Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
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El 1 de Diciembre es el cumple de
Jerry Burchard, fotógrafo estadounidense nacido en 1931 y criado en Rochester, en el norte de Nueva York.
"Chico reclinado / Reclining boy", Retratos de Casablanca / Casablanca Portraits, 1972
A los16 años, Jerry era un trabajador de tercera generación de Kodak (el mayor empleador en el área). Se unió a la Armada (1952-56) y se desempeñó como fotógrafo en Europa.
Después de la Marina, a sugerencia de Minor White, Jerry asistió (y recibió un Bachiller en Bellas Artes en 1960) a la Escuela de Bellas Artes de California.
Comenzó a enseñar en 1966, y fue presidente del departamento de fotografía de 1968 a 1971 en la escuela que ahora se llama Instituto de Arte de San Francisco.
"Cuarenta minutos en / Forty Minutes in Novato", copia a la gelatina de plata / gelatin silver print, 1975.
Smithsonian American Art Museum (Washington, EE.UU./ USA)
Durante la década de 1950 Jerry hacía retratos de los artistas de San Francisco North Beach, después de querer originalmente fotografiar músicos de jazz, pero descubriendo que la mayoría de ellos habían muerto.
En los años 70 Jerry enseñó durante un tiempo en SFAI y luego se marchaba durante meses a lugares exóticos de todo el mundo para pasar el tiempo, estar allí y tomar fotos.
Casablanca, Goulimine, Madrid, Ping Yuen, Bangkok, Birmania y otros lugares fueron muy adecuados para los paseos nocturnos de Jerry con su cámara, capturando el ambiente, la sensación de estar allí. Su lugar favorito era Bangkok, Tailandia.
"Gran Inauguración del McDonalds en Bangkok / Bangkok McDonalds Grand Opening", 1985
"Mi cámara es mi amiga. Salimos a caminar juntos, a veces a altas horas de la noche. A veces nos encontramos con personas o paisajes y les hacemos el amor. A veces la cámara obtiene más que yo. A veces a la inversa. En cualquier caso, la cámara, una Nikon SP 1957 marchita, ve lo que yo no, lo que no puedo, lo que me gustaría. Es por eso que somos amigos." J.B.
Murió en 2011.
"Chico con gallo / Boy With Rooster", Retratos de Casablanca / Casablanca Portraits, 1973
El 2 de Diciembre es el cumple de
Greg Weight, fotógrafo australiano nacido en 1946 en Sydney, especializado en fotografía artística y retratos.
"Suzy Petyarre", copia a la gelatina de plata / gelatin silver photograph, 40,4 x 50,4 cm., 1994
National Portrait Gallery, King Edward Terrace (Canberra, Australia)
Abrió su propio estudio en 1968, tomando fotografías publicitarias y de revistas, y trabajando con la Australian Opera y el Australian Ballet. En 1970 fue invitado a trabajar en el local creativo The Yellow House con Martin Sharp, Brett Whiteley, George Gittoes y Peter Kinsgton, fotografiando sus artistas, instalaciones y actividades y allí montó su primera exposición, una serie de fotografías de las dunas de arena Cronulla.
"John Olsen", copia a la gelatina de plata / gelatin silver photograph, 45,4 x 35,6 cm., 1996
National Portrait Gallery, King Edward Terrace (Canberra, Australia)
pigment on archival paper print, 80 x 120 cm., Ed.10
Durante las siguientes tres décadas fotografió artistas y sus obras para catálogos y libros, reuniendo una colección de retratos que se publicó como "Artistas australianos: Retratos de Greg Weight / Australian Artists: Portraits by Greg Weight" en 2004. Weight ganó el primer "Premio Australiano al Retrato Fotográfico / Australian Photographic Portrait Prize" en 2003, por una fotografía de Jim Conway, y el premio fotográfico de retratos Head On por la fotografía de Shen Jiawei en 2006.
"Wan Lan, Xini, Shen Jiawei and Billy"
Impresión de tinta / inkjet print, 80 x 88 cm., 2010
National Portrait Gallery, King Edward Terrace (Canberra, Australia)
Shen Jiawei en "El Hurgador" / in this blog: [Recolección (XXIII)], [Aniversarios (CXLI)]
Sus fotografías se encuentran en las colecciones de la Biblioteca Nacional, la National Gallery of Australia y otras galerías estatales y regionales. La National Portrait Gallery adquirió 101 de sus fotografías por regalo de Patrick Corrigan en 2004.
Copia a la gelatina de plata / gelatin silver photograph, 50,4 x 40,4 cm., 1994.
National Portrait Gallery, King Edward Terrace (Canberra, Australia)
Este retrato fue hecho en la Estación Delmore en 1994. Pasé todo el día con Emily y otras mujeres artistas, tomando fotografías una y otra vez. Fue sólo al final del día en que ocurrió ese momento mágico: Emily giró su cabeza en un perfil perfecto desde donde yo estaba sentado, escuchando algo en la distancia./
This portrait was made at Delmore Station in 1994. I spent the whole day with Emily and other women artists, talking and taking photographs. It was only at the end of the day that this magic moment occurred, Emily turned her head in perfect profile to where I was sitting, listening to something in the distance.
El 3 de Diciembre es el cumple de
Anne Wardrope (Nott) Brigman, fotógrafa estadounidense nacida en 1869 en el Nu'uanu Pali sobre Honolulu, Hawaii, uno de los miembros originales del movimiento de la foto-secesión en Estados Unidos. Sus imágenes más famosas fueron tomadas entre 1900 y 1920, y representan mujeres desnudas en contextos naturales primordiales.
