca Guggenheim para artistas hispanos en 1951. Utilizó la beca para viajar a Nueva York y decidió quedarse durante varios años. En 1953 pintó su obra más famosa, "La ruta de la libertad o La lucha del hombre por una paz duradera", un mural en la sede de la ONU en Nueva York. Pintado en una paleta sombría de azules y marrones, la obra representa los horrores de la guerra y muestra a las personas que trabajan juntas para reconstruir el mundo.
En 1960 regresó a Milagros, España, a vivir en la casa en la que nació. En sus últimos años, el artista se centró en la pintura de caballete, en particular retratos, naturalezas muertas, paisajes y obras religiosas.
Murió en 1999.
"La ruta de la libertad o La lucha del hombre por una paz duradera /
Mankind's Struggle For Lasting Peace" (detalle / detail), mural, 2000 x 350 cm., 1953
Edificio de conferencias de las Naciones Unidas / United Nations Conference Building
El 28 de Mayo es el cumple de
Robert William Willson, artista estadounidense y escultor nacido en 1912, que destacó por su uso creativo del vidrio sólido.
Educado en el suroeste de Estados Unidos y en México, también estudió el vidrio en Murano, Italia. Tuvo una asociación artística especialmente estrecha con Venecia, de pasar treinta y siete veranos allí haciendo esculturas de vidrio.
Siendo un joven de veintitrés años, Willson fue arrastrado por la Revolución Mexicana, pintando brevemente con Diego Rivera, y se hizo amigo de Frida Kahlo, José Clemente Orozco, David Alfaro Siqueiros y Rufino Tamayo, muchos de los cuales capturó en fotografías. También parte de la historia del arte mexicano, Willson fue uno de los primeros artistas nacidos en los EE.UU. que en la década de 1930 adaptó imágenes del arte popular maya y mexicano. Su arte mezcló continuamente antigua imaginería maya con antiguas técnicas venecianas de fabricación de vidrio.
Fue cronista, corresponsal, colaborador de revistas de arte, autor de catálogos de museo y locuaz sujeto de entrevistas televisivas. Sus observaciones incluyeron comentarios prescientes, no sólo en cuanto al futuro de vidrio en el arte americano y la arquitectura, sino también sobre figuras mayores y menores del arte mexicano e italiano, los muralistas mexicanos de su juventud, y tres generaciones de maestros del cristal de Murano (Barbini, Zuffi, Guarnieri, Rosin, Signoretto, Raffaeli) a todos los cuales reclutó para ejecutar sus formas cada vez más masivas. Los escritos de Willson forman un importante archivo internacional, que forma parte de la tradición de los artistas estadounidenses que viajaron al extranjero para instrucción, exposiciones, aceptación y reconocimiento.
Murió en el año 2000.
"Árbol símbolo / Tree Symbol"
Vidrio trabajado en caliente / hot-worked glass, 15,25" x 11,75", Vetreria A. Barbini, 1984
Robert Willson con la asistencia de / with the assistance of Alfredo Barbini. Italia / Italy, Murano.
Colección del Museo del Vidrio Corning / Collection of The Corning Museum of Glass
El 29 de Mayo es el cumple de
Alberto Urdaneta, dibujante y pintor colombiano nacido en 1845. Fue una de las personalidades más interesantes del siglo XIX como caricaturista, periodista, escritor, coleccionista de arte, agricultor, militar y catedrático; pero sobre todas estas facetas de su vida, vale la pena destacar su entusiasmo por la cultura, que lo animó a ser un fecundo promotor cultural.
Realizó sus estudios en el Instituto de Cristo, en el Seminario de los Jesuitas y finalmente en la Academia de Mutis. En 1865 viajó a París, donde aprendió los métodos para la agricultura y la ganadería. De regreso al país en 1868, se dio a la tarea de fundar El Agricultor, órgano informativo que le sirvió para iniciarse como periodista. En 1876 se vinculó activamente a la guerrilla de El Mochuelo, movimiento conformado por jóvenes conservadores que luchaban contra el gobierno radical de Aquileo Parra.
Desde su posición revolucionaria, publicó el periódico El Mochuelo (1877), caracterizado por su contenido de abierta crítica al radicalismo, acompañado de mordaces caricaturas que él mismo realizaba.
Apolítica, o mejor, dando cabida a todas las tendencias y partidos. Esta estrategia le permitió contar con la colaboración de las personalidades del arte y la literatura. Por esta razón, su periódico fue considerado como un proyecto pacifista en Colombia que se mantuvo durante el siglo XIX.
Murió en 1887.
