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martes, 10 de octubre de 2017

Aniversarios Fotografía (CXCVIII) [Octubre / October 1-10]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Octubre aquí / All anniversaries for October here.
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El 1 de Octubre es el cumple de

Elaine Mayes, fotógrafa estadounidense y profesora jubilada en la Tisch School of the Arts de la Universidad de Nueva York, nacida en 1936.

"Rodney, 19", Haight Ashbury, 1968. Cultura Inquieta

A partir de 1968 enseñó en la Universidad de Minnesota, y en 1971 se unió a Jerome Liebling como parte de la facultad de fundación en Hampshire College, donde enseñó durante diez años. Sus estudiantes incluyeron a los documentalistas Ken Burns, Michel Negroponte, Roger Sherman, Buddy Squires, Kirk Simon y Karen Goodman. En 1976 Mayes y los antiguos alumnos Burns y Sherman fundaron una productora llamada Florentine Films en Walpole, New Hampshire. El nombre de la compañía se tomó de la ciudad natal de Mayes: Florence, Massachusetts. Ella dejó la empresa después de un año.

"Jimi Hendrix", Flower Stand, Monterey, California, 1967. Upstate Dispatch

Jimi Hendrix en "El Hurgador" / in this blog[Todos los enlaces / All Links]

En 2009 Hampshire estableció una dotación en nombre de Mayes para apoyar proyectos estudiantiles de cine, fotografía y video. Mayes también enseñó en el Instituto Pratt, el Centro Internacional de Fotografía, el Bard College y la Universidad de Nueva York, donde se retiró como Presidenta del Departamento de Fotografía en la Escuela de Artes Tisch en 2000.

Autopaisaje / Autolandscape, Los Angeles, 1976. Time

Conocida por sus retratos de los residentes de Haight-Ashbury de San Francisco en 1967-68 y por sus icónicas imágenes de artistas del rock and roll a finales de la década de 1960, los temas de Mayes también incluyeron paisajes y proyectos conceptuales, incluida su serie "Autopaisajes / Autolandscapes", realizada con la beca del National Endowment for the Arts desde un automóvil en movimiento mientras viajaba por todo el país en 1971. También fotografió la escena rockera del centro de la ciudad de Nueva York de la década de 1980. En 1982 recibió una subvención CAPS del estado de Nueva York. En 1985 ella y No Theatre of Northampton recibieron una beca de la Fundación del Estado de Massachusetts para las Artes en apoyo del trabajo colaborativo 'Photoplay'.

"Soleado / Sunny", 1975. Time


El 2 de Octubre es el cumple de

Franz Hubmann, fotógrafo y fotoperiodista austríaco nacido en 1914 en Ebreichsdorf, Baja Austria. Vivió y trabajó como fotógrafo independiente y autor en Viena.

"Cliente habitual el el / Regular guest at the Café Hawelka", Vienna, 1956-57
© Franz Hubmann. Leica Camera AG. Vein

Hubmann comenzó su carrera como técnico textil. Entre 1836-38 dirigió una fábrica de sombreros. Solo después de la Segunda Guerra Mundial decidió convertir su hobby en una profesión. En 1946, siendo ya un padre de 32 años, Hubmann comenzó un aprendizaje de tres años en Graphische Lehr- und Versuchsanstalt en Viena.

"Autorretrato con / Self Portrait with Leica", 1960 © Franz Hubmann. Find Art

En 1951 entró en contacto con Karl Pawek, editor de Magazines Austria International, como director del Departamento de Promoción Turística de Austria. Comenzó una colaboración de larga data. En 1954 fundaron "Magnum - la revista de la vida moderna". El objetivo de la revista era guiar a las personas con cautela hacia el nuevo mundo de la modernidad. Las series de fotos de Hubmann, como "Café Hawelka", fueron su gran avance como fotógrafo y fotoperiodista. Hasta que la revista fue descontinuada en 1964, él fue el fotógrafo principal.

"Ungewöhnlicher Pflanzentransport / Transporte inusual de plantas / Unusual Plant Transport"
Wien-Döbling, 1954 © Franz Hubmann. Find Art

A lo largo de las décadas ha publicado alrededor de 80 libros ilustrados, en particular sobre temas históricos y folclóricos. Además, produjo en la década de 1960 y principios de la década de 1970 17 películas de televisión para la ORF, incluida la serie de 5 partes The High School of Photography.
Murió en 2007.

