viernes, 28 de junio de 2013

Mujeres al pincel (XX)

Aleksandra Aleksandrovna Ekster (Exter)
Александра Александровна Экстер


Aleksandra Aleksandrovna Ekster (Alexandra Exter) fue una pintora y diseñadora ruso-francesa cuyo trabajo se encuadra dentro de las corrientes del Cubo-Futurismo, Suprematismo y Constructivismo)
Nació en Białystok (Rusia Imperial, actualmente Polonia) en una familia bielorrusa. De padre comerciante y madre griega, recibió una excelente educación privada: idiomas, música, arte. Sus padres se trasladaron pronto a Kiev y Asya (como la llamaban sus amigos) asistió a la escuela de arte donde estudió con Alexander Bogomazov y Alexander Archipenko. Se graduó en la Escuela de Arte de Kiev en 1906.
Entre 1908 y 1924 vivió intermitentemente entra Kiev, San Petersburgo, Odessa, París, Roma y Moscú. [1]

Aleksandra Aleksandrovna Ekster (Alexandra Exter) was a Russian-French painter (Cubo-Futurist, Suprematist, Constructivist) and designer. English translation at the end of this post, marked with [*] at the end of each paragraph.

"Naturaleza muerta / Still Life", collage y óleo sobre lienzo / collage and oil on canvas, 68 x 53 cm., 1913. 
© Museo Thyssen-Bornemisza (Madrid, España / Spain)

"Venecia / Venice", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 268 x 639 cm., 1918 
© Tretyakov Museum (Moscú, Rusia / Moscow, Russia)

"Composición / Composition", 1914 © Tretyakov Museum (Moscú, Rusia / Moscow, Russia)

Su estudio de pintura en el ático del 27 de la calle Funduklievskaya, actualmente calle Khmelnytsky, fue punto de reunión para la élite intelectual de Kiev. En 1908 partició en una exposición colectiva en Kiev con miembros del grupo "Zveno", organizada por David Burliuk, Wladimir Burliuk y otros.
En París fue amiga personal de Picasso y Braque, quien le presentó a Gertrude Stein. Expuso en el Salón de la Section d'Or, Galerie La Boétie, Paris, en 1912 con Jean Metzinger, Albert Gleizes, Marcel Duchamp y otros
Absorbió de varias fuentes y culturas para desarrollar un estilo propio y original. [2]

"Ciudad de noche / City at Night", 1913
Museo ruso / Russian Museum (San Petersburgo, Rusia / St. Petersbourg, Russia)

"Estribillo clásico: Siete contra Tebas / Classical refrain; Seven against Thebes"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 81,5 x 115 cm. Colección privada / Private Collection

"Dieppe", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 129 x 200 cm., 1912-1913. 
Museum Ludwig, Köln (Colonia, Alemania / Cologne, Germany)

En 1924 emigró a Francia con su marido y se estableció en París. Inicialmente fue profesora de la Academia der Moderne en París. Desde 1926 a 1930 fue profesora en la Academia de Arte Contemporáneo de Fernand Léger. En 1933 comenzó a crear hermosos y originales manuscritos iluminados (témpera sobre papel), que son sin duda los trabajos más importante del último período de su vida. El manuscrito Calímaco (c. 1939, cuyo texto es la traducción al francés del un himno del poeta helenístico Calímaco) es reconocido como una obra maestra.
Fue ilustradora de libros para la editorial Flammarion de París desde 1936 hasta su muerte en el suburbio parisino de Fontenay-aux-Roses en 1949. [3]

"Puente, Sevres / Bridge. Sevres", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1912.
Museo Nacional de Arte (Kiev, Ucrania / Ukraine)

Información biográfica traducida de la versión en inglés de su ficha en Wiki. Más información y obras en Alexandra Exter.net.

Biographic information from Wiki. More info and images in Alexandra Exter.net.

"Naturaleza muerta / Still Life", 1910.

Aleksandra Exter en "El Hurgador" / in this blog: [Aniversarios (LII)]

Varvara Fedorovna Stepanova
Варвара Фёдоровна Степанова


Varvara Fyodorovna Stepanova (1894-1958) fue una artista rusa asociada al movimiento del Constructivismo.
De orígenes campesinos, tuvo la suerte de educarse en la Escuela de Arte Kazan en Odessa. Allí conoció a quien sería su amigo y colaborador durante toda su vida, Alexander Rodchenko. En los años previos a la Revolución Rusa de 1917, compartieron un apartamento en Moscú, propiedad de Wassily Kandinsky. Se convirtieron en figuras destacadas de las vanguardias rusas. El novel arte abstracto ruso, que comenzó alrededor de 1909, fue la culminación de influencias del Cubismo, el Futurismo italiano y el arte rural tradicional. Varvara diseñó trabajos Cubo-Futuristas para varios libros de artistas y estudió con Jean Metzinger en la Académie de La Palette, una academia de arte donde también enseñaban los pintores André Dunoyer de Segonzac y Henri Le Fauconnier. [4]

Varvara Fyodorovna Stepanova (November 9, 1894 - May 20, 1958), was a Russian artist associated with the 'Constructivist' movement. English translation at the end of this post, marked with [*] at the end of each paragraph.

