sábado, 9 de septiembre de 2017

Aniversarios / Anniversaries (CXCIV) [Septiembre / September 1-9]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Septiembre aquí / All anniversaries for September here.
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El 1 de Septiembre es el cumple de

Hilda Rix Nicholas (Rix de nacimiento, más tarde Hilda Rix Wright), artista australiana nacida en 1884, en la ciudad victoriana de Ballarat.

"La casa de verano / The Summer House", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 80,3 x 99 cm., c.1931
Newcastle Art Gallery (Cooks Hill, Australia). 1000 Museums

Estudió con un miembro destacado de la Escuela de Heidelberg, Frederick McCubbin, en la Escuela de Arte de la Galería Nacional de Victoria de 1902 a 1905 y fue miembro de la Sociedad de Mujeres Pintoras y Escultoras de Melbourne. Después de la muerte de su padre en 1907, Hilda Rix, su única hermana Elsie y su madre viajaron a Europa donde ella emprendió estudios complementarios en Londres y luego en París. Sus maestros durante el período incluyeron a Juan Hassall, Richard Emil Miller y Théophile Steinlen.

"Une Australienne / Una australiana / An Australian Lady", 1926.
Colección privada / Private CollectionJulia Ritson Website

Después de viajar a Tánger en 1912, realizó varias exposiciones exitosas de su obra.
Fue una de los primeras australianas en pintar paisajes postimpresionistas, fue miembro de la Société des Peintres Orientalistes Français y vio sus obras colgadas en el Salón de París primero en 1911 y nuevamente en 1913. La familia pasó de Francia a Inglaterra después del estallido de la Primera Guerra Mundial.
De regreso en Australia en 1918, Rix Nicholas retomó la pintura profesional, y celebró una exposición de más de un centenar de obras en el Melbourne's Guild Hall.
Tras un período pintando en localizaciones rurales a principios de los años '20, viajó nuevamente a Europa. En 1926 regresó a Australia.

"La mascarada / The Masquerade", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 61,8 x 51 cm., c.1913
Art Gallery of Ballarat (Australia). Culture Victoria

Se estableció con su esposo en Delegate, Nueva Gales del Sur. A pesar de que siguió pintando obras significativas como "The Summer House" y "The Fair Musterer", Rix Nicholas, firme crítica del modernismo que desdeñaba las obras de los grandes artistas emergentes como Russell Drysdale y William Dobell, creció fuera de las tendencias del arte australiano. Sus cuadros siguieron siendo didácticos, retratando un ideal pastoral australiano, y las reseñas de sus exposiciones se volvieron más irregulares. Realizó su última muestra en solitario en 1947.
Ella murió en 1961.

"Eucaliptus, Cremorne Point, Bahía de Sydney / White Gums, Cremorne Point, Sydney Harbour"
Óleo sobre panel / oil on board, 40 x 30 cm., Colección privada / Private Collection. AAAR


El 2 de Septiembre es el cumple de

Heinrich Knirr, pintor alemán nacido en Austria (Pančevo, 1862), conocido por escenas de género y retratos, aunque también hizo paisajes y naturalezas muertas, y sobre todo por crear el retrato oficial de Adolf Hitler, siendo el único artista que se sabe que lo ha pintado del natural.

"Retrato de / Portrait of Adolf Hitler", 39 1/4" x 28 1/4", 1935. Bauman Conservation

Estudió en la Academia de Bellas Artes de Viena, con Christian Griepenkerl y Carl Wurzinger, y luego asistió a la Academia de Bellas Artes de Munich, donde tomó lecciones de Gabriel von Hackl y Ludwig Löfftz.

"Retrato de / Portrait of Adolf Hitler" (primera versión / first version). Bauman Conservation

Permaneció en Munich y abrió una escuela privada de arte allí en 1888. Eventualmente su escuela se ganó una buena reputación en toda Europa. De 1898 a 1910 también enseñó en la Academia de Munich. Además fue miembro de la Secesión de Munich y, más tarde, de la Secesión de Viena.
Al comienzo de la Primera Guerra Mundial renunció a sus actividades de enseñanza y se trasladó a Starnberg. En la década de 1920, la familia Thannhauser se convirtió en su cliente principal. Después de 1922 vivió en Baviera superior. Durante el régimen nazi siguió siendo popular, y en 1937 fue representado en la primera "Große Deutsche Kunstausstellung" en la Haus der Kunst con uno de sus retratos de Adolf Hitler.

"Retrato de / Portrait of Adolf Hitler", probablemente / probably 1935 o 36. Bauman Conservation

Durante los años siguientes exhibió catorce obras en total, incluyendo retratos del chofer privado de Hitler, Julius Schreck, y su madre Klara. Ambas pinturas fueron colgadas en la oficina de Hitler en Berghof, en Obersalzberg, en los Alpes Bávaros cerca de Berchtesgaden, el lugar de descanso y segunda residencia gubernamental del Führer. También hizo el retrato oficial de Rudolf Hess, y Albert Speer a menudo se refirió a él como el "pintor de la corte".
En 1942 fue galardonado con el Goethe-Medaille für Kunst und Wissenschaft.
En 1944 murió en Staudach-Egerndach.

