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domingo, 28 de febrero de 2016

Aniversarios Fotografía (CXII) [Febrero / February 22-29]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Febrero aquí / All anniversaries for February here.
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El 22 de Febrero es el cumple de

Hermann Waldenburg (Hermann Vogt), diseñador, artista y fotógrafo alemán nacido en 1940 en Waldenburg.
Estudió arte en Berlín y viajó con una beca a México y Centroamérica, donde trabajó como artista y llegó a exponer. En 1968 comenzó a utilizar como nombre artístico el de su ciudad natal.
En 1969-70 se trasladó a Madrid gracias a una beca, ingresando en el Taller de Grabado de la Escuela de Bellas Artes de San Fernando, donde coincidieron una serie de artistas de muchas nacionalidades y estilos creativos, y donde Hermann destacaba ya por su gran dominio técnico.   
En 1973-74 se formó en Villa Massimo en Roma, consiguiendo el Premio de la República Federal de Alemania en la III Bienal Internacional de la Gráfica de Florencia del año 1974.
Además de su obra como artista plástico, Waldenburg es reconocido por las fotografías que durante años hizo del Muro de Berlín.
Se compró una cámara Minolta "solo para fotografiar el muro", y lo hizo hasta 1994 "cuando las imágenes se volvieron menos interesantes".  Para él el muro es una parte muy importante de su vida, ya que vivió su construcción y posterior caída. Su documentación de los graffitis realizados por artistas anónimos sobre el muro de Berlín le han permitido reunir un testimonio único de este arte efímero callejero, que ha desembocado en el libro Mauer Kunst - Graffiti und Objektkunst in Berlin 1989-1994.

"Autorretrato / Self Portrait", 1990

Hermann Waldenburg en "El Hurgador" / in this blog[Asonancias (XX)]


El 23 de Febrero es el cumple de

Larry C. Price, reportero gráfico estadounidense nacido en 1954 que ha ganado dos premios Pulitzer: en 1981 en Spot News Photography, en reconocimiento a sus imágenes de Liberia publicadas por el Fort Worth Star-Telegram, y en 1985 en fotografía de reportaje por las imágenes de Angola y El Salvador desgarrados por la guerra y publicados por The Philadelphia Inquirer.
Recibió una licenciatura en periodismo de la Universidad de Texas en Austin en 1977. Fue miembro de The Daily Texan durante su último año en la universidad.
Su carrera periodística ha abarcado tres décadas. Después de la universidad se unió al equipo de El Paso Times. Luego trabajó como personal de prensa en el Fort Worth Star-Telegram. Durante ese tiempo (1979-1983) Price también fue profesor visitante en la Universidad de Texas en Austin.
En 1983 dejó de Fort Worth por el The Philadelphia Inquirer para trabajar como reportero gráfico y más tarde director de la fotografía. Después de dejar el Inquirer en 1989 trabajó bajo contrato para National Geographic antes de volver al Fort Worth Star-Telegram como jefe de redacción adjunto en 1991. En 1996 se unió al equipo de fotógrafos del The Baltimore Sun. Fue nombrado asistente del jefe de redacción de fotografía del The Denver Post en 2000, donde permaneció hasta mediados de 2006. En la actualidad es editor para el Cox Media Group en Ohio, operando una sala de redacción convergente que combina el Dayton Daily News, WHIO TV y Radio WHIO.
WebsiteWikipedia (en inglés)

Sin camisa y con los pies descalzos, Karim Sawadogo, de 9 años, trabaja con su tío en una mina de oro del pueblo minero Kowekowera en Burkina Faso. Fue a la escuela, pero sólo por un tiempo. "Mi sueño - dice - es hacer suficiente dinero para no tener que hacer esto nunca más" /

Barefoot and shirtless, Karim Sawadogo, 9, works with his uncle in a gold mine at Kowekowera mining village, Burkina Faso. He has been to school, but only for a while. "My dream," he says, "is to make enough money so I don't have to do this anymore." 


El 24 de Febrero es el cumple de

Richard Harrington, fotógrafo canadiense nacido en 1911 en Hamburgo, Alemania.
Es conocido por sus fotografías tomadas en el Ártico canadiense entre 1948 y 1953.
Emigró a Canadá a mediados de la década de 1920. Durante su carrera ha viajado a más de 100 países y sus fotografías han aparecido en más de 24 libros. Su obra se ha expuesto en el Archivo Nacional de Canadá, la Institución Smithsonian y el Museo de Arte Moderno.
En 2001, fue nombrado Oficial de la Orden de Canadá.
Murió en 2005.