Caricatura del Presidente de la República, Aquileo Parra, aprieta con una soga el cuello del gobernador de Cundinamarca, Jacobo Sánchez, obligándolo a arrojar por la boca una gran cantidad de monedas /
Caricature of the president of the republic, Aquileo Parra, tighten with a rope the neck of the governor of Cundinamarca, Jacobo Sanchez, forcing him to throw out from his mouth a lot of coins.
Colección Biblioteca Nacional de Colombia / Collection Colombian National Library, 1876.
El 30 de Mayo es el cumple de
Vanessa Bell (de soltera Stephen), pintora y diseñadora de interiores inglesa nacida en 1879, miembro del Grupo de Bloomsbury y hermana de Virginia Woolf.
Después de la muerte de su madre en 1895 y su padre en 1904, Vanessa se mudó a Bloomsbury con Virginia y sus hermanos Thoby y Adrian, donde conocieron y comenzaron a socializar con los artistas, escritores e intelectuales que terminarían por formar el Grupo de Bloomsbury. Las primeras reuniones de los jueves del grupo comenzaron en la casa de Bell en Gordon Square.
En 1906, cuando Bell comenzó a pensar en sí misma como artista, formó el Friday Club para crear un lugar en Londres que fuera más favorable para la pintura. Vanessa se sintió alentada por las exposiciones postimpresionistas organizadas por Roger Fry, y copió sus colores brillantes y formas audaces en sus obras de arte. En 1914 se volvió hacia la abstracción.
Bell rechazó los ejemplos de la pintura narrativa victoriana y el discurso sobre las cualidades ideales y aberrantes de la feminidad. Algunas de sus obras estaban relacionados con su vida personal.
Fue una de las pintoras más célebres del grupo de Bloomsbury. Exhibió en Londres y París durante su vida, y ha sido elogiada por obras innovadoras durante su temprana madurez y por sus contribuciones al diseño.
Murió en 1961.
"Autorretrato / Self-portrait", óleo sobre lienzo / oil on canvas, c.1958. © 1961 estate of Vanessa Bell
Hoy, 31 de Mayo, es el cumple de
Mikhail Vasilievich Nesterov (Михаил Васильевич Нестеров), pintor nacido en Rusia en 1862, importante representante del simbolismo religioso en el arte ruso.
Fue alumno de Pavel Chistyakov en la Academia Imperial de las Artes, pero más tarde se alió con el grupo de artistas conocido como el Peredvizhniki. Su lienzo "La visión del joven Bartolomé" (1890-1891), que representa la conversión del santo medieval ruso San Sergei Radonezhsky, se considera a menudo el primer ejemplo del estilo simbolista ruso.
"На Руси. Душа народа / En Rusia. El alma de la gente / In Russia. Soul of the people"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 206 × 484 cm., 1914-16
Tretyakov Gallery (Moscú, Rusia / Moscow, Russia)
La última pintura religiosa simbolista que Nesterov pintó antes de la revolución. La obra representa a la gente rusa siguiendo a un joven, mientras al fondo, una figura religiosa rusa y un loco místico que se queda a un lado, rezando estáticamente, sin ropas y posiblemente advirtiendo a la gente /
The last religious symbolic painting Nesterov painted before the revolution. The picture depicts the Russian people following a young boy, while in the background a Russian religious figure, an old holy fool, stays aside, praying ecstatically, wearing no clothes and possibly warning the people.
De 1890 a 1910 vivió en Nesterov Kiev y San Petersburgo, trabajando en los frescos de la catedral de San Vladimir y la Iglesia de la Sangre Derramada, respectivamente. Desde 1910 pasó el resto de su vida en Moscú, trabajando en el Convento Marfo-Mariinsky.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 123 × 125 cm., 1917
Tretyakov Gallery (Moscú, Rusia / Moscow, Russia)
Como cristiano ortodoxo devoto, él no aceptó la revolución bolchevique en Rusia, pero se mantuvo hasta su muerte pintando los retratos de Ivan Ilyin, Ivan Pavlov, Ksenia Derzhinskaya, Otto Schmidt y Vera Mukhina, entre otros.
Murió en 1942.
Textos en inglés / English translation
On May 22 is the birthday of
Fritz von Uhde (Friedrich Hermann Carl Uhde) German painter of genre and religious subjects born in 1848. His style laying between Realism and Impressionism. He died in 1911.
On May 23 is the birthday of
Carl Heinrich Bloch, Danish painter born in 1834, died in 1890.
On May 24 is the birthday of
Sylvia Daoust, born in Montreal in 1902, was one of the first female sculptors in Quebec.
