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sábado, 14 de enero de 2017

Aniversarios / Anniversaries (CLVIII) [Enero / January 1-7]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Enero aquí / All anniversaries for January here.
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El 1 de Enero es el cumple de

John Cassidy, escultor y pintor irlandés nacido en Littlewood Commons, Slane, Condado de Meath, en 1860.

"A la deriva / Adrift", bronce / bronze, 1907.
Plaza de San Pedro / St Peters Square, Manchester, Reino Unido / UK. Link

"A la deriva / Adrift" (detalle / detail). Foto / Photo (c) Gerald England, 2014. Link

Se trasladó a Dublín a los 20 años para encontrar trabajo. Allí asistió a clases de arte por la noche y ganó una beca para estudiar en Milán, Italia. Después de dos años se mudó a Manchester, Inglaterra, donde vivió el resto de su vida. Creó muchas esculturas públicas, especialmente monumentos conmemorativos de guerra, y expuso en la Royal Academy, la Royal Hibernian Academy y en la Galería de Arte de la Ciudad de Manchester. Durante un tiempo fue asistido en sus estudios por el escultor local John Ashton Floyd.

"Edward Colston", 1895. Bristol, Colston Avenue, Inglaterra / EnglandLink
Foto / Photo: Adam Durrant. Panoramio

"Edward Colston" (detalle / detail)
Foto / Photo: mira66, Flickr

Muchas de sus obras se encuentran en el distrito de Manchester, incluyendo tres en la biblioteca de John Rylands, Deansgate. Incluyen una estatua de la fundadora de la biblioteca, Enriqueta Augustina Rylands, hecha en 1907. Durante la mayor parte de su carrera su estudio estauvo en Lincoln Grove, en Chorlton on Medlock.
Murió en 1939.

"El rey Eduardo VII / King Edward VII", bronce / bronze, 1913.
Whitworth Park, Manchester, Reino Unido / UK. Link

 

El 2 de Enero es el cumple de

Slava Raškaj, pintora croata nacida en 1877, considerada la mayor acuarelista croata de finales del siglo XIX y principios del XX.

"Žuti pjetao i bjela kokoš / Gallo amarillo y gallina blanca / Yellow Cock and White Hen"
Acuarela / watercolor, c.1895-97. Wikimedia Commons

Sorda desde su nacimiento, Raškaj fue educada en Viena y Zagreb, donde su mentor fue el renombrado pintor croata Bela Čikoš Sesija. En la década de 1890 sus obras fueron expuestas por toda Europa, incluso en la Expo de 1900 en París. A sus veinte años Raškaj fue diagnosticada con depresión aguda y fue institucionalizada durante los últimos tres años de su vida, muriendo de tuberculosis en Zagreb en 1906.

"Četiri tulupana / Cuatro tulipanes / Four Tulips", acuarela / watercolor. Wikimedia Commons

"Tri srne blizu naselja / Tres ciervos cerca del pueblo / Three Deer Near the Village"
Acuarela / watercolor, 1897. Wikimedia Commons

El valor de su trabajo fue pasado por alto en gran medida por los historiadores del arte en las décadas siguientes, pero a fines de los años 90 y principios del 2000 el interés por su obra se recuperó.

"Mrtva priroda s morskom zvijezdom / Bodegón con estrella de mar / Still Life With a Starfish"
Acuarela, aguada / watercolor, gouache, 1898. Nacional Dnevno Online Izdanje


El 3 de Enero es el cumple de

Alfred Rudolfowitsch Eberling (Альфред Рудольфович Эберлинг), pintor ruso nacido en Zgierz (actualmente Polonia), en 1872.

"Портрет балерины Тамары Карсавиной / Retrato de la bailarina /
Portrait of Ballerina Tamara Karsavina". Wikimedia Commons

Se trasladó a San Petersburgo y estudió desde 1889 hasta 1897 en la Escuela Superior de Arte en la Academia Imperial de las Artes de San Petersburgo. Durante el último año fue alumno de Ilya Repin.
Entre 1900 y 1917 visitó muchos países europeos, donde tomó contacto con los museos de arte. Además de ruso, hablaba alemán, polaco, francés e italiano.

