domingo, 26 de marzo de 2017

Aniversarios Fotografía (CLXIX) [Marzo / March 20-26]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Marzo aquí / All anniversaries for March here.
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El 20 de Marzo es el cumple de

Paweł Bielec, fotógrafo y pintor polaco nacido en 1902.
"W oczekiwaniu na pary slubne / Esperando la pareja de la boda / Waiting for the Wedding Couples"
Karmelicka 50, 1939 (Kraków, Cracovia, Polonia / Krakow, Poland). SHF

"Tankietki na Błoniach podczas defilady wojskowej 3 maja 1939 roku /
Tanquetas en Błonia, en un desfile militar el 3 de mayo de 1939 /
Small Tanks in Błonia, during the military parade, May 3, 1939". Link

Abrió su primer estudio en Lviv en 1928, en la calle Grodzka, y luego en la calle University. En 1938 se mudó a Cracovia donde vivió durante muchos años y creó la compañía fotográfica Photo Bielec.
A los 45 años comenzó sus estudios de pintura en la Academia de Bellas Artes de Cracovia.

"V Batalion Telegrafistów, Garnizon, ul., Kraków, 1935 /
Telegrafistas del 5º Batallón, calle Garnizon, Cracovia, 1935 /
Telegraphers of 5th Battalion, Garnizon Street, Krakow". ZPAF

Se graduó en 1952. Su obra ha sido presentada en 10 exposiciones individuales, habiendo participado en 30 nacionales y varias en el extranjero. En 1996 fue galardonado con la Medalla de Oro de ZPAP. Ciudadano Honorario de la Ciudad de Cracovia. El 10 de junio de 2002 concedió la Cruz de Caballero de la Orden del Renacimiento de Polonia por sus logros sobresalientes en el trabajo artístico.
Murió en 2002.

"Siedziba NSDAP, ul Karmelicka 47, lata okupacji niemieckiej, Kraków
Sede del Partido Nacional Socialista Obrero Alemán, calle Karmelicka 47, durante los años de la ocupación alemana, Cracovia /
Head NSDAP Street Karmelicka 47 years of German occupation, Krakow". ZPAF


El 21 de Marzo es el cumple de

David Vestal, fotógrafo estadounidense, crítico y profesor de la escuela de fotografía de Nueva York, nacido en Menlo Park, California, en 1924.

"Calle 22 Oeste, Nueva York / West 22nd Street, NY", 1958. Photo Technique

"Calle 22 Oeste, Nueva York / West 22nd Street, NY", 1964. Photo Technique

Captó escenas urbanas poéticas y con atmósferas. Fotografió en todo tipo de clima, de día y de noche, y a menudo desde ángulos inusuales. La mayor parte de su carrera se centró en la ciudad de Nueva York. Sus fotografías revelan vívidamente las muchas texturas de la ciudad, desde los juegos de sol y sombra en sus calles, los ángulos rítmicos de sus salidas de incendios, hasta los cuerpos de los seres humanos enmarcados por los bordes duros de su arquitectura.

"Desde la ventana del 133 de la calle 22 Oeste, Nueva York /
From Window at 133 W. 22nd St., New York", 1960. Pinterest

Estudió pintura en el Instituto de Arte de Chicago y fotografía en Nueva York con Sid Grossman. Fotografió, editó, escribió y enseñó, principalmente en el Instituto Pratt, desde 1956.
Recibió la beca John Simon Guggenheim en 1966 y 1973.
Las publicaciones de Vestal incluyen "El arte de la ampliación blanco y negro" (1984) y "El arte de la fotografía". Su columna, "Vestal at Large", fue una publicación regular en la revista Photo Techniques.

"Quinta Avenida, Nueva York, Octubre / Fifth Avenue, New York, October", 1963. Artsy

Sus fotografías se exhiben internacionalmente y se encuentran en numerosas colecciones privadas y públicas, incluyendo el Museo de Arte Moderno (Nueva York) y la Casa George Eastman (Rochester, Nueva York).
Murió en 2013.


