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sábado, 5 de noviembre de 2016

Aniversarios (CXLVIII) [Noviembre / November 1-5]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Noviembre aquí / All anniversaries for November here.
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El 1 de Noviembre es el cumple de

Laurence Stephen (L. S.) Lowry, artista Inglés nacido en 1887. Muchos de sus dibujos y pinturas representan Pendlebury, Lancashire, donde vivió y trabajó durante más de 40 años, y también Salford y sus alrededores.

"Yendo a trabajar / Going to Work", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 45,7 x 60,9 cm., 1943  
Trabajadores de una fábrica yendo a trabajar a Mathery & Platt, Manchester, en la nieve /
Factory workers going to work at the Mather & Platt, Manchester, in the snow.
© IWM (Art.IWM ART LD 3074) Link

Lowry es famoso por pintar escenas de la vida en los distritos industriales del noroeste de Inglaterra a mediados del siglo XX. Desarrolló un estilo distintivo de la pintura y es conocido por sus paisajes urbanos poblados de figuras humanas a menudo referidos como "Los impostores". Pintó paisajes despoblados misteriosos, retratos melancólicos y las "marioneta", obras no publicadas, que sólo se encontraron después de su muerte.

"Acercándose a la Estación / Station Approach, Manchester"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 76 x 101,5 cm., 1960. BBC News

Debido a su uso de figuras estilizadas y la falta de efectos climáticos en muchos de sus paisajes, a veces se le caracteriza por ser "pintor dominguero" naif, aunque este no es el punto de vista de las galerías que han organizado retrospectivas de sus obras.

"Punch and Judy", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 41 x 56 cm., 1943. Sotheby's

Una gran colección de la obra de Lowry está en exhibición pública permanente en el Lowry, una galería de arte construida especialmente en los muelles de Salford bautizada en su honor. Lowry rechazó cinco honores durante su vida, incluyendo el título de caballero en 1968, y por lo tanto tiene el récord de los honores británicos más rechazados. El 26 de junio 2013 una gran retrospectiva abrió en la Tate Britain de Londres, su primera en la Tate, y en 2014 se llevó a cabo su primera exposición individual fuera del Reino Unido en Nanjing, China.
Murió en 1976.

"Picadilly Circus, Londres / London", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 76 x 102 cm., 1960. Sotheby's


El 2 de Noviembre es el cumple de

Jean Siméon Chardin, pintor francés nacido en 1699.
Se le considera un maestro del bodegón, y también es conocido por sus pinturas de género que representan criadas de la cocina, niños y actividades domésticas. Una composición cuidadosamente equilibrada, suave difusión de la luz y empaste granular caracterizan su obra.

"Autorretrato con gafas / Self-Portrait with a Visor", pastel sobre papel azul verjurado montado sobre lienzo /
pastel on blue laid paper, mounted on canvas, 45,7 x 37,4 cm., c.1776. Art Institute of Chicago (EE.UU./ USA)

Fue aprendiz de los pintores de historia Pierre-Jacques Cazes y Noël-Nicolas Coypel, y en 1724 se convirtió en maestro en la Academia de San Lucas.
Con la presentación de "La raya"(1728), fue admitido en la Real Academia de Pintura y Escultura. Al año siguiente dejó su puesto en la Académie de Saint-Luc. Se ganó la vida modestamente "produciendo pinturas de diversos géneros a cualquier precio que sus clientes decidieran pagarle", y por trabajos tales como la restauración de los frescos en la galería Francisco I en Fontainebleau en 1731.

"La Raie / La raya / The Ray", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 114 × 146 cm., 1728.
Musée du Louvre (París, Francia / France). Wikimedia Commons

A partir de 1737 Chardin expone con regularidad en el Salón. Demostraría ser un "académico dedicado", asistiendo regularmente a las reuniones durante cincuenta años, y que se desempeñó sucesivamente como consejero, tesorero y secretario, supervisando en 1761 la instalación de las exposiciones del Salón.
Su trabajo ganó popularidad a través de los grabados de sus pinturas de género (hechos por artistas como F.-B. Lépicié y P.-L. Sugurue), lo que produjo a Chardin ingresos en forma de "lo que ahora se llaman royalties".
Chardin trabajaba muy lentamente y pintó sólo algo más de 200 cuadros (alrededor de cuatro por año) en total.
Murió en 1779.

