domingo, 11 de febrero de 2018

Aniversarios (CCXIII) [Febrero / February 5-11]

Todos los aniversarios de Febrero aquí / All anniversaries for February here.
_________________________________________________________

El 5 de Febrero es el cumple de

Ananta Mandal (অনন্ত মন্ডল), artista indio nacido en 1983. Pasó su infancia en Chakdaha, Bengala Occidental.
Se graduó en 2007 en el Colegio Guberbamental de Artes y Oficios, Universidad de Kolkata, con un título en Bachiller en Artes Visuales. Tuvo su primera exposición individual en 2004 en la Academia de Bellas Artes de Kolkata. Ha mostrado su obra en numerosas exposiciones colectivas e individuales en India y en el extranjero, y ha sido artista invitado.
La mayoría de sus pinturas son acuarelas, acrílicos y óleos. Sus cuadros representan paisajes urbanos realistas; la vida de la ciudad, una vieja máquina de vapor de ferrocarril, un desierto tropical y los muchos estados de ánimo de la naturaleza. Sus obras representan la atmósfera de Mumbai y Calcuta.
Actualmente vive y trabaja en Mumbai.

"Mumbai Mar Arábigo / Mumbai Arabian Sea"
Acuarela sobre papel / watercolor on paper Fabriano, 22" x 30", 2016 

On February 5 is the birthday of

Ananta Mandal (অনন্ত মন্ডল), Indian artist born in 1983. He spent his childhood in Chakdaha, West Bengal.
He graduated from Government College of Art & Craft, Kolkata, Calcutta University (Kolkata) in 2007 with a degree in Bachelor of Visual Arts. He had his first solo show in 2004 at Academy of Fine Arts, Kolkata.
Ananta Mandal had his first solo show in 2004 at Academy of Fine Arts, Kolkata. He has exhibited in numerous group shows and solo exhibitions in India and abroad and he has often been invited as guest artist.

"Bikaner in Rajasthan", acuarela sobre papel / watercolor on paper, 30" x 22", 2012

Most of his paintings are watercolor, acrylic and oil color based. His paintings depict realistic urban landscapes; city life, an old railway steam engine, a tropical desert, and the many moods of nature. His works depict the atmosphere of Mumbai and Calcutta.
At present he lives and works in Mumbai, India.

"Vista desde arriba de Mumbai / Top View of Mumbai"
Acuarela sobre papel / watercolor on paper, 72" x 48", 2011


El 6 de Febrero es el cumple de

Frederick "Fred" Hall, pintor impresionista inglés de paisajes, temas rústicos y retratos, nacido en 1860 en Stillington, Yorkshire. Fue un miembro importante de la Newlyn School, en Cornwall, y es notable tanto por su serie de ingeniosas caricaturas de sus compañeros artistas de Newlyn (incluidos Frank Bramley, Stanhope Forbes y Norman Garstin) como por su desarrollo artístico alejado del estricto realismo de la Newlyn School hacia el impresionismo .
Hall estudió arte en la Escuela de Arte de Lincoln entre 1879 y 1881, antes de pasar a estudiar con Michel Marie Charles Verlat en Amberes.

"Pórtico del juicio, Catedral de Lincoln / The Judgement Porch, Lincoln Cathedral"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 61,2 x 51,2 cm., 1881.
Usher Gallery (Lincolnshire, Inglaterra / England). ArtUK

Se convirtió en miembro de la Escuela Newlyn en Cornualles en algún momento entre 1883 y 1885, aunque la fecha exacta es incierta. Permaneció allí, uniéndose al ex estudiante de la Escuela de Arte de Lincoln Frank Bramley, hasta 1898. Expuso en la Royal Academy desde 1886 en adelante, y en el Salón de París, obteniendo el oro allí en 1912. También expuso en la Royal Society of British Artistas en Suffolk Street, Londres, la Galería Grosvenor, la Nueva Galería y el New English Art Club, pero renunció a este último en 1890.
Hall también dibujó caricaturas y pintó obras que reflejaban el gusto del público por las imágenes narrativas. En 1898, se casó con Agnes Beryl Dodd, con quien tuvo una hija.
Murió en 1948.