"Edificio Flatiron, Noche, desde la Calle 26, Nueva York / 
Flatiron Building, Night, from 26th Street, NY", 1963. Artsy


El 22 de Marzo es el cumple de

Margarethe Mathilde "Thilly" Weissenborn, la primera fotógrafa profesional de las antiguas Indias Orientales holandesas y una de las pocas fotógrafas que trabajaron a principios del siglo XX en la zona donde nacería Indonesia.

"Grupo de mujeres / Group of Women", Bali, gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, c. 1930
National Gallery (Canberra, Australia)

Nació en 1883 o 1889 en Surabaya, o Kediri, en Java Oriental de las Indias Orientales Holandesas (ahora Indonesia). En 1892 su madre regresó con Thilly y sus hermanos a los Países Bajos y se instaló en La Haya. Por otra parte, una de las hermanas mayores de Thilly, que había estudiado fotografía en París, abrió un estudio fotográfico en La Haya en 1903, donde Thilly empezó a trabajar. En 1912 dejó los Países Bajos y regresó a Java, en compañía de su hermano Theo para unirse a su hermano Oscar, que vivía en Bandung.
En 1913 Weissenborn encontró empleo en un prestigioso estudio fotográfico en Surabaya. Allí perfeccionó su arte aprendiendo técnicas fotográficas y de retoque. En 1917 se trasladó a Garut en Java Occidental y dirigió el estudio fotográfico GAH Lux propiedad de Denis G. Mulder. Mulder se trasladó a Bandung en 1920 y entregó su propiedad a Weissenborn, que cambió el nombre de la empresa a Foto Lux. En 1930 estableció Lux Fotograaf Atelier NV, que operó durante una década en Garut.

"Una bailarina balinesa descansando / A Dancing-girl of Bali, Resting", fotograbado / photogravure, 21,1 x 15,9 cm., c. 1925
National Gallery (Canberra, Australia). Wikimedia Commons

"Retrato de dos mujeres / Portrait of two Women", Bali, gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, c.1930
National Gallery (Canberra, Australia)

Weissenborn se convirtió en la primera fotógrafa significativa en Indonesia. Sus obras estuvieron marcadas por una calidad lírica y unsu intento de captar la naturaleza idílica del paisaje. Es conocida por sus fotografías de interiores arquitectónicos, paisajes y retratos, que fueron producidos para la industria turística en expansión.

"Krater van de vulkaan / Cráter del volcán / Crater of the Volcano Papandajan", 16,2 x 23 cm., c.1920-40
Tropenmuseum (Museo Tropical) (Ámsterdam, Holanda / Netherlands)

Durante la Segunda Guerra Mundial, el 16º Ejército de Japón aterrizó en Java Occidental a finales de febrero de 1942. Después de someter a la población, unos 30.000 civiles estadounidenses, australianos, británicos, holandeses e indoeuropeos fueron transportados a campos de internamiento civiles. En 1943 Weissenborn fue internada en el campamento japonés de prisioneros Kareës en Bandung. Las mujeres y los niños fueron mantenidos en el campo hasta 1945. La ciudad de Garut fue destruida por el fuego y después de la revolución nacional indonesia, el estudio de Weissenborn fue destruido totalmente y todos sus negativos del vidrio se perdieron en 1947. Ese mismo año ella se casó con Nico Wijnmalen y la pareja se trasladó a Bandung.
En 1956 el gobierno indonesio repudió los términos restantes de la Conferencia de la Mesa Redonda de La Haya, obligando a Weissenborn y Wijnmalen a regresar a Holanda.
Murió en 1964.

"Op weg naar / En el camino a / On the road to Telaga- Bodas", 17,1 x 23 cm., c.1920-40
Tropenmuseum (Museo Tropical) (Ámsterdam, Holanda / Netherlands)


El 23 de Marzo es el cumple de

Yevgeny Ananevich Khaldei (Евгений Ананьевич Халдей), fotógrafo del Ejército Rojo, nacido el 23 de marzo [10 de marzo según el calendario juliano] de 1917, conocido por su fotografía de la Segunda Guerra Mundial de un soldado soviético que levanta una bandera sobre el Reichstag, en Berlín, capital de la Alemania nazi derrotada.
Estaba obsesionado con la fotografía desde la infancia, después de haber construido su primera cámara con las gafas de su abuela. Comenzó a trabajar con la agencia de prensa soviética TASS a los diecinueve años como fotógrafo. Su padre y tres de sus cuatro hermanas fueron asesinados por los nazis durante la guerra.

