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El 1 de Marzo es el cumple de
Anton Wilhelm Tischbein, conocido como El Tischbein de Hanauer, pintor alemán de la familia de artistas Tischbein, nacido en 1730 en Haina.
Su padre era panadero. Sus cuatro hermanos mayores eran todos pintores; el más conocido de ellos fue Johann Heinrich Tischbein. Su primer maestro fue su hermano Johann Valentin Tischbein. En 1753 se matriculó en la Real Academia de Arte de La Haya, que tenía una reputación internacional por su enseñanza en el estilo barroco.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 88 × 72 cm., c.1780.
Historisches Museum (Frankfurt, Alemania / Germany). Wikimedia Commons
En 1758 entró al servicio del Conde Christian August von Solms-Laubach como su secretario. Se trasladó a Hanau en 1769 para convertirse en pintor de la corte de Guillermo I, elector de Hesse y, después de 1772, trabajó para establecer una academia de arte allí y se convirtió en maestro.
Trabajó no solo para la nobleza, sino también para aristócratas ricos, como Johann Christian Senckenberg, Brentanos y La Roches. Los retratos fueron su obra principal, pero también creó escenas históricas y pequeñas obras conocidas como "Kabinettstücke (Piezas de gabinete)", así como la decoración de Lustschloss en Wilhelmsbad, ahora un parque cerca de Hanau.
Murió en 1804.
Portrait of the Artist's Wife With Their Son"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 158 × 109 cm., c.1783.
Neue Galerie und Städtische Kunstsammlungen (Kassel, Alemania / Germany). Wikimedia Commons
On March 1 is the birthday of
Anton Wilhelm Tischbein, known as the Hanauer Tischbein, German painter from the Tischbein family of artists, born in 1730 in Haina.
His father was a baker. His four older brothers were all painters, the best-known of them being Johann Heinrich Tischbein. His first teacher was his brother Johann Valentin Tischbein. In 1753, he enrolled at the Royal Academy of Art in The Hague, which had an international reputation for its teaching in the Baroque style.
Portrait of Princess Carolina Wilhelmina of Orange and her children"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 104,5 x 149 cm.
Koninklijk Kabinet van Schilderijen Mauritshuis (La Haya, Holanda / The Hague, Netherlands)
In 1758, he entered the service of Count Christian August von Solms-Laubach as his secretary. He moved to Hanau in 1769 to become court painter for William I, Elector of Hesse and, after 1772, worked to establish an art academy there and became a teacher.
He worked not only for the nobility, but also for wealthy aristocrats, including Johann Christian Senckenberg, the Brentanos and the La Roches. Portraits were his main work, but he also created historical scenes and small works known as "Kabinettstücke (Cabinet Pieces)", as well as decorating the Lustschloss at Wilhelmsbad; now a park near Hanau.
He died in 1804.
"Porträt Familie Borris / Retrato de la familia Borris / Portrait of Borris Family" (detalle / detail)
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 85" × 68,9", c.1770-75
Museo histórico (Frankfurt, Alemania / Germany). Wikimedia Commons
El 2 de Marzo es el cumple de
Louis-Michel van Loo, pintor francés nacido en 1707 en Toulon.
Estudió con su padre, el pintor Jean-Baptiste van Loo, en Turín y Roma, y ganó un premio en la Académie Royale de Peinture et de Sculpture en París en 1725. En 1727-1732 estuvo en Roma con su tío, el pintor Charles-André van Loo, y en 1736 se convirtió en pintor de la corte de Felipe V de España en Madrid, donde fue miembro fundador de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando en 1752.
Louise-Élisabeth of France, Wife of the Infante Philip, Future Duke of Parma"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 142 x 112 cm., 1745.
Museo del Prado (Madrid, España / Spain). Wikimedia Commons
Regresó a París en 1753 y pintó muchos retratos de Luis XV de Francia. En 1765 sucedió a Charles-André como Director de la escuela especial de la academia francesa conocida como la École Royale des Élèves Protégés. En 1766 hizo el retrato del estadista portugués Sebastião de Melo, marqués de Pombal.
Entre sus hermanos estaban los pintores François van Loo (1708-1732) y Charles-Amédée-Philippe van Loo (1719-1795).
Murió en 1771.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 130 × 98 cm., 1762.
Château de Versailles (Francia / France). Wikipedia
On March 2 is the birthday of
Louis-Michel van Loo, French painter born in 1707 in Toulon.
He studied under his father, the painter Jean-Baptiste van Loo, at Turin and Rome, and he won a prize at the Académie Royale de Peinture et de Sculpture in Paris in 1725. With his uncle, the painter Charles-André van Loo, he went to Rome in 1727–1732, and in 1736 he became court painter to Philip V of Spain at Madrid, where he was a founder-member of the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando in 1752
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 150 x 110 cm., c.1739
Museo del Prado (Madrid, España / Spain)
He returned to Paris in 1753, and painted many portraits of Louis XV of France. In 1765 he succeeded Charles-André as director of the special school of the French academy known as the École Royale des Élèves Protégés. In 1766 he made the portrait of the Portuguese statesman Sebastião de Melo, Marquis of Pombal.
