domingo, 4 de junio de 2017

Aniversarios Fotografía (CLXXX) [Junio / June 1-4]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Junio aquí / All the anniversaries for June here.
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El 1 de Junio es el cumple de

Clementina Maude, vizcondesa Hawarden, de nacimiento Clementina Elphinstone Fleeming, conocida comúnmente como Lady Clementina Hawarden, destacada fotógrafa retratista inglesa de la era victoriana, nacida en 1822, que produjo más de 800 fotografías, en su mayoría de sus hijas adolescentes.

"Clementina Maude & Isabella Grace", c.1864
Victoria & Albert Museum (Londres, Reino Unido / London, UK)

Se volvió hacia la fotografía a finales de 1857 o principios de 1858, mientras vivía en la finca de la familia de su marido en Dundrum, Co. Tipperary, Irlanda. Su traslado a Londres en 1859 le permitió montar un estudio en su elegante casa en South Kensington. Allí tomó gran cantidad de los retratos característicos por los cuales es reconocida, muchos de los cuales incluyen a sus hijas adolescentes Isabel Grace, Clementina y Florencia Elizabeth. El mobiliario y la decoración característica de una casa de clase alta en Londres fueron retirados para crear imágenes escenificadas y poses teatrales en el primer piso de la casa. Hawarden produjo copias de albúmina de negativos de colodión en placas húmedas, un método comúnmente utilizado en ese momento.

"Clementina Maude", c.1862-3.
Victoria & Albert Museum (Londres, Reino Unido / London, UK)

Expuso por primera vez en la muestra anual de la Sociedad Fotográfica de Londres en enero de 1863 y fue elegida miembro de la Sociedad el siguiente mes de marzo. Su trabajo fue ampliamente aclamado por su "excelencia artística", mereciéndole la medalla de composición en la exposición. Hawarden fue considerada una fotógrafa aficionada y aunque apreciada por su trabajo, nunca se hizo extensamente conocida como un fotógrafa. Sus años de trabajo en fotografía fueron breves pero prolíficos; produjo más de ochocientas fotografías de 1857-1864 antes de su muerte repentina en 1865. Durante este tiempo dio a luz a tres de sus ocho hijos. El foco fotográfico de Lady Hawarden se mantuvo en sus hijos. Sólo hay una fotografía en la que se cree que aparece la vizcondesa Hawarden, pero también podría ser un retrato de su hermana Anne Bontine.

"Isabella Grace & Clementina Maude", c.1863-4
Victoria & Albert Museum (Londres, Reino Unido / London, UK)

Lewis Carroll, también fotógrafo, era admirador de la obra de Hawarden. Su trabajo también se asemeja a Julia Margaret Cameron, otra mujer fotógrafa victoriana.
Una colección de 775 retratos fue donada al Victoria and Albert Museum, Londres en 1939 por la nieta de Hawarden, Clementina Tottenham. Las fotografías fueron rasgadas o cortadas, de los álbumes de la familia por razones que aún no están claras. Esto explica las esquinas rasgadas o recortadas que ahora se consideran un sello distintivo de la obra de Hawarden.

"Clementina Maude, Jardines de los príncipes / 5 Princes Gardens"
copia a la albúmina de un negativo de colodión húmedo / albumen print from wet collodion negative, c.1863-64
Victoria & Albert Museum (Londres, Reino Unido / London, UK)


El 2 de Junio es el cumple de

Betty Wishnick-Freeman, filántropa y fotógrafa estadounidense nacida en Chicago, Illinois, en 1921.



Freeman se grafuó de Wellesley College (1942), donde se especializó en literatura inglesa con un grado menor en música. Originalmente se instruyó para ser pianista de conciertos, practicando de seis a ocho horas al día durante veinte años, pero finalmente, a mediados de la década de 1960, renunció a este sueño para dedicarse a la gestión de conciertos. Ella era una partidaria de larga data de la música contemporánea, con concesiones y encargos a varios compositores estadounidenses que iniciaban sus carreras.


