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jueves, 11 de julio de 2019

Arte perdido / Lost Art (XI)

Continuando con la serie sobre obras de arte perdidas a lo largo de los siglos, echamos un vistazo al devastador incendio que tuvo lugar en 1734 en el Real Alcázar de Madrid, en el que se perdieron al menos 500 pinturas.
Texto en inglés al final del post, marcado con [*] en cada párrafo.

Continuing with the series on artworks lost over the centuries, we take a look at the devastating fire that took place in 1734 in the Real Alcázar of Madrid, in which at least 500 paintings were lost.
Text in English at the end of the post, marked with [*] in each paragraph.
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Incendio del / Fire of the Real Alcázar de Madrid

Filippo Pallotta
(Roma, Italia / Rome, Italy ? - Madrid, España / Spain, 1721)
"Aspecto del Real Palacio de Madrid y su plaza, como estuvo el día 4 de marzo de 1704 en que el Rey Catholico Ntro. Señor d. Phelipe Quinto salió a la campaña de Portugal /
Aspect of the Royal Palace of Madrid and its square, as it was on March 4, 1704 when Catholic King Ntro. Mr. d. Phillip V went to the Portugal campaign"
Buril / burin, 43 x 59 cm., 1704. Biblioteca digital Memoria de Madrid

En la Nochebuena de 1734, un misterioso fuego brotó del corazón del Alcázar de Madrid, un antiguo castillo medieval que la dinastía de los Austrias había reconvertido en palacio residencial. El incendio, según se sospecha, se originó en el aposento del pintor de Corte Jean Ranc. A pesar de los esfuerzos por apagar el fuego, que se extendió a lo largo de cuatro días, nada se pudo hacer por salvar el edificio, ni a las 500 obras de arte que allí perecieron, entre ellas varios cuadros de Diego Velázquez.
Entre los cuadros salvados se encontraban «Las Meninas» de Velázquez, arrojado por una de las ventanas, y el retrato ecuestre de «Carlos V en Mühlberg» del pintor veneciano Tiziano, que quedó oscurecido por el humo en la zona inferior, donde los colores de la tierra y la hierba fueron reducidos a un ocre oscuro. [1]

Real Alcázar de Madrid, c.1710. Wikimedia Commons

La colección de pintura del Alcázar puede ser minuciosamente conocida a través de los documentos conservados y los diferentes inventarios que se realizaron (en 1600, 1636, 1666, 1686, 1700), que cotejados con el que apresuradamente realizara el marqués de Villena tras el incendio (1734) y el más minucioso que se llevó a cabo tras la muerte de Felipe V (1746), nos permite tener una idea bastante exacta del contenido de la colección, de lo perdido y de lo recuperado.
Sólo en pintura, originales y copias de primeros maestros, su número se aproximó a las dos mil obras, de las que casi un tercio, más de quinientas, desaparecieron bajo las llamas. Pero una cantidad muy importante había sido puesta a salvo o pudo ser rescatada: exactamente 1038 cuadros, según un estudio de Alfonso E. Pérez Sánchez.
Provisionalmente, la obra salvada fue custodiada en edificios próximos, como el Convento de San Gil, la Armería Real, la Casa del Arzobispo de Toledo o la del marqués de Bedmar. Buena parte de ella había pasado previamente o pasó más tarde al Buen Retiro y hoy constituye uno de los núcleos fundamentales de la colección de pintura del Museo de El Prado. [2]

Vicente Carducho
(Florencia, Italia / Florence, Italy, 1576 - Madrid, España / Spain, 1638)
"La expulsión de los moriscos / The Expulsion of the Moors"
Aguada azulada, pluma, lápiz sobre papel verjurado, amarillento /
blue gouache, pen, pencil on laid paper, yellowish, 38 x 50,4 cm., c.1627.
Museo del Prado (Madrid, España / Spain)

Vicente Carducho en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (XX)], [Aniversarios (CXLIV)]

