Si a quienes no somos expertos en historia del arte nos piden que así, a bote pronto, digamos nombres de pintoras reconocidas, seguramente no recordaríamos más que a un par de ellos (Frida Kahlo, Tamara de Lempicka...), pero la verdad es que hay muchísimos y muy buenos exponentes del género femenino en esto del arte pictórico. Así que recorreremos un poco su trabajo a través de los siglos.
La información biográfica, salvo que indique lo contrario, va de Wikipedia, y en la medida de lo posible de páginas propias de las artistas.
Referencias ineludibles, el blog Figuration Féminine (Peinture de la femme par la femme), con un exhaustivo archivo histórico que se remonta a mujeres artistas de la edad media, y el National Museum of Woman in the Arts, en Washington, como ellos dicen "el único museo en el mundo dedicado exclusivamente a reconocer la contribución de las mujeres artistas" .
Allá vamos pues...
If somebody ask to those who are not experts in art history about names of recognized women painters, probably would not remember more than a couple of them (Frida Kahlo, Tamara de Lempicka ...), but the truth is that there are many very good examples of women in this artistic genre. So let´s review their work through the centuries.
Biographical information except where noted, comes from Wikipedia, and as far as possible from the artists own pages.
Inescapable references, the blog Figuration Féminine (Peinture de la femme par la femme), with a comprehensive historical archive dating back to women artists of the Middle Ages, and the National Museum of Woman in the Arts in Washington, as they say "the only museum in the world dedicated exclusively to recognizing the contributions of women artists. "
So here we go ...
If somebody ask to those who are not experts in art history about names of recognized women painters, probably would not remember more than a couple of them (Frida Kahlo, Tamara de Lempicka ...), but the truth is that there are many very good examples of women in this artistic genre. So let´s review their work through the centuries.
Biographical information except where noted, comes from Wikipedia, and as far as possible from the artists own pages.
Inescapable references, the blog Figuration Féminine (Peinture de la femme par la femme), with a comprehensive historical archive dating back to women artists of the Middle Ages, and the National Museum of Woman in the Arts in Washington, as they say "the only museum in the world dedicated exclusively to recognizing the contributions of women artists. "
So here we go ...
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Judith Leyster (Leijster)
Judith Leyster (Leijster)
(Haarlem, Nederland / Países Bajos / Netherlands, 1609 - Heemstede, 1660)
"Autorretrato / Self Portrtait", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 74,6 × 65,1 cm., ca.1630
National Gallery of Art (Washington, EE.UU./ USA)
Judith Jans Leyster (también Leijster) (Haarlem, 28 de julio de 1609– Heemstede, 10 de febrero de 1660) fue una pintora holandesa que trabajó con formatos de dimensiones variadas. Cultivó las obras de género, los retratos y los bodegones.
Leyster era la octava hija de Jan Willemsz Leyster, un cervecero y sastre local. No se conocen bien los detalles de su formación. Ya en su juventud era suficientemente conocida como para ser mencionada en un libro holandés de Samuel Ampzing titulado Beschrijvinge ende lof der stadt Haerlem, escrito originariamente en 1621, revisado en 1626-27, y publicado en 1628.
Está documentada su pertenencia, hacia el año 1633, a la cofradía de san Lucas de Haarlem, lo cual sólo lograron dos mujeres. En 1636, se casó con Jan Miense Molenaer, un pintor más prolífico, aunque con menos talento, que se dedicó a temas similares. Se trasladaron a Ámsterdam para mejorar económicamente, dado que allí el mercado del arte era más estable. Allí estuvieron once años; tuvieron cinco hijos, de los que sólo dos llegaron a la edad adulta. Con el tiempo, se trasladaron a Heemstede donde Leyster murió a los 50 años.
La mayor parte de sus obras datadas son de 1629-1635, lo que coincide con el periodo anterior a que tuviera hijos. Sólo se conocen dos piezas posteriores a 1635; dos ilustraciones en un libro sobre tulipanes de 1643 y un retrato de 1652. Información de Wikipedia.
"Jóven flautista / Young Flute Player", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 73 x 62 cm., 1630-35
Museo Nacional (Estocolmo, Suecia / Stockholm, Sweden)
Judith Jans Leyster (also Leijster) (Haarlem, July 28, 1609 Heemstede, February 10, 1660) was a Dutch painter who worked with formats of varied dimensions. She cultivated the genre works, portraits and still lifes.
Leyster was the eighth child of Jan Willemsz Leyster, a brewer and local tailor. No details of her formation are well known. In her youth she was sufficiently well known to be mentioned in a Dutch book of Samuel Ampzing therefore entitled Beschrijvinge lof der Stadt Haerlem, originally written in 1621, revised in 1626 to 1627, and published in 1628.
By the year 1633, is documented her Membership to the Guild of St. Luke in Haarlem, which only managed two women. In 1636, she married Jan Miense Molenaer, a prolific painter, but with less talent, which was dedicated to similar topics. They moved to Amsterdam to improve economically, since there the art market was more stable. There were eleven years; they had five children, of whom only two reached adulthood. Eventually, they moved to Heemstede where Leyster died at age 50.