"Figuras danzando sobre fondo blanco / Dancing Figures on a White Background", 1920
© Tretyakov Museum (Moscú, Rusia / Moscow, Russia)

"Tres figuras / Three Figures", 1920 Tretyakov Museum (Moscú, Rusia / Moscow, Russia)

En los años posteriores a la revolución, Stepanova contribuyó con su trabajo en la 5ª y la 10ª Exposiciones Estatales, ambas en 1919. En 1920 se produjo una división entre pintores como Kasimir Malevich, que continuó pintando con la idea de que el arte es simplemente una actividad espiritual, y quienes creían que se debía trabajar directamente para el desarrollo revolucionario de la sociedad. En 1921, junto con Aleksei Gan, Rodchenko y Stepanova, formaron el primero Grupo de Trabajo Constructivista, que rechazó las bellas artes en favor del diseño gráfico, fotografía, pósters y propaganda política. En 1921, Stepanova declaró en su texto para la exposición "5x5=25" que tuvo lugar en Moscú:

"La composición es el abordaje contemplativo del artista. La técnica y la industria han enfrentado al arte con el problema de la construcción como un proceso activo e irreflexivo. La 'santidad' del trabajo como entidad simple es destruido. El museo que conservaba un tesoro artístico es ahora transformado en un archivo." [5]

"Sin título / Untitled", grabado en lino / linocut, 7,6 x 10 cm., 1920.
© Museum of Modern Art (MoMA) (Nueva York, Estados Unidos / New York, USA)

"Jugadores de billar / Billiard Players", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 66 x 129 cm., 1920. 
© Museo Thyssen-Bornemisza (Madrid, España / Spain)

El término "Constructivista" fue utilizado desde entonces por los mismos artistas para describir la dirección que estaba tomando su trabajo. El teatro fue otra área en la cual los artistas fueron capaces de comunicar nuevas ideas sociales y artísticas. Stepanova diseñó los escenarios para "La Muerte de Tarelkin" en 1922. Llevó adelante su ideal de acoplarse con la producción industrial al año siguiente cuando, con Lyubov Popova, se convirtió en diseñadora de textiles en Tsindel (la primera fábrica estatal de textiles) cerca de Moscú, y en 1924 se hizo profesora de diseño textil en Vkhutemas (Estudios de Alta Técnica Artística) mientras continuó con tipografías, diseño de libros y contribuyendo con la revista LEF. [6]

"Diseño textil / Textile design", 1924 © Otten Collection

Información biográfica traducida de la entrada para Stepanova en Wiki

"Figura / Figure", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 141,6 x 88,3 cm., 1921.
© Museum of Modern Art (MoMA) (Nueva York, Estados Unidos / New York, USA)

Anna Aleksandrovna Leporskaya
Анна Александровна Лепорская


Anna Aleksandrovna Leporskaya fue una pintora, artista gráfica y diseñadora rusa nacida en Chernihiv en 1900. Su padre fue un profesor de lenguas antiguas llamado Alexander Leporsky. Se crió en Vyatka y Pskov, y se graduó en la Escuela de Pskov con una medalla de plata, trabajando luego como maestra en una escuela rural de la provincia de Pskov.
Estudió con Alexei Radakov, Alisa Bruschetti-Mitrokhina y Andrei Taran en la "Escuela de Arte e Industria Nikolai van der Vliet" en Pskov (1918-22)  y con Kuzma Petrov-Vodkin y Alexander Savinov en VKhUTEIN, en Petrogrado (1922-24) la cual abandonó en protesta por los métodos académicos de enseñanza. [7]

Anna Aleksandrovna Leporskaya (1900-1982) was a russian painter, graphic artist and designer born in Chernihiv. English translation at the end of this post, marked with [*] at the end of each paragraph.