"Тамара и демон. Иллюстрации к поэме М.Ю. Лермонтова «Демон» / 
Tamara y el Demonio. Ilustración para el poema de Lermontov "Demonio" /
Tamara and Demon. Illustrations to the poem MY Lermontov's «Demon»", 1910.

En 1904 comenzó una actividad pedagógica de varios años. Entre 1904 y 1917 fue profesor en la Escuela de Dibujo de la Sociedad para el Fomento de las Artes. Durante estos años pintó cerca de 100 retratos, sobre todo de los representantes del mundo teatral, de la danza (como el de Anna Pavlova) y actrices.

Izq./ Left: "Портрет светлейшего князя Ивана Николаевича Салтыкова /
Retrato del Gran Duque / Portrait of Grand Duke Ivan Nikolaevich Saltykov"
Der./ Right: "Портрет саратовского губернатора Михаила Николаевича Галкина-Врасского /
Retrato del Gobernador de Saratov / Portrait of Saratov Governor Michael N. Galkina-Vrassky", 1906

Después de la revolución rusa, también fue retratista de los nuevos gobernantes. Hizo retratos de Stalin, Molotov, Gorki, Kaganovich, Kalinin y Lenin, que tuvieron circulación masiva. En 1924 ganó un concurso con el que se consideró el mejor retrato de Lenin, que apareció luego impreso en los billetes bancarios de los rublos.
Murió en 1951.

"Натюрморт / Bodegón / Still Life", 1948


El 4 de Enero es el cumple de

James William Giles, famoso pintor paisajista escocés nacido en 1801 en Aberdeen.
A los trece años mantenía a su madre, su hermana y a sí mismo pintando, y antes de los 20 años ya estaba dando clases privadas en Aberdeen. Poco después hizo una gira por Escocia y visitó el continente. Sus primeros éxitos fueron en el retrato, pero su visita a Italia le hizo tomar el gusto al paisaje clásico.

"Una nutria con un salmón a orillas del río / An Otter With a Salmon on the Bank of a River"
Óleo sobre panel / oil on panel, 60 x 86 cm. Sotheby's

"Un joven criado cuida el rebaño / A Young Gillie Watch Over the Herd"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 61 x 153 cm., 1857. Sotheby's

Giles fue un artista versátil. Se especializó en pintura de retrato y paisaje, pero además fue un exitoso arquitecto paisajista, diseñando una serie de jardines públicos y monumentos en Aberdeen, además de la jardinería de las fincas en Aberdeenshire.

"Castillo de Breamar y Lochnagar / Braemar Castle and Lochnagar"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 71,5 x 105 cm. Bonhams

"Ciervos en las Tierras Altas / Stags on the Highlands", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 60 x 90 cm.
National Trust, Calke Abbey. ArtUK

Era un buen pescador, y aficionado a pintar el resultado de un exitoso día de pesca. Estos cuadros fueron sus mejores obras. Primero expuso en el Instituto Real para el Fomento de las Bellas Artes en Escocia, pero en 1829 se convirtió en académico de la Real Academia Escocesa, y contribuyó con numerosas obras a sus exposiciones desde ese momento hasta cerca del final de su carrera. También exhibió con frecuencia en el Instituto Británico en Londres, y ocasionalmente en la Royal Academy y la Sociedad de Artistas Británicos. Su última obra fue un autorretrato con su esposa y su hijo menor, que dejó sin terminar.
Murió en 1870.

"El monarca de la cañada / The Monarch of the Glen", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 59,7 x 59,5 cm., 1861
Haddo House - National Trust for Scotland (Methlick, Reino Unido / UK). ArtUK

Durante su vida, Giles fue uno de los primeros en ser mencionado como uno de los más importantes artistas de Aberdeen. Sus clientes incluyeron la aristocracia de Aberdeenshire y la reina Victoria, pero ha sido poco recordado en las revisiones posteriores del arte escocés. Esto se debe en parte al hecho de que pasó la mayor parte de su vida activa en Aberdeen, a diferencia de sus contemporáneos que dejaron el noreste para buscar la fama en Londres.

"Sendero en el bosque con figuras / Woodland Path with Figures"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 59,7 x 49,5 cm., 1837
Haddo House - National Trust for Scotland (Methlick, Reino Unido / UK). ArtUK


El 5 de Enero es el cumple de

Raymond Georges Yves Tanguy, pintor surrealista francés nacido en 1900.
Al final de su servicio militar en 1922 regresó a París, donde realizó diversos trabajos. Se tropezó con un cuadro de Giorgio de Chirico y quedó tan profundamente impresionado que decidió convertirse en pintor a pesar de su completa falta de instrucción formal.

