sábado, 8 de abril de 2017

Aniversarios (CLXXI) [Abril / April 1-8]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Abril aquí / All anniversaries for April here.
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El 1 de Abril es el cumple de

Alpo Sakari Jaakola, pintor y escultor finlandés nacido en 1929, conocido como el Shaman de Loimaa. Fue uno de los representantes más importantes del surrealismo en Finlandia. El misticismo y el humor absurdo fueron claves en su obra.

"Arkaaiset / Arcaico / Archaic", óleo sobre tabla / oil on wood, 1973. Colección privada / Private Collection

Maduró como artista en la atmósfera teñida de surrealismo de la Escuela Turku de Bellas Artes. Sus primeros trabajos emanan un misticismo secreto y sombrío, examinando el vínculo entre el yo y el subconsciente. El interés de Jaakola en diferentes épocas y géneros artísticos se hizo evidente desde el principio, y se convirtió en un auténtico "artista total", y simultáneamente un "místico disidente pintor de la luz" y un "anárquico dadaísta de la chatarra y el concreto".
Murió en 1997. El mismo año se estrenó una película documental sobre el artista, que ganó un Premio Jussi.

"Lehdon hävitys, Destrucción de la arboleda / Destruction of the Grove"
Óleo sobre tabla / oil on wood, 62 x 64 cm., 1973

"Mujer reclinada / Lying Woman", óleo sobre panel / oil on board, 70 x 122 cm., 1973

En 1992 se abrió al público el Alpo Jaakola Patsaspuisto (Parque de Estatuas de Alpo Jaakola) en Loimaa, Finlandia. El Parque es el resultado de muchas décadas de trabajo creativo, un monumento del poder artístico de Alpo Jaakola. Allí se organizan exposiciones de arte, eventos culturales, obras de teatro, conciertos y festivales. El propio Alpo Jaakola está enterrado en el Parque.

"Mielikki metsän emäntä / Mielikki, señora de los bosques / Mielikki Mistress of Woods"
Acrílico sobre lienzo / acrylic on canvas, 200 x 148 cm, 1985. Colección privada / Private Collection


El 2 de Abril es el cumple de

George Milwa Mnyaluza Pemba, pintor y escritor sudafricano nacido en 1912. Fue galardonado póstumamente con la Orden de Ikhamanga.

"Chica con cesta de mimbre / Girl With Wicker Basket, Port Elizabeth"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 41 x 35 cm., 1948

De niño su padre le animaba a dibujar y pintar, y así comenzó a pintar murales en la casa de la familia y a producir retratos a partir de fotografías de los empleadores de su padre. Ganó una beca Grey, que le permitió recibir educación post primaria, y en 1931 obtuvo un Diploma de Maestro en el Lovedale Training College en Eastern Cape. Ese mismo año comenzó a trabajar para la imprenta Lovedale, y continuó haciéndolo allí hasta 1936. Al año siguiente estudió con el profesor Austin Winter Moore durante cinco meses en la Universidad de Rhodes, lo que fue posible gracias a una beca otorgada por el Bantu Welfare Trust. Pemba recibió una nueva beca en 1941. Esta vez pasó dos semanas en el estudio de Maurice van Essche en Ciudad del Cabo asistiendo a clases de arte.

"Madre y niño / Mother and child", óleo sobre lienzo laminado sobre panel / oil on canvasboard, 36 x 26 cm., 1953

Durante la década de 1940 conoció a John Mohl y Gerard Sekoto, quienes lo animaron a trabajar como artista a tiempo completo, sin embargo durante este tiempo trabajó para la Administración Nativa en Port Elizabeth como secretario. De 1952 a 1978 complementó sus ingresos vendiendo comestibles en una tienda. Más adelante enseñó arte a los niños en el S.A. Instituto de Relaciones Raciales y en 1979 fue galardonado con un Máster Honorario de Artes de la Universidad de Fort Hare.