"El globo maravilloso / The Wondrous Globe"
Fotograbado / photogravure (de / from Camera Work), 21,1 x 19,9 cm., 1912.
Museum für Kunst und Gewerbe (Hamburgo, Alemania / Hamburg, Germany). The Red List
En 1894 se casó con un capitán de barco, Martin Brigman. Acompañó a su esposo en varios viajes a los Mares del Sur, regresando a Hawai al menos una vez. En 1900 dejó de viajar con su esposo y se estableció en Oakland, California.
Estuvo activa en la creciente comunidad bohemia del Área de la Bahía de San Francisco. Comenzó a fotografiar en 1901. Pronto estuvo exhibiendo y en dos años había desarrollado una reputación como maestra de fotografía pictorialista. La primera muestra pública de su trabajo fue en junio de 1902 con otros miembros del California Camera Club en el Segundo Salón Fotográfico de San Francisco en el Instituto de Arte Mark Hopkins.
"El pino solitario / The Lone Pine", gelatina de plata / gelatin silver, 1908.
Getty Center (Los Angeles, EE.UU./ USA). GAP
Brigman rápidamente ganó reconocimiento fuera de California. A finales de 1902, se encontró con una copia de Camera Work y quedó cautivada por las imágenes y los escritos de Alfred Stieglitz. Escribió a Stieglitz elogiándolo por la revista, y Stieglitz a su vez pronto quedó cautivado con la fotografía de Brigman. En 1903 fue incluida como asociada de su famosa foto-secesión y en 1908 se convirtió en miembro de Photo-Secession. Debido a los estándares notoriamente altos de Stieglitz y a su distancia de los otros miembros en Nueva York, este reconocimiento es un indicador significativo de su nivel artístico. Fue la única fotógrafa al oeste del Misisipí que recibió tales honores.
"La burbuja / The Bubble", publicada en / published in Camera Work, 1909. ADT
En California fue venerada por los fotógrafos de la costa oeste, y su fotografía influyó en muchos de sus contemporáneos. Entre 1908 y mediados de la década de 1920, Brigman solía vacacionar en Carmel-by-the-Sea, California, donde exhibía sus fotos en varios de los salones junto al mar. En 1929 se mudó a Long Beach, California, donde vivió sola en varios apartamentos cerca del océano. Encontró inspiración en las pintorescas costas del Pacífico y realizó una gran exposición individual en Bothwell y Cooke Galleries en enero de 1936.
La disminución de la visión la llevó a abandonar la fotografía profesional independiente en 1930, aunque continuó fotografíando durante la década de 1940.
Murió en 1950.
"El alma del pino destrozado / The Soul of the Blasted Pine"
Copia a la gelatina de plata / gelatin silver print, 7 3/4" x 9 1/4", publicado en / published 1909. Sotheby's
El 4 de Diciembre es el cumple de
Ann Tenno (de nacimiento Ann Epler), fotógrafa estonia, nacida en 1952 en Tartu.
Destaca en particular por sus paisajes ciudadanos, especialmente por las fotografías de la capital de Estonia, Tallin, y las iglesias y casas solariegas del país.
"Belize"
En 1971 se graduó de la escuela secundaria Tartu 5, y en 1976 en Álgebra en la Facultad de Matemáticas de la Universidad de la misma ciudad. Luego trabajó en el campo de las matemáticas en el Departamento Económico de la Universidad de Tartu y el Departamento de Matemáticas de la Universidad Tecnológica de Tallin hasta 1984, cuando comenzó a trabajar en el Instituto de Diseño de Monumentos Culturales como fotógrafa.
"Estonia"
"México"
Tenno ha trabajado como fotógrafa independiente, y sus imágenes han sido compiladas y publicadas en numerosos libros de otros autores. Sus exposiciones fotográficas se realizaron principalmente en la década de 1980, y desde entonces ha publicado numerosos libros fotográficos que han sido muy bien recibidos por la crítica. En 1998 publicó un libro de fotografías de la capital estonia de Tallin, y en 2002 publicó otro sobre las iglesias de Estonia. También es coautora junto con Juhan Maiste de "Manor Houses of Estonia". Este libro recibió una aclamación considerable y fue citado por el periódico de la ciudad, "Los Estados Bálticos" como "el libro más hermoso sobre mansiones estonias". The Baltic Review la citó como una fotógrafa "bien conocida" en Estonia, cuyas obras proporcionan "una representación genuina de la vida en la Estonia contemporánea".
"Estonia"
El 5 de Diciembre es el cumple de
Rich Saputo, fotógrafo y director de fotografía estadounidense nacido en 1967 en Santa Mónica, California.
"Coco Montoya", 23/10/2016, Saint Rocke, Hermosa Beach, California, EE.UU. /
2016.10.23, Saint Rocke, Hermosa Beach, CA. © Rich Saputo
Tiene una licenciatura en Producción cinematográfica por la California State University, Northridge (1989). Desde 1990 es el propietario de Deer-in-Headlights Productions, Burbank, California. Fotógrafo Best Public / Entertainment Today, desde 1990. Desde 1992 Dalle ARPF, Paris, desde 1991, Retna, Recreación y Parques del Departamento de Los Ángeles, desde 1994.
"Stevie Ray Vaughan", 26/4/1990, Hollywood, California, EE.UU./
1990.04.26, Hollywood, CA, USA. © Rich Saputo
"Warren Haynes (Gov't Mule)", 18/9/2012, Nokia Live, Los Ángeles, California, EE.UU./ 2012.09.18, Nokia Live, Los Angeles, CA, USA. © Rich Saputo
Estación KLSX-FM, Los Angeles, desde 1994, Estación KRLA-AM, Los Angeles, desde 1994.
