lunes, 23 de septiembre de 2013

Christian Rex van Minnen [Pintura]

Con este excelente artista y con todos ustedes celebro este post Nº 500 de "El Hurgador". Un número más de esos que estimulan la búsqueda diaria para seguir compartiendo lo más interesante de lo que voy encontrando por ahí para el disfrute colectivo de todos los amantes del arte. Agradezco que el flujo de visitantes haya seguido creciendo, los mensajes que recibo de todos ustedes y, como siempre, a todos los artistas que contribuyen a que esto funcione. Un abrazo colectivo para todos ustedes.

With this excellent artist and with all of you I celebrate this post number 500 in "El Hurgador". A number of those that stimulate the daily search to continue sharing the most interesting of what I'm finding out there for the collective enjoyment of all art lovers. I appreciate the flow of visitors has continued to grow, the messages I receive from all of you and, as always, thanks a lot to all the artists who contribute to keep this alive and kicking. A collective hug for all of you.
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Christian Rex van Minnen

Christian van Minnen es un notable artista estadounidense nacido en 1980 en Providence (Rhode Island). Sus obras ejercen una extraña fascinación, al menos en mí. Una vez que uno se libera de esa pulsión por tratar de encontrar significados subyacentes o imágenes más allá de la imagen que está ahí delante, se puede entregar al puro disfrute estético de unas composiciones perturbadoras, elegantes y fascinantes donde todo es sencillamente lo que parece ser.
Traducción al inglés al final del post, señalada con [*] en cada párrafo.

Christian frente a una obra de / in front of a work by Kenny Scharf.

Christian van Minnen is a remarkable American artist born in 1980 in Providence (Rhode Island). His works have a strange fascination, at least to me. Once one is freed from the drive to try to find underlying meanings or images beyond the image that is there in front, can be delivered to the pure aesthetic enjoyment of that disturbing, elegant and fascinating compositions, where everything is simply what appears to be.
English translations at the end of this post, marked by [*] in each paragraph.

"Hombrehongo 1.2 / Manfungus 1.2", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 24" x 30", 2008

"Nacido malo / Born Bad", óleo sobre panel / oil on panel, 24" x 18", 2013

"Mis obras tienden a fluctuar entre los polos de la abstracción y la figuración: la verdad de la capa de pintura y la ilusión de la imagen. Representando la forma desde la abstracción, la imagen se convierte en una quimera de lo grotesco, un autorretrato de clases en muchas formas. Recientemente he estado practicando este proceso dentro de las convenciones del retrato y la naturaleza muerta. Estas convenciones tienden a expresar y revelar las nociones de identidad personal y colectiva. Representando la forma desde la abstracción dentro del contexto de retratos y naturaleza muerta, la dinámica espectador-modelo se desestabiliza y comenzamos a ver la identidad personal en un nuevo contexto visual. En un momento en que estamos constantemente aguijoneados por mensajes de miedo, sugestiones de terror inmanente y horror visceral, me siento obligado a contemplar la mortalidad y encontrar paz y consuelo en la verdadera belleza de la decadencia y la transitoriedad. Siento que esta es la única manera de conocer la paz y la verdad." [1]

"Campamento / Camp", óleo sobre lino / oil on linen, 28" x 22", 2013

"Siempre / Always", óleo sobre panel / oil on panel, 24" x 18", 2011

"Sueño febril / Fever dream", 36" x 24", 2012

"Dibujaba a una edad muy temprana. Me recuerdo dibujando animales imaginarios con cortos lápices y trozos de papel que había tras los bancos de la iglesia. 
Me sentía muy atraído por las guías de campo y pasaba mucho tiempo en la naturaleza. Creo que eso fue muy importante.
Asistí a la Regis University, un pequeño colegio jesuita de artes liberales en Denver (Colorado), donde recibí una licenciatura enfocada en las artes y más tarde un Master en Administración sin fines de lucro. La educación jesuita es una gran cosa; muy bien perfilada y rigurosa, con énfasis en el servicio." [2]

"Tie-Died 6", detalle / detail, óleo sobre panel / oil on panel, 24" x 18", 2013

"Cathartes", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 40" x 30", 2009

