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lunes, 21 de junio de 2021

Arte y odontología / Art and Dentistry (IV) - Fuera de Europa / Outside Europe

Lo que en sus inicios fue una propuesta de Shirley Rebuffo para dedicar un post al arte relacionado con la odontología, se ha convertido, gracias a minuciosas búsquedas de material en la red (una cosa lleva a la otra) en una miniserie en la que recopilamos obras de carácter artístico en la que se representan diferentes elementos relacionados con esta disciplina. Sin ánimo de ser extraordinariamente exhaustivos en el análisis, nos interesa presentar una selección de registros visuales en los que de alguna manera se trata el tema, centrándonos básicamente en la pintura y algunas otras representaciones gráficas de interés.
El material presentado hasta ahora en la serie proviene en su mayor parte de Europa. En este cuarto capítulo les proponemos una selección de obras creadas en el resto del mundo.
Información biográfica en inglés de artistas de nueva incorporación al blog, al final del post.

What in its beginnings was a proposal by Shirley Rebuffo to dedicate a post to art related to dentistry, has become, thanks to meticulous searches for material on the net (one thing leads to another) in a miniseries in which we compile works of an artistic nature in which different elements related to this discipline are represented. Without wishing to be extraordinarily exhaustive in the analysis, we are interested in presenting a selection of visual records in which the subject is dealt with in some way, focusing basically on painting and some other graphic representations of interest.
The material presented so far in the series comes mostly from Europe. In this fourth chapter we propose a selection of works created in the rest of the world.
Biographical information in English of new artists added to the blog at the end of this post.
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* África *

Georges Lilanga di Nyama
(Kikwetu, Distrito Masari, Región de Mtwarea /
Masari District, Mtwarea Region, Tanzania, 1934 - Dar es Salaam, 2005)

"En el dentista / At the Dentist", 1986. Kunst Transit Berlin

Georges Lilanga di Nyama es un artista tanzano considerado de los más influyentes influyentes de África Oriental.
Nacido en un pequeño pueblo cerca de la frontera con Mozambique, aprendió el oficio de tallista makombe a una edad temprana. En 1970 se fue a Dar es Salaam, donde primero trabajó como ayudante en el taller de escultura de su tío Augostino Malaba y más tarde consiguió un trabajo como vigilante nocturno en el "Nyumba ya Sanaa" (hoy Centro Cultural Nyerere). Aquí tuvo sus primeras oportunidades de trabajar como artista. También conoció a los pintores de la Escuela de Tingatinga, cuyas coloridas pinturas cuadradas de los "Cinco Grandes" inspiraron al recién llegado. Lilanga comenzó a trabajar en este estilo. Al igual que sus modelos, realizó dibujos sobre piel de cabra y pinturas al óleo sobre paneles cuadrados de madera, pero amplió el repertorio con figuras y escenas de la mitología africana y de la vida cotidiana.
En 1977, logró su gran avance cuando un centenar de sus cuadros se mostraron en una exposición africana en Washington DC. En Nueva York, donde presentó sus obras en las esquinas, atrajo la atención de la escena del grafiti de la ciudad. Se dice que Keith Haring debe la inspiración de sus figuras a Georges Lilanga. Tras este acontecimiento, su reconocimiento internacional creció tanto que creó su propio estudio, a semejanza de los artistas de la Edad Media, con numerosos empleados para satisfacer la demanda de sus obras. Por lo tanto, muchos de los cuadros y esculturas que Lilanga dibujó con su nombre deben describirse como creaciones del taller de Lilanga, no como obras producidas por su propia mano.
Murió en 2005.

"Fase I (En el dentista) / Stage I (At the Dentist)", 1986. Kunst Transit Berlin

Malangatana Valente Ngwenya
(Matalana, Marracuene, África Oriental Portuguesa [Moçambique] /
Portuguese Mozambique, 1936 - Matosinhos, Oporto, Portugal, 2011)