Quizá el más célebre de todos los cuadros quemados fue "La expulsión de los moriscos", de Velázquez, obra fundamental en su biografía, conocido a través de las noticias que de él nos dieron Palomino y Pacheco, pues le permitió ganar un concurso (1627) al que concurrieron también tres pintores del Rey, Carducho, Caxés y Nardi, proporcionando al sevillano el cargo de ujier de cámara, y méritos para obtener licencia y ducados, dos años de salario, para su primer viaje a Italia. También de Velázquez y del Salón de los Espejos desaparecieron tres de los cuatro temas mitológicos que ocupaban el espacio entre las ventanas: Apolo, Adonis y Venus, y Psique y Cupido, siendo recuperado del conjunto solamente el de Mercurio y Argos, hoy en El Prado. También de Velázquez se perdió un retrato ecuestre del Rey. [3]

Diego Rodríguez de Silva y Velázquez
(Sevilla, España / Spain, 1599 - Madrid, 1660)
"Felipe III", óleo sobre lienzo / oil on canvas, c.1623-31. Museo del Prado (Madrid, España / Spain)

Diego Velázquez en "El Hurgador" / in this blog: [Todos los enlaces / All links]
Felipe III en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios (CCXLVI)]

En 1988 el historiador del arte estadounidense William B. Jordan halló en un catálogo de subastas un retrato de Felipe III atribuido a un pintor flamenco anónimo. Tras una exhaustiva investigación, los expertos del Museo del Prado verificaron que el retrato es un boceto del rostro del rey que Velázquez pergeñó observando obras anteriores, ya que no llegó a conocer a Felipe III, muerto en 1621. Este perfil del rey sería una prueba para incluirlo en la composición de "La expulsión de los moriscos".
“He vivido 30 años con el cuadro pensando que era un boceto de Velázquez porque no me parecía ni anónimo ni flamenco”, dijo Jordan, quien donó la obra al Museo. [4]

De Rubens se perdió el Retrato ecuestre de Felipe IV, del que se conserva una copia en la Galleria degil Uffizi, atribuida a Juan Bautista del Mazo. [5]

Juan Bautista Martínez del Mazo
(Cuenca, España / Spain, c.1612 - Madrid, 1667) 
Según / After Peter Paul Rubens
"Felipe IV, a caballo / Portrait of Philip IV of Spain", óleo sobre lienzo / oil on canvas, s.XVII / 17th century
Galleria degli Uffizi (Florencia, Italia / Florence, Italy). Wikimedia Commons

Martínez del Mazo en "El Hurgador" / in this blog[Pintando perros (I)]
Felipe IV en "El Hurgador" / in this blog:
[Aniversarios (CCXLVI)], [Pintando perros (LXXII)], [Arte y humor (VIII, Referencias)]

El rapto de las Sabinas, de Rubens, un lienzo de unos cuatro metros iniciado por Rubens y acabado, tras la muerte de éste, por Gaspar de Crayer, que se creyó perdido desde el incendio, aparentemente fue localizado en las colecciones del Palacio Real por el profesor Matías Díaz Padrón, antiguo conservador de pintura flamenca en el Museo del Prado, según se informó en 2013. [6]
Fuente: La vanguardia

Peter Paul Rubens
"El rapto de las Sabinas / The Rape of Sabine Women" (boceto / sketch)
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 55,5 x 86,5 cm., 1640
Belfius Art Collection (Bélgica / Belgium). MUHKA

En el verano de 1639, Felipe IV ordena cuatro grandes lienzos para el salón nuevo en el Alcázar de Madrid. Entre ellos hay dos lienzos de unos 350 por 450 cm, que representan El Rapto de las Sabinas y la Reconciliación de los Romanos y las Sabinas. Fernando de Austria, que vive en Bruselas, informa en otoño de ese año a su hermano, el rey, que el artista trabaja en las pinturas con gran ánimo. Sin embargo, alrededor de año nuevo, Rubens sufre graves ataques de gota. Una mano lisiada le hace imposible trabajar. Esto, sin embargo, no impide que Ferdinand aumente la presión sobre el artista. Recién en mayo Rubens se ha recuperado un poco y continúa trabajando hasta que muere el 30 de ese mes. [7]

Escuela flamenca / Flemish School
"El rapto de las Sabinas / The Rape of Sabine Women" (copia según / copy after Rubens)
Óleo sobre tabla / oil on wood, 57,5 x 89 cm., s.XVII-XVIII / 17th-18th century
Museo Nacional de Bellas Artes (Buenos Aires, Argentina)

