domingo, 12 de mayo de 2019

Aniversarios / Anniversaries (CCXCI) [Mayo / May 6-12]

Todos los aniversarios de Mayo aquí / All anniversaries for May here.
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El 6 de Mayo es el cumple de

Carl Friedrich Moritz Müller, llamado Feuermüller (Fuego Müller), pintor alemán nacido en 1807 en Dresde.
Fue el padre del pintor Moritz Müller el Viejo. Se hizo conocido por sus escenas de género iluminadas con luz artificial.

"In einer Dachauer Wirtsstube / En una posada de Dachau / In a Dachau Inn"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 64,4 x 56,6 cm., 1855. Wikimedia Commons

Müller estudió en 1821 en la Academia de Dresde, antes de mudarse a Múnich en 1830. Trabajó como retratista en Zittau.
Murió en 1865.
En 1868 fue nombrado póstumamente miembro honorario de la Academia de Dresde.

"Bauernhochzeit / Boda campesina / Country Wedding"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 106,5 x 144 cm, 1861. Dorotheum

On May 6 is the birthday of

Carl Friedrich Moritz Müller, called Feuermüller (Fire Muller), German painter born in 1807 in Dresden.
He was the father of the painter Moritz Müller the Elder. He became known for his illuminated with artificial light genre scenes.

"Weihnachtsabend / Nochebuena / Christmas Eve"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 41 x 33,5 cm., 1848. Invaluable

Müller studied from 1821 at the Dresden Academy, before moving to Munich in 1830. He was active as a portrait painter in Zittau.
He died in 1865.
In 1868 he was named posthumously honorary member of the Dresden Academy.

"Joven pareja en una taberna / Young Couple in a Tavern"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 69 x 58,8 cm., 1854. Artnet


El 7 de Mayo es el cumple de

Gianfilippo Usellini, pintor italiano nacido en 1903 en Milán.
Comenzó a pintar muy joven, alrededor de los dieciséis años. Después de los estudios clásicos, estudió en la Academia de Bellas Artes de Brera con Ambrogio Alciati y se graduó en 1927.
Ya en 1926 fue invitado a exponer en la Bienal de Venecia. También participó en la Primera Cuadrienal de Roma en 1931.
Está cerca del movimiento Novecento, pero no participa en las exposiciones del grupo. Estos son los años en los que define su lenguaje artístico, caracterizado por un clasicismo metafísico inspirado en la gran pintura italiana del siglo XV. También se dedicó a la pintura mural y al mosaico.

"Il Sogno di Icaro / El sueño de Ícaro / The Dream of Icarus"
Óleo sobre tela / oil on canvas, 93 x 113 cm., 1961. Case d'Asta

De 1928 a 1940 ocupó la cátedra de decoración aplicada en la Escuela Superior de Artes Aplicadas del Castillo Sforzesco en Milán. También enseñó dibujo en la Sociedad Humanitaria de Milán desde 1935 hasta 1937.
De 1940 a 1960 enseñó en la Escuela de Arte de Brera.
De 1961 a 1963 en Arcumeggia (Varese), impartió clases de pintura al fresco en los cursos de verano a los mejores estudiantes de las diferentes Academias de Bellas Artes de Italia. Desde 1961 ocupó la Cátedra de Decoración y Fresco en la Accademia di Brera, hasta su muerte en 1971 en Arona.

"Analogie / Analogía / Analogy"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 100 x 70 cm., 1955-59. Case d'Asta

On May 7 is the birthday of

Gianfilippo Usellini, Italian painter born in 1903 in Milan.
He began to paint very young, around the age of sixteen. After classical studies he studied at the Brera Academy of Fine Arts with Ambrogio Alciati and graduated in 1927.
Already in 1926 he was invited to exhibit at the Venice Biennale. He also took part in the First Rome Quadrennial in 1931.
It is close to the Novecento movement, but does not take part in the group's exhibitions. These are the years in which he comes to define his artistic language, characterized by a metaphysical classicism inspired by the great Italian painting of the fifteenth century. He also devoted himself to mural painting and mosaic.