"Retrato de / Portrait of Adolf Hitler" (segunda versión / second version)
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 129,5 x 96,5 cm., 1937
IWM (Imperial War Museums) (Londres, Reino Unido / London, UK)
El retrato del Führer de Knirr es típico de su estilo, con un dibujo académico potente y grandeza barroca. Knirr claramente disfrutaba del favor de Hitler: esta pintura es una copia del único retrato oficial del dictador nazi expuesto en la inauguración de la Große Deutsche Kunstausstellung (Casa Alemana del Arte) en 1937, y aparece en el catálogo. /
Knirr’s portrait Der Furher is typical of his style of portraiture, involving strong academic drawing and a Baroque grandeur. Knirr clearly enjoyed Hitler’s favour: this painting is a close copy of the only official portrait of the Nazi dictator exhibited at the first opening the Große Deutsche Kunstausstellung (House of German Art) in 1937, and is illustrated in the catalogue. 

Adolf Hitler en "El Hurgador" / in this blog[Todos los enlaces / All Links]


El 3 de Septiembre es el cumple de

Elin Kleopatra Danielson-Gambogi, pintora finlandesa nacida en el pequeño pueblo de Noormarkku, cerca de la ciudad de Pori, en el oeste de Finlandia.

"Köyhä tyttö / La chica pobre / The Poor Girl"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 67,5 x 90,5 cm., 1885
Rauman Taidemuseo (Rauma, Finlandia / Finland). Wikimedia Commons

"Levolle / A descansar / At Rest", 1897
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 69 × 49 cm., 1897. Colección privada / Private collectionWikimedia Commons

Es conocida por sus obras realistas y retratos. Danielson-Gambogi formó parte de la primera generación de artistas femeninas finlandesas que recibieron educación profesional en arte, la llamada "generación de hermanas pintoras". El grupo también incluyó a Helene Schjerfbeck.
A los 15 años se trasladó a Helsinki y comenzó a estudiar en la Academia de Bellas Artes.
En 1883 partió hacia París. Allí tomó lecciones en la Académie Colarossi y pintó en Bretaña durante el verano. Unos años más tarde volvió a Finlandia y vivió con sus parientes en Noormarkku y Pori. En 1888 abrió un taller en Noormarkku. Durante los 1880s y 1890s también trabajó como profesora en varias escuelas de arte de Finlandia.

"Äiti / Mor / Madre / Mother", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 95 × 57 cm., 1893
Ateneumin taidemuseo (Helsinki, Finlandia / Finland). Wikimedia Commons

"Päättynyt aamiainen eli Teepöydän ääressä / Desayuno terminado o La mesa del té /
Finnished Breakfast or The Tea Table", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 67 x 94 cm., 1890. Wikimedia Commons

En 1895 recibió una beca y viajó a Florencia, Italia. Un año más tarde se trasladó a la aldea de Antignano y se casó con un pintor italiano, Raffaello Gambogi (1874-1943). Realizaron exposiciones en París, Florencia y Milán y en muchas ciudades finlandesas, y sus obras también fueron incluidas en la Exposición Mundial de 1900 en París.
Murió en 1861.

"Autorretrato / Self Portrait", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 96 x 65,5 cm., 1900
Ateneumin taidemuseo (Helsinki, Finlandia / Finland). Wikimedia Commons

"Balda-tädin ajanviete / El entretenimiento de la tía Balda / Balda Aunt's Entertainment"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 44 × 53 cm., 1886. Colección privada / Private collection. Wikimedia Commons


El 4 de Septiembre es el cumple de

Kieron Williamson, pintor inglés de Holt, Norfolk, nacido en 2002. Sus pinturas y su habilidad a la edad de seis años han causado un considerable interés en los medios de comunicación británicos, y son notables por su uso avanzado de la perspectiva y el sombreado.

"Ensacando / Bagging Up", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 24" x 18", 2017

Ha sido descrito como un prodigio, y en su segunda exposición en 2009 sus pinturas se agotaron en 14 minutos, alcanzado un precio total de £ 18.200 para 16 obras. En su siguiente exposición en Holt, en julio de 2010, sus pinturas se vendieron todas en 30 minutos, por un valor total de £ 150.000.
La semana siguiente, el viernes, 6 de agosto de 2010, Williamson reveló en el sitio web de la BBC Norfolk algunas de sus últimas obras que serían exhibidas en 2011.