"John Cage", Los Angeles, 1987. Uncensored Stories

John Cage en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios Fotografía (CLV)]

Los compositores a quienes ella ayudó incluyen a Lou Harrison, John Cage, La Monte Young, Christopher Rouse, Philip Glass, Steve Reich, John Adams, Anders Hillborg, Pierre Boulez, Harrison Birtwistle, Virgil Thomson, Helmut Lachenmann y Kaija Saariaho. Lou Harrison dedicó su Serenata para Betty Freeman y Franco Assetto a Freeman y a su esposo; Steve Reich le dedicó Variaciones para Vientos, Cuerdas y Teclados (1979) y Contrapunto Vermont (1982), y la ópera de John Adams Nixon en China (1985-87) también está dedicada a ella.

"Lou Harrison con un metalófono durante una sesión musical en casa de Betty / 
with a metallophone during a musical session at the home of Betty", 1983. Eklekto

El gamelán estadounidense Si Betty, construido por Harrison y William Colvig en 1979, recibe su nombre por Freeman. Legado por Harrison a su colaboradora de largos años y compositora Jody Diamond, se conserva en la Universidad de Harvard desde 2007. Ella comenzó una serie de musicales en su residencia de Beverly Hills en 1981, que continuó hasta justo después de la muerte de su segundo marido.
Freeman financió un documental de 1973 sobre el compositor y constructor de instrumentos Harry Partch, "The Dreamer That Remains". Posteriormente desarrolló un interés en la fotografía.
Escribió libros sobre los artistas estadounidenses Clyfford Still y Sam Francis. También fue coleccionista de arte.
Murió en 2009.

"Philip Glass", January 17, 1984. Calisphere


El 3 de Junio es el cumple de

Rostislav Košťál, fotógrafo checo nacido en 1943, en Brno, capital cultural y política de Moravia.


Jenufa Hana Kent

Se graduó en ingeniería civil en 1965. Estudió fotografía de 1963 a 1967 con el prof. O. K. Hruby y Ant. HInst en la prestigiosa escuela LŠU en Brno. Vivió los principales períodos históricos desde el final de la Segunda Guerra Mundial, hasta la revolución de 1989, pasando por la represión húngara y la primavera de Praga, y todos estos acontecimientos influyeron en su visión del mundo y en su fotografía. Fue premiado por la FIAP en 1975 y por la ASCF en 1976.


Su trabajo se centra principalmente en fotos en blanco y negro, representando desnudos femeninos en el medio ambiente natural. Para Košťál son importantes los sentimientos, las emociones, la investigación de la belleza que es posible lograr a través de la fotografía.
Encircle the World



Hoy, 4 de Junio, es el cumple de

Jean-Marc Bustamante, artista francés nacido en Toulouse en 1952. Vive y trabaja en París.
Bustamante entró por primera vez en el mundo del arte a mediados de los años 70, cuando fue contratado como asistente por el fotógrafo William Kline.

"Cuadro [T.12.79] / Tableau (T.12.79)", impresión cromogénica sobre papel /
chromogenic print on paper, 103 x 130 cm., 1979. Toluca Editions
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid, España / Spain)

En 1978 comenzó a producir enormes paisajes fotográficos a color cerca de Barcelona. Titulados "Tableaux", parecían pinturas al óleo con marcos de madera. Penelope Curtis escribió en un catálogo de la exposición de 2010: "Nada está sucediendo. No hay un calendario, no hay narrativa, aparte de lo que está delante de nuestros ojos". Ejemplos de estas obras pioneras son propiedad del Museo Metropolitano de Nueva York, el Museo de Arte Contemporáneo de Barcelona (MACBA) y el Centro Pompidou en París.
Desde principios de los años '80 Bustamante fusionó diferentes medios, produciendo trabajos que se mueven entre la fotografía, la escultura y la pintura. En 1983 se reunió con el artista Bernard Bazile y comenzó una colaboración de tres años durante la cual la pareja creó obras conceptuales con la firma conjunta BazileBustamante.

