Índices de artistas / Artist's Indexes

Índices temáticos / Thematic Indexes

SERIES

Sobre mi / About me

sábado, 25 de abril de 2015

Aniversarios / Anniversaries (LXVII) [Abril / April 19-25]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Abril aquí / All anniversaries for April here.
_________________________________________________________

El 19 de Abril es el cumple de

Eva Gonzalès, pintora impresionista francesa nacida en 1849.
En 1865, comenzó su formación profesional y tomó lecciones de dibujo del retratista de sociedad Charles Chaplin.
Gonzalès fue discípula del pintor Édouard Manet desde febrero de 1869.
Al igual que su maestro, ella nunca expuso con los pintores impresionistas en sus polémicas exposiciones en París, pero se la considera parte del grupo debido a su estilo de pintura. Era única estudiante oficial de Manet y modeló con frecuencia para varios miembros de la escuela impresionista. Gonzalès posó para Manet en 1869 para la pintura "Retrato de la señorita Gonzalès», una obra que fue más discutida que la obra de González en su propia retrospectiva de 1885 y en la exposición de su obra en la Galerie Dabber en 1950.
Mientras estudiaba con Manet, los autorretratos de Gonzalès sugieren que ella estaba explorando su individualidad e identidad como artista presentando correctivos sutiles a la versión de ella que presentaba Manet. Hasta 1872, fue fuertemente influenciado por Manet, pero más tarde desarrolló su propio estilo, más personal.
Murió en 1883.

"La demoiselle d'honeur / La dama de honor / The Bridesmaid", pastel sobre lienzo / pastel on canvas, 1879

Eva Gonzalès en "El Hurgador" / in this blog[Sucedió en el museo (V, Anexo)]


El 20 de Abril es el cumple de

Grace Cossington Smith, artista australiana y pionera de la pintura modernista en Australia y fue fundamental en la introducción del postimpresionismo en su país de origen. Hay ejemplos de su trabajo en las principales galerías de Australia.
Una de los artistas más importantes de Australia del siglo XX, Grace Cossington Smith nació en 1892, y fue conocida por su pintura modernista de las cafeterías de Sydney, las del arco del Sydney Harbour Bridge, cuando se estaba construyendo, y su escenas tardías de interiores de portales y ventanas donde el amarillo suele ser el color dominante. Muchas de sus escenas ofrecen una mirada a las casas suburbanas comunes en su tiempo: bodegones, puertas y marcos de ventanas. También pintó a veces importantes eventos, como las guerras mundiales y la llegada del Príncipe de Gales a Sydney, que muestran una visión más amplia de lo que estaba pasando en Australia y en el mundo en ese momento.
Utilizó una potente luz del sol y maravillosos patrones de colores vibrantes, donde los colores fríos añaden a las sombras, dándoles una sensación de energía.
Murió en 1984.

"El puente curvado / The Bridge in Curve", Turramurra, Nueva Gales del Sur / New South Wales, 1930
Témpera sobre cartón / tempera on cardboard, 1967


El 21 de Abril es el cumple de

Francesco Foschi, pintor italiano nacido en 1710 en Ancona, conocido por sus pinturas de paisajes invernales. Se mudó a Roma en 1729, donde tuvo contacto con las obras de otros pintores de "veduta" (vistas).
En 1726 se encuentra en Fano como alumno del pintor Francesco Mancini, con quien aprendió a pintar obras con figuras. Sin embargo, pronto Foschi se especializó en la pintura de paisajes. Parece que se afincó en Roma con toda su familia (1729-1743), aunque no figura como miembro de la Accademia di San Luca. De esta época data su primer encargo documentado (enero de 1739), doce pequeños lienzos sobre las Metamorfosis de Ovidio, obras que no han llegado hasta nuestros días.
A partir de 1746 reside en Loreto, donde además de su oficio de pintor, ejerció también como marchante de arte, teniendo frecuentes relaciones con el Conde Bonaccorsi, uno de los más importantes mecenas de su época.
Murió en Roma en 1780.

"Paisaje invernal con familia de campesinos / Winter Landscape with a Paseant Family"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 48 × 62 cm., c.1750-80.
Museo Thyssen-Bornemisza (Madrid, España / Spain)


El 22 de Abril es el cumple de

Eugène François Marie Joseph Devéria, pintor romántico francés nacido en 1805. Mantuvo el gusto por los temas históricos, que pintó de acuerdo con las fórmulas académicas de la época.
Fue estudiante de Girodet-Trioson y Guillaume Guillon Lethière y de su propio hermano, Achille Devéria. Expuso por primera vez en el Salón de 1824 y tuvo éxito con "La Naissance de Enrique IV" en 1827. Con Eugène Delacroix y Louis Boulanger, fue uno de los principales defensores del movimiento romántico en la pintura francesa.
Eugène Devéria tuvo como uno de sus estudiantes a Auguste-Barthélemy Glaize.
Murió en 1865.