Malangatana Ngwenya

Malangatana Valente Ngwenya fue un artista plástico y poeta mozambiqueño. fue un artista de renombre internacional que experimentó en una amplia gama de obras de distintos medios, desde dibujo, murales, cerámica y escultura, hasta la poesía y la música.
En su juventud, asistió a escuelas misioneras y colaboró con su madre en el campo. A los 12 años se mudó a la ciudad de Lourenço Marques (en la actualidad Maputo), donde trabajó como "moleque" (cuidador de niños, especialmente para entretenerlos con juegos). En 1953 trabajó como pelotero en un club de tenis, lo que le permitió continuar su educación e ir a clases en la noche.
En 1960 se convirtió en artista profesional, gracias al apoyo recibido del arquitecto portugués Pancho Guedes, quien le entregó un lugar donde poner su taller. Augusto Cabral, miembro del club de tenis, le entregó materiales y lo ayudó a vender sus obras de arte.
En 1964 fue detenido por la PIDE, policía secreta portuguesa, quien lo vinculaba con el Frente de Liberación de Mozambique (Frelimo). Después de estar en presidio dieciocho meses, fue liberado porque no se pudo comprobar su vinculación. Desde esa fecha su obra reflejó la situación política de su país. Con la llegada de la paz en 1992 y las elecciones en 1994, su estilo comenzó a reflejar un periodo más optimista de la historia de Mozambique.
Fue diputado del Partido Frelimo desde 1990 hasta 1994 y uno de los miembros del Frelimo en la Asamblea Municipal de Maputo.
Murió en 2011.

"El dentista / The Dentist". Instagram

Malangatana Ngweya en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (CLII-1)]

Abdelaziz Haounati "Zi Hounti"
(المغرب‎ / Marruecos / Morocco, 1986-)
en / at Casablanca

"Dentiste / Dentista / Dentist", acuarela sobre papel / watercolor on canvas, 35" x 26,4", 2013. Saatchi

Abdelaziz Haounati ("Zi Hounti") se crió en un pequeño pueblo de la región sur de Marruecos. Tras perder a su madre por el nacimiento de su hermano, sus aptitudes y habilidades naturales como artista comenzaron a tomar forma y a moldearlo. A pesar de la falta de apoyo a sus esfuerzos artísticos por parte de su familia, siguió esforzándose y dejó su casa a la tierna edad de 15 años para dedicarse al arte. Sus cuadros presentan retratos vibrantes y enérgicos de personas marroquíes en un estilo semifigurativo. Los sujetos de Hounti están llenos de intensas emociones, que se comunican a través de expresiones faciales indescriptibles, posturas corporales asimétricas y una brillante paleta de colores.
Zi viaja constantemente de ciudad en ciudad, buscando la inspiración y estudiando la vida y el estado de ánimo de la gente de su país. Su arte es testigo del cambio de cada ciudad, que pasa de una época clásica tradicional a una moderna contemporánea, y aunque este cambio puede ser a veces peligroso para la gente del norte de África, su obra muestra que hay una manera de preservar la autenticidad de esta región mientras se adapta al ritmo del mundo.
En 2016 se trasladó del tranquilo pueblo donde vivía a la ciudad de Casablanca, con el deseo de experimentar y explorar un nuevo urbanismo. Su arte comenzó a tomar forma, influenciado por la arquitectura moderna que encontró allí. Hounti trabaja ahora en proyectos de identidad de marcas culturales, esforzándose por identificar los elementos y las claves que representan la cultura de Marruecos y del norte de África.
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* 日本 / Japón / Japan *

Utagawa Kuniyoshi
歌川 國芳
(江戸 [東京都], 武蔵の国, 日本 /
Edo [Tokio], Provincia de Musashi, Japón /
Edo [Tokyo], Musashi Province, Japan, 1798 - 1861)

"きたいなめい医 難病療治 (Kitai na meii nanbyô ryôji) /
El Médico Maravilloso trata enfermedades serias /
The Marvelous Doctor Treats Serious Diseases" (tríptico vertical / vertical triptych)
Grabado en madera (nishiki-e); tinta y color sobre papel /
woodblock print (nishiki-e); ink and color on paper, 37,7 x 76,3 cm., 1850.
Museum of Fine Arts (Boston, Massachusetts, EE.UU./ MA, USA)