"Oscar Peterson", Wiener Konzerthaus, 1962 © Franz Hubmann. Find Art

Oscar Peterson en "El Hurgador" / in this blog[Blues & Jazz / Black & White (V)]


El 3 de Octubre es el cumple de

Laurie Simmons, artista, fotógrafa y cineasta estadounidense nacida en 1949 en el barrio de Far Rockaway en Queens.
Desde mediados de la década de 1970, Simmons ha escenificado ante su cámara con muñecas, muñecos de ventrílocuo, objetos con piernas y personas, para crear fotografías que hacen referencia a escenas domésticas. Ella es parte de The Pictures Generation, nombre dado a un grupo de artistas de una exposición de 2009 en el Museo de Arte Moderno que incluye a Cindy Sherman, Barbara Kruger y Louise Lawler.

"Globo flexionado / Bending Globe", Cibachrome print, 121,9 x 213,4, 1991. Ed 2/5. Artsy

Simmons comenzó a usar objetos con piernas en su serie "Walking & Lying Objects" de finales de los '80. El primer trabajo de esta serie es uno de 1987 titulado "Cámara caminando I (Jimmy el Cámara) / Walking Camera I (Jimmy the Camera)", del amigo de Simmons y ex compañero de cuarto, el fallecido artista Jimmy De Sana, usando un anticuado disfraz de cámara. Las fotografías que siguieron usan miniaturas y pequeñas piernas de muñecas. "Animando los objetos, Simmons desempeña varios papeles", escribió el curador Jan Howard en un ensayo que acompaña la retrospectiva de Simmons en el Museo de Arte de Baltimore. "Sus mujeres transformadas desfilan a través de una escena simulada como en un desfile de modas o un musical, usando los pertrechos con los que están identificadas".

"La muñeca del amor - Día 24 (Buceando) / The Love Doll - Day 24 (Diving)"
Copia matte Fuji / Fuji matte print, 129,5 x 177,8 cm., 2010. Artsy

En 2009, Simmons comenzó una nueva serie llamada "The Love Doll", con una muñeca de tamaño natural japonesa. Esta serie documenta los días sucesivos en la vida de la muñeca.

Serie Como vemos / How we see Series, "Ajak (Violet)", 2015. 20 Minutos

Serie Como vemos / How we see Series, "Look 1 / Daria", 2015. 20 Minutos

"Como vemos", la última serie de trabajos de Simmons, está directamente basada en la comunidad de las Doll Girls (Niñas-muñeca), una de esas tribus que ha prosperado con las redes sociales - no hay más que buscar la etiqueta #dollgirl para darse cuenta del calado del fenómeno -.

Serie Como vemos / How we see Series, "Edie (Green)", 2015. 20 Minutos

Son adolescentes y no tan adolescentes que aspiran a tener el mismo aspecto que una muñeca de juguete, tanto de una marca determinada, como Barbie, o imitando a personajes de series de dibujos animados anime de Japón o Corea, donde la práctica del animegao busca emular, en aspecto y personalidad, a un personaje dibujado.


El 4 de Octubre es el cumple de

Vilem Kriz, fotógrafo checoslovaco nacido en 1921.

"Sin título / Untitled". Vincent Borrelli

Uno de los muchos artistas europeos que emigraron a los Estados Unidos durante la Segunda Guerra Mundial, llevando consigo las lecciones aprendidas de sus grandes maestros, Jaromir Funke, Josef Ehm y Frantisek Drtikol en la Escuela Estatal de Gráficos de Praga (1940 - 46).
Kriz enseñó fotografía y surrealismo en el California College of Art and Crafts en Oakland, donde produjo gran parte de su trabajo posterior. Sus copias están tonalizadas individualmente con soluciones químicas de su propio diseño e impresas en papel de 11 x 14 pulgadas, representando lo que Thomas Albright llamó "el gran estilo del espíritu surrealista".

"Sin título / Untitled", París, 1949. Vincent Borrelli

"Sin título / Untitled", Oakland, 1966. Joseph Bellows

Sus fotografías son muy reconocidas y se encuentran en muchas colecciones, incluido el Museo de Arte Moderno, el Museo de Arte Moderno de San Francisco y el Museo de Bellas Artes de Boston.
Murió en 1994.