Fotógrafo colaborador en Relix Magazine, Brooklyn, desde 1992, Duprees Diamond News, Purdys, Nueva York, desde 1990. Fotógrafo N.A.R.A.S. Fundación, T.J. Fundación Martell / Neil Bogart, Rainforest Action Network, Música Shark River, Fleetwood Mac, Grateful Dead, Roger & Cowan, Entretenimiento Full Moon.
"BB King", 20/2/2014, Canyon Club, Agoura Hills, California, EE.UU. /
2014.02.20, Canyon Club, Agoura Hills, CA. © Rich Saputo
B.B.King en "El Hurgador" / in this blog:
[Ziliotto, Greban, Calcinaro, Niños chinos], [Blues & Jazz / Black & White (II)], [Aniversarios Fotografía (CCXXIII)]
[Ziliotto, Greban, Calcinaro, Niños chinos], [Blues & Jazz / Black & White (II)], [Aniversarios Fotografía (CCXXIII)]
El 6 de Diciembre es el cumple de
Adam Franciszek Mikołaj Dulęba, fotógrafo polaco nacido en 1895 en Żywiec, oficial de las Legiones Polacas, soldado de Armia Krajowa, conocido bajo el seudónimo de Góral.
Adam Dulęba fue el fotógrafo y cronista de las Legiones Polacas. Fotografió, entre otros, a Józef Piłsudski y Edward Rydz-Śmigły. Fue galardonado con la Cruz de la Independencia el 5 de agosto de 1937.
Józef Piłsudski y su equipo en Kielce frente al Palacio del Gobernador, 12/8/1914 /
and his staff in Kielce, in front of the Gubernator' Palace, 12 August 1914. Wikipedia
Durante su servicio en las Legiones Polacas, Dulęba trabajó en la oficina de prensa del Cuartel general de las Legiones. Fotografió y documentó la vida cotidiana de los soldados estacionados allí. Las imágenes de Dulęba han preservado no solo las marchas militares, sino también los preparativos de batalla y las batallas mismas, las actividades cotidianas del mariscal Józef Piłsudski, las manifestaciones patrióticas y los funerales de los soldados de la Primera Brigada. Sus fotografías inmortalizaron a Edward Rydz-Śmigły, Kazimierz Sosnkowski, Józef Haller, Władysław Sikorski junto con el ya mencionado Józef Piłsudski. En 1916 parte de esas fotografías se imprimieron en un álbum de fotos de edición limitada llamado "Legionowo", que fue publicado por Adam Dulęba.
Equipo de la Compañía del Primer Cuadro, con un vehículo Panhard-Levassor. De izquierda a derecha: /
Staff of First Cadre Company near car Panhard-Levassor. Left to right:
Michał Sokolnicki,Władysław Belina-Prażmowski, Michał Sawicki (driver), Kazimierz Sosnkowski, Mieczysław Ryś-Trojanowski, Józef Piłsudski, Walery Sławek.
Kielce, 12 de agosto / 12 August 1914. Wikipedia
En 1944, Adam Dulęba fue capturado y llevado por los alemanes al campo de concentración de Gross-Rosen. A fines de marzo de 1944 sesenta y dos prisioneros del campo de concentración de Gross-Rosen fueron transportados a las oficinas centrales cercanas de Schutzstaffel. En el llamado "bosque wełecki" fueron brutalmente ejecutados. Se cree que Adam Dulęba estaba entre ellos.
Todos los objetos de valor pertenecientes a la familia Dulęba fueron robados y llevados al territorio alemán.
Józef Piłsudski (izquierda) como Jefe del Estado, y el Primer Presidente de Polonia Gabriel Narutowicz (derecha) /
Józef Piłsudski (left) as a Chief of State and first President of Poland Gabriel Narutowicz (right). Wikipedia
El 7 de Diciembre es el cumple de
Filip Naudts, fotógrafo y crítico de fotografía nacido en 1968, con sede en Bélgica.
Katerine Avgoustakis, Ché, 09/2010. facebook
Cedric Tylleman. Link
Izq./ Left: Yang Naudts, 5/2017. facebook
Der./ Right: Marieke Dilles, Ché, 09/2010. facebook
Katerine Avgoustakis, Ché, 09/2010. facebook
En 1992 comenzó su carrera trabajando para la televisión nacional belga y la prensa. Al año siguiente fue contratado por el Antwerp Fotomuseum, donde permaneció hasta 2002. De 2002 a 2006, se convirtió en editor de fotografía de la revista fotográfica holandesa "Foto". Después de eso comenzó su carrera como fotógrafo independiente a tiempo completo. En 1993 también fundó su propio estudio fotográfico Guarda La Fotografia en Lochristi, donde rápidamente desarrolló su propio estilo poético, a menudo haciendo referencia a las pinturas de retrato de los primitivos flamencos. En 2000 un momento histórico en su carrera fotográfica tuvo lugar en Praga, ya que el Museo Técnico Nacional programó una exposición individual con el trabajo de Naudts.
Cedric Tylleman. Link
Esta muestra resultó en el desarrollo y publicación de su primer libro "Auromatic". Arvie Wrang dice en el sitio web de Filip Naudts que probablemente sea uno de los artistas de fotografía más convincentes y sugerentes de su país. Su trabajo se publica semanalmente en varias revistas populares en Bélgica y el extranjero: P-Magazine, Knack, Ché, ...