"La muerte de / The death of Jane Seymour" © Museum of Valence, Valence. Foto / Photo: Éric Caillet

Jane Seymour en "El Hurgador" / in this blog[Hans Holbein el Joven (II)]
Eugène Devéria en "El Hurgador" / in this blog[Pintando esculturas (V)]


El 23 de Abril es el cumple de

Amalia Avia Peña, pintora figurativa española nacida en 1930.
Su carrera como pintora comenzó en los años 50 en el estudio de Eduardo Peña en Madrid. En la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, en Madrid, conoció a muchos de sus amigos y posteriores compañeros de generación.
Realizó su primera exposición individual en la Galería Fernando Fe de Madrid. En 1964 entró en la legendaria Galería Juana Mordó, y en 1972 en la Galería Biosca, ambas de Madrid. Participó en numerosas exposiciones sobre el realismo español por todo el mundo.
Su pintura realista se centró principalmente en la ciudad de Madrid, de las que retrató sus calles, sus comercios, las fachadas deterioradas por el paso del tiempo. La primera época de su pintura tuvo un componente más social, con presencia de la figura humana, que poco a poco va desapareciendo. La propia artista ha reconocido en numerosas ocasiones que no es una pintura hiperrealista y que no es la perfección técnica lo que más le preocupa, sino ser capaz de reflejar la huella de lo humano, de esas otras vidas anónimas que tanto le atraían.
Murió en 2011.

“Calle Recoletos / Recoletos Street”, óleo sobre tabla / oil on wood, 92 x 72 cm.


El 24 de Abril es el cumple de

Cornelis Dusart, pintor holandés de género, dibujante y grabador nacido en 1660 en Haarlem.
Dusart fue alumno de Adriaen van Ostade desde aproximadamente 1675 hasta 1679, y fue aceptado en el Gremio de San Lucas de Haarlem en 1679.
Sus obras son similares en estilo y temática a las de su mentor. Especialmente notables son sus dibujos muy acabados de campesinos, representados individualmente en tizas de colores y acuarela.
Murió en Haarlem en 1704.

"Vismarkt / Mercado de pescados / Fish Market", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 68,5 × 90,5 cm., 1683.
Rijksmuseum (Ámsterdam, Holanda / Netherlands)


Hoy, 25 de Abril es el cumple de

Christiaan Karel Appel, pintor, escultor y poeta holandés nacido en 1921. Comenzó a pintar a los catorce años y estudió en la Rijksakademie de Amsterdam en la década de 1940. Fue uno de los fundadores del movimiento vanguardista CoBrA en 1948.
Entre 1940 a 1943, durante la ocupación alemana, Appel estudió en la Rijksakademie van Beeldende Kunsten en Amsterdam, y fue allí donde conoció al joven pintor Corneille y, algunos años más tarde, a Constant. Se convirtieron en buenos amigos durante años.
Appel tuvo su primera exposición en Groningen en 1946. En 1949 participó con los otros artistas CoBrA en el Stedelijk Museum de Amsterdam; esto generó un gran escándalo y muchas objeciones en la prensa y el público. Fue influenciado por Pablo Picasso, Henri Matisse y el artista francés de art brut Jean Dubuffet. En 1947 comenzó a esculpir utilizando todo tipo de materiales (con la técnica del ensamblaje) y los pintó en colores brillantes: blanco, rojo, amarillo, azul y negro.
En 1948 Appel se unió a CoBrA, un grupo que no fue muy popular en los Países Bajos, pero encontró una cálida y amplia acogida en Dinamarca. Para 1939 los artistas daneses ya habían comenzado a hacer arte espontáneo y una de sus fuentes de inspiración fue la mitología danesa y nórdica.
Murió en 2006.


"Mens en dieren / Hombres y animales / Men and Animals", 351,6 x 358, 1949.
Stedelijk Museum, (Ámsterdam, Holanda / Netherlands)


Textos en inglés / English translation

On April 19 is the birthday of

Eva Gonzalès, French Impressionist painter born in 1849.
In 1865, she began her professional training and took lessons in drawing from the society portraitist Charles Chaplin.
Gonzalès became a pupil of the artist Édouard Manet in February 1869.
Like her teacher, Édouard Manet, she never exhibited with the Impressionist painters in their controversial exhibitions in Paris, but she is considered part of the group because of her painting style. She was Manet's only formal student and modeled frequently for several members of the Impressionist school. Gonzalès posed for Manet in 1869 for the painting "Portrait of Mlle Gonzalès", a work which has previously been discussed more than Gonzalès' oeuvre at her own 1885 retrospective and at Galerie Daber's exhibition for her work in 1950.
While studying under Manet, Gonzalès self-portraits suggest she was exploring her individuality and identity as an artist by presenting subtle correctives to Manet's version of her. Until 1872, she was strongly influenced by Manet but later developed her own, more personal style.
She died in 1883.