"Frenólogo / Phrenologist", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 65 x 51 cm., 1890.
Warrington Museum & Art Gallery (Cheshire, Inglaterra / England). ArtUK

On February 6 is the birthday of

Frederick "Fred" Hall, English impressionist painter of landscapes, rustic subjects, and portraits born in 1860 in Stillington, Yorkshire. He was an important member of the Newlyn School, in Cornwall, and is notable for both his series of witty caricatures of his fellow Newlyn artists (including Frank Bramley, Stanhope Forbes, and Norman Garstin) and his artistic development away from the strict realism of the Newlyn School towards impressionism.
Hall studied art at the Lincoln School of Art between 1879 and 1881, before moving on to study under Michel Marie Charles Verlat in Antwerp.

"Manos experimentadas / Experienced Hands"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 60 x 49 cm.
Northampton Museums & Art Gallery (Inglaterra / England). ArtUK

He became a member of the Newlyn School in Cornwall at some time between 1883 and 1885 although the exact date is uncertain. He remained there, joining fellow ex-Lincoln School of Art student Frank Bramley, until 1898. He exhibited at the Royal Academy from 1886 onward, and at the Paris Salon, winning gold there in 1912. He also exhibited at the Royal Society of British Artists on Suffolk Street, London, the Grosvenor Gallery, the New Gallery, and the New English Art Club, but resigned from the latter in 1890.
Hall also drew caricatures and painted works that reflected the public taste for storytelling pictures. In 1898, he married Agnes Beryl Dodd, with whom he had a daughter.
He died in 1948.

"Preparando el baño de las ovejas / Preparing for Sheep Washing"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 66 x 75 cm., c.1935. Suffolk Painters


El 7 de Febrero es el cumple de

José Jiménez Aranda, pintor español nacido en 1837 en Sevilla, hermano de los pintores Luis Jiménez Aranda y Manuel Jiménez Aranda.
Fue iniciado en sus primeros pasos para convertirse en pintor por Manuel Cabral y Eduardo Cano de la Peña.
Dotado para el dibujo, en 1851 ingresó en la Real Academia de Bellas Artes de Santa Isabel de Hungría en Sevilla. En 1868 estudió las colecciones en el Museo del Prado en Madrid, especialmente las de Goya y Velázquez. En 1867 viajó a Jerez de la Frontera para trabajar como restaurador y diseñador de vidrieras. En 1871 se mudó a Roma, donde permaneció durante cuatro años, conociendo a Mariano Fortuny, quien influyó mucho en sus pinturas.
En 1881 se trasladó a París donde estudió, durante nueve años, pintando obras ambientadas en el siglo XVIII al estilo de Fortuny con notable éxito. En 1890 se mudó a Madrid pintando escenas de la vida cotidiana en un estilo más costumbrista.

"Penitentes en la Basílica Inferior de Asís / Penitents in the Lower Basilica of Assisi"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 53,5 x 79,5 cm., 1874. 
Museo del Prado (Madrid, España / Spain)

La muerte de su esposa e hija en 1892 resultó en su regreso a su ciudad natal por el resto de su vida. Allí fue nombrado miembro de la Academia de Bellas Artes, donde se convirtió en maestro, cargo que ocupó hasta su muerte en 1903. Daniel Vázquez Díaz, Eugenio Hermoso, Ricardo López Cabrera, Manuel González Santos y Sanz Arizmendi fueron sus alumnos durante este período en Sevilla.
En la última década del siglo XIX frecuentó el círculo de pintores paisajistas de Alcalá de Guadaíra, dejando a este género algunos ejemplos de obras de "gran maestro" (según Sorolla).
Entre sus obras más conocidas se encuentran "Un lance en la plaza de toros" (1880), "Una desgracia" (1890) y "Esclava en venta" (c.1897).
También fue un notable dibujante e ilustrador, produciendo 689 dibujos destacados para la edición tricentenaria de Don Quijote (publicada en 1905).