Mujer entre las ruinas / Woman in Ruins, Berlin, 1945
gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, May 1945. Bonhams

En 1945 persuadió a su tío para crear una bandera soviética grande después de ver la foto de Joe Rosenthal de la bandera izada en Iwo Jima, mientras el ejército soviético se adentraba en Berlín, y la llevó con él a la ciudad para la famosa toma del Reichstag.
Más tarde tomó fotografías de los nazis en los juicios de Nuremberg y del ejército rojo durante su ofensiva en la manchuria japonesa.

"Nochnaya razvedka / Exploración nocturna en / Night Exploration in Murmansk", Rusia / Russia, 1941
Gelatinobromuro de plata / gelatin silver print. Bonhams

Khaldei siguió trabajando como periodista gráfico después de la guerra, como fotógrafo del personal de TASS, pero fue reprendido en una evaluación de 1947:
"Después de regresar a las condiciones de paz, no se desarrolló en absoluto, y en el momento actual se le considera un periodista gráfico pasable... Las razones para esto son varias. En primer lugar, todos los elogios que acumuló como fotoperiodista militar finalmente se le subieron a la cabeza, y se durmió en los laureles. Su crecimiento como fotoperiodista se detuvo. La otra razón tiene que ver con el nivel cultural de Khaldei, que es excepcionalmente bajo".

"El reno de Murmansk / Murmansk Reindeer". Bonhams, DW
El reno Yasha más allá del crículo ártico / Reindeer Yasha beyond the Arctic circle, Murmansk area, 1941
Otra foto famosa de Yevgeni Khaldei fue la del conmocionado reno de Murmanks, casi tan icónica como la escena de la bandera del Reichstag /
Another famous photo from Yevgeni Khaldei was the shellshocked Reindeer from Murmansk, almost as iconic as the Reichstag flag scene.
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Aunque parece una imagen muy impresionante, también es un montaje, como ha admitido el propio Khaldei. Se trata de bombarderos Hawker de la RAF en servicio activo en el frente ruso, durante la liberación de Murmansk, ocupada por Alemania. Khaldei tan sólo combinó el bombardeo del fondo con el reno que buscaba la cercanía de los humanos durante tales bombardeos.
Fue una historia tragicómica, como cuenta el propio Khaldei:
“Durante los bombardeos, un reno salió de la tundra. Quería estar con la gente. Le construyeron un cobertizo para vivir, y le dieron un nombre, Yasha. Cada vez que sonaba la alarma, corría para estar con los soldados, ya que al parecer no quería estar solo. Durante una de las incursiones aéreas, tomé esta foto. En 1944, cuando la batalla de Murmansk había terminado, los soldados no sabían qué hacer con él. Lo cargaron en un camión y lo llevaron de vuelta a la tundra, pensando que se uniría a los demás renos. Pero él no entendió lo que estaba sucediendo. Corrió tras el camión todo el tiempo que pudo.”
Otra ironía fue el hecho de que la ofensiva alemana para capturar Murmansk, fue denominada Operación Renntier (Reno).


