Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Mayo aquí / All anniversaries for May here.
Todos los aniversarios de Mayo aquí / All anniversaries for May here.
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El 1 de Mayo es el cumple de
Anthony Frederick Augustus Sandys (Antonio Frederic Augustus Sands), pintor prerrafaelita, ilustrador y dibujante inglés nacido en 1829.
Recibió sus primeras lecciones de arte de su padre, Anthony Sands, quien también era pintor. Sus primeros estudios muestran que tenía un don natural para el dibujo bello y delicado. Fue educado en la Escuela de Norwich y más tarde asistió a la Escuela de Diseño Norwich, en 1846. Ese mismo año y el siguiente su talento fue reconocido por la Royal Society of Arts.
"María Magdalena / Mary Magdalene", óleo sobre panel / oil on panel, 33,5 × 28 cm., c.1858–60
Delaware Art Museum (Wilmington, Delaware, EE.UU. / USA)
A principios de la década de 1860 comenzó a exponer las pinturas que establecieron el sello de su fama. Las más conocida son Vivien (1863), Morgan le Fay (1864) y Casandra y Medea (1868).
Sandys nunca se convirtió en un pintor popular. Pintó poco, y la influencia dominante sobre su arte fue la ejercida por las elevadas concepciones de la fuerza trágica. Había en ellas una intensidad sombría y una belleza casi severa que la elevó muy por encima de los ideales de la multitud. Las Sagas escandinavas y La muerte de Arturo le dieron temas que se correspondían con lo que tenía en su corazón. La Valkiria y Morgan le Fay representan su obra en todo su esplendor.
Murió en 1904.
"Medea", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 61,2 x 45,6 cm., 1868
Birmingham Museum & Art Gallery (Birmingham, Reino Unido / UK)
El 2 de Mayo es el cumple de
Walter Schnackenberg, pintor y dibujante alemán nacido en Bad Lauterburg en 1880.
Encontró su vocación de dibujante y pintor siendo aún muy joven. A los 19 años fue a Múnich, donde primero asistió a la escuela de pintura de Heinrich Knirr antes de pasar directamente, como muchos de sus contemporáneos, a estudiar en la Academia Franz von Stuck. El dibujo es el punto fuerte de Schnackenberg. Su viva imaginación le hizo particularmente bueno en la caricatura. Dibujó para las célebres revistas 'Jugend' y 'Simplizissimus'. Sus temas eran el teatro y la musa cómica. Viajó mucho. Iba a menudo a París, donde estaba especialmente interesado en la obra de Henri de Toulouse-Lautrec.
"El abrazo / The Embrace", pluma, tinta y acuarela sobre papel / pen, ink, and watercolor on paper, 1949
Schnackenberg se dedicó principalmente al arte del cartel y su obra más madura es en este género. Fue también conocido como diseñador de decorados de teatro y disfraces. Con su evidente preferencia por las damas frívolas, que estaban muy de moda en su día. Schnackenberg no tiene el enfoque de forma aguda crítica de un Grosz o una Hubbuch. En lugar de ello, sus obras recuerdan algo a las de Jeanne Mammen, quien se dedicó a retratar chicas berlinesas de vida alegre. Durante la última fase de su carrera, Schnackenberg introdujo elementos surrealistas en su trabajo. Personas con rostros bestiales, como máscaras, que estaban destinados a simbolizar los deseos insatisfechos y adicciones de los pequeños burgueses. Pasó sus últimos años en Rosenheim, donde murió en 1961.
"Fasching / Carnaval / Carnival", de una edición de 1912 de / from a 1912 issue of Simplicissimus
Walter Schnackenberg en "El Hurgador" / in this blog: [Recolección (VIII)]
El 3 de Mayo es el cumple de
Alexandre de Riquer i Ynglada, 7º Conde de Casa Dávalos, un polifacético intelectual y artista catalán, español, diseñador, ilustrador, pintor, grabador, escritor y poeta. Fue uno de las principales figuras del modernismo en Cataluña. Pertenecía a una familia aristocrática, los condes de Casa Dávalos. Su padre, Martí de Riquer, Marqués de Benavent, era un alto dirigente de los carlistas de Cataluña, mientras que su madre, Elisea Ynglada, pertenecía a una familia de intelectuales y artistas (incluyendo escritores como José y Wifred Coroleu y pintor Ricard Modest Urgell).
