sábado, 16 de junio de 2018

Recolección / Compilation (CV)

A la moda en el s.XVII (I) / Fashionable in the 17th century (I)
______________________________________________

Michiel Jansz. (Janszoon) van Mierevelt (Miereveldt)
(Delft, Holanda / Netherlands, 1567 - 1641)

"Retrato de una señora de la familia van Beijeren van Schagen /
Portrait of a Lady of the van Beijeren van Schagen Family (¿Theodora van Duvenvoorde?)"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 63 x 51 cm., 1620
Museo del Prado (Madrid, España / Spain)

Michiel Janszoon (Jansz.) van Mierevelt (o Miereveldt) fue un pintor y dibujante de la Edad de Oro holandesa nacido en Delft en 1566.
Fue alumno de Willem Willemz y Augusteyn de Delft, hasta que Anthonie van Montfoort lo invitó a entrar en su escuela en Utrecht.
Se inscribió como miembro del Gremio de San Lucas en La Haya en 1625. Dedicandose primero a las naturalezas muertas, eventualmente se decidió por el retrato, en el que logró tal éxito que los numerosos encargoss que se le confiaron requirieron el empleo de numerosos asistentes. Hoy en día se le atribuyen más de 500 pinturas. Las obras que con certeza pueden atribuirse a su propio pincel son notables por su sinceridad, dibujo severo y color armonioso, pero comparativamente pocos de los dos mil retratos o más que llevan su nombre son obra completamente suya. Tan grande era su reputación que fue frecuentado por la realeza en muchos países y adquirió una gran riqueza. El rey de Suecia y el conde palatino de Neuburg le obsequiaron con cadenas de oro, Alberto VII, archiduque de Austria, en cuya corte vivió en Delft, le dio una pensión, y Charles I en vano se esforzó por inducirlo a visitar la corte inglesa.
Aunque Mierevelt es principalmente conocido como un pintor de retratos, también ejecutó algunas piezas mitológicas de menor importancia. Muchos de sus retratos han sido reproducidos en serie por los principales grabadores holandeses de su tiempo.
Murió en 1641.

"Maria Eleonora (1599-1655), Princesa de Brandenburgo, Reina de Suecia /
Princess of Brandenburg, Queen of Sweden"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 121 x 95 cm., 1619. 
Nationalmuseum (Estocolmo, Suecia / Stockholm, Sweden). Wikimedia Commons

"Retrato de una mujer / Portrait of a Woman"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 113,5 x 85 cm., c.1625
Musée des Beaux-Arts (Lyon, Francia / France). Wikimedia Commons

Michiel Janszoon van Mierevelt (or Miereveldt) was a Dutch Golden Age painter and draftsman born in Delft in 1566.
He became a pupil of Willem Willemz and Augusteyn of Delft, until Anthonie van Montfoort invited him to enter his school at Utrecht.
He registered as a member of the Guild of St. Luke in The Hague in 1625. Devoting himself first to still lifes, he eventually took up portraiture, in which he achieved such success that the many commissions entrusted to him necessitated the employment of numerous assistants. Today over 500 paintings are or have been attributed to him. The works that can with certainty be ascribed to his own brush are remarkable for their sincerity, severe drawing and harmonious color, but comparatively few of the two thousand or more portraits that bear his name are wholly his own handiwork. So great was his reputation that he was patronized by royalty in many countries and acquired great wealth. The king of Sweden and the count palatine of Neuburg presented him with golden chains; Albert VII, Archduke of Austria, at whose court he lived in Delft, gave him a pension; and Charles I vainly endeavoured to induce him to visit the English court.
Though Mierevelt is chiefly known as a portrait painter, he also executed some mythological pieces of minor importance. Many of his portraits have been reproduced in line by the leading Dutch engravers of his time.
He died in 1641.