Although looks like a very striking image, this was a setup too, as admitted by Khaldei himself. These are the RAF Hawker bombers taking active duty on the Russian front for liberation of German occupied Murmansk. Khaldei just combined the bombing background with the reindeer that wanted to be close to human beings during such bombings.
That was a very tragicomic story , with Khaldei’s own telling:
“During the bombings, a reindeer came out of the tundra. He wanted to be with people. They built him a shed to live in, and gave him a name, Yasha. Every time the alarm sounded, he ran to be with the soldiers as he apparently didn’t want to be alone. During one of the air raids, I took this shot. In 1944, when the battle for Murmansk was over, the soldiers didn’t know what to do with him. They loaded him into a truck and took him back to the tundra, thinking he would join the other deer. But he couldn’t understand what was happening. He ran after the truck as long as he could.”
Another irony was the fact that German offensive to capture Murmansk, was codenamed Operation Renntier (Reindeer).
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En octubre de 1948, Khaldei recibió la noticia de que estaba despedido debido a la "reducción de personal" de la agencia. Khaldei atribuyó el despido al antisemitismo.
Continuó fotografiando, trabajando ahora de forma independiente para periódicos soviéticos, y se centró en capturar las escenas de la vida cotidiana. En 1959, volvió a trabajar en el diario Pravda, donde lo hizo hasta que se vio obligado a retirarse en 1970.
Las fotografías de Khaldei en tiempo de guerra fueron recogidas en un libro de 93 páginas, Ot Murmanska de Berlina (de Murmansk a Berlín), publicado en 1984. Su obra continúa siendo distribuida a través de la agencia Sovfoto que opera en Occidente desde 1932. Las fama internacional de Khaldei data de los años '90, cuando comenzaron a exponerse sus fotografías en Occidente.
Murió en 1997.


Soldados del Ejército Rojo con la bandera soviética flameando sobre el Reichstag (parlamento alemán), tras la derrota del ejército de Hitler. Esta foto se convirtió en un icono de la Segunda Guerra Mundial, y una de las fotografías de guerra más publicadas de todos los tiempos, simboliznado el triunfo soviético sobre la Alemania Nazi.
El tío de Yevgeny cosió un mantel para hacer una gran bandera rusa. El fotógrafo voló entonces a Berlín, con la intención de recrear la fotografía de Joe Rosenthal de los marines estadounidenses izando la bandera en Iwo Jima. Khaldei llevó soldados al techo del Reichstag y los hizo posar con la bandera en un estilo periodístico, y luego voló rápidamente a Moscún para revelar y hacer las copias.
Antes de la primera publicación de la foto en Ogoniok, una revista rusa, Khaldei arañó del negativo varios relojes de pulsera usados por los soldados rusos, para ocultar los saqueos del ejército soviético. Nubes oscuras de humo se agregaron en una versión posterior en la fotografía.


La revista alemana Der Spiegel escribió: "Khaldei se veía a sí mismo como un propagandista por una causa justa, la guerra contra Hitler y los invasores alemanes de su patria". Cuando se le preguntó sobre la manipulación, Khaldei respondió: "Es una buena fotografía e históricamente significativa . Siguiente pregunta por favor."


Red Army soldiers raising the Soviet flag over the Reichstag (parliament) as they defeat Hitler’s Army. This photo became a World War II icon and one of the most widely published war photos of all time, symbolizing Soviet triumph over Nazi Germany.
Yevgeny Khaldei had his uncle sew a tablecoth into a large Russian flag. The photographer then flew to Berlin with the intention of recreating photographer Joe Rosenthal’s iconic image of US Marines raising a flag on Iwo Jima. Khaldei took soldiers to the Reichstag roof, had them pose with the flag in a journalistic fashion, then quickly flew back to Moscow to develop and print his film.
Before the photo’s first publication in Ogoniok, a Russian magazine, Khaldei scratched from the film negative multiple wrist watches worn by the Russian soldiers, concealing Soviet Army looting. Dark clouds of smoke were added in a later version on the photograph.


German magazine Der Spiegel wrote, “Khaldei saw himself as a propagandist for a just cause, the war against Hitler and and the German invaders of his homeland.” When asked about the manipulation, Khaldei responded, “It is a good photograph and historically significant. Next question please.”

"Bandera sobre el Reichstag (1ª versión) / Banner over the Reichstag (1st Version)
Gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, May. 1945. Bonhams

BDC, Altered Images, WW2 Multimedia Database, Bonhams, Bonhams


El 24 de Marzo es el cumple de

Domenico "Mimmo" Jodice, fotógrafo italiano nacido en 1934. Fue profesor en la Accademia di Belle Arti di Napoli de 1970 a 1996.