Among his brothers were the painters François van Loo (1708–1732) and Charles-Amédée-Philippe van Loo (1719–1795).
He died in 1771.
The Infanta María Teresa Rafaela of Spain, future Dauphine of France (1726-1746)"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 271 × 195 cm., c.1745.
Château de Versailles (Francia / France). Wikimedia Commons
El 3 de Marzo es el cumple de
Ronald William Fordham Searle, artista y dibujante satírico británico nacido en 1920 en Cambridge.
Empezó a dibujar a los cinco años y dejó la escuela (Central School - ahora Parkside School) a los 15. Se formó en Cambridge College of Arts and Technology (ahora Anglia Ruskin University) durante dos años.
En abril de 1939, al darse cuenta de que la guerra era inevitable, abandonó sus estudios de arte para alistarse en los Ingenieros Reales. En enero de 1942 estuvo destinado en Singapur. Después de un mes de combates en Malaya, fue hecho prisionero junto con su primo Tom Fordham Searle, cuando Singapur cayó ante los japoneses. Pasó el resto de la guerra como prisionero, primero en la prisión de Changi y luego en la jungla de Kwai, trabajando en el Ferrocarril de la Muerte Siam-Burma. Searle contrajo beriberi y malaria durante su encarcelamiento, que incluyó numerosas palizas, y su peso bajó a menos de 40 kilogramos. Fue liberado a fines de 1945 con la derrota final de los japoneses. Después de la guerra, se desempeñó como artista de la corte en los juicios de Nuremberg.
Aunque Searle publicó la primera caricatura de St Trinian en la revista Lilliput en 1941, su carrera profesional realmente comienza con su documentación de las condiciones brutales del campo de su período como prisionero de guerra, en una serie de dibujos que se escondió debajo de los colchones de los prisioneros que murieron de cólera. Liberado a finales de 1945, Searle regresó a Inglaterra donde publicó varios de ellos.
Searle produjo un extraordinario volumen de trabajo durante la década de 1950, incluidos dibujos para Life, Holiday y Punch. Sus caricaturas aparecieron en The New Yorker, Sunday Express y News Chronicle.
Después de mudarse a París en 1961, trabajó más en reportajes para Life y Holiday, y menos en caricaturas. También continuó trabajando en una amplia gama de medios y creó libros (incluidos sus conocidos libros de gatos), películas animadas y esculturas para medallas conmemorativas, tanto para la Casa de moneda francesa como para la Sociedad británica de medallas de arte.
Murió en 2011.
On March 3 is the birthday of
Ronald William Fordham Searle, British artist and satirical cartoonist born in 1920 in Cambridge.
He started drawing at the age of five and left school (Central School - now Parkside School) at the age of 15. He trained at Cambridge College of Arts and Technology (now Anglia Ruskin University) for two years.
In April 1939, realizing that war was inevitable, he abandoned his art studies to enlist in the Royal Engineers. In January 1942, he was stationed in Singapore. After a month of fighting in Malaya, he was taken prisoner along with his cousin Tom Fordham Searle, when Singapore fell to the Japanese. He spent the rest of the war a prisoner, first in Changi Prison and then in the Kwai jungle, working on the Siam-Burma Death Railway. Searle contracted both beri-beri and malaria during his incarceration, which included numerous beatings, and his weight dropped to less than 40 kilograms. He was liberated in late 1945 with the final defeat of the Japanese. After the war, he served as a courtroom artist at the Nuremberg trials.
Although Searle published the first St Trinian's cartoon in the magazine Lilliput in 1941, his professional career really begins with his documentation of the brutal camp conditions of his period as a prisoner-of-war, in a series of drawings that he hid under the mattresses of prisoners dying of cholera. Liberated late in 1945, Searle returned to England where he published several of the drawings.
Searle produced an extraordinary volume of work during the 1950s, including drawings for Life, Holiday and Punch. His cartoons appeared in The New Yorker, the Sunday Express and the News Chronicle.
After moving to Paris in 1961, he worked more on reportage for Life and Holiday and less on cartoons. He also continued to work in a broad range of media and created books (including his well-known cat books), animated films and sculpture for commemorative medals, both for the French Mint and the British Art Medal Society.
He died in 2011.
Illustration for Dickens' Christmas Carol"
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Ernesto de la Cárcova y Arrotea, pintor argentino de la escuela realista nacido en 1866 en Buenos Aires.
