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sábado, 12 de noviembre de 2016

Aniversarios (CXLIX) [Noviembre / November 6-12]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Noviembre aquí / All anniversaries for November here.
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El 6 de Noviembre es el cumple de

Corneille Henri Theunissen, escultor francés nacido en 1863 en Anzin. Fue el hermano de Paul Ludovic Theunissen (1873-1931), otro renombrado escultor.

"La souris du fond, Retrato de / Portrait of Jules Mousseron"
Musée de Denain (Francia / France). Wikimedia Commons

"Rêverie au champ / Ensueño en el campo / Daydream at the Countryside"
Bronce con pátina marrón / bronze with brown patina, alto / height: 14 1/4"
Fundición / Foundry Susse Frères. Sotheby's

Asistió a la escuela primaria de la calle de la iglesia de Anzín, y fue alumno de Jules Cavelier en la Escuela de Bellas Artes de París. Obtuvo el segundo gran Premio de Roma en 1888 por su "Oreste au tombeau d’Agamemnon / Orestes en la tumba de Agamenón".
En 1902 fue condecorado con la Legión de honor.
Murió en 1931.

"Eugène Motte, industrial y alcalde de Roubaix entre / Industrialist and Major of Roubaix (1902-1912)"
Yeso patinado / patinated plaster, 1893. Wikimedia Commons
Musée d'Art et d'Industrie, "La Piscine" (Roubaix, Francia / France) Foto / Photo: F. Lamiot.

"Eugène Motte, industrial y alcalde de Roubaix entre / Industrialist and Major of Roubaix (1902-1912)"
Vista parcial, perfil / Partial view, profile Wikimedia Commons


El 7 de Noviembre es el cumple de

Àngeles Santos Torroella, pintora catalana nacida en 1911 en Portbou, España. Fue hermana del poeta y crítico de arte Rafael Santos Torroella. Se casó con el pintor Emili Grau Sala. Su hijo es el pintor Julià Grau Santos. En 2005 recibió la Creu de Sant Jordi.

"Autorretrato / Self Portrait", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 62 x 44 cm., 1928
Museo Reina Sofía (Madrid, España / Spain)

Se inició en el dibujo y la pintura a los catorce años durante su etapa colegial en el internado de las Esclavas Concepcionistas de Sevilla. Dos años más tarde se trasladó con sus padres a Valladolid, ciudad donde recibió clases del pintor italiano Cellino Perotti.

"Un mundo / A World", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 290 x 310 cm., 1929
Museo Reina Sofía (Madrid, España / Spain)

En 1931 presentó una exposición individual en París. En 1932 participó en el Colectivo de Artistas Ibéricos en Copenhague y París. En 1933 fue invitada a la exposición en el Instituto Carnegie en Pittsburgh, EE.UU., y en 1936 figuró en el pabellón español en la Bienal de Venecia. Fue presentada en Barcelona por primera vez en 1935 en Syra Galleries.

"Tertulia (inicialmente El cabaret / initally The Cabaret)", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 130 x 193 cm., 1929
Museo Reina Sofía (Madrid, España / Spain)

Sus primeras obras están a caballo entre el surrealismo y el expresionismo, luego se decantó hacia el postimpresionismo con temas de paisaje e interiores. Su pintura más importante es "Un mundo", un óleo de gran formato que representa un extraño mundo surrealista.
Murió en 2013.

"Niños y plantas / Children and Plants", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 141 x 126 cm., 1930
Museo Reina Sofía (Madrid, España / Spain)


El 8 de Noviembre es el cumple de

Charles Henry Buckius Demuth, acuarelista estadounidense nacido en 1935, que se volvió hacia el óleo a finales de su carrera, desarrollando un estilo de pintura conocido como Precisionismo.
"Busca en la historia del arte estadounidense", escribió Ken Johnson en The New York Times, "y descubrirás algunas acuarelas más bellas que las de Charles Demuth. Combinando observación botánica exigente y abstracción cubista, sus acuarelas de flores, frutas y verduras tienen una vivacidad mágica y una sensualidad casi impactante ".