"Caminando a paso ligero / Brisk Walk", óleo sobre panel / oil on board, 2015

A comienzos de noviembre de 2010, la familia reveló a Eastern Daily Press que podrían volver a instalarse en Cornualles para continuar la pintura de Kieron, en el caso de que la familia comprara una nueva casa en Ludham, al este de Norwich, a nombre de Kieron, producto de sus ventas de arte. En noviembre de 2011, otros 33 cuadros se vendieron en 10 minutos por £ 100.000, incluyendo una impresión de la Mezquita de Suleimán de Estambul por £ 15.595. En julio de 2013 las ganancias de las ventas ascendieron a casi £ 2 millones, recaudadndo en las semanas sucesivas £ 242,000 por 23 pinturas, y £ 210,000 por otras 12.

"Amanecer en Blakeney / Blakeney Sunrise", pastel, 9" x 12", 2014

En 2013 como Kieron Williamson, con 10 años, había ganado alrededor £ 1,500,000 por sus pinturas. La BBC presentó una historia llamada "prodigio de arte plantea una 'pesadilla ética' para los padres".

"Mezquita de Suleimán en Estambul / Suleymaniye Mosque at Istanbul", óleo / oil, 2011


El 5 de Septiembre es el cumple de

Ibrahim El-Salahi, pintor y ex político y diplomático sudanés nacido en 1930 en Omdurman.

"Sonidos renacidos de los sueños infantiles I / Reborn Sounds of Childhood Dreams I"
Pintura al esmalte y óleo sobre algodón / enamel paint and oil on cotton, 258,8 x 260 cm., 1961-5.
Tate Gallery (Londres, Reino Unido / London, UK)

Estudió Arte en la Escuela de Diseño del Gordon Memorial College, actualmente Universidad de Jartum. Gracias a una beca asistió posteriormente a la Escuela Slade de Bellas Artes en Londres, entre 1954 a 1957. Allí entró en contacto con la escuela europea, los círculos modernos y varios artistas históricos, lo que involuntariamente alteraría la construcción de sus obras de arte. También le permitió adoptar pistas formales e ideológicas de la pintura modernista, lo que le ayudó a aprender a equilibrar la expresión pura y la libertad gestual. Además en 1962 recibió una beca de la UNESCO para estudiar en los Estados Unidos, desde donde visitó América del Sur. De 1964 a 1965 regresó a los Estados Unidos con el apoyo de la Fundación Rockefeller y en 1966 dirigió la delegación sudanesa durante el primer Festival Mundial de Artes Negras en Dakar, Senegal.

"Ellos siempre aparecen / They Always Appear"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 61 × 92 cm., 1961. Artsy

"Bailaores flamencos / Flamenco Dancers"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 170 × 312 × cm., 2012. Artsy

Al finalizar su formación, regresó a Sudán. Durante su estancia canalizó la caligrafía y elementos de la cultura islámica que desempeñaban un papel en su vida cotidiana. Tratando de conectar con su herencia, El-Salahi empezó a llenar sus obras de símbolos y marcas de pequeñas inscripciones árabes. A medida que avanzaba en la incorporación de la caligrafía árabe, los símbolos comenzaron a producir animales, seres humanos y formas vegetales, proporcionando más significado a su obra de arte, permitiendo a los espectadores conectar con su trabajo. Aprendió a combinar en su arte los estilos europeos con los temas sudaneses tradicionales, evocando un surrealismo transnacional influenciado por África.

"Novio a caballo / Bridegroom on a horse", tintas de colores y acuarela sobre papel de acuarela /
coloured inks and watercolor on watercolor paper, 39 x 33 cm., 2002. Meem Gallery

Fue agregado cultural adjunto en la Embajada de Sudán en Londres desde 1969 hasta 1972. Regresó a Sudán como Director de Cultura bajo el régimen de Jaafar Nimeiri, y luego Subsecretario en el Ministerio de Cultura e Información, hasta septiembre de 1975, cuando fue encarcelado acusado de participar en un golpe contra el gobierno.
Mientras estuvo en prisión, El-Salahi utilizaba los 25 minutos de ejercicio que tenía permitidos todos los días para esbozar ideas para pinturas enormes. Diez años después de ser liberado de la cárcel se autoexilió del país y durante algunos años trabajó y vivió en Doha, Qatar, antes de establecerse en Oxford, Inglaterra.

"Meses secos del ayuno / Dry Months of the Fast"
Técnica mixta sobre masonita / mixed media on Masonite, 46 x 61 cm., 1962. Vigo Gallery


El 6 de Septiembre es el cumple de

Kalli Kalde, pintora, artista gráfica e ilustradora estonia nacida en 1967 en Tartu.

"Verano en la granja de la abuela / Summer in Grandmother's Farm", 120 × 100 cm., 2014

De 1982 a 1986 Kalli Kalde estudió diseño gráfico en la Escuela de Arte Tartu. En 1991 se graduó del Departamento de Dibujo y Formación Manual en la Universidad de Tallinn.
Desde 1988 participa en exposiciones.
Miembro de la Asociación de Artistas de Tartu desde 1995 y miembro de la Asociación de Grabadores Estonios desde 2013.

