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sábado, 15 de octubre de 2016

Aniversarios / Anniversaries (CXLV) [Octubre / October 9-15]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Octubre aquí / All anniversaries for October here.
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El 9 de Octubre es el cumple de

Simeon Solomon, pintor Inglés prerrafaelita conocido por sus representaciones de la vida judía y el deseo homosexual.
Era el hermano más joven de sus colegas pintores Abraham Salomon (1824-1862) y Rebecca Solomon (1832-1886).

"El baño de una dama romana (La hija del Faraón) / The Toilet of a Roman Lady (Pharaoh's Daughter)"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 111,8 x 97,2 cm., 1869
Delaware Art Museum (Wilmington, Delaware, EE.UU./ USA

Nacido y educado en Londres, comenzó a recibir lecciones de pintura de su hermano mayor, alrededor de 1850. Comenzó a asistir a la Academia de Arte de Carey en 1852.
Como estudiante en la Royal Academy Schools, Solomon fue presentado por Dante Gabriel Rossetti a otros miembros del círculo prerrafaelita, como el poeta Algernon Charles Swinburne y el pintor Edward Burne-Jones en 1857. Su primera exposición fue en el Real Academia en 1858. Continuó presentando obras en exposiciones allí entre 1858 y 1872. Además de las pinturas literarias favorecidas por la escuela prerrafaelita, los temas de Solomon a menudo incluyen escenas de la Biblia hebrea y pinturas de género que representan la vida judía y los rituales.

"Los durmientes y aquél que vela / The Sleepers and the One that Watcheth", acuarela / watercolor, 1870
Art Gallery & Museum, The Royal Pump Rooms, Warwick District Council (Warwickshire, Inglaterra / England)

En 1873 su carrera se vio truncada cuando fue detenido en un urinario público en Stratford Place Mews, de Oxford Street, en Londres, y acusado de intentar cometer sodomía. Fue arrestado de nuevo en 1874 en París, después de lo cual fue condenado a pasar tres meses en prisión.
Después de sus procesamientos ya no expuso, pero logró cierta celebridad entre los que compartían su sensibilidad, como Oscar Wilde, John Addington Symonds, el conde Eric Stenbock y Walter Pater, quienes coleccionaban su obra.

"Retrato de / Portrait of Fanny Eaton", grafito sobre papel / graphite on paper, 14,7 x 13,4 cm., 1859
Estudio para la cabeza de Jochabed para "La madre de Moisés", 1860 /
Study for the head of Jochabed for the Mother of Moses (1860)
Fitzwilliam Museum (Cambridge, Reino Unido / UK)

Fanny Eaton en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (XCVI)]

En 1884 fue admitido en un asilo donde continuó produciendo obras, sin embargo su vida y su talento se vieron arruinados por el alcoholismo. Murió en 1905 debido a complicaciones causadas por la bebida.

"Fue Babilonia una Copa de Oro / Babylon hath been a Golden Cup"
Pluma con tinta blanca y negra sobre trazas de lápiz sobre papel / 
pen with black and brown ink over traces of pencil on paper, 26,6 x 28,3 cm., 1859
Birmingham Museums and Art Gallery


El 10 de Octubre es el cumple de

Jean-Antoine Watteau, pintor francés nacido en 1684 (bautizado el 10 de octubre), cuya breve carrera estimuló el renacimiento del interés por el color y el movimiento, como se aprecia en la tradición de Correggio y de Rubens.
Revitalizó el estilo barroco, haciéndolo menos severo, más naturalista, menos formal que el rococó clásico.

"Gilles (Pierrot, dit autrefois Gilles / Pierrot, llamado anteriormente Gilles / Pierrot, formerly called Gilles)"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 184,5 × 149,5 cm., c.1718-19
Musée du Louvre (París, Francia / France). Wikipedia

A Watteau se le atribuye la invención del género de las fiestas galantes, escenas con encanto bucólico e idílico, bajo los efectos de un aire teatral. Algunos de sus mejores temas conocidos fueron elaboradas a partir del mundo de la comedia italiana y el ballet.