"Sin título (Lata de sardinas) / Untitled (Sardine Can)", Berkeley, 1970. Vincent Borrelli


El 5 de Octubre es el cumple de

Emma Barton, fotógrafa retratista inglesa. Nacida Emma Boaz Rayson en 1872 en Birmingham, se convirtió en la esposa de un abogado, George Barton. El cuñado de su padrastro la introdujo por primera vez a la fotografía y se hizo conocida por publicar retratos de Dan Leno, la estrella del music hall y pariente de su marido, en 1898. Es una de las pocas fotógrafas mujeres altamente respetada por su trabajo durante este período de tiempo.

"Santa Catalina / St Catherine", copia al carbón / carbon print, c.1906

En 1901 vio su obra expuesta en la Royal Photographic Society por primera vez. Luego comenzó a exhibir retratos y temas religiosos, siendo galardonada con la Medalla de la Real Sociedad Fotográfica en 1903 por "El Despertar". En 1904 tuvo su primera exposición individual en la Royal Photographic Society. Al año siguiente recibió un premio de $ 100 en el Segundo Salón Estadounidense. Su obra no sólo fue muy apreciada en Inglaterra, sino también a nivel internacional. Muchas de sus exposiciones fotográficas se llevaron a cabo en Francia, Estados Unidos, Inglaterra y Berlín. En esta última ciudad realizó una exposición individual organizada por el Photo Club. En 1906 exhibió 58 copias en la exposición de la sociedad fotográfica de Birmingham. A partir de ahí presentó trabajos en el Tercer Salón Estadounidense, el Salón del Foto Club de París y la Exposición Universal de Fotografía en Berlín. En 1908 su obra fue publicada en The Sketch, The Sphere, Country Life e Illustrated London News. En el apogeo de su carrera, Barton fue posiblemente la fotógrafa más publicada de su tiempo.

"Grupo en interior / An Indoor Group", copia al carbón / carbon print, 1908

Con el cambio de siglo su fotografía se vio influenciada por las pinturas de los Viejos Maestros, el movimiento Arts and Crafts y los prerrafaelitas, y también fue una pionera de la fotografía en color utilizando el proceso Autochrome Lumière.
Después de 1918 dejó de exhibir y fotografió sólo a su familia. Se retiró a la Isla de Wight en 1932.
Murió en 1938.

"El despertar / The Awakening", copia al carbón / carbon print, 1903


El 6 de Octubre es el cumple de

Jan Brunon Bułhak, pionero de la fotografía en Polonia y en la actual Bielorrusia y Lituania, y uno de los fotógrafos polacos más conocidos de principios del siglo XX.
Nació en 1876 en Ostaszyn (Bielorruso: Асташын), cerca de Navahrudak (Bielorruso: Навагрудак), Imperio ruso (ahora Bielorrusia). En 1888 ingresó en un Gimnasium (una escuela pública secundaria anterior a la Revolución del Imperio ruso) en Wilno (actual Vilnius), finalizándolo en 1897. De 1897 a 1899 estudió literatura, historia y filosofía en la Universidad Jagellónica, Cracovia, pero no se graduó por falta de dinero.

"Беларуская (тарашкевіца)‎: Дзярэчын (Dziarečyn), палац Сапегаў (Sapieha) /
Bielorrusia (tarashkevitsa): Derechin (Dziarečyn), Palacio Sapieha /
Belarus (tarashkevitsa): Derechin (Dziarečyn), Palace Sapieha"
Antes de / Before 1936
Fototeka Instytutu Historii Sztuki UJ. Wikimedia Commons

Se interesó por la fotografía por casualidad en 1905, cuando a su esposa le regalaron una cámara. Ese mismo año tomó sus primeras imágenes: retratos, paisajes, entornos. Al principio fue aconsejado por Bolesław Ignacy Domeyko, fotógrafo de Navahrudak, quien lo ayudó en los fundamentos de la fotografía.