"Autorretrato / Self Portrait", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 102 x 71 cm., 1901
Colección Fundación Caja Sol (Sevilla, España / Spain). Wikimedia Commons

On February 7 is the birthday of

José Jiménez Aranda, Spanish painter born in 1837 in Seville, the brother of the painters Luis Jiménez Aranda and Manuel Jiménez Aranda.
He was initiated in his first steps towards becoming a painter by Manuel Cabral and Eduardo Cano de la Peña.
Gifted at drawing, in 1851 he entered the Real Academia de Bellas Artes de Santa Isabel de Hungría (Royal Academy of Fine Arts of Saint Elizabeth of Hungary) in Seville. In 1868 he studied the collections in the Museo del Prado (Prado Museum) in Madrid, especially those of Goya and Velázquez. In 1867 he travelled to Jerez de la Frontera to work as a restorer and designer of stained glass. In 1871 he moved to Rome, where he remained for four years, getting to know Mariano Fortuny, who greatly influenced his paintings.
In 1881 he moved to París, where he studied for nine years, painting works set in the eighteenth century in the style of Fortuny with notable success. In 1890 he moved to Madrid, painting scenes of everyday life in a more costumbrista style.

"Una esclava en venta / A Slave for Sale"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 100 x 82 cm., c.1897
Museo del Prado (Madrid, España / Spain)

The death of his wife and daughter in 1892 resulted in his returning to his city of birth for the rest of his life. There he was appointed member of the Academy of Fine Arts, where he became a teacher, a position he held until his death in 1903. Daniel Vázquez Díaz, Eugenio Hermoso, Ricardo López Cabrera, Manuel González Santos and Sanz Arizmendi were his pupils during this time in Seville.
In the last decade of the nineteenth century he frequented the Alcala de Guadaíra circle of landscape painters, leaving this genre some examples of "grand master" works (according to Sorolla).
Among his best known works are: A Pass in the Bullring (1880), Una desgracia (A Disaster – 1890) and Slave for Sale (c.1897).
He was also a noted cartoonist and illustrator, producing 689 highlighted drawings for the tercentenary edition of Don Quijote (published 1905).

"Una desgracia / A Disgrace", 108 x 158 cm., 1890. Colección privada / Private Collection


El 8 de Febrero es el cumple de

Oscar Cahén, pintor e ilustrador canadiense nacido en 1916 en Copenhague, Dinamarca.
Nacido durante la Primera Guerra Mundial, alcanzó la mayoría de edad en la era nazi y vivió durante un período de enormes cambios sociales y tecnológicos. Fue un ilustrador editorial de la guerra y la vida cotidiana, un pintor de temas de trauma y renacimiento, y un productor de obras abstractas que se describieron en su momento como "expresivas de la vida moderna".
Fue entrenado en Europa en la Academia de Bellas Artes de Dresde, en el estudio de la academia de Max Frey. En 1938 enseñó en Praga en el Rotter-Schule für Werbegrafik antes de escapar de la ocupación nazi viajando a Inglaterra en 1939. Considerado "alemán" por los ingleses, fue internado y enviado a Canadá en 1940 como enemigo extranjero con otros alemanes de ascendencia judía. Sus contactos artísticos en Canadá aseguraron su liberación en octubre de 1942, y trabajó en Montreal en las firmas de publicidad Rapid, Grip y Batten antes de mudarse a Toronto a fines de 1944 para convertirse en editor de arte para Magazine Digest. Posteriormente trabajó como ilustrador independiente para revistas como Maclean's, Chatelaine y New Liberty. Como ilustrador ganó cinco medallas y seis premios al mérito del Toronto Art Directors Club, 1949 - 1957.

Ilustración para "El cuento californiano" de Mark Twain, publicado en New Liberty, 24/1/1947 /
Illustration for “The Californian’s Tale” by Mark Twain, published in New Liberty, January 24, 1947
60,6 x 44,8 cm, Colección privada / Private Collection. ACI-IAC