"Creo que mis primeros artistas favoritos fueron los de comics, como Todd McFarlane. Por la misma época descubría H.R. Giger a través de la película Alien. Después de eso descubrí los artistas del surrealismo temprano. Tengo muchos favoritos hoy en día: Nicole Duennebier, Ryan Riss, Judy Pfaff, Jenny Morgan, Barnaby Furnas, Skinner, Erik Parker, Judy Fox, Kenny Scharf, Ryan Schneider, Amir Fallah, Martin Wittfooth, Gregory Jacobsen, Sinisa Kukec, Liz Craft, Wayne White, Ryan Travis Christian, Seamus Conley, Fulvio di Piazza, Mark Dean Veca, Tomoe Gokita, Robin Williams, Barnaby Whitfield, Julie Heffernan, Nicola Verlato, David Altmejd, Robert Hardgrave, Kim Keever, Aaron Johnson, Brendan Danielsson, Wangechi Mutu… uffff, tantos... podría seguir y seguir. Me atraen las obras grotescas, coloridas, espectaculares y técnicamente ambiciosas que son más emocionales que intelectuales." [3]

"Chico cerdito / Piggy Boy", óleo sobre panel / oil on panel, 14" x 11", 2012

"Naturaleza muerta 1.1 / Still-life 1.1", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 28" x 22", 2009

"Siempre he estado fascinado por la anatomía y fisiología, así como por la biología y otras ciencias naturales. Sin embargo, generalmente no trabajo a partir de bocetos o imágenes, sino desde la abstracción. Me gusta crear una especie de mezcla entre una capa de pintura de base, una sopa primigenia de pintura e información en la que puedo ver cosas y de las cuales extraer formas. La mayoría de las veces esto resulta en imáges biomórficas y a veces representativas. He estado utilizando recientemente esta técnica aplicada al lenguaje del retrato, creando retratos sin modelo. Los elementos básicos que hacen de una pintura un retrato son el lenguaje geométrico de una pirámide estable, un óvalo central y un rectángulo." [4]

"Naturaleza muerta 1.5 / Still-life 1.5", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 30" x 40"

"Rushin' Lyin'", óleo sobre panel / oil on panel, 20" x 16", 2012

"He pasado mucho tiempo diseccionando visualmente los trabajos de los maestros antiguos, especialmente el uso del claroscuro que los pintores de la edad de oro holandesa. Creo que también Caravaggio podría incluirse aquí. He aprendido algunos principios básicos estudiando estas pinturas, cosas como los colores comentarios en la prepintura y las veladuras. He aprendido también a ser lo bastante disciplinado como para tener siempre en cuenta la luz a medida que avanzo con la pintura. Todo está afectado por la fuente de luz: desde el principio hasta el final, la fuente de luz es lo que extrae formas de la abstracción." [5]

"Hocus Pocus Locus Focus", óleo sobre panel / oil on panel, 14" x 11", 2012-13

"Grody Deets", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 28" x 22", 2011

"En mi trabajo, ya sea piedra y óleo, metal y madera, o cartón y papel maché, la alquimia y el automatismo se coaligan en el proceso cognitivo de creación. La intención se vuelve línea, la línea se vuelve contorno, el contorno se vuelve forma y la forma se vuelve contenido. En mi trabajo me encuentro o bien suprimiendo o bien satisfaciendo mi propio deseo de asociar la narrativa personal a la información básica inherente en el material y el proceso. Construcción, destrucción y reconstrucción son elementos simbióticos en el proceso creativo, permitiendo a la imagen fluctuar entre la abstracción y la representación, la verdad y la ilusión, lo personal y lo arquetípico." [6]

"Keyhole Portrait 1.1", 30" x 24", 2009

Se puede disfrutar de una buena muestra cronológicamente ordenada del trabajo de Christian en su sitio web. También se puede echar un vistazo a su facebook y a los sitios web de las galerías que representan su trabajo: Gallery Poulsen, Copenhagen, Dinamarca y Robischon Gallery, Denver, Colorado, USA

"Cancerealism", óleo sobre panel / oil on panel, 24" x 18", 2012

You can enjoy a good chronologically ordered selection of Christian's work in his website. You can also check his facebook and the sites of the galleries representing his work: Gallery Poulsen, Copenhagen, DK and Robischon Gallery, Denver, CO 

¡BFF!, óleo sobre lienzo / oil on canvas, 14" x 11", 2011
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"El gran buffet occidental / Great Western Buffet"

Óleo sobre panel / oil on panel, 47" x 28", 2012

"El gran buffet occidental / Great Western Buffet" (2012) y una obra anterior, "Mercado / Marketplace" (2010), son ambas interpretaciones del "Puesto de carnicería (Bodegón) con Huída a Egipto / Butcher’s Stall with the Flight into Egypt" de Pieter Aertsen. Estaba fascinado con la pintura por sus distintivas convenciones estilísiticas y división del espacio. Como los retratos de Rembrandt o de Heem, o los bodegones de Mignon, a veces remito a composiciones desarrolladas en el Renacimiento y la Edad de Oro holandesa ya que esos períodos fueron la cúspide de las composiciones magistrales. Lo que me interesa de ellos es la geometría compositiva y el método para entregar información visual para alcanzar una narrativa o un significado. Utilizo estos trabajos como reservas estilísticas con las que jugar, permitiendo a la abstracción desarrollar su propia forma, significado y narrativa ambigua. Esto recontextualiza algo antiguo y didáctico en algo más misterioso, ambiguo y abierto a las interpretaciones; algo más apropiado para la época en la que vivimos. [7]

