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El 1 de Julio es el cumple de
Louis Welden Hawkins, pintor simbolista nacido en Stuttgart, Alemania en 1849, que luego tomó la nacionalidad francesa.
Su madre era una baronesa austriaca, su padre un inglés. Hawkins asistió a la Académie Julian en París. Saltó a la fama después de sus exposiciones en el Salon de la Société des Artistes Francais. Sus primeras obras se exhibieron en el Salón en 1881. Posteriormente siguieron exposiciones en el Salón de la Sociedad de Bellas Artes (1894-1911), el Salón de los Rosacruces (1894-95) y La Libre Esthétique en Bruselas. Pasó sus últimos años en Bretaña, donde pintó principalmente paisajes.
black chalk and pencil on light brown paper, 23,8 x 43,2 cm., 1895/1905.
Museum of Fine Arts (Houston, Texas, EE.UU./ USA). GAP
Después de su educación en la Académie Julian, Hawkins eligió el camino del simbolismo, que comenzó como un movimiento artístico que se desarrolló a partir del Romanticismo en Francia en la segunda mitad del siglo XIX, tomando sus temas de decadencia, dandismo y misticismo. Fue una reacción al impresionismo. La pintura simbolista enfatizó la fantasía y la imaginación en su descripción de los objetos. Los artistas simbolistas a menudo usaban metáforas y símbolos para sugerir un tema y favorecían los temas místicos. Hawkins se hizo famoso por sus retratos femeninos finos y de ensueño.
Hawkins murió en 1910.
"Clitia / Clytie", c.1890. Wikimedia Commons
Musée d'Orsay (París, Francia / France). Wikimedia Commons
On July 1 is the birthday of
Louis Welden Hawkins, Symbolist painter born in Stuttgart, Germany in 1849, who later took French nationality.
His mother was an Austrian Baroness, his father an Englishman. Hawkins attended the Académie Julian in Paris. Hawkins rose to fame after his expositions in the Salon de la Société des Artistes Francais. His first works were shown in the Salon in 1881. After that, expositions followed at the Salon de la Société des Beaux Artes (1894-1911), the Salon de la Rose+Croix (1894-95) and La Libre Esthétique in Brussels. He spent his last years in Brittany, where he painted mostly landscapes.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 57 x 44,5 cm., c.1881.
Musée d'Orsay (París, Francia / France). Wikimedia Commons
After his education at the Académie Julian, Hawkins chose the path of Symbolism. Symbolism began as an artistic movement that developed from Romanticism in France in the second half of the 19th century, taking its themes of decadence, dandyism and mysticism. Symbolism was a reaction to the impressionism. Symbolist painting emphasized fantasy and imagination in their depiction of objects. Symbolist artists often used metaphors and symbols to suggest a subject and favored mystical themes. Hawkins became famous because of his fine and dreamy female portraits.
Hawkins died in 1910.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 125 x 160 cm., c.1881.
Musée d'Orsay (París, Francia / France). Wikimedia Commons
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 54,9 x 46 cm., 1903. Colección privada / Private Collection. Wikimedia Commons
El 2 de Julio es el cumple de
Rinaldo Cuneo, artista estadounidense nacido en 1877 en San Francisco, conocido por sus pinturas de paisajes y murales.
Vivió con su familia en Telegraph Hill, en el barrio italoamericano de North Beach en San Francisco. De adulto, la casa y el estudio de Rinaldo, en un acantilado con vistas despejadas de la bahía, estaba a solo una cuadra de la casa de su infancia.
Se alistó en la Marina a la edad de veinte años, durante la Guerra Hispanoamericana, y sirvió durante tres años a bordo del Oregon como artillero. Luego trabajó en el negocio familiar, una agencia de venta de billetes de barcos de vapor, y comenzó sus estudios de arte, tomando clases nocturnas en el Mark Hopkins Institute of Art con Arthur Frank Mathews, Arthur Putnam y Gottardo Piazzoni. Entre sus compañeros de clase estaban Ralph Stackpole y Maynard Dixon. Su educación artística continuó en Londres y en la Académie Colarossi en París (1911-1913). Estudió con James Abbott McNeill Whistler.