"Actores de la Comedia Francesa / Actors of the Comedie-Francaise"
Óleo sobre panel / oil on panel, 20 x 25 cm., 1711-12
Museo Hermitage (San Petersburgo, Rusia / St. Petersbourg, Russia)

Mostrando un temprano interés en la pintura, Jean-Antoine puede haber sido aprendiz de Jacques-Albert Gérin, un pintor local. Sus primeros temas artísticos fueron los charlatanes que vendían falsos remedios en las calles de Valenciennes. Marchó a París en 1702. Allí encontró empleo en un taller en Pont Notre-Dame, realizando copias de pinturas de género populares de la tradición flamenca y holandesa; fue en ese período que desarrolló su técnica característica de estilo abocetado.
Hacia 1705 se empleó como ayudante del pintor Claude Gillot, cuya obra representa una reacción contra el rígido arte oficial del reinado de Luis XIV.

"Pélerinage à l'île de Cythère, dit L'Embarquement pour Cythère / 
Peregrinación a la isla de Citera, o Embarcando hacia Citera /
Pilgrimage to Cythera, so-called The Embarkation for Cythera"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 129 × 194 cm., 1717. Musée du Louvre (París, Francia / France)

En 1709 Watteau intentó obtener el Premio de Roma, pero fue rechazado por la Academia. En 1712 lo intentó de nuevo y fue considerado tan bueno que, en lugar de recibir la estancia de un año en Roma para la que se había presentado, fue aceptado como miembro de pleno derecho de la Academia.
Watteau carecía de mecenas en la aristocracia; sus compradores eran burgueses, tales como banqueros y comerciantes.
Murió en 1721.

"Placeres del amor / Pleasures of Love", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 60 x 75 cm., c.1718-19
Gemäldegalerie Alte Meister, Staatliche Kunstsammlungen (Dresde, Alemania / Dresden, Germany)

Jean-Antoine Watteau en "El Hurgador" / in this blog[Arte perdido (IV)], [Recolección (CXV-1)]


El 11 de Octubre es el cumple de

George Copeland Ault, pintor estadounidense nacido en 1891. Fue agrupado de forma vaga con el movimiento precisionista y, aunque influido por el cubismo y el surrealismo, su obra más duradera es de carácter realista.

"La luz del día en la esquina de Russell / Daylight at Russell's Corners"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 46 x 71,4 cm., 1944. Colección privada / Private Collection

Pasó su juventud en Londres, Inglaterra, donde estudió en la Slade School of Art y en la Escuela de Arte St John's Wood. Regresó a los Estados Unidos en 1911, y pasó el resto de su vida en Nueva York y Nueva Jersey. Su vida personal de ahí en adelante se complicó. Se hizo alcohólico durante la década de 1920, después de la muerte de su madre en una institución mental. Sus tres hermanos se suicidaron, dos de ellos tras la pérdida de la fortuna de la familia en el crack bursátil de 1929.

"Gato y lámpara / Cat and Lamp"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 40,64 x 50,8 cm., 1928. Colección privada / Private Collection

A pesar de que había exhibido sus obras con cierto éxito, a principios de 1930 su conducta neurótica y reclusión le habían alejado de la mundo de las galerías. En 1937 se trasladó a Woodstock, Nueva York, con Louise Jonas, que se convertiría en su segunda esposa, y trató de dejar artás sus dificultades. En Woodstock la pareja vivió una existencia de penurias en una pequeña casa de campo alquilada que no tenía electricidad ni agua corriente. Dependiendo de los ingresos de Louise, Ault creó algunas de sus mejores pinturas durante este tiempo, pero tuvo dificultades para venderlas.

"Luz brillante en la esquina de Russell / Bright Light at Russell’s Corners"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 49,9 x 63,4 cm., 1946
Smithsonian American Art Museum (Washington, EE.UU./ USA)

Pintaba lo que veía a su alrededor, simplificando ligeramente los detalles en formas planas y representando los patrones geométricos subyacentes de las estructuras. En palabras de su esposa, la pintura era para él un medio de "crear orden a partir del caos". Pintor analítico y en última instancia un realista, Ault es conocido por su retrato realista de la luz, especialmente la luz de la oscuridad, porque generalmente pintó escenas nocturnas.

"Desnudo y torso / Nude and Torso", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1945
Zabriskie Gallery. Foto / Photo
: 
David 
Heald

En 1948, Ault fue descubierto muerto cinco días después de ahogarse en el Sawkill Brook el 30 de diciembre, tras haber realizado un paseo solitario durante una tormenta y en la oscuridad. La muerte se consideró un suicidio por el médico forense. Durante su vida, sus obras fueron exhibidas en el Museo Whitney de Arte Estadounidense y la Galería Addison de Arte Estadounidense (en Andover, Massachusetts), entre otros.