Póster "Mosaicos Escofet-Tejera y CA", litografía a color sobre papel / colour lithograph on paper, 190 x 103,5 cm., 1900
En 1885 se casó con Dolors Palau González de Quijano. "Entre 1886 y 1898 fue padre de nueve hijos (tres de los cuales murieron en la infancia) y fue esta responsabilidad, con sus consiguientes presiones económicas la que, sin duda, dio mayor, incluso urgente estímulo a la dedicación profesional de Riquer."
Murió en 1920.
Póster "3ra. Exposición de Bellas Artes é Industrias Artísticas /
3rd Exhibition of Fine Arts and Artistic Industries"
Litografía a color sobre papel / colour lithograph on paper, 93 x 148 cm., 1896
Museu Nacional d'Art de Catalunya (Barcelona, España / Spain)
El 4 de Mayo es el cumple de
Frederic Edwin Church, pintor paisajista estadounidense nacido en Hartford, Connecticut, en 1826.
"Los Icebergs / The Icebergs", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 163,83 × 285,75 cm., 1861
Dallas Museum of Art (Dallas, Texas, EE.UU. / TX, USA)
Fue una figura central en la Escuela del Río Hudson de pintores paisajistas americanos, quizás mejor conocido por pintar grandes paisajes panorámicos, a menudo representando montañas, cascadas y puestas de sol, pero también a veces representando fenómenos naturales dramáticos que vio durante sus viajes al Ártico, América central y del Sur.
"Estudio final para 'Los Icebergs' / Final Study for 'The Icebergs'"
Óleo sobre lienzo montado sobre masonita / oil on canvas laid down on masonite, 25,4 x 46 cm., 1860.
Colección privada / Private Collection
Las pinturas de Church ponen énfasis en la luz y un respeto romántico por los detalles naturales. En sus últimos años, Church pintó escenas clásicas y paisajes urbanos del Mediterráneo y de Oriente Medio.
Murió en 1900.
"Oosisoak", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 23" × 17", c. Nov., 1861. Colección privada / Private Collection
El 5 de Mayo es el cumple de
Niko Pirosmanishvili (ნიკო ფიროსმანაშვილი), conocido como Niko Pirosmani y Nikala (ნიკალა), pintor primitivista georgiano nacido en 1862.
Pirosmani aprendió a pintar de forma autodidacta. Una de sus especialidades pintar directamente sobre hule negro. En 1882, con el también autodidacta George Zaziashvili, abrió un taller de pintura, donde hicieron letreros. En 1890 trabajó como conductor de trenes. En 1893 fue cofundador de una granja lechera en Tiflis, que abandonó en 1901.
"Camellero Tártaro / Tatar Camel Driver", óleo sobre hule / oil on oilcloth, 100 x 99 cm.
Museo Estatal de Bellas Artes (Tbilisi, Georgia). Foto / Photo: Javier Fuentes, 7/2018
A lo largo de su vida, Pirosmani, que era pobre, estuvo dispuesto a aceptar trabajos ordinarios incluyendo pintura de casas y encalado de edificios. También trabajó para comerciantes en Tbilisi creando carteles, pinturas y retratos, de acuerdo con sus órdenes.
Aunque sus pinturas tenían cierta popularidad local (alrededor de 200 sobreviven) su relación con artistas profesionales siempre fue difícil; ganarse la vida siempre era más importante para él que las abstracciones estéticas.
Museo Estatal de Bellas Artes (Tbilisi, Georgia). Foto / Photo: Javier Fuentes, 7/2018
"Ciervo / Deer", óleo sobre hule / oil on oilcloth, 105 x 85,5 cm., 1913.
Museo Estatal de Bellas Artes (Tbilisi, Georgia). Foto / Photo: Javier Fuentes, 7/2018
Pirosmani murió en abril de 1918 de desnutrición e insuficiencia hepática.