"Vista del Lago Merced con el Pacífico en la distancia / View of Lake Merced with Pacifica in the Distance"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 50,8 x 58,42 cm. Blouin Art
Quizás mejor conocido por sus pinturas al óleo que representan paisajes del Área de la Bahía de San Francisco y por sus murales, Cuneo también pintó paisajes urbanos, escenas marinas y naturalezas muertas. Su primera exposición, en 1913, se realizó en San Francisco en la Galería Helgesen, y su obra también se exhibió en la Exposición Internacional Panamá-Pacífico de 1915 y en prácticamente todas las exposiciones artísticas posteriores del Área de la Bahía hasta su muerte.
Su paleta de colores temprana reflejaba la del tonalismo, con matices terrosos, oscuros y neutros. Más tarde adoptó la paleta pastel más clara asociada con los impresionistas. Aún más tarde en su carrera, usó una paleta que "vibraba con tonos bajos, colores intensos y resplandor".
Por sus muchas pinturas excepcionales del Área de la Bahía, era conocido como "El Pintor de San Francisco".
A pesar de haber sido un artista popular con muchas exhibiciones bien recibidas a lo largo de su vida, se vio incapaz de comercializar con éxito sus pinturas debido a las condiciones económicas creadas por la Gran Depresión. Esto le llevó a un sentimiento de fracaso.
Murió en 1939.
"Patrones de la tierra / Earth Patterns", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 76,2 x 91,44 cm., c.1932
Oakland Museum of California (EE.UU./ USA)
On July 2 is the birthday of
Rinaldo Cuneo, American artist born in 1877 in San Francisco, known for his landscape paintings and murals.
He lived with his family on Telegraph Hill in San Francisco's Italian American neighborhood of North Beach. As an adult, Rinaldo's home and studio, on a cliff with unobstructed views of the bay, was just a block from his childhood home.
Cuneo enlisted in the Navy at age twenty, during the Spanish–American War, and served for three years aboard the Oregon as a gunner. He then worked at the family business, a steamship ticket agency, and began his art studies, taking night classes at the Mark Hopkins Institute of Art under Arthur Frank Mathews, Arthur Putnam, and Gottardo Piazzoni. Among his classmates were Ralph Stackpole and Maynard Dixon. His art education continued in London, and at Académie Colarossi in Paris (1911–1913). He studied under James Abbott McNeill Whistler.
Óleo sobre madera contrachapada / oil on plywood, 86,4 x 91,4 cm. © Rinaldo Cuneo
Los Angeles County Museum of Art (California, EE.UU./ USA)
Perhaps best known for his oil paintings depicting landscapes of the San Francisco Bay Area and for his murals, Cuneo also painted cityscapes, marine scenes, and still lifes. His first exhibition, in 1913, was in San Francisco at the Helgesen Gallery, and his work was also shown at the 1915 Panama–Pacific International Exposition and in virtually every subsequent major Bay Area art exhibit until his death.
His early color palette reflected that of Tonalism, with earthy, dark, neutral hues. Cuneo later adopted the lighter pastel palette associated with the Impressionists. Still later in his career, he used a palette which "vibrated with low-keyed, intense colors and radiance.
For his many exceptional paintings of the Bay Area, Cuneo was known as The Painter of San Francisco.
Although he had been a popular artist with many well-received exhibits throughout his life, Cuneo had found himself unable to successfully market his paintings due to the economic conditions created by the Great Depression. This led to feelings that he had failed.
He died in 1939.
"Vista de / View of San Francisco", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 20" x 26". McNaught Fine Art
El 3 de Julio es el cumple de
Alfred Kornberger, pintor austríaco nacido en Viena en 1933. Provenía de un ambiente suburbano de clase trabajadora.