"LP 3", impresión cromogénica sobre papel montado en dibond / 
chromogenic print on paper mounted on dibond, 227 x 180 cm., 2000. Ed.6
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid, España / Spain)

A partir de 1986 Bustamante trabajó por su cuenta, y se involucró intensamente en la exploración de los límites entre la fotografía y la escultura. Los resultados se mostraron en una exposición personal en el Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris en 1990 (Paysages Intérieurs). En 2010, Emma Dexter señaló la importancia de los títulos de Bustamante: "Llamando a sus fotografías Tableaux y sus pinturas Panorama sugiere que Bustamante fomenta una ambigüedad juguetona y vaguedad en su práctica."

"Paysage / Paisaje / Landscape", gelatinobromuro de plata sobre papel PE / 
silver gelatine print on PE paper, 50 x 40 cm., 1994. Link

En 1987 fue invitado a participar en la VIII Exposición de Documenta en Kassel en Alemania, y nuevamente en 1992 y 1997. En 1994 el museo y parque de esculturas Kröller-Müller en Holanda encargó una exposición para su famoso pabellón diseñado por el arquitecto modernista Gerrit Rietveld.
En septiembre de 2015 fue nombrado director de la Ecole Nationale Supérieure des Beaux Arts de París.
El 7 de diciembre de 2016, Jean-Marc Bustamante fue elegido miembro de la Académie des Beaux-Arts de París, tomando el lugar del pintor Zao Wou-Ki (1920-2013).

"Cuadro [T.-8.-79] / Tableau (T.12.79)", 1979. Art Design Tendence


Textos en inglés / English translation

On June 1 is the birthday of

Clementina Maude, Viscountess Hawarden, née Clementina Elphinstone Fleeming, commonly known as Lady Clementina Hawarden, noted English portrait photographer of the Victorian Era, born in 1822, producing over 800 photographs mostly of her adolescent daughters.
She turned to photography in late 1857 or early 1858, whilst living on the estate of her husband's family in Dundrum, Co. Tipperary, Ireland. A move to London in 1859 allowed her to set up a studio in her elegant home in South Kensington. There she took many of the characteristic portraits for which she is principally remembered, many of which include her adolescent daughters Isabella Grace, Clementina, and Florence Elizabeth. The furniture and characteristic decor of an upper-class London home was removed in order to create mise-en-scene images and theatrical poses within the first floor of her home. Hawarden produced albumen prints from wet-plate collodion negatives, a method commonly used at the time.
The Viscountess Hawarden first exhibited in the annual exhibition of the Photographic Society of London in January 1863 and was elected a member of the Society the following March. Her work was widely acclaimed for its "artistic excellence", winning her the medal for composition at the exhibition. Hawarden was considered an amateur photographer and while appreciated for her work, never became widely known as a photographer. Her photographic years were brief but prolific. Hawarden produced over eight hundred photographs from 1857-1864 before her sudden death in 1865. During this time she gave birth to three of her eight children. Lady Hawarden's photographic focus remained on her children. There is only one photograph believed to feature the Viscountess Hawarden, yet it could also be a portrait of her sister Anne Bontine.
Lewis Carroll, also a photographer, was an admirer of Hawarden's work. Her work is also likened to Julia Margaret Cameron, another Victorian female photographer.
A collection of 775 portraits were donated to the Victoria and Albert Museum, London in 1939 by Hawarden's granddaughter, Clementina Tottenham. The photographs were ripped, or cut, from family albums for reasons that are still unclear. This accounts for the torn or trimmed corners now considered a hallmark of Hawarden's work.