Utagawa Kuniyoshi (歌川 國芳) fue uno de los últimos grandes maestros del estilo japonés ukiyo-e de grabados en madera y pintura. Fue miembro de la escuela de Utagawa.
La gama de temas de Kuniyoshi incluía muchos géneros: paisajes, mujeres hermosas, actores de Kabuki, gatos y animales míticos. Es conocido por sus representaciones de las batallas de los legendarios héroes samurais. Su obra incorporó aspectos de la representación occidental en la pintura de paisajes y la caricatura.
Era hijo de un tintorero de seda, Yanagiya Kichiyemon, originalmente llamado Yoshisaburō. Al parecer ayudó en el negocio de su padre como diseñador de patrones, y algunos han sugerido que esta experiencia influyó en su rico uso del color y de los patrones textiles en los grabados. Se dice que Kuniyoshi quedó impresionado, a la temprana edad de siete u ocho años, por los grabados de guerreros ukiyo-e, y por las imágenes de artesanos y plebeyos (tal y como se representan en los manuales de artesanía), y es posible que esto influyera en sus propios grabados posteriores.
Durante la década de 1820 produjo una serie de trípticos heroicos que muestran los primeros signos de un estilo propio.
Siguió produciendo grabados de guerreros, extrayendo gran parte de sus temas de los cuentos de guerra, como el Cantar de Heike (Heike monogatari) y Ascenso y caída de los Minamoto y los Taira (Genpei Seisuiki). Sus grabados de guerreros eran únicos, porque representaban figuras populares legendarias con un énfasis añadido en los sueños, las apariciones fantasmales, los presagios y las hazañas sobrehumanas. 
Las Reformas Tenpō de 1841-1843 pretendían aliviar la crisis económica controlando las exhibiciones públicas de lujo y riqueza, y la ilustración de cortesanas y actores en ukiyō-e fue oficialmente prohibida en esa época. Esto puede haber tenido cierta influencia en la producción de Kuniyoshi de grabados caricaturescos o cuadros cómicos (giga), que se utilizaban para disfrazar a actores y cortesanas reales. Muchos de ellos criticaban de forma simbólica y humorística al shogunato (como el diseño de 1843 que muestra a Minamoto no Yorimitsu dormido, perseguido por la Araña de la Tierra y sus demonios) y se hicieron populares entre el público políticamente insatisfecho.
Durante la década que precedió a las reformas, Kuniyoshi también produjo grabados de paisajes (fūkeiga), que estaban fuera de los límites de la censura y atendían a la creciente popularidad de los viajes personales en el Japón de finales del período Edo.
A finales de la década de 1840, Kuniyoshi comenzó de nuevo a ilustrar grabados de actores, esta vez evadiendo la censura (o simplemente evocando la creatividad) a través de retratos infantiles y caricaturescos de famosos actores de kabuki.
En 1856 sufrió una parálisis que le causó muchas dificultades para mover sus extremidades. Se dice que sus obras a partir de ese momento fueron notablemente más débiles en el uso de la línea y la vitalidad general.
Murió en 1861.

"El Médico Maravilloso... / The Marvelous Doctor..." (detalle / detail)

Kobayashi Kiyochika
小林 清親
(江戸 [東京都], 武蔵の国, 日本 /
Edo [Tokio], Provincia de Musashi, Japón /
Edo [Tokyo], Musashi Province, Japan, 1847 - 1915)

"Caricatura (Extracción de dientes) / Cartoon (Tooth Pulling)"
Xilografía / woodcut, 35,5 x 24,3 cm.
Art Gallery of Greater Victoria (Victoria, Columbia Británica / British Columbia, Canadá)
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"Dentista callejero / Street Dentist", Jodhpur, India. Foto / Photo: Javier Fuentes, 10/2009

"Anuncio de dentista / Dentist Advertisement", Calle / Street 163, Phnom Penh, Camboya / Cambodia
Foto / Photo: Javier Fuentes, 10/2005. 
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中国 / China *

Charles Edwin Fripp
(Londres, Reino Unido / London, UK, 1854 - Montreal, Canadá, 1906)

Alrededor del mundo navegando en el 'Ceilán', XVIII, Cantón /
Round the World Yachting in the 'Ceylon', XVIII, Canton
1. Puerta de la ciudad - 2. Un dentista callejero - 3. Un palanquín - 4. Atletas tártaros
según bocetos de nuestro artista especial M.R. C. E. Fripp
Ilustración para / Illustration for The Graphic, 10/6/1882. Look and Learn

Charles Edwin Fripp fue un pintor, ilustrador y artista especial de guerra. Nacido en Londres, era uno de los doce hijos de George Arthur Fripp (1822-1895), paisajista, y Mary Percival. Su hermano Thomas W. Fripp también fue acuarelista en Canadá y su hermano Robert McKay Fripp trabajó como arquitecto en Vancouver.
Fripp fue socio de la Royal Watercolour Society. Pintó principalmente temas militares y trabajó como artista especial para The Graphic y The Daily Graphic durante varias guerras en Sudáfrica, como la Guerra de los kafires de 1878, la Guerra de los zulúes y la Guerra de los bóers; también cubrió la Guerra chino-japonesa de 1894-95 y la campaña de Filipinas de la Guerra hispano-estadounidense de 1899.
En 1889 visitó la Columbia Británica de camino a Japón. Durante la década de 1890 vivió en Enderby.
Fripp murió en Montreal en 1906.