A finales de la década de 1940 conoció a Walter Yarwood, Harold Town y otros involucrados en el arte de vanguardia en Toronto, y su obra se incluyó en la exhibición Abstracts at Home (Abstractos en casa), que se realizó en 1953 en la Robert Simpson Company, Toronto. Poco después formó Painters Eleven junto con otros diez pintores abstractos, la mayoría de los cuales también habían estado en el evento "Abstracts At Home". En el mundo del arte conservador de Canadá, sus primeras exposiciones fueron recibidas con desdén. Sin embargo Painters Eleven llamaron la atención en Estados Unidos con una muestra exitosa, la "Vigésima exposición anual de artistas abstractos estadounidenses" con "Painters Eleven of Canada" en 1956, con los American Abstract Artists (Artistas Abstractos Estadounidenses) en la Riverside Gallery de Nueva York, y fueron elogiados por el influyente crítico Clement Greenberg, en una visita que realizó a Toronto en 1957. En la prensa canadiense el defensor más ferviente del grupo fue el crítico de arte Robert Fulford. Cahén murió en un accidente automovilístico en 1956 y el grupo se disolvió formalmente en 1960.

"La adoración / The Adoration", óleo sobre masonita / oil on Masonite, 122 x 133 cm.,1949
Colección privada / Private Collection. ACI-IAC

Oscar Cahén tenía una capacidad inusual para pasar de un medio a otro y de formas de expresión representativas a abstractas con el mismo éxito. Tal vez su contribución más original fue una técnica que él llamó "monoetching", que consistía en aplicar una fina capa de cera a una tabla de ilustraciones que luego raspaba con una aguja. A continuación, aplicaba un exceso de pigmento a base de agua que se filtraba a través de los arañazos en la placa expuesta debajo. Sin embargo, más que cualquier otro de sus talentos, Cahén probablemente sea mejor recordado hoy por su "sentido del color luminoso".

"Sin título (Pianista) / Untitled (Piano player)"
Conté on wove paper, 50,8 x 38,1 cm., 1943. Colección privada / Private Collection. ACI-IAC

On February 8 is the birthday of

Oscar Cahén, Canadian painter and illustrator born in 1916 in Copenhagen, Denmark.
Born during the First World War, he came of age in the Nazi era and lived during a period of enormous social and technological change. He was an editorial illustrator of war and daily life, a painter of themes of trauma and rebirth, and a producer of abstract works that were described at the time as "expressive of modern life."
He was trained in Europe at the Dresden Academy of Fine Arts, in the academy studio of Max Frey. In 1938 he taught in Prague at the Rotter-Schule für Werbegrafik before escaping the Nazi occupation by traveling to England in 1939. Considered "German" by the English, he was interned in and sent to Canada in 1940 as an enemy alien with other Germans of Jewish descent. His artistic contacts in Canada secured his release in October, 1942, and he worked in Montréal at advertising firm Rapid, Grip and Batten before moving to Toronto in late 1944 to become art editor for Magazine Digest. Cahén subsequently worked as a freelance illustrator for magazines such as Maclean's, Chatelaine and New Liberty. As an illustrator, Cahén won five medals and six awards of merit from the Toronto Art Directors Club, 1949 - 1957.

"Imágen subjetiva / Subjective Image", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 121,9 x 126,7 cm., c. 1954
Colección privada / Private Collection, Oakville. MacLean's

In the late 1940s he met Walter Yarwood, Harold Town and others involved in avant-garde art in Toronto, and Cahén was included in the Abstracts at Home display held in 1953 at the Robert Simpson Company, Toronto. He formed Painters Eleven with ten other abstract painters (most of whom had also been in the Abstracts At Home event) soon after. In Canada's conservative art world their early exhibitions were met with disdain. Nevertheless, Painters Eleven attracted U.S. exposure with a successful exhibition, Twentieth Annual Exhibition of American Abstract Artists with "Painters Eleven of Canada" in 1956, with the American Abstract Artists at the Riverside Gallery in New York, and were praised by the influential critic Clement Greenberg on a visit he paid to Toronto in 1957. In the Canadian press, the group's most ardent supporter was art critic Robert Fulford. Cahén was killed in a car accident in 1956 and the group formally disbanded in 1960.
Oscar Cahén had an unusual ability to move from one medium to another and from representational to abstract idioms with equal success. Perhaps his most original contribution was a technique he called “monoetching,” which involved applying a thin layer of wax to an illustration board which he then scratched through with a needle. He would then apply a water-based pigment overtop which would seep through the scratches into the exposed board beneath. However, more than any other of his talents, Cahén is probably best remembered today for his "luminous colour sense."

