Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Mayo aquí / All anniversaries for May here.
Todos los aniversarios de Mayo aquí / All anniversaries for May here.
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El 8 de Mayo es el cumple de
Jean Henri de Gaston Giraud, ilustrador, dibujante y escritor que trabajó en la tradición del dibujo de cómics franco-belga. Giraud fue elogiado en todo el mundo en generalmente bajo el seudónimo de Mœbius y en menor medida de Gir, que utilizó para la serie Blueberry y sus pinturas. Estimado por Federico Fellini, Stan Lee y Hayao Miyazaki entre otros, que ha sido descrito como uno de los más influyentes dibujandes de cómics después de Hergé.
Contribution of Giraud for "Star Wars Art: Visions"
"Arte de Star Wars: Visiones", es un libro de Abrams Books lanzado el 1/11/2010. Contiene 120 pinturas en blanco y negro y color, inspiradas por la saga de Star Wars, realizadas por más de 100 destacados artistas /
"Star Wars Art: Visions" is a book of artwork from Abrams Books released on November 1, 2010. It contains 120 full-color as well as black-and white paintings inspired by the Star Wars saga from more than 100 renowned artists.
Sus obras más famosas incluyen la serie Blueberry, creada con el escritor Jean-Michel Charlier, que ofrece uno de los primeros antihéroes en los cómics occidentales. Como Mœbius desarrolló una amplia producción en ciencia ficción y cómics de fantasía en un estilo altamente imaginativo, surrealista, casi abstracto. Estos trabajos incluyen Arzach and the Airtight Garage (Arzach y el Garaje Hermético) de Jerry Cornelius. También colaboró con el vanguardista cineasta Alejandro Jodorowsky para una adaptación no realizada de la serie Dune y la serie de cómics El Incal.
Mœbius también contribuyó con storyboards y diseños conceptuales para numerosas películas de ciencia ficción y fantasía, como Alien, Tron, El quinto elemento y The Abyss. En 2004, Moebius y Jodorowsky demandaron a Luc Besson para el uso de El Incal como inspiración para El quinto elemento, una demanda que perdieron. Blueberry fue adaptada para la pantalla en 2004 por el director francés Jan Kounen.
Giraud murió en 2012.
El 9 de Mayo es el cumple de
Alexandr Vladimír Hrska, pintor, diseñador gráfico y escenógrafo checo nacido en 1890.
Comenzó sus estudios en la Academia de Bellas Artes de Praga en 1909. Después de varios años de estudios generales con Vlaho Bukovac, fue aceptado en el Departamento Especial de Gráficos y Pintura dirigido por Max Švabinský, donde se graduó con éxito en 1915. El mismo año se convirtió en miembro de la Unión Mánes de Bellas Artes.
En la primavera de 1916 se convirtió en el jefe de escenario del Teatro de Vinohrady. Coperado estrechamente con el director de escena Hugo Karel Hilar. Fue despedido de teatro durante la huelga en 1919 después de ser leal a los demás empleados. En el mismo año se convirtió en miembro de SČUG Hollar (Sdružení českých umělců grafiků Hollar - Asociación de Checa artistas gráficos Hollar). Entre 1921 y 1922 trabajó en Brno como el jefe de escena; los escenarios para el estreno mundial de la ópera Katia Kabanová por Leos Janacek y The Insect Play por Karel y Josef Čapek.
Fue ilustrador externo de Národní listy en 1927-1933, y asesor de artes de la editora eslovaca Mazač en 1933-1936.
Desde 1936, no tuvo empleo permanente. Pintó, ilustrado, hizo escenografías, participó en exposiciones y concursos (medalla de bronce en la Exposición Internacional de París, 1937).
Murió en 1954.
El 10 de Mayo es el cumple de
John Brack, pintor nacido en Australia en 1920 y miembro del grupo Antipodeans. Las primeras obras de Brack capturaron la idiosincrasia de su tiempo "con más fuerza y más sucintamente que cualquier artista australiano antes o después. Brack forjó la iconografía de una década en el lienzo tan marcadamente como Barry Humphries lo hizo en los escenarios."
John Brack fue el Maestro de Arte en la escuela secundaria de Melbourne (1952-1962). Su arte alcanzó relevancia en la década de 1950. También se unió al Grupo Antipodeans (los de las antípodas), que protestaban contra el expresionismo abstracto. Fue nombrado Jefe de Galería Nacional de la Escuela de Arte de Victoria (1962-1968), donde influyó en muchos artistas.