"Un sacamuelas callejero en su puesto extrayendo un diente a un paciente / 
A street tooth-drawer on his stall extracting a tooth from a patient"
Xilografía / wood engravingWellcome Collection

Ma Haifang
马海方
(大兴区, 北京, 中国 / Da Xing, Beijing / Pekín, China, 1956-)

"牙医 横幅 / Cartel de dentista / Dentist Banner"
Tinta y color sobre papel / ink and color on paper, 68 × 136 cm., 2003. Artron

Ma Haifang (马海方) es un pintor chino nacido en 1956 en Da Xing, Beijing.
Se graduó en el Departamento de Pintura China de la Academia Central de Bellas Artes en 1981. Ha expuesto con regularidad en China a partir de la década de 1990 y en galerías de Ginebra, Bruselas, Zúrich, Londres y París, entre otras.

Bo Yang
伯陽
(河北省, 中国 / Provincia de Hebei / Hebei Province, China, 1957-)

"拔牙 / Sacando un diente / Pulling a Tooth"
Tinta y color sobre papel xuan hecho a mano / ink and color on handmade xuan paper, 41,9 x 41,9 cm. Oriental Outpost

Bo Yang (伯陽) es un pintor chino nacido en 1957 en la provincia de Hebei (la provincia que rodea Pekín). Se trasladó a la ciudad de Pekín hace muchos años y tiene allí un pequeño estudio.
Se ha convertido en un famoso pintor de arte popular chino. Muchas de sus obras se exportan a Hong Kong, Taiwán y Japón. También encontrará su obra en galerías y museos de China.
Bo Yang empezó a pintar sus "Escenas de la Vieja Vida de Pekín" como medio de supervivencia. Hace décadas, sólo era un artista callejero. Al cabo de unos años, sus cuadros se hicieron tan populares, y mucha gente dijo "descubrirlo", que ahora tiene un gran número de seguidores internacionales.

Este cuadro muestra lo más parecido a un dentista en el antiguo Pekín. Incluso hoy en día, en zonas remotas de China, la odontología se realiza en las calles. En la escena de este cuadro, el burro del fondo con los suministros a cuestas, sugiere que este dentista es itinerante. Es probable que se instale en diferentes lugares cada día, en busca de personas con problemas dentales.
El procedimiento consistía en frotar pimienta de fresno en las encías del paciente y arrancar el diente que le molestaba. No es una tarea indolora, y la pimienta de fresno sólo adormece ligeramente las encías.
Este cuadro pertenece a una serie del artista que representa la vida en el antiguo Pekín. Aunque Pekín ha dejado atrás gran parte del pasado con sus nuevos rascacielos y la demolición de los antiguos callejones y casas cuadradas, si se sabe dónde buscar, todavía se pueden encontrar muchas de estas escenas en la vida real, incluso hoy.

Wang Yongguo
王永国
(烟台, 山东, 中国 / Yantai, Shandong, China, 1961-)

"牙医之五 / Dentista Nº 5 / Dentist #5"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 150 × 180 cm. Artron

"牙医之二 / Dentista Nº 2 / Dentist #2"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 70 × 80 cm., 2006. Artron

Wang Yongguo (王永国) es un pintor chino nacido en Yantai, Shandong, en 1961.
Se graduó en la Academia Central de Artes y Oficios en 1992, en la Academia de Bellas Artes de Tianjin en 1997, en la clase de investigación del curso magistral de pintura al óleo y, posteriormente, en la clase de Investigación de Técnicas y Materiales de Pintura al Óleo de París Bincas.
Actualmente es profesor asociado del Departamento de Arquitectura de la Universidad de Yantai, Shandong, y presidente de la Sociedad de Pintura al Óleo de Yantai.

Wu Hao
吴浩
(河北省, 中国 / Provincia de Hebei / Hebei Province, China, 1966-)

"拔牙图 / Diagrama de extraccion dental / Tooth Extraction Diagram", 69 × 21 cm., 18 × 60 cm., 2014. Artron

"拔牙图 / Diagrama de extraccion dental / Tooth Extraction Diagram" (detalle / detail)

Wu Shidao
吳師道
(洛阳市, 河南,中国 / Luoyang, Provincia de Henan /
Henan Province, China, 1951-)

"Dentista del pueblo / Village Dentist", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 60 x 80 cm., 2009. Mongolian Art

Wu Shidao (吳師道) nació en 1951 en la ciudad de Luoyang, en la provincia de Henan.
Sus padres reconocieron y fomentaron su gran talento para la pintura a una edad temprana. En 1975 se graduó en el departamento de pintura de la Academia Central de Bellas Artes de China (CAFA) en Luoyang. Tras su graduación realizó repetidamente viajes de investigación al extranjero, al principio en Asia, pero después también en países occidentales como Estados Unidos y Francia. Desde 1983 imparte clases en el Departamento de Pintura y forma a estudiantes de maestría en la Universidad de Tsinghua. Publicó varios artículos sobre estética en el ámbito del arte y el diseño. Bajo su dirección se creó la asociación de artistas "Donglian" en 2003, con una amplia faceta de estilos y temas de la pintura moderna.