"Chica con gato / Girl With Cat", 144 × 98 cm., 2008

"Maasikamoosv / Mermelada de fresa / Strawberryjam", óleo / oil, 120 × 100 cm., 2014

Ganó el primer premio en el 14º Arte impreso del mundo anual de Lessedra (World Art Print Annual) - Mini Print 2015 en Sofía, Bulgaria, y el segundo premio en el VII Simposio Litográfico Internacional Tidaholm, Suecia, 2015.

"Cebras abrazándose / Huging zebras", algrafía (*) / algraphy (**), 24,5 cm × 17 cm., 2012

(*) Litografía realizada sobre plancha de aluminio cuya superficie ha sido previamente tratada con un graneador de bolas. El aluminio es receptivo al dibujo realizado con tinta grasa, pero como en el resto de los procedimientos litográficos es necesario fijarlo mediante acidulación, aplicando ácido fosfórico mezclado con una disolución de goma arábiga en agua. Fuente /
(**) Lithography made on aluminum plate whose surface has been previously treated with a ball beater. The aluminum is receptive to the drawing made with grease ink, but as in the rest of the lithographic procedures it is necessary to fix it by acidification, applying phosphoric acid mixed with a solution of gum arabic in water. Source (Spanish)


El 7 de Septiembre es el cumple de

Irena Sedlecká, escultora checa y miembro de la Real Sociedad Británica de Escultores, nacida en 1928 en Plzeň, Checoslovaquia.

"Freddie Mercury", bronce / bronze, 1996.
Quai de la Rouvenaz, Montreux, Suiza / SwitzerlandWikipedia

Después de su formación en la Academia de Bellas Artes de Praga, fue galardonada con el Premio Lenin de escultura antes de huir del régimen comunista en 1967. Había visitado Chile donde estaba en el poder un gobierno socialista afín encabezado por Salvador Allende.
Se escapó de Praga en 1967 con su marido médico y sus tres hijos. Finalmente se establecieron en Gran Bretaña.

"Freddie Mercury", Quai de la Rouvenaz, Montreux, Suiza / Switzerland
Foto / Photo: Javier Fuentes, 8/2013

Su primer encargo privado en Gran Bretaña, en 1975, fue de Kathleen Hunt de Walthamstow, para una estatua de resina de 70 cm de la Virgen María y el niño Jesús (La Madonna). Irena ha esculpido muchos retratos y bustos monumentales desde entonces, incluyendo el de Freddie Mercury de Queen, ahora en Montreux, Suiza, Beau Brummell en Piccadilly, Londres, y muchos otros que se conservan en colecciones privadas.

"Freddie Mercury", Quai de la Rouvenaz, Montreux, Suiza / Switzerland
Foto / Photo: Javier Fuentes, 8/2013

Los retratos por encargo incluyen el de Laurence Olivier (ella también modeló la cabeza enorme usada para su aparición en el musical de Dave Clark "Time" en el Dominion Theater), Donald Sinden, Paul Eddington, Richard Briers, Jimmy Edwards, Ted Moult, Bobby Charlton, señor Litchfield y sir Frank Whittle. En agosto de 1992 su obra fue mostrada en la embajada checa en Londres como parte de una exposición dedicada a la obra de cinco distinguidos escultores checos emigrados.

"Beau Brummell", bronce / bronze, 2002. Jermyn Street, Picadilly, Londres, Reino Unido / London, UK
basada en la acuarela del caricaturista / based on a watercolor by cartoonist Richard Dighton, 1805. Link

Ha estado casada varias veces, la última vez con el escultor Franta Belsky, fallecido en 2000.
A finales de 2010 trabó amistad con la artista visual Aleksandra Mir. Una serie de entrevistas en la primavera siguiente llevó a la publicación de una monografía sobre la vida de Sedlecká.

* Irena Sedlecká murió el 4 de agosto de 2020

"Magnus Magnusson", yeso / plaster, alto / height: 29 cm., 1983. MutualArt


El 8 de Septiembre es el cumple de

Dionisio Cimarelli, escultor italiano nacido en Jesi en 1965. A los de 7 años su familia se trasladó a Moie di Maiolati Spontini, Italia.
En 1975 recibió el primer premio por una pintura inscrita en el Premio Natale, un concurso de arte para estudiantes de primaria. En 1983 obtuvo un diploma en escultura en el Liceo artistico Edgardo Mannucci (ex Instituto Estatal de Arte "E. Mannucci") en Ancona, Italia. En 1989 se graduó en escultura de la Academia de Bellas Artes en Carrara. Con el fin de recoger información para su tesis, en 1986 viajó a China en el Ferrocarril Transiberiano.

"Bambino / Niño / Child", porcelana china / Chinese porcelain, altura / height: 59 cm., 2008

En 1994 obtuvo un diploma en escultura figurativa de madera en la Scuola di specializzazione (Escuela de especialización) en Selva di Val Gardena, Bolzano, Italia. Un año más tarde se inscribió en la Universidad de París. En 1997 estudió con el escultor Mikhail Anikushin en la Academia Imperial de Artes de San Petersburgo, Rusia. En 1998 asistió a la Academia de Bellas Artes de Praga, República Checa.