"Retrato de una Dama / Portrait of a Lady"
Óleo sobre panel / oil on panel, 56 x 67 cm., 1628. Colección privada / Private Collection. Link
_____________________________________________________

Robert Peake El Viejo / The Elder 
(Lincolnshire, Inglaterra / England, 1551 - 1619)

"Retrato de una mujer, tradicionalmente identificada como Mary Copton (de nacimiento Waldegrave) /
Portrait of a Woman, Traditionally Identified as Mary Clopton (born Waldegrave), of Kentwell Hall, Suffolk"
Óleo sobre panel / oil on panel, 113,7 x 88,3 cm., c.1600
Yale Center for British Art (New Haven, Connecticut, EE.UU./ USA)

Robert Peake el Viejo fue un pintor inglés nacido en una familia de Lincolnshire c.1551, activo en la última parte del reinado de Isabel I y durante la mayor parte del reinado de Jaime I.
En 1604 fue nombrado creador de cuadros para el heredero al trono, el Príncipe Enrique, y en 1607 jefe-pintor del rey Jaime I, un puesto que compartió con John De Critz. A Peake se le suele llamar "el Viejo" para distinguirlo de su hijo, el pintor y vendedor de grabados William Peake (hacia 1580-1639) y de su nieto, Sir Robert Peake (hacia 1605-67), quien siguió a su padre en el negocio familiar.
Peake fue el único pintor nacido en Inglaterra de un grupo de cuatro artistas cuyos talleres estaban estrechamente relacionados. Los otros fueron De Critz, Marcus Gheeraerts el Joven y el pintor de miniaturas Isaac Oliver. Entre 1590 y alrededor de 1625, se especializaron en "piezas de vestuario" de colores brillantes, de cuerpo entero, que son exclusivas de Inglaterra en este momento. No siempre es posible atribuir la autoría entre Peake, De Critz, Gheeraerts y sus asistentes con certeza.
Murió en 1619.

"Frances, Lady Reynell, of West Ogwell, Devon"
Óleo sobre roble / oil on oak, 113,5 x 88,5 cm., c.1595.
Art Gallery of South Australia (Adelaida / Adelaide, Australia). Wikimedia Commons

Robert Peake the Elder was an English painter born to a Lincolnshire family c.1551, active in the later part of Elizabeth I's reign and for most of the reign of James I.
In 1604, he was appointed picture maker to the heir to the throne, Prince Henry; and in 1607, serjeant-painter to King James I – a post he shared with John De Critz. Peake is often called "the elder", to distinguish him from his son, the painter and print seller William Peake (c. 1580–1639) and from his grandson, Sir Robert Peake (c. 1605–67), who followed his father into the family print-selling business.
Peake was the only English-born painter of a group of four artists whose workshops were closely connected. The others were De Critz, Marcus Gheeraerts the Younger, and the miniature painter Isaac Oliver. Between 1590 and about 1625, they specialised in brilliantly coloured, full-length "costume pieces" that are unique to England at this time. It is not always possible to attribute authorship between Peake, De Critz, Gheeraerts and their assistants with certainty.
He died in 1619.
_____________________________________________________

Escuela centroeuropea / Central European School

Artista desconocido / Unknown Artist
"Retrato de una joven patricia de Gdansk con tocado de perlas /
Portrait of a Young Patrician Lady from Gdańsk With a Pearl Headdress"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 113 x 85.5 cm.
Pera Müzesi (Estambul, Turquía / Istanbul, Turkey)
_____________________________________________________

Jan Anthonisz. (Anthoniszoon) van Ravesteyn
(La Haya, Diecisiete Provincias / The Hague, Seventeen Provinces, 1572 -
La Haya, Provincias Unidas de los Países Bajos / The Hague, Dutch Republic, 1657)

"Retrato de / Portrait of Ernestine Yolande (1594-1663), Princesa de / Princess of Ligne"
Óleo sobre panel / oil on panel, 63,5 x 53,4 cm., c.1620. Wikimedia Commons
Koninklijk Kabinet van Schilderijen Mauritshuis (La Haya, Holanda / The Hague, Netherlands)