"La biblioteca magica / The Magic Library"
Témpera oleosa sobre tela / oil tempera on canvas, 1960
Museo del territorio Vimercatese (Vimercate, Monza y Brianza, Lombardía, Italia / Lombardy, Italy). Link

From 1928 to 1940 he held the chair of applied decoration at the Sforzesco Castle High School of Applied Arts in Milan. He also taught drawing at the Humanitarian Society of Milan from 1935 to 1937.
From 1940 to 1960 he taught at the Art School of Brera.
From 1961 to 1963 in Arcumeggia (Varese) he taught fresco in summer courses held for the best students of the various Italian Fine Arts Academies. Since 1961 he held the Chair of Decoration and Fresco at the Accademia di Brera, until his death in 1971 in Arona.

"La nonna delle case / La abuela de las casas / The Grandmother of the Houses"
Temple sobre tabla / temple on board, 60 x 57 cm., 1926. Colección Privada / Private Collection. El cuadro del día


El 8 de Mayo es el cumple de

Thomas Sewell Robins, pintor británico de temas marítimos nacido en 1810 en Devonport, Devon.
Fue admitido en las Escuelas de la Royal Academy el 22 de abril de 1829 bajo el patrocinio de su compatriota de Devon James Northcote, un ex alumno de Sir Joshua Reynolds. Su profesor de pintura fue Thomas Phillips y su profesor de perspectiva fue J.M.W. Turner. Fue uno de los primeros miembros de la Nueva Sociedad de Acuarela y el Instituto de Pintores en Acuarelas.
Robins viajó extensamente por el continente, visitando Francia en 1842, Holanda e Italia en 1845, el Mediterráneo c. 1850, Holanda y el Rin en 1857, Francia en 1858 y Amberes en 1859. Pintor prolífico, expuso 7 obras en la RA, 39 en el Instituto Británico, 21 en las galerías de Suffolk Street y 317 obras en la New Watercolor Society. 

"HMS Assistance en el hielo / in the Ice"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 62,5 x 84,2 cm., 1853
Museo Marítimo Nacional / National Maritime Museum (Greenwich, Londres, Inglaterra / London, England)

Se especializó en temas marinos costeros, trabajando principalmente con acuarelas y en ocasiones con óleos. Hizo algunas pinturas, particularmente algunas escenas de grandes yates navegando en el Solent, algunas de las cuales fueron grabadas por Dolby, Harris y otros. Su obra se encuentra en las colecciones del Victoria and Albert Museum, Birmingham Museum and Art Gallery, British Museum, la ciudad de Portsmouth Museum, Cartwright Hall (Bradford), Howarth Museum and Gallery (Accrington), Newport Art Gallery, Williamson Art. Galería y Museo (Birkenhead), el Museo Marítimo Nacional en Greenwich y el Museo de Arte Muscarelle.
Produjo muchas obras similares de calidad variable. Rara vez agregó títulos, excepto frases breves sobre la ubicación. Los títulos son en su mayoría asignados por las casas de subastas.
Durante sus viajes Robins también hizo algunos dibujos a lápiz y bocetos en acuarela de personas en trajes locales.
Murió en 1880.

"Velero en aguas inglesas. SVERIGE, el ganador de la regata Royal Thames Yacht Club que tuvo lugar el 1/9/1853 "Copa de las 100 guineas". Aparecen los veleros "Sverige" y "Rosalind" en competición /
Sailboat in English waters. SVERIGE, the winner of the Royal Thames Yacht Club match 1 June 1853 / The 100 Guineas Cup, Cork, 1853. The yachts "Sverige" and "Rosalind" are shown in competition.
Litografía / lithograph, 1854.
Sjöhistoriska museet / Museo Marítimo (Estocolmo, Suecia / Stockholm, Sweden). Wikimedia Commons

On May 8 is the birthday of

Thomas Sewell Robins, British painter of maritime subjects born in 1810 in Devonport, Devon.
He was admitted into the Royal Academy Schools on 22 April 1829 under the sponsorship of fellow Devonian James Northcote, a former pupil of Sir Joshua Reynolds. His professor of painting was Thomas Phillips and his lecturer in perspective was J.M.W. Turner. He was an early member of the New Watercolour Society and the Institute of Painters in Watercolours.
Robins travelled extensively on the Continent, visiting France in 1842, Holland and Italy in 1845, the Mediterranean c. 1850, Holland and the Rhine in 1857, France in 1858, and Antwerp in 1859. A prolific painter, he exhibited 7 works at the RA; 39 at the British Institute; 21 at the Suffolk Street Galleries and 317 works at the New Watercolour Society. 

