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lunes, 30 de mayo de 2016

Hiroki Kakinuma [Pintura]

Hiroki Kakinuma
柿沼 宏樹


Hiroki Kakinuma es un artista mitad indonesio que nació en 1985 y se crió en Tokyo.
Es ya popular entre los coleccionistas asiáticos, especialmente en Indonesia. Sus obras se caracterizan por audaces composiciones y una elaborada descripción de los motivos. Los escenarios que crea escapan al sentido común en términos de tiempo y espacio, y puedes encontrarte con la sensación de estar perdido en un mundo de ciencia ficción.
Una vez observados sus trabajos desde cierta distancia, uno siente la necesidad de acercarse para apreciar los detalles más interesantes. Sus sofisticadas obras fascinan a la gente de la misma forma que lo hace una maquinaria de precisión japonesa.

"来るべき日本 / Futuro Japón / Future Japan"
Óleo y pluma sobre panel de madera / oil, pen on wood panel, 116,5 x 80,5 cm., 2007

"鉄塔より愛を込めて / Desde la torre de hierro con amor / From the Iron Tower With Love"
Óleo y témpera sobre panel / oil and tempera on panel, 162 × 162 cm., 2014

Un bebé monstruo similar a Godzilla ruge en lo alto de una torre de hierro. Debajo de la torre, otro mira hacia arriba rugiendo. El artista dibujó esto empleando un efecto especial, planteándose que sería como si pudiéramos eliminar los problemas causados por las plantas de energía nuclear, reviviendo a Godzilla con una bomba de hidrógeno. Sin embargo no es una convicción personal del artista, sino un pequeño pensamiento de que sería bueno que pasaran este tipo de cosas. El amor está dado por las contradicciones que surgen allí, efectos especiales y los incidentes que ocurren en la torre.


A Godzilla-like baby monster at the top of the iron tower is roaring. At the bottom of the tower, another one is looking up and roaring. The artist drew this employing a special effect, wondering what it would be like if we could eliminate problems caused by nuclear power plants by reviving Godzilla born from a hydrogen-bomb. However this is not the artist’s personal conviction, but just a small thought that it may be nice if this kind of thing happens. Love is given to contradictions arising from it, special effects, and incidents that occurred at the tower.

"La gran muralla / The Great Wall", 116 x 65,7 cm., 2008

"渓山偏在図", 116,7 × 90,9 cm., 2011

«La extraña existencia que se acerca a nuestra esfera de vida es como la imagen de un monstruo que aparecía en Ultraman (un superhéroe japonés), y que vi en la televisión cuando era un niño. Al mismo tiempo, representando la vida de la gente común, yo trato como tema el hecho de que hay sólo una delgada línea entre los "días ordinarios" y el "miedo" oculto, simbolizado por monstruos inesperados.»

"獣機 / Máquina bestia / Beast Machine"
´Óleo y témpera sobre panel de madera / oil, tempera on wood panel,  90 x 180 cm., 2010

"獣機 / Máquina bestia / Beast Machine"" (detalle / detail)

"渓山自縛図 / Atrapado entre una roca y un lugar difícil / Caught Between a Rock and a Hard Place"
Óleo y témpera sobre panel de madera / oil, tempera on wood panel, 180 x 81,5 cm., 2010

"軍鶏も鳴かずば / Si no languidece ni siquiera Shamo / If not Languish Even Shamo", 112 x 162,1 cm., 2014

"塔 / La torre / The Tower", óleo y témpera sobre panel de madera / oil, tempera on wood panel, 90,7 x 65 cm., 2012

Hiroki Kakinuma is a half Indonesian artist born in 1985. He grew up in Tokyo. 
He is already a popular artist among Asian collectors especially Indonesia. His artworks are characterized by the bold compositions of bird's-eye view and elaborated description of motifs. The stage he creates goes freely beyond
the common senses in terms of times and places and you may find yourself having an illusion that you are lost in a world of science fiction.
After appreciating his artworks from a distance you feel the need of come closer to look for the most interesting details. His sophisticated artworks must fascinate a lot of people the same as they do Japanese precision machine.

"Respuesta no manifestada B / Unmanifested Response B", 97 x 162,1 cm., 2011

"岐路 / Encrucijada / Crossroads", óleo sobre panel / oil on panel, 165 x 165 cm., 2008
En la encrucijada de la vida. La Torre de Babel en construcción / 
At the crossroads of life. The Tower of Babel under construction.

"咆哮", 116,8 x 72,8 cm., 2012

"Si tan sólo los gallos de riña no hubieran llorado... / Only if Fighting Cocks did not Cry..."
Óleo y témpera sobre panel / oil, tempera on panel, 2014

Dos gigantescos gallos de riña descienden sobre un complejo habitacional similar a uno en el que el artista se crió. Este complejo, una pequeña parte de Tokyo que él conoció y que ya no existe, es muy diferente del glamoroso Tokyo que todos tienen en mente. Este es el primer acercamiento a la serie "Complejo de Tokyo", con la que el artista refleja una triste realidad y una sensación de pérdida de su hogar.


Two giant fighting cocks descend on a housing complex similar to the one where the artist grew up, as a motif. This housing complex, a tiny piece of Tokyo that he knows and no longer exists, is far different from the glamorous Tokyo that everybody has in their minds. This is his first attempt at a “Tokyo Complex” (what the artist wants to call it) series to reflect the sad reality and a sense of loss of his home.

"Realidad no manifiesta / Un manifested Reality"
Óleo y témpera sobre panel de madera / oil, tempera on wood panel, 125 x 284 cm., 2011

"生きとし、生ける都市 / Ciudad viva / Living City"
Óleo y témpera sobre panel de madera / oil, tempera on wood panel, 60,3 × 91 cm., 2009

«The uncanny existence approaching our sphere of life is like an image of a monster that appeared in the Ultraman (a Japanese super hero) which I watched on TV when I was a child. At the same time, by depicting the life of ordinary people I deal with the fact, as a theme, there is only a thin line between "ordinary days" and hidden "fear" symbolized by unexpected monsters.»

"Turbina / Turbine(布石)", 27,3 x 45,5 cm., 2011

"キセイ / Parásitos / Parasites"
Óleo y pluma sobre panel de madera / oil, pen on wood panel, 91 x 116,5 cm., 2010

Más imágenes e información sobre Hiroki en / More images and information about Hiroki in:

Imágenes publicadas con autorización del artista (¡Muchas gracias, Hiroki!)
Images published here with artist's permission (Thanks a lot, Hiroki!)

domingo, 29 de mayo de 2016

Aniversarios Fotografía / Anniversaries Photography (CXXV) [Mayo / May 23-31]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Mayo aquí / All anniversaries for May here.
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El 23 de Mayo es el cumple de

Vitek Ludvik, fotógrafo de aventura y deporte, y cámara checo nacido en 1973.
Se inició en la fotografía a los 10 años con una cámara que le regaló su abuelo. A los 14 comenzó la escalada en roca, siempre con una cámara alrededor de su cuello. Después de acabar la escuela de ingeniería técnica, se fue a un viaje de surf en Hawai, donde descubrió la magia de la fotografía de paisajes.
Entró en serio en la fotografía en un viaje al Monte McKinley en 1996. Su trabajo fue publicado por primera vez en 1997 y ese mismo año, fundó Sharp Pictures, una agencia multimedia especializada en la industria del deporte internacional. Desde entonces ha estado trabajando como fotógrafo independiente. Fotografía catálogos y anuncios para varios clientes. También hace películas y colabora en ellas, como por ejemplo Goosneck y Real Night in Prague (bicicleta de montaña) y Just One Day (snowboard).