"Interior del estudio / Studio Interior", acuarela y lápiz sobre papel / watercolor and pencil on paper, 1938.
Smithsonian American Art Museum (Washington, EE.UU./ USA)

Cada día, antes de comenzar a pintar, Ault dejaba su estudio tan ordenado como fuera posible. Sólo una vez que todo estaba en su sitio se sentaba frente al caballete. En esta acuarela, hecha poco después de mudarse a Woodstock, Ault pone orden dos veces: primero en su estudio real, y una vez más mientras lo registra en la pintura.

Each day before starting to paint, Ault made his studio as neat as possible.  Only after everything was in place did he sit down at the easel.  In this watercolor made soon after he moved to Woodstock, Ault made order two times: once in the actual studio, and again in the painting recording it.


El 12 de Octubre es el cumple de

Edwin Romanzo Elmer, retratista y pintor de género y bodegones estadounidense, nacido en 1850. Conocido por su atención al detalle, fue también inventor de una máquina para trenzar látigos.

"Lentes mágicas / Magic Glasses", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 14" x 10",  c.1891
Shelburne Museum (Vermont, EE.UU./ USA)

"Una dama de Baptist Corner / A Lady of Baptist Corner, Ashfield, Massachusetts" 1892
La esposa del artista trabajando una máquina de su invención que trenza los extremos de seda de los látigos /
The artist's wife working on a machine invented by him that braids the silk ends of horsewhips
Smith College Museum of Art
(Northampton, Massachusetts, EE.UU./ MA, USA)

Pasó la mayor parte de su vida en Ashfield, Massachusetts, y es conocido por su pintura "Cuadro de luto". Este retrato de la familia 1890 representa al artista, su esposa y su hija de Effie, que había muerto poco antes de que el cuadro fuera pintado. La pintura se caracteriza por su intrincado detalle y el contraste entre la familia de luto, que aparece sentada en una oscuridad relativa, y la hija muerta, bañada por la luz del sol. Fue expuesto por primera vez en una oficina de correos local en 1890, y luego desapareció hasta la década de 1950, cuando una sobrina del artista la mostró al director del Museo del Smith College. Fue entonces cuando por primera vez el talento de Elmer fue reconocido y sus pinturas exhibidas.
La poetisa Adrienne Rich escribió un poema sobre la obra desde el punto de vista de la hija muerta.
Elmer murió en 1923.

"Cuadro de luto / Mourning Picture", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 70,9 x 91,4 cm., 1890
Smith College Museum of Art (Northampton, Massachusetts, EE.UU./ MA, USA)

Cuadro de luto

Han llevado la silla de caoba y la mecedora de caña
bajo el arbusto de lilas,
y mi padre y mi madre se sientan allí en la oscuridad, vestidos de negro.
Nuestra casa de madera se alza firme en su colina,
mi muñeca está en su cochecito de mimbre
mirando hacia el oeste de Massachusetts.
Este fue nuestro mundo.
Hubiera podido rehacer cada tallo de hierba
sintiendo su aspereza en mis dedos, 
extraer el mapa de cada hoja de lila
o la red de venas de las doloridas
manos de mi padre.
Fuera de mi cabeza, medio rebosando,
llenándose, el sueño se condensa -
sombras, cristales, techos, prados, globos de rocío.
Bajo el verde opaco de las lilas, a la luz
tallando cada radio del cochecito de niño, el pórtico de pilares torneados,
bajo las altas nubes a principios del verano,
Soy Effie, visible e invisible,
recordando y recordada.

Mourning Picture

They have carried the mahogany chair and the cane rocker
out under the lilac bush,
and my father and mother darkly sit there, in black clothes.
Our clapboard house stands fast on its hill,
my doll lies in her wicker pram
gazing at western Massachusetts.
This was our world.
I could remake each shaft of grass
feeling its rasp on my fingers,
draw out the map of every lilac leaf
or the net of veins on my father's
grief-tranced hand.  
Out of my head, half-bursting,
still filling, the dream condenses-
shadows, crystals, ceilings, meadows, globes of dew.
Under the dull green of the lilacs, out in the light
carving each spoke of the pram, the turned porch-pillars,
under high early-summer clouds,
I am Effie, visible and invisible,
remembering and remembered. 