"Una tarde tranquila en el Medway / A Tranquil Afternoon on the Medway"
Acuarela iluminada con blanco / watercolour heightened with white, 28 x 41 cm., 1854. Bonhams

Robins specialized in coastal marine subjects, working primarily in watercolours and on occasion in oils. He did some paintings, particularly some large scale yachting scenes in the Solent some of which were engraved by Dolby, Harris and others. His work is in the collections of the Victoria and Albert Museum, Birmingham Museum and Art Gallery, the British Museum, the City of Portsmouth Museum, Cartwright Hall (Bradford), Howarth Museum and Gallery (Accrington), Newport Art Gallery, the Williamson Art Gallery and Museum (Birkenhead), the National Maritime Museum at Greenwich, and the Muscarelle Museum of Art.
He produced many similar works of varying quality. He seldom added titles except for brief phrases about location. The titles are mostly assigned by the auction houses.
During his travels Robins also made some pencil drawings and watercolour sketches of people in local dress.
He died in 1880.

"Un bote de pesca entrando a puerto / A Fishing Smack Entering Harbour"
Acuarela con rascado / watercolour with scratching out, 41,6 x 65,6 cm., 1860. Bonhams


El 9 de Mayo es el cumple de

Cesare Maccari, pintor y escultor italiano nacido en 1840 en Siena.
Fue alumno del Instituto de Bellas Artes de Siena junto con Tito Sarrocchi, trabajando en escultura y ayudando a completar el Monumento Pianigiani en Siena. Más tarde trabajó en el taller de Luigi Mussini en Florencia. Allí, en 1864, una sociedad inglesa le encargó que copiara las obras de Bernardino Pinturicchio encontradas en la catedral de Siena. Parte de su primer patrocinio provino de las obras del marqués Pieri-Nerli, quien también le encargó que pintara los frescos de los cuatro evangelistas para una capilla privada en su casa en Quinciano, una aldea en la comuna de Monteroni d'Arbia. Maccari pronto ganó un estipendio para estudiar en Roma, que también le permitió viajar por Italia. Entre sus primeros grandes lienzos al óleo en Roma, Maccari pintó "Meditaciones de Vittoria Colonna sobre la poesía de Miguel Ángel". Otro lienzo, "Sira che sacrifica la propia vita para la padrona Fabiola" ganó una medalla en la Exposición de Termini (Roma).

"Leonardo che ritrate la Gioconda / Leonardo retrata a la Gioconda / 
Leonardo [da Vinci] painting the Mona Lisa"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 97 x 130 cm., 1863. Wikimedia Commons
Museo Cassioli Pittura senese dell'Ottocento (Asciano, Siena, Italia / Italy)

Leonardo Da Vinci en "El Hurgador" / in this blog[Todos los enlaces / All links]

Desde 1870 hasta 1873 estuvo activo como artista de frescos decorando el interior de la iglesia del Sudario en Roma. También pintó la luneta sobre la tumba de los lombardos en Campo Verano. Pintó al temple "El amor coronando las tres Gracias". Para la Exposición de Turín de 1878 envió un lienzo al óleo que representa la Deposición del Papa Silverius por Antonina, esposa de Belisario. La pintura premiada fue comprada para el Museo Cívico de Turín.
En 1863 pintó "Leonardo che ritrate la Gioconda" (comúnmente traducido como Leonardo pintando la Mona Lisa) que ganó un premio en 1865. En su ciudad natal, Siena, decoró la Sala del Risorgimento en el palacio público con frescos que fueron bien recibidos por la crítica.
Entre 1882 y 1888 pintó una serie de frescos que representan eventos famosos de la historia del antiguo Senado Romano en la "Sala Maccari" en el Salone d'Onore (Sala de recepciones) del Palazzo Madama de Roma, sede del Senado italiano, entre ellos su obra más famosa, "Cicerón denuncia a Catilina".