"Ritratto di / Retrato de / Portrait of Julia", bronce / bronze, tamaño natural / life-size, 2000

Cimarelli comenzó su carrera creando formas abstractas antropomorfas inspiradas por el surrealismo. Entre 1983 y 1990 produjo obras en terracota, madera, bronce y mármol. Invitado por Claudio Abbado, la primera exposición de escultura abstracta de Cimarelli fue organizada por Elmar Weingarten en la Berliner Philharmonie de Berlín, Alemania, en 1999.
Inspirado por su experiencia de conservación en el Museo del Louvre en París, Cimarelli se pasó a la escultura figurativa en 1991. Produjo obras en madera, bronce, piedra y mármol. En 2001 creó una escultura de mármol de San Juan Bautista que se exhibió por primera vez en Oslo, Noruega.
En 2007-08 creó una serie de esculturas figurativas en porcelana, con acabado superficial de joyas en Jingdezhen, en la provincia china de Jianxi.

"San Giovanni Battista / San Juan Bautista / St. John the Baptist"
Mármol de Carrara / Carrara marble, altura / height: 150 cm., 2001

En 2010 creó "Matteo Ricci", una escultura de fibra de vidrio dorada de 59 pulgadas acabada con pan de oro 24K y caligrafía. La pieza fue expuesta por primera vez en el Pabellón de Italia en la Expo 2010 en Shanghai, China. En 2011-12 la escultura fue expuesta en la Embajada de Italia en Beijing, China. Actualmente se encuentra en la colección del Gobierno de Regione Marche en Ancona, Italia.
Ha participado también en varios grandes proyectos de restauración escultórica y arquitectónica. Desde 2007 a 2010 se desempeñó como Supervisor de Arte para las Villas Zhongkai Sheshan en Shanghai, China. Diseñado por diez firmas de arquitectura, el proyecto consistió en 81 villas de lujo contemporáneas. Ha sido profesor invitado en el Wimbledon College of Art de Londres, Inglaterra, y la Universidad King Saud en Riyadh, Arabia Saudita. Ha dado conferencias internacionales en varias universidades.

"Ritratto di / Retrato de / Portrait of Ivo", arcilla / clay, 45 x 43 x 30 cm., 1999


Hoy, 9 de Septiembre es el cumple de

Ernst Oppler, pintor impresionista y aguafortista alemán nacido en 1867 en Hannover.
Estudió en la Academia de Artes de Munich bajo la dirección de Nikolaus Gysis y Ludwig von Löfftz. Posteriormente se trasladó a Londres para estudiar la obra de James Abbott McNeill Whistler, uno de sus artistas favoritos. Se convirtió en miembro de la Sociedad Internacional de Escultores, Pintores y Grabadores en 1898. Su primer trabajo fue de enfoque naturalista. En 1901 fue a los Países Bajos para practicar el método de la pintura al aire libre, y pintó los elegantes retratos de la nobleza en tonos apagados.

"Drei Mädchen im Laubengang / Tres chicas en el pórtico / Three Girls in the Access Balcony"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 55,5 x 85,5 cm., c.1910. Colección privada / Private CollectionWikipedia

De regreso a Alemania, Oppler se unió a la Secesión de Munich. En 1904 Max Liebermann invitó a Ernst Oppler y Lovis Corinth a abandonar Munich y trasladarse a Berlín. ambos se convirtieron en miembros de la Secesión de Berlín, un grupo de artistas que defendieron el nuevo estilo impresionista alemán. Oppler se convirtió allí en un renombrado retratista, y también narró la vida cotidiana a través de sus dibujos, grabados, pinturas de paisajes urbanos y escenas de género. Con su hermano, el escultor Alexander Oppler, tenían estudios en su propia Villa Oppler en Berlín-Grunewald y un apartamento de la ciudad en la Kurfürstenstraße. Ernst Oppler fue invitado siete veces a la Bienal de Venecia y participó en seis de ellas.

"Der Maler und Jo / El pintor y Jo / The painter and Jo"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 64,5 × 50,3 cm., 1928. Colección privada / Private CollectionWikipedia

En 1912, después de las controversias sobre el expresionismo, dejó de participar en las exposiciones de la secesión de Berlín, pero singuió siendo uno de los miembros más prominentes de la vanguardia. El Estado alemán compró obras de Oppler y las expuso en museos como ejemplos de la nueva ola en el arte. Oppler comenzó a visitar actuaciones de del ballet ruso, que era muy popular en ese momento, y empezó a documentar las actuaciones. Se convirtió también en un importante cronista de la historia del ballet en Alemania.