Su estilo convencional temprano evolucionó hacia uno más simplificado, casi escueto, con formas y áreas de color deliberadamente monótonas, a menudo con grandes zonas de color marrón. Marcó un punto de inicio en la década de 1950 con obras sobre la cultura australiana contemporánea, como la icónica St. Collins, 5 de la tarde (1955), una visión de la hora punta en la post-guerra de Melbourne. Situado en una paleta sombría de marrones y grises, que era un comentario sobre el conformismo de la vida cotidiana, con todas las figuras mirando de forma casi idéntica. Una pintura relacionada, "El bar" (1954) siguió el modelo de A Bar at the Folies-Bergère de Manet, y satirizó el "six o'clock swill", un ritual social derivado del cierre temprano de los pubs australianos. La mayoría de estas primeras pinturas y dibujos eran inequívocamente comentarios satíricos contra el Sueño Australiano, ya sea enmarcados en los suburbios de nueva expansión de la posguerra, o tomando la vida de los que allí vivían como tema.
En la década de 1970 Brack produjo una larga serie de trabajos altamente estilizados que representan objetos como lápices en patrones complejos. Estos fueron pensados como alegorías de la vida contemporánea.
Murió en 1999.
National Gallery of Victoria (Melbourne, Australia)
John Brack en "El Hurgador" / in this blog: [Recolección (XXII)]
El 11 de Mayo es el cumple de
Alfred Emile Léopold Stevens, pintor belga nacido en 1823 en Bruselas, conocido por sus pinturas de mujeres modernas y elegantes.
Provenía de una familia involucrada con las artes visuales: su hermano mayor José (1816-1892) y su hijo Leopoldo (1866-1935) eran pintores, mientras que su otro hermano Arthur (1825-1899) era crítico y comerciante de arte. Su padre, que había luchado en las guerras napoleónicas en el ejército de Guillermo I de Holanda, era un coleccionista de arte que poseía varias acuarelas de Eugene Delacroix, entre otros artistas. Los padres de su madre regentaban el Café de l'Amitié en Bruselas, un lugar de encuentro de políticos, escritores y artistas.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 130 x 165 cm., 1854. Musée d'Orsay (París, Francia / France)
El trabajo de Stevens se mostró en público por primera vez en 1851, cuando tres de sus cuadros fueron admitidos en el Salón de Bruselas. Se le concedió una medalla de tercera clase en el Salón de París en 1853, y una medalla de segunda clase en la Exposición Universal de París de 1855. Su "Ce qu'on appelle le vagabondage / Lo que llamamos vagancia" (Musée d'Orsay, París) atrajo la atención de Napoleón III que, debido a la escena de la imagen, ordenó que los soldados ya no se utilizaran para recoger a los pobres de las calles.
Durante la década de 1860, Stevens se convirtió en un pintor sumamente exitoso, conocido por sus pinturas de mujeres elegantes. Sus exposiciones en los Salones de París y Bruselas atrajeron atención crítica y compradores.
Murió en 1906.
Musée d'art moderne et d'art contemporain (Lieja, Bélgica / Liège, Belgium)
El 12 de Mayo es el cumple de
Laurie Hogin, artista estadounidense nacida en Chicago en 1963. Se mudó con su familia a Cos Cob, Connecticut, a las afueras de Nueva York, cuando aún era un bebé. A tan sólo 28 millas del centro de Manhattan, Hogin iba con frecuencia a la ciudad a museos, de tiendas y a una variedad de actividades culturales. Recibió su licenciatura en Bellas Artes en 1985 por la Universidad de Cornell en Ithaca, Nueva York, y su maestría en 1989 de la Escuela del Instituto de Arte de Chicago. Desde principios de 1990 Hogin ha enseñado en varias instituciones: la Escuela del Instituto de Arte de la Universidad de Chicago, en la Universidad del Noroeste, la Universidad de Valparaíso y la Universidad de Illinois en Urbana-Champaign, donde es actualmente Profesora Asociada y Presidenta del Programa de Pintura y Escultura.
"Diorama de hábitat arcadiano con brillante ave Narciso / Arcadian Habitat Diorama with Narcissus Glitter Fowl"
Óleo sobre lino / oil on linen, 30" x 36", 2014
Conocida por sus pinturas de animales de extraños colores, ambientados en paisajes fantástico, Laurie Hogin trata los temas de la cultura del consumo, la lealtad a las marcas y el frágil ecosistema del mundo. Animales alegóricos y especímenes de plantas llevan los colores de productos de marca e identidad nacionalista. Pequeños pájaros cantores enfadados, monos vestidos a la moda y reptiles estampados con los colores de entidades industriales, cosméticos y medios de comunicación modernos se sientan en afloramientos rocosos como si estuvieran dispuestos para su visualización en una venta al por menor. Aunque completamente moderna, su obra evoca el de sus antepasados holandeses y flamencos del siglo XVII, producidos durante el momento del nacimiento de la clase media y la nueva cultura del consumo.