"Cicerón denuncia a Catilina / Cicero Denounces Catilina", fresco, 400 x 900 cm., 1882-88
Palazzo Madama, Sala Maccari (Roma, Italia / Rome, Italy). Wikimedia Commons

Maccari diseñó y pintó los frescos para la cúpula de la Basílica di Loreto, que completó entre 1890 a 1907, y que reemplazaron a los frescos de Cristoforo Roncalli, de la segunda década del siglo XVII, que se habían deteriorado gravemente. El museo adyacente a la Basílica conserva los estudios preparatorios y pinturas de Maccari. Representan eventos que llevaron a la proclamación del dogma de la Inmaculada Concepción en 1854.
En sus ultimos años se convirtió en profesor en la Accademia di San Luca en Roma. Se quedó paralizado mientras trabajaba en el Palacio de Justicia de Roma en 1909 y, como resultado, dejó de trabajar como artista. Entre sus alumnos estuvieron Cesare Bertolotti y Giuseppe Aureli.
Murió en 1919.

"Deposición del Papa Silverio, 537 / Deposition of Pope Silverio" 537"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 275 x 405 cm., 1881
Galleria Civica D'Arte Moderna E Contemporanea (Torino, Italia / Turin, Italy)

On May 9 is the birthday of

Cesare Maccari, Italian painter and sculptor born in 1840 in Siena.
He was a student of the Institute of the Fine Arts in Siena together with Tito Sarrocchi, working in sculpture and helping complete the Monumento Pianigiani in Siena. He later worked in the atelier of Luigi Mussini in Florence. There in 1864 he was commissioned by an English society to copy works of Bernardino Pinturicchio found in the Cathedral of Siena. Some of his first patronage came from works the Marquis Pieri-Nerli, who also commissioned him to paint frescoes of the four evangelists for a private chapel in his home in Quinciano, a hamlet in the comune of Monteroni d'Arbia. Maccari soon won a stipend to study in Rome, that also allowed him to travel through Italy. Among his first major oil canvases in Rome, Maccari painted Vittoria Colonna meditates on the Poetry of Michelangelo. Another canvas, Sira che sacrifica la propia vita for the padrona Fabiola won a medal at the Exhibition of Termini (Rome).

"Un episodio della vita di Fabiola / Un episodio en la vida de Fabiola / An Episode in life of Fabiola"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 152 x 200 cm., 1870
Palazzo Chigi Saracini (Siena, Italia / Italy)

From 1870 to 1873, he was active as a fresco artist decorating the interior of the church of the Sudario in Rome. He also painted the lunette above the tomb of the Lombardi in Campo Verano. He painted in tempera: Love crowning the three Graces. At the 1878 Turin Exposition, he sent an oil canvas depicting The Deposition of Pope Silverius by Antonina, wife of Belisarius. The prize winning painting was purchased for the Civic Museum of Turin.
In 1863, Maccari painted Leonardo che ritrate la Gioconda (commonly translated Leonardo [da Vinci] painting the Mona Lisa) which won an award in 1865. In his home town Siena he decorated the Sala del Risorgimento in the public palace with frescoes that were well received by critics.
Between 1882 and 1888 Maccari painted a series of frescoes depicting famous events in the history of the Senate of Ancient Roman at the "Sala Maccari" in the Salone d'Onore (Reception Hall) of Rome's Palazzo Madama, seat of the Italian Senate, amongst them his most famous work, Cicero Denounces Catiline. 

"Appio Claudio Cieco accompagnato dai senatori nella Curia /
Apio Claudio el Ciego conducido al Senado / Appius Claudius Caecus "the blind" Led Into the Senate"
Fresco. Palazzo Madama, Sala Maccari (Roma, Italia / Rome, Italy). Wikimedia Commons

Maccari designed and completed the frescoes for the cupola of the Basilica di Loreto, completed in 1890 to 1907, and which replaced the frescoes of Cristoforo Roncalli, from the second decade of the 17th century, which had badly deteriorated. The museum adjacent to the Basilica has the preparatory studies and paintings by Maccari. They depict events that led to the proclamation of the dogma of the Immaculate Conception in 1854.
In later life, Maccari became a lecturer at the Accademia di San Luca in Rome. He became paralyzed while he was working on the Palace of Justice in Rome in 1909 and as a result stopped working as an artist. Among his pupils were Cesare Bertolotti and Giuseppe Aureli.
He died in 1919.