El 13 de Octubre es el cumple de

Paul Soulikias (Παλαιολόγος Σουλικιάς), pintor greco-canadiense nacido en 1926 en Komotini, principalmente conocido por sus paisajes.

"Otoño en los pueblos del este / Fall in the Eastern Townships", 1979

Después de las dificultades de la ocupación alemana y la guerra civil griega, pasó tiempo estudiando arte en Atenas y en París y finalmente se instaló en Montreal en 1959. Su valor como un artista-pintor fue reconocido por primera vez en 1965 en un concurso entre los Neo-canadienses , donde recibió el primer premio.

"Paisaje griego / Greek Landscape", 1986

Paul Soulikias es un pintor artista figurativo con influencias del expresionismo. Los críticos han de saludar sus armonías y composición de color y no el detalle, sus tonos cálidos y estilo personal. Aparte de los Laurentides, su obra ha sido influenciada por varios viajes, principalmente por Grecia, el noreste de Estados Unidos y las provincias marítimas, así como por su visita a México en 1982.

"Bodegón / Still Life"

Un gran número de sus pinturas son bodegones y retratos, principalmente femeninos. Aunque la mayor parte de su trabajo es en colores al óleo, también ha trabajado la aguada, acuarelas, carboncillo y técnicas mixtas.

* Paul Soulikias murió el 17 de enero de 2023

"Paisaje invernal / Winter Landscape", 1990


El 14 de Octubre es el cumple de

Cornelis Janssens van Ceulen (también Cornelius Jonson van Ceulen, Cornelius Johnson, Cornelis Jansz. Van Ceulen y otras variantes), pintor retratista inglés, de filiación holandés o flamenco nacido en 1593 (butizado el 14 de octubre).

"Retrato de Edward Hyde, 1er. Conde de Clarendon, político e historiador británico / 
Portrait of Edward Hyde, 1st Earl of Clarendon, British politician and historian (1609-1674)"
Óleo sobre panel / oil on panel, 74,5 × 61 cm., 1626
Colección de Arte del Gobierno, Embajada Británica, La Haya /
Government Art Collection British Embassy, The Hague

Activo en Inglaterra, al menos desde 1618 a 1643. Se trasladó a Middelburg en los Países Bajos en 1643. Entre 1646 y 1652 vivió en Ámsterdam, antes de establecerse en Utrecht.
Janssens pintó muchos retratos de la emergente nueva clase acomodada inglesa. Sus primeros retratos fueron pinturas sobre tabla con marcos ovalados "ficticios". Su estilo varió considerablemente a lo largo de su carrera, y fue capaz de asimilar nuevas influencias en su propio estilo sin ningún efecto discordante. Era particularmente preciso y detallado en la representación de la ropa.

"La municipalidad de La Haya en 1646-47 / The municipality of The Hague in 1646, 1647"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 283,5 x 373,5 cm., 1647.
Haags Historisch Museum (La Haya, Holanda / Hague, Netherlands)

La primera obra fechada Janssens es 1617, y puede ser de un sujeto holandés. 1619 marca el inicio de sus retratos ingleses, que inicialmente eran sólo cabezas, aunque más tarde pintó retratos de cuerpo entero y también de grupo.

"Retrato de / Portrait of Jan Corneliszn Geelvinck (1579-1651)", óleo / oil, 1646
Muse de Ámsterdam (Holanda / Netherlands)

Ha sido descrito como "uno de los retratistas más dotados y prolíficos que ejercieron en Inglaterra durante los años 1620 y 1630". Lionel Cust lo describe como "más logrado" que Gheeraerts. Sin embargo, también se le ha descrito como "un buen pintor, pero incapaz de competir con el talento y las habilidades superlativas de Van Dyck".
Murió en 1661.

"Margaret Hungerford (1596-1648)", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 72,5 × 61,7 cm., 1633
Colección privada / Private Collection

Cornelis Janssen van Ceulen en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (XVI)]


Hoy, 15 de Octubre, es el cumple de

Michael "Mike" James Stilkey Jr., artista estadounidense oriundo de Los Ángeles, nacido en 1975.
Siempre se sintió atraído por la pintura y el dibujo, no sólo en papel tradicional, carátulas de discos y páginas de libros, sino en los libros mismos.
Más imágenes e información en el post previo.