Echo Turnpike (Habitat Diorama with Rubble-Dwelling Species)", óleo sobre lino / oil on linen, 30" x 40", 2014
Laurie Hogin en "El Hurgador" / in this blog: [Recolección (XL)]
El 13 de Mayo es el cumple de
Louis Léopold Robert, pintor suizo nacido en 1794 en La Chaux-de-Fonds (Neuchâtel) en Suiza, pero dejó su lugar de origen con el grabador Jean Girardet a la edad de dieciséis años para ir a París.
La víspera de obtener el Gran Premio de grabado cuando los acontecimientos de 1815 estallaron sus esperanzas; de Neuchatel fue devuelto a Prusia, y Robert fue borrado de la lista de competidores como extranjero. Mientras seguía con sus estudios con Girardet nunca dejó de frecuentar el estudio de David, y ahora estaba decidido a convertirse en un pintor, y sólo regresó a su país natal cuando su propio maestro se exilió. En Neuchatel atrajo la atención de Roullet de Mezerac, que le hizo un préstamo para que pudiera ir a Roma. En la representación de las costumbres y la vida de las personas, en especial del sur de Italia, mostró peculiar sensibilidad por las características históricas de su raza.
Después de ejecutar muchos estudios independientes de la vida italiana, Robert concibió la idea de pintar cuatro grandes obras, que deberán presentar a la vez y al mismo tiempo las cuatro estaciones en Italia y las cuatro razas principales de su gente. En el "Regreso de la Fiesta de la Virgen del Arco" (Louvre), representó a los nala obra que apareció en 1831, "Segadores de Verano llegando a las Marismas de Pontina" (Louvre), que pasó a ser propiedad de Luis Felipe, estableció la reputación del artista.
Robert se suicidó ante su caballete el 20 de marzo de 1835, en el décimo aniversario del suicidio por melancolía de un hermano a quien había estado muy unida.
"Porträt eines Mädchen aus Retuna / Retrato de una chica de Retuna / Portrait of a girl from Retuna"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 82,5 × 64 cm., 1822
Sammlung / Colección / Collection Dr. Oskar Reinhardt, Winterthur
Hoy, 14 de Mayo, es el cumple de
Robert Dafford, muralista estadounidense nacido en 1951, residente actual de Lafayette, Louisiana.
Dafford ha pintado más de 300 murales en los Estados Unidos, Canadá, Francia, Bélgica e Inglaterra. Ha estado pintando murales, carteles y cuadros durante 35 años. En los últimos quince años, se ha concentrado en trabajar a lo largo del río Ohio, pintando más de doscientas grandes imágenes históricas de las ciudades en sus muros de contención, utilizando trampantojos, perspectiva avanzada y una técnica realista. Muchos viajes en barco hacen paradas específicas a lo largo del río Ohio para ver sus murales. Dafford es bien conocido por sus murales en Paducah, Kentucky, Portsmouth, Ohio, Covington, Kentucky, su gigante 'Clarinete' en Nueva Orleans, y sus representaciones de la Historia de los acadios.
"La llegada de los acadios a Louisiana / The Arrival of the Acadians in Louisiana", 12' x 30', mediados de / mid 1990s.
Memorial acadiano / Acadian Memorial (St. Martinville, Louisiana, EE.UU. / USA)
Los más de sesenta murales consecutivos de Portsmouth están a más de 20 pies (6,1 m) de altura y se extienden a lo largo de más de 2.000 pies (610 m). Los murales de Dafford han sido creados con el propósito de impulsar el desarrollo del centro en pequeñas comunidades. En 2009 colaboró con el antiguo ex empleado de larga duración Herb Roe en un proyecto de cartel para el Zydeco Cajun Prairie Scenic Byway. El proyecto de un año pone de relieve muchos puntos de interés de las tres parroquias, incluyendo el Grand Opera House del Sur en Crowley, Chicot State Park en Evangeline Parish y el Teatro de la Libertad en Eunice, todos en Louisiana.
"La llegada de los acadios a Louisiana / The Arrival of the Acadians in Louisiana" (detalle / detail)
Textos en inglés / English translation
On May 8 is the birthday of
Jean Henri Gaston Giraud, French artist, cartoonist and writer who worked in the Franco-Belgian bandes dessinées tradition. Giraud garnered worldwide acclaim predominantly under the pseudonym Mœbius and to a lesser extent Gir, which he used for the Blueberry series and his paintings. Esteemed by Federico Fellini, Stan Lee and Hayao Miyazaki among others, he has been described as the most influential bandes dessinées artist after Hergé.