"Frau im Theaterkostüm / Mujer con vestimenta teatral / Woman in Theatre Costume"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 102 × 76 cm., c.1929. Wikipedia

Las obras de Ernst Oppler se exhiben en la Galería Nacional de Berlín, la Neue Pinakothek en Munich, el Museo del Estado de Baja Sajonia y otros. Fuera de Alemania, sus obras se encuentran en varios museos de Europa y Estados Unidos.
Murió en 1929.

"Strassenszene im holländischem Dorf Sluis / Escena callejera en el pueblo holandés de La Esclusa /
Street Scene in the Dutch Village of Sluis"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 46 × 61 cm., 1910. Colección privada / Private Collection. Wikimedia Commons


Textos en inglés / English translation

On September 1 is the birthday of

Hilda Rix Nicholas (née Rix, later Hilda Rix Wright), Australian artist born in 1884, in the Victorian city of Ballarat.
She studied under a leading member of the Heidelberg School, Frederick McCubbin, at the National Gallery of Victoria Art School from 1902 to 1905 and was an early member of the Melbourne Society of Women Painters and Sculptors. Following the death of her father in 1907, Hilda Rix, her only sibling Elsie and her mother travelled to Europe where she undertook further study in London and then in Paris. Her teachers during the period included John Hassall, Richard Emil Miller and Théophile Steinlen.
After travelling to Tangiers in 1912, Rix held several successful exhibitions of her work. 
She was one of the first Australians to paint post-impressionist landscapes, was made a member of the Société des Peintres Orientalistes Français, and had works hung in the Paris Salon first in 1911 and again in 1913. The family evacuated from France to England after the outbreak of World War I.
Returning to Australia in 1918, Rix Nicholas once more took up professional painting, and held an exhibition of over a hundred works at Melbourne's Guild Hall.
Following a period painting in rural locations in the early 1920s, Rix Nicholas returned to Europe. In 1926 she returned to Australia.
She settled with her husband at Delegate, New South Wales. Though she continued to paint significant works including The Summer House and The Fair Musterer, Rix Nicholas, a staunch critic of modernism who was disdainful of the works of emerging major artists such as Russell Drysdale and William Dobell, grew out of step with trends in Australian art. Her pictures remained didactic, portraying an Australian pastoral ideal, and reviews of her exhibitions grew more uneven. She held her last solo show in 1947.
She died in 1961.

On September 2 is the birthday of

Heinrich Knirr, Austrian-born (Pančevo, 1862) German painter, known for genre scenes and portraits, although he also did landscapes and still-lifes. He is best-known for creating the official portrait of Adolf Hitler and is the only artist known to have painted Hitler from life.
He studied at the Academy of Fine Arts, Vienna, with Christian Griepenkerl and Carl Wurzinger, then attended the Academy of Fine Arts, Munich, where he took lessons from Gabriel von Hackl and Ludwig Löfftz.
He remained in Munich and opened a private art school there in 1888. Eventually, his school gained a good reputation throughout Europe. From 1898 to 1910, he also taught at the Munich Academy. He was also a member of the Munich Secession and, later, the Vienna Secession.
At the beginning of World War I, he gave up his teaching activities and moved to Starnberg. In the 1920s, the Thannhauser family became his major patrons. After 1922, he lived in Upper Bavaria. During the Nazi régime, he remained popular and, in 1937, was represented at the first "Große Deutsche Kunstausstellung" at the Haus der Kunst with one of his portraits of Adolf Hitler.
Over the next few years, he exhibited fourteen works there altogether, including portraits of Hitler's private chauffeur, Julius Schreck, and his mother Klara. Both paintings were hung in Hitler's office at the Berghof in Berchtesgaden. He also did the official portrait of Rudolf Hess, and Albert Speer often referred to him as the "court painter".
In 1942, Knirr was awarded the Goethe-Medaille für Kunst und Wissenschaft.
In 1944 he died in Staudach-Egerndach.

On September 3 is the birthday of

Elin Kleopatra Danielson-Gambogi, Finnish painter born in the small village of Noormarkku, near the city of Pori in Western Finland. She is best known for her realist works and portraits. Danielson-Gambogi was part of the first generation of Finnish women artists who received professional education in art, the so-called "painter sisters' generation". The group also included Helene Schjerfbeck.
At the age of 15 she moved to Helsinki and started studying in the Academy of Fine Arts.
In 1883 she left for Paris. She took lessons at the Académie Colarossi and painted in Brittany during the summertime. A few years later she returned to Finland and lived with her relatives in Noormarkku and Pori. In 1888 she opened an atelier in Noormarkku. During the 1880s and 1890s she also worked as a teacher in several art schools around Finland.
In 1895 she received a scholarship and traveled to Florence, Italy. A year later she moved to the village of Antignano and married an Italian painter, Raffaello Gambogi (1874–1943). They had exhibitions in Paris, Florence and Milan and in many Finnish cities, and their paintings were also included in the 1900 World's Fair in Paris.
Elin Danielson-Gambogi died of pneumonia in Antignano and was buried in Livorno.
She died in 1861.