"Alta entropía / High Entropy", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 59,7 x 48,3 cm., 1955. Sotheby's


El 9 de Febrero es el cumple de

Yaroslav Igorevich Krestovsky (Ярослав Игоревич Крестовский), pintor ruso soviético nacido en 1925 en Leningrado - San Petersburgo, considerado por el historiador de arte Sergei V. Ivanov como uno de los representantes de la escuela de pintura de Leningrado.
En 1956 se graduó en el Instituto de Artes Repin, en el taller Mikhail Bobishov. Pintó paisajes urbanos, retratos, naturalezas muertas y cuadros de género.
Desde 1957 participó en exposiciones de arte. Sus exposiciones personales fueron en Leningrado (1983), en Moscú (1986) y en San Petersburgo (1995, 2000).

"Rosa. Retrato de su esposa / Rose. Portrait of His Wife"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 65 x 55 cm., 1962. Leningradartist

Fue miembro de la Unión de Artistas de Leningrado desde 1958. En la década de 1960 enseñó pintura y dibujo en la Escuela Superior de Arte Industrial, que lleva el nombre de Vera Mukhina.
Murió en San Petersburgo en 2003.
Sus pinturas se pueden ver en el Museo Estatal Ruso, en la Galería Estatal Tretyakov, en museos de arte y colecciones privadas en Rusia, Alemania, Francia y otros países.

"El río Moyka cerca de la plaza Konyushennaya / The Moyka River Near Konyushennaya Square"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 62 x 72 cm., 1958. Sovcom

On February 9 is the birthday of

Yaroslav Igorevich Krestovsky (Яросла́в И́горевич Кресто́вский), Soviet Russian painter born in 1925 in Leningrad - Saint Petersburg, regarded by art historian Sergei V. Ivanov as one of the representatives of the Leningrad school of painting.
In 1956 he graduated from the Repin Institute of Arts in Mikhail Bobishov workshop. He painted cityscapes, portraits, still-lifes, and genre paintings.
Since 1957 he participated in Art Exhibitions. His personal exhibitions were in Leningrad (1983), in Moscow (1986), and in Saint- Petersburg (1995, 2000).
He was a member of the Leningrad Union of Artists since 1958. In the 1960s he taught painting and drawing at the Higher School of Industrial Art named after Vera Mukhina. 
He died in Saint Petersburg in 2003.
His paintings can be seen in State Russian Museum, in State Tretyakov Gallery, in Art museums and private collections in the Russia, Germany, France, and other countries.

"Дворик / Patio / Yard", 1959. Pinterest


El 10 de Febrero es el cumple de

Willy Jaeckel, pintor y litógrafo expresionista alemán nacido en 1888 en Breslau.
De 1906 a 1908 estudió en la escuela de arte en Breslau, luego se matriculó en la Academia de Bellas Artes de Dresde, bajo la dirección de Otto Gußmann, un pintor ornamental. En 1913 se mudó a Berlín para trabajar como artista independiente y se convirtió en miembro de la Secesión de Berlín en 1915. Cuatro años más tarde fue elegido miembro de la Academia Prusiana de las Artes y se convirtió en profesor en la Universidad del Artes en 1925.

"Sitzender weiblicher Akt / Desnudo femenino sentado / Seated Female Nude"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 120 x 120 cm. Jack Kilgore

Su primera pintura exitosa fue "Kampf" (Batalla, o Lucha), un gran lienzo que presentaba a un hombre desnudo y musculoso. En 1928 fue galardonado con el "Georg-Schlicht-Preis" por el "retrato más hermoso de una mujer alemana".
Fue nombrado profesor asociado en 1933, pero fue despedido cuando los nazis llegaron al poder. Sus estudiantes protestaron y finalmente fue reintegrado. Sin embargo, esta victoria fue efímera. Los que tomaron clases con él probablemente no se graduarían y, en 1937, algunas de sus obras fueron oficialmente clasificadas como "degeneradas". En respuesta, pintó "Plowman in the Evening" (1939), destinado a representar el concepto nazi de Blood and Soil. Irónicamente, muchas de sus obras sobrevivieron a la guerra solo porque el gobierno nazi las sacó de Berlín.
Perdió su estudio en un bombardeo en 1943 y fue asesinado durante otra redada a principios del año siguiente. Una de sus principales obras, un mural de cuatro partes al fresco en la panadería Bahlsen en Hannover, que data de 1917, fue destruida más tarde en 1944.