His most famous works include the series Blueberry, created with writer Jean-Michel Charlier, featuring one of the first anti-heroes in Western comics. As Mœbius he created a wide range of science fiction and fantasy comics in a highly imaginative, surreal, almost abstract style. These works include Arzach and the Airtight Garage of Jerry Cornelius. He also collaborated with avant-garde filmmaker Alejandro Jodorowsky for an unproduced adaptation of Dune and the comic book series The Incal.
Mœbius also contributed storyboards and concept designs to numerous science fiction and fantasy films, such as Alien, Tron, The Fifth Element and The Abyss. In 2004, Moebius and Jodorowsky sued Luc Besson for using The Incal as inspiration for Fifth Element, a lawsuit which they lost. Blueberry was adapted for the screen in 2004 by French director Jan Kounen.
Giraud died in 2012.
On May 9 is the birthday of
Alexandr Vladimír Hrska, Czech painter, graphic designer and scenographer born in 1890.
He has started his studies at the Academy of Fine Arts in Prague in 1909. After several years of general studies under Vlaho Bukovac, he was accepted to the Special Department for Graphics and Painting lead by Max Švabinský, which he successfully graduated from in 1915. The same year he became a member of Mánes Union of Fine Arts.
In Spring 1916 he became the chief of stage of the Vinohrady Theatre. He closely co-operated with the stage director Karel Hugo Hilar. He was fired from the theatre during the strike in 1919 after being loyal to other employees. In the same year, he became a member of SČUG Hollar (Sdružení českých umělců grafiků Hollar - Association of Czech Graphic Artists Hollar). Between 1921 and 1922 he worked in Brno as the chief of stage; he prepared setting for the world premiere of the opera Káťa Kabanová by Leoš Janáček or The Insect Play by Karel Čapek and Josef Čapek. He was the external illustrator of Národní listy in 1927-1933, and arts adviser of the Slovak publisher Mazač in 1933-1936.
Since 1936, he had no permanent employment. He painted, illustrated, made stage settings, took part in exhibitions and contests (bronze medal in international exhibition in Paris, 1937).
He died in 1954.
On May 10 is the birthday of
John Brack, Australian painter born in 1920, and a member of the Antipodeans group. Brack's early works captured the idiosyncrasies of their time "more powerfully and succinctly than any Australian artist before or since. Brack forged the iconography of a decade on canvas as sharply as Barry Humphries did on stage."
John Brack was Art Master at Melbourne Grammar School (1952–62). His art first achieved prominence in the 1950s. He also joined the Antipodeans Group in the 1950s which protested against abstract expressionism. He was appointed Head of National Gallery of Victoria Art School (1962–68), where he was an influence on many artists.
Brack's early conventional style evolved into one of simplified, almost stark, shapes and areas of deliberately drab colour, often featuring large areas of brown. He made an initial mark in the 1950s with works on the contemporary Australian culture, such as the iconic Collins St., 5 pm (1955), a view of rush hour in post-war Melbourne. Set in a bleak palette of browns and greys, it was a comment on the conformity of everyday life, with all figures looking almost identical. A related painting The Bar (1954) was modelled on Manet's A Bar at the Folies-Bergère, and satirised the six o'clock swill, a social ritual arising from the early closing of Australian pubs. Most of these early paintings and drawings were unmistakably satirical comments against the Australian Dream, either being set in the newly expanding post-war suburbia or taking the life of those who lived there as their subject matter.
In the 1970s Brack produced a long series of highly stylised works featuring objects such as pencils in complex patterns. These were intended as allegories of contemporary life.
He died in 1999.
On May 11 is the birthday of
Alfred Émile Léopold Stevens, Belgian painter born in 1823 in Brussels, known for his paintings of elegant modern women.
He came from a family involved with the visual arts: his older brother Joseph (1816–1892) and his son Léopold (1866–1935) were painters, while another brother Arthur (1825–99) was an art dealer and critic. His father, who had fought in the Napoleonic wars in the army of William I of the Netherlands, was an art collector who owned several watercolors by Eugène Delacroix, among other artists. His mother's parents ran Café de l'Amitié in Brussels, a meeting place for politicians, writers, and artists.