La Reconciliación está casi terminada, pero El Rapto no está en la etapa de pintar. Después de que Ferdinand Van Dyck solicita sin éxito terminar las pinturas (él describe al artista como un loco rematado, un loco furioso), Gaspar de Crayer recibe instrucciones para completar El Rapto. Aunque no era amigo de Rubens, se le considera capaz. Las dos obras más pequeñas son finalmente completadas por Jordaens. Los dos grandes lienzos lamentablemente no sobrevivirán al incendio del Alcázar en 1734. [8]
Fuente: MUHKA

Anónimo / Anonymous
"La reconciliación de los Romanos y las Sabinas / The Reconciliation of the Romans and Sabines" (copia según / copy after Rubens)
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 82 x 116 cm., Siglo XVII / 17th Century
Abadía de Lacock / Lacock Abbey, Fox Talbot Museum and Village
(cerca de Chippenham, Ingalterra / near Chippenham, England). ArtUK

También de Rubens se perdieron las veinte obras que ornamentaban la Pieza Ochavada. [9]

Ægidius Sadeler II
(Amberes, Flandes / Antwerpen, Flandiers, 1570 - Praga / Prague, 1629)
"Tiberio, Emperador de Roma / Tiberius, Emperor of Rome" (Según Tiziano / After Titian)
Grabado y aguafuerte / engraving and etching, 36,3 × 24,6 cm.
National Gallery of Victoria (Melbourne, Australia)

De Tiziano se perdió la serie de Los Doce Césares, que estuviera en el Salón Grande y dos de las Furias, del Salón de los Espejos, rescatándose otras dos, Sísifo y Ticio, hoy en El Prado. [10]

Ægidius Sadeler II (Según Tiziano / After Titian)
"Calígula, Emperador de Roma / Emperor of Rome"
Grabado y aguafuerte / engraving and etchingPinterest

Ægidius Sadeler II (Según Tiziano / After Titian)
"Nerón, Emperador de Roma / Nero, Emperor of Rome"
Grabado y aguafuerte / engraving and etchingPinterest

Nerón en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios (IX)]

Los Once Césares fue una serie de once retratos de medio cuerpo de emperadores romanos pintados por Tiziano en 1536-40 para Federico II, duque de Mantua. Estaban entre sus obras más conocidas, inspiradas en las Vidas de los Césares de Suetonio. Las pinturas de Tiziano se alojaron originalmente en una nueva sala dentro del Palazzo Ducale di Mantova. Bernardino Campi agregó un duodécimo retrato en 1562. [11]

Ægidius Sadeler II (Según Tiziano / After Titian)
"Tito, Emperador de Roma / Titus, Emperor of Rome"
Grabado y aguafuerte / engraving and etching. British Museum (Londres, Reino Unido / London, UK)

Los retratos fueron copiados por grabadores flamencos a fines del siglo XVI y principios del XVII, quienes agregaron grabados de doce emperatrices romanas. Entre 1627 y 1628 las pinturas fueron vendidas a Carlos I de Inglaterra por Vincenzo II Gonzaga, y cuando la Real Colección de Carlos I fue disuelta y vendida después de su ejecución por la Mancomunidad inglesa, los Once Césares pasaron en 1651 a la colección de Felipe IV de España. [12]
Fuente: Wikipedia

Ægidius Sadeler II (Según Tiziano / After Titian)
"Julio César, Emperador de Roma / Julius Caesar, Emperor of Rome"
Grabado y aguafuerte / engraving and etchingThe Leiden Collection

Julio César en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (CXV-2)]
Ægidius Sadeler II en "El Hurgador" / in this blog[Rinocerontes (LXXV)]

De Tintoretto se perdieron, entre otras, Píramo y Tisbe, Venus y Adonis, que también aparecen inventariadas en el Salón de los Espejos, como, de Veronés, Moisés en el Nilo y Jacob. [13]

Peter Paul Rubens (Según Tiziano / after Titian)
"El Emperador Carlos V y la Emperatriz Isabel de Portugal / Charles V and the Empress Isabella"
Óleo / oil, 114 x 164 cm., c.1628
Colección / Collection Duques de Alba, Palacio de Liria (Madrid, España / Spain)

Tiziano en "El Hurgador" / Titian in this blog[Todos los enlaces / All links]
Carlos I / Carlos V en "El Hurgador" / Charles I / Charles V in this blog:

De Ribera, también se perdió mucha de la obra que realizó en Italia adquirida por Felipe IV, como Jael y Sisara, Sansón y Dalila (se conserva un dibujo en el Museo de Bellas Artes de Córdoba), Venus y Adonis, o Apolo y Marsias. [14]

José de Ribera y Cucó (El Españoleto)
Josep / Jusepe Ribera (Lo Spagnoletto)
"Sansón y Dalila / Samson & Delilah"
Lápiz sanguina y grafito sobre papel verjurado / sanguine and graphite on laid paper, 282 x 404 cm., 1620-26
Museo de Bellas Artes (Córdoba, España / Spain). Wikimedia Commons

Un caso curioso es el de su Triunfo de Baco, que estuvo situado en el Alcázar “en la pieza donde su majestad cenaba” y acabó mutilado en el siniestro, conservándose en El Prado dos fragmentos, y un tercero, Cabeza de Sileno, fue a parar a Colombia. Milagrosamente, y en Lourdes, se conserva una copia antigua del cuadro completo. [15]

"El triunfo de Baco / The Triumph of Bacchus", 230 x 360 cm.?
Copia en colección privada mostrando los fragmentos existentes /
copy in private collection showing the extant fragments

José de Ribera y Cucó (El Españoleto)
"Media figura de mujer (fragmento de 'El triunfo de Baco') / 
Half Figure of a Woman (fragment of 'The Triumph of Bacchus')"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 67 x 59 cm., 1636
Museo del Prado (Madrid, España / Spain)

Los pedazos del lienzo fueron recogidos en el inventario de 1772 como procedentes de un Triunfo de Baco del Spañoleto. En el documento también se dice que el Dionisios coronado con hiedra estaba en el despacho del rey del nuevo Alcázar, mientras que la llamada Sibila, la mujer que apoya su mentón en la mano, estaba en el cuarto del Príncipe. La escena representada en el cuadro no era, sin embargo, un Triunfo de Baco. Gracias a una copia del siglo xvii, hallada en una colección particular, sabemos que lo pintado por Ribera fue una Theoxenia, o «Visita de Dionisio a los hombres». La historia era relativamente famosa en la Antigüedad y se conservan varios ejemplares de un relieve helenístico que la ilustra. En el siglo xvii tres de esos relieves estaban en colecciones romanas (hoy en Museo Nacional de Nápoles, en el Museo del Louvre y en el Museo Británico) y un cuarto en Nápoles, en el palacio del Virrey Duque de Alcalá. Ribera hubo de conocer alguno de ellos, o quizá un grabado del mismo, porque su composición, fechada hacia 1634-1635, retomaba casi al pie de la letra la helenística. [16]

José de Ribera y Cucó (El Españoleto)
"Cabeza del dios Baco (fragmento de 'El Triunfo de Baco') /
Head of Bacchus (fragment of 'The Triumph of Bacchus')"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 55 x 46 cm., 1636
Museo del Prado (Madrid, España / Spain)

José de Ribera y Cucó (El Españoleto)
"Cabeza de sátiro (Sileno) / Head of a Satyrus (Silenus)"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 55 x 40 cm., 1636. Bogotá, Colombia

José de Ribera en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios (CVI)], [Mercedes Fittipaldi (Fotografía)], [Recolección (CXLV-2)]

Del Cuarto del Príncipe, estancia representada por Velázquez en Las Meninas, que afortunadamente si se salvó del incendio, como Los Borrachos, La Coronación de la Virgen y los Paisajes de Villa Médicis, se salvaron algunas de las copias de Rubens realizadas por Mazo, pereciendo otras.
Nada volvió a saberse, en fin, de numerosas obras citadas en los inventarios de otros grandes artistas como Durero, El Bosco, Brueghel, Sánchez Coello,Van Dyck, El Greco, Aníbal Carracci, Leonardo da Vinci, Guido Bolonés, Rafael de Urbino, Bassano el Viejo y El Mozo, o Correggio, artistas que, en parte, están presentes en el Prado gracias lo que pudo salvarse del incendio. [17]