"Autorretrato / Self-Portrait", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 26 1/16" x 18", 1907
The Demuth Museum (Lancaster, Filadelfia, EE.UU./ PA, USA)

Demuth fue un residente de toda la vida de Lancaster, Pennsylvania. El hogar que compartió con su madre es ahora el Museo Demuth, donde se muestra su obra. Se graduó de la Academia Franklin & Marshall antes de estudiar en la Universidad de Drexel y en la Academia de Bellas Artes de Filadelfia (PAFA). Mientras era estudiante en la PAFA, participó en un programa en la Academia y también se reunió con William Carlos Williams en su pensión. Se hicieron amigos rápidamente y se mantuvieron cerca durante el resto de sus vidas.

"Vi la cifra 5 en oro / I Saw the Figure 5 in Gold", óleo, grafito, tinta y pan de oro sobre paperboard /
oil, graphite, ink, and gold leaf on paperboard (Upson board), 90,2 x 76,2 cm., 1928
The Metropolitan Museum of Art (Nueva York, EE.UU./ NYC, USA)

Demuth estudió más tarde en la Academia Colarossi y en la Académie Julian en París, donde se convirtió en parte de la escena artística vanguardista. La comunidad artística parisina aceptó la homosexualidad de Demuth. Después de su regreso a América, Demuth conservó aspectos del cubismo en muchas de sus obras.
Murió en 1935.

"En el vodevil (Bailarina con coro) / In Vaudeville (Dancer with Chorus)"
Acuarela y grafito sobre papel velo blanco / watercolor and graphite on off-white wove paper, 33,5 x 20,6 cm., 1918
Philadelphia Museum of Art (Filadelfia, EE.UU./ PA, USA). Wikimedia Commons


El 9 de Noviembre es el cumple de

Knut Magnus Enckell, pintor simbolista finlandés nacido en 1870. Al principio pintó con una paleta tenue, pero a partir de 1902 utilizó colores cada vez más brillantes. Fue un miembro destacado del grupo de pintores coloristas 'Septem'.

"Fauno despertando / Awakening Faun", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 65 × 81 cm., 1914
Ateneumin taidemuseo (Helsinki, Finlandia / Finland). Wikimedia Commons

En 1889, a los 19 años, comenzó sus estudios artísticos en Helsinki, en la Escuela de Dibujo de la Asociación Finlandesa de Arte, pero abandonó y continuó sus estudios en privado con Gunnar Berndtson. Enckell fue el primer artista finlandés que rompió con el naturalismo, que era el estilo establecido durante su educación en Helsinki 1889-1891.

"Lukusali / Sala de lectura / Reading Room", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 125 × 180 cm., 1899
Ateneumin taidemuseo (Helsinki, Finlandia / Finland). Wikimedia Commons

En 1891 fue a París por primera vez, donde se convirtió en estudiante de Jules-Joseph Lefebvre y Jean-Joseph Benjamin-Constant en la Académie Julian. Allí fue atraído por el movimiento simbolista, y fue influenciado por el pintor Pierre Puvis de Chavannes, así como por la literatura simbolista.
Durante una estancia en Bretaña hizo dos pinturas en colores separados: Autorretrato y Mujer Bretona. Se entusiasmó con el Renacimiento y con el idealimo e ideas místicas de Sâr Péladan, de quien tomó el estandarte andrógino de belleza que aplicó en su obra.