Jan Anthonisz. (Anthoniszoon) van Ravesteyn, fue un exitoso pintor de retratos de la corte holandesa en La Haya, donde nació c. 1572.
Se desconoce quién le enseñó a pintar, pero era seguidor del pintor de retratos de Delft Michiel Jansz. van Mierevelt. Se le menciona allí en los archivos de la ciudad en 1597. Desde 1598 hasta su muerte vivió en La Haya, donde en 1598 se convirtió en miembro del Gremio de San Lucas. En 1604 se casó con Anna Arentsz van Berendrecht y en el mismo año fue mencionado como un buen pintor por Karel van Mander (aunque sus primeras obras datadas datan de 1611). En 1608 compró una casa en el Molstraat y en 1628 se mudó allí. En 1640 su esposa fue enterrada y ese mismo año su hija Marie se casó con uno de sus alumnos, el pintor Adriaen Hanneman. En 1654 se mudó al Nobelstraat junto a la casa de su hija. En 1656 abandonó el gremio con un grupo de amigos pintores insatisfechos y fue uno de los fundadores de la Confrerie Pictura. Era católico y su nombre aparece a menudo como testigo en los registros de la iglesia en Molstraat, como en el caso del matrimonio de su hija Agnes en 1641 con Willem van Culemborgh. Su retrato fue pintado por Sir Anthony van Dyck y produjo obras de Schutterstuk (hermandades de fusileros). Su taller produjo muchos retratos para la casa real de Nassau y compitió con Miereveld por varios encargos.
Van Ravesteyn fue maestro de muchos otros pintores.
Murió en 1657.

"Retrato de una mujer / Portrait of a Woman"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 134,5 x 104,5 cm., 1620.
Palais des Beaux-Arts (Lille, Francia / France). Wikimedia Commons

Jan Anthonisz. (Anthoniszoon) van Ravesteyn, was a successful portrait painter to the Dutch court in The Hague, where he was born c. 1572.
It is unknown who taught him how to paint, but he was a follower of the Delft portrait painter Michiel Jansz. van Mierevelt. Van Ravesteyn is mentioned there in the city archives 1597. From 1598 until his death he lived in the Hague, where in 1598 he became a member of the Guild of St. Luke. In 1604 he married Anna Arentsz van Berendrecht and in the same year he was mentioned as a good painter by Karel van Mander (though his earliest dated works are from 1611). In 1608 he bought a house on the Molstraat and in 1628 he moved in the Molstraat. In 1640 his wife was buried and in the same year his daughter Marie married one of his pupils, the painter Adriaen Hanneman. In 1654 he moved to the Nobelstraat next to the house of his daughter. In 1656 he left the guild with a group of dissatisfied painter friends and was one of the founders of the Confrerie Pictura. He was a Catholic and his name occurs often as a witness in the records of the church in the Molstraat, such as for the marriage of his daughter Agnes in 1641 with Willem van Culemborgh. His portrait was painted by Sir Anthony van Dyck and he produced Schutterstuk works. His workshop produced many portraits for the royal house of Nassau and he competed with Miereveld for several commissions.
Van Ravesteyn was the teacher of many other painters.
He died in 1657.

Atribuido a / Attributed to Jan Anthonisz. Van Ravesteyn
"Judith Langley", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 58,4 x 48,3 cm.
Smithsonian American Art Museum (Washington, EE.UU./ USA)
_____________________________________________________

 Escuela británica / British School

Artista desconocido / Unknown Artist
"Retrato de Ana Wortley, luego Lady Morton / Portrait of Anne Wortley, Later Lady Morton"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 205,7 x 127 cm., c.1620. 
Tate Gallery (Londres, Reino Unido / London, UK). GAP
_____________________________________________________

Marcus Gheeraerts (Gerards o Geerards) el Joven / the Younger
(Brujas, Flandes / Brugges, Flanders, c.1561-62 - 1636)

Probablemente / probably Marcus Gheeraerts el Joven / the Younger
 "Retrato de / Portrait of Margaret Layton (antes / formerly Laton) 
Óleo sobre panel de roble / oil on oak panel, 81,5 x 62,5 cm., c.1620
Victoria & Albert Museum (Londres, Reino Unido / London, UK)

Atribuida a la Escuela de / attributed to the School of Marcus Gheeraerts el Joven / the Younger
"Retrato de Isabel I de Inglaterra / Portrait of Elizabeth I of England"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 176 x 144 cm.
Palazzo Pitti (Florencia, Italia / Florence, Italy). Pinterest