Peter Kraus, República Checa / Czech Republic.


El 24 de Mayo es el cumple de

Sylvia Plachy, fotógrafa húngara / estadounidense nacida en Bodapest en 1943.
La familia de Plachy se trasladó a la ciudad de Nueva York en 1958, después de la revolución húngara. Ella comenzó a fotografiar en 1964 "con un énfasis en el registro del carácter visual de la ciudad junto con sus diversos ocupantes". Plachy estudió fotografía en el Instituto Pratt en Nueva York, recibiendo su Licenciatura en Bellas Artes. en 1965. Allí conoció al fotógrafo André Kertész, que se convirtió en su amigo de toda la vida.
Los ensayos y retratos fotográficos de Plachy han aparecido en The New York Times Magazine, The Village Voice, The New Yorker, Granta, Artforum, Fortune, y otras publicaciones. Ha expuesto en galerías y museos de Berlín, Budapest, Chicago, Minneapolis, Nueva York, París y Tokio, y su obra se encuentra en la colección del Museo de Arte Moderno de la Ciudad de Nueva York, el Instituto de Arte de Minneapolis, el Houston Museum of Fine Arts y el Museo de San Francisco del Arte Moderno.
El primer libro de Plachy, "El tour sin guía de Sylvia Plachy", ganó el premio Infinity del Centro Internacional de Fotografía a la mejor publicación en 1991. Su libro "Autorretrato con vacas yendo a casa" (2005), una historia personal de Europa Central con fotografías y texto, recibió una Light Award de oro al mejor libro en 2004.
Plachy vive en la ciudad de Nueva York con su marido, Elliot Brody, y es la madre del ganador del premio de la Academia, el actor Adrien Brody.

"Jean Michel Basquiat" © Sylvia Plachy

Jean Michel Basquiat en "El Hurgador" / in this blog:


El 25 de Mayo es el cumple de

Luca Pierro, fotógrafo italiano nacido en Cantú, Como, en 1978. Actualmente vive y trabaja en Milán.
A lose trece años, cuando recibió su primera cámara, una Polaroid, se enamoró de la fotografía y el arte en general, bajo la influencia de sus padres (en particular su madre, una pintora). A los dieciséis años realizó sus primeros experimentos en el cuarto oscuro.

100 Self Portraits / Autorretratos, 2011

A los diecinueve se trasladó a Roma para realizar estudios universitarios en Derecho. Durante este período, sin dejar de lado su amor por la fotografía, se dedicó a la música, su otra gran pasión.
En los últimos años su investigación se ha centrado en retratos artísticos.
Inspirándose en la pintura y el surrealismo, Luca intentó recrear en sus retratos etéreas atmósferas surrealistas.
En lugar de confiar demasiado en las técnicas de manipulación visual de edición en post-producción, Pierro incorpora materiales naturales como harina, leche y agua en el marco de la toma.
Luca trabaja en publicidad para muchos clientes importantes como Samsung, Microsoft, KIA, Daily News, Bloomberg y más.
Ha expuesto en Italia y en el extranjero desde 2011 y ha recibido varios premios por su trabajo.

"Retratos fotográficos detrás del lienzo / Photographic Portraits Behind the Canvas"

Utilizando un marco y tela elástica, quise crear fotos que parecieran como pintadas en lienzo. Una vez más, intenté minimizar el uso del Photoshop. El resultado es realmente sorprendente. ¡Los modelos parecen pinturas del siglo XIX!

Using a frame and elastic fabric I wanted to create photography that seemed like painted canvas. Once again, I tried to minimize the use of Photoshop. The result is truly amazing. The models look like paintings from the nineteenth century!

Luca Pierro en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (VIII)]


El 26 de Mayo es el cumple de

Naomi Harris, fotógrafa canadiense nacida en Toronto en 1973, que vive en Nueva York, EE.UU.
Después de terminar su licenciatura en Bellas Artes por la Universidad de York, Toronto, se trasladó a Nueva York, donde recibió formación fotográfica en el Centro Internacional de Fotografía de Nueva York.
Se trasladó a Miami Beach en diciembre de 1999 para comenzar su primer proyecto personal que documenta el último hotel en South Beach que atendía a la tercera edad. El proyecto, denominado "Haddon Hall Hotel" recibió el Premio Internacional de Fotoperiodismo Joven presentado por Agfa y Das Bildforum en Alemania en 2001
Mientras vivía en Miami, frecuentaba una playa nudista donde comenzó a fotografiar compañeros amantes del sol. Poco después se enteró de que muchos de los otros asistentes de la playa eran también swingers. Después de asistir a una fiesta, decidió que tenía que fotografiar esta subcultura.
A su regreso a Nueva York en abril de 2002 se comenzó a investigar el estilo de vida e hizo su primera sesión con swingers en julio de 2003 en Black River Falls, WI. Este iba a ser la primera de más de 38 fiestas que fotografiaría durante 48 meses en todo los EE.UU..
El proyecto se realizó en América Swings, su primera monografía publicada por Taschen en octubre de 2008. Fue editada por Dian Hanson e incluye una entrevista realizada por el artista Richard Prince, que buscó a Harris después de ver su trabajo en The New Erotic Photography de Taschen.
La edición comercial de America Swings fue publicada por Taschen en agosto de 2010.

"Gemelos albinos idénticos, Colonia Acadia Hutterite /
Albino Identical Twins, Acadia Hutterite Colony", Manitoba, Jul., 2011


El 27 de Mayo es el cumple de

April Saul, periodista ganadora del premio Pulitzer nacida en Brooklyn, Nueva York, en 1955. Se especializa en fotoperiodismo documental.
April Saul ha fotografiado y escrito para The Philadelphia Inquirer desde 1981. En 1997 Saul, junto con el reportero investigador Michael Vitez y fotógrafo Ron Cortés, fue galardonada con el Premio Pulitzer de periodismo explicativo por una serie de artículos sobre los cuidades al final de la vida, contando las historias de pacientes con enfermedades terminales que deseaban morir con dignidad.
Saúl se convirtió en fotógrafa de The Baltimore Sun en 1980, y al año siguiente se unió al personal del Philadelphia Inquirer. Fue la primera en recibir la beca Documental Nikon / NPPA Sabbatical por su trabajo sobre los refugiados Hmong en 1985.

"Camden en estado de sitio / Camden Under Siege"
Un joven llora en el funeral por su padre, asesinado a tiros en Camden /
A young boy cries at the funeral for his father, gunned down in Camden.

Durante los últimos veinticinco años, ha ganado numerosos premios.
En enero de 2006, Saul "se comprometió a documentar en las palabras y las fotos de todos los niños muertos por armas de fuego en la región de Filadelfia ocho condados en el año." La columna resultante en el Philadelphia Inquirer fue llamada "Kids, Armas de fuego y Cifras de Muertos".

En el campo de cruces de Camden, Tyesha Pegues llora por su hermana, a quien dispararon y mataron en la puerta de su apartamento / 
At the field of crosses in Camden, Tyesha Pegues grieves for her sister, who was shot and killed outside her apartment.