"Dos niñas duermen bajo pieles de caribú durante la hambruna de 1950 / 
Two girls asleep under caribou skins during the famine in 1950, Padlei, NWT, 1950
© Estate of Richard Harrington


El 25 de Febrero es el cumple de

Herman Puig (Germán Puig Paredes), pionero cubano de la fotografía de desnudo masculino nacido en 1928 en La Habana.
Estudió pintura y escultura en Cuba y filmó su primer corto "Sarna" antes de salir para París a los 20 años, donde estudió Técnicas audiovisuales. En 1950 trabajó para Henri Langlois, director y co-fundador de la Cinemateca Francesa. Esta asociación llevó a la fundación de la Cinemateca de Cuba original, oficializada como institución en 1948 y fundada por Herman Puig y Ricardo Vigón, que renació en 1961 con la iniciativa de Alfredo Guevara y el entonces recién formado ICAIC, como el actual Cinemateca de Cuba.
Desde los años 60 hasta los años 70 Puig trabajado como fotógrafo y realizador de publicidad en España. Fue en Madrid que primero comenzó a experimentar con desnudos masculinos, pero fue detenido por un presunto asunto de drogas y acusado de pornógrafo bajo el clima del gobierno socialista. Fue en este momento que se trasladó a París en un intento de demostrar a España y al mundo que él no era un pornógrafo sino un artista, y fue aceptado con aclamación casi universal. Poco más tarde se trasladó a Barcelona, ​​donde permanece hasta nuestros días.
Herman Puig continúa fotografiando desnudos masculinos y femeninos pasados ​​los 80 años y fue objeto de una película de David Boisseaux-Chical sobre su exilio cultural de Cuba. En la película sigue afirmando su disgusto por haber sido asociado con el mundo de la pornografía y la homosexualidad, simplemente por querer fotografiar cuerpos masculinos artísticamente en lugar de los femeninos.

"David Pontremoli", actor italiano / Italian actor


El 26 de Febrero es el cumple de

William M. Gallagher, fotógrafo estadounidense nacido en 1923 que ganó el Premio Pulitzer de Fotografía 1953 por su fotografía del candidato presidencial Adlai Stevenson. Gallagher fue fotógrafo durante 27 años en el Flint Journal en Flint, Michigan.
En 1936 se trasladó a Flint y se graduó de la Escuela Secundaria de San Mateo en 1943. Durante la Segunda Guerra Mundial sirvió en el Ejército de los Estados Unidos en el cuerpo de señales, el cuerpo médico y el cuerpo de aire.
Gallagher obtuvo su primera cámara vendiendo revistas mientras estaba en la escuela secundaria. Comenzó su carrera de fotografía profesional con el Sporting Digest en Flint en 1946. Al año siguiente se trasladó al Flint Journal y en pocos meses se convirtió en fotógrafo de plantilla, una posición que mantendría hasta su muerte. Los colegas de Gallagher lo describían como "un personaje ruidoso y extravagante" que tenía buenas relaciones con los funcionarios de la policía y del gobierno local.
Gallagher tomó la foto ganadora del Pulitzer en una manifestación del Día del Trabajo en Flint Park. El candidato presidencial demócrata Adlai Stevenson estaba sentado en una plataforma con el gobernador de Michigan G. Mennen Williams. Gallagher, de rodillas en la base de la plataforma, tomó una foto de Stevenson sentado con las piernas cruzadas, que reveló un agujero en la parte inferior de su zapato derecho.
Gallagher murió en 1952.

Foto tomada durante la campaña presidencial de 1952 en el que el candidato demócrata, el Gobernador Adlai Stevenson, que revela un agujero en su zapato derecho / 
Photo taken during the 1952 campaign of the democratic presidential candidate Gov. Adlai Stevenson which revealed a hole in the bottom of his right shoe.
William Gallagher/Flint (Mich.) Journal via AP