"Alba Fucens", 2008 © Mimmo Jodice

Desde la década de 1960 Jodice trabajó con muchos artistas de diversos estilos como el Pop Art, Art Povera o Fluxus. Como fotógrafo documental de arte conceptual, Jodice hizo fotografías de artistas como Andy Warhol, Joseph Beuys o Robert Rauschenberg. Más tarde se centró en el paisaje. En ese campo Jodice se convirtió en uno de los fotógrafos italianos importantes.

"Attesa", 1999 © Mimmo Jodice

"Cuma", 1991 © Mimmo Jodice 

Retrató paisajes y ciudades italianas, usando exclusivamente películas en blanco y negro. Trabajó en el concepto de tiempo, conectando lo viejo y lo nuevo, como los monumentos deteriorados y las vistas de las ciudades modernas. Un ejemplo es la serie "Lost in Seeing. Sueños y Visiones de Italia", cuyo efecto es descrito por el ensayista Alessandro Mauro de la siguiente manera: "En la obra de Jodice el silencio ocupa lugares y las fotografías se convierten en visiones metafísicas, un entretejido de los signos del pasado que vuelven para habitar el presente". Muy conocidas son las vistas de su ciudad natal, Nápoles, por ejemplo en la serie "Nápoles: una arqueología futura".

"Tetrapylon, Palmira © Mimmo Jodice


El 25 de Marzo es el cumple de

Jorge (J.S.) Lewinski, fotógrafo y soldado polaco-británico nacido en 1921 en Lwow.
Lewinski sobrevivió a la ocupación rusa, al internamiento y a los trabajos forzados en Siberia. Después del reclutamiento en el ejército polaco, sirvió con las fuerzas aliadas en Oriente Medio. En 1942 fue enviado a Gran Bretaña para unirse a la RAF, y se estableció allí.

"William Kenneth Armitage", 1964 © Estate of Jorge Lewinski
National Portratit Gallery (Londres, Reino Unidos / London, UK)

"William Kenneth Armitage". Pinterest

En 1966, habiendo desarrollado un nombre por sí mismo a través del retrato de artistas, se convirtió en el fotógrafo preeminente de artistas en Gran Bretaña. Entre sus modelos estuvieron Francis Bacon, LS Lowry, David Hockney, Henry Moore, Marcel Duchamp, Peter Blake, Pauline Boty, Gilbert y George, Barbara Hepworth, Guillermo Pye, Fred Pollock, Bill Redgrave, Peter Lanyon, Fe McWilliam, Alexander Katz, Marc Vaux , Albert Irvin, Maggi Hambling, Kenneth Martin, Sean Scully, Bridget Riley, Reg Butler, Anthony Gormley, Julian Trevelyan, Sheila Fell, Allen Jones y Richard Wilson.

"Elisabeth Frink con Cabezas tributo / with Tribute Heads", 1975. Hauser & Wirth

Elisabeth Frink en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios (CL)]

Lewinski fue conferenciante principal en el London College of Printing de 1968 a 1982, y fue admirado como profesor y escritor sobre fotografía.
Se casó con la fotógrafa Mayotte Magnus y vivió entre Inglaterra y Francia.
Murió en 2008.

"Frank Auerbach", 1963. Sotheby's

Frank Auerbach en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios (LXVIII)]

"Patrick Heron", 1964
National Portratit Gallery (Londres, Reino Unidos / London, UK)


Hoy, 26 de Marzo, es el cumple de

Hermann Wilhelm Vogel, fotoquímico y fotógrafo alemán nacido en 1834, que descubrió la forma de ampliar la sensibilidad espectral de las emulsiones fotográficas.

"Schafgraben", copia a la albúmina sobre cartón / albumen print on cardboard, 18 x 24 cm., 1866
Städel Museum (Frankfurt am Main, Alemania / Germany)

Después de terminar la escuela en Frankfurt (Oder), estudió en el Instituto Industrial Real de Berlín, consiguiendo su doctorado con Karl Friedrich August Rammelsberg en 1863. La tesis de Vogel marcó el comienzo de su investigación sobre el proceso fotográfico.
Desde 1860 hasta 1865 fue asistente en el museo mineralógico de la Universidad de Berlín y desde 1884 fue director del laboratorio técnico-fotográfico del Instituto Técnico. Desde 1864 fue profesor en la Technische Hochschule de Berlín (desde 1879 Universidad Técnica de Berlín), donde introdujo la fotografía como campo de estudio.