"Divisibilité indéfinie / Divisibilidad indefinida / Indefinite Divisibility"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 101,6 x 89 cm., 1942
Albright–Knox Art Gallery (Buffalo, Nueva York, EE.UU./ NY, USA)

Tanguy tenía el hábito de dejarse absorber completamente por la pintura en la que estaba trabajando. Esta manera de crear sus obras de arte pudo deberse a que su estudio tan pequeño que tenía sitio solamente para una pieza mientras secaba.
Alrededor de 1924 Tanguy fue introducido en el círculo de artistas surrealistas de André Breton, a través de su amigo Prévert. Comenzó rápidamente a desarrollar su estilo de pintura único, realizando su primera exposición individual en París en 1927. Durante este tiempo tan ocupado de su vida, Breton le hizo a Tanguy un contrato para pintar 12 piezas al año. Con sus ingresos fijos, pintó menos y terminó creando sólo ocho obras de arte para Breton.

"Qué / What", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 71,1 × 50,8 cm, 1940.
Museum of Fine Arts (Houston, Texas, EE.UU./ USA)
© 2011 Estate of Yves Tanguy / Artists Rights Society (ARS), New York

A lo largo de la década de 1930, Tanguy adoptó el estilo de vida del artista bohemio, lo que llevó al fracaso de su primer matrimonio. Tuvo una relación intensa con Peggy Guggenheim en 1938 cuando fue a Londres con su esposa Jeannette Ducroq para colgar su primera exposición retrospectiva en Gran Bretaña en la galería Guggenheim Jeune. La exposición fue un gran éxito.

"Belomancie I / Belomancia I", 55 x 38 cm., óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1927
Museo Nacional de Arte Reina Sofía (Madrid, España / Spain)

En 1938, después de ver el trabajo de su compañera Kay Sage, Tanguy comenzó una relación con ella que eventualmente llevaría a su segundo matrimonio. Con el estallido de la Segunda Guerra Mundial, Sage volvió a su Nueva York natal, y Tanguy, juzgado no apto para el servicio militar, la siguió. Hacia el final de la guerra la pareja se trasladó a Woodbury, Connecticut, convirtiendo una antigua granja en un estudio de artistas. Pasaron el resto de sus vidas allí. En 1948, se convirtió en ciudadano estadounidense.
Murió en 1955.

"Números imaginarios / Imaginary Numbers", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 99 x 80 cm., 1954
Museo Thyssen-Bornemisza (Madrid, España / Spain)

Yves Tanguy en "El Hurgador" / in this blog[Mujeres al pincel (III)], [Asonancias (XXXV-Anexo-II)]


El 6 de Enero es el cumple de

Isaak Izrailevich Brodsky (Исаак Израилевич Бродский), pintor soviético nacido el 6 de enero de 1884 [25 de diciembre de 1883 según el calendario juliano], cuyo trabajo proporcionó un modelo para el movimiento artístico del realismo socialista. Es conocido por sus representaciones icónicas de Lenin y pinturas idealizadas, cuidadosamente elaboradas, dedicadas a los acontecimientos de la Guerra Civil rusa y la Revolución Bolchevique.

"Transferencia de la bandera de los trabajadores de los Comuneros París a Moscú en el Palacio de Hielo de Moscú /
Transfer the banner of the Paris Communards Moscow workers in the Ice Palace in Moscow"
No antes de / not earlier than 1924.
Museo Estatal Ruso (San Petersburgo, Rusia / St. Petersbourt, Russia)

Estudió en la Academia de Arte de Odessa y en la Academia Imperial de Artes de San Petersburgo. En 1916 se unió a la Sociedad Judía para el Fomento de las Artes. Cuando Brodsky le pidió a Lenin que autografiara su pintura Lenin, dijo: "Por primera vez estoy firmando algo con lo que no estoy de acuerdo."