Zhu Jin
朱进
(重庆,中国 / Chongqing, China, 1959-)

"拔牙 / Extracción dental / Tooth Extraction"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 98 x 78 cm., 2004. Artron

Zhu Jin en "El Hurgador" / in this blog[Pintando perros (XXX)]
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* Россия / Rusia / Russia *

Igor Kuprin
Игорь Куприн
(Санкт-Петербург, Россия / San Petersburgo, Rusia /
Saint Petersburg, Russia)
en Hamburgo, Alemania / at Hamburg, Germany

"Pintura dental / Dental Painting", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 60 x 80 cm., 1995. Pamono

Igor Kuprin (Игорь Куприн) es un pintor, ilustrador y artista de comic Ruso, que vive y trabaja en Alemania.
Ha realizado ilustraciones para revistas tales como Stern, GEOepoche, GEOkompakt, DB-MOBIL, Spiegel, MAXIM, Gala, Harvard Business Manager, Playboy, RollingStone, Brigitte y otras. También trabaja para editoriales creando portadas e ilustraciones para libros.

"Pintura dental / Dental Painting" (detalle / detail)

"Pintura dental / Dental Painting" (detalle / detail)

Vasily Nikitich Meshkov
Василий Никитич Мешков
(Елец [ныне Липецкой области], Российская империя /
Yelets [ahora región de Lipetsk / now Lipetsk Region],
Imperio Ruso / Russian Empire, 1868 -
Москва [CCCP] / Moscú [URSS] / Moscow [USSR], 1946)

"Зубоврачевание / Odontología / Dentistry", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 60,3 x 35 cm., 1891
Государственная Третьяковская галерея /
Galería Estatal Tretyakov (Moscú, Rusia / Moscow Russia). Artpoisk. Ocean's Bridge

Vasily Nikitich Meshkov (Василий Никитич Мешков) fue un pintor y artista gráfico ruso y soviético nacido en 1868 (1867 O.S.)
Estudió en la escuela moscovita de pintura, escultura y arquitectura (1882-89) de I. M. Pryanishnikov, V. Polenov y en la Academia de Artes de San Petersburgo (1889-90). Miembro de la Asociación de Artistas de Moscú (1893), LHR (1922). Enseñó en una escuela privada de pintura y dibujo en Moscú (1892-1917) y en la Academia de Artes de Leningrado (1937-1940). Creó cuadros de género en el espíritu de los últimos Vagabundos (sobre todo en la década de 1890), paisajes, retratos. Sus retratos más significativos de la época soviética (S. M. Budyonny, 1927, Kalinin, 1937 - ambos en la galería Tretyakov), están caracterizados por sus rasgos de observación y veracidad. Galardonado con la orden del estandarte rojo del trabajo y medallas. Fue el padre y maestro del paisajista Vasily Meshkov (1893-1963).
Murió en 1946.

Andrei Alekseevich Shishkin
Андрея Алексеевича Шишкина
(Москва [CCCP] / Moscú [URSS] / Moscow [USSR], 1960-)

"Стоматолог / Dentista / Dentist", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 70 x 55 cm., 2008. Link

Andrei Alekseevich Shishkin (Андрея Алексеевича Шишкина) es un artista ruso nacido en Moscú en 1960.
Se dedica a la pintura desde principios de la década de 2000 y actualmente trabaja en un estudio privado. Sus principales direcciones de creatividad son el retrato y las pinturas históricas en intento de realismo. El tema especial de sus obras es la mitología y la historia eslavas.