"Беларуская (тарашкевіца)‎: Грушаўка (Hrušaŭka), сядзіба Рэйтанаў (Rejtan) /
Bielorrusia (tarashkevitsa): Grushevka (Hrušaŭka), señorío Reitan /
Belarus (tarashkevitsa): Grushevka (Hrušaŭka), manor Reitan (Rejtan)", 1930
Narodowe Archiwum Cyfrowe. Wikimedia Commons

Teórico y filósofo de la fotografía, fue uno de los exponentes más destacados del pictorialismo. Es conocido por sus paisajes y fotografías de varios lugares, especialmente la ciudad de Vilnius (entonces en Polonia, ahora en Lituania). Fue el fundador del Wilno Photoclub y el Polish Photoclub, los predecesores de la moderna Unión de Fotógrafos Artísticos Polacos (ZPAF), de la que fue presidente honorario. También es conocido como etnógrafo y folclorista.
Murió en 1950.

"Беларуская (тарашкевіца)‎: Клецак (Klecak), пляц Рынак (plac Rynak) /
Bielorrusia (tarashkevitsa) Keck (Klecak), Plaza del mercado (plaza Rynak) /
Belarus (tarashkevitsa) Kleck (Klecak), Market Square (Rynak Square)", 4/1932
Narodowe Archiwum Cyfrowe. Wikimedia Commons


El 7 de Octubre es el cumple de

Mitsugu Ohnishi (大西 み つ), fotógrafo japonés nacido en 1952 en Fukagawa, Tokio.
Se graduó en el Colegio de Fotografía de Tokio en 1974. Al graduarse, comenzó su carrera profesional y luego regresó a su alma mater para enseñar.

De la serie Costa Nueva / From the series Newcoast
Copia cromogénica / chromogenic print, 11" x 14", 2016. Ed.5 © Mitsugu Ohnishi. Link

"放水路 / Canal de drenaje / Drainage Canal"
del libro "En la ciudad donde fluye el río / from the book "At the River's Flowing Town"

Desde su trabajo debut "Wonderland 1980-1989" hasta sus fotografías actuales, el trabajo de Ohnishi se ha centrado en las áreas shitamachi de Tokio, el corazón humilde y de clase trabajadora de la ciudad que llega hasta el límite de la bahía de Tokio. Su trabajo toma en consideración el espíritu y el gesto de quienes se reúnen en estos barrios. Su perspectiva fotográfica es la de una mirada; consiste en una ubicación de distancia única entre el fotógrafo y sus sujetos. A través de su postura, se captura una época y se puede vislumbrar la propia actitud del artista.

"根津 / Nezu", 1980 © Mitsugu Ohnishi. Link

"眠る町 / Pueblo dormido / Sleeping Town"
del libro "En la ciudad donde fluye el río / from the book "At the River's Flowing Town"


El 8 de Octubre es el cumple de

Rafael Navarro Garralaga, fotógrafo artístico español nacido en 1940 en Zaragoza.

"Agur" #12, copia a la gelatina / gelatin print, 16,8 x 25,2 cm., 1977. Ed.50

El interés de Navarro en la fotografía comenzó en la década de 1970, iniciando su carrera en el teatro y la fotografía deportiva. Finalmente se aficionó a las artes visuales, donde comenzó a desarrollar un lenguaje más personal. Podemos señalar en su carrera series de fotografías que de hecho han roto con el medio y han contribuido a la creación de un discurso fotográfico alternativo, como por ejemplo los dípticos, en los que una combinación de dos imágenes parece no tener conexión, ofreciendo una mirada fotográfica diferente e inusual. Ha sido muy activo en el mundo de la fotografía, fundando en 1977 con Manuel Esclusa, Joan Fontcuberta y Pere Formiquera el grupo Alabern. Un año más tarde fue nombrado representante del Consejo Lationamericano de Fotografía y en 1985 miembro del Consejo Asesor de la Fundación Miró.

"La danza de la vida y de la muerte / Dance of Life and Death" #7
Copia a la gelatina / gelatin print, 70 x 110 cm., 2003. Ed.5

"La obscura transparencia / The Dark Transparency" #2
Copia a la gelatina / gelatin print, 32,8 x 47,4 cm., 1990. Ed.10

Sus obras han sido expuestas en galerías de arte y museos de todo el mundo en más de 500 ocasiones, y forma parte de importantes colecciones como la Biblioteca Nacional, la Maison Européenne de la Photographie de París, los museos contemporáneos de Bruselas, México, Buenos Aires y Japón, así como las colecciones de Pilar i Joan Miró, el Institut Valencià d'Art Modern o el Centro de Arte Reina Sofía. Entre sus más de 700 publicaciones cabe destacar libros como Dípticos (1986), Le forme del corpo (1997), Catálogo razonado 1975-1998 (2000), No molestar (2001), Photobolsillo 44 (2002), En el taller de Miró (2006) y Cuerpos Iluminados (2006).