"Tres mujeres / Three Women", 1932-1934, © Tretyakov Museum (Moscú, Rusia / Moscow, Russia)

"Деревенский дом / Casa rural / Country House"
Acuarela sobre papel, blanco / watercolor on paper, white, 29,6 x 40,3 cm., 1950

"Город / Ciudad / City", acuarela sobre papel / watercolor on paper, 39 x 27,5 cm., 1940

Trabajó a las órdenes de Kazimir Malevich en el Instituto de Cultura Artística (1923-26) de quien fue secretaria desde 1924. Se casó con Nikolai Suetin con quien colaboró para diseñar los interiores de los pabellones soviéticos para la Exposición Internacional de Artes y Técnicas de la Vida Moderna en París (1937) y la Feria Mundial de New York (1939-40), así como el pabellón de Leningrado para la "All-Union Exhibition of Agriculture" en Moscú (1939-40). 
Sufrió de distrofia y escorbuto durante el sitio de Leningrado, cuando trabajaba en un hospital y una fábrica de minas.
Ayudó a evacuar las obras del Hermitage en 1941 y decoró la tumba de Alexander Nevsky en la Catedral de la Trinidad en el Monasterio de San Alexander Nevsky y redecoró los interiores del Teatro Ópera y Ballet Kirov. [8]

"Сосна. Дзинтари / Pino, Dzintary / Pine, Dzintary"
Acuarela sobre papel / watercolor on paper, 40,3 x 31,9 cm., 1947

"Sin título / Untitled", témpera sobre cartón / tempera on cardboard, 53 x 36 cm.

"Натюрморт с чайником / Bodegón con té / Still Life with Tea"
Lápiz sobre papel / pencil on paper, 40 x 27 cm., 1930

"Дом в лесу / La casa en el bosque / The House on the Forest"
Aguada sobre papel / gouache on paper, 63,3 x 43,5 cm., 1932

Participó en la Exposición para la Heroica Defensa de Leningrado, que se transformaría en el Museo de la Defensa de Leningrado en 1946 y que fue clausurado tres años más tarde por razones políticas. Trabajó en la fábrica de porcelana Lomonosov desde 1948, donde diseñó y pintó. Pasó los últimos años de su vida confinada en una cama, murió en Leningrado en 1982. [9]

"Летом в деревне / Verano en el campo / Summer on the Countryside"
Papel, crayones / paper, crayons, 40,8 x 31,5 cm., 1960

"Figura con columna de colores / Figure with Coloured Column", 1932-1934
© Tretyakov Museum (Moscú, Rusia / Moscow, Russia)

Información biográfica traducida de aquí. Biographic info from here.

"Крестьянка в поле / Campesina en el campo / Peasant on the Countryside"
Acuarela sobre papel / watercolor on paper, 29,5 x 41,5 cm., 1930



English translation

[1]
Aleksandra Aleksandrovna Ekster (Alexandra Exter) was a Russian-French painter (Cubo-Futurist, Suprematist, Constructivist) and designer.
She was born Aleksandra Aleksandrovna Grigorovich in Białystok, Imperial Russia (now Poland) to a wealthy Belarusian family.  Her father, Aleksandr Grigorovich, was a wealthy Belarusian businessman. Her mother was Greek. Young Aleksandra received an excellent private education, studying languages, music, art. Soon her parents moved to Kyiv (Kiev), and Asya, so called by her friends, attended Kiev gimnazium, St. Olga and Kiev Art School, where she studied with Alexander Bogomazov and Alexander Archipenko.
From 1908 to 1924 she intermittently lived in Kiev, St. Petersburg, Odessa, Paris, Rome and Moscow.

[2]
Her painting studio in the attic at 27 Funduklievskaya Street, now Khmelnytsky Street, was a rallying stage for Kiev's intellectual elite. In 1908 she participated in an exhibition together with members of the group Zveno (Link) organized by David Burliuk, Wladimir Burliuk and others in Kiev.
In Paris, Aleksandra Ekster was a personal friend of Pablo Picasso and Georges Braque, who introduced her to Gertrude Stein.
She exhibited six works at the Salon de la Section d'Or, Galerie La Boétie, Paris, October 1912, with Jean Metzinger, Albert Gleizes, Marcel Duchamp and others.
Ekster absorbed from many sources and cultures in order to develop her own original style.

[3]
In 1924, Aleksandra Ekster and her husband emigrated to France and settled in Paris. Initially she became a Professor at the Academie der Moderne in Paris. From 1926 to 1930 Ekster was a professor at Fernand Léger's Académie d'Art Contemporain. In 1933 she began creating extremely beautiful and original illuminated manuscripts (gouache on paper), which are beyond doubt the most important works of the last phase of her life. The "Callimaque" manuscript (c. 1939, the text being a French translation of a hymn by Hellenistic poet Callimachus) is widely regarded as her masterpiece.
She was a book illustrator for the publishing company Flammarion in Paris from 1936 until her death in the Paris suburb of Fontenay-aux-Roses in 1949.