En 2012 Camden, Nueva Jersey, se convirtió no sólo en la ciudad más pobre de los Estados Unidos, sino también (como consecuencia de los masivos despidos en la seguridad pública el año anterior) en la más peligrosa. Al final del año, se habían registrado 67 homicidios, y aunque la mayoría estaban relacionados con drogas y guerras de bandas, muchos involucraron a niños y víctimas cuyo único crimen era vivir en Camden. Se convirtió en un año de activismo, con un torneo veraneo de boxeo de todo un día para promover la paz, y un campo de cruces frente al ayuntamiento para recordad las víctimas asesinadas y llamar la atención sobre la tragedia. En diciembre, una recompra de armas en Camden que se había producido solamente cerca de 50 armas de fuego en el año anterior, contabilizó más de mil armas de los residentes, muchos de los cuales citaron su frustración con toda esa violencia /
In 2012, Camden, NJ became not only the poorest city in America, but--following massive public safety layoffs the year before--the most dangerous. By year’s end, there were a record 67 homicides, and though most were related to drugs and gang warfare, many involved children and victims whose only crime was living in Camden. It became a year for activism, with a daylong summer boxing tournament to promote peace, and a field of crosses in front of City Hall to remember the murder victims and bring attention to the tragedy. By December, a gun buyback in Camden that had yielded only about 50 guns the year before netted over a thousand weapons from residents, many of whom cited frustration with all the violence.


El 28 de Mayo es el cumple de

Luigi Veronesi, fotógrafo, pintor, escenógrafo y director de cine italiano nacido en 1908.
Comenzó su actividad artística en 1920 formándose como diseñador textil y practicando la fotografía. Fue presentado por Raffaelle Giolli a un grupo de intelectuales italianos asociados con la revista Polígono. A los 20 años estaba interesado por la pintura y tomó clases con el pintor napolitano Carmelo Violante, entonces profesor de la Academia Carrara de Bérgamo.
En 1932 viajó a París y conoció a Fernand Léger. Sus primeros trabajos fueron presentados en la Galería Il Milione de Milán. Aún era figurativo. Más tarde Veronesi comenzó a investigar en la dirección del arte abstracto. En 1934 exhibió obras xilográficas con el artista alemán Josef Albers en la Galería Il Milione. Ese mismo año se unió al grupo Abstracción-creación fotográfica en París, experimentó el constructivismo, y se adhirió al método Bauhaus. El 4 de marzo de 1935 participó en la primera exposición colectiva de arte abstracto de Italia en el taller de los pintores Felice Casorati y Enrico Paolucci en Turín, junto con los artistas Oreste Bogliardi, Cristoforo De Amicis, Ezio D'Errico, Lucio Fontana, Virginio Ghiringhelli, Osvaldo Licini, Fausto Melotti, Mauro Reggiani y Atanasio Soldati, firmando el Manifiesto de la primera exposición colectiva de arte abstracto italiano. En 1936 fue el ilustrador de un libro de geometría de Leonardo Sinisgalli y participó en la Trienal de Milán. Ese año también participó en una exposición de arte abstracto en la ciudad de Como con otros artistas. En 1939 realizó una exposición personal en la Galería L'Equipe en París.
Veronesi también fue activo en teatro y cine con nueve películas experimentales y abstractas realizados entre 1938 y 1980, siete de las cuales fueron destruidas durante los bombardeos en la Segunda Guerra Mundial.
Fue un artista polivalente y ecléctico que logró sintetizar los movimientos de vanguardia de diversas regiones de Europa.
Murió en 1998.

"Fotograma / Photogram", 1936


El 29 de Mayo es el cumple de

Joyce Tenneson, fotógrafa artística estadounidense nacida en 1945, conocida por un estilo distintivo que a menudo incluye mujeres desnudas o semidesnudas. Tenneson dispara principalmente con una cámara Polaroid de 20 x 24. En una entrevista a una revista de fotografía, Tenneson aconseja a los artistas: "Creo muy firmemente que si vuelves a tus raíces, si te metes en ese territorio interior, puedes sacar a la luz algo que es indeleblemente tuyo y auténtico, como tu huella digital. Va a tener tu estilo, porque no hay nadie como tú."

"Transformaciones, Susana con serpiente / Transformations, Suzanne with Snake", 61 x 76 cm., Ed.20

De niña, sus padres trabajaban en un convento. Ella y su hermana "se apuntaron para estar en los concursos de vacaciones y procesiones Era un ambiente misterioso, algo felliniano, lleno de simbolismo, ritual, belleza y también una especie de inquietante imaginería surrealista."
Su obra se ha presentado en más de 100 muestras por todo el mundo. Tenneson ha realizado portadas para varias revistas, incluyendo Time, Life, Entertainment Weekly, Newsweek, Premiere, Esquire y la revista de The New York Times.

"Guerreras de la luz / Light Warriors, Dasha", 76 x 102

Joyce Tenneson en "El Hurgador" / in this blog[Dennis Mecham (Fotografía)]


El 30 de Mayo es el cumple de

Pete Turner, fotógrafo estadounidense nacido en 1934 en Albany, Nueva York.
Es quizás más conocido como uno de los primeros maestros de la fotografía en color. PDN le votó como uno de los 20 fotógrafos más influyentes de todos los tiempos y en 1981 la Sociedad Americana de Fotógrafos de Medios (ASMP) le concedió el honor del Logro Excepcional en Fotografía.
El destacado crítico A. D. Coleman describió el trabajo de Pete Turner como poseedor de "sentido del acontecimiento, coloración intensa y saturada y una diferente, si no indescriptible, "otredad" omnipresente en sus imágenes".
Se graduó en el Instituto de Tecnología de Rochester en 1956 junto con sus compañeros Bruce Davidson y Jerry Uelsmann.
Sus fotografías se encuentran en las colecciones permanentes de los museos más importantes, incluyendo la Sociedad de Misiones Extranjeras de París (MEP), el Museo Metropolitano de Fotografía de Tokio y el International Center of Photography (ICP) en Nueva York. El George Eastman House en Rochester es el depositario de la obra de la vida de Turner y donde su exposición retrospectiva, "Pete Turner: Fortalecido por el color", se abrió en 2007.
En 1986 Turner publicó su primera monografía, "Fotografías Pete Turner" (Abrams). Su segundo libro, Pete Turner Viaje Africano (Graphis Inc., 2001), documenta las muchas aventuras de Turner en África, empezando por su viaje en 1959 desde Ciudad del Cabo a El Cairo con la famosa caravana Airstream de Wally Byam. El color del Jazz (Rizzoli, 2006) es una colección completa de sus provocadoras portadas para CTI Records, entre muchas otras.

* Pete Turner murió el 18 de septiembre de 2017

"Jirafa / Giraffe", 1964 © Pete Turner

Pete Turner en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (LXXXVI)]


Hoy, 31 de Mayo, es el cumple de

Sean Leslie Flynn Carré, actor y reportero gráfico independiente estadounidense nacido en 1941, conocido por su cobertura de la guerra de Vietnam.
Flynn era el único hijo de actor australiano-estadounidense Errol Flynn y su primera esposa, la actriz francesa Lili Damita. Después de estudiar brevemente en la Universidad de Duke, se embarcó en una carrera como actor. Se retiró a mediados de la década de 1960 para convertirse en reportero gráfico independiente con un contrato para Time.