She graduated from the École des Beaux-Arts de Montréal (Montreal School of Fine Arts), but also studied in Europe. In France she studied with Henri Charlier. As well as working as a professional sculptor, she taught at the École des Beaux-Arts de Québec from 1930 to 1943, then at the École des Beaux-Arts de Montréal from 1943 to 1968.
The majority of her works are religious in content and form. They have been described as a mixture between religious classicism and realism. Her works include the Nicolas Viel bronze adorning the façade of the Quebec Legislature (National Assembly), Mary Queen of the World at Montreal's Mary, Queen of the World Cathedral, and a statue of Édouard Montpetit at the Université de Montréal.
Daoust's works are in the collection of the National Gallery of Canada and Corbet Collection of Canadian Women Artists, among others.
She died in 2004.
On May 25 is the birthday of
Antônio Caringi, Brazilian sculptor born in 1905 in Pelotas, considered the most important in the history of art in the state of Rio Grande do Sul.
He was known as the "sculptor of the Pampas" by the choice for his works of regional issues, linked to the history and the gaucho culture. One of his most important works is the statue of roper, official symbol of the city of Porto Alegre, capital of Rio Grande do Sul.
He was a student of Professor Francis Pelichek, with whom he studied design at the Institute of Fine Arts. In 1925 he exhibited works in plaster at the Salon d'Automne in Porto Alegre, historical exhibition in which also presented works other relevant future artists like Cosme Sotero, Oscar Boeira and João Fahrion.
After working for years in several countries as cultural attache, he returned to Brazil and began to sculpt several of the most important monuments Rio Grande do Sul.
He received numerous awards and commendations for his work.
He died in 1981.
On May 26 is the birthday of
Manuel Muñoz Barberán, Spanish painter and writer born in Lorca, Murcia, in 1921.
He began artistically in the Municipal Academy of Lorca, directed by Francisco Cayuela. He was expelled for indiscipline. Thanks to his mother returned to be admitted and could continue his studies. In the 30s he moved to Garrucha.
At the beginning of the Civil War he returned with his family to Lorca, and began working in the photographic workshop of Juan Navarro Morata.
In the early 40s he moved to Cehegín. Begins a period in which the painter travels to Zaragoza, Barcelona and Madrid, visiting the main exhibition halls and museums.
Muñoz Barberán up residence in Murcia but often travels to Madrid, taking the opportunity to complete his training in the Fine Arts and making copies of paintings from the Prado Museum.
The urban theme has been the favorite of his painting. In 1957 he visited Rome for the first time, and returned to Italy on numerous occasions spending long visits to Florence and Venice, which were reflected in his paintings, watercolors and sketchbooks. He also visited and painted in other countries.
He died in 2007.
On May 27 is the birthday of
José Vela Zanetti, Spanish painter and muralist born in 1913 who worked in Spain, the Dominican Republic and the United States.
He spent his childhood in León and later moved to Madrid, where he studied under José Ramón Zaragoza. In 1931, his first solo exhibition was held in León. He was awarded a scholarship to study in Italy in 1933.
In 1936, during the Spanish Civil War, Vela Zanetti’s father was executed for his socialist beliefs. At the end of the war, in 1939, Vela Zanetti went into exile in the Dominican Republic, as did artists Josep Gausachs and Eugenio Granell.
Vela Zanetti was extremely successful in the Dominican Republic. He had his first solo exhibition in Santo Domingo a year after his arrival, and his career as a muralist flourished. Vela Zanetti was commissioned to paint more than 100 murals in the country, including works in the Justice Building, Central Bank and National Library (all in Santo Domingo). In addition to working as an artist, he became a professor at the National School of Fine Arts in Santo Domingo in 1945, and was named the school’s director in 1949.
Vela Zanetti won a Guggenheim Fellowship for Hispanic artists in 1951. He used the fellowship to travel to New York and decided to stay for several years. In 1953, he painted his most famous work Mankind's Struggle for a Lasting Peace, a mural at the UN headquarters in New York. Painted in a somber palette of blues and browns, the work depicts the horrors of war and shows people working together to rebuild the world.
In 1960 he returned to Milagros, Spain, living in the house where he was born. In his later years, the artist focused on easel paintings, particularly portraits, still lifes, landscapes and religious works.
He died in 1999.
On May 28 is the birthday of
Robert William Willson, American artist and sculptor born in 1912, notable for his creative use of solid glass.
Educated in the American Southwest and in Mexico, he also studied glass in Murano, Italy. He had an especially close artistic association with Venice, spending thirty-seven summers there making glass sculptures.