Most of her works are dated 1629-1635, which coincides with the period before she had children. Only two pieces after 1635 are known; two illustrations in a book about tulips from 1643, and a portrait from 1652. Information from Wikipedia.
"La serenata / The Serenade", óleo sobre panel / oil on panel, 45,5 × 35 cm., 1629
Rijksmuseum (Ámsterdam, Holanda / Netherlands)
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Rijksmuseum (Ámsterdam, Holanda / Netherlands)
ACTUALIZACIÓN / UPDATE: 17/7/2015
Imágenes de mejor calidad, pies de foto mejorados, textos en inglés /
Better quality images, improved captions, english text
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Lausanne / Lausana, 1938)
Alice Bailly (Ginebra, 1872 - † 1938) fue una pintora suiza. Estuvo próxima a los movimientos de vanguardia de principios del siglo XX (cubismo, dadaísmo) que ella contribuyó a divulgar en la Suiza francófona.
Estudió en la escuela de Bellas Artes de Ginebra y luego en Múnich. Estuvo en París en 1906 y, en 1914, ideó las wool paintings («pinturas de lana»), término que acuñó para evitar que sus cuadros «pintados con lana», fueran calificados como bordados. Quedó en Suiza con el estallido de la Primera Guerra Mundial. Fijó su residencia de Lausana en el año 1923, pero conservó un apartamento en París hasta 1936.
En 1946 se creó la Fundación Alice Bailly para sostener a jóvenes artistas suizos y franceses. Información de Wikipedia.
National Museum of Women in the Arts (Washington, EE.UU./ USA)
"Joven con un guante blanco / Young Woman with White Glove"
(también conocido como Retrato de Marguerite Budry, esposa de Paul Budry /
also known as Portrait of Marguerite Budry, Wife of Paul Budry)
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 55,5 x 46 cm., 1922
Kunstmuseum, Luzern / Museo de Arte de Lucerna (Suiza / Switzerland)
(también conocido como Retrato de Marguerite Budry, esposa de Paul Budry /
also known as Portrait of Marguerite Budry, Wife of Paul Budry)
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 55,5 x 46 cm., 1922
Kunstmuseum, Luzern / Museo de Arte de Lucerna (Suiza / Switzerland)
Alice Bailly (Geneva, 1872 - † 1938) was a Swiss painter. She was close to the avant-garde of the early twentieth century (Cubism, Dadaism) she helped disseminate in French-speaking Switzerland.
She studied at the School of Fine Arts in Geneva and then in Munich. She was in Paris in 1906 and, in 1914, devised the "wool paintings", a term coined to prevent her "painted with wool" pictures were classified as embroidery. She was in Switzerland at the outbreak of the First World War. She took up residence in Lausanne in 1923, but kept an apartment in Paris until 1936.
In 1946 Alice Bailly Foundation was created to support young Swiss and French artists. Information from Wikipedia.
"Blick auf einen Hinterhof / Vista hacia el patio trasero / Overlooking a Back Yard"
Óleo sobre madera prensada / oil on hardboard, 27,7 x 19,2 cm.
Óleo sobre madera prensada / oil on hardboard, 27,7 x 19,2 cm.
"Rade de Genève ou Vol de mouettes / Puerto de Ginebra o Vuelo de Gaviotas /
Geneva Port of Flying Gulls", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 60,5 x 80,3 cm., 1915
Musée cantonal des Beaux-Arts (Lausana, Suiza / Lausanne, Switzerland)
Akzhana Abdalieva
Акжана Абдалиева
(Алматы, Қазақстан / Alma Ata [Almati], Kazajistán / Almaty, Kazakhstan, 1975-)
Акжана Абдалиева
(Алматы, Қазақстан / Alma Ata [Almati], Kazajistán / Almaty, Kazakhstan, 1975-)
Akzhan Abdalieva es una jovencísima y premiada artista de Almati, Kazajistán, que tras haber estudiado durante años en varios colegios, tiene hoy en día un doctorado en Bellas Artes de la Universidad Mimar Sinan de Estambul. Sus trabajos se encuentran en colecciones privadas de Suiza, Kazajistán, Alemania, USA y otros varios países. Sus pinturas de estos últimos años son bellísimas, y si bien su WEB está en ruso, se puede recorrer su galería organizada cronológicamente, con imágenes de una calidad excelente aquí. Tiene también su perfil en facebook, pero no hay mucha información por allí.
"Подарок / Regalo / Gift", 70 x 70 cm., 2009
"Цветы / Flores / Flowers", 50 x 50 cm., 2009
Akzhan Abdalieva is a very young, award-winning artist form Almaty, Kazakhstan, that after having studied for years at various colleges, has today a doctorate in Fine Arts at Mimar Sinan University in Istanbul. Her works are in private collections in Switzerland, Kazakhstan, Germany, USA and several other countries. Her paintings of recent years are beautiful, and although her WEB is in Russian, you can tour the gallery organized chronologically, with excellent image quality here. She also has a profile on facebook, but there is not much information out there.
"Клоун / Payaso / Clown", 70 x 70 cm., 2009
"Конь / Caballo / Horse", 80 x 80 cm., 2011
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