"В.И. Ленин в Смольном в 1917 году / V. I. Lenin en / in Smolny, 1917"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 190 × 287 cm., 1930
Galería Tretyakov (Moscú, Rusia / Moscow, Russia)

Vladímir Ilich Lenin en "El Hurgador" / in this blog[Todos los enlaces / All Links]

Brodsky tuvo buenas relaciones con muchos de los principales pintores rusos, incluyendo su mentor, Ilya Repin. Fue un ávido coleccionista de arte que donó numerosas pinturas de primera clase a museos en su Ucrania nativa y en otros lugares. Su magnífica colección de arte incluía importantes obras de Repin, Vasily Surikov, Valentín Serov, Isaak Levitan, Mikhail Vrubel y Boris Kustodiev. Después de su muerte el apartamento de Brodsky en la Plaza de las Artes en San Petersburgo fue declarado museo nacional. Su colección de arte aún se exhibe allí.

"Автопортрет с дочерью / Autorretrato con su hija / Self Portrait With Daughter"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1911. Wikimedia Commons

Brodsky fue un artista honorable de la SFSR (República Socialista Federativa Soviética de Rusia), y miembro de la unión de artistas rusos. Fue el primer pintor en recibir la Orden de Lenin. En 1934 fue nombrado Director de la Academia de las Artes de toda Rusia. De 1934 a 1939 fue también jefe del taller de arte personal en el instituto, donde entre sus alumnos estuvieron conocidos pintores soviéticos, como Nikolai Timkov, Alexander Laktionov, Yuri Neprintsev, Piotr Belousov, Piotr Vasiliev, Mikhail Kozell y otros.
Murió en Leningrado en 1939.

"Выступление В.И. Ленина на Путиловском заводе / Declaración de V.I. Lenin en la fábrica Putilov /
V.I. Lenin Statement at the Putilov Factory", 1926

Isaak Brodsky en "El Hurgador" / in this blog: [Ventanas (II)]


Hoy, 7 de Enero, es el cumple de

Franciska Clausen, pintora danesa nacida en 1899.
Clausen estudió en la Die Grossherzogliche sächsische Hochschule für bildende Kunst en Weimar, Alemania (1916-17), en la Academia Femenina de Múnich (1918-19), en la Real Academia Danesa de Bellas Artes, en Copenhague, Dinamarca (1920-21), y bajo la dirección de Hans Hofmann en el Hofmann Schule Fur Moderne Kunst en Munich (1921-22). Posteriormente tomó lecciones privadas de Laszlo Moholy-Nagy (Berlín, Septiembre - Diciembre de 1922), de Alexander Archipenko (Berlín, 1923) y de Fernand Léger en París (1924-25).

"Vasen och piporna / Florero y tuberías / Flower Vase and Pipelines"
Ólso sobre lienzo / oil on canvas, 1929. Bukowskis

"Éléments Mécaniques / Elementos Mecánicos / Mechanical Components"
Aguada / gouache, 29,5 x 23,5 cm., 1926. Bukowskis

Se inspiró en los collages construccionistas de Laszlo Moholy-Nagy. Habiendo residido de 1924 a 1928 en París, el cubismo se puede ver en sus pinturas con una base en el "arte estilo máquina" de Léger. Entre 1924 y 1928 trabajó en París. En las pinturas de este período, como Konstruktiv modellstudie (1925), Contre-Composition (1928) y Komposition (1927), pintó bajo la influencia del estilo máquina de Leger, y es claramente visible. En 1933 enseñó en el Tegne- og Kunstindustriskole para Kvinder (Escuela de dibujo y artes aplicadas para mujeres) en Copenhague, Dinamarca.

"Estudio de un modelo constructivista / Constructivist Model Study"
Aguada / gouache, 22,5 x 20 cm., 1925. Bukowskis

A lo largo de su carrera Clausen pasó por la mayoría de las etapas del desarrollo del arte moderno y sus pinturas muestran elementos de la Nueva Objetividad, el Constructivismo, el Cubismo, el Neoplasticismo, el Surrealismo y el Purismo, aunque su mayor influencia fue Léger.
Murió en 1986.