Su talento artístico de Alfred Kornberger ya era evidente en la escuela. El mismo Kornberger recordaba cómo su interés artístico fue despertado por primera vez por un compañero de clase cuando tenía doce años. Sin embargo, sin un diploma de finalización de la escuela secundaria y dados sus limitados recursos financieros, era imposible pensar en ingresar a la Academia de Arte. Por lo tanto, siendo obvio que tenía que aprender, comenzó con un litógrafo.
Desde los dieciséis años asistió a cursos en la Escuela de Educación Artística para Adultos de la Ciudad de Viena bajo la dirección de Gerda Matejka-Felden. Su talento destacó, y en 1951 las obras del artista, que entonces contaba con diecisiete años, se mostraron en una exposición colectiva de los estudiantes de la Escuela de Educación de Adultos Artística en el Messepalast de Viena. Además de las obras de Kornberger, también se exhibieron paisajes de Otto Muehl, que alcanzó gran importancia diez años más tarde al fundar el Accionismo vienés.
"Der Kuss / El beso / The Kiss", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 115 × 90 cm., 1996. Artsy
En 1952 fue admitido en la Academia de Bellas Artes de Viena en la clase magistral de Robin Christian Andersen e hizo su examen en 1956. En 1957 solicitó una beca otorgada por la UNESCO para una estadía de un año en Bangkok, capital de la antigua Siam, hoy Tailandia.
Poco después de su regreso se mudó a su propio estudio en Viena. El artista pasaba el mayor tiempo posible en el estudio, y redujo la comunicación social con colegas, galeristas y conservadores de museos al mínimo.
En 1971 la familia se mudó a un nuevo departamento en Viena, a una distancia muy cómoda del estudio. El antiguo apartamento estudio se usaba ahora exclusivamente para el trabajo. La separación de las áreas de vida y de trabajo permitió un trabajo profesional intensificado con modelos desnudos. A partir de este momento trabajó más intensamente con desnudos femeninos, que ocuparían un lugar dominante en la obra posterior del artista.
Fue miembro de la Asociación de Artistas Visuales de Viena desde 1979.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 140 × 120 cm., 1996. Artsy
A pesar de la preferencia por la pintura al óleo tradicional, Kornberger también se mostró abierto a los nuevos medios en sus últimos años; el litógrafo experto se interesó especialmente en las nuevas posibilidades que se abrían en la era de la informática para un artista gráfico y pintor. A pesar de su madurez no tuvo miedo de aprender y trabajar con los complicados programas gráficos de la primera generación de ordenadores.
Murió en 2002.
Óleo sobre panel de fibra / oil on fiberboard, 130 x 165 cm., 1990. Kunst Auktionen
On July 3 is the birthday of
Alfred Kornberger, Austrian painter born in Vienna in 1933. He came from a bourgeois suburban working class environment.
The artistic talent of Alfred Kornberger was already evident in his exceptional performance at the school. Kornberger himself recalled how his artistic interest was first awakened by a classmate when he was twelve years old. However, without a high school finishing diploma and given the limited financial resources, it was impossible to think of entering the Art Academy. It was obvious therefore that Kornberger had to first take on an apprenticeship and he learned with a lithographer.
Starting with the age of sixteen, he attended courses at the Artistic Adult Education School of the City of Vienna under the directorship of Gerda Matejka-Felden. His talent was noticed and in 1951 the works of the then seventeen-year-old artist were shown in a group exhibition of the students of the Artistic Adult Education School at the Vienna Messepalast. In addition to works by Kornberger, landscape works by Otto Muehl were also displayed, who rose to great prominence ten years later after founding the Viennese Actionism.
"Der Schrei II / El grito II / The Scream II", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1995. Link
In 1952 Kornberger was admitted to the Academy of Fine Arts in Vienna in the master class of Robin Christian Andersen and he did his examen in 1956. In 1957 Kornberger applied for a scholarship awarded by UNESCO for a one year stay in Bangkok, the capital of formerly Siam, now Thailand.
