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sábado, 22 de octubre de 2016

Aniversarios / Anniversaries (CXLVI) [Octubre / October 16-22]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Octubre aquí / All anniversaries for October here.
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El 16 de Octubre es el cumple de

Pierre Puget, pintor, escultor, arquitecto e ingeniero francés nacido en 1620.
A los catorce años esculpió los adornos de las galeras construidas en los astilleros de su ciudad natal, y a los dieciséis le confiaron la construcción y decoración de un buque. Poco después se fue a Italia a pie.

"Persée et Andromède / Perseo y Andrómeda / Perseus and Andromeda"
Mármol de Carrara / Carrara Marble, 320 x 106 x 114 cm., 1715. Wikimedia Commons
por encargo de Luis XIV para los Jardines de Versalles, realizada con la ayuda de Christophe Veyrier /
commissioned by Louis XIV for the Gardens of Versailles, made with the help of Christophe Veyrier.
Musée du Louvre (París, Francia / France)

Tras cuatro años allí, en 1643 regresó a Marsella, donde pintó retratos y talló las colosales figuras decorativas de los buques de guerra. Después de un segundo viaje a Italia en 1646 pintó un gran número de imágenes de Aix-en-Provence, Toulon, Cuers y La Ciotat, y esculpió un gran grupo de mármol de la Virgen y el Niño para la iglesia de Lorgues. Nicolas Fouquet empleó a Puget para esculpir un Hércules para su castillo, Vaux-le-Vicomte. Tras la caída de Fouquet en 1660, Puget se trasladó a Génova donde creó para François Sublet de Noyers su Hércules Gaulois (Museo del Louvre) y muchas otras obras. La familia Doria le dio una iglesia para construir. El Senado genovés le propuso que pintara su cámara del consejo. El deseo del artista de pintar disminuyó gradualmente ante su pasión por la escultura, y una grave enfermedad en 1665 trajo a Puget una prohibición de los médicos, que le hizo dejar a un lado el pincel definitivamente.

"Milón de Crotona / Milo of Croton", mármol / marble, 270 x 140 x 80 cm., 1671-82
Musée du Louvre (París, Francia / France)

"Milón de Crotona / Milo of Croton" (detalle / detail)

Milón de Crotona en "El Hurgador" / Milo of Croton in this blog[Aniversarios (XLVI)], [Pintando esculturas (V)]

Pero Jean-Baptiste Colbert hizo una oferta a Puget para que regresara a Francia, y en 1669 retomó su antiguo trabajo en los astilleros de Toulon. El arsenal que había construido allí, bajo las órdenes del François de Vendôme, duque de Beaufort, fue destruido por un incendio durante la construcción y fue reconstruido por otro arquitecto. Desalentado, Puget se despidió de Toulon y en 1685 regresó a Marsella, donde continuó la larga serie de esculturas para las que había sido empleado por Colbert. A pesar del favor personal que disfrutó al llegar a París en 1688 para llevar adelante la ejecución de una estatua ecuestre de Luis XIV, las intrigas de la corte fueron demasiado para él. Se vio obligado a abandonar su proyecto y retirarse a Marsella, donde permaneció hasta su muerte en 1694.

"El Fauno / The Faun", mármol / marble, 1661
© Musée des Beaux-Arts de Marseille, Claude Almodovar/Michel Vialle
Musée des Beaux-Arts (Marsella, Provenza, Francia / Marseilles, Provence, France)

Pierre Puget en "El Hurgador" / in this blog[Asonancias (XXXIII-Anexo I)], [Pintando esculturas (V)]


El 17 de Octubre es el cumple de

Cristofano Allori, retratista italiano de la escuela manierista florentina tardía, nacido en 1577 en Florencia.
Recibió sus primeras lecciones de pintura de su padre, Alessandro Allori, pero no estando satisfecho con el dibujo anatómico duro y de colores fríos de éste, entró en el estudio de Gregorio Pagani, que fue uno de los líderes de la escuela florentina tardía, bucando unir el rico colorido de los venecianos con la atención a la elaboración florentina. Allori también parece haber trabajado con Cigoli.