"Conejo y caldero de cobre / Rabbit and Copper Pot", óleo sobre lienzo / oil on canvas,  59 x 56 cm.
Nationalmuseum (Estocolmo, Suecia / Stockholm, Sweden). Wikimedia Commons


El 3 de Noviembre es el cumple de

Benvenuto Cellini, orfebre, escultor, dibujante, soldado, músico y artista italiano nacido en 1500, quien también escribió poesía y una famosa autobiografía. Fue uno de los artistas más importantes del Manierismo.

"Apolo y Jacinto / Apollo and Hyacinth", mármol / marble, altura / height 191 cm., 1540s,
Museo Nazionale del Bargello (Florencia, Italia / Florence, Italy). The Red List

Hijo de un músico y luthier, Cellini fue empujado hacia la música, pero cuando tenía quince años su padre accedió a regañadientes que se iniciara como aprendiz de un orfebre, Antonio di Sandro, apodado Marcone. Después de una visita a Pisa y dos períodos viviendo en Florencia (donde fue visitado por el escultor Torrigiano), se trasladó a Roma, a la edad de diecinueve años. Sus primeros trabajos allí fueron un cofre de plata, candelabros de plata y un jarrón para el obispo de Salamanca, lo que le valió la aprobación del Papa Clemente VII. Otra célebre obra de Roma fue el medallón de oro de "Leda y el cisne" ejecutado para el gonfaloniere Gabbriello Cesarino, y que ahora se encuentra en el Museo Nazionale del Bargello en Florencia. También retomó la flauta, y fue nombrado uno de los músicos de la corte del papa.
Desde Florencia pasó a la corte del duque de Mantua, y luego de vuelta a Florencia. A su regreso a Roma fue empleado en trabajos de joyería y en la ejecución de cuños para medallas privadas y para la ceca papal.

"Perseo con la cabeza de la Medusa / Perseus With the Head of Medusa"
Bronce / bronze (Florencia, Italia / Florence, Italy). Foto / Photo: Esther Frías

"Perseo con la cabeza de la Medusa / Perseus With the Head of Medusa" (detalle / detail)
Foto / Photo: Javier Fuentes

A los 37 años, al regresar de una visita a la corte francesa, fue encarcelado bajo el cargo (aparentemente falso) de haber robado las joyas de la tiara del Papa durante la guerra. Fue confinado en el castillo de Sant'Angelo, se escapó, fue recapturado y tratado con gran severidad. Estuvo todo el tiempo esperando la muerte en el cadalso. La intercesión de la esposa de Pier Luigi, y especialmente la del cardenal d'Este de Ferrara, lograron finalmente su libertad. En agradecimiento por lo cual regaló a d'Este una taza espléndida. Cellini trabajó entonces en la corte de Francisco I en Fontainebleau y París.

"Ganímedes / Ganymede", mármol / marble, altura / height 106 cm., 1540s
Museo Nazionale del Bargello (Florencia, Italia / Florence, Italy). The Red List

Durante la guerra con Siena fue designado para fortalecer las defensas de su ciudad natal, y, aunque más bien pobremente tratado por sus patrones ducales, continuó ganándose la admiración de sus conciudadanos por las magníficas obras que produjo. También fue nombrado miembro (Accademico) de la prestigiosa Accademia delle Arti del Disegno de Florencia, fundada por el duque Cosimo I de Medici, el 13 de enero de 1563, bajo la influencia del arquitecto Giorgio Vasari.
Murió en 1571.

"Ganímedes / Ganymede", mármol / marble, altura / height 106 cm., 1540s,
Museo Nazionale del Bargello (Florencia, Italia / Florence, Italy)
Documentazione per la pubblicazione cataloghi del / Documentación para la publicación del catálogo del /
Documentation for the publication of the catalog of the Museo del Bargello
Foto / Photo: Paolo Monti, Firenze, 1981. Wikimedia Commons

Benvenuto Cellini en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios (CCXLVIII)], [Aniversarios (CCC)]


El 4 de Noviembre es el cumple de

James Edward Brewton, pintor y grabador nacido en 1930, en Toledo, Ohio, que sintetizó el expresionismo, el graffiti y patafísica.
Durante su adolescencia estudió dibujo en el Museo de Arte de Toledo y pintura con John Charvet. A los 21 años se unió a la Marina y sirvió en la Guerra de Corea. Lo hizo sorprendentemente bien, subiendo al rango de sargento. Pero el combate lo cambió; se convirtió en un pacifista, protestó por la guerra de Vietnam y realizó pinturas antibélicas. La salud de Brewton se resintió, y sus problemas de columna fueron en aumento.