Duc Phong, Vietnam, 1966
Un joven sospechoso de pertenecer al Vietcong llora tras oir el disparo de un rifle. Sus captores, de la tribu china Nung, al servicio de la Fuerzas Especiales de los Estados Unidos, dicen haber matado a su padre, un ardid para hacer que el chico revele información sobre las guerrillas comunistas.

A young Viet Cong suspect cries after hearing a rifle shot.  His captors, Chinese Nung tribesmen in the service of the U.S.  Special Forces, pretended to shoot his father, a ruse designed  to make the boy reveal information about Communist guerrillas. (UPI)

Buscando imágenes excepcionales, viajó con unidades de las Fuerzas Especiales e irregulares que operaban en zonas remotas. Mientras cumplía una misión en Camboya en abril de 1970, Flynn y su compañero reportero gráfico Dana Piedra, fueron capturados por la guerrilla comunista. A ninguno de los dos se les volvió a ver.
En 1984, la madre de Flynn le declaró muerto en ausencia.

Vietnam, 1966.
"Un grupo de las Fuerzas Especiales cuelga y tortura a un Vietcong que ha matado a una niña / A U.S. Special Forces team strung up and tortured a Viet Cong who had shot a little girl", 


Textos en inglés / English translation

On May 23 is the birthday of

Vitek Ludvik, Czech photographer of adventure and sports and cameraman born in 1973.
He started in photography at age 10 with a camera that was a gift from his grandfather. At 14 He started rock climbing and always had a camera around his neck. After finished technical engineering school, he left for a surfing trip to Hawaii where he discovered the magic of landscape photography.
He got seriously into photography on a trip to Mt. McKinley in 1996. His work was first published in 1997 and in the same year, he founded Sharp Pictures, a multimedia agency specializing in the international sport industry. Since then, he has been working as a freelance photographer. He shoots catalogs and ads for several clients. He also make and collaborate on movies, including Goosneck and Real Night in Prague (mountain biking) and Just One Day (snowboarding).

On May 24 is the birthday of

Sylvia Plachy, Hungarian/American photographer born in Bodapest in 1943. 
Plachy's family moved to New York City in 1958, after the Hungarian revolution. She started photographing in 1964 "with an emphasis of recording the visual character of the city along with its diverse occupants". Plachy studied photography at the Pratt Institute in New York City, receiving her B.F.A. in 1965. There she met the photographer André Kertész, who became her lifelong friend.
Plachy's photo essays and portraits have appeared in The New York Times Magazine, The Village Voice, The New Yorker, Granta, Artforum, Fortune, and other publications. They have been exhibited in galleries and museums in Berlin, Budapest, Chicago, Minneapolis, New York, Paris and Tokyo, and are in collection of the Museum of Modern Art in New York City, the Minneapolis Institute of Arts, the Houston Museum of Fine Arts, and the San Francisco Museum of Modern Art.
Plachy's first book, Sylvia Plachy's Unguided Tour, won the Infinity Award from the International Center of Photography for best publication in 1991. Her book Self Portrait with Cows Going Home (2005), a personal history of Central Europe with photographs and text, received a Golden Light Award for best book in 2004.
Plachy lives in New York City with her husband, Elliot Brody, and is the mother of Academy Award-winning actor Adrien Brody.

On May 25 is the birthday of

Luca Pierro, Italian photographer born in Cantú, Como, in 1978. He currently lives and works in Milan.
At the age of thirteen, when he received his first camera, a Polaroid, he falls in love with photography and art in general, under the influence of parents, in particular, his mother, a painter. At the age of sixteen tests the first experiments in the darkroom.
At nineteen he moved to Rome to undertake university studies in Law. During this period, while continuing to love photography, he devoted himself to the music, his other great passion.
In recent years his research focuses on artistic portraits.
Taking inspiration from painting and the surrealism in particular, Luca tried to recreate in his portraits ethereal surrealistic atmospheres.
Rather than relying too heavily on the visual manipulation techniques acquired through post-production editing, Pierro incorporates natural materials like flour, milk, and water on set, within the frame of the shoot.​
Luca works on advertising for many important clients like Samsung, Microsoft, KIA, Daily News, Bloomberg and more.
He has exhibited in Italy and abroad since 2011 and received several awards for his work.

On May 26 is the birthday of

Naomi Harris, Canadian photographer born in Toronto in 1973, living in New York, USA.
After completing her Bachelor in Fine Arts from York University, Toronto, she moved to New York where she received her photographic training at New York’s International Center of Photography.
She moved to Miami Beach in December 1999 to begin her first personal project documenting the last hotel in South Beach that catered to senior citizens. The project, called “Haddon Hall Hotel ” received The International Prize for Young Photojournalism presented by Agfa and Das Bildforum in Germany in 2001
While living in Miami, she would frequent a nude beach where she began photographing fellow sun worshipers. Shortly thereafter she learned that many of the other beach goers were also swingers. After attending a party she decided she had to photograph this subculture.
Upon returning to New York in April 2002 she began researching the lifestyle and did her first swinger shoot in July 2003 in Black River Falls, WI. This was to be the first of over 38 parties she would photograph in 48 months all over the US.
The project was realized in America Swings, her first monograph published by Taschen in October 2008. It was edited by Dian Hanson and includes an interview by artist Richard Prince who sought out Harris after seeing her work in Taschen’s The New Erotic Photography.
The trade edition of America Swings was released by Taschen in August 2010.

On May 27 is the birthday of

April Saul, Pulitzer Prize-winning journalist born in Brooklyn, New York, in 1955. She specializes in documentary photojournalism.
Saul has photographed and written for The Philadelphia Inquirer since 1981. In 1997, Saul, along with Inquirer reporter Michael Vitez and photographer Ron Cortes, was awarded the Pulitzer Prize in Explanatory Journalism for a series of articles on end-of-life care, telling the stories of terminally-ill patients who wished to die with dignity.
Saul became a photographer at The Baltimore Sun in 1980, and the following year, joined the staff of the Philadelphia Inquirer. She was the first recipient of the Nikon/ NPPA Documentary Sabbatical Grant for her work on Hmong refugees in 1985.
Over the last twenty-five years, she has won numerous honors.
In January 2006, Saul "vowed to document in words and photos the death of every child by gun in the eight-county Philadelphia region in 2006." The resulting column in the Philadelphia Inquirer was called "Kids, Guns and a Deadly Toll."