Fuentes / Sources:
* La noche que se quemaron 500 pinturas / The Night 500 Paintings Were Burned
por / by Federico García Serrano. en / in El Museo Imaginado
* Incendio del / Fire of the Real Alcázar de Madrid, Wikipedia
Visita de Dionisio a los hombres / Visit of Dionysus to Men
Por / by Susana Calvo Capilla. Centro Virtual Cervantes


Otras obras perdidas / Other Lost Works

Rafael (Raffaello) Sanzio
(Urbino, Italia / Italy, 1483 - Roma / Rome, 1520)

Durante la Segunda Guerra Mundial, esta pintura fue robada de Polonia por los nazis. Muchos historiadores la consideran como la pintura más importante perdida desde la Segunda Guerra Mundial.
La identidad del sujeto no está verificada, pero muchos estudiosos lo han considerado tradicionalmente como el autorretrato de Rafael. Los rasgos faciales son percibidos por los especialistas como compatibles con, si no claramente idénticos, a el único indudable autorretrato de Rafael en su fresco "La Escuela de Atenas" en el Vaticano, identificado como tal por Vasari. Si es un autorretrato no se da ningún indicio de la profesión de Rafael; el retrato muestra a un joven ricamente vestido y "confiadamente preparado". [18]

"Ritratto di giovane uomo / Retrato de un hombre joven / Portrait of a Young Man"
Óleo sobre panel / oil on panel, 72 × 56 cm., c.1513-14
Antiguamente en el Museo Czartoryski (Cracovia, Polonia) /
formerly exhibited at Czartoryski Museum (Kraków, Poland)Wikipedia

Al comienzo de la invasión nazi de Polonia en 1939, el patriarca de la familia, el príncipe Augustyn Józef Czartoryski, rescató numerosas piezas del Museo Czartoryski, entre ellas "Retrato de un hombre joven", Dama con armiño de Leonardo da Vinci y una obra maestra de Rembrandt. La colección se ocultó en una residencia en Sieniawa, pero más tarde fue descubierta por la Gestapo, trabajando para Hans Frank, la persona designada por Hitler como gobernador del Gobierno General. De la colección, estas tres pinturas decoraron la residencia de Frank en Cracovia antes de enviarlas a Berlín y Dresde para formar parte de la colección del Führer en Linz, organizada por el plenipotenciario de Hitler, el Dr. Posse. [19]

"Ritratto di giovane uomo / Retrato de un hombre joven / Portrait of a Young Man"
No existen fotografías a color de la pintura realizadas antes de su desaparición. Esta imagen ha sido coloreada artificialmente.

En enero de 1945 Frank trajo las pinturas de Alemania a Cracovia para su uso en el real Castillo de Wawel. Aquí es donde se vio por última vez "Retrato de un hombre joven". Cuando los alemanes huyeron de Cracovia más tarde, antes de la ofensiva soviética, Frank llevó las pinturas con él a Silesia y luego a su propia villa en Neuhaus am Schliersee. Los estadounidenses arrestaron a Frank el 3 de mayo de 1945 en espera de un juicio por extensos crímenes de guerra (fue ejecutado en 1946). El representante polaco en la Comisión de Aliados para la Recuperación de Obras de Arte localizó algunas de las pinturas robadas por él y las reclamó en nombre del Museo Czartoryski. Sin embargo, faltaban "Retrato de un hombre joven" y otros 843 artículos. [20]

Rafael (Raffaello) Sanzio en "El Hurgador" / in this blog[Todos los enlaces / All links]
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John Russell
(Guildford, Reino Unido / UK, 1745 - Kingston upon Hull, 1806)

Según / After John Russell
"La justa y honesta Selina, condesa viuda de Huntingdon /
The Right Honourable Selina, Countess Dowager of Huntingdon"
Media tinta / mezzotint, publicada el 10/6/1773 por / published June 10th 1773 by Carington Bowles
National Portrait Gallery (Londres, Reino Unido / London, UK)

En 1770, Russell pintó al ministro metodista George Whitefield (grabado por James Watson) y al futuro filántropo William Wilberforce, que solo tenía once años. En 1771 exhibió un retrato el óleo de Charles Wesley en la Royal Academy y, en 1772, pintó a Selina, Condesa de Huntingdon, al pastel. Esta fue una imagen simbólica, y se perdió en su viaje, pero fue grabada, y luego él también la pintó al óleo. [21]