Museo Estatal de Bellas Artes (Tbilisi, Georgia). Foto / Photo: Javier Fuentes, 7/2018
El 6 de Mayo es el cumple de
Béla Iványi-Grünwald, pintor húngaro nacido en 1867.
Comenzó sus estudios artísticos con Bertalan Székely y Károly Lotz en la Academia de Bellas Artes de Budapest (1882-1886) y los continuó en Munich en 1886-1887 y en la Académie Julian de París de 1887 a 1890. A partir de 1891 volvió a trabajar en Munich. En 1894 viajó a Egipto con Ferenc Eisenhut, donde pintó varias obras de temática orientalista. A partir de 1889 realizó exposiciones regulares en el Palacio de las Artes de Budapest.
En 1896, junto con Simon Hollósy y su círculo, Iványi-Grünwald llegó a Nagybánya (desde 1918 Baia Mare, Rumanía) con el fin de concentrarse allí en la pintura de paisajes al aire libre. Se convirtió en un miembro importante de la colonia de artistas Nagybánya.
"Chicas gitanas en los bancos del Lápos / Gypsy Girls by the Banks of Lápos"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 115 x 115 cm., 1909
Museo Máramaros Megyei Múzeum (Nagybánya, Hungría / Hungary)
Después de la partida de Hollósy en 1901 se convirtió en uno de los profesores de la academia de pintura libre. En el Salón Nacional de Budapest en 1909 recibió grandes elogios por sus pinturas en un nuevo estilo (Secesionismo), lo que le ganó el apoyo pedía por parte del alcalde de la pequeña ciudad de Kecskemét, quien le pidió que estableciera una colonia de artistas. Así, entre 1911 y 1918, dirigió y trabajó en la colonia de artistas Kecskemét. Después de 1920 vivió en Pest, pintando cerca del lago Balaton en verano. Ese año fue uno de los fundadores de la sociedad Szinyei Merse Pál. Recibió varios encargos importantes. Desde 1928 fue presidente de la Asociación de Pintores Szentendre. A lo largo de los años realizó exposiciones periódicas en Budapest y sus obras se presentaron en el Salón Fränkel varias veces.
Murió en Budapest en 1940.
"Salida de la luna / Moon Rise", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 118 x 185 cm., 1897. Galería Nacional (Budapest, Hungría / Hungary)
Hoy, 7 de Mayo, es el cumple de
Deborah Kay Butterfield, escultora nacida en Estados Unidos en 1949.
Junto con su marido artista John Buck, divide su tiempo entre una granja en Bozeman, Montana y su estudio en Hawai. Es conocida por sus esculturas de caballos hechos a partir de objetos encontrados, como metal y especialmente piezas de madera.
Butterfield obtuvo su licenciatura (1972) en la Universidad de California en Davis con honores y una Maestría en Bellas Artes (1973) en la Universidad de California, Davis, donde conoció a su marido, el artista John Buck, con quien se casó en 1974.
"Josephson", fundición de bronce única con pátina / unique cast bronze with patina, 90,5" x 106" x 39.5", 2013
El trabajo de Butterfield se ha expuesto ampliamente y hay demanda entre los coleccionistas de arte para sus esculturas. Sus primeras obras desde mediados de 1970 las hacía a partir palos y detritus naturales que recogía en su propiedad en Bozeman, Montana.
Comenzó a hacer caballos de chatarra y bronce fundido a principios de 1980. Esculpe las piezas utilizando madera y otros materiales, sujetándolas entre sí con alambre. A continuación fotografía la pieza desde todos los ángulos a fin volver a montar la pieza en metal. Trabaja sólo en el invierno, por lo que las piezas por lo general le llevan de de 3 a 5 años.
"Estrella de plata / Silver Star", fundición en bronce única con pátina /
unique cast bronze with patina, 89" x 112" x 46", 2013
Deborah Kay Butterfield en "El Hurgador" / in this blog: [Recolección (XXXVII)]
Textos en inglés / English translation
On May 1 is the birthday of
Anthony Frederick Augustus Sandys (Antonio Frederic Augustus Sands), English Pre-Raphaelite painter, illustrator and draughtsman born in 1829.