"Appio Claudio Cieco... / Apio Claudio el Ciego... / Appius Claudius Caecus..." (detalle / detail)


El 10 de Mayo es el cumple de

Christiane Kubrick, bailarina, actriz y pintora nacida en 1932 en Alemania. Su carrera en la actuación la llevó a participar en la película "Senderos de gloria" donde conoció a su futuro esposo, Stanley Kubrick.
Antes de mudarse a Inglaterra a finales de los sesenta, la familia Kubrick pasó un tiempo en América y Christiane se embarcó en su nueva carrera como pintora, estudiando arte en California y Nueva York.
El éxito internacional siguió con las exposiciones en Nueva York, Roma y Londres, y más tarde en su carrera, cuando Christiane y su familia finalmente se establecieron en Hertfordshire, la alegría de llevar el arte a la gente se abrió ante ella cuando expuso en "Art in Action" en Waterperry, Oxfordshire.

"Actriz y títeres / Actress and Puppets", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 176 x 144 cm. Link

El espíritu de los artistas que trabajan y demuestran sus técnicas, interactuando con personas y compartiendo su arte sin barreras, atrajo a Christiane y pronto participó en los "Estudios abiertos", donde los visitantes pudieron verla trabajar en su propio entorno.
Una progresión natural de "Open Studios" fue que Christiane utilizara los hermosos terrenos de la propiedad de Childwickbury, donde se mudó con Stanley en 1978, y creó su propia feria de arte. En el verano de 2003 se llevó a cabo la primera "Feria de Arte de Childwickbury" y fue un éxito instantáneo.
La feria ha crecido de manera constante a lo largo de los años y representa todo lo que es importante para Christiane sobre el arte, la música y el acto de involucrar a las personas en el proceso creativo. El éxito del evento de verano ha llevado al mercado de Navidad de Childwickbury.

"Amarilis / Amaryllis", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 214 x 92 cm. Link

"Sophie Duvall con / With Marshall Kubrick"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 113 x 142 cm. Link

On May 10 is the birthday of

Christiane Kubrick, dancer, actress and painter born in 1932 in Germany. Her career in performing led her to be cast in the film “Paths of Glory” where she met her future husband, Stanley Kubrick.
Before moving to England in the late sixties, the Kubrick family spent time in America and Christiane embarked on her new career as a painter, studying art in California and New York.
International success followed with exhibitions in New York, Rome and London and later in her career, when Christiane and her family finally settled in Hertfordshire, the joy of bringing art to people was opened up to her when she exhibited at “Art in Action” at Waterperry, Oxfordshire.

"Stanley", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 122 x 183 cm. Link

Stanley Kubrick en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios Fotografía (CLXXXVIII)]

The spirit of artists working and demonstrating their techniques, interacting with people and sharing their art without barriers appealed to Christiane and she was soon taking part in “Open Studios” where visitors were able to see her at work in her own environment.
A natural progression from “Open Studios” was for Christiane to utilise the beautiful grounds of the Childwickbury estate, where she moved to with Stanley in 1978, and to create her own arts fair. In the summer of 2003 the first “Childwickbury Arts Fair” was held and was an instant success.
The fair has grown steadily over the years and represents everything that is important to Christiane about art, music and the act of involving people in the creative process. The success of the summer event has led to the Childwickbury Christmas Market.

"Manzano / Apple Tree", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 183 x 245 cm. Link


El 11 de Mayo es el cumple de

Karl Pärsimägi, pintor fauvista estonio nacido en 1902 en Oe, parroquia de Antsla.
Era el hijo de un rico "caballero agricultor". En 1919 participó en la Guerra de Independencia de Estonia y recibió una medalla. Después de eso, en contra de los deseos de su padre, fue a Tartu para inscribirse en la nueva "Escuela de Arte Pallas", que era conocida por promover el arte moderno. Además de los estilos más nuevos, como el fauvismo, se vio influenciado por el arte popular de Estonia y por Konrad Mägi, quien era profesor allí. También estudió con Ado Vabbe y Nikolai Triik, y en 1923 realizó un viaje de estudios a Alemania. Ese mismo año realizó su primera exposición. Interrumpió su instrucción varias veces para visitar la granja familiar y pintar paisajes.