"Ellas / They" #XI, copia a la gelatina / gelatin print, 106 x 160 cm., 2002. Ed.7


El 9 de Octubre es el cumple de

Alexander Alexanderovitch Sliussarev (Александр Александрович Слюсарев), también conocido como San Sanich Sliussarev, Сан Саныч Слюсарев, fotógrafo ruso y traductor de italiano nacido en 1944 en Moscú.

"Esquina y sombras / Corner Walls and Shadows", 1980

Comenzó a tomar fotos en 1958 con su primera cámara "Yunost", recibida como un regalo de su padre. En 1962 participó en la exposición "Nasha Yunost / Nuestra juventud" en el Parque Gorky de Moscú. Se graduó en el  de Instituto Pedagógico Estatal Maurice Thorez de Lenguas Extranjeras de Moscú (Институт иностранных языков им. Мориса Тореза) como traductor profesional de italiano. Durante su carrera como traductor trabajó con Gianni Rodari, Marcello Argilli y muchos otros. En 1979 tuvo su primera exposición personal en el festival de fotografía del Báltico en Ogre, Letonia.

"San Petersburgo / St. Petersburg", 1983

"Tallin", 1980

De 1974 a 1984 creó una serie de "cuadrados" minimalistas en blanco y negro tomados con una cámara Rolleiflex, lo que hizo que le hizo famoso entre fotógrafos y comisarios. Desde 1980 realizó numerosas exposiciones en Rusia y en el extranjero. Continuó su trabajo fotográfico y publicó sus fotografías en su blog casi todos los días, hasta el último día de su vida, en abril de 2010. Fue miembro del grupo de Fotografía Directa (Непосредственная фотография) desde 1987. También fue miembro de la Unión de Artistas Fotográficos de Rusia.

"Kubiki", 1983


El 10 de Octubre es el cumple de

Philipp Giegel, fotógrafo suizo nacido en 1927 en Zurich.

"Pferderennen auf dem zugefrorenen Obersee / Carrera de caballos sobre el lago Obersee congelado /
Horse racing on the frozen Obersee Lake"
Copia a la gelatina de plata / silver gelatin print, 1955. Galerie Esther Woerdehoff

Se interesó en la fotografía por primera vez en 1945 y fue instruido durante su servicio militar en la fuerza aérea. Luego estudió en la escuela de artes y oficios en Zurich, donde se convirtió en asistente de Hans Finsler. En 1949 comenzó a trabajar en la Oficina Central Suiza de Turismo, primero como técnico y luego como fotógrafo. Durante más de cuarenta años desarrolló un notable estilo. Sus fotografías, distribuidas por todo el mundo en forma de carteles, calendarios, folletos, libros, etc. ilustraban a Suiza y fueron distinguidas con numerosos premios.

"Skilangläufer auf der / Esquiador de fondo en el / Cross-Country Skier at Engstligenalp", Adelboden
Copia a la gelatina de plata / silver gelatin print, 1980. Galerie Esther Woerdehoff

"Nationales Motocross / National Motocross", Bülach
Copia a la gelatina de plata / silver gelatin print, 1966. Galerie Esther Woerdehoff

Conocido por su perfeccionismo, su sentido de la composición y diseño gráfico, creó un lenguaje fotográfico real basado en las lecciones de la Bauhaus y la Nueva Objetividad, aplicado a la promoción del turismo de Suiza y a su obra más personal. En 1993, cuando se retiró, el Musée de l'Elysée le dedicó una gran exposición retrospectiva titulada "Una imagen de Suiza", comisariada por Esther Woerdehoff.
Philipp Giegel murió en 1997, y sus fotografías con su espectacular juego de contrastes y composición, merecen ser redescubiertas.