"Libreta de depósitos / Pass book", óleo sobre lienzo laminado sobre panel / oil on canvasboard, 35,5 x 46 cm., 1978

Una exitosa exposición de sus pinturas desde los años '40 en adelante, se celebró en la Galería Everard Read en 1991. En 1992 una segunda exposición sirvió para conmemorar su 80 cumpleaños en la Galería de Arte Rey Jorge VI en Port Elizabeth .
Murió en 2001.

"La votación / The Vote", óleo sobre lienzo laminado sobre panel / oil on canvasboard, 46 x 61 cm., 1995

George Pemba en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (CXVII-1)]


El 3 de Abril es el cumple de

Henri Félix Emmanuel Philippoteaux, artista francés nació en 1815 en París. Estudió arte en el estudio de Leon Cogniet y expuso por primera vez su obra en el Salón de París de 1833.

"Napoleón en la batalla de Rivoli (14 de enero de 1797) / Napoleon at the Battle of Rivoli (January 14, 1797)"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 465 × 543 cm., 1844
Château de Versailles / Palacio de Versalles (Francia / France). Wikimedia Commons
Bataille gagnée par le Général Bonaparte le 14 Janvier 1797. Victoire de Bonaparte et de Massena sur les Autrichiens en Vénétie, sur l'Adige. Cette victoire fut suivie peu après de la capitulation de Mantoue /
Batalla ganada por el general Bonaparte el 14 de enero de 1797. La victoria de Bonaparte y Massena sobre los austriacos en Venecia, en el Sur. Esta victoria fue seguida poco después por la capitulación de Mantua /
Battle won by General Bonaparte on January 14, 1797. Bonaparte and Massena's victory over the Austrians in Veneto, on the Adige. This victory was followed shortly after by the capitulation of Mantua.

Napoleón Bonaparte en "El Hurgador" / in this blog[Todos los enlaces / All Links]

Una de sus obras más conocidas fue una representación del Sitio de París durante la Guerra Franco-Prusiana, pintado en forma de un ciclorama, un tipo de gran pintura panorámica en el interior de una plataforma cilíndrica diseñada para proporcionar al espectador, de pie en el centro del cilindro, una vista de 360 ​​° de la pintura. La idea es que los espectadores, rodeados por la imagen panorámica, se sientan como si estuvieran de pie en medio de un evento histórico o lugar famoso.
Philippoteaux también produjo un gran número de obras que narran el auge y los éxitos de Napoleón Bonaparte, incluyendo un retrato de Napoleón en su uniforme de regimiento y un grupo de pinturas de victorias francesas en las Guerras Napoleónicas. Philippoteaux fue galardonado con la Légion d'honneur en 1846.

"En fuga / On the Run", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 43 x 64 cm., c.1884. Wikimedia Commons

"La batalla de Waterloo: Los cuadros británicos reciben la carga de los coraceros franceses /
The Battle of Waterloo: The British Squares Receiving the Charge of the French Cuirassiers"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 155 x 99 cm., 1874 
Victoria & Albert Museum (Londres, Reino Unido / London, UK). Wikimedia Commons

Vista del interior del edificio del ciclorama de Richard Neutra, con el ciclorama de Getisburg, pintado por Philippoteaux, situado en el Campo de Batalla de Getisburg, en Pensilvania /
Interior view of Richard Neutra's Cyclorama Building showing the Gettysburg Cyclorama, painted by Philippoteaux and located on the Gettysburg Battlefield in Gettysburg, Pennsylvania
Foto / photo: Jack Boucher (1931–2012). Wikimedia Commons

El hijo de Philippoteaux, Paul Philippoteaux, fue también artista. Ambos fueron famosos por su producción de cicloramas. Padre e hijo colaboraron en La Defensa del Fort d'Issy en 1871. También colaboraron en una ciclorama de la Batalla de Gettysburg que se convirtió en una obra célebre en los Estados Unidos.
El padre y el hijo realzaron el efecto artístico de su pintura cilíndrica agregando una tercera dimensión, incluyendo elementos del diorama colocados delante de la pintura, e incorporando las secciones de las paredes y de los objetos del campo de batalla que mezclaron en las partes pintadas de la presentación.
Murió en 1884.