"Mercado / Marketplace", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 36" x 24", 2010
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Pieter Aertsen (*)
"Bodegón (Puesto de carnicería) con Huída a Egipto / Butcher’s Stall with the Flight into Egypt"
Óleo sobre panel de madera / oil on wood panel, 123,3 x 150 cm., 1551.
Colección de la Universidad de Uppsala (Suecia / Sweden)

(*) Pieter Aertsen (1508 - 3 de Junio de 1575), llamado Lange Pier (Pedrito el Largo) debido a su altura, fue un pintor neerlandés del estilo Manierista Nórdico, que inventó las escenas de género monumentales combinando bodegones y pintura de género, y muy a menudo incluyendo escenas bíblicas de fondo. Nació y murió en Amsterdam, por entonces una ciudad relativamente menor, y pintó allí, pero fundamentalmente en Amberes, en la época el centro de la vida artística de Holanda. Sus escenas de género fueron influyentes en la pintura flamenca barroca posterior, y también en Italia, y sus escenas campesinas precedieron en varios años a las más conocidas pinturas producidas en Amberes por Pieter Brueghel el Viejo. [8]
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Dibujos y bocetos / Drawings & Sketches

"Naturaleza / Nature"

"Era un chico muy introvertido y el bloc de dibujo siempre era una escapatoria, especialmente cuando la vida familiar pasaba épocas turbulentas. El bloc también me servía bien como primera línea de defensa en el colegio; a veces me ganaba cierta credibilidad ante posibles agresores, jeje. No siempre funcionaba, pero unas cuantas veces me salvó el culo." [9]



"El propósito del bloc de dibujo y su importancia ha cambiado a lo largo del tiempo. Era más significativo cuando comencé a pintar, alrededor de los 15. Solía abordar un dibujo de la misma forma en que hoy abordo las pinturas, con mucha paciencia, reflexión y empleando mucho tiempo en ello. Hoy en día utilizo los bocetos y dibujos como algo que puedo hacer con menos juicio y trascendencia. Cuando las pinturas se vuelven muy complicadas o ganan mucho peso psicológico, vuelvo al dibujo como una suerte de escape de vapor. Aún hago "bonitos" dibujos cuando ando de viaje y no puedo pintar." [10]

"Salva nuestras almas / Save our Souls"
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FUENTES / SOURCES:
[1] - Declaración artística / Artist's statement, "Cute & Creepy".
[2], [3], [7] - Entrevista de / Interview by Crist Espiritu, Julio / July, 2013, "Doze"
[4], [5] - Entrevista por / Interview by Meighan O'Tooke, Nov, 2008 - "my love for you"
[6] - Gallery Poulsen website.
[8] - Wikipedia.
[9], [10] - Tomado de "Dentro de la serie del bloc de dibujo, con Christian Rex Van Minnen", por Jane Kenoyer en / From "Inside the Sketchbook Series with Christian Rex van Minnen", by Jane Kenoyer, in
Hi.Fructose, May, 2012 

Más sobre van Minnen en "El Hurgador" / More about van Minnen in this blog:
[Aniversarios (LV)]

Imágenes publicadas con aurotización del artista (¡Muchas gracias, Christian!)
Images published here with artist's permission (Thanks a lot, Christian!)


English translations

[1] 
"My works tend to fluctuate between the poles of abstraction and figuration: the truth of the paint film and the illusion of the image. By rendering form from abstraction, the image grows into a chimera of grotesqueries, a self-portrait of sorts in many forms. Recently, I've been practicing this process within the conventions of portraiture and still-life. These conventions tend to express and reveal notions of personal and collective identity. By rendering form from abstraction within the context of portraiture and still-life, the viewer/sitter dynamic is destabilized and we begin to see personal identity in a new visual context. In a time when we are constantly prodded with fearful messages, suggestions of immanent terror and visceral horror, I feel compelled to contemplate mortality and find peace and consolation in the real beauty of decay and impermanence. I feel this is the only way to know peace and truth."

[2]
"Definitely. I was drawing at a very early age. I remember drawing imaginary animals with the short pencils and small pieces of paper stored on the back of the church pews. I was really drawn to field guides and spent a lot of time in nature. I think that was really important.
I went to Regis University, a small Jesuit liberal arts college in Denver, CO, where I received a BA with and emphasis in art and later a Master’s of Nonprofit Management. The Jesuit education is a great thing; very well-rounded and rigorous with an emphasis on service."