"Bernardo Davanzati Bostichi", c.1605. ArtUK
The Ashmolean Museum of Art and Archaeology (Oxford, Inglaterra / England)

Sus imágenes se distinguen por su estrecha adhesión a la naturaleza y la delicadeza y perfección técnica de su ejecución. Su habilidad técnica se demuestra por el hecho de que varias copias que hizo de las obras de Correggio se pensaba que eran duplicados del propio Correggio. Su meticulosidad extrema limitó el número de sus obras. Varios ejemplos pueden verse en Florencia y otros lugares.

"Judith con la cabeza de Holofernes / Judith with the Head of Holophernes"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 139 × 116 cm., c.1610-12. Wikimedia Commons
Palazzo Pitti (Florencia, Italia / Florence, Italy)

Su trabajo más famoso, en su día y ahora, es Judith con la cabeza de Holofernes. Existen al menos dos versiones de Allori, de las cuales la primera es probablemente la que se encuentra en la Colección Real Británica, fechada en 1613, con varios pentimenti. Una versión de 1620 del Palazzo Pitti de Florencia es la más conocida, y hay varias copias de estudio y de otras manos. De acuerdo con la biografía casi contemporánea de Filippo Baldinucci, el modelo de Judith era su antigua amante, la hermosa "La Mazzafirra", quien también está representada en su Magdalena. La cabeza de Holofernes es un autorretrato, y la doncella es la madre de La Mazzafirra.
Allori murió en 1621.

"Cosimo II de Médici / Cosme II de Médici, Gran Duque de la Toscana / Grand Duke of Tuscany", c.1608-18


El 18 de Octubre es el cumple de

Louis-Maurice Boutet de Monvel, pintor e ilustrador francés nacido en 1850, conocido por sus acuarelas para libros infantiles. Fue una figura importante en la ilustración de literatura infantil durante el siglo XIX.

"Portrait d'une jeune fille / Retrato de una jovencita / Portrait of a Young Girl"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 61,5 x 46 cm., 1880. Piasa

"Retrato de la Sra. / Portrait of Madame Maurice Boutet de Monvel"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 132,2 x 81,5 cm. Sotheby's

Boutet de Monvel fue un pintor académico que estudió en la Escuela de Bellas Artes en París con Alexandre Cabanel, Gustave Boulanger, Jules Joseph Lefebvre y Carolus Duran. Durante finales de 1870 expuso en el Salón de París y ganó la medalla de tercera clase en 1878 por un cuadro llamado "El Buen Samaritano".
Murió en 1913.

"Les morts et les conscrits / Los muertos y los reclutas / Death and the Conscripts"
Pluma, tinta, acuarela y aguada / pen, ink, watercolor and gouache, 43,5 x 31 cm., c.1875. Sotheby's

Maison de Guet en Kabylie / Puesto de vigilancia en la Cabilia / Watch-House in Kabylia"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 59 x 70,6 cm. Sotheby's

Boutet de Monvel en "El Hurgador" / in this blog[Arte y humor (VIII) - Referencias]


El 19 de Octubre es el cumple de

Antonio Corradini, escultor rococó veneciano nacido en 1688 (según otras fuentes el 6 de septiembre). Corradini trabajó principalmente en el Véneto, pero también realizó encargos fuera de Venecia, incluyendo Viena y Nápoles, donde murió.

"Pudicizia / Modestia / Modesty", mármol / marble, altura / height, 195 cm., 1749-52
Santa Maria della Pietà dei Sangro (Nápoles, Italia / Naples, Italy)

"Pudicizia / Modestia / Modesty" (detalle / detail)

Fue aprendiz del escultor Antonio Tarsia (1663 - c.1739), para quien trabajó probablemente durante cuatro o cinco años a partir de los catorce o quince. Más tarde se convirtió en su yerno.
Los encargos de Corradini en los años siguientes le vinieron de clientes de toda Europa del Este. En 1716-1717, completó dieciocho bustos y dos estatuas para el jardín de verano del zar ruso Pedro el Grande en San Petersburgo, y la primera de sus famosas mujeres veladas. Realizaría dos más en la ciudad en 1722.