"Im Skigebiet / En la estación de esquí / At the Ski Resort Mägialp-Planplatten"
Copia a la gelatina de plata / silver gelatin print, 1980. Galerie Esther Woerdehoff


Textos en inglés / English translation

On October 1 is the birthday of

Elaine Mayes, American photographer and a retired professor at New York University's Tisch School of the Arts, born in 1936.
Beginning in 1968, she taught at the University of Minnesota, and in 1971 joined Jerome Liebling as part of the founding faculty at Hampshire College, where she taught for ten years. Her students included documentary filmmakers Ken Burns, Michel Negroponte, Roger Sherman, Buddy Squires, Kirk Simon, and Karen Goodman. In 1976, Mayes, and former students Burns and Sherman, founded a production company called Florentine Films in Walpole, New Hampshire. The company's name was borrowed from Mayes' hometown of Florence, Massachusetts. She left the company after 1 year.
In 2009 Hampshire established an endowment in Mayes' name to support student projects in film, photography, and video. Mayes also taught at Pratt Institute, The International Center of Photography, Bard College and New York University where she retired as Chair of the Photography Department in the Tisch School of the Arts in 2000.
Known for her portraits of San Francisco's Haight-Ashbury residents in 1967-8 and for her iconic images of rock and roll performers in the late 1960s, Mayes' subject matter has also included landscapes and conceptual projects including her series, Autolandscapes, made with a National Endowment for the Arts Fellowship from a moving car while traveling across the country in 1971. She also photographed the New York downtown rock scene of the 1980s. In 1982 she received a New York State CAPS grant. In 1985 she and No Theater of Northampton received a Massachusetts State Foundation for the Arts grant in support of a collaborative work, 'Photoplay.'

On October 2 is the birthday of

Franz Hubmann, Austrian photographer and photojournalist born in 1914 in Ebreichsdorf, Lower Austria. He lived and worked as a freelance photographer and author in Vienna.
Hubmann first started a career as a textile technician. Between 1836-38 he led a hat factory. Only after the Second World War did he decide to turn his hobby into a profession. In 1946, as a 32-year-old father, Hubmann began a three-year apprenticeship at the Graphische Lehr- und Versuchsanstalt in Vienna.
In 1951, he became acquainted with Karl Pawek, the publisher of Magazines Austria International, as the head of the Austrian Tourist Promotion Department - a long-standing collaboration began. In 1954 they founded "Magnum - the magazine for modern life". The aim of the magazine was to guide people cautiously into the new world of modernity. Hubmann's photo series, such as the Café Hawelka, was his breakthrough as a photographer and photojournalist. Until the magazine was discontinued in 1964, he was the chief photographer.
Over the decades, he has published around 80 illustrated books, in particular on historical and folkloristic topics. In addition, he produced in the 1960s and early 1970s 17 television films for the ORF, including the 5-part series The High School of Photography.
He died in 2007.

On October 3 is the birthday of

Laurie Simmons, American artist, photographer and filmmaker born in 1949 in the Far Rockaway neighborhood of Queens.
Since the mid-1970s, Simmons has staged scenes for her camera with dolls, ventriloquist dummies, objects on legs, and people, to create photographs that reference domestic scenes. She is part of The Pictures Generation, a name given to a group of artists from a 2009 exhibition at the Museum of Modern Art that includes Cindy Sherman, Barbara Kruger, and Louise Lawler.

Simmons began using objects on legs in her series "Walking & Lying Objects" from the late 1980s. The first work in this series is a work from 1987 titled "Walking Camera I (Jimmy the Camera)," of Simmons's friend and former roommate, the late artist Jimmy De Sana, wearing an old-fashioned box camera costume. The photographs that follow use miniatures and small doll legs. "As she animates the objects, Simmons plays out various roles," wrote curator Jan Howard in an essay accompanying Simmons' retrospective at the Baltimore Museum of Art. "Her transformed women parade across a simulated stage as if in a fashion show or a musical, wearing the accoutrements with which they are identified.

In 2009, Simmons began a new series called "The Love Doll," featuring a lifesize doll from Japan. This series documents the ongoing days in the doll's life.

"How we see", Simmons' latest series of works is directly based on the community of the Doll Girls, one of those tribes that has prospered with social networks - all you have to do is look for the tag #dollgirl to realize the depth of the phenomenon. They are teenagers and not so teenagers who aspire to look like a toy doll, both a certain brand, like Barbie, or imitating characters from anime cartoon series from Japan or Korea, where the practice of animegao seeks to emulate , in appearance and personality, to a drawn character.