On May 28 is the birthday of

Luigi Veronesi, Italian photographer, painter, scenographer and film director born in 1908.
He started his artistic activity in the 1920s by training as textile designer and by practising photography. He was introduced by Raffaelle Giolli in a group of Italian intellectuals associated with the review Poligono. At the age of 20, he was interested for painting and took lessons with the Neapolitan painter Carmelo Violante, then professor at the Accademia Carrara of Bergamo.
In 1932 he travelled to Paris and met Fernand Léger. His first works were presented in the Gallery Il Milione in Milan. They were still figurative. Later, Veronesi started to research in the direction of abstract art. In 1934, he exhibits xylographic works with the German artist Josef Albers in the Gallery Il Milione. In the same year he joined the photographic group Abstraction-Création in Paris, he experimented constructivism, and adhered to the Bauhaus method. On 4 March 1935, he participated to the first collective exhibition of abstract art of Italy in the atelier of the painters Felice Casorati and Enrico Paolucci in Turin together with the artists Oreste Bogliardi, Cristoforo De Amicis, Ezio D'Errico, Lucio Fontana, Virginio Ghiringhelli, Osvaldo Licini, Fausto Melotti, Mauro Reggiani and Atanasio Soldati, who signed the Manifest of the first collective exhibition of Italian abstract art. In 1936, Veronesi was the illustrator of a geometry book of Leonardo Sinisgalli and he participated to the triennal of Milan. In that year he also participated to an exhibition of abstract art in the city of Como with other artists. In 1939 he made a personal exhibition in the Gallerie L'Equipe in Paris.
Veronesi was also active in theatre and cinema with nine experimental and abstract films made between 1938 and 1980, seven of which were destroyed during bombing in World War II.
He was a polyvalent and eclectic artist who managed to synthesise the avant-garde movements of various regions of Europe.
He died in 1998.

On May 29 is the birthday of

Joyce Tenneson, American fine art photographer born in 1945, known for her distinctive style of photography, which often involves nude or semi-nude women. Tenneson shoots primarily with the Polaroid 20x24 camera. In an interview with a photography magazine, Tenneson advised artists: "I very strongly believe that if you go back to your roots, if you mine that inner territory, you can bring out something that is indelibly you and authentic - like your thumbprint. It's going to have your style because there is no one like you." As a child, her parents worked on the grounds of a convent. She and her sister "were enlisted to be in holiday pageants and processions. It was a mysterious environment - something out of Fellini - filled with symbolism, ritual, beauty, and also a disturbing kind of surreal imagery."
Her work has been displayed in more than 100 exhibitions around the world. Tenneson has had cover images on several magazines including Time, Life, Entertainment Weekly, Newsweek, Premiere, Esquire and The New York Times Magazine.

On May 30 is the birthday of

Pete Turner, American photographer born in 1934 in Albany, New York.
He is perhaps best known as one of the first masters of color photography. PDN voted him as one of the 20 most influential photographers of all time and in 1981 the American Society of Media Photographers (ASMP) awarded him its Outstanding Achievement in Photography honor.
Noted critic A. D. Coleman described the work of Pete Turner as having "A dramatist's sense of event, intense and saturated coloration, and a distinct if indescribable otherness are omnipresent in Turner's images".
He graduated from the Rochester Institute of Technology in 1956 along with classmates Bruce Davidson and Jerry Uelsmann.
His photographs are in the permanent collections of many major museums, including the Paris Foreign Missions Society (MEP), the Tokyo Metropolitan Museum of Photography and International Center of Photography (ICP) in New York. The George Eastman House in Rochester is the depository of Turner’s life’s work and where his retrospective exhibit, “Pete Turner: Empowered by Color”, opened in 2007.
In 1986, Turner published his first monograph, Pete Turner Photographs (Abrams). His second book, Pete Turner African Journey (Graphis Inc., 2001), documents Turner's many adventures in Africa, beginning with his trek in 1959 from Cape Town to Cairo with Wally Byam's famous Airstream caravan. The Color of Jazz (Rizzoli, 2006) is a comprehensive collection of his provocative album covers for CTI Records among many others.

* Pete Turner died on September 18th, 2017

Today, May 31, is the birthday of

Sean Leslie Flynn Carré, American actor and freelance photojournalist born in 1941, best known for his coverage of the Vietnam War.
Flynn was the only child of Australian-American actor Errol Flynn and his first wife, French actress Lili Damita. After studying briefly at Duke University, he embarked on an acting career. He retired by the mid-1960s to become a freelance photojournalist under contract to Time.
In a search of exceptional images, he traveled with Special forces units and irregulars operating in remote areas. While on assignment in Cambodia in April 1970, Flynn and fellow photojournalist Dana Stone were captured by communist guerrillas. Neither man was seen or heard from again.
In 1984, Flynn's mother had him declared dead in absentia.

sábado, 28 de mayo de 2016

Aniversarios (CXXV) [Mayo / May 22-31]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Mayo aquí / All anniversaries for May here.
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El 22 de Mayo es el cumple de

Fritz von Uhde (Friedrich Hermann Carl Uhde) pintor alemán de género y temas religiosos nacido en 1848. Su estilo se sitúa entre el realismo y el impresionismo. Murió en 1911. Más imágenes e información en el post previo.

"En la ventana (Costurera en la ventana) / At the Window (Sempstress at the Window)"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 80,5 × 65,5 cm., 1890.
Städelsches Kunstinstitut und Städtische Galerie (Frankfurt am Main, Alemania / Germany)

Fritz von Uhde en "El Hurgador" / in this blog[Arte perdido (VIII)]


El 23 de Mayo es el cumple de

Carl Heinrich Bloch, pintor danés nacido en 1834, fallecido en 1890.
Más imágenes e información en el post previo.

"Fra et romersk osteria / En una hostería romana / In a Roman Osteria"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 148,5 x 177,5 cm., 1866. 
Statens Museum for Kunst (SMK) (Copenhague, Dinamarca / Copenhagen, Denmark)

"Una cocina / A Kitchen", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 76,5 x 111,5 cm., 1878
Statens Museum for Kunst (SMK) (Copenhague, Dinamarca / Copenhagen, Denmark

Carl Bloch en "El Hurgador" / this blog[Arte perdido (VIII)]


El 24 de Mayo es el cumple de

Sylvia Daoust, nacida en Montreal en 1902, fue una de los primeras escultoras de Quebec.
Se graduó de la École des Beaux-Arts de Montréal, y también estudió en Europa. En Francia estudió con Henri Charlier. Además de trabajar como escultora profesional, enseñó en la Escuela de Bellas Artes de Québec (1930-1943), y a continuación en la École des Beaux-Arts de Montréal (1943-1968).
La mayoría de sus obras son religiosas en forma y contenido. Se las ha descrito como una mezcla entre el clasicismo y el realismo religioso. Sus trabajos incluyen el bronce Nicolas Viel que adorna la fachada de la legislatura de Quebec (Asamblea Nacional), María Reina del Mundo en María de Montreal, Catedral Reina del Mundo, y una estatua de Édouard Montpetit en la Université de Montréal.
Las obras de Daoust se encuentran en la colección de la Galería Nacional de Canadá y la Colección Corbet de Mujeres Artistas Canadienses, entre otros.
Murió en 2004.

"Mi hermano / My Brother", bronce / bronze, 1921


El 25 de Mayo es el cumple de

Antônio Caringi, escultor brasileño nacido en 1905 en Pelotas, considerado el más importante en la historia del arte del estado de Río Grande do Sul.
Se lo conoció como el «escultor de los pampas» por la elección para sus obras de temas regionales, ligados a la historia y a la cultura gaúcha. Una de sus obras más importantes es la estatua del lazador, símbolo oficial de la ciudad de Porto Alegre, capital de Río Grande del Sur.