"Los oyentes de música / The Listeners of Music", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 93 x 80 cm., 1897    
Ateneumin taidemuseo (Helsinki, Finlandia / Finland). Link

Durante su segunda estancia en París en 1893, pintó El Despertar, en el que utilizó una composición rigurosa y colores transparentes para sugerir una atmósfera espiritual. A través del contacto con los artistas suecos O. Sager-Nelson e I. Agueli, profundizó su interés en el misticismo.
En 1894 y 1895 Enckell viajó a Milán, Florencia, Ravenna, Siena y Venecia, donde sus conflictos interiores se reflejaron en su arte. En 1898 enseñó técnicas de fresco y témpera en Florencia, estudiando la obra de Masaccio y Fra Angelico.
Los años en Italia dieron a su obra una mayor gama de colores y una base más optimista.
Murió en 1925.

"Vista de / View of Porvoo", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 125 × 180 cm., 1899. 
Suomen Kansallisgalleria (Helsinki, Finlandia / Finland). Wikimedia Commons


El 10 de Noviembre es el cumple de

Sir Jacob Epstein, escultor británico nacido en 1880 en Estados Unidos, que contribuyó significativamente a la escultura moderna. Se trasladó a Europa en 1902, convirtiéndose en ciudadano británico en 1911. A menudo producía obras polémicas que desafiaban los tabúes sobre lo que era apropiado para las obras de arte públicas. También hizo pinturas y dibujos y expuso su obra con frecuencia.

"Albert Einstein", bronce / bronze, 53,6 x 29,3 x 25,4 cm., 28 kg, 1933
Tate Gallery (Londres, Reino Unido / London, UK)

"Albert Einstein" (vista lateral / side view)

Albert Einstein en "El Hurgador" / in this blog: [Todos los enlaces / All Links]

De adolescente estudió arte en Nueva York, haciendo bocetos de la ciudad y se unió a la Liga de Estudiantes de Arte de Nueva York en 1900. Para ganarse la vida trabajaba en una fundición de bronce de día, estudiando dibujo y modelado escultórico por la noche.

"Segundo retrato de Pandit Nehru (busto) / Second Portrait of Pandit Nehru (bust)"
Bronce con pátina verde / bronze with a green patina, alto / high 39,4 cm.
Concebido en octubre de 1948 / conceived in October 1948Christie's

Sri Pandit Jawaharlal Nehru en "El Hurgador" / in this blog: [Aniversarios Fotografía (CLIV)]

En Europa estudió en París en la Académie Julian y en la École des Beaux-Arts. Se estableció en Londres en 1905. Muchas de las obras de Epstein fueron esculpidas en sus dos casitas en Loughton, Essex, donde vivía.

"Joseph Conrad", bronce / bronze. Joe Blogs

Joseph Conrad en "El Hurgador" / in this blog: [Aniversarios Fotografía (CCXLII)]

"George Bernhard Shaw", bronce / bronzeJoe Blogs

En Londres se involucró con la multitud artística y bohemia. Rebelándose contra el arte adornado, bonito, hizo formas atrevidas, a menudo ásperas y masivas de bronce o de piedra. Su escultura se distingue por su vigoroso y tosco realismo. Vanguardista en concepto y estilo, sus obras a menudo resultaron chocantes al público. Esto no sólo fue resultado de su contenido sexual (a menudo explícito), sino también porque abandonaron deliberadamente las convenciones de la escultura griega clásica favorecidas por los escultores académicos europeos para experimentar en cambio con la estética de tradiciones artísticas tan diversas como las de la India, África Occidental y las Islas del Pacífico.
Murió en 1959.
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"Noche y Día", parte de la fachada de la Estación de la calle St. James, Londres /
"Night and Day", part of the facade at St James Street Station, London
Portland Stone. Descubiertas en / unveiled in 1928. Distorted

"Día / Day", 1928. © TfL from the London Transport Museum collection

"Noche / Night", 1928. © TfL from the London Transport Museum collection. 

Jacob Epstein de pie frente a la escultura "Noche", en 55 Broadway /
standing next to Night sculpture on 55 Broadway
© TfL from the London Transport Museum collection.