On April 20 is the birthday of

Grace Cossington Smith, Australian artist and pioneer of modernist painting in Australia and was instrumental in introducing Post-Impressionism to her home country. Examples of her work are held by every major gallery in Australia.
One of Australia's most important artists of the twentieth century, Grace Cossington Smith was born in 1892, was best known for her modernist depiction of a Sydney cafeteria, paintings of the arch of the Sydney Harbour Bridge as it was being built, and her late indoor scenes of doorways and windows where yellow is usually the dominant colour. Many of her scenes give a glimpse of the ordinary suburban home of her time: still lives, doorways and window sills. She also sometimes painted important events such as the World Wars and the arrival of the Prince of Wales in Sydney, which show a broader view of what was happening in Australia and the world at the time.
She used great sunlight and wonderful patterns of vibrant colour with cool colours added to shadows, giving them a sense of energy. 
He died in 1984.

On April 21 is the birthday of

Francesco Foschi, Italian painter born in 1710 in Ancona, best known for painting winter landscapes. He moved to Rome in 1729 and encountered the works of other painters of veduta (views).
In 1726 he was at Fano as a student of the painter Francesco Mancini, with whom he learned to paint works with figures. However, soon Foschi specialized in painting landscapes. It seems that settled in Rome with his family (1729-1743), although not listed as a member of the Accademia di San Luca. From this period dates the first documented commision (January 1739), twelve small canvases on Ovid's Metamorphoses, works that have not survived to this day.
From 1746 he resides in Loreto, where in addition to his job as a painter, he also served as an art dealer, having frequent contacts with Count Bonaccorsi, one of the most important patrons of his time.
He died in Rome in 1780.

On April 22 is the birthday of

Eugène François Marie Joseph Devéria, French Romantic painter of history paintings, born in 1805. He held to the taste for historic subjects that he painted according to the academic formulae of the time.
He was a student of Girodet-Trioson and Guillaume Guillon Lethière and of his own brother, Achille Devéria. He exhibited for the first time at the salon of 1824 and saw success with La Naissance de Henri IV in 1827. With Eugène Delacroix and Louis Boulanger, he was one of the main proponents of the French Romantic movement in painting.
Eugène Devéria had as one of his students Auguste-Barthélemy Glaize.
He died in 1865.

On April 23 is the birthday of

Amalia Avia Peña, Spanish figurative painter born in 1930.
Her career as a painter began in the 50s in the study of Eduardo Peña in Madrid. In the Real Academia de Bellas Artes de San Fernando in Madrid, she met many of his friends and later co-generation.
She made her first solo exhibition at the Gallery Fernando Fe in Madrid. In 1964 she entered the legendary Gallery Juana Mordo, and in 1972 in the Biosca Gallery, both in Madrid. She participated in numerous exhibitions about the Spanish realism worldwide.
Her realistic painting focused primarily in the city of Madrid, of which she portrayed its streets, shops, facades damaged by the passage of time. The first time her painting was a social component, the presence of the human figure, which is slowly disappearing. The artist herself has recognized on numerous occasions that it is not a hyperrealistic painting and technical perfection is not what most interested to her, but being able to reflect the imprint of the human, of those other anonymous lives that attracted her so much.
He died in 2011.

On April 24 is the birthday of

Cornelis Dusart, Dutch genre painter, draftsman, and printmaker born in 1660 in Haarlem.
Dusart was a pupil of Adriaen van Ostade from about 1675 to 1679, and was accepted into the Haarlem Guild of St. Luke in 1679.
His works are similar in style and subject to those of his mentor. Especially notable are his highly finished drawings of peasants, depicted singly in colored chalks and watercolor.
He died in Haarlem in 1704.

Today, April 25, is the birthday of

Christiaan Karel Appel, Dutch painter, sculptor, and poet born in 1921. He started painting at the age of fourteen and studied at the Rijksakademie in Amsterdam in the 1940s. He was one of the founders of the avant-garde movement Cobra in 1948.
From 1940 to 1943, during the German Occupation, Appel studied at the Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam, and it was there he met the young painter Corneille and, some years later, Constant; they became close friends for years.
Appel had his first show in Groningen in 1946. In 1949 he participated with the other CoBrA artists in the Stedelijk Museum Amsterdam; this generated a huge scandal and many objections in the press and public. He was influenced by Pablo Picasso, Henri Matisse and the French brute-art artist Jean Dubuffet. In 1947 he started sculpting with all kinds of used materials (in the technique of assemblage) and painted them in bright colors: white, red, yellow, blue and black.
In 1948 Appel joined CoBrA, a group that was not popular in the Netherlands, but it found a warm and broad welcome in Denmark. By 1939, Danish artists had already started to make spontaneous art and one of their sources of inspiration was Danish and Nordic mythology.
He died in 2006.

No hay comentarios:

Publicar un comentario