"Ubú se hace rey / Ubu Becomes King", 1962. The Philadelphia Avant-Garde Studies Consortium

Aunque el estilo de Brewton se convirtió en expresionista e inspirado por el graffiti, su formación fue tradicional. Aprovechando la G.I. Bill, estudió en la Escuela Ruskin en Oxford en 1954-55 y la Academia de Pensilvania de Bellas Artes (PAFA) desde 1955 hasta 1958. Allí fue un protegido de Franklin C. Watkins y Hobson Pittman.

"Retrato de / Portrait of Edgar Allan Poe",  c.1959 The Philadelphia Avant-Garde Studies Consortium

Edgar Allan Poe en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (XXX)][Aniversarios (CLIII)], [Will Wilson (Pintura)]

En el Print Club, donde trabajaba los fines de semana, vio por primera vez la obra de Asger Jorn y quedó muy impresionado por el trabajo tremendamente expresivo y colorido del grupo CoBrA. Más tarde se hizo amigo de Jorn, viviendo en Dinamarca durante varios meses. Otras influencias fuertes fueron las de André Breton y Alfred Jarry. Estas inspiraciones vanguardistas europeas eran inusuales para un artista con sede en Filadelfia en la década de 1950. El trabajo de Brewton recibió premios y reconocimientos, y fue defendido por los críticos en Filadelfia y Nueva York cuando todavía era estudiante.

"La mente militar de Ubú / Ubu's Military Mind", 1962. Colección de / Collection of Jason Brewton

Desde su base en Filadelfia viajaba cada vez que podía a España, Francia, Inglaterra y Dinamarca. Él y su entonces pareja, la escritora Barbara Holland, vivieron en Dinamarca durante gran parte de 1962. A principios de 1964, Brewton dejó varias obras de su propiedad para una exposición de Asger Jorn en el Museo de Arte de Filadelfia.
Dolorido y teniendo que enfrentar una parálisis parcial, aún cuando la cirugía de columna fue exitosa, Brewton se disparó a sí mismo en torno a las 3 de la tarde del 11 de mayo de 1967.

"X", 1966. Colección de / Collection of Jason Brewton Broede


Hoy, 5 Noviembre, es el cumple de

Paulino Vicente Rodríguez (padre), pintor español, destacado retratista nacido en Oviedo en 1900.
Comenzó sus estudios en la "Escuela de Artes y Oficios" de Oviedo, para continuarlos más adelante en la "Escuela Superior de Bellas Artes de San Fernando" en Madrid gracias a una beca de la Diputación Provincial de Oviedo.

"De andecha / Communal Work", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1925
Museo de Bellas Artes de Asturias (Oviedo, España / Spain)

Tras una estancia en Italia se estableció definitivamente en Oviedo en 1931. Como docente en 1933 consigue, mediante oposición, la plaza de profesor de Dibujo en el Instituto local de Sama de Langreo y más tarde la plaza de catedrático en el "Instituto Masculino" de Oviedo. Este último instituto, hoy Alfonso II, tiene su principal aula de Artes Plásticas dedicada a su memoria.

"Autorretrato / Self Portrait", grafito sobre papel / graphite on paper, 1938

En sus pinturas atrapa los matices arquitectónicos de la ciudad de Oviedo, aunque su temática es bastante variada, incluyendo bodegones, pintura religiosa, retratos y murales. Al terminar la guerra civil realizó encargos con miras a la reconstrucción de la ciudad para varias instituciones, como la Universidad de Oviedo, destruida casi por completo en 1934. También realizó por encargo presentaciones iconográficas para decorar el Teatro Filarmónica de Oviedo o la escolanía del santuario de Covadonga. Entre sus trabajos también son destacables los numerosos retratos de personajes conocidos que realizó, como el de Buñuel o el de Henry Moore. En 1952 fue nombrado restaurador de obras de arte de la Diputación Provincial, encontrándose entre los trabajos relacionados con este puesto la restauración del Palacio de Gil de Jaz junto al arquitecto Francisco Somolinos.