Esculpidas para la sede del Metro de Londres en Broadway 55, en Londres, cuando fueron descubiertas la desnudez gráfica de las esculturas resultó demasiado chocante para los londinenses de los años '20. Los periódicos comenzaron una campaña para que las estatuas fueran retiradas, e incluso el director de una compañía se ofreció a pagar los costes.
Frank Pick, el director del Metro de Londres por aquél entonces, asumió toda la responsabilidad y ofreció su dimisión debido al escándalo. Al final, Epstein estuvo de acuerdo en quitar un par de pulgadas del pene de la figura más pequeña del "Día", y finalmente las protestas se desvanecieron.

Carved for London Underground's Headquarters at 55 Broadway, London, when they were unveiled, the graphic nudity of the sculptures was just too shocking for Londoners in the 1920s. Newspapers started a campaign to have the statues removed and one company director even offered to pay the cost.
Frank Pick the managing director of London Underground at the time took overall responsibility and offered his resignation over the scandal. In the end, Epstein agreed to remove a couple of inches from the penis of the smaller figure on Day and ultimately the furore died down.


El 11 de Noviembre es el cumple de

Jean-Édouard Vuillard, pintor y grabador francés nacido en 1868, asociado con los Nabis.

"Deux ouvrières dans l'atelier de couture / Dos obreras en el taller de costura / Two Seamstresses in the Workroom"
Óleo sobre cartón / oil on millboard, 13,3 x 19,4 cm., 1893. National Gallery (Edinburgh, Esocia / Scotland). Wikimedia Commons

En 1885 Vuillard abandonó el liceo Condorcet. Siguiendo el consejo de su amigo más cercano, Roussel, rechazó una carrera militar y se unió a él en el estudio del pintor Diogène Maillart. Allí Roussel y Vuillard recibieron los rudimentos de la formación artística. De 1886 a 1888 estudió en la Académie Julian. En 1887, después de tres intentos fallidos, Vuillard pasó el examen de ingreso para la École des Beaux-Arts.

"Autorretrato con 21 años / Self-Portrait, Aged 21", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 22,2 x 17,4 cm.
National Gallery of Art (Washington, EE.UU./ USA). Wikimedia Commons

En 1890, año en que conoció a Pierre Bonnard y Paul Sérusier, se había unido a los Nabis, un grupo de estudiantes de arte inspirados en el sintetismo de Gauguin. Él contribuyó a sus exposiciones en la galería de Le Barc de Boutteville, y compartió más adelante un estudio con su compañero Nabis Bonnard y Maurice Denis.
En 1898 Vuillard visitó Venecia y Florencia. Al año siguiente hizo un viaje a Londres. Más tarde fue a Milán, Venecia y España. También viajó en Bretaña y Normandía.
Expuso por primera vez en el Salon des Indépendants de 1901, y luego en el Salon d'Automne en 1903.

"Les deux écoiliers / Dos escolares / Two Schoolchildren"
Pintura a la cola sobre lienzo / glue paint on canvas, 214 x 93 cm., 1894
Musées Royaux des Beaux Arts (Bruselas, Bélgica / Brussels, Belgium). Wikimedia Commons

En sus pinturas y piezas decorativas, Vuillard representaba principalmente interiores, calles y jardines. Marcado por un humor apacible, están ejecutadas en una gama delicada de colores suaves, borrosos, característicos de su arte. Viviendo con su madre, una modista, hasta los sesenta años, Vuillard estaba muy familiarizado con los espacios interiores y domésticos. Gran parte de su arte refleja esta influencia, en gran medida decorativa y a menudo representando patrones muy intrincados.
Murió en 1940.