"Löwenbrücke / Puente del león / Lion's Bridge", 1866
Copia a la albúmina sobre cartón / albumen print on cardboard, 18 x 24 cm., 1866
Städel Museum (Frankfurt am Main, Alemania / Germany)

En 1873 Vogel descubrió la sensibilización a los tintes, una contribución fundamental al progreso de la fotografía. Las emulsiones fotográficas en uso en ese momento eran sensibles a la luz azul, violeta y ultravioleta, pero sólo ligeramente sensibles al verde y prácticamente insensibles al resto del espectro. Mientras probaba algunas planchas secas de bromuro de colodión fabricadas en Inglaterra, Vogel se sorprendió al descubrir que eran más sensibles al verde que al azul. Buscó la causa y sus experimentos indicaron que esta sensibilidad se debía a una sustancia amarilla en la emulsión, aparentemente incluida como un agente anti-halo. Al enjuagarlo con alcohol eliminó la sensibilidad inusual al verde. A continuación, trató de añnadir pequeñas cantidades de diversos colorantes de anilina a emulsiones recién preparadas y encontró varios tintes que aportaron sensibilidad a varias partes del espectro, que se correspondían estrechamente a las longitudes de onda de luz de los tintes absorbidos. Vogel fue capaz de añadir sensibilidad a verde, amarillo, naranja e incluso el rojo.
Esto hizo que la fotografía fuese mucho más útil a la ciencia, permitió una representación más satisfactoria de los sujetos de color en blanco y negro, e hizo posible en la práctica la fotografía a color.
Murió en 1898.

"Rendezvous (bei der Rousseau-Insel) / Cita (en la isla Rousseau) / Rendezvous (at Rousseau Island)"
Copia a la albúmina sobre cartón / albumen print on cardboard, 18 x 24 cm., 1866
Städel Museum (Frankfurt am Main, Alemania / Germany)

Bilder aus dem Thiergarten: Nach der Natur photographiert von /
Imágenes del Tiergarten: Fotografiado del natural por /
Pictures from the Thiergarten: photographed from nature by Dr. H. Vogel, 1866


Textos en inglés / English translation

On March 20 is the birthday of

Paweł Bielec, Polish photographer and painter born in 1902.
He opened his first studio in Lviv in 1928, on Grodzka Street, and then at University street. In 1938 he moved to Krakow where he lived for many years and created the noted photographic company Photo Bielec.
At the age of 45 he began his painting studies at the Academy of Fine Arts in Krakow. He graduated in 1952. His work has been presented in 10 individual exhibitions, having participated in 30 national and several abroad. In 1996 he was awarded the ZPAP Gold Medal. Honorary Citizen of the City of Krakow. On 10 June 2002 he awarded the Knight's Cross of the Order of the Renaissance of Poland for his outstanding achievements in artistic work.
He died in 2002.

On March 21 is the birthday of

David Vestal, American photographer, critic, and teacher of the New York school of photography, born in Menlo Park, California, in 1924.
He captured poetic, atmospheric urban scenes. Shooting in all kinds of weather, day and night, and often from unusual angles, Vestal spent most of his career focusing on New York City. His photographs vividly reveal the many textures of the city, from the play of sun and shadow on its streets, to the rhythmic angles of its fire escapes, to the bodies of human beings framed by the hard edges of its architecture.
He studied painting at the Art Institute of Chicago, and photography in New York with Sid Grossman. He has done photography, writing, editing, and taught (primarily at the Pratt Institute) since 1956. 
He was the recipient of John Simon Guggenheim Fellowships in 1966 and 1973.
Vestal's publications include The Art of Black and White Enlarging (1984) and The Craft of Photography. His column, "Vestal at Large," was a regular feature in Photo Techniques magazine.
His photographs are exhibited internationally and are found in numerous private and public collections including New York City’s Museum of Modern Art and the George Eastman House in Rochester, NY. 
He died in 2013.