Portraits présumés du Chérif Boubaghla et de Lalla Fatma n'Soumer31 conduisant l'armée révolutionnaire /
Presuntos retratos de Chérif Boubaghla y de Lalla Fatma n'Soumer, dirigiendo el ejército revolucionario /
Alleged Portraits of Sherif Boubaghla and Lalla Fatma N'Soumer leading the Revolutionary Army."
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 81 x 163 cm., 1866. Colección privada / Private Collection. Christie's

"Lamartine devant l’Hôtel de Ville de Paris le 25 février 1848 refuse le drapeau rouge /
Lamartine frente al Hotel de la Villa de París, el 25 de febrero de 1848, rechazando la bandera roja /
Lamartine in front of the Hôtel de Ville, Paris, February 25, 1848, refuses the red flag"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, sXIX / 18th Century. Musée Carnavalet (París, Francia / France)
Wikimedia Commons


El 4 de Abril es el cumple de

Louis Archambault, escultor de Quebec nacido en Montreal en 1915.
Ganó la Medalla de Artes Aliadas del Real Instituto de Arquitectura de Canadá en 1958. En 1956, las obras de Archambault junto con las de Jack Shadbolt y Harold Town representaron a Canadá en la Bienal de Venecia.

"Personnages / Personajes / Characters", acero pintado de blanco / steel, painted white, 11 esculturas / sculptures
Canadian Museum of Civilization (Quebec, Canadá). Alchetron

Su obra principal, "Personajes", está cumpuesta de once esculturas, cada una de las cuales tiene un nombre diferente como Familia, Madre, Padre, Niño, Ángeles, etc... Se encuentran ubicadas en el Museo de la Civilización (Gatineau), frente al edificio del Parlamento y el río Ottawa.
Con su contribución al crecimiento y la reactivación de la escultura en Canadá, se convirtió en uno de los más grandes escultores de su generación.

"L’homme et la femme / Hombre y mujer / Man And Woman", bronce / bronze
a) 398,8 x 243,8 x 86,4 cm. - b) 355,6 x 198,1 x 99,1 cm., 1968
Collection d'œuvres d'art du gouvernement de l'Ontario / Colección de obras de arte del gobierno de Ontario
Grosvenor St. (Ontario, Canadá). Occasional Toronto

"L’homme et la femme / Hombre y mujer / Man And WomanArchives Publiques de l'Ontario

Archambault, firmó en 1948 el manifiesto Prisme d'Yeux entre otros, con Alfred Pellan. Ha producido importantes obras de los pabellones de Canadá en las exposiciones internacionales en Bruselas (1958) y Montreal (1967).
En 1968, fue nombrado Oficial de la Orden de Canadá.
Murió en 2003.

"Una pareja alta / A Tall Couple", bronce / bronze, 1966. ABPHY
Doris McCarthy Gallery (University of Toronto Scarborough Camp, Canadá)
Foto / Photo: Jason Paris

Detalle / detail - Foto / Photo: Shanna Hunter The Varsity


El 5 de Abril es el cumple de

Luis Cruz Azaceta, pintor cubano-americano nacido en 1942 en La Habana.

"El cruce / The Crossing", litografía / lithography, 29 1/16" x 41 1/2", 1991. Ed.30. Lisa Blas
Whitney Museum (Nueva York, EE.UU./ NY, USA)

Desde finales de los años setenta las pinturas y dibujos de Luis Cruz Azaceta han estado tomando el pulso moral y ético de este país. En formatos generalmente grandes, ejecutados con colores altamente expresivos, Cruz Azaceta ha tratado con temas de violencia urbana, la clase de aislamiento personal que guenera el hecho de vivir en una ciudad grande y superpoblada, las condiciones infernales creadas por los malos gobiernos, los abusos y la opresión de las dictaduras y, en una serie de obras de gran impacto realizadas a finales de la década de 1980, los estragos del SIDA.