"Mekaniske Elementer / Elemento mecánico / Mechanic Element"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 62,5 x 77,5 cm., 1926
Kunstmuseet Brundlund Slot (Aabenraa, Dinamarca / Denmark)


Textos en inglés / English translation

On January 1 is the birthday of

John Cassidy, Irish sculptor and painter born in Littlewood Commons, Slane, County Meath in 1860.
He moved to Dublin at the age of 20 to find work. In Dublin he attended art classes at night and won a scholarship to study in Milan, Italy. After two years he moved to Manchester, England where he lived for the rest of his life. He created many public sculptures, especially war memorials and exhibited at the Royal Academy, the Royal Hibernian Academy and in Manchester City Art Gallery. He was for a time assisted in his studios by John Ashton Floyd, a local sculptor.
Many of his works are in the Manchester district including three in the John Rylands Library, Deansgate. These include a statue of the library's founder Enriqueta Augustina Rylands made in 1907. For most of his career his studio was at Lincoln Grove in Chorlton on Medlock.
He died in 1939.

On January 2 is the birthday of

Slava Raškaj, Croatian painter born in 1877, considered to be the greatest Croatian watercolorist of the late 19th and early 20th century.
Deaf since birth, Raškaj was schooled in Vienna and Zagreb, where her mentor was the renowned Croatian painter Bela Čikoš Sesija. In the 1890s her works were exhibited around Europe, including at the 1900 Expo in Paris. In her twenties Raškaj was diagnosed with acute depression and was institutionalised for the last three years of her life before dying in 1906 from tuberculosis in Zagreb. The value of her work was largely overlooked by art historians in the following decades, but in the late 1990s and early 2000s interest in her work was revived.
She died in 1906.

On January 3 is the birthday of

Alfred Rudolfowitsch Eberling (Альфред Рудольфович Эберлинг), Russian painter born in Zgierz (today Poland), in 1872.
He moved to St. Petersburg and studied from 1889 to 1897 at the School of Art at the Imperial Academy of Arts in St. Petersburg. During the last year he studied under Ilya Repin.
Between 1900 and 1917 he visited many European countries, where he made contact with art museums. Besides Russian, he spoke German, Polish, French and Italian.
In 1904 began a pedagogical activity of several years. Between 1904 and 1917 he was professor at the School of Drawing of the Society for the Promotion of the Arts. During these years she painted near 100 portraits, mainly of the representatives of the theatrical world, of the dance (like the one of Anna Pavlova) and actresses.
After the Russian revolution, he was also a portraitist of the new rulers. He made portraits of Stalin, Molotov, Gorky, Kaganovich, Kalinin and Lenin, who had mass circulation. In 1924 he won a contest for the best portrait of Lenin, which appeared later printed on bank notes of the rubles.
He died in 1951.

On January 4 is the birthday of

James William Giles, famous Scottish landscape painter born in 1801 in Aberdeen.
At thirteen he maintained himself, his mother and sister by painting, and before he was 20 was teaching taught private classes in Aberdeen. Shortly afterwards he made a tour through Scotland and visited the continent. His earliest successes were in portrait-painting, but his visit to Italy gave him a taste for classic landscape.
Giles was a versatile artist. He specialised in portrait and landscape painting, but in addition was a successful landscape architect, designing a number of public gardens and monuments in Aberdeen, in addition to landscaping estates in Aberdeenshire.
He was a keen angler, and fond of painting the result of a successful day's fishing. These pictures were his best works. He first exhibited at the "Royal Institution for the Encouragement of the Fine Arts in Scotland", but in 1829 he became an academician of the Royal Scottish Academy, and contributed numerous works to its exhibitions from that time until near the close of his career. He also exhibited frequently at the British Institution in London, and occasionally at the Royal Academy and the Society of British Artists. His last work was a painting of himself, his wife, and youngest son, which he left unfinished.
He died in 1870.
During his lifetime, Giles was among the first to be mentioned as one of the most vital of the Aberdeen artists - his patrons included the landed aristocracy of Aberdeenshire and Queen Victoria - but he has been little remembered in subsequent surveys in Scottish art. This is due in part to the fact that he spent most of his working life in Aberdeen – unlike his contemporaries who left the north-east to find fame in London.