"Théodore Duret", óleo sobre cartón, sobre madera / oil on cardboard on wood, 95,2 x 74,8 cm., 1912
National Gallery of Art (Washington, EE.UU./ USA). Wikimedia Commons

Jean-Édouard Vuillard en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (LXVI)]


Hoy, 12 Noviembre, es el cumple de

Martín Rico y Ortega, pintor español de paisajes y paisajes urbanos nacido en 1833.
Rico fue uno de los artistas más importantes de la segunda mitad del siglo XIX en su país natal, y gozó de un amplio reconocimiento internacional, especialmente en Francia y Estados Unidos. Desde sus primeros trabajos pintados en el campo montañoso fuera de Madrid, hasta las obras posteriores que pintó en París y Venecia, a lo largo de su vida Rico se mantuvo fiel a su amor por la pintura al aire libre, a pesar de su estilo artístico en evolución.

"La Torre de las Damas / Tower of the Ladies, Alhambra de Granada"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 62,5 x 39 cm., 1871-72
Museo del Prado (Madrid, España / Spain)

"Un Paisaje del Guadarrama / A Guadarrama Landscape", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 69 × 100 cm., 1858.
Museo del Prado (Madrid, España / Spain)

Recibió su primera instrucción formal en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, donde estudió con Jenaro Pérez Villaamil, el primer profesor de pintura de paisaje de la Academia. Bajo la tutela de éste, las primeras obras de Rico lo muestran influenciado por el romanticismo, estilo por el que su maestro era conocido.
En 1860, después de haber recibido una beca patrocinada por el gobierno, Rico se trasladó a París para continuar sus estudios.

Lavanderas de la Varenne / Washerwomen of La Varenne", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 85 x 160 cm., 1865
Museo del Prado (Madrid, España / Spain)

Una vez en Francia, Rico buscó inspiración en los artistas de la escuela de Barbizon, y Charles-François Daubigny en particular. Sus paisajes de esta década representan así el campo francés y suizo, realizados en un estilo completamente realista. A invitación de su buen amigo y colega Marià Fortuny, Rico se trasladó a la ciudad sureña de Granada, uniéndose a Fortuny y a su esposa Cecilia, así como al pintor Ricardo de Madrazo. Su época en Andalucía fue, según sus memorias, uno de sus períodos más felices, y también uno de sus más productivos artísticamente.

"Sierra del Guadarrama", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1870. Wikimedia Commons
Pintado probablemente desde la vertiente sur de los Montes Carpetanos, en el interior del Valle del río Lozoya /
Probably painted from the southern slope of Carpetanos Mounts, inside the Valley of Lozoya River.
Newark Museum (New Jersey, EE.UU./ NJ, USA)

Sin embargo el descubrimiento de Venecia por parte de Rico en 1873 condujo a la perfección de su estilo artístico y a la creación de muchas de sus obras más emblemáticas. Desde este primer viaje hasta su muerte treinta y seis años más tarde, Rico pasó cada verano, con la excepción de uno, trabajando en la "Ciudad de la Luz" italiana.
Murió en 1908.

"Patio del palacio de los Dux de Venecia / Courtyard of the Palace of the Dux of Venice"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 141 x 81 cm., 1883
Fundación / Foundation Banco Santander (España / Spain). Wikimedia Commons


Textos en inglés / English translation

On November 6 is the birthday of

Corneille Henri Theunissen, French sculptor born in 1863 in Anzin. He was the brother of Ludovic Paul Theunissen (1873-1931), another renowned sculptor.
He attended primary school in Church Street Anzin, and was a student of Jules Cavelier at the School of Fine Arts in Paris. He won second Grand Prix de Rome in 1888 for his "Oreste au tombeau d'Agamemnon / Orestes at the tomb of Agamemnon".
In 1902 he was awarded the Legion of honor.
He died in 1931.