"Sitzender Akt, sich nach hinten beugend / Desnudo sentado, curvado hacia atrás /
Seated Nude, Bending Over Backwards"
Carboncillo sobre cartón / charcoal on cardboard, 59 x 41,8 cm. Liveauctioneers

On February 10 is the birthday of

Willy Jaeckel, German Expressionist painter and lithographer born in 1888 in Breslau.
From 1906 to 1908, he studied at the art school in Breslau, then enrolled at the Dresden Academy of Fine Arts, under the direction of Otto Gußmann, an ornamental painter. In 1913, he moved to Berlin to work as a free-lance artist and became a member of the Berlin Secession in 1915. Four years later, he was elected a member of the Prussian Academy of Arts and became a teacher at the University of the Arts in 1925.
His first successful painting was "Kampf" (Battle, or Struggle), a large canvas featuring a bellowing, muscular, naked man. In 1928, he was awarded the "Georg-Schlicht-Preis" for the "most beautiful portrait of a German woman".

"Liegender Frauenakt / Desnudo femenino reclinado / Reclining Female Nude"
Tinta y acuarela sobre papel / ink and watercolor on paper, 54 x 40 cm., c.1915. Galerie der Panther

He was named an Associate Professor in 1933, but he was dismissed when the Nazis came to power. His students protested, and he was eventually reinstated. This victory was short-lived, however. Those who took classes with him were likely not to graduate and, in 1937, some of his works were officially classified as "degenerate". In response, he painted "Plowman in the Evening" (1939), meant to depict the Nazi concept of Blood and Soil. Ironically, many of his works survived the war only because the Nazi government removed them from Berlin.
He lost his studio to a bombing raid in 1943 and he was killed during another raid early the following year. One of his major works, a four-part fresco mural at the Bahlsen bakery in Hanover dating from 1917, was destroyed later in 1944.

"Gefallener im Stacheldraht / Caído en la alambrada de púas / Fallen in the Barbed Wire"
Del álbum / from the Portfolio "Memento 1914/1915"
Litografía / lithography, 1915. Wikimedia Commons
Musée d'art moderne et contemporain (Estrasburgo, Francia / Strasbourg, France)


El 11 de Febrero es el cumple de

Harold John Wilde Gilman, pintor británico de interiores, retratos y paisajes, y miembro fundador de Camden Town Group, nacido en 1876 en Rode, Somerset.
Fue educado en Kent, en Abingdon School en Berkshire, en Rochester y en Tonbridge School, y durante un año en Brasenose College en la Universidad de Oxford.
Aunque desarrolló su interés por el arte durante un período de convalecencia infantil, Gilman no comenzó su formación artística hasta después de su año no universitario en la Universidad de Oxford (interrumpido por problemas de salud) y después de trabajar en Ucrania como tutor de una familia británica en Odessa, en 1895. Al año siguiente ingresó a la Hastings School of Art para estudiar pintura, pero en 1897 se trasladó a la Slade School of Fine Art en Londres, donde permaneció desde 1897 hasta 1901, y donde conoció a Spencer Gore. En 1904 se fue a España y pasó más de un año estudiando a maestros españoles (Velázquez y Goya, así como también Whistler, fueron importantes influencias tempranas).
Habiendo conocido a Walter Sickert en 1907, Gilman se convirtió en miembro fundador tanto del Fitzroy Street Group (en 1907) como del Camden Town Group (en 1911). Mientras tanto se unió a la Asociación de Artistas Aliados, se mudó a Letchworth y comenzó a mostrar influencias de la obra de Vuillard y de Sickert.