Con motivo del vigésimo aniversario de su estudio Guarda La Fotografia en 2013, apareció un libro homónimo, en el que los retratos fotográficos de celebridades belgas, la desnudez femenina y el humor juegan un papel importante.
Izq./ Left: Yang Naudts, 5/2017. facebook
Der./ Right: Marieke Dilles, Ché, 09/2010. facebook
En 2014, en el pintoresco centro de la ciudad de Gante, Filip Naudts fundó Studio Guarda La Fotografia, una casa de huéspedes turística inspirada en la fotografía, y en la que algunas de las obras fotográficas de Naudts desempeñan un papel importante.
El 8 de Diciembre es el cumple de
Jean-Paul Goude, diseñador gráfico, ilustrador, fotógrafo y director de cine publicitario francés, nacido en 1940.
Trabajó como director de arte en la revista Esquire en la ciudad de Nueva York durante la década de 1970, y coreografió fabulosamente el desfile del Bicentenario de 1989 en París para conmemorar el 200 aniversario de la Revolución Francesa. Además, durante las últimas tres décadas, ha creado campañas e ilustraciones bien conocidas para marcas como Perrier, Citroën, Kodak, Chanel, Kenzo y Shiseido.
"Drew Barrymore", Harper's Bazaar, Mar., 2016
Desde que recuerda, Goude dibujaba imágenes de aborígenes y negros, y escribía historias sobre los personajes que creaba. Para Goude, los aborígenes eran sus héroes; los dibujaría combatiendo a los vaqueros blancos, y como era de esperar, los aborígenes siempre ganarían. Aunque eran sus héroes, los negros pronto ocuparían un lugar más grande en su corazón.
Goude y su madre compartieron su fascinación por las personas negras. Como bailarina de ballet, su madre envidiaba la belleza de las bailarinas negras con las que trabajaba, y le describía a su hijo la piel negra como el azabache de las coristas, así como las formas únicas en que aquellas mujeres podían mover sus cuerpos.
"Willow Smith como / as Kali", Harper's Bazaar, Sept., 2015
En 1968 Harold Hayes, editor de la revista Esquire, le pidió a Goude que dirigiera una edición especial de la revista para celebrar su número 75. Varios meses después le pidieron que se convirtiera en el editor artístico a tiempo completo de la revista. Goude trabajó estrechamente con la modelo convertida en cantante pop Grace Jones, aconsejándola sobre su su imagen, coreografiando sus actuaciones en vivo, dirigiendo sus videos musicales y creando las portadas de sus álbumes. El libro de Jean-Paul Goude "Fiebre de la jungla / Jungle Fever" ha sido descrito como una exploración autobiográfica de su carrera. Publicado en 1983, el libro incluye muchas de las fotografías y manipulaciones de Goude de mujeres negras, así como información sobre su vida personal con sus musas y sus creencias sobre la forma femenina negra.
"Farida, La agonía de / The Agony of Marguerite Gautier", 1992
Creando arte posmoderno, Goude es reconocido como vanguardista, "constantemente [difuminando] las fronteras entre la publicidad y el arte elevado" en sus campañas publicitarias. Al comparar los anuncios de Goude con sus "obras de arte", se pueden hacer varias distinciones. Para empezar, los anuncios que Goude crea por encargo casi nunca muestran hombres o mujeres negros, a menudo son coloridos y se leen como humorísticos y juguetones. Aunque en general no hay modelos étnicos en los anuncios de Goude, las modelos femeninas suelen llevar peinados y joyas sutilmente tribales. Por último, Goude rara vez manipula los cuerpos de los modelos en los anuncios. Por otro lado, las obras de arte creadas por Goude tienen un enfoque completamente opuesto, casi exclusivamente con modelos negros. Estas imágenes también utilizan colores brillantes y diseño gráfico, pero a menudo se manipulan para enfatizar partes estereotípicamente sexualizadas del cuerpo negro, o para dar a los modelos características de aspecto tribal, que aluden a grupos en África.
"Vanessa Paradis para / for Coco", Chanel, Paris, 1993
Vanessa Paradis en "El Hurgador" / in this blog: [Recolección (LXXII)], [Aniversarios Fotografía (CLXXI)]
El 9 de Diciembre es el cumple de
Carlotta Corpron, fotógrafa estadounidense nacida en 1901 en Blue Earth, Minnesota, conocida por sus composiciones abstractas con luz y reflejos, realizadas principalmente durante las décadas de 1940 y 1950. Es considerada una pionera de la fotografía abstracta estadounidense y una figura clave en la fotografía influenciada por la Bauhaus en Texas.
"Luz siguiendo la forma de una cabeza griega / Light Follows Form of Greek Head"
Copia a la gelatina de plata / gelatin silver print, 1946/7.
Amon Carter Museum of American Art (Fort Worth, Texas, EE.UU./ USA). The Red List
Su padre, Alexander Corpron, era médico, y se mudó con su familia a la India donde se desempeñó como médico misionero. Después de pasar allí la mayor parte de su juventud, regresó a los Estados Unidos en 1920 para estudiar arte en el Michigan State Normal College, donde obtuvo un B.S. en educación artística en 1925. Continuó estudiando diseño de telas y educación artística en el Teachers College de la Universidad de Columbia, obteniendo su maestría al año siguiente.
Corpron se ganaba la vida como profesora de arte. Compró su primera cámara en 1933. Un año más tarde tomó un trabajo enseñando fotografía, diseño e historia del arte en la Texas Women's University en Denton. Las enseñanzas y la "visión fotográfica" de Corpron tuvieron una gran influencia en la siguiente generación de fotógrafos que trajeron técnicas a Texas que no se habían visto antes. Se retiró de la docencia en 1968.