On September 4 is the birthday of

Kieron Williamson, English painter from Holt, Norfolk, born in 2002. His paintings and ability by the age of six have caused considerable interest in the UK media and are notable for his advanced use of perspective and shading.
He has been described as a prodigy, and at his second exhibition in 2009, his paintings sold out in 14 minutes, raising a total of £18,200 for 16 paintings. A subsequent exhibition in Holt in July 2010 saw his paintings all sold within 30 minutes, at a total value of £150,000.
The following week, on Friday, 6 August 2010, Williamson revealed on the BBC Norfolk website some of his latest paintings that would be exhibited in 2011.
At the beginning of November 2010 the family revealed to the Eastern Daily Press that they might re-locate to Cornwall to further Kieron's painting, but in the event the family bought a new home at Ludham, east of Norwich, in Kieron's name, with the proceeds of his art sales. In November 2011, a further 33 paintings were sold in 10 minutes for £100,000, including an impression of Istanbul's Suleymaniye Mosque for £15,595. In July 2013 earnings from sales amounted to almost £2 million, when sales in successive weeks raised £242,000 for 23 paintings, and £210,000 for 12 paintings.
In 2013 as Kieron Williamson, aged 10, had made an estimated £1,500,000 from his paintings, the BBC featured a story called "Art prodigy poses 'ethical nightmare' for parents".

On September 5 is the birthday of

Ibrahim El-Salahi, Sudanese artist painter and former politician and diplomat, born in 1930 in Omdurman.
He studied Art at the School of Design of the Gordon Memorial College, currently the University of Khartoum. On the basis of a scholarship, he subsequently went to the Slade School of Fine Art in London from 1954 to 1957. At the Slade School of Fine Art, El-Salahi was exposed to European schooling, modern circles, and various historical artist that unintentionally alters the constructions of his artworks. Studying here also allowed him to take formal and ideological cues from modernist painting, which helped him learned to balance pure expression and gestural freedom. Additionally, in 1962 he received a UNESCO scholarship to study in the United States, from where he visited South America. From 1964 to 1965 he returned to the US with the support of the Rockefeller Foundation, and in 1966 he led the Sudanese delegation during the first World Festival of Black Arts in Dakar, Senegal.
Due to the completion of his education training, he returned to Sudan. During the duration of his stay, he channeled calligraphy and elements of the Islamic culture that played a role in his everyday life. Trying to connect to his heritage, El-Salahi began to fill with symbols and marking of small Arabic inscriptions. As he became more advanced with incorporating Arabic calligraphy, the symbols began to produce animals, humans, and plant forms, providing more meaning to his artwork allowing viewers to connect to his work. El-Salahi learned to combine the European styles with the traditional Sudanese themes in his art, which evokes a transnational African-influenced surrealism.
El-Salahi was assistant cultural attaché at the Sudanese Embassy in London from 1969 to 1972, when he returned to Sudan as Director of Culture under Jaafar Nimeiri's regime, then Undersecretary in the Ministry of Culture and Information until September 1975, when he was imprisoned without charge for six months for being accused of participating in an anti-government coup.
While imprison El-Salahi would use his 25 exercise minutes he received everyday to sketch out ideas for huge painting. Ten years after being released from prison he self-exiled himself from the country and for some years worked and lived in Doha, Qatar, before settling in Oxford, England.

On September 6 is the birthday of

Kalli Kalde, Estonian painter, graphic artist and illustrator born in 1967 in Tartu.
From 1982 to 1986 Kalli Kalde studied graphic design in Tartu Art School. In 1991 she graduated from Department of Drawing and Manual Training in Tallinn University.
Since 1988 she takes part in expositions.
Member of the Tartu Artists’ Association since 1995 and member of The Association of Estonian Printmakers since 2013.
She won the first prize in 14th Lessedra World Art Print Annual - Mini Print 2015 in Sofia, Bulgaria, and the second prize in 7:th International Lithographic Symposium Tidaholm, Sweden, 2015.

On September 7 is the birthday of

Irena Sedlecká, Czech sculptor and Fellow of the Royal British Society of Sculptors, born in 1928 in Plzeň, Czechoslovakia.
After training at the Academy of Fine Arts in Prague, she was awarded the Lenin Prize for sculpture before fleeing the communist regime in 1967. She had visited Chile where a sympathetic socialist government led by Salvador Allende was in power.
She escaped from Prague in 1967 with her doctor husband and her three children. They were finally settle in Britain.
Her first private commission in Britain, in 1975, was from Kathleen Hunt of Walthamstow, for a 70 cm resin statue of the Virgin Mary and the baby Jesus (The Madonna). She has sculpted many monumental portraits and busts since, including Freddie Mercury of Queen, now in Montreux, Switzerland; Beau Brummell in Piccadilly, London, and many in private collections.
Commissioned portrait heads include Laurence Olivier (she also modeled the huge head used for his appearance in Dave Clark's musical Time at the Dominion Theater), Donald Sinden, Paul Eddington, Richard Briers, Jimmy Edwards, Ted Moult, Bobby Charlton, Lord Litchfield and Sir Frank Whittle. In August 1992 her work was shown at the Czech Embassy in London as part of an exhibition devoted to the work of five distinguished Czech émigré sculptors.
She has been married several times, lastly to the sculptor Franta Belsky, who died in 2000.
In late 2010, visual artist Aleksandra Mir befriended Sedlecká. A series of interviews in the following spring led to the publication of a monograph on Sedlecká's life and work.