"Pudicizia / Modestia / Modesty" (detalle / detail)

En 1723 se convirtió supuestamente en la primera persona en separar jurídicamente el arte de escultores de la profesión de los canteros, formando parte de una universidad que se estableció en 1724. Se enfrentó a la tarea de guiar a la nueva profesión artística a través de su infancia. En 1725-1726 fue nombrado curador de las leyes de la institución y se convirtió en su prior en 1727.
Murió en 1752.

"Adonis", mármol de Carrara / Carrara marble, 53,3 × 142,2 × 53,3 cm., c.1723-5
The Metropolitan Museum (MET) (Nueva York, EE.UU./ NY, USA)

La estatua fue hecha para Zaccaria Sagredo, el más importante coleccionista veneciano del s.XVIII, y fue alabada como "una de las cosas más hermosas" por Montesquieu.

"Adonis" (detalle / detail)

This statue was made for Zaccaria Sagredo, the most important collector in Venice in the eighteenth century, and it was praised as "one of the most beautiful things" by Montesquieu.

Antonio Corradini en "El Hurgador" / in this blog[Barry X Ball (Escultura)]


El 20 de Octubre es el cumple de

Johan Frederik "Frits" Thaulow, pintor impresionista noruego nacido en 1847 en Christiania, célebre por su representación naturalista de los paisajes. Murió en 1906.
Más imágenes e información en el post previo.

"Marmortrappen / Escaleras de mármol / Marble Stairs", 1903

"Fra Dieppe med elven Arques / Dieppe y el río Arques / and the Arches River", 1895

"Måneskinn i / Claro de luna en / Moonlight in Beaulieu", pastel, 44 × 53 cm., 1904

Frits Thaulow en "El Hurgador" / in this blog[Manos a la obra (XVII)]


El 21 de Octubre es el cumple de

Francesc Masriera i Manovens (Francisco Masriera), pintor figurativo y orfebre español (catalán) nacido en 1842, que fue influenciado por el orientalismo.

"En presencia del Señor / In the Presence of the Lord", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 191,5 x 93 cm., 1891.
Museu Nacional d'Art de Catalunya (Barcelona, España / Spain)

Comenzó su formación artística en el taller de su padre. Cuando tenía sólo trece años se fue a Ginebra para aprender las técnicas de la pintura al esmalte. En 1857 él y su hermano Josep (que también se convertiría en un conocido pintor) fueron aprendices en el taller de Josep Serra i Porson, un profesor de la Escuela de la Lonja, seguido en 1865 por un viaje a Londres y París, donde pueden haber trabajado un corto tiempo en los estudios de Alexandre Cabanel.

"Invierno / Winter", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 79 x 62 cm., 1882.
Museu Nacional d'Art de Catalunya (Barcelona, España / Spain)

Francesc abrió su primer estudio en 1871 y participó en la "Exposició general Catalana". Al año siguiente regresó sólo a París y estableció contacto con Goupil & Cie, una de las representaciones de arte más importantes de la época. Fue galardonado con el segundo premio en la Exposición Nacional de Bellas Artes en 1878 con su pintura "La esclava", que más tarde fue comprada por el rey Alfonso XII. En 1889 fue galardonado con una medalla en la Exposición Universal. La mayor parte de su vida estuvo activo en el negocio de joyería de la familia, Masriera e Hijos (luego Hermanos Masriera).
Entre 1882 y 1884 Josep construyó une elaborado taller en la calle Bailén, siguiendo el modelo del antiguo templo de Augusto en el Mont Tàber. Fue diseñado por Josep Vilaseca i Casanovas.

"Mora", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1880

Flanqueando la entrada estaban las estatuas de Eduardo Rosales y Marià Fortuny, creadas por Josep Reynés. Las colecciones de arte combinadas de Masriera se mantuvieron allí, y se convirtió en un importante centro cultural, con actuaciones dramáticas y también exposiciones de arte. En 1932 se convirtió en el Teatro Studium y más tarde se conectó a los edificios colindantes. Ahora es una residencia de las monjas de la "Companyia Petita del Cor Eucarístico de Jesús".
Como joyero era bien conocido por su uso de plique-a-jour, una técnica muy difícil. También fue un escritor aficionado y colaborador habitual de una "revista" semanal, El Recuerdo, creada por su hermano Josep y sus amigos, que en realidad nunca publicada.
Murió en 1902.