"Flotando / Floating", copia a la gelatina de plata / gelatin silver print, 1945. The Red List
Corpron adoptó la fotografía en blanco y negro en 1933 y al principio se interesó en ella como herramienta para tomar fotografías de formas naturales para su uso en cursos de diseño textil. Su estética altamente abstracta fue influenciada por los fotogramas de Man Ray y László Moholy-Nagy, quienes visitaron Denton en 1942 para dictar un taller de iluminación. Por la misma época, el artista György Kepes llegó a Denton a escribir un libro, y la ayudó a expandir su repertorio, presentándole una gama de técnicas modernistas que incluian exposiciones dobles y solarización.
Corpron es bien conocida por varias series que se han denominado "Poesía de luz" y que ella llamó "Dibujos de luz", en los que investigó la luz como tema central. Hizo varias pinturas con luz rastreando el movimiento de luces en los parques de diversiones, y otro grupo de imágenes centradas en reflejos distorsionados de objetos, como huevos. También hay una serie de imágenes, "Patrones de luz", realizadas al fotografiar el juego de luces sobre hojas de papel suspendidas dentro de una caja diseñada a medida. También experimentó con solarización y placas de ferrotipos. Las investigaciones imaginativas y "ultramodernas" de la luz abrieron nuevos caminos en la técnica fotográfica y establecieron su reputación como pionera de la fotografía abstracta estadounidense y líder de lo que un erudito ha denominado la "Bauhaus de Texas".
"Mardi Gras", 1946. The Red List
En la década de 1950 la producción de Corpron cayó debido a problemas de salud y dificultades financieras. No obstante ello, en 1975 su obra se incluyó en la histórica exposición "Mujeres de la fotografía: un relevamiento histórico" del Museo de Arte de San Francisco, que provocó un resurgimiento del interés por su trabajo. A lo largo de los años '70 y '80 su obra fue incluida en exposiciones en varios museos y galerías, y hoy se conserva en las colecciones de MoMA (Nueva York), el Instituto de Arte de Chicago, el Museo de Arte de Dallas (Texas), el Museo de Fotografía Contemporánea (Chicago) y otras instituciones artísticas.
Murió en 1988.
"La luz sigue a la forma / Light Follows Form", 1948. The Red List
Hoy, 10 de Diciembre, es el cumple de
Dirk de Herder, fotógrafo holandés nacido en Rotterdam en 1914.
"Amsterdam, Stad van / Ciudad de / City of Rembrandt", 1946. Eduard Planting Gallery
Su padre Alle de Herder era músico, y Dirk creció en círculos artísticos. Inicialmente se hizo pintor, pero rápidamente se dio cuenta de que la fotografía le permitía combinar sus pasiones gemelas: la observación y la composición. Sus contactos principales en el mundo fotográfico fueron con Brassaï, que tenía su base en París pero con la que estaba, no obstante, en contacto directo, y con Henri Berssenbrugge en los Países Bajos. Además a menudo se asoció con pintores; durante algún tiempo fue el fotógrafo favorito del movimiento COBRA y, como resultado, estuvo en estrecho contacto con Karel Appel y Corneille. Su obra también lo puso en contacto con la organización de radiodifusión VARA, donde realizó retratos de cientos de artistas entre 1954 y 1964. Entre sus temas no solo figuraban los nombres locales, como la familia Doorsnee, Pipo de Clown y Dorus (Tom Manders), sino también estrellas internacionales como el pianista Arthur Rubinstein.
"París", 1960. Eduard Planting Gallery
La luz juega un papel prominente en los "sueños fotográficos" de De Herder. Sus sujetos a menudo se encuentran cerca de casa: flores, personas, calles y playas, que están presentes en sus mejores fotografías: una ventana abierta con una cortina de red, disparada a contraluz y calles nocturnas que brillan con la lluvia. No sorprende que admirara a fotógrafos artísticos como Brassaï, André Kertész y Man Ray.
"Sin título (Calle adoquinada de Estocolmo por la noche) /
Untitled (Cobblestoned Stockholm street by night)", 1950. Eduard Planting Gallery
Dirk de Herder ha sido llamado a veces "El último de los románticos del norte". Toda su vida fue una búsqueda de lo poético y estético. En una larga serie de películas, pinturas, collages, cajas y libros buscó crear su propio mundo impecable. Su romanticismo influyó en todo su trabajo: prefería tener la menor relación posible con la sociedad en la que vivía. Inevitablemente, por lo tanto, sus fotografías son siempre en blanco y negro; el color hubiera sido demasiado parecido a la pintura y estaría demasiado cerca del mundo real.
Murió en 2003.
"Duiven / Palomas / Pigeons", Estocolmo / Stockholm, 1946. Eduard Planting Gallery
Dirk de Herder en "El Hurgador" / in this blog: [Recolección (XXIX)]
Textos en inglés / English translation
On December 1 is the birthday of
Jerry Burchard, American photographer born in 1931 and raised in Rochester, Upstate New York.
By the age of 16 Jerry was a third generation Kodak worker (the largest employer in the area.)
He joined the Navy (1952-56) and served as a photographer in Europe.
After the Navy, at the suggestion of Minor White, Jerry attended (and received a BFA in 1960) at the California School of Fine Arts.
Jerry started teaching in 1966, and was chairman of the photo department from 1968 to 1971 at the school what is now called the San Francisco Art Institute.