"Monumento às Mães / Monumento a las madres / Monument to mothers", Pelotas, Río Grande do Sul, Brasil / Brazil
La obra tuvo como modelo a la poetisa Noemi de Assumpçao Osorio Caringi, esposa del escultor /
The model for this work was the wife of the sculptor, the poet Noemi de Assumpçao Osorio Caringi

Fue alumno del profesor Francis Pelichek, con quien estudió diseño en el Instituto de Bellas Artes. En 1925 expuso trabajos en yeso en el Salón de Otoño de Porto Alegre, histórica exposición a la que también se presentaron otros futuros artistas de relevancia como Sotéro Cosme, Oscar Boeira y João Fahrion.
Después de trabajar durante años en varios países como agregado cultural, regresó definitivamente a Brasil y comenzó a esculpir varios de los monumentos al aire libre más importantes de Río Grande del Sur.
Recibió numerosos premios y condecoraciones por su obra.
Murió en 1981.

"Monumento ao Imigrante / Monumento al Inmigrante / Monument to Immigrant", Caxias do Sul, Brasil / Brazil


El 26 de Mayo es el cumple de

Manuel Muñoz Barberán, pintor y escritor español nacido en Lorca, Región de Murcia, en 1921.
Se inició artísticamente en la Academia Municipal de Lorca, dirigida por Francisco Cayuela. Fue expulsado por falta de disciplina. Gracias a su madre volvió a ser admitido y pudo continuar sus estudios. En los años 30 se trasladó a Garrucha.
Al comienzo de la Guerra Civil regresó con su familia a Lorca, y comenzó a trabajar en el taller fotográfico de Juan Navarro Morata.

"Paisaje / Landscape"

En la década de los '40 se traslada a Cehegín. Comienza un período en el que el pintor viaja a Zaragoza, Barcelona y Madrid, visitando las principales salas de exposiciones y museos.
Muñoz Barberán fija su residencia en Murcia aunque viaja frecuentemente a Madrid, aprovechando para completar su formación en el Círculo de Bellas Artes y realizando copias de los cuadros del Museo del Prado. 
El tema urbano ha sido el predilecto de su pintura. En 1957 visitó por primera vez a Roma, y regresó a Italia en numerosas ocasiones dedicando largas visitas a Florencia y Venecia, que quedaron plasmadas en sus lienzos, acuarelas y cuadernos de dibujo. Visitó y pintó también en otros países.
Murió en 2007.

"Plaza Santa Catalina, Edificio del Contraste de la Seda /
Santa Catarina Square, Contraste de la Seda Building", Murcia


El 27 de Mayo es el cumple de

José Vela Zanetti, pintor y muralista español nacido en 1913 que trabajó en España, la República Dominicana y los Estados Unidos.
Pasó su infancia en León y más tarde se trasladó a Madrid, donde estudió con José Ramón Zaragoza. En 1931 su primera exposición individual se celebró en León. Se le concedió una beca para estudiar en Italia en 1933.
En 1936, durante la Guerra Civil española, el padre de Vela Zanetti fue ejecutado por sus convicciones socialistas. Al final de la guerra, en 1939, Vela Zanetti se exilió en la República Dominicana, al igual que los artistas Josep Gausachs y Eugenio Granell.
Vela Zanetti tuvo un gran éxito en la República Dominicana. Realizó su primera exposición individual en Santo Domingo un año después de su llegada, y su carrera como muralista floreció. Vela Zanetti fue el encargado de pintar más de 100 murales en el país, incluidos los del Edificio de Justicia, el Banco Central y la Biblioteca Nacional (todos en Santo Domingo). Además de trabajar como artista, se convirtió en profesor en la Escuela Nacional de Bellas Artes en Santo Domingo en 1945, y fue nombrado director de la escuela en 1949.

"En la era / At the Threshing Floor", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 65 x 80 cm

Vela Zanetti ganó una beca Guggenheim para artistas hispanos en 1951. Utilizó la beca para viajar a Nueva York y decidió quedarse durante varios años. En 1953 pintó su obra más famosa, "La ruta de la libertad o La lucha del hombre por una paz duradera", un mural en la sede de la ONU en Nueva York. Pintado en una paleta sombría de azules y marrones, la obra representa los horrores de la guerra y muestra a las personas que trabajan juntas para reconstruir el mundo.
En 1960 regresó a Milagros, España, a vivir en la casa en la que nació. En sus últimos años, el artista se centró en la pintura de caballete, en particular retratos, naturalezas muertas, paisajes y obras religiosas.
Murió en 1999.

"La ruta de la libertad o La lucha del hombre por una paz duradera / 
Mankind's Struggle For Lasting Peace" (detalle / detail), mural, 2000 x 350 cm., 1953
Edificio de conferencias de las Naciones Unidas / United Nations Conference Building

José Vela Zanetti en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (CII)], [Recolección (CIII)]


El 28 de Mayo es el cumple de

Robert William Willson, artista estadounidense y escultor nacido en 1912, que destacó por su uso creativo del vidrio sólido.
Educado en el suroeste de Estados Unidos y en México, también estudió el vidrio en Murano, Italia. Tuvo una asociación artística especialmente estrecha con Venecia, de pasar treinta y siete veranos allí haciendo esculturas de vidrio.
Siendo un joven de veintitrés años, Willson fue arrastrado por la Revolución Mexicana, pintando brevemente con Diego Rivera, y se hizo amigo de Frida Kahlo, José Clemente Orozco, David Alfaro Siqueiros y Rufino Tamayo, muchos de los cuales capturó en fotografías. También parte de la historia del arte mexicano, Willson fue uno de los primeros artistas nacidos en los EE.UU. que en la década de 1930 adaptó imágenes del arte popular maya y mexicano. Su arte mezcló continuamente antigua imaginería maya con antiguas técnicas venecianas de fabricación de vidrio.
Fue cronista, corresponsal, colaborador de revistas de arte, autor de catálogos de museo y locuaz sujeto de entrevistas televisivas. Sus observaciones incluyeron comentarios prescientes, no sólo en cuanto al futuro de vidrio en el arte americano y la arquitectura, sino también sobre figuras mayores y menores del arte mexicano e italiano, los muralistas mexicanos de su juventud, y tres generaciones de maestros del cristal de Murano (Barbini, Zuffi, Guarnieri, Rosin, Signoretto, Raffaeli) a todos los cuales reclutó para ejecutar sus formas cada vez más masivas. Los escritos de Willson forman un importante archivo internacional, que forma parte de la tradición de los artistas estadounidenses que viajaron al extranjero para instrucción, exposiciones, aceptación y reconocimiento.
Murió en el año 2000.

"Árbol símbolo / Tree Symbol"
Vidrio trabajado en caliente / hot-worked glass, 15,25" x 11,75", Vetreria A. Barbini, 1984
Robert Willson con la asistencia de / with the assistance of Alfredo Barbini. Italia / Italy, Murano.
Colección del Museo del Vidrio Corning / Collection of The Corning Museum of Glass


El 29 de Mayo es el cumple de

Alberto Urdaneta, dibujante y pintor colombiano nacido en 1845. Fue una de las personalidades más interesantes del siglo XIX como caricaturista, periodista, escritor, coleccionista de arte, agricultor, militar y catedrático; pero sobre todas estas facetas de su vida, vale la pena destacar su entusiasmo por la cultura, que lo animó a ser un fecundo promotor cultural.
Realizó sus estudios en el Instituto de Cristo, en el Seminario de los Jesuitas y finalmente en la Academia de Mutis. En 1865 viajó a París, donde aprendió los métodos para la agricultura y la ganadería. De regreso al país en 1868, se dio a la tarea de fundar El Agricultor, órgano informativo que le sirvió para iniciarse como periodista. En 1876 se vinculó activamente a la guerrilla de El Mochuelo, movimiento conformado por jóvenes conservadores que luchaban contra el gobierno radical de Aquileo Parra.
Desde su posición revolucionaria, publicó el periódico El Mochuelo (1877), caracterizado por su contenido de abierta crítica al radicalismo, acompañado de mordaces caricaturas que él mismo realizaba.
Apolítica, o mejor, dando cabida a todas las tendencias y partidos. Esta estrategia le permitió contar con la colaboración de las personalidades del arte y la literatura. Por esta razón, su periódico fue considerado como un proyecto pacifista en Colombia que se mantuvo durante el siglo XIX.
Murió en 1887.