"За здоровье / Para la salud / For Health", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 70 x 55 cm., 2006. Link

Andrei Shishkin en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (CXXII-1)]
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* Украина / Ucrania / Ukraine *

Anatoly Gennadievich Kozelsky 
Анатолий Геннадиевич Козельский
(Черновцы, Украина [CCCP] / Chernivtsi, Ucrania [URSS] /
Ukraine [USSR], 1967-)

"Дантист / Dentista / Dentist", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 40 x 50 cm., 2011. Artnow

Anatoly Gennadievich Kozelsky (Анатолий Геннадиевич Козельский) es un artista ucraniano nacido en 1967.
Estudió en la Escuela de Artes Aplicadas de Vyzhnytsya (1982-86), y en el estudio Dareush Milinsky (Polonia) (1991-95). Entre los años 2006-09 participó en el proyecto internacional "Levkas World", Lviv, Kiev, Chernivtsi, Bucarest, Cracovia.
Ha expuesto regularmente desde los años '90 en Ucrania y Nueva York, y sus obras se encuentran en colecciones privadas en Ucrania, Rusia, Estados Unidos, Alemania, Holanda y otros países.

"Дантист II / Dentista II / Dentist II", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 61 x 77 cm., 2015. Artnow
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Otros posts de esta serie / Other posts of this Series:

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Shirley Rebuffo es Licenciada en Bibliotecología y Archivología por la Escuela Universitaria de Bibliotecología y Ciencias Afines (Montevideo, Uruguay), Técnica en Museología por la Facultad de Humanidades y Ciencias (opción de Antropología), Objeto, símbolo y espacio en Curaduría. Museología Aplicada y Museología Social – Conceptos, técnicas y prácticas (Campo Grande, BR), Coaching (Campo Grande, BR), Planeamiento Estratégico (Campo Grande, BR) y estudiante de arte y pintura con el maestro Eduardo Espino.

Shirley Rebuffo has a Degree in Library Science and a Degree in Archivology by the Universitary School of Library and Related Sciences (Montevideo, Uruguay), Technician in Museology by the Faculty of Humanities and Sciences (Anthropology option), Object, Symbol and Spance in Curatorship Applied Museology and Social Museology - Concepts, Technics and Practice (Campo Grande, Brazil), Coaching (Campo Grande, Brazil), Strategic Planning (Campo Grande, Brazil), and Art and Painting student under Master Eduardo Espino.
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Biographic Information

* Africa *

Georges Lilanga di Nyama is a Tanzanian artist considered one of the most influential artists in East Africa.
Born in a small town near the border with Mozambique, he learned the craft of Makombe carving at an early age. In 1970, Lilanga went to Dar es Salaam, where he first worked as an assistant in the sculptor's workshop of his uncle Augostino Malaba and later got a job as a night watchman in the "Nyumba ya Sanaa" (today Nyerere Cultural Centre). Here he got his first opportunities to be active artistically; he also got to know the painters of the Tingatinga School, whose colorful square paintings of the "Big Five" inspired the newcomer. Lilanga now began to work in this style himself. Like his models, he made drawings on goatskin and oil paintings on square wooden panels, but he expanded the repertoire with figures and scenes from African mythology and everyday life.
In 1977, he achieved his big breakthrough when about 100 paintings of his were shown in an African exhibition in Washington DC. In New York, where he presented his works on street corners, he attracted the attention of the graffiti scene there. Keith Haring is said to owe the inspiration for his figures to Georges Lilanga. After this event, international recognition grew so much that, similar to the artists of the Middle Ages, he set up his own studio with numerous employees to meet the demand for his works. Many picture panels and sculptures that Lilanga drew with his name must therefore be described as creations from Lilanga's workshop, not as works produced by his own hand.
He died in 2005.

Malangatana Valente Ngwenya was a Mozambican visual artist and poet. He was an internationally renowned artist who experimented in a wide range of works in different media, from drawing, murals, ceramics and sculpture, to poetry and music.
In his youth, he attended missionary schools and worked with his mother in the fields. At the age of 12 he moved to the city of Lourenço Marques (now Maputo), where he worked as a "moleque" (child caretaker, especially to entertain children with games). In 1953 he worked as a ball player in a tennis club, which allowed him to continue his education and go to classes at night.
In 1960 he became a professional artist, thanks to the support he received from the Portuguese architect Pancho Guedes, who gave him a place to set up his studio. Augusto Cabral, a member of the tennis club, gave him materials and helped him to sell his works of art.
In 1964 he was arrested by the PIDE, the Portuguese secret police, who linked him to the Mozambique Liberation Front (Frelimo). After being imprisoned for eighteen months, he was released because his links could not be proved. Since then, his work has reflected the political situation in his country. With the arrival of peace in 1992 and the elections in 1994, his style began to reflect a more optimistic period in Mozambique's history.
He was a Frelimo Party deputy from 1990 to 1994 and one of the Frelimo members of the Maputo Municipal Assembly.
He died in 2011.