Stevens's work was shown publicly for the first time in 1851, when three of his paintings were admitted to the Brussels Salon. He was awarded a third-class medal at the Paris Salon in 1853, and a second-class medal at the Universal Exposition in Paris in 1855. His Ce qu'on appelle le vagabondage [What is called vagrancy] (Musée d'Orsay, Paris) attracted the attention of Napoleon III who, as a result of the scene in the picture, ordered that soldiers no longer be used to pick up the poor from the streets.
During the 1860s, Stevens became an immensely successful painter, known for his paintings of elegant modern women. His exhibits at the Salons in Paris and Brussels attracted favorable critical attention and buyers.
He died in 1906.
On May 12 is the birthday of
Laurie Hogin, American artist born in Chicago in 1963. She moved with her family to the New York City suburb of Cos Cob, Connecticut, while still an infant. Only 28 miles from midtown Manhattan, Hogin frequently went into the city for museums, shopping, and a variety of cultural activities. She received her Bachelor's degree in fine art in 1985 from Cornell University in Ithaca, New York, and her Master's degree in 1989 from the School of the Art Institute in Chicago. Since the early 1990s, Hogin has taught at several institutions: the School of the Art Institute, the University of Chicago, Northwestern University, Valparaiso University, and the University of Illinois at Urbana-Champaign, where she is currently Associate Professor and Chair of the Painting and Sculpture Program.
Best known for her paintings of strangely-colored animals in fantastic landscape settings, Laurie Hogin's work tackles issues of consumer culture, brand loyalty, and the world's fragile ecosystem. Allegorical animal and plant specimens sport the colors of branded commodities and nationalist identity. Angry little songbirds, fashion-model monkeys, and reptiles patterned with the colors of industrial entities, cosmetics, and modern media sit on rocky outcroppings as though arranged for retail display. While thoroughly modern, her work conjures up their 17th century Dutch and Flemish antecedants, produced during the time of the birth of the middle class and a new consumer culture.
On May 13 is the birthday of
Louis Léopold Robert, Swiss painter born in 1794.
He was born at La Chaux-de-Fonds (Neuchâtel) in Switzerland, but left his native place with the engraver Jean Girardet at the age of sixteen for Paris.
He was on the eve of obtaining the grand prix for engraving when the events of 1815 blasted his hopes, for Neuchâtel was restored to Prussia, and Robert was struck off the list of competitors as a foreigner. Whilst continuing his studies under Girardet he had never ceased to frequent the studio of David, and he now determined to become a painter, and only returned to his native country when his master himself was exiled. At Neuchâtel he attracted the notice of Roullet de Mezerac, who enabled him by a timely loan to proceed to Rome. In depicting the customs and life of the people, of southern Italy especially, he showed peculiar feeling for the historical characteristics of their race.
After executing many detached studies of Italian life Robert conceived the idea of painting four great works which should represent at one and the same time the four seasons in Italy and the four leading races of its people. In the "Return from the Fête of the Madonna dell'Arco" (Louvre) he depicted the Neapolitans and the spring. This picture, exhibited at the Salon of 1827, achieved undoubted success and was bought for the Luxembourg by Charles X; but the work which appeared in 1831 the "Summer Reapers arriving in the Pontine Marshes" (Louvre), which became the property of Louis Philippe established the artist's reputation.
Robert committed suicide before his easel on 20 March 1835, on the tenth anniversary of the melancholy suicide of a brother to whom he had been much attached.
Today, May 14, is the birthday of
Robert Dafford, American muralist born in 1951, a current resident of Lafayette, Louisiana.
Dafford has painted over 300 murals across the United States, Canada, France, Belgium, and England. He has been painting murals, signs, and fine art paintings for 35 years. In the past fifteen years, Dafford has concentrated on working along the Ohio River, painting over two hundred large historical images of cities on their floodwalls, using trompe l'œil, advanced perspective, and realist technique. Many riverboat tours make stops along the Ohio River specifically to see his murals. Dafford is best known for his murals in Paducah, Kentucky; Portsmouth, Ohio, Covington, Kentucky, his giant 'Clarinet' in New Orleans, and his depictions of the History of the Acadians. The over sixty consecutive Portsmouth murals are over 20 feet (6.1 m) tall and stretch over 2,000 feet (610 m). Dafford's murals are created with the purpose of boosting downtown development in small communities. In 2009 he collaborated with former longtime employee Herb Roe on a poster project for the Zydeco Cajun Prairie Scenic Byway. The year-long project highlights many spots of interest in the three parish region, including the Grand Opera House of the South in Crowley, Louisiana, Chicot State Park in Evangeline Parish, Louisiana and the Liberty Theater in Eunice, Louisiana.
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