El 27 de Febrero es el cumple de

Alexeï Vasiliev, fotógrafo ruso nacido en 1959. Vive en Francia desde 1993.
Estudió en el Liceo Romain Rolland y en la Universidad de las Humanidades en Moscú.
No siendo un joven comunista muy ortodoxo - por lo tanto en el que no se podía confiar - Vassiliev no podía convertirse en intérprete, su sueño en aquél entonces. Después de dos años de servicio militar en el Ejército Rojo, incluyendo seis meses con un batallón disciplinario en Siberia, decidió ganarse la vida trabajando, sucesivamente, en la televisión, la radio, y luego en varias fábricas y obras de construcción. En resumen, la trayectoria clásica de cada soviético que, sin ser un disidente de plano, se niega a adherirse a las normas oficiales.
Después de la perestroika, finalmente fue capaz de ejercer su profesión de intérprete; también tradujo novelas de misterio del francés al ruso.
Fue cuando llegó a Francia, hace catorce años, que la fotografía entró en su vida de una manera totalmente fortuita. Un amigo periodista le pidió sustituir, sobre la marcha, a un fotógrafo que iba a acompañarle en un encargo. Una mañana de mayo de 1995 fueron a Aviñón para entrevistar al Conde de Sade y visitar el castillo donde su antepasado, el "divino Marqués," había vivido.
Alentado a explorar, solo y autodidacta, casi en secreto, los meandros de la fotografía conceptual, esto se convirtió en la experiencia que cambió el curso de su vida.

"Momentos conflictivos / Troubled Moments"
Estudio / study N°14.09 - Estudio / study N°04.04
Ellos están allí, simplemente allí: elusivos aunque irrefutables, furtivos aunque definitivos, efímeros aunque eternos...
Aparecen súbitamente, en la mancha borrosa y urgencia de los pequeños momentos, luego parecen desvancerse; lo mejor para imponer su presencia al azar.
Envueltos en misterio, relevados de toda trivialidad y así investidos de lo esencial, esos seres paradójicos me desafían y persiguen.
Para contar sus secretos sin revelarse, requieren de la estridencia de los colores desnudos, o llamadas en gamas crepusculares, pero siempre demandan la colisión de una luz improbable.
Imperiosos, también dictan extrañas estrategias de emborronamiento parcial, aparente dilución, de los gestos, de caras, o de dividir y reducir las siluetas.
Están ahí, y en otras partes. No más allá; dentro ... tal vez.
Ellos no descansan. Ellos no juegan. Ellos están, ellos mismos, enredados en la poesía de su propia verdad insondable. /

They are there, simply there: elusive yet irrefutable, furtive yet definitive, ephemeral yet eternal...
They appear suddenly, in the blur and urgency of tiny moments, then seem to fade away - the better to imposse their random presence.
Enshrouded in mistery, relieved of all triviality and thus entrusted to the essential, these paradoxical beings defy and haunt me.
To tell their secrets without revealing them they solicit the stridency of naked colors or call on crepuscular gamuts, but they always demand the collision of improbable light.
Imperious, they also dictate strange strategies of partial effacement, apparent dilution, of gestures, of faces, or of split and reduced silhouettes.
They are there - and elsewhere. Not beyond; within... perhaps.
They do not rest. They don not play. They are, themselves, wound up in the poetry of their own unfathomable truth.


Hoy, 28 de Febrero, es el cumple de

John Bulmer, fotógrafo y cineasta británico nacido en 1938, que destacó por su temprano uso del color en el fotoperiodismo.
Comenzó en la fotografía cuando joven. Aunque su interés primero estuvo principalmente en tecnología (incluso construyó su propia ampliadora), fue un gran admirador de Henri Cartier-Bresson en su adolescencia.
Bulmer estudió ingeniería en Cambridge, donde su interés por la fotografía se profundizó. Cuando todavía era un estudiante publicó fotografías en Varsity así como así como una revista que co-fundó, Imagen. Hizo fotohistorias para el Daily Express, Queen y LIFE. También trabajó como asistente de Larry Burrows y Burt Glinn. La historia en LIFE llevó a su expulsión de Cambridge seis semanas antes de sus exámenes finales.
Tras su expulsión, Bulmer intentó conseguir un trabajo con el Daily Express. Después de tres días de repetidos intentos, el periódico le dio una oportunidad. Permaneció durante dos años. Después de esto, trabajó con encargos para una serie de revistas: al principio en blanco y negro, para Queen, Town, and Time and Tide.
Gracias en parte a una ola de gente creativa desde el norte de Inglaterra, el norte estaba de moda en el sur. El primer encargo lo tuvo en 1960, para Town, para pasar tres días fotografiando el rápido declive de la ciudad Nelson, de Lancashire, y compararlo con el rápido crecimiento de Watford. Encontró la experiencia reveladora y agradable.