On March 22 is the birthday of

Margarethe Mathilde "Thilly" Weissenborn, the first professional woman photographer of the former Dutch East Indies and one of the few photographers working in the early 20th century in the area who were Indonesian born.
She was born in 1883 or 1889 in either Surabaya, or Kediri, on East Java of the Dutch East Indies (now Indonesia). In 1892, her mother returned with Thilly and her siblings to the Netherlands and took up residence in The Hague. Else, one of Thilly's older sisters, who had studied photography in Paris, opened a photographic studio in The Hague in 1903, where Thilly began working. In 1912, she left the Netherlands and returned to Java, in the company of her brother Theo to join their brother Oscar, who was living in Bandung.
In 1913, Weissenborn found employment in a prestigious photographic studio in Surabaya. There she honed her craft learning both photographic and retouching techniques. In 1917, she moved to Garut in West Java and managed a photographic studio GAH Lux owned by Denis G. Mulder. Mulder moved to Bandung in 1920 and turned over his property to Weissenborn, who changed the firm name to Foto Lux. In 1930, she established Lux Fotograaf Atelier NV, which she operated for a decade in Garut.
Weissenborn became the first significant woman photographer in Indonesia. Her works were marked by a lyrical quality and her attempt to capture the idyllic nature of the landscape. She is most known for her photographs of architectural interiors, landscapes, and portraits, which were produced for the burgeoning tourist industry.
During World War II, the 16th Army of Japan landed in West Java at the end of February, 1942. After subduing the population, around 30,000 American, Australian, British, Dutch, and Indo-European civilians were transported to civilian internment camps. In 1943, Weissenborn was interned in the Japanese prisoner of war camp Kareës in Bandung. Women and children were kept in the camp until 1945. The town of Garut was destroyed by fire and then in the aftermath of the Indonesian National Revolution, Weissenborn's studio was completely destroyed and all of her glass negatives were lost in 1947. That same year, she married Nico Wijnmalen and the couple moved to Bandung.
In 1956, the Indonesian government repudiated the remaining terms of the Hague Round Table Conference forcing Weissenborn and Wijnmalen to return to Holland. 
She died in 1964.

On March 23 is the birthday of

Yevgeny Ananevich Khaldei (Евгений Ананьевич Халдей), Red Army photographer born 23 March [O.S. 10 March] 1917, best known for his World War II photograph of a Soviet soldier Raising a flag over the Reichstag, in Berlin, capital of the vanquished Nazi Germany.
He was obsessed with photography since childhood, having built his first childhood camera with his grandmother's eyeglasses. He started working with the Soviet press agency TASS at the age of nineteen as a photographer. His father and three of his four sisters were murdered by the Nazis during the war.
In 1945 he persuaded his uncle to create a large Soviet flag after seeing Joe Rosenthal's photo of the flag raising at Iwo Jima while the Soviet army closed in on Berlin and took it with him to Berlin for the Reichstag shot.
He later took photographs of the Nazis at the Nuremberg Trials and of the Red Army during its offensive in Japanese Manchuria.
Khaldei continued to work in photojournalism after the war as a TASS staff photographer, but was reprimanded in a 1947 evaluation:
“After returning to peacetime conditions, he failed to develop himself at all, and at the present moment he is considered a passable photojournalist. . . . The reasons for this are several. First, all the praise that was heaped upon him as a military photojournalist finally went to his head, and he rested on his laurels. His growth as a photojournalist stopped. The other reason has to do with Khaldei's cultural level, which is exceptionally low.”
In October 1948, Khaldei received notice that he was being let go because of the agency's "staff downsizing." Khaldei himself attributed the firing to anti-Semitism.
Khaldei continued to photograph, now working as a freelance photographer for Soviet newspapers, and focused on capturing the scenes of everyday life. In 1959, he got a job again at the newspaper Pravda, where he worked until he was forced to retire in 1970.
Khaldei's wartime photographs were collected in a 93-page book, Ot Murmanska do Berlina (From Murmansk to Berlin), published in 1984. His work continues to be distributed through the Sovfoto agency which has operated in the West since 1932. Khaldei's international fame dates from the 1990s, when exhibitions of his photographs began to be held in the West.
He died in 1997.