"Chica con taza de té / Girl with a Tea Cup", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 46 x 61 cm., c.1914
Colección privada / Private Collection.
Tate Gallery "El Grupo de Camden en contexto / The Camden Town Group in Context"

En 1910 fue estimulado por la primera exposición posimpresionista en las Galerías Grafton, y visitó París con Ginner. Pronto superó la comprensión de Sickert sobre el postimpresionismo y se alejó de su sombra, utilizando colores cada vez más fuertes, bajo la influencia de Van Gogh, Gaugin y Signac. En 1913 exhibió conjuntamente con Gore y se convirtió en el primer presidente del London Group. Identificado con Charles Ginner como un "Neo-Realista", exhibiendo con éste bajo esa etiqueta en 1914.
Gilman visitó Escandinavia en 1912 y 1913, y pudo haber viajado con el artista William Ratcliffe, que tenía relaciones allí. Realizó estudios sobre el medio ambiente y pintó "Puente del Canal, Flekkefjord", una representación precisa, cuyo tema probablemente se inspiró en la descripción de Vincent Van Gogh de un puente similar en Provenza. Gilman había rechazado la obra de Van Gogh cuando la vio por primera vez, pero más tarde se convirtió en un gran admirador y, según Wyndham Lewis, guardaba postales de obras de Van Gogh en su pared y algunas veces colgaba una de sus obras junto a ellas, si estaba especialmente satisfecho con ellas.
Enseñó en la Escuela de Arte de Westminster, y luego en una escuela fundada por él y Ginner.
Murió en Londres el 12 de febrero de 1919 de gripe española.

"Puente del canal / Canal Bridge, Flekkefjord"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 46,4 x 61,5 cm., c.1913
Tate Gallery (Londres, Reino Unido / London, UK)

On February 11 is the birthday of

Harold John Wilde Gilman, British painter of interiors, portraits and landscapes, and a founder-member of the Camden Town Group, born in 1876 in Rode, Somerset.
He was educated in Kent, at Abingdon School in Berkshire, in Rochester and at Tonbridge School, and for one year at Brasenose College in Oxford University.
Although he developed an interest in art during a childhood convalescence period, Gilman did not begin his artistic training until after his non-collegiate year at Oxford University (cut short by ill health) and after working in the Ukraine as a tutor to a British family in Odessa (1895). In 1896 he entered the Hastings School of Art to study painting, but in 1897 transferred to the Slade School of Fine Art in London, where he remained from 1897 to 1901, and where he met Spencer Gore. In 1904 he went to Spain and spent over a year studying Spanish masters (Velázquez and Goya as well as Whistler were major early influences).
Meeting Walter Sickert in 1907, Gilman became a founder member of both the Fitzroy Street Group (in 1907) and the Camden Town Group (in 1911). In the meantime he joined the Allied Artists' Association, moved to Letchworth, and began to show influence from work of Vuillard as well as Sickert.

"La Sra. Mounter en la mesa de desayuno / Mrs Mounter at the Breakfast Table"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 61 x 40,6 cm., 1916-17. GAP
Tate Gallery (Londres, Reino Unido / London, UK)

In 1910 he was stimulated by the first post-Impressionist exhibition at the Grafton Galleries, and visited Paris with Ginner. He soon outpaced Sickert's understanding of post-Impressionism and moved out from under his shadow, using ever stronger colour, under the influence of Van Gogh, Gaugin and Signac. In 1913 he exhibited jointly with Gore, and became the first president of the London Group; and identified with Charles Ginner as a 'Neo-Realist', exhibiting with Ginner under that label in 1914.
Gilman visited Scandinavia in 1912 and 1913, and may have travelled with the artist William Ratcliffe, who had relations there. Gilman made studies of the environment, and painted Canal Bridge, Flekkefjord, an accurate depiction, whose subject is likely to have been inspired by Vincent van Gogh's depiction of a similar bridge in Provence. Gilman had rejected Van Gogh's work when he first encountered it, but later became a strong admirer and, according to Wyndham Lewis, keeping postcards of Van Gogh's work on his wall and sometimes hanging one of his own works next to them, if he was especially satisfied with it.
He taught at the Westminster School of Art, and then at a school founded by himself and Ginner. 
He died in London on 12 February 1919, of the Spanish flu.

"Madre y niño / Mother and Child", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 50,7 x 69,8 cm., 1918
Auckland Art Gallery Toi o Tāmaki (Auckland, Nueva Zelanda / New Zealand). GAP

No hay comentarios:

Publicar un comentario