Marcus Gheeraerts en "El Hurgador" / in this blog[Arte y Humor (XI, Anexo)]
_____________________________________________________

Gortzius Geldorp
(Leuven, Provincia de Brabante / Löwen, Province of Brabant, 1553 -
Colonia, Alemania / Cologne (Köln), Gemany, 1618) 

"Retrato de / Portrait of Gillina van Vlierden"
Óleo sobre panel / oil on panel, 70,5 x 60,5 cm., c.1605. Wikimedia Commons

Gortzius Geldorp fue un artista renacentista flamenco nacido en Lovaina en 1553, activo en Alemania, donde se distinguió por sus pinturas de retratos.
El biógrafo flamenco temprano Karel van Mander informa que Geldorp aprendió primero a pintar con Frans Francken I y más tarde con Frans Pourbus el Viejo, que era un destacado pintor retratista en Flandes. Frans Francken I y Frans Pourbus el Viejo fueron ambos alumnos de Frans Floris, el principal pintor renacentista de Amberes.
Se convirtió en pintor de la corte del duque de Terra Nova, Carlo d'Aragona Tagliavia, a quien acompañó en sus viajes. Viajó a Colonia con el duque, quien participaba en las negociaciones de paz con la República Hholandesa. Geldorp se radicó en la ciudad, aunque siguió acompañando al Duque en sus viajes. En 1610 se hizo cargo de la sede de Barthel Bruyn el Joven en el ayuntamiento de Colonia.
Geldorp fue un pintor de retratos exitoso que trabajaba para la aristocracia y otros mecenas prominentes.
Se conocen unas 70 obras suyas, en su mayoría están pintadas sobre panel. Una serie de nueve retratos familiares forman parte de la colección del Rijksmuseum, Amsterdam.
Tenía una paleta brillante y poderosa en la que dominaban los marrones. Sus últimos trabajos se caracterizan por transiciones suaves y un tono azulado en las muñecas y el cuello de sus sujetos. Algunas de sus pinturas fueron grabadas por Crispijn van de Passe.
Murió en 1618. El pintor Georg Geldorp, principalmente activo en Inglaterra, fue su hijo. El pintor Melchior Geldorp, que trabajó en Colonia, fue probablemente su hijo o sobrino.

"Retrato de / Portrait of Hortensia del Prado, Esposa de / Wife of Jean Fourmenois"
Óleo sobre panel / oil on panel, 96 x 71 cm., 1596. Rijksmuseum (Ámsterdam, Holanda / Netherlands)

Gortzius Geldorp was a Flemish Renaissance artist born in Leuven in 1553, who was active in Germany where he distinguished himself through his portrait paintings.
The early Flemish biographer Karel van Mander reported that Geldorp first learned to paint from Frans Francken I and later from Frans Pourbus the Elder. Frans Pourbus the Elder was a prominent portrait painter in Flanders. Frans Francken I and Frans Pourbus the Elder were both pupils of Frans Floris, the leading Renaissance painter in Antwerp.
Geldorp became court painter to the Duke of Terra Nova, Carlo d'Aragona Tagliavia, whom he accompanied on his trips. He travelled to Cologne with the Duke who was participating in peace negotiations with the Dutch Republic. Geldorp stayed in the city while remaining a companion of the Duke on his travels. In 1610 Geldorp took over the seat of Barthel Bruyn the Younger on the city council of Cologne.
Geldorp was a successful portrait painter working for the aristocracy and other prominent patrons.
There are 70 known works by him which are mostly painted on panel. A series of nine family portraits are part of the collection of the Rijksmuseum, Amsterdam.
He had a brilliant and powerful palette in which the browns dominate. His later works are characterised by soft transitions and a blueish tone in the wrists and neck of his subjects.
Some of his paintings were engraved by Crispijn van de Passe.
Geldorp died in 1618. The painter Georg Geldorp who was mainly active in England was his son. The painter Melchior Geldorp who worked in Cologne was probably his son or nephew.
_____________________________________________________

Juan Pantoja de la Cruz
(Valladolid, España / Spain, 1553 - Madrid, 1608)