"Estudio para El Viaje / Study for The Journey"
Pastel oleoso sobre papel / oil pastel on paper, 90,2 x 113 cm., 1986. Christie's

"El Viaje / The Journey", acrílico sobre lienzo / acrylic on canvas, 312,4 x 335,3 cm., 1986. Christie's

Azaceta es un verdadero inconformista. Su arte no se parece mucho al de nadie. Es un devoto de los experimentos visuales que a menudo desarrolla en series paralelas, trabajando en varios medios a la vez, y tiene una tendencia a combinar materiales de formas totalmente inesperadas, como en sus extensas series de fotografías montadas en pernos de metal retorcido. Por último, Azaceta trabaja constantemente, es extremadamente prolífico. Azaceta, como la mayoría de nosotros, pero de manera diferente, utiliza día a día todos sus esfuerzos en averiguar cómo avanzar, mientras que nunca se permite perder de vista lo que queda detrás. 

"Víctima de los dictadores / Victim of Dictators", 76" x 168", 1987. Alchetron

Para él, el arte no es un vehículo a través del cual se logra satisfacción estética y un escape de la historia y el tiempo comunes. Más bien es una manera de hacer frente al mundo. Azaceta reconoce que el cambio es inevitable, y que todos estamos implicados por la realidad y el paso del tiempo. El mundo que habitamos es contingente y cambiante, y el caos es una parte inherente del proceso. Esta es la realidad que todos compartimos y que con demasiada frecuencia ignoramos.

"Cruce frágil / Fragile Crossing", serigrafía / silkscreen, 32" x 40", 1992. Ordinary Finds


El 6 de Abril es el cumple de

Herbert Ploberger, diseñador de vestuario, de producción y pintor austríaco nacido en 1902.
Recibió su instrucción formal después del final de la Primera Guerra Mundial en la Universidad de Artes Aplicadas de Viena y en París. En 1927 completó su formación en Berlín con el diseñador del Deutsches Theater de Berlín, Ernst Stern.

"Selbstbildnis mit Opthamologischen Lehrmodellen /
Autorretrato con modelos oftalmológicos / 
Self-Portrait with Opthalmological Models", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 50 × 40 cm., 1928-30
© 2015 Artists Rights Society (ARS), New York/Bildrecht (Viena / Vienna, Austria). Artsy

"Vor dem Schaufenster / Frente al escaparate / In Front of the Store Window"
Óleo / oil, 40 x 34 cm., 1928. Pinterest

"Adam und Eva / Adán y Eva / Adam and Eva", témpera sobre papel / tempera on paper, 64 x 49,1 cm., 1945
Landesgalerie Linz (Austria). Nachrichten

Se convirtió en escenógrafo y diseñador de Reinhardt-Bühnen, por consejo de Stern. Ploberger fue también un pintor del movimiento de la Nueva Objetividad. Hizo retratos y naturalezas muertas.
En 1930 trabajó con Max Reinhardt en Berlín, y en 1933 para los famosos escenarios de Fausto del Festival de Salzburgo.

"Scherben bringen Glück / Los restos traen suerte / The Debris Bear Luck"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 39 x 49 cm., c.1925. Colección privada / Private CollectionLink

"Stillleben - Auf dem Tisch, unter dem Tisch / Bodegón - Sobre la mesa, bajo la mesa /
Still life - On the Table, Under the Table", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 89 × 116 cm., 1925. The Saleroom

Entre 1934 y 1944 trabajó en la industria cinematográfica para la UFA, y como diseñador de vestuarios y escenarios. En 1945 pintó una serie de vistas de la bombardeada Berlín. Entre 1946 y 1950 estuvo empleado como diseñador escénico en el Landestheater en Linz, y en el teatro Josefstadt en Viena. Entre 1951 y 1977 volvió a trabajar en Múnich para la industria cinematográfica.
Murió en 1977.