"Talutuba soemüüriga / Casa con paredes de mampostería / House With a Masonry Wall"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 65,5 x 84,1 cm., 1935
Tartu Kunstimuuseum / Museo de Bellas Artes (Tartu, Estonia). Europeana

En 1937 se mudó a París con el apoyo financiero de su padre, quien finalmente se había reconciliado con la elección de carrera de su hijo. Mientras estuvo allí estudió en la Académie Colarossi y recibió la influencia de Paul Cézanne, aunque fue conocido como el "Matisse estonio". Al estallar la Segunda Guerra Mundial, a diferencia de la mayoría de los otros artistas bálticos, se negó a regresar a su tierra natal que ahora estaba ocupada por los rusos.
En 1941 fue arrestado por la Gestapo y llevado a Auschwitz a través del campo de internamiento de Drancy. Las razones de su arresto siguen sin estar claras. No era judío, pero tal vez había tratado de ayudar a un amigo judío o trabajaba para la Resistencia. La orientación sexual también ha sido citada como un posible motivo. Fue condenado a muerte el año siguiente.
Debido a su apoyo a la independencia de Estonia, sus obras no pudieron reconocerse oficialmente la Unión Soviética. Después de 1991 se renovó el interés. El centenario de su nacimiento se celebró con una exposición y muchas de sus obras se encuentran ahora en el Museo de Arte de Tartu.

"Tüdruk ja kuu / La chica y la luna / Girl And The Moon"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 46 x 33 cm., 1939
Tartu Kunstimuuseum / Museo de Bellas Artes (Tartu, Estonia)

"Poolakt / Medio desnudo / Half Nude"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 38,4 x 46 cm.
Tartu Kunstimuuseum / Museo de Bellas Artes (Tartu, Estonia)

On May 11 is the birthday of

Karl Pärsimägi, Estonian Fauvist painter born in 1902 in Oe, Antsla Parish.
He was the son of a wealthy "gentleman farmer". In 1919, he participated in the Estonian War of Independence and was awarded a medal. After that, against his father's wishes, he went to Tartu to enroll at the new "Pallas Art School" which was known for promoting modern art. In addition to the newer styles, such as Fauvism, he found himself influenced by Estonian folk art and by Konrad Mägi, who was a teacher there. He also studied with Ado Vabbe and Nikolai Triik and, in 1923, made a study trip to Germany. That same year, he held his first exhibition. He interrupted his training several times, to visit the family farm and paint landscapes.

"Emajõe vaade / Vista del río Emajõgi / View of the Emajõgi River"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 42 x 50,5 cm., 1933
Tartu Kunstimuuseum / Museo de Bellas Artes (Tartu, Estonia)

In 1937, he moved to Paris, with the financial support of his father, who had finally become reconciled to his son's career choice. While there, he studied at the Académie Colarossi and came under the influence of Paul Cézanne, although he became known as the "Estonian Matisse". At the outbreak of World War II, unlike most other Baltic artists, he refused to return to his homeland, which was now occupied by the Russians.
In 1941, he was arrested by the Gestapo and taken to Auschwitz by way of Drancy internment camp. The reasons for his arrest remain unclear. He was not Jewish but, perhaps, had been trying to help a Jewish friend or was active in the Resistance. Sexual orientation has also been cited as a possible motive. He was put to death the following year.
Because of his support for Estonian independence, his works were denied official recognition by the Soviet Union. After 1991, interest was renewed. The 100th anniversary of his birth was celebrated with an exhibition and many of his works are now at the Tartu Art Museum.

"Rand rohelise taraga / Playa con valla verde / Beach With Green Fence"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 41,7 x 49,7 cm., 1936
Tartu Kunstimuuseum / Museo de Bellas Artes (Tartu, Estonia)