"Retrato de Camil·la Fabra con indumentaria griega / Portrait of Camila Fabra with Greek Clothing"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 217,5 x 87 cm., 1888
Museu Nacional d'Art de Catalunya (Barcelona, España / Spain)


Hoy, 22 de Octubre, es el cumple de 

Jean-Baptiste Auguste Clésinger, escultor y pintor francés nacido en 1814 en Besançon, en el departamento de Doubs.

"Bacante / Bacchante", mármol / marble, 56 x 200 x 82 cm., 1848.
Petit Palais (París, Francia / France)

"Bacante / Bacchante" (detalle / detail). Foto / Photo: Javier Fuentes

Su padre, Georges-Philippe, fue escultor e instruyó a Auguste en el arte. Éste expuso por primera vez en el Salón de París en 1843 con un busto del vizconde Jules de Valdahon y expuso por última vez allí en 1864. En el Salón de 1847 creó sensación con su "Mujer mordida por una serpiente", producida a partir su modelo en vivo Apollonie Sabatier (la pose es particularmente adecuada para un procedimiento de este tipo), reforzando así el escándalo con una dimensión erótica. Appolonie Sabatier fue un salonnière y amante de Charles Baudelaire y otros. La belleza de la escultura fue elogiada por Théophile Gautier:
"Clésinger ha resuelto este problema de hacer belleza sin ternura, sin afectación, sin manierismo, con una cabeza y un cuerpo de nuestro tiempo, en el que se puede reconocer su amante si es hermosa.
Clésinger también retrató a Sabatier como ella misma, en una escultura de mármol 1847 ahora en el Museo de Orsay.

"Leda et le Cygne / Leda y el cisne / Leda and The Swan", mármol / marble, 1864
Musée de Picardie (Amiens, Francia / France)

Produjo bustos de Rachel Félix y de Théophile Gautier, y una estatua de Luisa de Saboya (ahora en los jardines de Luxemburgo). Recibió la Cruz de Caballero de la Legión de Honor en 1849 y ascendió a oficial de la orden en 1864. En 1847 se casó con la hija de George Sand, Solange Dudevant. 
Al morir el compositor y pianista Frédéric Chopin, el 17 de octubre de 1849, Clésinger hizo máscara mortuoria y un vaciado de sus manos. También esculpió, en 1850, el monumento funerario de mármol blanco de Euterpe, la musa de la música, para la tumba de Chopin en el cementerio de Père Lachaise, en París.
Murió en 1883.

"Néréïde / Nereida / Nereid", mármol / marble
Musée des Beaux-Arts (Besançon, Francia / France)

Auguste Clésinger en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (LI)]


Textos en inglés / English translation

On October 16 is the birthday of

Pierre Puget, French painter, sculptor, architect and engineer born in 1620.
At the age of fourteen he carved the ornaments of the galleys built in the shipyards of his native city, and at sixteen the decoration and construction of a ship were entrusted to him. Soon after he went to Italy on foot.
After four years in Italy, in 1643 he returned to Marseille, where he painted portraits and carved the colossal figureheads of men-of-war. After a second journey to Italy in 1646 he painted a great number of pictures for Aix-en-Provence, Toulon, Cuers and La Ciotat, and sculpted a large marble group of the Virgin and Child for the church of Lorgues. Nicolas Fouquet employed Puget to sculpt a Hercules for his château, Vaux-le-Vicomte. After the fall of Fouquet in 1660, Puget moved to Genoa where he crafted for François Sublet de Noyers his Hercule Gaulois (Musée du Louvre) and many other works. The Doria family gave him a church to build. The Genoese senate proposed that he should paint their council chamber. The artist's desire to paint gradually subsided before his passion for sculpture, and a serious illness in 1665 brought Puget a prohibition from the doctors which caused him wholly to put aside the brush.
But Jean-Baptiste Colbert bade Puget return to France, and in 1669 he again took up his old work in the dockyards of Toulon. The arsenal which he had undertaken to construct there under the orders of the François de Vendôme, Duc de Beaufort, was destroyed by fire in the course of construction and was rebuilt by another architect. Disheartened, Puget took leave of Toulon, and in 1685 went back to Marseille, where he continued the long series of works of sculpture on which he had been employed by Colbert. In spite of the personal favour which he enjoyed, Puget, on coming to Paris in 1688 to push forward the execution of an equestrian statue of Louis XIV, found court intrigues too much for him. He was forced to abandon his project and retire to Marseille, where he remained till his death in 1694.