On October 4 is the birthday of

Vilem Kriz, Czechoslovakian photographer born in 1921.
One of many European artists who emigrated to the United States during the Second World War bringing with him the lessons learned from his great teachers, Jaromir Funke, Josef Ehm and Frantisek Drtikol at the State Graphic School in Prague, (1940 - 46).
Kriz taught photography and Surrealism at the California College of Art and Crafts in Oakland, where he produced much of his later work. His prints are individually toned with chemical solutions of his own design and printed on 11 x 14 inch paper, rendering as Thomas Albright noted, "the grand-style of the Surrealist sprit."
His photographs are highly recognized and are among many collections including the Museum of Modern Art, San Francisco Museum of Modern Art, and the Museum of Fine Arts, Boston.
He died in 1994.

On October 5 is the birthday of

Emma Barton, English portrait photographer. Born Emma Boaz Rayson in 1872 in Birmingham, she became the common-law wife of a solicitor, George Barton. She was first introduced to photography by the brother-in-law of her stepfather, and first became known by publishing portraits of Dan Leno, the music hall star and relative of her husband, in 1898. She is one of the few women photographers highly respected for her work during this time period.
In 1901 she had her work shown at the Royal Photographic Society for the first time. She then began to exhibit portraits and religious subjects, being awarded the Royal Photographic Society Medal in 1903 for The Awakening. In 1904 she had her first solo show at the Royal Photographic Society. The following year, she was awarded a $100 prize at the Second American Salon. Not only was her work highly regarded in England, but also internationally. Many of her photographic exhibitions were held in France, America, England, and Berlin. In Berlin, she held a solo exhibition organized by the Photo Club. In 1906 she exhibited 58 prints at the Birmingham Photographic Society’s Exhibition. From there, she presented work at the Third American Salon, the Salon of the Photo Club of Paris, and the Universal Exhibition of Photography in Berlin. By 1908, her work was published in The Sketch, The Sphere, Country Life, and Illustrated London News. When at the height of her career, Barton was possibly the most published female photographer of her time.
In the new century her photography was influenced by Old Master paintings, the Arts and Crafts movement and the Pre-Raphaelites, and she was also a pioneer of color photography using the Autochrome Lumière process.
After 1918 she ceased to exhibit and photographed only her family. She retired to the Isle of Wight in 1932.
She died in 1938.

On October 6 is the birthday of

Jan Brunon Bułhak, pionner of photography in Poland and present-day Belarus and Lithuania, and one of the best-known Polish photographers of the early 20th century.
He was born in 1876 in Ostaszyn (Belarusian: Асташын), near Navahrudak (Belarusian: Навагрудак), Russian Empire (now Belarus). In 1888, Jan entered a gymnasium (a pre-Revolution secondary public school of the Russian Empire) in Wilno (present-day Vilnius), finishing it in 1897. From 1897 to 1899, he studied literature, history and philosophy at Jagiellonian University, Kraków, but did not graduate because of lack of money.
Jan Bułhak grew interested in photography quite by chance in 1905, when his wife was given a camera. The same year, he took his first pictures: portraits, landscapes, environs. In the beginning, he was advised by Bolesław Ignacy Domeyko, a Navahrudak photographer, who helped him in the basics of photography.
In 1908, he created a darkroom of his own in Peresieka. That December, he made his debut and won the main award at a photo competition run by Życie Ilustrowane ("Illustrated Life"), a weekly supplement to Kurier Litewski ("Lithuanian Courier")
A theoretician and philosopher of photography, he was among the most prominent exponents of pictorialism. He is best known for his landscapes and photographs of various places, especially the city of Vilnius (then in Poland, now in Lithuania). He was the founder of the Wilno Photoclub and Polish Photoclub, the predecessors of the modern Union of Polish Art Photographers (ZPAF), of which he was an honorary headperson. He is also known as an ethnographer and folklorist.
He died in 1950.