"Calle divisoria / Dividing Street", 1961 © John Bulmer


Como sólo tenemos un 29 de febrero cada 4 años, celebramos los aniversarios de tres artistas y una fotografía.

El 29 de Febrero es el cumple de

Gilles Francis Charles Bensimon, fotógrafo de moda francés nacido en 1944, ex director creativo internacional de la revista Elle. También ha sido el fotógrafo en la serie de televisión reality America's Next Top Model.
Tenía una dislexia avanzada, así que su madre le dijo que si hacía algo en el arte podría expresarse mejor. Viviendo en París, Francia, se unió a Elle Francia en 1967. Dos años más tarde ayudó a lanzar American Elle, para la cual fotografió a Christy Turlington, Cindy Crawford, Naomi Campbell, Tyra Banks, Rachel Williams, Honor Fraser, Yasmin Le Bon, Elle Macpherson y Beverly Peele.
Durante el tiempo que estuvo al mando como director creativo internacional y fotógrafo jefe de la revista Elle, la visión de Bensimon alcanzó un estimado de 20 millones de lectores en todo el mundo. Es bien conocido como fotógrafo de personalidades, con una cartera compuesta por las principales modelos y celebridades, incluyendo Schiffer, Campbell, Turlington, Linda Evangelista, Nadège du Bospertus, Gisele Bündchen, Madonna, Gwyneth Paltrow, Sharon Stone, Keira Knightley, Beyoncé, Jennifer López, Reese Witherspoon, Sarah Jessica Parker, Halle Berry y Uma Thurman. Sus clientes comerciales abarcan desde Kohl's hasta Saks Fifth Avenue y de Maybelline a Clarins.

"Kate Winslet", 2012

Kate Winslet en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios Fotografía (CCXXXV)]
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Hal Gould, fotógrafo y galerista estadounidense nacido en 1920.
Se crió en un rancho en Nuevo México y se fue de su casa a los 16 años. Después hacer una serie de trabajos diferentes, entró en la escuela de odontología, pero fue reclutado por el ejército en 1940. Finalmente entró en la escuela de oficiales. Después del bombardeo de Pearl Harbor, saltó de isla en isla con el general Douglas MacArthur y permaneció en Japón durante la ocupación.
Aunque Gould se desempeñó en muchos trabajos durante su vida, incluyendo reparaciones de durmientes de ferrocarril, boxeador, aviador y pintor, fue su búsqueda en la fotografía lo que cambiaría su vida. Durante casi un cuarto de siglo ejerció como fotógrafo de retratos, y con el tiempo se pasó a la fotografía artística.
Gould pidió en varias ocasiones al Museo de Arte de Denver que exhibiera fotografía artística, pero el director Otto Bach se negó a considerar tal medio. Para hacer que la fotografía artística llegara al público, Gould y otros crearon un espacio para la visualización de las obras directamente detrás del Museo de Arte de Denver. Finalmente esto se convertiría en la Galería Cámara Oscura. Hoy en día es una de las galerías más antiguas dedicadas exclusivamente a la fotografía artística. La galería de Gould realizó la primera exposición en Estados Unidos de Sebastião Salgado, y ha publicado el Photography in the Fine Arts Quarterly desde 1983.
Hal Gould murió en 2015.

"Carretera solitaria, Norte de Nuevo México / Lonely Road, Northern New Mexico", 1994
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Hércules Florence (Antoine Hercule Romuald Florence), pintor e inventor franco-brasileño nacido en 1804, conocido como inventor aislado de la fotografía en Brasil, tres años antes de Daguerre (pero seis años después de Nicéphore Niépce), utilizando la matriz negativo / positivo, todavía en uso. Según Kossoy, que examinó las notas de Florence, se refirió a su proceso, en francés, como photographie en 1834, al menos cuatro años antes de que John Herschel acuñara la palabra inglesa p'hotography'.
En 1832, con la ayuda de un amigo farmacéutico, Joaquim Correa de Mello, Florence comenzó a estudiar maneras de fijar imágenes de cámara oscura de forma permanente, que denominó "Photographia". En 1833 se fijaron en nitrato de plata sobre papel, una combinación que había sido objeto de experimentos por Thomas Wedgwood alrededor del año 1800. A diferencia de Wedgwood, quien fue incapaz de tomar fotografías de escenas del mundo real con su cámara o representar los fotogramas producidos con luz rápida. Los cuadernos de Florence indican que finalmente logró hacerlo. Por desgracia, en parte porque nunca publicó adecuadamente su invención, en parte porque era un oscuro inventor viviendo en una provincia remota y poco desarrollada, Hércules Florence nunca fue reconocido internacionalmente como uno de los inventores de la fotografía.
Murió en 1879.