He received his earliest lessons in art from his father, Anthony Sands, who was himself a painter. His early studies show that he had a natural gift for careful and beautiful drawing. He was educated at Norwich School and later attended the Norwich School of Design in 1846. In the same and next year his talent was recognized by the Royal Society of Arts.
Early in the 1860s he began to exhibit the paintings which set the seal upon his fame. The best known of these are Vivien (1863), Morgan le Fay (1864), Cassandra and Medea (1868).
Sandys never became a popular painter. He painted little, and the dominant influence upon his art was the influence exercised by lofty conceptions of tragic power. There was in it a sombre intensity and an almost stern beauty which lifted it far above the ideals of the crowd. The Scandinavian Sagas and Le Morte d'Arthur gave him subjects after his own heart. The Valkyrie and Morgan le Fay represent his work at its very best.
He died in 1904.
On May 2 is the birthday of
Walter Schnackenberg, German painter and draughtsman born in Bad Lauterburg in 1880.
He found his vocation as a draughtsman and painter while still very young. At 19 he went to Munich, where he at first attended Heinrich Knirr's painting school before going on directly, like so many of his contemporaries, to study at the Franz von Stuck Academy. Drawing is Schnackenberg's strong point. His lively imagination made him particularly good at caricature. He drew for the celebrated magazines 'Jugend' and 'Simplizissimus'. His themes were theatre and the comic muse. Travelling extensively, Schnackenberg often went to Paris, where he was especially interested in the work of Henri de Toulouse-Lautrec. As a print-maker, Schnackenberg devoted himself mainly to poster art and his most mature work is in this genre. He was also well-known as a designer of stage scenery and costumes. With his evident preference for frivolous ladies, he was highly fashionable in his day. Schnackenberg does not have the acutely critical approach of a Grosz or a Hubbuch. Instead, his works resemble those of Jeanne Mammen, who devoted herself to portraying pert Berlin girls. During the late phase of his career, Schnackenberg introduced surreal elements into his work. People with bestial, mask-like faces were intended to symbolize the unsatisfied lusts and addictions of the petty bourgeois. Schnackenberg spent his last years in Rosenheim and died there in 1961.
On May 3 is the birthday of
Alexandre de Riquer i Ynglada, 7th Count of Casa Dávalos, a versatile artist intellectual and Catalan Spanish designer, illustrator, painter, engraver, writer and poet. He was one of the leading figures of Modernism in Catalonia. He belonged to an aristocratic family, the Counts of Casa Dávalos. His father, Martí de Riquer, Marquis of Benavent, was a senior leader of the Carlist of Catalonia, while his mother, Elisea Ynglada, belonged to a family of intellectuals and artists (including writers such as Joseph and Wifred Coroleu and painter Ricard Modest Urgell).
In 1885, he was married to Dolors Palau Gonzalez de Quijano. "Between 1886 and 1898 he fathered nine children (three of whom died in infancy) and it was this responsibility with its attendant economic pressures which doubtless gave added, even urgent stimulus to Riquer's professional dedication."
He died in 1920.
On May 4 is the birthday of
Frederic Edwin Church, American landscape painter born in Hartford, Connecticut, in 1826.
He was a central figure in the Hudson River School of American landscape painters, perhaps best known for painting large panoramic landscapes, often depicting mountains, waterfalls, and sunsets, but also sometimes depicting dramatic natural phenomena that he saw during his travels to the Arctic and Central and South America. Church's paintings put an emphasis on light and a romantic respect for natural detail. In his later years, Church painted classical Mediterranean and Middle Eastern scenes and cityscapes.
He died in 1900.
On May 5 is the birthday of
Niko Pirosmanishvili (ნიკო ფიროსმანაშვილი), simply referred to as Niko Pirosmani and Nikala (ნიკალა), Georgian primitivist painter born in 1862.