"Gitana / Gipsy Woman", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 100 x 74 cm., 1961.

"Autorretrato / Self Portrait", óleo / oil

A principios de los 70 comienza la serie de retratos "Españoles fuera de España", que incluye a artistas tales como Luis Buñuel, Jorge Guillén y Pau Casals.
Murió en 1990.

"La ciega / Blind Woman", 1928

Paulino Vicente Rodríguez en "El Hurgador" / in this blog: [Arte perdido (X)]


Textos en inglés / English translation

On November 1 is the birthday of

Laurence Stephen (L.S.) Lowry, English artist born in 1887. Many of his drawings and paintings depict Pendlebury, Lancashire, where he lived and worked for more than 40 years, and also Salford and its surrounding areas.
Lowry is famous for painting scenes of life in the industrial districts of North West England in the mid-20th century. He developed a distinctive style of painting and is best known for his urban landscapes peopled with human figures often referred to as "matchstick men". He painted mysterious unpopulated landscapes, brooding portraits and the unpublished "marionette" works, which were only found after his death.
Due to his use of stylised figures and the lack of weather effects in many of his landscapes he is sometimes characterised as a naïve "Sunday painter", although this is not the view of the galleries that have organised retrospectives of his works.
A large collection of Lowry's work is on permanent public display in the Lowry, a purpose-built art gallery on Salford Quays named in his honour. Lowry rejected five honours during his life, including a knighthood in 1968, and consequently holds the record for the most rejected British honours. On 26 June 2013 a major retrospective opened at the Tate Britain in London, his first at the Tate, and in 2014 his first solo exhibition outside the UK was held in Nanjing, China.
He died in 1976.

On November 2 is the birthday of

Jean-Baptiste-Siméon Chardin, French painter born in 1699.
He is considered a master of still life, and is also noted for his genre paintings which depict kitchen maids, children, and domestic activities. Carefully balanced composition, soft diffusion of light, and granular impasto characterize his work.
He served apprenticeships with the history painters Pierre-Jacques Cazes and Noël-Nicolas Coypel, and in 1724 became a master in the Académie de Saint-Luc.
Upon presentation of The Ray in 1728, he was admitted to the Académie Royale de Peinture et de Sculpture. The following year he ceded his position in the Académie de Saint-Luc. He made a modest living by "produc[ing] paintings in the various genres at whatever price his customers chose to pay him", and by such work as the restoration of the frescoes at the Galerie François I at Fontainebleau in 1731.
Beginning in 1737 Chardin exhibited regularly at the Salon. He would prove to be a "dedicated academician", regularly attending meetings for fifty years, and functioning successively as counsellor, treasurer, and secretary, overseeing in 1761 the installation of Salon exhibitions.
His work gained popularity through reproductive engravings of his genre paintings (made by artists such as F.-B. Lépicié and P.-L. Sugurue), which brought Chardin income in the form of "what would now be called royalties".
Chardin worked very slowly and painted only slightly more than 200 pictures (about four a year) total.
He died in 1779.