"Diploma da Maçonaria / Diploma de albañil / Masonry Diploma"
Primera imagen oficial registrada por H.F. / first official image recorded by H.F., 1832.
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esta fotografía, tomada el 29 de de febrero de 1916.
Aviones 6338, un Fe2B perteneciente al Escuadrón 20 de la RFC (Royal Flying Corps, Real Cuerpo Aéreo) es examinado por lanceros Ulanos de uno de los regimiento de la Guardia de Ulanos o Sajones Ulanos (Ejército Real de Prusia)
Los registros oficiales indican que el avión realizaba en una misión de reconocimiento cuando fue obligado a descender por aviones enemigos cerca Menin. El avión aterrizó intacto y los dos miembros de la tripulación fueron hechos prisioneros. Un tal Vizefeldwebel Wass se atribuyó la victoria, sin embargo, apenas hay constancia de él en cualquier lugar o en cualquier referencia.
Esta aeronave en particular era un avión obsequiado llamado "Ceilán Nº 3".

Foto del álbum de / Photo: Álbum of drakegoodman, Flickr


Textos en inglés / English translation

On February 22 is the birthday of

Hermann Waldenburg (Hermann Vogt), German designer, artist and photographer born in 1940 in Waldenburg.
He studied art in Berlin and traveled with a scholarship to Mexico and Central America, where he worked as an artist and exhibited his works. In 1968 he started using the name of his hometown as artistic name.
In 1969-70 he moved to Madrid with a scholarship, entering the Printmaking Workshop of the School of Fine Arts of San Fernando, where happen to meet a number of artists of many nationalities and creative styles, and where Hermann stood out for his great technical mastery.
In 1973-74 he trained at Villa Massimo in Rome, obtaining the Award of the Federal Republic of Germany in the III International Biennial of Graphic, Florence 1974.
In addition to his work as an artist, Waldenburg is recognized by the photographs of the Berlin Wall he made for years.
He bought a Minolta camera "just to photograph the wall", and did so until 1994 "when images became less interesting." For him, the wall is a very important part of his life, having lived its construction and subsequent fall. Documentation of graffiti made by anonymous artists of the Berlin Wall have enabled him to gather a unique testimony of this ephemeral street art, which has resulted in the book Mauer Kunst - und Objektkunst Graffiti in Berlin from 1989 to 1994.

On February 23 is the birthday of

Larry C. Price, American photojournalist born in 1954 who has won two Pulitzer Prizes: In 1981 in Spot News Photography, recognizing images from Liberia published by the Fort Worth Star-Telegram, and in 1985 for Feature Photography for images from war-torn Angola and El Salvador published by The Philadelphia Inquirer.
He received a Bachelor of Journalism degree from the University of Texas at Austin in 1977. He was a member of The Daily Texan staff during his senior year in college.
His journalism career has spanned three decades. After college, he joined the El Paso Times staff. He then worked on the news staff at the Fort Worth Star-Telegram. During that time [1979-1983], Price also was a visiting professor at the University of Texas at Austin.
In 1983, he left Fort Worth for The Philadelphia Inquirer to work as a photojournalist and later director of photography. After leaving the Inquirer in 1989, Price worked on contract for National Geographic before returning to the Fort Worth Star-Telegram as an assistant managing editor in 1991. In 1996 Price joined The Baltimore Sun photography staff. He was named assistant managing editor for photography for The Denver Post in 2000 where he remained until mid-2006. He is currently an editor for Cox Media Group in Ohio, CMG Ohio operates a converged newsroom that combines the Dayton Daily News, WHIO TV and WHIO Radio.

On February 24 is the birthday of

Richard Harrington, Canadian photographer born in 1911 in Hamburg, Germany.
He is best known for his photographs taken in the Canadian Arctic between 1948 and 1953.
He immigrated to Canada in the mid-1920s. During his career he traveled to more than 100 countries and his photographs have appeared in more than 24 books. His work has been shown at the National Archives of Canada, the Smithsonian Institution and the Museum of Modern Art.
In 2001, he was made an Officer of the Order of Canada.
He died in 2005.