On June 2 is the birthday of

Betty Wishnick-Freeman, American philanthropist and photographer born in Chicago, Illinois, in 1921
Freeman was a graduate of Wellesley College (1942), where she majored in English literature with a minor in music. She had originally trained to be a concert pianist, practicing six to eight hours per day for twenty years, but eventually, by the mid-1960s, gave up this dream to pursue concert managing. She was a long-standing supporter of contemporary music, with grants and commissions to various American composers early in their careers. The composers she assisted include Lou Harrison, John Cage, La Monte Young, Christopher Rouse, Philip Glass, Steve Reich, John Adams, Anders Hillborg, Pierre Boulez, Harrison Birtwistle, Virgil Thomson, Helmut Lachenmann, and Kaija Saariaho. John Cage dedicated his Freeman Etudes to her (although she did not commission them), Lou Harrison dedicated his Serenade for Betty Freeman and Franco Assetto to Freeman and her husband, Steve Reich dedicated Variations for Winds, Strings, and Keyboards (1979) and Vermont Counterpoint (1982) to her, and John Adams's opera Nixon in China (1985–87) was dedicated to her. The American gamelan Si Betty, built by Harrison and William Colvig in 1979, was named for Freeman. Bequeathed by Harrison to long-time collaborator and composer Jody Diamond, it has been housed at Harvard University since 2007. She began a series of musicales at her Beverly Hills residence in 1981, which continued until just after the death of her second husband.
Freeman financed a 1973 documentary film about the composer and instrument builder Harry Partch, The Dreamer That Remains. She subsequently developed an interest in photography.
She wrote books about the American artists Clyfford Still and Sam Francis. She was also an art collector.
She died in 2009.

On June 3 is the birthday of

Rostislav Košťál, Czech photographer born in 1943, in Brno, cultural and political capital of Moravia.
He graduated in civil engineering in 1965. He studied photography from 1963 to 1967 with prof. O. K. Hruby and Ant. HInst in the prestigious school LŠU in Brno. He lived through the main historic periods since the end of the Second World War, to the revolution of 1989, through the Hungarian repression and the spring of Prague, and all these events certainly influenced his outlook on the world and on his photography. He was awarded by FIAP in 1975 and by ASCF in 1976.
His work mainly focuses on black & white photos, represents female nudes into the natural environment. For Košťál it is important the feelings, the emotions, the research of the beauty that is possible to achieve through photography.

Today, June 4, is the birthday of

Jean-Marc Bustamante, French artist born in in Toulouse in 1952. He lives and works in Paris.
Bustamante first entered the world of art in the mid-70s, when he was employed as an assistant by the photographer William Kline.
In 1978 he began to produce huge color photographs landscapes near Barcelona. En-titled Tableaux, they looked like oil paintings with wooden frames. Penelope Curtis wrote in an exhibition catalogue of 2010: “Nothing is happening; there is no timetable, there is no narrative, other than what is in front of our eyes.” Examples of these pioneering works are owned by the Metropolitan Museum in New York, Barcelona’s Museum of Contemporary Art (MACBA) and the Centre Pompidou in Paris.
From the beginning of the 80s Bustamante was merging different media, producing work that straddled photography, sculpture and painting. In 1983 he met the artist Bernard Bazile and began a a three-year collaboration during which the pair created conceptual works bearing the joint signature BazileBustamante.
From 1986 Bustamante worked on his own and became heavily involved in exploring the boundaries between photography and sculpture. The results were shown in a per-sonal exhibition at the Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris in 1990 (Paysages Intérieurs). In 2010 Emma Dexter noted the importance of Bustamante’s titles: “Call-ing his photographs Tableaux and his paintings Panorama suggests that Bustamante encourages a playful ambiguity and elusiveness in his practice.”
In 1987 he was invited to take part in the VIII Documenta exhibition in Kassel in Germany, and again in 1992 and 1997. In 1994 the Kröller-Müller museum and sculpture park in the Netherlands commissioned an exhibit for its famous pavilion designed by the modernist architect Gerrit Rietveld.
In September 2015 he was appointed director of the Ecole Nationale Supérieure des Beaux Arts in Paris.
On 7 December 2016 Jean-Marc Bustamante was elected member of the Académie des Beaux-Arts in Paris, taking the place of the painter Zao Wou-Ki (1920-2013).

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