"Stillleben mit Ananas / Bodegón con piñas / Still Life With Pineaples"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, c.1929. Landesgalerie Linz (Austria)

Herbert Ploberger en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (XL)]


El 7 de Abril es el cumple de

Hans Andersen Brendekilde, pintor danés nacido en 1857.
De niño trabajaba en la casa de un granjero haciendo trabajos manuales. De joven fue aprendiz de escultor en Odense.

"Mens du læser avisen nyheder / Leyendo las noticias en la prensa / While Reading the Newspaper News"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 61 × 85 cm., 1912. Wikimedia Commons

"Tre småpiger plukker brombær / Tres pequeñas recogiendo moras / Three Little Girls Picking Blackberries"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 41 × 48 cm., c.1885. Wikimedia Commons

Luego estudió escultura en la Real Academia Danesa de las Artes en Copenhague, donde se convirtió en amigo y asociado del pintor L. A. Ring. En 1881 él también dejó la escultura para tomar la pintura. Él y Ring, ambos originalmente apellidados "Andersen", decidieron adoptar los nombres de sus aldeas natales como apellidos para evitar la confusión en su exposición conjunta, y Hans Andersen se convirtió en H. A. Brendekilde.

"Tøsne / Nieve fundida / Melting Snow", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 108 × 124 cm., c.1895
Fyns Kunstmuseum (Funen Art Museum) (Odense, Dinamarca / Denmark). Wikimedia Commons

"Jægeren / El cazador / The Huntsman"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 126,4 × 153 cm., 1887. Colección privada / Private CollectionWikimedia Commons

Brendekilde trabajó inicialmente en un estilo realista social describiendo la difícil situación del proletariado rural en pinturas como su famoso "Rendido" ("Udslidt" 1889) que representa a un anciano campesino tendido de espaldas en el campo surcado. Más tarde su estilo se hizo más religioso, y eventualmente retrató la vida idílica del pueblo.
Murió en 1942.

"Udslidt / Rendido / Worn out", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 207 × 270 cm., 1889
Fyns Kunstmuseum (Funen Art Museum) (Odense, Dinamarca / Denmark). Wikimedia Commons

Hans Brendekilde en "El Hurgador" / in this blog: [Recolección (XIX)], [Asonancias (X)]


Hoy, 8 de Abril, es el cumple de

Philip Firsov, pintor y escultor británico de origen ruso, nacido en Moscú en 1985, en la familia de dos compositores rusos Elena Firsova y Dmitri Smirnov.

"En el Reino 39º / In 39th Kingdom", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 2011-12. Wikimedia Commons

"Infierno / Inferno", tinta india sobre papel tamaño A1 / Indian ink on paper size A1, 59,4 x 84,1 cm ., 2015

Dejó Rusia a los 6 años. La familia se estableció en Inglaterra. A partir de los 15 estudió arte en privado con el artista ruso y restaurador Alexander Kolesnik, y luego continuó su educación en el Colegio Central de Arte y Diseño Fundación Saint Martins, Escuela Slade de Bellas Artes, Licenciatura en Bellas Artes y Posgrado en Prince's Drawing School.

"La tempestad / Tempest", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 2013. Wikimedia Commons

"Bajanist", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 2013. Wikimedia Commons

Ha expuesto regularmente desde 2011 en muestras individuales y colectivas en el Reino Unido.

"Orquesta / Orchestra", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 2012. Wikimedia Commons


Textos en inglés / English translation

On April 1 is the birthday of

Alpo Sakari Jaakola, Finnish painter and sculptor born in 1929, known as the Shaman of Loimaa. He was one of the most important representatives of surrealism in Finland. Mysticism and absurdist humor were central to his work.
He matured as an artist in the surrealism-tinged atmosphere of Turku School of Fine Arts. His early work emanates covert and sombre mysticism, examining the link between the self and the subconscious. Jaakola's interest in different eras and genres of art became evident early on and he developed into a genuine "total artist" – simultaneously a "mystical splinter light painter" and an "anarchistic junk metal-concrete dadaist".
He died in 1997. The same year, a documentary film about Jaakola was released. The film won a Jussi Award.
In 1992, the Alpo Jaakola Patsaspuisto (Alpo Jaakola Statuary Park) was opened to the public in Loimaa, Finland. The Statuary Park is the result of many decades of creative work and a monument of Alpo Jaakola's artistic power. Art exhibitions, cultural events, theater plays, concerts and festivals are organized continuously. Alpo Jaakola himself is interred in the Statuary Park.