"La justa y honesta Selina, condesa viuda de Huntingdon /
The Right Honourable Selina, Countess Dowager of Huntingdon", 35,4 x 25,2 cm., c.1773
British Museum (Londres, Reino Unido / London, UK)

John Russell en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios (CCXX)]
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Louis Michel van Loo
(Tolón, Francia / France, 1707 - París, 1771) 

"Pigmalión trabajando / Pygmalion at Work"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 64 x 82,5 cm., entre / between 1730 - 1750. Wikimedia Commons

La obra fue legada en 1858 a la Escuela de Bellas Artes de Varsovia por Piotr Fiorentini. En 1879 la compró el Museo de Bellas Artes de Varsovia, y entre 1939 y 1945, durante la Segunda Guerra Mundial, fue destruida. Se conserva tan solo un fragmento de la misma. [22]

"Pigmalión trabajando / Pygmalion at Work" (fragmento / fragment)
Muzeum Narodowe w Warszawie / Museo Nacional (Varsovia, Polonia / Warsaw, Poland)

Louis-Michel van Loo en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios (CCXVI)]
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Peter Paul Rubens
(Siegen, Sacro Imperio Romano Germánico, actual Alemania /
Siegen, Nassau-Dillenburg, Holy Roman Empire (now Germany), 1577 - 
Amberes, Flandes (Países Bajos Españoles), actual Bélgica /
Antwerp, Spanish Netherlands (now Belgium), 1640)

"Caza de un león / A Lion Hunt", óleo sobre lienzo / oil on canvas, c.1616
Colección / Collection Schleißheim palace complex (Oberschleißheim, Alemania / Germany). Wikimedia Commons

El cuadro es una réplica de una pintura de Rubens, que se perdió en un incendio en 1870.
Rubens pintó con frecuencia el tema de la caza del león. Podemos ver otros ejemplos aquí. [23]

Rubens en "El Hurgador" / in this blog: [Todos los enlaces / All links]
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Otros posts de esta serie / Other posts of this series:

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Textos en inglés / English Text

[1]
On Christmas Eve 1734, a mysterious fire erupted from the heart of the Alcazar of Madrid, an old medieval castle that the Habsburg dynasty had converted into a residential palace. The fire, it is suspected, originated in the apartment of Court painter Jean Ranc. Despite efforts to put out the fire, which lasted for four days, nothing could be done to save the building, or the 500 works of art that perished there, including several paintings by Diego Velázquez.
Among the paintings saved were "Las Meninas" by Velázquez, thrown by one of the windows, and the equestrian portrait of "Carlos V in Mühlberg" by the Venetian painter Titian, which was obscured by smoke in the lower area, where the colors from the earth and the grass were reduced to a dark ocher.

[2]
The paintings collection of the Alcázar can be meticulously known through the preserved documents and the different inventories that were made (in 1600, 1636, 1666, 1686, 1700), which were collated with the hastily carried out by the Marquis of Villena after the fire (1734) and the most meticulous that was carried out after the death of Felipe V (1746), allows us to have a fairly accurate idea of ​​the contents of the collection, of the lost and of the recovered.
Only in painting, originals and copies of first masters, their number approached the two thousand works, of which almost a third, more than five hundred, disappeared under the flames. But a very important amount had been saved or could be rescued: exactly 1038 paintings, according to a study by Alfonso E. Pérez Sánchez.
Provisionally, the works saved was guarded in nearby buildings, such as the Convent of San Gil, the Royal Armory, the House of the Archbishop of Toledo or the Marquis of Bedmar. Much of it had previously passed or passed later to Buen Retiro and today is one of the fundamental core of the collection of paintings at the Prado Museum.

[3]
Perhaps the most famous of all the pictures burned was the Expulsion of the Moors, by Velázquez, a fundamental work in his biography, known through the news by Palomino and Pacheco, since it allowed him to win a contest (1627) at which also attended three of the King painters; Carducho, Caxés and Nardi, providing to the Sevillian the position of usher of camera, and merits to obtain license and duchies, two years of salary, for his first trip to Italy. Also by Velázquez and from Hall of Mirrors disappeared three of the four mythological themes that occupied the space between the windows: Apollo, Adonis and Venus, and Psyche and Cupid, being recovered from the set only that of Mercury and Argos, today in El Prado. Also by Velazquez were lost an equestrian portrait of the King.