Hoy, 12 de Mayo, es el cumple de

Marshall Claxton, pintor de género, paisajes y retratista inglés nacido en 1811 en Bolton, Lancashire.
Estudió con John Jackson y en la escuela de la Royal Academy donde se inscribió el 26 de abril de 1831.
Tuvo su primer cuadro en la Royal Academy en 1832, un retrato de su padre. En los años siguientes cerca de 30 de sus cuadros fueron exhibidos en exposiciones de la Academia. En 1834 recibió la primera medalla de pintura en la escuela, y en 1835 obtuvo la medalla de oro de la Society of Arts por su retrato de Sir Astley Cooper. De 1837 a 1842 trabajó en Italia y luego regresó a Londres, ganando un premio de £ 100 por su "Alfredo el Grande en el campo de los daneses".
En 1850 fue a Sydney, Australia, con una gran colección de cuadros, pero tuvo poco éxito de ventas. Mientras estaba en Sydney pintó un cuadro grande, "Dejen que los niños vengan a mí", un encargo de la baronesa Burdett-Coutts. Fue descrito en Household Words como "el primer cuadro importante" pintado en Australia.
En septiembre de 1854 dejó Sydney para ir a Calcuta, donde vendió varias de sus obras. Regresó a Inglaterra en 1858 a través de Egipto y murió en Londres después de una larga enfermedad el 28 de julio de 1881.

"El sepulcro / The Sepulchre", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 126,4 x 174,7 cm., 1843
Victoria & Albert Museum (Londres, Reino Unido / London, UK)

Se casó y tuvo dos hijas, Adelaide y Florence Claxton, ambas artistas y representadas en las exposiciones de la Royal Academy entre 1859 y 1867.
La "Vista general del puerto y la ciudad de Sydney" de Claxton se encuentra en la colección Real de Inglaterra, y hay dos cuadros suyos en la colección Dickinson de la Galería de Arte de Nueva Gales del Sur, Sydney. Sus retratos del obispo William Broughton y Dean Cowper se encuentran en el St. Paul's College, University of Sydney, y el del Reverendo Robert Forrest se exhibe en The King's School, Parramatta. Su pintura de Godiva se encuentra en Herbert Art Gallery y también tiene obras expuestas en Derby Art Gallery y Victoria and Albert Museum. También fue conocido por sus representaciones de temas wesleyanos y metodistas, popularizados como grabados.

"El bote salvavidas / The Lifeboat", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 180,3 x 135,9 cm.
The Whitaker (Rossendale, Reino Unido / UK). ArtUK

Today, May 12, is the birthday of

Marshall Claxton, English, genre, landscape and portrait painter born in 1811 in Bolton, Lancashire.
Marshall studied under John Jackson, R.A., and at the Royal Academy school where he enrolled on 26 April 1831.
He had his first picture in the Royal Academy in 1832, a portrait of his father. In subsequent years about 30 of his pictures were shown at Academy exhibitions. In 1834 he was awarded the first medal in the painting school, and obtained the gold medal of the Society of Arts in 1835 for his portrait of Sir Astley Cooper. From 1837 to 1842 he worked in Italy and then returned to London, gaining a prize of £100 for his "Alfred the Great in the Camp of the Danes".

"El cuento del ama de llaves / The Housekeeper's Tale"
Acuarela y aguada / watercolour and gouache, 43 x 80,5 cm., 1875. Bonhams

In 1850 Claxton went to Sydney, Australia, with a large collection of pictures, but had little success in selling them. While in Sydney he painted a large picture, "Suffer little children to come unto me", a commission from the Baroness Burdett-Coutts. This was described in Household Words as 'the first important picture' painted in Australia.
In September 1854 Claxton left Sydney for Calcutta, where he sold several of his pictures. He returned to England in 1858 via Egypt, and died in London after a long illness on 28 July 1881.

"Los pensamientos de un emigrante en su hogar / An Emigrant’s Thoughts of Home"
Óleo sobre cartón / oil on cardboard, 60,7 × 47 cm., 1859
National Gallery of Victoria (Melbourne, Australia)

He married and had two daughters, Adelaide and Florence Claxton, both of whom were artists and represented in Royal Academy exhibitions between 1859 and 1867.
Claxton's "General View of the Harbour and City of Sydney" is in the Royal collection in England, and there are two pictures by him in the Dickinson collection in the Art Gallery of New South Wales, Sydney. His portraits of Bishop William Broughton and Dean Cowper are at St. Paul's College, University of Sydney, and that of the Rev. Robert Forrest is exhibited at The King's School, Parramatta. His Godiva painting is in the Herbert Art Gallery and he also has work displayed at the Derby Art Gallery and the Victoria and Albert Museum. He was also known for his depictions of Wesleyan and Methodist subjects, made popular as prints.

"Vista general del puerto y la ciudad de Sydney / General View of the Harbour and City of Sydney"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 69,9 x 124,5 cm., 1853
The Royal Collection (Reino Unido / UK)

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