On March 24 is the birthday of

Domenico "Mimmo" Jodice, Italian photographer born in 1934. He was professor at the Accademia di Belle Arti di Napoli from 1970 to 1996.
Since the 1960s Jodice worked with many artists of various styles like Pop art, Arte Povera or Fluxus. As a documentary photographer of conceptual art Jodice made photographs of artists, e.g. Andy Warhol, Joseph Beuys oder Robert Rauschenberg. Later he focussed on landscape, and sceneries. In that field Jodice became one of the significant Italian photographers. Jodice dealt mainly with Italian landscapes and cities, using exclusively black-and-white films. Jodice worked on the concept of time, connecting the old and the new, such as run-down monuments and views of modern cities. An example is the series Lost in Seeing. Dreams and Visions of Italy, whose effect is described by the essayist Alessandro Mauro as follows: "In Jodice’s work silence takes over places and the photographs become metaphysical visions, an interweaving of the signs of the past as they return to inhabit the present". Very well known are the views on Jodice's home town Naples, for example the series Naples: une archéologie future.

On March 25 is the birthday of

Jorge (J.S.) Lewinski, Polish-British photographer and soldier born in 1921 in Lwow.
Lewinski survived Russian occupation, internment, and forced labour in Siberia. After conscription into the Polish army, he served with Allied forces in the Middle East. In 1942, he was sent to Britain to join the RAF, and afterwards settled.
In 1966, having developed a name for himself through the portraiture of artists, he became the pre-eminent photographer of artists in Britain. Subjects included Francis Bacon, LS Lowry, David Hockney, Henry Moore, Marcel Duchamp, Peter Blake, Pauline Boty, Gilbert and George, Barbara Hepworth, William Pye, Fred Pollock, Bill Redgrave, Peter Lanyon, Fe McWilliam, Alexander Katz, Marc Vaux, Albert Irvin, Maggi Hambling, Kenneth Martin, Sean Scully, Bridget Riley, Reg Butler, Anthony Gormley, Julian Trevelyan, Sheila Fell, Allen Jones, Richard Wilson, and more.
Lewinski was Senior Lecturer at the London College of Printing from 1968 to 1982, and he was admired as both a teacher and a writer on photography.
He was married the photographer Mayotte Magnus, and lived between England and France.
He died in 2008.

Today, March 26, is the birthday of

Hermann Wilhelm Vogel, German photochemist and photographer born in 1834, who discovered dye sensitization, which is of great importance to photography.
After finishing school in Frankfurt (Oder), he studied at the Royal Industrial Institute of Berlin, earning his Ph.D. with Karl Friedrich August Rammelsberg in 1863. Vogel's thesis marked the beginning of his research into the photographic process.
From 1860 until 1865, he was an assistant in the mineralogical museum of the University of Berlin, and from 1884 was director of the photo-technical laboratory of the Technical Institute there. From 1864 he was a professor at Berlin's Technische Hochschule (from 1879, the Technical University of Berlin), where he introduced photography as a field of study.
In 1873 Vogel discovered dye sensitization, a pivotal contribution to the progress of photography. The photographic emulsions in use at that time were sensitive to blue, violet and ultraviolet light, but only slightly sensitive to green and practically insensitive to the rest of the spectrum. While trying out some factory-made collodion bromide dry plates from England, Vogel was amazed to find that they were more sensitive to green than to blue. He sought the cause and his experiments indicated that this sensitivity was due to a yellow substance in the emulsion, apparently included as an anti-halation agent. Rinsing it out with alcohol removed the unusual sensitivity to green. He then tried adding small amounts of various aniline dyes to freshly prepared emulsions and found several dyes which added sensitivity to various parts of the spectrum, closely corresponding to wavelengths of light the dyes absorbed. Vogel was able to add sensitivity to green, yellow, orange and even red.
This made photography much more useful to science, allowed a more satisfactory rendering of colored subjects into black-and-white, and brought actual color photography into the realm of the practical. 
He died in 1898.

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