"Retrato de doña Ana de Velasco y Téllez-Girón, duquesa de Braganza, con traje de corte /
Portrait of Ana de Velasco y Téllez-Girón, Duchess of Braganza With Court Dress", 1603
Colección / Collection Alicia Koplowitz – Grupo Omega Capital

Juan Pantoja de La Cruz fue un pintor español nacido en Valladolid en 1553, uno de los mejores representantes de la escuela de pintores de la corte española.
Se sabe muy poco de sus años formativos como pintor. Fue alumno del pintor de la corte Alonso Sánchez Coello en Madrid y debe haber ayudado a su maestro en el cumplimiento de sus deberes como pintor del Rey de España, Felipe II. Pantoja probablemente continuó trabajando en su estudio principal después de completar su entrenamiento. Se casó en 1585 comenzando a pintar para la corte en ese momento. Después de la muerte de Sánchez Coello en 1588, se hizo cargo del taller y se convirtió en pintor de la corte de Felipe II de España.
Siguió trabajando para la corte y la nobleza, pintando retratos del príncipe Felipe, el futuro Felipe III, en 1592 y 1594. Entre sus obras más conocidas está el retrato de Felipe II con una capa y un sombrero en negro, pintado alrededor de 1594 para el Escorial. Este retrato es una de las mejores representaciones de la idea de la majestad española, basada en la lejanía del monarca. En la muerte de Felipe II en 1598, Felipe III confirmó el estatus de Pantoja como pintor de la corte. Cuando la corte se instaló en Valladolid en 1601, el pintor se mudó a la nueva capital, permaneciendo en esta ciudad durante varios años.
Pintó una gran cantidad de retratos de estado con las fuerzas combinadas de su estudio, sus asistentes, aprendices y colaboradores. Era principalmente un pintor retratista de la familia real (a quien acompañó en viajes a Valladolid, Burgos, Lerma y el Escorial), y a la aristocracia superior. También pintó obras religiosas encargadas principalmente por la reina española Margarita de Austria, esposa de Felipe III. Las pinturas de Pantoja de temas religiosos también contienen muchos retratos como figuras auxiliares como en El nacimiento de la Santísima Virgen (1603) en el que incluyó a la madre de la Reina. Pintó también bodegones, pero al igual que sus frescos de techos no han sobrevivido.
Pantoja regresó con la corte a Madrid y murió allí en 1608.

"Infanta Isabella Clara Eugenia de España / of Spain"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 124,8 × 97,6 cm., 1599
Alte Pinakothek (Múnich, Alemania / München, Germany). Wikimedia Commons

Juan Pantoja de La Cruz was a Spanish painter born in Valladolid in 1553, one of the best representatives of the Spanish school of court painters.
Very little is known of his formative years as a painter. He was a pupil of the court painter Alonso Sánchez Coello in Madrid and he must have assisted his master in complying with his duties as painter of the Spanish King, Philip II. Pantoja probably continued to work in his master studio after completing his training. He married in 1585 beginning to paint for the court around that time. After Sanchez Coello's death in 1588, Pantoja took over his master workshop and became court painter to Philip II of Spain.
Pantoja kept working for the court and the nobility, painting portraits of Prince Philip, the future Philip III, in 1592 and 1594. Among his most well known works is the portrait of Philip II wearing a cape and hat all in black, painted around 1594 for the Escorial. This portrait is one of the best representations of the idea of Spanish majesty, based on the remoteness of the monarch. On Philip II's death in 1598, Philip III confirmed Pantoja's status as court painter. When the court settled in Valladolid in 1601, Pantoja moved to the new capital, remaining in this city, several years.
He painted a great number of state portraits with the combined forces of his studio, his attendants, apprentices, and collaborators. He was primarily a portrait painter to the royal family, (whom he accompanied on journeys to Valladolid, Burgos, Lerma and the Escorial), and to the higher aristocracy. Pantoja also painted religious works primarily commissioned by the Spanish Queen, Margarita of Austria, wife of Philip III. Pantoja's paintings of religious themes also contain many portraits as auxiliary figures as in The Birth of the Blessed Virgin (1603) in which he included the mother of the Queen. He painted still lifes as well, but, like his ceiling frescoes, these have not survived. Pantoja returned with the court to Madrid and he died there in 1608.