[3]
"I think my first favorites were comic book artists like Todd McFarlane. Around that same time I discovered HR Giger via the Aliens movie. After that I discovered the artists of the early surrealist movement. I have so many favorite artists nowadays: Nicole DuennebierRyan RissJudy PfaffJenny MorganBarnaby FurnasSkinnerErik Parker, Judy FoxKenny ScharfRyan SchneiderAmir FallahMartin WittfoothGregory JacobsenSinisa KukecLiz CraftWayne WhiteRyan Travis ChristianSeamus ConleyFulvio di PiazzaMark Dean VecaTomoe GokitaRobin WilliamsBarnaby WhitfieldJulie HeffernanNicola VerlatoDavid AltmejdRobert HardgraveKim KeeverAaron JohnsonBrendan DanielssonWangechi Mutu  jeez, so many, I could go on and on. I am attracted to grotesque, colorful, spectacular, and technically ambitious work that is more emotional than intellectual."

[4]
"I’ve always been fascinated with anatomy and physiology as well as biology and other natural sciences. However, i generally don’t work from sketches or images, but rather from abstraction. I like to create a kind of mess of an underpainting, a primordial soup of paint and information that i can see things in and pull form from. A lot of the time, this results in bio-morphic images and sometimes representational images. I have recently been utilizing this technique within the language of portraiture, creating a portrait without a sitter. The basic elements that make a painting a portrait are the geometric language of the stable pyramid, centric oval and rectangle."

[5]
"I have spent a lot of time visually dissecting the old masters works, particularly dutch golden age painter’s use of chiaroscuro. I guess caravaggio would have to be included in there too. I have learned some basic principles from studying these paintings such as complementary color under paintings and glazing. Also, I have learned to be disciplined enough to always consider the light when moving forward with the painting. Everything is affected by the light source - from start to finish the light source is what pulls form from abstraction."

[6]
"In my work, whether stone and oil, metal and wood, or cardboard and papier-mâché alchemy and automatism are linked together in the cognitive creative process. Intention becomes line, line becomes shape, shape becomes form, and form becomes content. In my work I find myself either suppressing or indulging of my own desire to associate personal narrative to the raw visual information inherent in the material and process. Construction, destruction and reconstruction are symbiotic elements in the creative process allowing the image to fluctuate between abstraction and representation, truth and illusion, personal and archetypal."

[7]
“Great Western Buffet’ 2012, and an earlier work, “Marketplace”, 2010, are both interpretations on Aertsen’s “Butcher Stall”. I was fascinated by the painting for its distinct stylistic conventions and division of space. Like Rembrandt’s portraits, or de Heem’s or Mignon’s still-lifes, I often refer to compositions developed in the Renaissance and Dutch Golden Age as these periods were the apex of the master-composition. What I am interested in there is the compositional geometry and method of delivering visual information to achieve narrative or meaning. I use these works as stylistic restraints to play within, allowing abstraction to develop its own form, significance and ambiguous narrative. It re-contextualizes something old and didactic into something more mysterious, ambiguous and open to interpretation; something more appropriate for the age we live in.

[8]
Pieter Aertsen (1508–3 June 1575), called Lange Pier ("Tall Pete") because of his height, was a Dutch painter in the style of Northern Mannerism, who invented the monumental genre scene combining still life and genre painting, and very often also including a biblical scene in the background. He was born and died in Amsterdam, in his lifetime a relatively minor city, and painted there but mainly in Antwerp, then the centre of artistic life in the Netherlands. His genre scenes were influential on later Flemish Baroque painting, and also in Italy, and his peasant scenes preceded by a few years the much better-known paintings produced in Antwerp by Pieter Bruegel the Elder.

[9]
"I was pretty introverted as a kid and the sketchbook was always a great escape, especially when family life was in it’s more turbulent phases. The sketchbook also served me well as a first line of defense in school too- somehow it always earned me some cred to would-be aggressors, haha. Didn’t always work but saved my ass a few times."

[10]
"The sketchbook purpose and importance has changed over time, most significantly when I started to paint at about 15. I used to approach a drawing the way I approach paintings now, with much patience, reflection, and time spent on each. Nowadays I use sketching and drawing as something I can do with less judgment or concern. When paintings get too complicated or gain too much psychological weight I turn to drawing to sort of blow off steam. I still do ‘nice’ drawings when I travel and can’t paint."

1 comentario:

  1. Absolutamente alucinante! Otro muy buen descubrimiento Javier y enhorabuena por las quinientas entradas. A por otras quinientas más !!!!

    Saludos :)

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