Pirosmani gradually taught himself to paint. One of his specialties was painting directly into black oilcloth. In 1882, with self-taught George Zaziashvili, he opened a painting workshop, where they made signboards. In 1890, he worked as a railroad conductor. In 1893, he co-founded a dairy farm in Tbilisi, which he left in 1901. Throughout his life, Pirosmani, who was poor, was willing to take ordinary jobs including housepainting and whitewashing buildings. He also worked for shopkeepers in Tbilisi, creating signboards, paintings, and portraits, according to their orders. Although his paintings had some local popularity (about 200 survive) his relationship with professional artists remained uneasy; making a living was always more important to him than aesthetic abstractions.
In April 1918, he died of malnutrition and liver failure.
On May 6 is the birthday of
Béla Iványi-Grünwald, Hungarian painter born in 1867.
Iványi-Grünwald began his artistic studies under Bertalan Székely and Károly Lotz at the Academy of Fine Arts in Budapest (1882-86) and continued them at Munich in 1886-87 and at the Académie Julian in Paris from 1887 to 1890. From 1891 he again worked in Munich; in 1894 he travelled with Ferenc Eisenhut to Egypt, where he painted several oriental-themed works. Beginning in 1889 he had regular exhibitions at the Palace of Art in Budapest.
In 1896, together with Simon Hollósy and his circle, Iványi-Grünwald arrived at Nagybánya (from 1918 Baia Mare, Romania) in order to concentrate on plein-air landscape painting; there, he became an important member of the Nagybánya artists' colony.
After Hollósy's departure in 1901 he became one of the professors at the free painting academy there. At the Budapest National Salon in 1909 he won great acclaim for his paintings in a new style (Secessionism), which gained him the support he asked from the mayor of the small town of Kecskemét, who asked him to set up an artists' colony. Thus from 1911-18 he led and worked at the Kecskemét artists' colony. After 1920 he lived in Pest, painting near Lake Balaton in summer. That year he was among the founders of the Szinyei Merse Pál Society. He received a number of important commissions. From 1928 he was president of the Szentendre Painters' Association. Along the years he had regular exhibitions in Budapest and displayed his paintings at the Fränkel Salon a number of times.
He died in Budapest in 1940.
Today, May 7, is the birthday of
Deborah Kay Butterfield, American sculptor born in 1949.
Along with her artist-husband John Buck, she divides her time between a farm in Bozeman, Montana and studio space in Hawaii. She is known for her sculptures of horses made from found objects, like metal, and especially pieces of wood.
Butterfield earned her bachelor's degree (1972) at the University of California at Davis with Honors and a Master of Fine Arts (1973) at the University of California, Davis, where she met her husband, artist John Buck, whom she married in 1974.
Butterfield's work has been exhibited widely and there is demand among art collectors for her sculptures. Her earliest works from the mid-1970s were made from sticks and natural detritus gathered on her property in Bozeman, Montana.
She began crafting horses out of scrap metal and cast bronze in the early 1980s. She would sculpt a piece using wood and other materials fastened together with wire, then photograph the piece from all angles so as to be able to reassemble the piece in metal. She works only in the winter, so pieces usually take 3 to 5 years.
Wikipedia, Artnet
Along with her artist-husband John Buck, she divides her time between a farm in Bozeman, Montana and studio space in Hawaii. She is known for her sculptures of horses made from found objects, like metal, and especially pieces of wood.
Butterfield earned her bachelor's degree (1972) at the University of California at Davis with Honors and a Master of Fine Arts (1973) at the University of California, Davis, where she met her husband, artist John Buck, whom she married in 1974.
Butterfield's work has been exhibited widely and there is demand among art collectors for her sculptures. Her earliest works from the mid-1970s were made from sticks and natural detritus gathered on her property in Bozeman, Montana.
She began crafting horses out of scrap metal and cast bronze in the early 1980s. She would sculpt a piece using wood and other materials fastened together with wire, then photograph the piece from all angles so as to be able to reassemble the piece in metal. She works only in the winter, so pieces usually take 3 to 5 years.
Wikipedia, Artnet
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