On November 7 is the birthday of

Àngeles Santos Torroella, Catalan painter born in 1911 Portbou, Spain. She was the sister of the poet and art critic Rafael Santos Torroella. She married the painter Emili Grau Sala. Her son is the painter Julià Grau Santos. In 2005 she received the Creu de Sant Jordi.
She started drawing and painting at fourteen during his collegiate stage in the boarding of the Handmaids Concepcionistas of Seville. Two years later she moved with her parents to Valladolid, where she was taught by Italian painter Cellino Perotti.
In 1931 she presented a solo exhibition in Paris. In 1932 she participated in the Iberian Artists Collective in Copenhagen and Paris. In 1933 she was invited to the exhibition at the Carnegie Institute in Pittsburgh (US) and on 1936 she figured of the Spanish Pavilion at the Venice Biennale. She was presented in Barcelona for the first time in 1935 at Syra Galleries.
Her early works are halfway between surrealism and expressionism, then she decided to post-impressionism themed landscape and interiors. Her most important painting is "A world", a large format oil represents a strange surreal world (Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia).
She died in 2013.

On November 8 is the birthday of

Charles Henry Buckius Demuth, American watercolorist born in 1935, who turned to oils late in his career, developing a style of painting known as Precisionism.
"Search the history of American art," wrote Ken Johnson in The New York Times, "and you will discover few watercolors more beautiful than those of Charles Demuth. Combining exacting botanical observation and loosely Cubist abstraction, his watercolors of flowers, fruit and vegetables have a magical liveliness and an almost shocking sensuousness."
Demuth was a lifelong resident of Lancaster, Pennsylvania. The home he shared with his mother is now the Demuth Museum, which showcases his work. He graduated from Franklin & Marshall Academy before studying at Drexel University and at Philadelphia's Pennsylvania Academy of Fine Arts. While he was a student at PAFA, he participated in a show at the Academy, and also met William Carlos Williams at his boarding house. The two were fast friends and remained close for the rest of their lives.
He later studied at Académie Colarossi and Académie Julian in Paris, where he became a part of the avant garde art scene. The Parisian artistic community was accepting of Demuth's homosexuality. After his return to America, Demuth retained aspects of Cubism in many of his works.
He died in 1935.

On November 9 is the birthday of

Knut Magnus Enckell, Finnish symbolist painter born in 1870. At first he painted with a subdued palette, but from 1902 onwards used increasingly bright colors. He was a leading member of the 'Septem' group of colorist painters.
In 1889, at the age of 19, he began his artistic studies in Helsinki, at the Drawing School of the Finnish Art Association, but he dropped out and continued his studies privately under Gunnar Berndtson. Enckell was the first Finnish artist to break with Naturalism, which was the established style during his education in Helsinki 1889-1891.
In 1891 he went to Paris for the first time, where he became a student of Jules-Joseph Lefebvre and Jean-Joseph Benjamin-Constant at the Académie Julian. There he was drawn to the Symbolist movement, and was influenced by the painter Pierre Puvis de Chavannes as well as Symbolist literature.
During a stay in Brittany he made two paintings in spare colors: Self-Portrait and Breton Woman. He was enthusiastic about the Renaissance and about the idealistic and mystical ideas Sâr Péladan, from whom he took the androgynous standard of beauty which he applied in his work.
During his second stay in Paris in 1893, he painted The Awakening, in which he used a rigorous composition and transparent colors to suggest a spiritual atmosphere; and, through contact with the Swedish artists, O. Sager-Nelson and I. Agueli, he deepened his interest in mysticism.
In 1894 and 1895 Enckell traveled to Milan, Florence, Ravenna, Siena and Venice, where his inner conflicts were reflected in his art. In 1898 he taught himself fresco and tempera techniques in Florence, by studying the work of Masaccio and Fra Angelico.
The years in Italy gave his work a greater range of colors and a more optimistic foundation. 
He died in 1925.