During the 1950's Jerry was doing portraits of the San Francisco North Beach artists, after wanting originally to photograph jazz musicians, but finding that most of them had died.
In the 70's Jerry would teach for a while at SFAI, and then go live for months at a time in exotic places around the world to hang out, to be there, and to take photos.
Casablanca, Goulimine, Madrid, Ping Yuen, Bangkok, Burma, and other locations were all well suited for Jerry's night walks with his camera, capturing the ambiance, the feel of being there. His favorite place becoming Bangkok, Thailand.
“My camera is my friend. We go for walks together, sometimes late at night. Sometimes we meet people or landscapes and we make love to them. Sometimes the camera gets more than I do. Sometimes the other way. In any case, the camera, a wizened 1957 SP Nikon, sees what I don’t, what I can’t, what I’d like to. That’s why we’re friends.”. J.B.
He died in 2011.
On December 2 is the birthday of
Greg Weight, Australian photographer born in 1946 in Sydney, specialising in fine art photography and portraiture.
He opened his own studio in 1968, taking advertising and magazine photographs and working with the Australian Opera and the Australian Ballet. In 1970 he was invited to work in the consciously creative venue the Yellow House with Martin Sharp, Brett Whiteley, George Gittoes and Peter Kinsgton, photographing its artists, installations and activities and there mounting his first exhibition, a series of photographs of the Cronulla sand dunes.
Over the next three decades he photographed artists and their works for catalogues and books, assembling the collection of portraits of artists published as Australian Artists: Portraits by Greg Weight in 2004. Weight won the inaugural Australian Photographic Portrait Prize in 2003 for a photograph of Jim Conway, and the Head On photographic portrait prize for this photograph of Shen in 2006. His photographs are held in the collections of the National Library, the NGA and state and regional galleries. The National Portrait Gallery acquired 101 of his photographs by gift of Patrick Corrigan in 2004.
On December 3 is the birthday of
Anne Wardrope (Nott) Brigman, American photographer born in 1869 in the Nu‘uanu Pali above Honolulu, Hawaii, and one of the original members of the Photo-Secession movement in America. Her most famous images were taken between 1900 and 1920, and depict nude women in primordial, naturalistic contexts.
In 1894 she married a sea captain, Martin Brigman. She accompanied her husband on several voyages to the South Seas, returning to Hawaii at least once. By 1900 Brigman stopped traveling with her husband and resided in Oakland, California.
She was active in the growing bohemian community of the San Francisco Bay Area. She began photographing in 1901. Soon she was exhibiting and within two years she had developed a reputation as a master of pictorial photography. The first public display of her work came in June 1902 with other members of the California Camera Club at San Francisco's Second Photographic Salon in the Mark Hopkins Institute of Art.
Brigman quickly gained recognition outside of California. In late 1902, she came across a copy of Camera Work and was captivated by the images and the writings of Alfred Stieglitz. She wrote Stieglitz praising him for the journal, and Stieglitz in turn soon became captivated with Brigman's photography. In 1903 she was listed as an Associate of his famous Photo-Secession. In 1908 she became a Fellow of the Photo-Secession. Because of Stieglitz's notoriously high standards and because of her distance from the other members in New York, this recognition is a significant indicator of her artistic status. She was the only photographer west of the Mississippi to be so honored.
In California, she became revered by West Coast photographers, and her photography influenced many of her contemporaries. Between 1908 and the mid-1920s Brigman frequently vacationed in Carmel-by-the-Sea, California, where she exhibited her photos at several of the seaside salons. In 1929 she moved to Long Beach, California where she lived alone in a number of apartments near the ocean. She found inspiration along the picturesque shorelines of the Pacific and held a major solo exhibition at the Bothwell and Cooke Galleries in January 1936.
Declining vision led her to abandon professional freelance photography in 1930 although she continued photography through the 1940s.
She died in 1950.
On December 4 is the birthday of
Ann Tenno (née Ann Epler), Estonian photographer and photo artist, born in 1952 in Tartu.
She is noted in particular for her town landscapes, especially photographs of the Estonian capital of Tallinn, and the churches and manor houses of Estonia.
In 1971 she graduated from Tartu 5 high school. In 1976 she graduated in Algebra from the Faculty of Mathematics at the University of Tartu. She then worked in the field of mathematics in the Economic Department of the University of Tartu and Department of Mathematics of the Tallinn University of Technology until 1984, when she began working at the Design Institute of Cultural Monuments as a photographer.
Tenno has worked as a freelance photographer, and her images have been compiled and published in numerous books of other authors. Her photo exhibitions were mainly in the 1980s, and she has since published numerous photographic books which have been warmly received by critics. In 1998 she published a book of photographs of the Estonian capital of Tallinn, and in 2002 she published another one on the churches of Estonia. She is also the co-author with Juhan Maiste of Manor Houses of Estonia. This book received considerable acclaim and was cited by City paper: the Baltic States as "the most beautiful book on Estonian manors". The Baltic Review cited her as a "well known" photographer of Estonia whose works provide "a genuine depiction of life in contemporary Estonia."
On December 5 is the birthday of
Rich Saputo, American photographer and cinematographer born in 1967 in Santa Monica, California.
He has a Bachelor in Film Production for the California State University, Northridge (1989). He's the owner of Deer-in-Headlights Productions, Burbank, California, since 1990. Photographer Best Public/Entertainment Today, since 1990. Staff photographer Dalle A.R.P.F., Paris, since 1991, Retna, Ltd., New York City, since 1992, Los Angeles Department Recreation and Parks, since 1994.