Soon after his return from Thailand, Kornberger moved into his own studio in Vienna. The artist spent as much time as possible in this studio and kept the socializing with colleagues, gallery owners and museum curators outside of his studio to a minimum.
In 1971 the family moved into a new apartment in Vienna, where the new apartment was comfortably within the walking distance of the studio. The former studio apartment now was used exclusively for work. The separation of the living and working areas, allowed an intensified professional work with nude models. From this moment on Kornberger worked more intensely with female nude models, which were to occupy the dominant position in the subsequently mature works of the artist.
Alfred Kornberger had been a member of the Association of Visual Artists of Vienna since 1979.
"Bunter Akt mit gespreizten Beinen / Desnudo colorido con las piernas abiertas / Colorful Nude With Legs Spread"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 140 x 110 cm., 1998. Blouin Art
Despite the preference for the traditional oil painting, Alfred Kornberger also showed himself open to new media in his later years. Therefore, the skilled lithographer became especially interested in what new possibilities were opened up by the computer age for a graphic artist and painter. Despite his mature years he was not afraid to learn and work with the complicated graphic programs of the first computer generation.
He died in 2002.
Pastel oleoso sobre papel / oil pastel on paper, 84 x 59 cm. Galerie & Kunsthandel Kaiblinger
El 4 de Julio es el cumple de
Pál Szinyei Merse, pintor y educador de arte húngaro nacido en 1845 en Szinyeújfalu.
Nació en una familia de la antigua nobleza que apoyó la revolución húngara. Debido a la agitación política, asistió a escuelas privadas. En 1864, con el apoyo de sus padres, se matriculó en la Academia de Bellas Artes de Munich, donde estudió con Alexander von Wagner. Más tarde, de 1867 a 1869, su maestro fue Karl von Piloty. Mientras estuvo allí, conoció a Wilhelm Leibl, quien lo introdujo en la pintura al aire libre. Después de ver una gran exposición de arte en 1869, estaba ansioso por ir a trabajar y abandonó la Academia.
En 1870, al estallar la guerra franco-prusiana, se mudó a Génova y estaba dispuesto a quedarse allí, pero regresó en 1872 a instancias de su padre. Una vez allí instaló un estudio cerca de uno operado por su amigo, Arnold Böcklin. Al año siguiente se casó. Pronto se vio ocupado en gran medida con asuntos financieros y su pintura se resintió. Después de años de abuso crítico y problemas familiares cada vez mayores, en 1882 abandonó la pintura durante más de una década.
En 1887 sus problemas familiares culminaron en un divorcio. Durante los años siguientes se concentró en criar a su hijo Félix, que se había quedado con él. Cuando Félix se fue de su casa, sus amigos comenzaron una campaña para convencerlo de que debería comenzar a pintar de nuevo. En 1894 organizaron una exposición retrospectiva donde una de sus obras fue comprada por el emperador Francisco José. Durante el resto de su vida pintó incesantemente, aunque aún era muy crítico consigo mismo y producía menos pinturas por año que antes.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 102,5 x 77 cm., 1874. Wikimedia Commons
Magyar Nemzeti Galéria / Galería Nacional Húngara (Budapest, Hungría / Hungary). Wikimedia Commons
En 1896 fue elegido para la Dieta de Hungría, donde abogó por importantes reformas en la educación artística. Luego comenzó a exhibir ampliamente, en París, St. Louis, Berlín y Roma, entre otros lugares. En 1902 se quedó ciego de un ojo, pero siguió trabajando al mismo ritmo. En 1905 se convirtió en presidente de la Universidad Húngara de Bellas Artes. Ocupó ese cargo hasta su muerte, alentando a artistas jóvenes y apoyando la colonia de arte en Nagybánya.