On November 10 is the birthday of

Sir Jacob Epstein, British sculptor born in 1880, who helped pioneer modern sculpture. He was born in the United States, and moved to Europe in 1902, becoming a British citizen in 1911. He often produced controversial works which challenged taboos on what was appropriate subject matter for public artworks. He also made paintings and drawings, and often exhibited his work.
He studied art in his native New York as a teenager, sketching the city, and joined the Art Students League of New York in 1900. For his livelihood, he worked in a bronze foundry by day, studying drawing and sculptural modelling at night.
In Europe he studied in Paris at the Académie Julian and the École des Beaux-Arts. He settled in London in 1905. Many of Epstein's works were sculpted at his two cottages in Loughton, Essex, where he lived.
In London, Epstein involved himself with a bohemian and artistic crowd. Revolting against ornate, pretty art, he made bold, often harsh and massive forms of bronze or stone. His sculpture is distinguished by its vigorous rough-hewn realism. Avant-garde in concept and style, his works often shocked his audience. This was not only a result of their (often explicit) sexual content, but also because they deliberately abandoned the conventions of classical Greek sculpture favoured by European Academic sculptors to experiment instead with the aesthetics of art traditions as diverse as those of India, West Africa, and the Pacific Islands.
He died in 1959.

On November 11 is the birthday of

Jean-Édouard Vuillard, French painter and printmaker born in 1868, associated with the Nabis.
In 1885, Vuillard left the Lycée Condorcet. On the advice of his closest friend, Roussel, he refused a military career and joined Roussel at the studio of painter Diogène Maillart. There, Roussel and Vuillard received the rudiments of artistic training. From 1886 to 1888, he studied at the Académie Julian. In 1887, after three unsuccessful attempts, Vuillard passed the entrance examination for the École des Beaux-Arts
By 1890, the year in which Vuillard met Pierre Bonnard and Paul Sérusier, he had joined the Nabis, a group of art students inspired by the synthetism of Gauguin. He contributed to their exhibitions at the Gallery of Le Barc de Boutteville, and later shared a studio with fellow Nabis Bonnard and Maurice Denis.
In 1898 Vuillard visited Venice and Florence. The following year he made a trip to London. Later he went to Milan, Venice and Spain. Vuillard also traveled in Brittany and Normandy.
Vuillard first exhibited at the Salon des Indépendants of 1901 and at the Salon d'Automne in 1903.
In his paintings and decorative pieces, Vuillard depicted mostly interiors, streets, and gardens. Marked by a gentle humor, they are executed in the delicate range of soft, blurred colors characteristic of his art. Living with his mother, a dressmaker, until the age of sixty, Vuillard was very familiar with interior and domestic spaces. Much of his art reflected this influence, largely decorative and often depicting very intricate patterns.
He died in 1940.

Today, November 12, is the birthday of

Martín Rico y Ortega, Spanish painter of landscapes and cityscapes born in 1833.
Rico was one of the most important artists of the second half of the nineteenth century in his native country, and enjoyed wide international recognition as well, especially in France and the United States. From his earliest works painted in the mountainous countryside outside of Madrid to the later works he painted in Paris and Venice, throughout his life Rico stayed true to his love of painting en plein-air, despite his evolving artistic style.
He received his earliest formal training at the city’s Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, where he studied under Jenaro Pérez Villaamil, the Academy’s first professor of landscape painting. Under the tutelage of Pérez Villaamil, Rico’s earliest works show him influenced by Romanticism, the style for which his teacher was known.
In 1860, having been awarded a government-sponsored scholarship, Rico moved to Paris to continue his studies.
Once in France, Rico looked to the artists of the Barbizon school for inspiration, and Charles-François Daubigny in particular. His landscapes from this decade thus depict the French and Swiss countryside in a fully accomplished Realist style. At the invitation of his good friend and colleague Marià Fortuny, Rico moved to the southern city of Granada, joining Fortuny and his wife Cecilia, as well as the painter Ricardo de Madrazo. His time in Andalucía was, according to his memoirs, one of his happiest, and also one of his most artistically productive periods.
It was Rico’s discovery of Venice in 1873, however, that led to the perfection of his artistic style and the creation of many of his most emblematic works. From this first trip until his death thirty-six years later, Rico spent every summer with the exception of one working in the Italian "City of Light".
He died in 1908.

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