[4]
Varvara Fyodorovna Stepanova (November 9, 1894 - May 20, 1958), was a Russian artist associated with the 'Constructivist' movement. She came from peasant origins but was fortunate enough to get an education at Kazan School of Art, Odessa. There she met her lifelong friend and collaborator Alexander Rodchenko. In the years before the Russian Revolution of 1917 they leased an apartment in Moscow, owned by Wassily Kandinsky. These artists became some of the main figures in the Russian avant-garde. The new abstract art in Russia which began around 1909, was a culmination of influences from Cubism, Italian Futurism and traditional peasant art. She designed Cubo-Futurist work for several artists' books, and studied under Jean Metzinger at Académie de La Palette, an art academy where the painters André Dunoyer de Segonzac and Henri Le Fauconnier also taught.

[5]
In the years following the revolution, Stepanova contributed work to the Fifth State Exhibition and the Tenth State Exhibition, both in 1919. In 1920 came a division between painters like Kasimir Malevich who continued to paint with the idea that art was a spiritual activity, and those who believed that they must work directly for the revolutionary development of the society. In 1921, together with Aleksei Gan, Rodchenko and Stepanova formed the first Working Group of Constructivists, which rejected fine art in favour of graphic design, photography, posters, and political propaganda. Also in 1921, Stepanova declared in her text for the exhibition 5x5=25, held in Moscow:
'Composition is the contemplative approach of the artist. Technique and Industry have confronted art with the problem of construction as an active process and not reflective. The 'sanctity' of a work as a single entity is destroyed. The museum which was the treasury of art is now transformed into an archive'.

[6]
The term 'Constructivist' was by then being used by the artists themselves to describe the direction their work was taking. The theatre was another area where artists were able to communicate new artistic and social ideas. Stepanova designed the sets for The Death of Tarelkin in 1922. She carried out her ideal of engaging with industrial production in the following year when she, with Lyubov Popova, became designer of textiles at the Tsindel (the First State Textile Factory) near Moscow, and in 1924 became professor of textile design at the Vkhutemas (Higher Technical Artistic Studios) while continuing typography, book design and contributing to the magazine LEF.

[7]
Anna Aleksandrovna Leporskaya (1900-1982) was a painter, graphic artist and designer born in Chernihiv in the family of a teacher of ancient languages called Alexander Leporsky. Grew up in Vyatka and Pskov. Graduated from grammar school in Pskov with a silver medal and worked as a teacher in a rural school in Pskov Province. Studied under Alexei Radakov, Alisa Bruschetti-Mitrokhina and Andrei Taran at the Nikolai van der Vliet School of Art and Industry in Pskov (1918-22) and under Kuzma Petrov-Vodkin and Alexander Savinov at the VKhUTEIN in Petrograd (1922-24), resigned in protest at the academic teaching methods).

[8]
Worked under Kazimir Malevich at the formal and theoretical department of the Institute of Artistic Culture (1923-26), where she was also Malevich’s secretary from 1924. Married Nikolai Suetin and helped him to design the interiors of the Soviet pavilions at the Exposition Internationale des Arts et Techniques dans la Vie Moderne in Paris (1937) and New York World’s Fair (1939-40) and the Leningrad pavilion at the All-Union Exhibition of Agriculture in Moscow (1939–40). Suffered from dystrophy and scurvy during the Siege of Leningrad, when she worked in a hospital and a mine factory. Helped to evacuate exhibits from the Hermitage Museum (1941), decorated the grave of St Alexander Nevsky in the Trinity Cathedral of the St Alexander Nevsky Monastery and redecorated the interiors of the Kirov Theatre of Opera and Ballet.

[9]
Contributed to the Heroic Defence of Leningrad exhibition, which was transformed into the Museum of the Defence of Leningrad (1946), but later closed down three years later for political reasons. Worked at the Lomonosov Porcelain Factory (from 1948), where she designed forms and painted compositions. Spent the last years of her life confined to bed. Died in Leningrad in 1982.


2 comentarios:

  1. Fantásticas las tres!!!!!!!!!!!!

    Bico

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  2. A mí me gusta sobre todo la primera, Alexandra Exter. De éste trío creo que es la más consistente. De Leporskaya me gustaron las acuarelas.
    Como siempre, gracias por la visita.

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