On October 17 is the birthday of

Cristofano Allori, Italian portrait painter of the late Florentine Mannerist school, born in 1577 in Florence.
He received his first lessons in painting from his father, Alessandro Allori, but becoming dissatisfied with the hard anatomical drawing and cold coloring of the latter, he entered the studio of Gregorio Pagani, who was one of the leaders of the late Florentine school, which sought to unite the rich coloring of the Venetians with the Florentine attention to drawing. Allori also appears to have worked under Cigoli.
His pictures are distinguished by their close adherence to nature and the delicacy and technical perfection of their execution. His technical skill is shown by the fact that several copies he made of Correggio's works were thought to be duplicates by Correggio himself. His extreme fastidiousness limited the number of his works. Several examples are to be seen at Florence and elsewhere.
His most famous work, in his own day and now, is Judith with the Head of Holofernes. It exists in at least two versions by Allori, of which the prime version is perhaps that in the British Royal Collection, dated 1613, with various pentimenti. A version of 1620 in the Palazzo Pitti in Florence is the best known and there are several copies by studio and other hands. According to the near-contemporary biography by Filippo Baldinucci, the model for the Judith was his former mistress, the beautiful "La Mazzafirra", who is also represented in his Magdalene, the head of Holofernes is a self-portrait, and the maid is "La Mazzafirra"'s mother.
Allori died in 1621.

On October 18 is the birthday of

Louis-Maurice Boutet de Monvel, French painter and illustrator born in 1850, best known for his watercolors for children's books. He was a major figure in nineteenth century children's literature illustration.
Boutet de Monvel was an academic painter who studied at the École nationale supérieure des Beaux-Arts in Paris under Alexandre Cabanel, Gustave Boulanger, Jules Joseph Lefebvre, and Carolus Duran. During the late 1870s he exhibited at the Salon de Paris and earned the medal of the third class in 1878 for a painting called "The Good Samaritan".
He died in 1913.

On October 19 is the birthday of

Antonio Corradini, Venetian Rococo sculptor born in 1688 (September 6 according to other sources). He worked mainly in the Veneto, but also completed commissions outside Venice, including Vienna and Naples, where he died.
He was apprenticed to the sculptor Antonio Tarsia (1663 - ca 1739), for whom he worked probably for four or five years starting at the age of fourteen or fifteen (this was the norm at the time). He later became his son-in-law.
Corradini's commissions for the next several years came from patrons all over Eastern Europe. In 1716-17, he completed eighteen busts and two statues for the summer garden of the Russian czar Peter the Great in St. Petersburg, and the first of his famous veiled women; he would complete two more in the city in 1722.
In 1723, Corradini reputedly became the first person to legally separate the art of sculptors from the profession of stonemasons, forming part of a college that was established in 1724. He was faced with the task of guiding the new artistic profession through its infancy. In 1725-26 he was appointed curator of the laws of the institution and became its prior in 1727.
He died in 1752.