Caricatura del Presidente de la República, Aquileo Parra, aprieta con una soga el cuello del gobernador de Cundinamarca, Jacobo Sánchez, obligándolo a arrojar por la boca una gran cantidad de monedas / 
Caricature of the president of the republic, Aquileo Parra, tighten with a rope the neck of the governor of Cundinamarca, Jacobo Sanchez, forcing him to throw out from his mouth a lot of coins.
Colección Biblioteca Nacional de Colombia / Collection Colombian National Library, 1876.


El 30 de Mayo es el cumple de

Vanessa Bell (de soltera Stephen), pintora y diseñadora de interiores inglesa nacida en 1879, miembro del Grupo de Bloomsbury y hermana de Virginia Woolf.
Después de la muerte de su madre en 1895 y su padre en 1904, Vanessa se mudó a Bloomsbury con Virginia y sus hermanos Thoby y Adrian, donde conocieron y comenzaron a socializar con los artistas, escritores e intelectuales que terminarían por formar el Grupo de Bloomsbury. Las primeras reuniones de los jueves del grupo comenzaron en la casa de Bell en Gordon Square.

"Virginia Woolf", óleo sobre lienzo / oil on canvas, c.1912 © Estate of Vanessa Bell

Virginia Woolf en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios Fotografía (CCXLII)]

En 1906, cuando Bell comenzó a pensar en sí misma como artista, formó el Friday Club para crear un lugar en Londres que fuera más favorable para la pintura. Vanessa se sintió alentada por las exposiciones postimpresionistas organizadas por Roger Fry, y copió sus colores brillantes y formas audaces en sus obras de arte. En 1914 se volvió hacia la abstracción.
Bell rechazó los ejemplos de la pintura narrativa victoriana y el discurso sobre las cualidades ideales y aberrantes de la feminidad. Algunas de sus obras estaban relacionados con su vida personal.
Fue una de las pintoras más célebres del grupo de Bloomsbury. Exhibió en Londres y París durante su vida, y ha sido elogiada por obras innovadoras durante su temprana madurez y por sus contribuciones al diseño.
Murió en 1961.

"Autorretrato / Self-portrait", óleo sobre lienzo / oil on canvas, c.1958. © 1961 estate of Vanessa Bell

Vanessa Bell en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (XIX)]


Hoy, 31 de Mayo, es el cumple de

Mikhail Vasilievich Nesterov (Михаил Васильевич Нестеров), pintor nacido en Rusia en 1862, importante representante del simbolismo religioso en el arte ruso.
Fue alumno de Pavel Chistyakov en la Academia Imperial de las Artes, pero más tarde se alió con el grupo de artistas conocido como el Peredvizhniki. Su lienzo "La visión del joven Bartolomé" (1890-1891), que representa la conversión del santo medieval ruso San Sergei Radonezhsky, se considera a menudo el primer ejemplo del estilo simbolista ruso.

"На Руси. Душа народа / En Rusia. El alma de la gente / In Russia. Soul of the people"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 206 × 484 cm., 1914-16
Tretyakov Gallery (Moscú, Rusia / Moscow, Russia)

La última pintura religiosa simbolista que Nesterov pintó antes de la revolución. La obra representa a la gente rusa siguiendo a un joven, mientras al fondo, una figura religiosa rusa y un loco místico que se queda a un lado, rezando estáticamente, sin ropas y posiblemente advirtiendo a la gente /
The last religious symbolic painting Nesterov painted before the revolution. The picture depicts the Russian people following a young boy, while in the background a Russian religious figure, an old holy fool, stays aside, praying ecstatically, wearing no clothes and possibly warning the people.

De 1890 a 1910 vivió en Nesterov Kiev y San Petersburgo, trabajando en los frescos de la catedral de San Vladimir y la Iglesia de la Sangre Derramada, respectivamente. Desde 1910 pasó el resto de su vida en Moscú, trabajando en el Convento Marfo-Mariinsky.

"Философы / Filósofos / Philosophers (S.N. Bulgakov & P.A. Florensky)"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 123 × 125 cm., 1917
Tretyakov Gallery (Moscú, Rusia / Moscow, Russia)

Como cristiano ortodoxo devoto, él no aceptó la revolución bolchevique en Rusia, pero se mantuvo hasta su muerte pintando los retratos de Ivan Ilyin, Ivan Pavlov, Ksenia Derzhinskaya, Otto Schmidt y Vera Mukhina, entre otros.
Murió en 1942.

"Домашний арест / Arresto domiciliario / House Arrest", 1883

Mikhail Nesterov en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (L)]


Textos en inglés / English translation

On May 22 is the birthday of

Fritz von Uhde (Friedrich Hermann Carl Uhde) German painter of genre and religious subjects born in 1848. His style laying between Realism and Impressionism. He died in 1911.
More images and information in previous post.

On May 23 is the birthday of

Carl Heinrich Bloch, Danish painter born in 1834, died in 1890.
More images and information in previous post.

On May 24 is the birthday of

Sylvia Daoust, born in Montreal in 1902, was one of the first female sculptors in Quebec.
She graduated from the École des Beaux-Arts de Montréal (Montreal School of Fine Arts), but also studied in Europe. In France she studied with Henri Charlier. As well as working as a professional sculptor, she taught at the École des Beaux-Arts de Québec from 1930 to 1943, then at the École des Beaux-Arts de Montréal from 1943 to 1968.
The majority of her works are religious in content and form. They have been described as a mixture between religious classicism and realism. Her works include the Nicolas Viel bronze adorning the façade of the Quebec Legislature (National Assembly), Mary Queen of the World at Montreal's Mary, Queen of the World Cathedral, and a statue of Édouard Montpetit at the Université de Montréal.
Daoust's works are in the collection of the National Gallery of Canada and Corbet Collection of Canadian Women Artists, among others.
She died in 2004.

On May 25 is the birthday of

Antônio Caringi, Brazilian sculptor born in 1905 in Pelotas, considered the most important in the history of art in the state of Rio Grande do Sul.
He was known as the "sculptor of the Pampas" by the choice for his works of regional issues, linked to the history and the gaucho culture. One of his most important works is the statue of roper, official symbol of the city of Porto Alegre, capital of Rio Grande do Sul.
He was a student of Professor Francis Pelichek, with whom he studied design at the Institute of Fine Arts. In 1925 he exhibited works in plaster at the Salon d'Automne in Porto Alegre, historical exhibition in which also presented works other relevant future artists like Cosme Sotero, Oscar Boeira and João Fahrion.
After working for years in several countries as cultural attache, he returned to Brazil and began to sculpt several of the most important monuments Rio Grande do Sul.
He received numerous awards and commendations for his work.
He died in 1981.