Con un temprano interés en el lienzo, estudió en la Sociedad local para el Estímulo de Bellas Artes bajo la dirección del pintor Francisco Romero. Asistió a la prestigiosa Accademia Albertina en Turín, donde fue instruido por el pintor Giacomo Grosso.
En la 31ª Exposición de Bellas Artes de Turín en 1890 presentó "Cabeza de un anciano", un dibujo en color al pastel que vendió al Rey de Italia, Umberto I, para su exhibición en el Palazzo Quirinale en Roma. Al regresar a Argentina completó su obra más conocida, "Sin pan y sin trabajo", en 1893. Ambientada en el sur industrial de Buenos Aires durante la severa recesión que siguió al Pánico de 1890, la obra se exhibe hoy en el Museo Nacional de Bellas Artes.
Óleo sobre tela / oil on canvas, 125,5 x 216 cm., 1894
Museo Nacional de Bellas Artes (Buenos Aires, Argentina)
Adquiriendo cada vez más renombre, fue invitado a dirigir el Programa de Becas para Artistas Argentinos en París en 1902 y recibió una medalla de oro por su obra en la Exposición Universal de 1904 en St. Louis (Estados Unidos). Durante su estancia en Europa, se interesó por la escultura y compró varias reproducciones de obras en las colecciones de los Museos Estatales de Berlín, incluidas las de bustos y bronces antiguos de Egipto, Caldea y Grecia. Al regresar a Buenos Aires, exhibió varias de estas obras en la Exposición del Centenario de Buenos Aires en 1910 y fue invitado a la Academia Nacional de Bellas Artes por su fundador, el también pintor realista Eduardo Sívori.
Aceptó una cátedra en la Universidad de Buenos Aires y, al continuar participando en eventos internacionales, obtuvo una medalla de plata en la Exposición de Artes de París en 1916. Los diseños de De la Cárcova fueron elegidos para representar el centenario argentino con la medalla oficial y el gran sello de la Universidad de Buenos Aires en 1921. Fundador de la Escuela Superior de Bellas Artes en 1923, una institución que absorbió la academia de Sívori, la escuela es hoy parte del Instituto de Arte de la Universidad Nacional, la institución más importante en su clase en la Argentina.
Murió en 1927.
Óleo sobre tela / oil on canvas, 182 x 125 cm., 1914
Museo Nacional de Bellas Artes (Buenos Aires, Argentina)
Ernesto de la Cárcova y Arrotea, Argentine painter of the Realist school born in 1866 in Buenos Aires.
Taking an early interest in the canvas, he studied at the local Society for the Stimulus of Fine Arts under painter Francisco Romero. He attended the prestigious Accademia Albertina in Turin, where he was trained by painter Giacomo Grosso.
At the 31st Turin Fine Arts Exposition in 1890, he presented The Head of An Old Man, a pastel drawing he sold to the King of Italy, Umberto I, for display at the Palazzo Quirinale in Rome. Returning to Argentina, he completed his best-known work, Without Bread or Work, in 1893. Set in Buenos Aires' industrial southside during the severe recession that followed the Panic of 1890, the work is today displayed in the National Museum of Fine Art.
Óleo sobre madera / oil on wood, 40 x 32 cm., 1902
Museo Nacional de Bellas Artes (Buenos Aires, Argentina)
Gaining increasing renown, he was invited to direct the Argentine Artists' Fellowship Program in Paris in 1902 and received a gold medal for his work at the Universal Exposition of 1904 in St. Louis (United States). During his stay in Europe, he took an interest in sculpture, purchasing a number of reproductions of works in the Berlin State Museums collections, including those of a number of ancient Egyptian, Chaldean, and Greek busts and bronzes. Returning to Buenos Aires, he displayed a number of these works at the Buenos Aires Centennial Exposition in 1910 and was invited into the National Fine Arts Academy by its founder, fellow Realist painter Eduardo Sívori.
He accepted a professorship at the University of Buenos Aires and, continuing to participate in international events, he garnered a silver medal at a 1916 Paris Arts Exposition. De la Cárcova's designs were chosen to represent the Argentine Centennial as the official medal, and as the great seal of the University of Buenos Aires in 1921. Founder of the School Superior of Fine Arts in 1923, an institution that absorbed Sívori's academy. The school is today part of the National University Art Institute, Argentina's foremost institution of its type.
He died in 1927.
Óleo sobre tela / oil on canvas, 251 x 126 cm., 1894
Museo Nacional de Bellas Artes (Buenos Aires, Argentina)
Hoy, 4 de Marzo, es el cumple de
Sir Henry Raeburn, pintor de retratos escocés nacido en 1756 en Edimburgo. Fue el primer pintor de retratos importante de Escocia desde la Unión en permanecer en el país.