"Infanta Isabel Clara Eugenia"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 112 x 89 cm., entre / between c.1598-c.1599
Museo Nacional del Prado (Madrid, España / Spain)
_____________________________________________________

Scipione Pulzone (Il Gaetano)
(Gaeta, Reino de Nápoles / Kingdom of Naples, 1544 -
Roma, Italia / Rome, Italy, 1598)

"Retrato de Cristina de Lorena, Gran Duquesa de la Toscana /
Portrait of Christine of Lorraine, Grand Duchess of Tuscany", 1590

Scipione Pulzone, también conocido como Il Gaetano, fue un pintor napolitano del Renacimiento tardío italiano, nacido en Gaeta c.1544.
Conocido por sus retratos, Pulzone pintó al Papa Gregorio XIII, el Cardenal de Medici y a Francesco I de Medici, Gran Duque de Toscana, Eleanor de Medici y María de Medici. También pintó una Asunción con los Apóstoles para San Silvestro al Quirinale, una Pietà para el Gesù, y una crucifixión para Santa María en Vallicella.
La Mater Divinae Providentiae de Pulzone, pintada alrededor de 1580, inspiró el culto católico romano de la devoción a Nuestra Señora de la Providencia.
Se cree que estudió con Jacopino del Conte en Roma. Fue uno de los intérpretes pictóricos más originales de la época de la Contrarreforma y uno de los artistas más estimados activos en Roma en la segunda mitad del siglo XVI. Muchas de sus obras, y especialmente las pinturas religiosas, traicionan la marcada influencia de Girolamo Siciolante da Sermoneta. Destacó sobre todo en el retrato, mostrando una calidad artística particularmente alta en la representación de detalles. Trabajó en las cortes napolitana y florentina, así como en Roma, donde también pintó los retratos de los papas de su época, a saber, Pío V y Gregorio XIII. Sus principales obras religiosas incluyen la Virgen de la Asunción en la iglesia de San Silvestro al Quirinale y el Cristo en la Cruz con los Santos en Santa María en Vallicella en Roma.
Murió en 1598.

"Retrato oficial de la Gran Duquesa Cristina de Lorena, esposa de Fernando I de Médici, con el detalle de la gran corona ducal creada por Jacques Bylivelt /
Official portrait of Grand Duchess Christina of Lorraine, wife to Ferdinando I de' Medici, with the detail of the grand ducal crown shaped by Jacques Bylivelt"
Óleo / oil, 1590. 
Galleria degli Uffizi (Florencia, Italia / Florence, Italy). Wikimedia Commons

Scipione Pulzone, also known as Il Gaetano, was a Neapolitan painter of the late Italian Renaissance, born in Gaeta c.1544.
Best known for his portraits, Pulzone painted Pope Gregory XIII, Cardinal de' Medici and Francesco I de' Medici, Grand Duke of Tuscany, Eleanor de' Medici, and Marie de' Medici. He also painted an Assumption with the Apostles for San Silvestro al Quirinale; a Pietà for the Gesù; and a Crucifixion for Santa Maria in Vallicella.
Pulzone's Mater Divinae Providentiae, painted around 1580, inspired the Roman Catholic cult of devotion to Our Lady of Providence.
It is thought that he studied under Jacopino del Conte in Rome. He was one of the most original pictorial interpreters of the age of the Counter Reformation and one of the most esteemed artists active in Rome in the second half of the 16th century. Many of his works, and especially the religious paintings, betray the marked influence of Girolamo Siciolante da Sermoneta. He excelled above all in portraiture, displaying particularly high artistic quality in the rendering of details. He worked at the Neapolitan and Florentine courts as well as in Rome, where he also painted the portraits of the popes of his day, namely Pius V and Gregory XIII. His major religious works included the Our Lady of the Assumption in the church of San Silvestro al Quirinale and the Christ on the Cross with Saints in Santa Maria in Vallicella in Rome.
He died in 1598.
_____________________________________________________

Bartolomé González y Serrano
(Valladolid, España / Spain, 1564 - Madrid, 1627)