As a young man of twenty-three, Willson was swept up in the Mexican Revolution, briefly painted with Diego Rivera, and was befriended by Frida Kahlo, Jos Clemente Orozco, David Alfaro Siqueiros, and Rufino Tamayo, many of whom he captured in photographs. Part of Mexican art history, too, Willson was among the first U.S.-born artists in the 1930s to adapt Mayan and Mexican folk art imagery. His art continually blended ancient Mayan imagery with ancient Venetian glassmaking techniques.
Willson was a diarist, correspondent, art magazine contributor, museum catalogue author, and loquacious television interview subject. His observations included prescient comments, not only about the future of glass in American art and architecture, but also about major and minor figures of Mexican and Italian art, the Mexican muralists of his youth, and three generations of Murano glass masters—Barbini, Zuffi, Guarnieri, Rosin, Signoretto, Raffaeli—all of whom he hired to execute his increasingly massive forms. Willson’s writings form an important international archive, part of the tradition of American artists who traveled abroad for instruction, exhibitions, acceptance, and recognition.
He died in 2000.
On May 29 is the birthday of
Alberto Urdaneta, Colombian artist and painter born in 1845. He was one of the most interesting personalities of the nineteenth century as a caricaturist, journalist, writer, art collector, farmer, military and professor; but all these facets of his life, it is worth noting his enthusiasm for culture, which encouraged him to be a fruitful cultural promoter.
He studied at the Institute of Christ, at the Seminary of the Jesuits and finally at the Academy of Mutis. In 1865 he traveled to Paris, where he learned the methods for agriculture and livestock. Back to the country in 1868, he was given the task of founding "El Agricultor", information organ that helped him start as a journalist. In 1876 he became actively involved with the guerrillas "El Mochuelo / The Little Owl", movement formed by young conservative fighting against the radical government of Aquileo Parra.
From his revolutionary position, he published the newspaper El Mochuelo (1877), characterized by its content of an open criticism of radicalism, accompanied by scathing caricatures that he himself created.
Apolitical, or better, accommodating all trends and parties. This strategy allowed him to have the cooperation of the personalities of art and literature. For this reason, his newspaper was regarded as a peace project in Colombia which was maintained during the nineteenth century.
He died in 1887.
On May 30 is the birthday of
Vanessa Bell (née Stephen), English painter and interior designer born in 1879, a member of the Bloomsbury Group and the sister of Virginia Woolf.
After the deaths of her mother in 1895 and her father in 1904, Vanessa moved to Bloomsbury with Virginia and brothers Thoby and Adrian, where they met and began socialising with the artists, writers and intellectuals who would come to form the Bloomsbury Group. The Bloomsbury Group's first Thursday evening meetings began at Bell's house in Gordon Square.
In 1906, when Bell started to think of herself as an artist, she formed the Friday Club to create a place in London that was more favourable to painting. Vanessa was encouraged by the Post-Impressionist exhibitions organised by Roger Fry, and she copied their bright colours and bold forms in her artworks. In 1914, she turned to Abstraction.
Bell rejected the examples of Victorian narrative painting and rejected a discourse on the ideal and aberrant qualities of femininity. Some of Vanessa Bell’s works were related to her personal life.
Bell is one of the most celebrated painters of the Bloomsbury group. She exhibited in London and Paris during her lifetime, and has been praised for innovative works during her early maturity and for her contributions to design.
She died in 1961.
Today, May 31, is the birthday of
Mikhail Vasilyevich Nesterov (Михаи́л Васи́льевич Не́стеров), Russian painter born in 1862, a major representative of religious Symbolism in Russian art.
He was a pupil of Pavel Chistyakov at the Imperial Academy of Arts, but later allied himself with the group of artists known as the Peredvizhniki. His canvas The Vision of the Youth Bartholomew (1890-91), depicting the conversion of medieval Russian Saint Sergei Radonezhsky, is often considered to be the earliest example of the Russian Symbolist style.
From 1890 to 1910, Nesterov lived in Kiev and Saint Petersburg, working on frescoes in St. Vladimir's Cathedral and the Church on Spilt Blood, respectively. After 1910, he spent the remainder of his life in Moscow, working in the Marfo-Mariinsky Convent. As a devout Orthodox Christian, he did not accept the Bolshevik Revolution but remained in Russia until his death, painting the portraits of Ivan Ilyin, Ivan Pavlov, Ksenia Derzhinskaya, Otto Schmidt, and Vera Mukhina, among others.
He died in 1942.