On October 7 is the birthday of

Mitsugu Ohnishi (大西みつぐ), Japanese photographer born in 1952 in Fukagawa, Tokyo.
He graduated at Tokyo College of Photography in 1974. Upon graduation he began his professional career and later returned to his alma matter to teach.
From his debut work Wonderland 1980-1989 to his current photographs today, Ohnishi's work has focused on Tokyo's shitamachi areas, the humble, working-class heart of the city which reaches to the edge of Tokyo Bay. His work takes into consideration the spirit and gesture of those who gather in these neighborhoods. His photographic perspective is that of a gaze; it consists of a unique placement of distance between the photographer and his subjects. Through his stance an era is captured and the artist's own attitude can be glimpsed.

On October 8 is the birthday of

Rafael Navarro Garralaga, Spanish art photographer born in 1940 in Zaragoza.
Navarro's interest in photography began in the 1970s, starting his career on theatre and sports photography. But finally, he became very fond of visual arts where he started to develop a more personal language. We can point out of his career on the photograph series that he has actually broken up with the medium and that he has contributed to the creation of an alternative photographic discourse, as for example the diptychs, which a combination of two images appear without connection, offering a photographic different and unusual view. He was very active in the world of photography, founding in 1977 with Manuel Esclusa, Joan Fontcuberta y Pere Formiquera, the group Alabern. A year later he was appointed representative of the Lationamerican Council of Photography and in 1985 member of the Advising Counsel of the Miró’s Foundation. His works have been exhibited in art galleries and museums all over the world in more than 500 occasions and it is part of important collections like the Bibliothèque Nationale, la Maison européenne de la photographie of Paris, the contemporary museums of Brussels, Mexico, Buenos Aires or Japan, as well as the Pilar i Joan Miró’s collections, the Institut Valencià d'Art Modern or the Centro de Arte Reina Sofía. Among his more than 700 publications we must enhance books like Dípticos (1986), Le forme del corpo (1997), Catalogue Raisonné 1975-1998 (2000), Don’t disturb (2001), Photobolsillo 44 (2002), En el taller de Miró (2006) and Cuerpos Iluminados (2006).

On October 9 is the birthday of

Alexander Alexanderovitch Sliussarev (Александр Александрович Слюсарев), also known as San Sanich Sliussarev (Сан Саныч Слюсарев), Russian photographer and translator from Italian born in 1944 in Moscow.
He started taking pictures in 1958 with his first camera "Yunost", received as a gift from his father. In 1962, he participated in "Nasha Yunost'" (English: "Our Youth") exhibition in the Gorky Park in Moscow. Alexander Sliussarev graduated from Maurice Thorez Moscow State Pedagogical Institute of Foreign Languages (Russian: Институт иностранных языков им. Мориса Тореза) as a professional translator from Italian. During his career as a translator he worked with Gianni Rodari, Marcello Argilli and many others. In 1979 he had his first personal exhibition at the Baltic photo festival in Ogre, Latvia. From 1974 to 1984 he created a series of black and white minimalistic "squares" taken with a Rolleiflex camera, which made the photographer famous among fellow photographers and curators. Since 1980 he had numerous exhibitions in Russia and abroad. He continued his photographic work and published his photographs in his blog[1] almost every day, until the last day of his life in April 2010. Alexander Sliussarev had been a member of the Direct Photography (Russian: «Непосредственная фотография») group since 1987. He also was a member of the Union of Photo Artists of Russia.

On October 10 is the birthday of

Philipp Giegel, Swiss photographer born in 1927 in Zurich.
He first got interested in photography in 1945 and was trained during his military service in airforce. He then went to study at the school of arts and crafts in Zurich where he became Hans Finsler’s assistant. In 1949, Philipp Giegel started working at the Swiss Central Office of Tourism, first as a technician and then as a photographer. During more than forty years, he developed his remarkable style. His photographs, send through the world in the form of posters, calendars, brochures, books etc illustrated Switzerland and were rewarded with numerous awards.
Known for his perfectionism, his sense for composition and graphic design, he created a real photographic language based on the lessons of the Bauhaus and New Objectivity, applied to the promotion of Switzerland Tourism and to his more personal work. In 1993, when he retired, the Musée de l’Elysée dedicated him a large retrospective exhibition entitled “A picture of Switzerland” and curated by Esther Woerdehoff. Philipp Giegel died in 1997, his photographs with their spectacular play on contrast and composition, deserve to be rediscovered.

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