"La reina Ana de Austria, cuarta esposa de Felipe II / Queen Anne of Austria, Fourth Wife of Felipe II"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 108,5 × 87 cm., c.1616.
Museo Nacional del Prado (Madrid, España / Spain)

Bartolomé González y Serrano fue un pintor barroco español nacido en Valladolid en 1564, especializado en retratos, que se muestra como una continuación de los retratos cortesanos del Renacimiento, del tipo practicado por Alonso Sánchez Coello y especialmente por Juan Pantoja de la Cruz.
González estudió con Patricio Caxés y Juan Pantoja de la Cruz. Se mudó a Madrid, donde aparece documentado desde 1607, centrándose en la ejecución de retratos para la Corte Real con Rodrigo de Villandrando y Andrés López Polanco. Desde 1617 se desempeñó como pintor del rey Felipe III de España, ocupando el lugar dejado vacante por Fabrizio Castello.
Su trabajo se dedicó casi exclusivamente a la producción de retratos de la familia real bajo la dirección de Juan Pantoja de la Cruz. González se centró en las joyas y otras piezas decorativas minuciosamente bordadas, dejando las caras, tratadas con técnica de claroscuro, rígidas e inexpresivas.
Hasta la muerte de Felipe III pintó noventa y un retratos de la familia real. Muchos fueron copias de otras obras. También pintó algunas obras de temática religiosa, como "San Juan Bautista" firmada en 1621 en el Museo de Bellas Artes de Budapest, o el "Descanso en la huida a Egipto" (Museo del Prado, 1627).
Por su testamento, fechado el 8 de octubre de 1627, en la cual Felipe Diricksen firmó como testigo, y el inventario de sus posesiones hecho a su muerte, pocos días después, sabemos que también pintó bodegones y paisajes, además de numerosas copias de pinturas de la colección real, tanto de artistas italianos (Tiziano y Rafael) como contemporáneos españoles, incluidos Pedro Orrente, Blas de Prado y Vincenzo Carducci.

"Retrato de Margarita Aldobrandini, Duquesa de Parma /
Portrait of Margarita Aldobrandini, Duchess of Parma"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 154,5x111,5 cm., entre / between 1610-1623
Museo Hermitage (San Petersburgo, Rusia / St. Petersburg, Russia)

Bartolomé González y Serrano, was a Spanish Baroque painter, born in 1564 in Valladolid, specializing in painting portraits, which is shown as a continuation of Renaissance court portraits type practiced by Alonso Sánchez Coello and especially by Juan Pantoja de la Cruz.
González studied under Patricio Caxés and Juan Pantoja de la Cruz. He moved to Madrid, where he is documented from 1607, focusing on the execution of portraits for the Royal Court with Rodrigo de Villandrando and Andrés López Polanco. From 1617 he served as painter to King Philip III of Spain, occupying the place left vacant by Fabrizio Castello.
His work was almost exclusively dedicated to the production of portraits of the royal family, under the direction of Juan Pantoja de la Cruz. González focussed on the minutely embroidered, jewelry and other decorative pieces, leaving the faces, treated with chiaroscuro technique, as stiff and expressionless.
Until the death of Philip III, he painted ninety-one portraits of the royal family. Many were copies of other works. Also he painted some religious themed works such as San Juan Bautista (Saint John the Baptist) signed in 1621 at the Museum of Fine Arts in Budapest, or Rest on the Flight into Egypt (1627, Museo del Prado).
By his will, dated October 8, 1627, in which Felipe Diricksen signed as a witness, and the inventory of his possessions made on his death, a few days later, we know that he also painted still lifes and landscapes, in addition to numerous copies of paintings from the royal collection, both Italian artists (Titian and Raphael) and Spanish contemporaries, including Pedro Orrente, Blas de Prado and Vincenzo Carducci.

"La infanta María Ana de Austria, de cuerpo entero / Infanta Maria Anna of Spain, full body"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 144 x 89 cm., 1617
Kunsthistorisches Museum (Viena / Vienna / Wien, Austria). Wikimedia Commons

No hay comentarios:

Publicar un comentario

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...