Staff station photographer Station KLSX-FM, Los Angeles, since 1994, Station KRLA-AM, Los Angeles, since 1994.
Contributing photographer in Relix Magazine, Brooklyn, since 1992, Duprees Diamond News, Purdys, New York, since 1990. Photographer N.A.R.A.S. Foundation, T.J. Martell/Neil Bogart Foundation, Rainforest Action Network, Shark River Music, Fleetwood Mac, Grateful Dead, Roger's & Cowan, Full Moon Entertainment.
On December 6 is the birthday of
Adam Franciszek Mikołaj Dulęba, Polish photographer born in 1895 in Żywiec, officer of the Polish Legions, soldier of Armia Krajowa; known under the pseudonym Góral.
Adam Dulęba was the photographer and chronicler of the Polish Legions. He photographed, among others, Józef Piłsudski and Edward Rydz-Śmigły. He was awarded the Cross of Independence on 5 August 1937.
During his service in the Polish Legions Dulęba worked at the press office of the Legions' headquarters. He photographed and documented everyday life of the soldiers stationed there. Dulęba's pictures had preserved not only military marches, but also battle preparations and the battles themselves, everyday activities of Marshal Józef Piłsudski, patriotic manifestations and funerals of soldiers of the First Brigade. His photographs had immortalized the following figures: Edward Rydz-Śmigły, Kazimierz Sosnkowski, Józef Haller, Władysław Sikorski together with aforementioned Józef Piłsudski. In 1916, part of those photographs had already been printed in a limited edition photo album called "Legionowo", which was self-published by Adam Dulęba.
In 1944 Adam Dulęba was captured and taken by the Germans to the Gross-Rosen concentration camp. End of March 1944, sixty-two prisoners of the Gross-Rosen concentration camp were transported to the nearby Schutzstaffel headquarters. In the so-called "wełecki forest" they were brutally executed. It is believed that Adam Dulęba was among those prisoners murdered there.
All of the valuables belonging to the Dulęba family were stolen and taken deep into German territory.
On December 7 is the birthday of
Filip Naudts, photographer and photography reviewer born in 1968, based in Belgium.
In 1992, Filip Naudts began his career working for the Belgian national television and press. The following year, he was employed by the Antwerp Fotomuseum, where he remained until 2002. From 2002 to 2006, he became photo editor of the Dutch photo magazine Foto. And after that he started his career as a full-time freelance photographer. In 1993, he also founded his own photo studio Guarda La Fotografia in Lochristi, where he quickly developed his own poetic style, often referring to the portrait paintings of The Flemish primitives. In 2000, a landmark moment in his photographic career happened in Prague, as the National Technical Museum (Prague) scheduled a solo exhibition with Naudts' work.
This show resulted in the development and publication of his first book "Auromatic". Arvie Wrang says on Filip Naudts' website that he is probably one of the most compelling, thought-provoking photographing artists of his country. His work gets published weekly in several popular magazines in Belgium and abroad: P-Magazine, Knack, Ché, ...
On the occasion of the twentieth anniversary of his studio Guarda La Fotografia in 2013 an eponymous book appeared, in which photographic portraits of Belgian celebrities, female nudity and humor play an important role.
In 2014, in the pituresque city center of Ghent, Filip Naudts founded Studio Guarda La Fotografia, a tourist guesthouse inspired by photography, and wherein some of Naudts' photographic works play a major role.
Website, facebook, Wikipedia
In 1992, Filip Naudts began his career working for the Belgian national television and press. The following year, he was employed by the Antwerp Fotomuseum, where he remained until 2002. From 2002 to 2006, he became photo editor of the Dutch photo magazine Foto. And after that he started his career as a full-time freelance photographer. In 1993, he also founded his own photo studio Guarda La Fotografia in Lochristi, where he quickly developed his own poetic style, often referring to the portrait paintings of The Flemish primitives. In 2000, a landmark moment in his photographic career happened in Prague, as the National Technical Museum (Prague) scheduled a solo exhibition with Naudts' work.
This show resulted in the development and publication of his first book "Auromatic". Arvie Wrang says on Filip Naudts' website that he is probably one of the most compelling, thought-provoking photographing artists of his country. His work gets published weekly in several popular magazines in Belgium and abroad: P-Magazine, Knack, Ché, ...
On the occasion of the twentieth anniversary of his studio Guarda La Fotografia in 2013 an eponymous book appeared, in which photographic portraits of Belgian celebrities, female nudity and humor play an important role.
In 2014, in the pituresque city center of Ghent, Filip Naudts founded Studio Guarda La Fotografia, a tourist guesthouse inspired by photography, and wherein some of Naudts' photographic works play a major role.
Website, facebook, Wikipedia
On December 8 is the birthday of
Jean-Paul Goude, French graphic designer, illustrator, photographer and advertising film director, born in 1940.
He worked as art director at Esquire magazine in New York City during the 1970s, and famously choreographed the 1989 Bicentennial Parade in Paris to mark the 200th anniversary of the French Revolution. In addition, over the last three decades, he has created well known campaigns and illustrations for brands including Perrier, Citroën, Kodak, Chanel, Kenzo and Shiseido.
From as early as he can remember, Goude would draw images of aboriginals and black people, and would write stories about the characters he created. For Goude, Aboriginals were his heroes; he would draw them fighting White cowboys, and unsurprisingly, the Aboriginals would always win. Although they were his heroes, Blacks would soon hold a larger place in his heart.