* Irena Sedlecká died on August 4, 2020

On September 8 is the birthday of

Dionisio Cimarelli, Italian sculptor born in Jesi in 1965.
At the age of 7, his family moved to Moie di Maiolati Spontini, Italy.
In 1975, he was awarded first prize for a painting entered in Premio Natale, an art contest for primary school students. In 1983, he earned a diploma in sculpture at Liceo artistico Edgardo Mannucci (formerly Istituto Statale d'Arte “E. Mannucci”) in Ancona, Italy. In 1989, he graduated in sculpture from the Accademia di Belle Arti in Carrara, Italy. To collect information for his thesis, in 1986 Dionisio traveled to China on the Trans-Siberian Railway.
In 1994, Cimarelli was awarded a diploma in sculpture of wooden figure at Scuola di specializzazione (School of specialization) in Selva di Val Gardena, Bolzano, Italy. One year later he enrolled at the University of Paris in Paris, France. In 1997, he studied with sculptor Mikhail Anikushin at the Imperial Academy of Arts in St. Petersburg, Russia. In 1998, he attended the Academy of Fine Arts, Prague, Czech Republic.
Cimarelli began his career creating abstract anthropomorphic shapes inspired by surrealism. From 1983-1990, he produced works in terracotta, wood, bronze, and marble. Invited by Claudio Abbado, Cimarelli's first abstract sculpture exhibition was organized by Elmar Weingarten at the Berliner Philharmonie in Berlin, Germany in 1999.
Inspired by his conservation experience at the Louvre Museum in Paris, France, Cimarelli moved to figurative sculpture in 1991. He produced sculpture in wood, bronze, stone, and marble. In 2001, he created a marble sculpture of St. John the Baptist that was first exhibited in Oslo, Norway.
From 2007-2008, Cimarelli create a series of contemporary figurative sculpture in porcelain with colorful, jewel-like surface finishing in Jingdezhen in the Jianxi province of China.
In 2010, Cimarelli created Matteo Ricci, a 59-inch gilded fiberglass sculpture finished with 24K gold leaf and calligraphy. The piece was first exhibited at the Italy Pavilion at Expo 2010 in Shanghai, China. From 2011-2012, the sculpture was exhibited at the Embassy of Italy in Beijing, China. It is currently in the collection of Regione Marche Government in Ancona, Italy.
He has participated also in several large sculptural and architectural restoration projects. From 2007-2010, he served as Art Supervisor for the Zhongkai Sheshan Villas in Shanghai, China. Designed by ten architectural firms, the project consisted of 81 contemporary luxury villas. He has been a visiting scholar at Wimbledon College of Art in London, England, and King Saud University in Riyadh, Saudi Arabia. He has lectured internationally at several universities.

Today, September 9, is the birthday of

Ernst Oppler, German Impressionist painter and etcher born in 1867 in Hanover.
He studied at the Academy of Arts in Munich under Nikolaus Gysis and Ludwig von Löfftz. Afterwards he moved to London to study the work of James Abbott McNeill Whistler, one of his favorite artists. He became a member of the International Society of Sculptors, Painters and Engravers in 1898. His early work was naturalistic in approach. In 1901 he went to the Netherlands to practise the pleinair method, and painted elegant portraits of the gentry in subdued tones.
Back in Munich Oppler joined the Munich Secession. In 1904 Max Liebermann invited Ernst Oppler and Lovis Corinth to leave Munich and move to Berlin. both became there members of the Berlin Secession, a group of artists who championed the new, German Impressionist style. Oppler became there a renowned portraitist, and also chronicled daily life through his drawings, etchings, painted cityscapes and genre scenes. With his brother the sculptor Alexander Oppler they had studios in their own Villa Oppler in Berlin-Grunewald and a city apartment in the Kurfürstenstraße. Ernst Oppler was invited seven times to the Venice Biennale and participated six times.
In 1912 after controversies about expressionism he stopped participating in the exhibitions of the Berlin secession but he still remained one of the most prominent members of the avantgarde. The German state bought works from Oppler and exhibited them in museums as examples of the new wave in art. Oppler started to visit dancing performances of the Russian ballet which was very popular at that time and began to document the performances. He became also an important chronicler of the history of ballet in Germany.
Works by Ernst Oppler are on display at the National Gallery Berlin, the Neue Pinakothek in Munich, the Lower Saxony State Museum and others. Outside of Germany, his works are found in several museums of Europe and USA.
He died in 1929.

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