[4]
In 1988 the American art historian William B. Jordan found in an auction catalog a portrait of Philip III attributed to an anonymous Flemish painter. After an exhaustive investigation, the experts of the Prado Museum verified that the portrait is a sketch of the face of the king that Velázquez painted observing previous works, since he did not get to know Philip III, who died in 1621. This profile of the king, would be a test to include it in the composition of "The expulsion of the moriscos".
"I have lived 30 years with the painting thinking it was a sketch of Velázquez because I did not seem anonymous or flamenco," said Jordan, who donated the work to the Museum.

[5]
The equestrian portrait of Phillip IV by Rubens was also lost, but a copy attributed to Juan Bautista del Mazo is preserved at the Uffizi Gallery.

[6]
The Rape of the Sabines, by Rubens, a canvas of about four meters initiated by Rubens and finished, after his death, by Gaspar de Crayer, who was believed lost since the fire, apparently was located in the collections of the Royal Palace by Professor Matías Díaz Padrón, former curator of Flemish painting at the Museo del Prado, as reported in 2013.
Source: La vanguardia

[7-8]
In the summer of 1639, Philip IV orders four large canvases for the salón nuevo at the Alcázar in Madrid. Among them are two canvases of about 350 by 450 cm, representing the Rape of the Sabine Women and The Reconciliation of the Romans and Sabines. Cardinal Infant Ferdinand, who is staying in Brussels, reports in the autumn of that year to his brother, the king,that the artist works on the paintings con grande animo. However, in around New Year, Rubens suffers severe gout attacks. A crippled hand makes it impossible for him to work. This, however, does not prevent Ferdinand from increasing the pressure on the artist. It is only in May that Rubens has recovered somewhat and continues to work until he dies on the 30th of that month.
The Reconciliation is almost finished, but the Rape is hardly at the stage of underpainting. After Ferdinand Van Dyck unsuccessfully requests to finish the paintings (he describes the artist as a loco rematado, a raging madman), Gaspar de Crayer is instructed to complete the Rape. Although he was not a friend of Rubens, he is considered capable. The two smaller works are finally completed by Jordaens. The two large canvases will unfortunately not survive the fire of the Alcázar in 1734.
Source: MUKHA

[9]
Also by Rubens were lost the twenty works that decorated the Octagonal Room.

[10]
Also were lost The Twelve Caesars Series by Titian, that was in the Great Hall and two of the Furies, of the Hall of the Mirrors, being rescued other two, Sysyphus and Tityos, today in the Prado Museum.

[11-12]
The Eleven Caesars was a series of eleven painted half-length portraits of Roman emperors made by Titian in 1536-40 for Federico II, Duke of Mantua. They were among his best-known works, inspired by the Lives of the Caesars by Suetonius. Titian's paintings were originally housed in a new room inside the Palazzo Ducale di Mantova. Bernardino Campi added a twelfth portrait in 1562.
The portraits were copied by Flemish engravers in the late 16th and early 17th centuries, who added engravings of twelve Roman Empresses. Between 1627 and 1628 the paintings were sold to Charles I of England by Vincenzo II Gonzaga, and when the Royal Collection of Charles I was broken up and sold after his execution by the English Commonwealth, the Eleven Caesars passed in 1651 into the collection of Philip IV of Spain.
Source: Wikipedia

[13]
By Tintoretto they were lost, among others, Píramo and Tisbe, Venus and Adonis, that also appear inventoried in the Hall of the Mirrors, By Veronese, Moses in the Nile and Jacob.

[14-15]
A lot of work by Jose de Ribera also was lost; much of the work he did in Italy acquired by Philip IV, such as Jael and Sisara, Samson and Delilah (a drawing is kept at the Museum of Fine Arts of Córdoba), Venus and Adonis, or Apollo and Marsyas.
A curious case is that of his Triumph of Bacchus, which was located in the Alcázar "in the room where his Majesty dined" and ended up mutilated in the sinister, conserving two fragments in El Prado, and a third, Head of Sileno, finished the trip in Colombia. Miraculously, an old copy of the complete picture is preserved in Lourdes.