On January 5 is the birthday of

Raymond Georges Yves Tanguy, French surrealist painter born in 1900.
At the end of his military service in 1922, he returned to Paris, where he worked various odd jobs. He stumbled upon a painting by Giorgio de Chirico and was so deeply impressed he resolved to become a painter himself in spite of his complete lack of formal training.
Tanguy had a habit of being completely absorbed by the current painting he was working on. This way of creating artwork may have been due to his very small studio which only had enough room for one wet piece.
Through his friend Prévert, in around 1924 Tanguy was introduced into the circle of surrealist artists around André Breton. Tanguy quickly began to develop his own unique painting style, giving his first solo exhibition in Paris in 1927. During this busy time of his life, Breton gave Tanguy a contract to paint 12 pieces a year. With his fixed income, he painted less and ended up creating only eight works of art for Breton.
Throughout the 1930s, Tanguy adopted the bohemian lifestyle of the struggling artist with gusto, leading eventually to the failure of his first marriage. He had an intense affair with Peggy Guggenheim in 1938 when he went to London with his wife Jeannette Ducroq to hang his first retrospective exhibition in Britain at her gallery Guggenheim Jeune. The exhibition was a great success.
In 1938, after seeing the work of fellow artist Kay Sage, Tanguy began a relationship with her that would eventually lead to his second marriage. With the outbreak of World War II, Sage moved back to her native New York, and Tanguy, judged unfit for military service, followed her. Toward the end of the war, the couple moved to Woodbury, Connecticut, converting an old farmhouse into an artists' studio. They spent the rest of their lives there. In 1948, he became a naturalized citizen of the United States.
He died in 1955.

On January 6 is the birthday of

Isaak Izrailevich Brodsky (Исаак Израилевич Бродский), Soviet painter born January 6 1884 [O.S. 25 December 1883], whose work provided a blueprint for the art movement of socialist realism. He is known for his iconic portrayals of Lenin and idealized, carefully crafted paintings dedicated to the events of the Russian Civil War and Bolshevik Revolution.
He studied at Odessa Art Academy and the Imperial Academy of Arts in Saint Petersburg. In 1916 he joined the Jewish Society for the Encouragement of the Arts. When Brodsky asked Lenin to autograph his painting Lenin, he said: "I am signing to what I don't agree with for the first time".
Brodsky was on good terms with many leading Russian painters, including his mentor, Ilya Repin. He was an avid art collector who donated numerous first-class paintings to museums in his native Ukraine and elsewhere. His superb art collection included important works by Repin, Vasily Surikov, Valentin Serov, Isaak Levitan, Mikhail Vrubel, and Boris Kustodiev. After his death Brodsky's apartment on Arts Square in St. Petersburg was declared a national museum. His art collection is still on exhibit there.
Brodsky was an Honoured Artist of the Russian SFSR and a member of the Union of Russian Artists. He was the first painter to be awarded the Order of Lenin. In 1934 he was appointed Director of the All-Russian Academy of Arts. From 1934 to 1939 he was also a head of personal Art workshop in institute, where his pupils included the well-known Soviet painters Nikolai Timkov, Alexander Laktionov, Yuri Neprintsev, Piotr Belousov, Piotr Vasiliev, Mikhail Kozell and others.
He died in Leningrad in 1939.

Today, January 7, is the birthday of

Franciska Clausen, Danish painter born in 1899.
Clausen studied at the Die Grossherzogliche sächsische Hochschule für bildende Kunst in Weimar, Germany (1916–17), at the Women’s Academy in Munich (1918–19), at the Royal Danish Academy of Fine Arts, in Copenhagen, Denmark (1920-21), and under Hans Hofmann at the Hofmann Schule Fur Moderne Kunst in Munich (1921-22). She subsequently sought out private lessons from Laszlo Moholy-Nagy, Berlin Sept. - Dec. 1922, from Alexander Archipenko in Berlin in 1923, and under Fernand Léger in Paris (1924-25).
She was inspired by Laszlo Moholy-Nagy’s Constructionist collages. From 1924 to 1928 in Paris, cubism can been seen in her paintings with a base in Leger's ‘machine style art’. Between 1924 and 1928 Clausen worked in Paris. In the paintings from this period such as, Konstruktiv modellstudie, (1925), Contre-Composition (1928), and Komposition, (1927), was under the influence of Leger’s machine style and is clearly visible. In 1933 she taught at the Tegne- og Kunstindustriskole for Kvinder (Drawing and applied arts school for women) in Copenhagen, Denmark. Through her career Clausen passed through most of the stages in the development of modern art, and her paintings show elements of Neue Sachlichkeit, Constructivism, Cubism, Neo-plasticism, Surrealism and Purism, though her greatest influence was Léger. 
She died in 1986.

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