"Reelaborando el pasado / Reworking The Past"
Acrílico sobre libros descartados / acrylic on discarded books, 2015
En exposición permanente en / On permanent view at iPic Theaters in Houston.
Foto / Photo: Jimmy Moreland

"Sin masa / No Masse", acrílico y crayones sobre lienzo / acrylic and crayon on canvas, 3' x 5', 2016

"Ama al enemigo invisible / Loves Unseen Enemy", acrílico sobre libros / acrylic on books, 22" x 24" x 6", 2012

Mike Stilkey en "El Hurgador" / in this blog[Librofilia (VII)]


Textos en inglés / English translation

On October 9 is the birthday of

Simeon Solomon, English Pre-Raphaelite painter noted for his depictions of Jewish life and same-sex desire. 
He was a younger brother to fellow painters Abraham Solomon (1824-1862) and Rebecca Solomon (1832-1886).
Born and educated in London, Solomon started receiving lessons in painting from his older brother around 1850. He started attending Carey's Art Academy in 1852. 
As a student at the Royal Academy Schools, Solomon was introduced through Dante Gabriel Rossetti to other members of the Pre-Raphaelite circle, as well as the poet Algernon Charles Swinburne and the painter Edward Burne-Jones in 1857. His first exhibition was at the Royal Academy in 1858. He continued to hold exhibitions of his work at the Royal Academy between 1858 and 1872. In addition to the literary paintings favoured by the Pre-Raphaelite school, Solomon's subjects often included scenes from the Hebrew Bible and genre paintings depicting Jewish life and rituals.
In 1873 his career was cut short when he was arrested in a public urinal at Stratford Place Mews, off Oxford Street, in London and charged with attempting to commit sodomy. He was arrested again in 1874 in Paris, after which he was sentenced to spend three months in prison.
After his prosecutions he no longer exhibited, but achieved a degree of celebrity amongst those who shared his sensibilities: Oscar Wilde, John Addington Symonds, Count Eric Stenbock, and Walter Pater all collected his works.
In 1884 he was admitted to the workhouse where he continued to produce work; however, his life and talent were blighted by alcoholism.
He died in 1905 from complications brought on by his alcoholism. 

On October 10 is the birthday of

Jean-Antoine Watteau, French painter born in 1684 (baptized October 10), whose brief career spurred the revival of interest in colour and movement, as seen in the tradition of Correggio and Rubens.
He revitalized the waning Baroque style, shifting it to the less severe, more naturalistic, less formally classical Rococo.
Watteau is credited with inventing the genre of fêtes galantes, scenes of bucolic and idyllic charm, suffused with a theatrical air. Some of his best known subjects were drawn from the world of Italian comedy and ballet.
Showing an early interest in painting, Jean-Antoine may have been apprenticed to Jacques-Albert Gérin, a local painter. Jean-Antoine's first artistic subjects were charlatans selling quack remedies on the streets of Valenciennes. Watteau left for Paris in 1702. There he found employment in a workshop at Pont Notre-Dame, making copies of popular genre paintings in the Flemish and Dutch tradition; it was in that period that he developed his characteristic sketchlike technique.
By 1705 he was employed as an assistant by the painter Claude Gillot, whose work represented a reaction against the turgid official art of Louis XIV's reign.
In 1709 Watteau tried to obtain the Prix de Rome and was rejected by the Academy. In 1712 he tried again and was considered so good that, rather than receiving the one-year stay in Rome for which he had applied, he was accepted as a full member of the Academy.
Watteau lacked aristocratic patrons; his buyers were bourgeois such as bankers and dealers.
He died in 1721.