[16]
The fragments of the canvas were collected in the inventory of 1772 as coming from a Triumph of Baco by Spanoleto. The document also says that the Dionysus crowned with ivy was in the office of the King at the new Alcázar, while the so-called Sibyl, the woman who rests her chin in her hand, was in the Prince's room. The scene depicted in the painting was not, however, a Triumph of Bacchus. Thanks to a seventeenth-century copy found in a private collection, we know that what Ribera painted was a Theoxenia, or "Dionysus's visit to men." The history was relatively famous in Antiquity and several copies of a Hellenistic relief that illustrates it are conserved. In the seventeenth century three of these reliefs were in Roman collections (now the National Museum of Naples, the Louvre Museum and the British Museum) and a quarter in Naples, in the palace of the Viceroy Duke of Alcalá. Ribera had to know some of them, or perhaps an engraving of the same one, because his composition, dated towards 1634-1635, retakes almost literally the Hellenistic composition.

[17]
From the Prince's Room, a room represented by Velázquez in Las Meninas -a work that fortunately was saved from the fire- such as The Triumph of Bacchus ot The Drunks, The Coronation of the Virgin, and the Landscapes of Villa Medici, some of the copies of Rubens made by Mazo were saved, perishing others.
Nothing came to be known, in short, about numerous works cited in the inventories of other great artists such as Dürer, El Bosco, Brueghel, Sánchez Coello, Van Dyck, El Greco, Aníbal Carracci, Leonardo da Vinci, Guido Bolones, Rafael de Urbino, Bassano the Elder and the Younger, or Correggio, artists who, in part, are present in the Prado thanks to what could be saved from the fire.

[18]
During the Second World War this painting was stolen by the Nazis from Poland. Many historians regard it as the most important painting missing since World War II.
The subject's identity is unverified, but many scholars have traditionally regarded it as Raphael's self-portrait. The facial features are perceived by specialists as compatible with, if not clearly identical to, the only undoubted self-portrait by Raphael in his fresco The School of Athens at the Vatican, identified as such by Vasari. If it is a self-portrait, no hint is given of Raphael's profession; the portrait shows a richly dressed and "confidently poised" young man.

[19]
At the onset of the Nazi invasion of Poland in 1939, then family patriarch Prince Augustyn Józef Czartoryski rescued numerous pieces from the Czartoryski Museum, including Portrait of a Young Man, Leonardo's Lady with an Ermine and a Rembrandt masterpiece. The collection was hidden at a residence in Sieniawa, but was later discovered by the Gestapo, working for Hans Frank, Hitler's appointee as the governor of the General Government. From the collection, these three paintings decorated Frank's residence in Kraków before they were sent to Berlin, and Dresden, to become part of the Führer's own collection at Linz, arranged by Hitler's plenipotentiary, Dr. Posse.

[20]
No colour photographs of the painting were made before it disappeared; this image has been artificially coloured.

In January 1945, Frank brought the paintings back from Germany to Kraków for his own use at the royal Wawel Castle. This is where Portrait of a Young Man was last seen. When the Germans evacuated from Kraków later that month ahead of the Soviet offensive, Frank took the paintings with him to Silesia and then to his own villa in Neuhaus am Schliersee. The Americans arrested Frank on May 3, 1945 pending trial for extensive war crimes (he was executed in 1946). The Polish representative at the Allies Commission for the Retrieval of Works of Art located some of the paintings stolen by him, and claimed them on behalf of the Czartoryski Museum. However, Portrait of a Young Man and 843 other artifacts were missing from storage.

[21]
In 1770, Russell painted Methodist minister, George Whitefield (engraved by James Watson) and the future philanthropist, William Wilberforce, then only eleven years old. In 1771, he exhibited a portrait in oils of Charles Wesley at the Royal Academy and, in 1772, painted Selina, Countess of Huntingdon in pastel. This was a symbolic picture, and was lost on its voyage out; but it was engraved, and he later also painted her in oils.
Source: Wikipedia

[22]
The work was bequeathed in 1858 to the School of Fine Arts of Warsaw by Piotr Fiorentini. In 1879 was bought by the Museum of Fine Arts in Warsaw, and between 1939 and 1945, during the Second World War, it was destroyed. Only a fragment of it is preserved.

[23]
The painting is a copy from a work by Peter Paul Rubens lost in 1870 in a fire.
Rubens frequently painted the subject of lion hunting. We can see other examples here.

 

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