A los quince años fue aprendiz del orfebre James Gilliland de Edimburgo. Pronto se dedicó a la producción de miniaturas de retratos cuidadosamente acabadas; habiendo alcanzado éxito y mecenazgo, extendió su práctica a la pintura al óleo, en la que fue autodidacta. Gilliland observó el progreso de su alumno con interés y le presentó a David Martin, que había sido el asistente favorito de Allan Ramsay, y ahora era el pintor de retratos líder en Edimburgo. Raeburn fue especialmente ayudado por el préstamo de retratos para copiar. Pronto adquirió la habilidad suficiente para hacer que decidiera dedicarse exclusivamente a la pintura.
Era habitual que los artistas visitaran Italia, y Raeburn partió con su esposa. En Londres fue recibido amablemente por Sir Joshua Reynolds, el presidente de la Royal Academy, quien le aconsejó sobre qué estudiar en Roma, especialmente recomendando las obras de Miguel Ángel, y le dio cartas de presentación para Italia. En Roma conoció a sus colegas escoceses Gavin Hamilton, Pompeo Girolamo Batoni y Byers, un comerciante de antigüedades cuyos consejos resultaron particularmente útiles, especialmente la recomendación de que "nunca debe copiar un objeto de memoria, sino a partir de la figura principal, hasta el más pequeño accesorio, debe estar ante él". Después de dos años de estudios en Italia, regresó a Edimburgo en 1787 y comenzó una exitosa carrera como pintor de retratos.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 75 × 62 cm., c.1795
National Gallery of Art (Washington, D.C., EE.UU./ USA). Wikimedia Commons
Raeburn pasó su vida en Edimburgo, visitando Londres raras veces, y luego solo por breves períodos, preservando así su individualidad. Aunque él, personalmente, pudo haber perdido ventajas resultado de una asociación más cercana con los líderes del arte inglés, y del contacto con un público más amplio, el arte escocés ganó mucho de su desinterés por dejar su tierra natal. Se convirtió en el jefe reconocido de la escuela que crecía en Escocia a principios del siglo XIX, y su ejemplo e influencia en un período crítico fueron de gran importancia.
En 1812 fue elegido presidente de la Sociedad de Artistas en Edimburgo, en 1814 asociado, y al año siguiente miembro de pleno derecho de la Royal Scottish Academy. El 29 de agosto de 1822 fue nombrado Caballero por Jorge IV y Jefe de Su Majestad para Escocia en la casa del Conde de Hopetoun.
Murió en 1823.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 101,5 x 120 cm., c.1790-95
National Gallery of Art (Washington, D.C., EE.UU./ USA). Wikimedia Commons
Today, March 4, is the birthday of
Sir Henry Raeburn, Scottish portrait painter born in 1756 in Edinburgh. He was Scotland's first significant portrait painter since the Union to remain based in Scotland.
At the age of fifteen he was apprenticed to the goldsmith James Gilliland of Edinburgh. Soon he took to the production of carefully finished portrait miniatures; meeting with success and patronage, he extended his practice to oil painting, at which he was self-taught. Gilliland watched the progress of his pupil with interest, and introduced him to David Martin, who had been the favourite assistant of Allan Ramsay the Latter, and was now the leading portrait painter in Edinburgh. Raeburn was especially aided by the loan of portraits to copy. Soon he had gained sufficient skill to make him decide to devote himself exclusively to painting.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 126 x 100 cm., c.1802
Neue Pinakothek (Múnich, Alemania / München, Germany)
It was usual for artists to visit Italy, and Raeburn set off with his wife. In London he was kindly received by Sir Joshua Reynolds, the president of the Royal Academy, who advised him on what to study in Rome, especially recommending the works of Michelangelo, and gave Raeburn letters of introduction for Italy. In Rome he met his fellow Scot Gavin Hamilton, Pompeo Girolamo Batoni and Byers, an antique dealer whose advice proved particularly useful, especially the recommendation that "he should never copy an object from memory, but, from the principal figure to the minutest accessory, have it placed before him." After two years of study in Italy he returned to Edinburgh in 1787, and began a successful career as a portrait painter.
Raeburn spent his life in Edinburgh, rarely visiting London, and then only for brief periods, thus preserving his individuality. Although he, personally, may have lost advantages resulting from closer association with the leaders of English art, and from contact with a wider public, Scottish art gained much from his disinclination to leave his native land. He became the acknowledged chief of the school which was growing up in Scotland during the early 19th century, and his example and influence at a critical period were of major importance.
In 1812 he was elected president of the Society of Artists in Edinburgh; and in 1814 associate, and in the following year full member, of the Royal Scottish Academy. On 29 August 1822 he was knighted by George IV and appointed His Majesty's limner for Scotland at the Earl of Hopetoun house.
He died in 1823.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 239,4 x 153 cm., c.1808-09
The Metropolitan Museum of Art (Nueva York, EE.UU./ NYC, USA)
Henry Raeburn en "El Hurgador" / in this blog: [Recolección (VII)]
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