Goude and his mother shared in their fascination with black people. As a ballet dancer, his mother envied the beauty of the Black dancers she worked with, and described to her son the jet-black skin of the chorus girls, as well as the unique ways in which the women would move their bodies.
In 1968, Harold Hayes, editor of Esquire magazine, asked Goude to art direct a special edition of the magazine to celebrate its 75th issue. Several months later, Goude was asked to become the magazine's full-time art editor. Goude worked closely with model-turned-pop-singer Grace Jones, consulting on her image, choreographing her live stage performances, directing her music videos, and creating her album covers. Jean-Paul Goude’s book, Jungle Fever, has been described as an autobiographical exploration of his career. Published in 1983, Jungle Fever includes many of Goude’s photographs and manipulations of Black women, as well as insights to his personal life with his muses, and his beliefs about the Black female form.
Creating post-modern art, Goude is recognized as avant-garde, “constantly [blurring] the boundaries between publicity and high art” in his advertising campaigns. In comparing Goude’s advertisements to his “art pieces”, several distinctions can be made. To begin, advertisements that Goude creates on commission almost never display Black men or women, are often colourful, and are read as humorous and playful. Although there are generally no ethnic models in Goude’s advertisements, female models often wear subtly tribal hairstyles and jewelry. Lastly, Goude rarely manipulates the bodies of models in advertisements. On the other hand, artworks created by Goude take a completely opposite approach, almost exclusively featuring Black models. These images still utilize bright colours, and graphic design, but are often manipulated to emphasize stereotypically sexualized Black body parts, or to give models tribal looking features, which allude to groups in Africa.
On December 9 is the birthday of
Carlotta Corpron, American photographer born in 1901 in Blue Earth, Minnesota, known for her abstract compositions featuring light and reflections, made mostly during the 1940s and 1950s. She is considered a pioneer of American abstract photography and a key figure in Bauhaus-influenced photography in Texas.
Her father, Alexander Corpron, was a doctor, and he moved the family to India, where he served as a medical missionary. After spending there most of her youth, she returned to the United States in 1920 to study art at Michigan State Normal College, where she earned a B.S. in art education in 1925. She went on to study fabric design and art education at Columbia University's Teachers College, gaining her master's degree the following year.
Corpron supported herself as an art teacher. She bought her first camera in 1933. One year later she took a job teaching photography, design, and art history at the Texas Women's University in Denton. Corpron's teaching and "photographic vision" had a large influence on the next generation of photographers who brought techniques to Texas that hadn't been seen before. She retired from teaching in 1968.
Corpron took up black-and-white photography in 1933 and was initially interested in it as tool for taking photographs of natural forms for use in textile design courses. Her highly abstract aesthetic was influenced by the photograms of Man Ray and László Moholy-Nagy, who visited Denton in 1942 to teach a light workshop. Around the same time, the artist György Kepes came to Denton to write a book, and he helped expand her repertoire, introducing Corpron to a range of modernist techniques including double exposures and solarization.
Corpron is best known for several series that have been termed "light-poetry" and which she called "Light Drawings" in which she investigated light as a central subject. She made a number of light paintings by tracking the movement of lights at amusement parks, and another group of images centered on distorted reflections of objects like eggs. There is also a series of images, "Light Patterns," made by photographing the play of light on sheets of paper suspended inside a custom-designed box. She also experimented with solarization and with ferrotype plates. er imaginative and "ultramodern" investigations of light broke new ground in photographic technique and established her reputation as a pioneer of American abstract photography and a leader of what one scholar has termed the "Texas Bauhaus."
In the 1950s, Corpron's production fell off due to ill health and straitened finances. However, in 1975, her work was included in the San Francisco Museum of Art's landmark exhibition "Women of Photography: An Historical Survey," which led to a resurgence of interest in her work. Throughout the 1970s and 1980s, she was included in exhibitions at a number of museums and galleries, and today her work is held in the collections of MOMA (New York), the Art Institute of Chicago, the Dallas (Texas) Museum of Art, the Museum of Contemporary Photography (Chicago), and other art institutions.
She died in 1988.
Today, December 10, is the birthday of
Dirk de Herder, Dutch photographer born in Rotterdam in 1914.
His father, Alle de Herder, was a musician and Dirk grew up in artistic circles. Initially he became a painter, but he quickly realised that photography allowed him to combine his twin passions: for observation and composition. His main contacts in the photographic world were with Brassaï, who was based in Paris but with whom he was nevertheless in direct touch, and with Henri Berssenbrugge in the Netherlands. In addition, he often associated with painters; for some time he was the favourite photographer of the COBRA movement and as a result became closely acquainted with Karel Appel and Corneille. His work also brought him into contact with the VARA broadcasting organisation, where he made portraits of hundreds of performers between 1954 and 1964. Among his subjects were not just local household names the Familie Doorsnee, Pipo de Clown and Dorus (Tom Manders), but also international stars like pianist Arthur Rubinstein.
Light plays a prominent role in De Herder’s ‘photographic dreams’. His subjects were often found close to home: flowers, people, streets and beaches. They feature in his finest photographs: of an open window with a net curtain, shot against the light, and of nocturnal streets gleaming with rain. It is no surprise that he admired art photographers like Brassaï, André Kertész and Man Ray.
Dirk de Herder was sometimes called ‘The last of the northern romantics’. His whole life was a quest for the poetic and aesthetic. In a long series of films, paintings, collages, boxes and books he sought to create his own flawless world. His romanticism influenced all his work – he preferred to have as little as possible to do with the society in which he lived. Inevitably, therefore, his photographs are always in black and white; colour would have been too much like painting and too close to the real world.
He died in 2003.
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