On October 20 is the birthday of

Johan Frederik "Frits" Thaulow, Norwegian impressionist painter born in 1947 in Christiania, best known for his naturalistic depictions of landscape.
He was educated at the Academy of Art in Copenhagen in 1870–72, and from 1873–75 he studied with Hans Gude at the Baden School of Art in Karlsruhe.
After a stay in Skagen during the autumn of 1879, Thaulow returned to Norway in 1880. He became one of the leading young figures in the Norwegian art scene, together with Christian Krohg and Erik Werenskiold, and helped established the first National Art Exhibit (also known as Høstutstillingen or Autumn Exhibit) in 1882. Many of Thaulow's best known Norwegian scenes are from Åsgårdstrand, which had become an important center for artists and painters dating from the 1880s.
He moved to France in 1892, living there until his death in 1906. Thaulow soon discovered that the cityscapes of Paris did not suit him. His best paintings were made in small towns such as Montreuil-sur-Mer (1892–94), Dieppe and surrounding villages from (1894–98), Quimperle in Brittany in (1901) and Beaulieu-sur-Dordogne in the Corrèze département (1903).

On October 21 is the birthday of

Francesc Masriera i Manovens (Francisco Masriera), Spanish (Catalonian) figure painter and goldsmith born in 1842, who was influenced by Orientalism.
He began his artistic training in his father's workshop. When he was only thirteen, he went to Geneva to learn the techniques for painting on enamel. In 1857, he and his brother Josep (who would also become a well-known painter) were apprenticed in the workshop of Josep Serra i Porsón, a Professor at the Escola de la Llotja, followed in 1865 by a trip to London and Paris where they may have briefly worked in the studios of Alexandre Cabanel.
He opened his first studio in 1871 and participated in the "Exposició General Catalana". The following year, he returned to Paris alone and established contact with Goupil & cie, one of the most important art dealerships at that time. He was awarded second prize at the National Exhibition of Fine Arts in 1878 with his painting "La esclava" (The Slave), which was later purchased by King Alfonso XII. In 1889, he was awarded a medal at the Exposition Universelle. For most of his life, he was active in the family jewelry business, Masriera y Hijos (later, Hermanos Masrieras).
Between 1882 and 1884, he and Josep built an elaborate workshop on Bailen Street, modeled after the ancient Temple of Augustus on Mont Tàber. It was designed by Josep Vilaseca i Casanovas. Flanking the entrance were statues of Eduardo Rosales and Marià Fortuny, created by Josep Reynés. The Masriera's combined art collections were kept there and it became a major cultural center, featuring dramatic performances as well as art shows. In 1932, it became the Teatre Studium and was later connected to the adjoining buildings. It is now a residence for the nuns of the "Petita Companyia del Cor Eucarístic de Jesús".
As a jeweler, he was well-known for his use of Plique-à-jour, a notoriously difficult technique. He was also an amateur playwright and a regular contributor to a weekly "magazine", El Recuerdo, created by his brother Josep and his friends, but never actually published.
He died in 1902.

Today, October 22, is the birthday of

Jean-Baptiste Auguste Clésinger, French sculptor and painter born in 1814 in Besançon, in the Doubs department. 
His father, Georges-Philippe, was a sculptor and trained Auguste in art. He first exhibited at the Paris Salon in 1843 with a bust of vicomte Jules de Valdahon and last exhibited there in 1864. At the 1847 Salon, he created a sensation with his Woman bitten by a serpent, produced from life-casts from his model Apollonie Sabatier (the pose being particularly suitable for such a method), thus reinforcing the scandal with an erotic dimension. Appolonie Sabatier was a salonnière and the mistress of Charles Baudelaire and others. The sculpture's beauty was praised by Théophile Gautier:
"Clésinger has resolved this problem of making beauty without cuteness, without affectation, without mannerism, with a head and a body of our own time, in which can be recognised his mistress if she is beautiful."
Clésinger also portrayed Sabatier as herself, in an 1847 marble sculpture now in the Musée d'Orsay.
He produced busts of Rachel Félix and of Théophile Gautier, and a statue of Louise of Savoy (now in the Jardin du Luxembourg). He received the knight's cross of the Légion d'honneur in 1849 and rose to an officer of the order in 1864. In 1847, he married George Sand's daughter, Solange Dudevant.
At the death of the composer-pianist Frédéric Chopin on 17 October 1849, Clésinger made Chopin's death mask and a cast of his hands. He also sculpted, in 1850, the white marble funerary monument of Euterpe, the muse of music, for Chopin's grave at the Père Lachaise Cemetery, in Paris.
He died in 1883.

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