Abdelaziz Haounati - in short “Zi Hounti” - was raised in a small village in the southern region of Morocco. After losing his mother to the birth of his sibling, his aptitude and natural skill as a fine artist began to shape and mold him. Despite the lack of support for his artistic endeavors from his family, he continued to strive, leaving his home at the tender age of 15 to pursue his art. His paintings feature vibrant and energetic portraits of Moroccan people in a semi-figurative style. Hounti’s subjects are filled with intense emotion, communicating through indescribable facial expressions, asymmetric body postures, and a lustrous color palette.
Zi travels all the time from city to city, pursuing inspiration and studying the lives and moods of people in his country. His art witnesses the change of each city shifting from a traditional classical age to a contemporary modern one, and even though this change may sometimes be perilous for people in North Africa, his work shows that there is a way to preserve the authenticity of this region while adapting to the pace of the world.
In 2016 he moved from the quiet village where he lived to the city of Casablanca, wanting to experience and explore a new Urbanism. His art began to take form, influenced by the modern architecture he found there. Hounti now works on projects for culture brand identity, striving to identify the elements and keys that represent the culture of Morocco and north Africa.

* 日本 / Japan *

Utagawa Kuniyoshi (歌川 國芳) was one of the last great masters of the Japanese ukiyo-e style of woodblock prints and painting. He was a member of the Utagawa school.
The range of Kuniyoshi's subjects included many genres: landscapes, beautiful women, Kabuki actors, cats, and mythical animals. He is known for depictions of the battles of legendary samurai heroes. His artwork incorporated aspects of Western representation in landscape painting and caricature.
He was the son of a silk-dyer, Yanagiya Kichiyemon, originally named Yoshisaburō. Apparently he assisted his father's business as a pattern designer, and some have suggested that this experience influenced his rich use of color and textile patterns in prints. It is said that Kuniyoshi was impressed, at an early age of seven or eight, by ukiyo-e warrior prints, and by pictures of artisans and commoners (as depicted in craftsmen manuals), and it is possible these influenced his own later prints.
During the 1820s, Kuniyoshi produced a number of heroic triptychs that show the first signs of an individual style.
He continued to produce warrior prints, drawing much of his subjects from war tales such as Tale of the Heike (Heike monogatari) and The rise and fall of the Minamoto and the Taira (Genpei Seisuiki). His warrior prints were unique in that they depicted legendary popular figures with an added stress on dreams, ghostly apparitions, omens, and superhuman feats. 
The Tenpō Reforms of 1841–1843 aimed to alleviate economic crisis by controlling public displays of luxury and wealth, and the illustration of courtesans and actors in ukiyō-e was officially banned at that time. This may have had some influence on Kuniyoshi's production of caricature prints or comic pictures (giga), which were used to disguise actual actors and courtesans. Many of these symbolically and humorously criticized the shogunate (such as the 1843 design showing Minamoto no Yorimitsu asleep, haunted by the Earth Spider and his demons) and became popular among the politically dissatisfied public.
During the decade leading up to the reforms, Kuniyoshi also produced landscape prints (fūkeiga), which were outside the bounds of censorship and catered to the rising popularity of personal travel in late Edo Japan.
In the late 1840s, Kuniyoshi began again to illustrate actor prints, this time evading censorship (or simply evoking creativity) through childish, cartoon-like portraits of famous kabuki actors.
In 1856 Kuniyoshi suffered from palsy, which caused him much difficulty in moving his limbs. It is said that his works from this point onward were noticeably weaker in the use of line and overall vitality.
He died in 1861.

中国 / China *

Ma Haifang (马海方) is a Chinese painter born in 1956 in Da Xing, Beijing
He graduated from the Chinese Painting Department of the Central Academy of Fine Arts in 1981. He has exhibited regularly in China from the 1990s onwards, including Galleries in Geneva, Brussels, Zurich, London, Paris, and elsewhere.

Bo Yang (伯陽) is a Chinese painter born in 1957 in Hebei Province (the province that surrounds Beijing). He moved to Beijing city many years ago, and has a small studio there.
He has become a famous Chinese folk art painter. Much of his artwork is exported to Hong Kong, Taiwan, and Japan. You'll also find his work in galleries and museums in China.
Bo Yang started his "Scenes of Old Beijing Life" paintings as a means of survival. Decades ago, he was just a street artist. After a few years, his paintings became so popular, and many people claimed to "discover" him, that he now has a huge international following.