On May 26 is the birthday of

Manuel Muñoz Barberán, Spanish painter and writer born in Lorca, Murcia, in 1921.
He began artistically in the Municipal Academy of Lorca, directed by Francisco Cayuela. He was expelled for indiscipline. Thanks to his mother returned to be admitted and could continue his studies. In the 30s he moved to Garrucha.
At the beginning of the Civil War he returned with his family to Lorca, and began working in the photographic workshop of Juan Navarro Morata.
In the early 40s he moved to Cehegín. Begins a period in which the painter travels to Zaragoza, Barcelona and Madrid, visiting the main exhibition halls and museums.
Muñoz Barberán up residence in Murcia but often travels to Madrid, taking the opportunity to complete his training in the Fine Arts and making copies of paintings from the Prado Museum.
The urban theme has been the favorite of his painting. In 1957 he visited Rome for the first time, and returned to Italy on numerous occasions spending long visits to Florence and Venice, which were reflected in his paintings, watercolors and sketchbooks. He also visited and painted in other countries.
He died in 2007.

On May 27 is the birthday of

José Vela Zanetti, Spanish painter and muralist born in 1913 who worked in Spain, the Dominican Republic and the United States.
He spent his childhood in León and later moved to Madrid, where he studied under José Ramón Zaragoza. In 1931, his first solo exhibition was held in León. He was awarded a scholarship to study in Italy in 1933.
In 1936, during the Spanish Civil War, Vela Zanetti’s father was executed for his socialist beliefs. At the end of the war, in 1939, Vela Zanetti went into exile in the Dominican Republic, as did artists Josep Gausachs and Eugenio Granell.
Vela Zanetti was extremely successful in the Dominican Republic. He had his first solo exhibition in Santo Domingo a year after his arrival, and his career as a muralist flourished. Vela Zanetti was commissioned to paint more than 100 murals in the country, including works in the Justice Building, Central Bank and National Library (all in Santo Domingo). In addition to working as an artist, he became a professor at the National School of Fine Arts in Santo Domingo in 1945, and was named the school’s director in 1949.
Vela Zanetti won a Guggenheim Fellowship for Hispanic artists in 1951. He used the fellowship to travel to New York and decided to stay for several years. In 1953, he painted his most famous work Mankind's Struggle for a Lasting Peace, a mural at the UN headquarters in New York. Painted in a somber palette of blues and browns, the work depicts the horrors of war and shows people working together to rebuild the world.
In 1960 he returned to Milagros, Spain, living in the house where he was born. In his later years, the artist focused on easel paintings, particularly portraits, still lifes, landscapes and religious works.
He died in 1999.

On May 28 is the birthday of

Robert William Willson, American artist and sculptor born in 1912, notable for his creative use of solid glass.
Educated in the American Southwest and in Mexico, he also studied glass in Murano, Italy. He had an especially close artistic association with Venice, spending thirty-seven summers there making glass sculptures.
As a young man of twenty-three, Willson was swept up in the Mexican Revolution, briefly painted with Diego Rivera, and was befriended by Frida Kahlo, Jos Clemente Orozco, David Alfaro Siqueiros, and Rufino Tamayo, many of whom he captured in photographs. Part of Mexican art history, too, Willson was among the first U.S.-born artists in the 1930s to adapt Mayan and Mexican folk art imagery. His art continually blended ancient Mayan imagery with ancient Venetian glassmaking techniques.
Willson was a diarist, correspondent, art magazine contributor, museum catalogue author, and loquacious television interview subject. His observations included prescient comments, not only about the future of glass in American art and architecture, but also about major and minor figures of Mexican and Italian art, the Mexican muralists of his youth, and three generations of Murano glass masters—Barbini, Zuffi, Guarnieri, Rosin, Signoretto, Raffaeli—all of whom he hired to execute his increasingly massive forms. Willson’s writings form an important international archive, part of the tradition of American artists who traveled abroad for instruction, exhibitions, acceptance, and recognition.
He died in 2000.

On May 29 is the birthday of

Alberto Urdaneta, Colombian artist and painter born in 1845. He was one of the most interesting personalities of the nineteenth century as a caricaturist, journalist, writer, art collector, farmer, military and professor; but all these facets of his life, it is worth noting his enthusiasm for culture, which encouraged him to be a fruitful cultural promoter.
He studied at the Institute of Christ, at the Seminary of the Jesuits and finally at the Academy of Mutis. In 1865 he traveled to Paris, where he learned the methods for agriculture and livestock. Back to the country in 1868, he was given the task of founding "El Agricultor", information organ that helped him start as a journalist. In 1876 he became actively involved with the guerrillas "El Mochuelo / The Little Owl", movement formed by young conservative fighting against the radical government of Aquileo Parra.
From his revolutionary position, he published the newspaper El Mochuelo (1877), characterized by its content of an open criticism of radicalism, accompanied by scathing caricatures that he himself created.
Apolitical, or better, accommodating all trends and parties. This strategy allowed him to have the cooperation of the personalities of art and literature. For this reason, his newspaper was regarded as a peace project in Colombia which was maintained during the nineteenth century.
He died in 1887.

On May 30 is the birthday of

Vanessa Bell (née Stephen), English painter and interior designer born in 1879, a member of the Bloomsbury Group and the sister of Virginia Woolf.
After the deaths of her mother in 1895 and her father in 1904, Vanessa moved to Bloomsbury with Virginia and brothers Thoby and Adrian, where they met and began socialising with the artists, writers and intellectuals who would come to form the Bloomsbury Group. The Bloomsbury Group's first Thursday evening meetings began at Bell's house in Gordon Square.
In 1906, when Bell started to think of herself as an artist, she formed the Friday Club to create a place in London that was more favourable to painting. Vanessa was encouraged by the Post-Impressionist exhibitions organised by Roger Fry, and she copied their bright colours and bold forms in her artworks. In 1914, she turned to Abstraction.
Bell rejected the examples of Victorian narrative painting and rejected a discourse on the ideal and aberrant qualities of femininity. Some of Vanessa Bell’s works were related to her personal life.
Bell is one of the most celebrated painters of the Bloomsbury group. She exhibited in London and Paris during her lifetime, and has been praised for innovative works during her early maturity and for her contributions to design.
She died in 1961.

Today, May 31, is the birthday of

Mikhail Vasilyevich Nesterov (Михаи́л Васи́льевич Не́стеров), Russian painter born in 1862, a major representative of religious Symbolism in Russian art.
He was a pupil of Pavel Chistyakov at the Imperial Academy of Arts, but later allied himself with the group of artists known as the Peredvizhniki. His canvas The Vision of the Youth Bartholomew (1890-91), depicting the conversion of medieval Russian Saint Sergei Radonezhsky, is often considered to be the earliest example of the Russian Symbolist style.
From 1890 to 1910, Nesterov lived in Kiev and Saint Petersburg, working on frescoes in St. Vladimir's Cathedral and the Church on Spilt Blood, respectively. After 1910, he spent the remainder of his life in Moscow, working in the Marfo-Mariinsky Convent. As a devout Orthodox Christian, he did not accept the Bolshevik Revolution but remained in Russia until his death, painting the portraits of Ivan Ilyin, Ivan Pavlov, Ksenia Derzhinskaya, Otto Schmidt, and Vera Mukhina, among others.
He died in 1942.