En 1912 el Museo Ernst organizó la mayor exposición de sus obras hasta ese momento y recibió la pequeña cruz de la Orden de San Esteban de Hungría. Más tarde el Museo de Bellas Artes reservó una habitación para sus pinturas. Después de su muerte, un grupo de amigos creó la "Sociedad Szinyei Merse" para continuar su labor de descubrimiento y promoción de nuevos jóvenes artistas.
Murió en 1920.
Ottó Herman Museum (Miskolc, Hungría / Hungary). Wikimedia Commons
On July 4 is the birthday of
Pál Szinyei Merse, Hungarian painter and art educator born in 1845 in Szinyeújfalu.
He was born into a family of the old nobility who supported the Hungarian Revolution. Because of the political unrest, he attended private schools. In 1864, with the support of his parents, he enrolled at the Academy of Fine Arts, Munich, where he studied under Alexander von Wagner. Later, from 1867 to 1869, his teacher was Karl von Piloty. While there, he met Wilhelm Leibl, who introduced him to plein-air painting. After seeing a major art exhibition in 1869, he was anxious to get to work and left the Academy.
In 1870, at the outbreak of the Franco-Prussian War he moved to Genoa and was inclined to stay there, but returned in 1872 at the urging of his father. Once there, he set up a studio near one operated by his friend, Arnold Böcklin. The following year, he got married. Soon, he was largely occupied with financial matters and his painting suffered. After years of critical abuse and increasing family problems, he gave up painting for over a decade, beginning in 1882.
Magyar Nemzeti Galéria / Galería Nacional Húngara (Budapest, Hungría / Hungary). Wikimedia Commons
In 1887, his problems culminated in a divorce. For the next few years, he concentrated on raising his son Félix, who had remained with him. When Félix left home, his friends began a campaign to convince him that he should start painting again. In 1894, they organized a retrospective exhibition where one of his works was purchased by the Emperor Franz Joseph. For the rest of his life, he painted incessantly, although he was still very critical of himself and produced fewer paintings per year than before.
In 1896, he was elected to the Diet of Hungary, where he advocated for major reforms in art education. He then began to exhibit widely, in Paris, St.Louis, Berlin and Rome, among other places. In 1902, he went blind in one eye, but continued to work at the same pace. In 1905, he became President of the Hungarian University of Fine Arts. He held that office until his death, encouraging young artists and supporting the art colony in Nagybánya.
In 1912, the Ernst Museum organized the largest exhibition of his works up to that time and he was awarded the small cross of the Order of Saint Stephen of Hungary. Later, the Museum of Fine Arts set aside a room for his paintings. After his death, a group of his friends created the "Szinyei Merse Society" to continue his work of discovering and promoting new, young artists.
He died in 1920.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1879. NOL
El 5 de Julio es el cumple de
Henri Victor Gabriel Le Fauconnier, pintor cubista francés nacido en Hesdin en 1881.
Le Fauconnier fue visto como una de las principales figuras entre los cubistas de Montparnasse.
Estuvo en contacto con muchos artistas de vanguardia europeos como Wassily Kandinsky, escribiendo un texto teórico para el catálogo de la Neue Künstlervereinigung en Munich (1910), de la que se convirtió en miembro. Sus pinturas fueron exhibidas en Moscú reproducidas como ejemplos de lo último en el arte en Der Blaue Reiter Almanach (El Almanaque del Jinete Azul).
En 1901 Henri Le Fauconnier se trasladó desde el norte de Francia a París, donde estudió derecho. Luego asistió a clases de pintura en el estudio de Jean-Paul Laurens, y más tarde en la Academie Julian. Expuso en el Salon des Indépendants en 1904 y 1905, implementando colores llamativos en línea con Henri Matisse. Se trasladó a Bretaña en 1907 y pintó los paisajes rocosos de Ploumanac'h en un estilo protocubista caracterizado por tonos de marrones y verdes con contornos gruesos que delimitan formas simplificadas.