On November 3 is the birthday of

Benvenuto Cellini, Italian goldsmith, sculptor, draftsman, soldier, musician, and artist born in 1500, who also wrote a famous autobiography and poetry. He was one of the most important artists of Mannerism.
The son of a musician and builder of musical instruments, Cellini was pushed towards music, but when he was fifteen, his father reluctantly agreed to apprentice him to a goldsmith, Antonio di Sandro, nicknamed Marcone. After a visit to Pisa and two periods of living in Florence (where he was visited by the sculptor Torrigiano), he moved to Rome, at the age of nineteen. His first works there were a silver casket, silver candlesticks, and a vase for the bishop of Salamanca, which won him the approval of Pope Clement VII. Another celebrated work from Rome is the gold medallion of "Leda and the Swan" executed for the Gonfaloniere Gabbriello Cesarino, and which is now in the Museo Nazionale del Bargello in Florence. He also took up the flute again, and was appointed one of the pope's court musicians.
From Florence he went to the court of the duke of Mantua, and then back to Florence. On returning to Rome, he was employed in the working of jewellery and in the execution of dies for private medals and for the papal mint.
At the age of 37, upon returning from a visit to the French court, he was imprisoned on a charge (apparently false) of having embezzled the gems of the pope's tiara during the war. He was confined to the Castel Sant'Angelo, escaped, was recaptured, and was treated with great severity; he was in daily expectation of death on the scaffold. The intercession of Pier Luigi's wife, and especially that of the Cardinal d'Este of Ferrara, eventually secured Cellini's release, in gratitude for which he gave d'Este a splendid cup. Cellini then worked at the court of Francis I at Fontainebleau and Paris.
During the war with Siena, Cellini was appointed to strengthen the defences of his native city, and, though rather shabbily treated by his ducal patrons, he continued to gain the admiration of his fellow citizens by the magnificent works which he produced. He was also named a member (Accademico) of the prestigious Accademia delle Arti del Disegno of Florence, founded by the Duke Cosimo I de' Medici, on 13 January 1563, under the influence of the architect Giorgio Vasari.
He died in 1571.

On November 4 is the birthday of

James Edward Brewton, American painter and printmaker born 1930, in Toledo, Ohio, who synthesized expressionism, graffiti and Pataphysics.
While in his teens, Brewton studied drawing at the Toledo Museum of Art and painting with John Charvet. At 21, Brewton joined the Marines and served in the Korean War. He did surprisingly well, climbing to the rank of sergeant. Combat changed him, however: He became a pacifist, protesting the Vietnam War and painting antiwar works. Brewton's health was wrecked, and he was increasingly plagued by debilitating spine problems.
Although Brewton's style became expressionistic and inspired by graffiti, his training was traditional. Taking advantage of the G.I. Bill, he studied at the Ruskin School at Oxford in 1954-55 and the Pennsylvania Academy of the Fine Arts (PAFA) from 1955 through 1958. At PAFA, Brewton was a protégé of Franklin C. Watkins and Hobson Pittman. 
At The Print Club, where Brewton worked on weekends, he first saw the work of Asger Jorn and was greatly impressed by the wildly expressive and colorful work of the CoBrA group. Brewton later befriended Jorn, living in Denmark for months at a time. Other strong influences were André Breton and Alfred Jarry. These European, avant-garde inspirations were unusual for a Philadelphia-based artist in the 1950s. Brewton's work won awards and prizes, and he was championed by critics in Philadelphia and New York while still a student.
From his base in Philadelphia, Brewton traveled whenever he could, to Spain, France, England and Denmark. He and his then-partner, writer Barbara Holland, lived in Denmark during much of 1962. In early 1964, Brewton lent several works he owned to the Philadelphia Museum of Art's Asger Jorn exhibition.
In pain and facing partial paralysis even if spine surgery were successful, Brewton shot himself at around 3 p.m. on May 11, 1967.

Today, November 5, is the birthday of

Paulino Vicente Rodriguez, Spanish painter, a prominent portrait painter born in Oviedo in 1900.
He began his studies at the "School of Arts and Crafts" of Oviedo, to continue them later in the "School of Fine Arts of San Fernando" in Madrid thanks to a grant from the Provincial Council of Oviedo.
After a stay in Italy he settled in Oviedo in 1931. In 1933 achieved by opposition the post of professor in the local Institute of Sama de Langreo and later the post of professor at the "Male Institute" in Oviedo. The latter institute, today Alfonso II, has its main classroom of Art dedicated to his memory.
In his paintings he captures the architectural nuances of the city of Oviedo, although its theme is quite varied, including still lifes, religious paintings, portraits and murals. After the civil war he made commisions to rebuilding the city for several institutions, including the University of Oviedo, almost completely destroyed in 1934. He also made iconographic presentations to decorate the Philharmonic Theater of Oviedo and the choir of the sanctuary Covadonga. Among his works are also highlights the numerous portraits of personalities like Buñuel or Henry Moore. In 1952 he was appointed restorer of artworks of the Provincial Government, being among the works related to this position the restoration of the Palace of Gil de Jaz along with architect Francisco Somolinos.
In the early 70s begins the series of portraits "Spaniards outside Spain," which includes artists such as Luis Buñuel, Jorge Guillen and Pau Casals.
He died in 1990.

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