On April 2 is the birthday of

George Milwa Mnyaluza Pemba, South African painter and writer born in 1912. He was posthumously awarded the Order of Ikhamanga.
As a child he was encouraged by his father to draw and paint, and so began painting murals in the family house and producing portraits from photographs of his father's employers. He won a Grey Scholarship, which enabled him to receive post primary education, and in 1931 he obtained a Teacher's Diploma at the Lovedale Training College in the Eastern Cape. That same year he began working for the Lovedale Printing Press, and continued to work there until 1936. The following year he studied under Professor Austin Winter Moore for five months at Rhodes University, made possible through a bursary awarded from the Bantu Welfare Trust. Pemba was awarded a second bursary in 1941. This time he spent two weeks at Maurice van Essche's studio in Cape Town attending art classes.
During the 1940s he met John Mohl and Gerard Sekoto, who encouraged him to work as a full-time artist, however during this time he worked for the Native Administration in Port Elizabeth as a clerk. From 1952 to 1978 he supplemented his income selling groceries in a shop. Following that, Pemba taught art to children at the S.A. Institute of Race Relations and in 1979 was awarded an Honorary Master of Arts Degree from the University of Fort Hare.
A highly successful exhibition of paintings from the 1940s onwards, was held at The Everard Read Gallery in 1991. In 1992 a second exhibition served to commemorate his 80th birthday, at the King George VI Art Gallery in Port Elizabeth.
He died in 2001.

On April 3 is the birthday of

Henri Félix Emmanuel Philippoteaux, French artist born in 1815 in Paris. He studied art at the studio of Leon Cogniet, and first exhibited his work at the Paris Salon of 1833.
One of his best-known works was a depiction of the Siege of Paris during the Franco-Prussian War, painted in the form of a cyclorama, a type of large panoramic painting on the inside of a cylindrical platform designed to provide a viewer standing in the middle of the cylinder with a 360° view of the painting. Viewers surrounded by the panoramic image are meant to feel as if they are standing in the midst of a historic event or famous place.
Philippoteaux also produced a large number of works chronicling the rise and successes of Napoleon Bonaparte, including a portrait of Napoleon in his regimental uniform and a group of paintings of French victories in the Napoleonic Wars. Philippoteaux was awarded the Légion d'honneur in 1846.
Philippoteaux's son Paul Philippoteaux was also an artist; both were famous for their production of cycloramas. Father and son collaborated on The Defence of the Fort d'Issy in 1871. They also collaborated on a cyclorama of the Battle of Gettysburg that became a celebrated work in the United States.
Father and son enhanced the artistic effect of their cylindrical painting by adding a third dimension, including elements of diorama placed in front of the painting, and by incorporating sections of walls and battlefield objects that blended into the painted parts of the presentation.
He died in 1884.

On April 4 is the birthday of

Louis Archambault, Quebec sculptor born in Montreal in 1915.
He won the Royal Architectural Institute of Canada's Allied Arts Medal in 1958. In 1956, works by Archambault along with those of Jack Shadbolt and Harold Town represented Canada at the Venice Biennale.
His main work "Personnages" is composed by eleven sculptures, each with a different name like Family, Father, Mother, Child, Angels, etc... 
They are located at the Museum of Civilization (Gatineau), opposite the Parliament building and the Ottawa River.
With his contribution to the growth and revival of sculpture in Canada, he became one of the greatest sculptors of his generation. Archambault, signed in 1948 the manifesto Prisme d'Yeux, along with Alfred Pellan and others. He has produced important works of Canadian pavilions at international exhibitions in Brussels (1958) and Montreal (1967).
In 1968, he was made an Officer of the Order of Canada.
He died in 2003.