On February 25 is the birthday of

Herman Puig (German Puig Paredes), Cuban pioneer of male nude photography born in 1928 in Havana.
He studied painting and sculpture in Cuba and filmed his first short "Sarna" before leaving for Paris at the age of 20 where he studied Audio Visual Techniques. In 1950 he worked for Henri Langlois director and co-founder of the Cinémathèque Française. This association lead to the foundation of the original Cinemateca de Cuba, officialised as an institution in 1948, and founded by Herman Puig and Ricardo Vigón, which would later be reborn in 1961 with the initiative of Alfredo Guevara and the then newly formed ICAIC as today's Cuba Cinemateca.
From the 60s to the 70s Puig worked in advertising as a photographer and publicity filmmaker in Spain. It was in Madrid that he first started experimenting with male nudes but was arrested in an alleged drugs affair and charged as a pornographer under the climate of the socialist government. It was at this point that he moved to Paris in an attempt to prove to Spain and the world that he was not a pornographer but an artist and was accepted with almost universal acclaim. A little later he moved to Barcelona where he remains to this day.
Herman Puig continues photographing male and female nudes past the age of 80 and was made the subject of a film by David Boisseaux-Chical about his cultural exile from Cuba. In the film he continues to affirm his dislike at being associated with the worlds of pornography and homosexuality, simply for wanting to photograph male bodies as art instead of that of women.

On February 26 is the birthday of

William M. Gallagher, American photographer born in 1923 who won the 1953 Pulitzer Prize for Photography for his photograph of presidential candidate Adlai Stevenson II. Gallagher was a photographer for 27 years with the Flint Journal in Flint, Michigan.
In 1936 he moved to Flint and graduated from St. Matthew's High School in 1943. During World War II he served in the United States Army in the signal corps, medical corps, and air corps.
Gallagher earned his first camera while in high school by selling magazines. He began his professional photography career with the Sporting Digest in Flint in 1946. The following year he moved to the Flint Journal and within a few months became a staff photographer, a position he would hold until his death. Gallagher's colleagues described him as "a boisterous, flamboyant character" who had good relationships with local police and government officials.
Gallagher snapped his Pulitzer-winning photo at a Labor Day rally in Flint Park. Democratic presidential candidate Adlai Stevenson was seated on a platform with Michigan Governor G. Mennen Williams. Gallagher, kneeling at the base of the platform, took a photo of Stevenson seated with his legs crossed, which revealed a hole in the bottom of his right shoe.
Gallagher died in 1952.

On February 27 is the birthday of

Alexeï Vassiliev, Russian photographer born in 1959. He lives in France since 1993.
Studied at the Lycée Romain Rolland and the University of the Humanities in Moscow.
Not a very orthodox young Communist – thus not to be trusted – Vassiliev could not become an interpreter, his dream at the time. After two years of military service in the Red Army, including six months with a disciplinary battalion in Siberia, he decided to earn his living working, successively, in television, radio, and then in various factories and on construction sites. In short, the classic trajectory of every Soviet who, without being an outright dissident, refuses to adhere to the official norms.
After the perestroïka, he was finally able to exercise his profession as interpreter; he also translated French mystery novels into Russian.
It was when he arrived in France fourteen years ago that photography entered his life in an altogether fortuitous way. A journalist friend asked him to replace, on the spur of the moment, a photographer who was to accompany her on an assignment. One morning in May 1995 they left for Avignon to interview the Count De Sade and to visit the château where his ancestor, the “divine Marquis,” had lived.
Encouraged to explore, alone and self-taught, almost secretly, the meanders of conceptual photography, this became the experience that changed the course of his life.

Today, February 28, is the birthday of

John Bulmer, British photographer and filmmaker born in 1938, notable for his early use of colour in photojournalism. 
He started photography when young. Although his earliest interest in it was primarily as a technology (he even built his own enlarger), he was a great admirer of Henri Cartier-Bresson as a teenager.
Bulmer studied engineering at Cambridge, where his interest in photography deepened. While still a student he had photographs published in Varsity as well as a magazine he co-founded, Image; and did photostories for the Daily Express, Queen, and Life. He also worked as an assistant to Larry Burrows and Burt Glinn. The Life story led to his expulsion from Cambridge six weeks before his finals.
On his expulsion, Bulmer attempted to get a job with the Daily Express; after three days of repeated attempts, the newspaper gave him one. He stayed for two years. After this he worked on assignments for a number of magazines: first in black and white, for Queen, Town, and Time and Tide.
Thanks in part to a wave of creative people from the north of England, the north was at the time enjoying a vogue in the south. Bulmer's first assignment there was in 1960, for Town, to spend three days photographing the fast-declining Lancashire town of Nelson and compare it with the fast-growing Watford. He found the experience eye-opening and enjoyable.