Exploró un estilo personal y lo puso en práctica; pintura de desnudos o retratos (como la del poeta Pierre Jean Jouve en 1909. Bajo la influencia de Paul Cézanne desarrolló su propia forma de cubismo.
"Les Montagnards attaqués par des ours / Alpinistas atacados por osos / Mountaineers Attacked by Bears"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 241,3 x 307,3 cm., 1912.
Rhode Island School of Design Museum (EE.UU./ USA). Wikimedia Commons
De regreso en París, se mezcla con los círculos artísticos y literarios, reunidos alrededor de Paul Fort en la Closerie des Lilas en Montparnasse.
En el Salon d'Automne de 1909, Le Fauconnier exhibió junto a Constantin Brâncuşi, Jean Metzinger y Fernand Léger.
Abrió su estudio de la Rue Visconti en París a artistas ansiosos como él por aplicar las lecciones de Cézanne. Con Jean Metzinger, Albert Gleizes, Fernand Léger y Robert Delaunay, contribuyó al escándalo cubista del Salon des Indépendants de 1911.
Al comienzo de la Primera Guerra Mundial se mudó a los Países Bajos, donde permaneció durante seis años. Su obra en esta época combinaba el cubismo y el expresionismo, lo que generó considerable éxito e influencia en los Países Bajos. Regresó a Francia en 1920, donde sus pinturas se volvieron más realistas.
Murió en 1946.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 203 x 166,5 cm., 1911/12
Gemeentemuseum (La Haya, Holanda / Den Haag / Hague, Netherlands). Wikimedia Commons
Museo Hermitage (San Petersburgo, Rusia / St. Petersburg, Russia)
On July 5 is the birthday of
Henri Victor Gabriel Le Fauconnier, French Cubist painter born in Hesdin in 1881.
Le Fauconnier was seen as one of the leading figures among the Montparnasse Cubists.
He was in contact with many European avant-garde artists such as Wassily Kandinsky, writing a theoretical text for the catalogue of the Neue Künstlervereinigung in Munich (1910), of which he became a member. His paintings were exhibited in Moscow reproduced as examples of the latest art in Der Blaue Reiter Almanach (The Blue Rider Almanac).
In 1901 Henri Le Fauconnier moved from northern France to Paris, where he studied law, then attended painting classes in the studio of Jean-Paul Laurens, then in the Academie Julian. He exhibited at the Salon des Indépendants in 1904 and 1905, implementing bold colors in line with Henri Matisse. He moved to Brittany in 1907 and painted the rocky landscapes of Ploumanac'h in a proto-Cubist style characterized by chastened tones of brown and greens with thick outlines delimiting the simplified forms.
He explored a personal style and put it into practice; painting nudes or portraits (such as that of the poet Pierre Jean Jouve in 1909. Under the influence of Paul Cézanne he developed his own form of Cubism.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 81 x 100,5 x 3 cm., 1909
Musée National d'Art Moderne, Centre Pompidou (París, Francia / France)
Back in Paris, he mingles with the artistic and literary gathered around Paul Fort at the Closerie des Lilas in Montparnasse.
At the 1909 Salon d’Automne Le Fauconnier exhibited alongside Constantin Brâncuși, Jean Metzinger and Fernand Léger.
He opened his Rue Visconti studio in Paris to artists eager like him to apply the lessons of Cézanne. With Jean Metzinger, Albert Gleizes, Fernand Léger, Robert Delaunay, he contributed to the Cubist scandal of the 1911 Salon des Indépendants.
At the outset of World War I Le Fauconnier moved to the Netherlands where he stayed for six years. His work at this time combined Cubism and Expressionism, which generated considerable success and influence in the Netherlands. He returned to France in 1920 where his paintings became more realistic.
He died in 1946.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 73 x 92,5 cm., 1907
Museo Hermitage (San Petersburgo, Rusia / St. Petersburg, Russia)
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