This painting features the closest thing you could get to a dentist in old Beijing. Even these days in remote parts of China, dentistry is done on the streets. In the scene of this painting, the donkey in the background with supplies on its back, suggests that this dentist is mobile. He likely sets up shop in different places each day, looking for people with troubled teeth.
The procedure was to rub ash pepper into the gums of the patient and pull the offending tooth. It's not a painless endeavor, and the ash pepper only slightly numbs the gums.
This painting comes from a series by the artist that depict life in old Beijing (old Peking). While Beijing has left a lot of the past behind with its new skyscrapers and demolition of the old alleyways and quadrangle houses, if you know where to look, you can still find many of these scenes in real life, even today.

Charles Edwin Fripp was an English painter and illustrator, and special war artist. Born in London, he was one of the twelve children of George Arthur Fripp (1822-1895), a landscape artist, and Mary Percival. His brother Thomas W. Fripp also became a watercolourist in Canada and his brother Robert McKay Fripp worked as an architect in Vancouver.
Fripp was an Associate of the Royal Watercolour Society. He painted mainly military subjects and worked as a special artist for The Graphic and The Daily Graphic during various wars in South Africa including the Kaffir War of 1878, the Zulu War, and the Boer War; he also covered the Sino-Japanese War of 1894–95 and the Philippines campaign of the Spanish–American War in 1899.
In 1889, Fripp visited British Columbia on his way to Japan. During the 1890s, he lived in Enderby.
Fripp died in Montreal in 1906.

Wang Yongguo (王永国) is a Chinese painter born in Yantai, Shandong in 1961.
He graduated from the Central Academy of Arts and Crafts in 1992, graduated from the Tianjin Academy of Fine Arts in 1997, graduated from the oil painting master course research class, and then graduated from the Paris Bincas Oil Painting Techniques and Materials Research Class.
He is currently an associate professor in the Department of Architecture, Yantai University, Shandong, and the chairman of Yantai Oil Painting Society.

Wu Shidao (吳師道) was born in 1951 in Luoyang City, Henan Province.
His parents recognized and encouraged his great talent for painting at an early age. In 1975 he graduated from the painting department of the China Central Academy of Fine Arts (CAFA) in Luoyang. After graduation he repeatedly made research trips abroad, at first in Asia, but later also in Western countries such as the United States and France. Since 1983 he has been teaching in the Department of Painting and training master's students at Tsinghua University. He published several articles on aesthetics in the field of art and design. Under his leadership, the artists' association "Donglian" was established in 2003, with a wide facet of modern painting styles and themes.

* Россия / Russia *

Igor Kuprin (Игорь Куприн) is a Russian painter, illustrator and comic artist, living and working in Germany.
He has done illustrations for magazines such as Stern, GEOepoche, GEOkompakt, DB-MOBIL, Spiegel, MAXIM, Gala, Harvard Business Manager, Playboy, RollingStone, Brigitte and others. He also works for publishing houses creating covers and illustrations for books.

Vasily Nikitich Meshkov (Василий Никитич Мешков) was a Russian and Soviet painter and graphic artist born in 1868 (1867 O.S.)
He studied at the Moscow school of painting, sculpture and architecture (1882-89) by I. M. Pryanishnikov, V. Polenov and in St. Petersburg Academy of arts (1889-90). Member of the Moscow Association of artists (1893), LHR (1922). Taught in a private school of painting and drawing in Moscow (1892-1917) and the Academy of arts in Leningrad (1937-1940). He created genre paintings in the spirit of the late Wanderers (mostly in the 1890s), landscapes, portraits. Hise most significant portraits of Soviet times (S. M. Budyonny, 1927, Kalinin, 1937 - both in the Tretyakov gallery), are characterized by observation and veracity characteristics. Awarded the order of Labor red banner and medals. He was the father and teacher of the landscape artist Vasily Meshkov (1893-1963).
He died in 1946.

Andrei Alekseevich Shishkin (Андрея Алексеевича Шишкина) is a Russian artist born in Moscow in 1960.
He has dealt with painting since the beginning of 2000s and he currently works in a private studio. His main directions of creativity are portrait and historical paintings in realist attempt. Special theme in his works is Slavic mythology and history.

Украина / Ukraine *

Anatoly Gennadievich Kozelsky (Анатолий Генннадиевич Козельльский) is a Ukrainian artist born in 1967.
He studied at the Vyzhnytsya School of Applied Arts (1982-86), and at the Dareush Milinsky Studio (Poland) (1991-95). Between 2006-09 he participated in the international project "Levkas World", Lviv, Kiev, Chernivtsi, Bucharest, Krakow.
He has exhibited regularly since the 1990s in Ukraine and New York, and his works are in private collections in Ukraine, Russia, USA, Germany, Holland and other countries.

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