On April 5 is the birthday of

Luis Cruz Azaceta, Cuban American painter born in 1942 in Havana.
Since the late 1970s the paintings and drawings of Luis Cruz Azaceta have been taking the moral and ethical pulse of this country. In usually large-format works, executed with highly expressive colors, Cruz Azaceta has dealt with themes of urban violence, the type of personal isolation that comes with living in a large and overcrowded city, the hellish conditions created by mismanaged government, the abuses and oppression of dictatorships and, in a number of highly affecting works done back in the late 1980s, the ravages of AIDS.
Azaceta is a true maverick...his art does not look much like anyone else’s...He is a devotee of visual experiment who often develops parallel series in several media at once, and he has a tendency to combine materials in totally unexpected ways, as with his extended series of photographs mounted on twisted metal stud. Last but not least, Azaceta works constantly, is extremely prolific...Day after day, Azaceta, like most of us but differently, uses all his effort figuring out how to move forward, while never permitting himself to lose sight of what’s been left behind.
For him, art is not a vehicle by which one achieves aesthetic satisfaction and an escape from common history and time. Rather, it is a way of facing the world. Azaceta recognizes that change is inevitable, and that all of us are implicated by reality and time passing. The world we inhabit is contingent and changing; and chaos is an inherent part of the process. This is the reality we all share and which we all too often ignore.

On April 6 is the birthday of

Herbert Ploberger, Austrian costume and production designer, and painter born in 1902.
He received his formal instruction after the end of World War I at the University of Applied Arts in Vienna, and in Paris. In 1927 he completed his training in Berlin with the designer of the Deutsches Theater in Berlin, Ernst Stern.
He became a designer and stage designer for Reinhardt-Bühnen, on Stern's advice. Ploberger was also a painter of the New Objectivity movement. He made portraits and still lifes.
In 1930 he worked with Max Reinhardt in Berlin, and in 1933 for the famous Faust scenes of the Salzburg Festival. Between 1934 and 1944 he worked in the film industry for the UFA, and as costume and stage designer. In 1945 he painted a series of views of the bombed Berlin. Between 1946 and 1950 he was employed as a stage designer at the Landestheater in Linz and at the Josefstadt Theater in Vienna. Between 1951 and 1977 he returned to work in Munich for the film industry.
He died in 1977.

On April 7 is the birthday of

Hans Andersen Brendekilde, Danish painter born in 1857.
As a boy he worked in the house of a farmer doing handy work. As a young man he was apprenticed to a sculptor in Odense.
Then he studied sculpture at the Royal Danish Academy of Arts in Copenhagen where he became a friend and associate of painter L. A. Ring. In 1881 he also left behind sculpting to take up painting. He and Ring, who were both originally surnamed "Andersen" decided to adopt the names of their natal villages as their surnames to avoid confusion at their joint exhibition, and Hans Andersen became H. A. Brendekilde.
Brendekilde initially worked in a social realist style describing the plight of the rural proletariat in paintings such as his famous "Worn Out" ("Udslidt" 1889) depicting an elderly farmworker lying fallen on his back in the furrowed field. Later his style became more religious, and eventually he mostly portrayed idyllic village life.
He died in 1942.

Today, April 8, is the birthday of

Philip Firsov, British painter and sculptor of Russian origin, born in Moscow in 1985, in the family of two Russian composers Elena Firsova and Dmitri Smirnov.
He left Russia in the age of 6. The family settled in England. From the age of 15 he studied art privately with Russian Artist and Restorer Alexander Kolesnik, and then continued his education in Central Saint Martins Foundation College of Art and Design, Slade School of Fine Art, BA in Fine Art, and Prince's Drawing School, Post Graduate Scheme.
He has exhibited regulary since 2011 in group and solo shows in UK.

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