On October 11 is the birthday of

George Copeland Ault, American painter born in 1891. He was loosely grouped with the Precisionist movement and, though influenced by Cubism and Surrealism, his most lasting work is of a realist nature.
He spent his youth in London, England, where he studied at the Slade School of Art and St John's Wood School of Art. Returning to the United States in 1911, he spent the rest of his life in New York and New Jersey. His personal life henceforth was troubled. He became alcoholic during the 1920s, after the death of his mother in a mental institution. Each of his three brothers committed suicide, two after the loss of the family fortune in the 1929 stock market crash.
Although he had exhibited his works with some success, by the early 1930s his neurotic behavior and reclusiveness had alienated him from the gallery world. In 1937, Ault moved to Woodstock, New York with Louise Jonas, who would become his second wife, and tried to put his difficulties in the past. In Woodstock the couple lived a penurious existence in a small rented cottage that had no electricity or indoor plumbing. Depending on Louise for income, Ault created some of his finest paintings during this time, but had difficulty selling them.
Ault painted what he saw around him, simplifying detail slightly into flat shapes and planes, and portraying the underlying geometric patterns of structures. In his wife's words, painting for him was a means of "creating order out of chaos." An analytical painter and ultimately a realist, Ault is noted for his realistic portrayal of light—especially the light of darkness—for he commonly painted nighttime scenes.
In 1948, Ault was discovered dead five days after drowning in the Sawkill Brook on December 30, when he had taken a solitary walk in stormy and dark weather. The death was deemed a suicide by the coroner. In his lifetime, his works were displayed at the Whitney Museum of American Art and the Addison Gallery of American Art (in Andover, Massachusetts), among others.

On October 12 is the birthday of

Edwin Romanzo Elmer, American portrait, genre and still life painter. Known for his attention to detail, he was also an inventor of a machine for braiding horsewhips.
Spending most of his life in Ashfield, Massachusetts, Elmer is best known for his painting Mourning Picture. This 1890 family portrait depicts the artist, his wife, and their daughter Effie who had died shortly before it was painted. The painting is noted for its intricate detail and the contrast between the mourning family, who sit in relative darkness, and the dead daughter, who is bathed in sunlight. It was first displayed in a local post office in 1890, then disappeared until the 1950s, when a niece of the artist showed it to the director of the Smith Museum. It was then that Elmer's talent was first recognized and his paintings put on display.
The poet Adrienne Rich has written a poem about Mourning Picture from the dead daughter's point of view.
Elmer died in 1923.

On October 13 is the birthday of

Paul Soulikias (Παλαιολόγος Σουλικιάς), Greek-Canadian painter born in 1926 in Komotini, known primarily for his landscape scenes.
After the hardships of the German Occupation and the Greek Civil War, he spent time studying art in Athens and in Paris and ultimately settled in Montreal in 1959. His value as an artist-painter was first recognized in 1965 at a competition among Neo-Canadians, where he received the first prize.
Paul Soulikias is a figurative artist painter with influences from expressionism. Critics[7] have repeatedly praised his colour harmonies and composition as opposed to detail, his warm tones and personal style. Apart from the Laurentians, his work has been informed by several travels, primarily in Greece, the Northeastern United States and the Maritimes as well as from his visit to Mexico in 1982. A large number of his paintings are still lifes and portraits, chiefly female. Although the majority of his work is in oil colours, he has also worked in gouache, watercolours, charcoal and mixed media.

* Paul Soulikias died on January 17th, 2023

On October 14 is the birthday of

Cornelis Janssens van Ceulen (also Cornelius Jonson van Ceulen, Cornelius Johnson, Cornelis Jansz. van Ceulen and many other variants), English painter of portraits of Dutch or Flemish parentage born in 1593 (bapt. 14 October).
He was active in England, at least from 1618 to 1643. He moved to Middelburg in the Netherlands in 1643. Between 1646 and 1652 he lived in Amsterdam, before settling in Utrecht, where he was buried.
Janssens painted many portraits of emerging new English gentry. His early portraits were panel paintings with "fictive" oval frames. His style varied considerably over his career, and he was able to assimilate new influences into his own style without any discordant effect. He was particularly accurate and detailed in depiction of clothing.
Janssens' first dated work is 1617, and may be of a Dutch subject; 1619 marks the beginning of his English portraits, which were initially heads only, although he later painted full length and group portraits.
He has been described as "one of the most gifted and prolific portrait painters practising in England during the 1620s and 1630s". Lionel Cust describes him as being "more accomplished" than Gheeraerts. However, he has also been described as "a good painter, but unable to compete with the flair and superlative skills of van Dyck".
He died in 1661.

Today, October 15, is the birthday of

Michael "Mike" James Stilkey Jr., American artist from Los Angeles born in 1975. He has always been attracted to painting and drawing not only on vintage paper, record covers and book pages, but on the books themselves.
More images and information in previous post.

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