As we only have one February 29 every four years, we celebrate the anniversaries of three artist and a photograph.

On February 29 is the birthday of

Gilles Francis Charles Bensimon, French fashion photographer born in 1944, and the former International Creative Director of Elle magazine. He has also been the photographer on the reality television series America's Next Top Model.
He had advanced dyslexia so his mother said if he did something in art he could express himself better. Living in Paris, France, he joined French Elle in 1967. Two years later Bensimon helped launch American Elle, for which photographed Christy Turlington, Cindy Crawford, Naomi Campbell, Tyra Banks, Rachel Williams, Honor Fraser, Yasmin Le Bon, Elle Macpherson, and Beverly Peele.
During his tenure as International Creative Director and Head Photographer of Elle magazine, Bensimon's vision reached an estimated 20 million readers worldwide. He is well known as a celebrity photographer, with a portfolio consisting of leading models and celebrities, including Schiffer, Campbell, Turlington, Linda Evangelista, Nadège du Bospertus, Gisele Bündchen, Madonna, Gwyneth Paltrow, Sharon Stone, Keira Knightley, Beyoncé, Jennifer Lopez, Reese Witherspoon, Sarah Jessica Parker, Halle Berry and Uma Thurman. His commercial clients range from Kohl's to Saks Fifth Avenue and Maybelline to Clarins.
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Hal Gould, American photographer and gallery curator born in 1920.
He grew up on a ranch in New Mexico and left home at the age of 16. After holding a number of different jobs, he entered dentistry school, but was drafted into the army in 1940. Eventually he entered officer school. After the bombing of Pearl Harbor, he island-hopped with General Douglas MacArthur and remained in Japan during the occupation.
While Gould held many jobs during his life, including railroad-tie repairer, boxer, aviator, and painter, it was his pursuit of photography that would change his life. For nearly a quarter of a century he practised as a portrait photographer, eventually shifting into fine art photography.
Gould repeatedly asked for the Denver Art Museum to display fine art photography, but director Otto Bach refused to consider the medium. To make artistic photography available to the public, Gould and others created a venue for displaying works directly behind the Denver Art Museum—eventually this would become the gallery Camera Obscura. This is now one of the oldest galleries dedicated exclusively to fine art photography. Gould's gallery gave Sebastião Salgado his first show in America, and has been publishing the Photography in the Fine Arts Quarterly since 1983.
Hal Gould died in 2015.
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Hercules Florence (Antoine Hercule Romuald Florence), French-Brazilian painter and inventor born in 1804, known as the isolate inventor of photography in Brazil, three years before Daguerre (but six years after Nicéphore Niépce), using the matrix negative/positive, still in use. According to Kossoy, who examined Florence's notes, he referred to his process, in French, as photographie in 1834, at least four years before John Herschel coined the English word photography.
In 1832, with the help of a pharmacist friend, Joaquim Correa de Mello, Florence began to study ways of permanently fixing camera obscura images, which he named "photographia". In 1833, they settled on silver nitrate on paper, a combination which had been the subject of experiments by Thomas Wedgwood around the year 1800. Unlike Wedgwood, who was unable to make photographs of real-world scenes with his camera or render the photograms that he did produce light-fast, Florence's notebooks indicate that he eventually succeeded in doing both. Unfortunately, partly because he never published his invention adequately, partly because he was an obscure inventor living in a remote and undeveloped province, Hércules Florence was never recognized internationally as one of the inventors of photography.
He died in 1879.
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this photograph taken on February 29, 1916
Aircraft 6338, a FE2b belonging to 20 Squadron RFC (Royal Flying Corps) is examined by Uhlans (lancers) from one of the Garde Ulanen or Saxon Ulanen regiments (Royal Prusian Army)
The official records indicated the aircraft was on a reconnaissance mission when it was forced down by enemy aircraft near Menin. The aircraft landed intact and both crewmen were taken prisoner. A Vizefeldwebel Wass claimed the victory, however there is little record of him anywhere in any reference.
This particular aircraft was a presentation aircraft dubbed "Ceylon No 3".

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