Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Febrero aquí / All anniversaries for February here.
Todos los aniversarios de Febrero aquí / All anniversaries for February here.
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El 13 de Febrero es el cumple de
William James Topley, prolífico fotógrafo canadiense nacido en 1845 con sede en Ottawa, Ontario. Topley destacó por sus retratos de políticos canadienses. Un gran número de fotografías de Topley ahora está en la colección de la Biblioteca y Archivos de Canadá, incluyendo aproximadamente 150.000 negativos en placas de vidrio y un conjunto de 66 álbumes de índices que cubren toda la historia de sus estudios de Ottawa desde 1868 hasta 1923.
"La Srta. E. Pattie y un gato / Miss E. Pattie and Cat", 1873. Link
Chats Falls, side view of Horseshoe Falls, Ottawa River", Canada, c1900. Wikimedia Commons
Su primera exposición a la fotografía fue gracias a su madre quien compró una cámara en Montreal a finales de 1850. En 1863, a los 18 años, Topley fue catalogado como fotógrafo itinerante, pero en 1864 estaba trabajando como asalariado y aprendiz de William Notman en Montreal. En 1867, año de la confederación de Canadá, cuando Topley tenía solamente 22 años, fue puesto a cargo de un nuevo estudio del retratos abierto por Notman. Topley tenía evidentemente muy buen sentido comercial, convirtiéndose en el propietario del estudio de Notman en 1872, y abriendo en 1875 un estudio con su propio nombre.
"La Sra. Bronson / Mrs. Bronson", 1869. Link
"Corral de cerdos / Pen of Hogs", The Wm. Davies Co. Toronto, Canadá. Wikimedia Commons
Después de construir este estudio bastante exagerado en 1876, pronto descubrió que tenía que abandonarlo y trasladarse a instalaciones más pequeñas en la calle Sparks, donde él y más tarde su hijo continuaron operando el estudio Topley hasta que lo vendieron en 1923. El estudio atrajo a muchas figuras políticas, incluyendo a todos los Primeros Ministros desde Sir John A. Macdonald a Mackenzie King. También atrajo a las esposas e hijas de la nobleza, figuras políticas y empresariales.
Murió en 1930.
View of the corner of Sparks and Metcalfe Streets, showing the businesses of
Graves Bros., E. Ackroyd, Esmonde Bros., and C. Mann", Ottawa, Ontario, Canada. Wikimedia Commons
El 14 de Febrero es el cumple de
Laure Albin Guillot (née Meifredy), fotógrafa francesa nacida en 1879. Además de retratar celebridades de París, cubrió una amplia variedad de géneros y ocupó una serie de posiciones de alto rango.
"La Flamme / La antorcha / Torch", 1935. Monovisions
Asistió al Lycée Molière. En 1897 se casó con el Dr. Albin Guillot, especialista en microscopía. Trabajando desde su estudio en su casa de la Rue du Ranelagh, publicó sus primeras fotografías de moda en la edición francesa de Vogue en 1922. Entre 1924 y 1950, expuso regularmente en el Salon international de photographie y en el Salon des artistes décorateurs. Las obras que presentó en la Exposición Internacional de Artes Industriales y Decorativas de 1925 fueron firmadas por Laure Albin Guillot, cimentando su camino a la celebridad.
"Etude de nu / Estudio de desnudo / Nude Study", 1939 © Laure Albin Guillot / Roger-Viollet. Art Blart
"Jean Cocteau", 1939. Colección privada / Private collection, Paris © Laure Albin Guillot / Roger-Viollet. Liberation
Jean Cocteau en "El Hurgador" / in this blog: [Aniversarios Fotografía (CXXXVI)], [Tsuguharu Foujita (Gatos)]
Después de que su marido murió en 1929, se trasladó al Boulevard de Beauséjour donde recibió a las celebridades artísticas de la época, entre ellas Paul Valéry, Colette, Anna de Noailles y Jean Cocteau. Durante los años 30 viajó extensamente por el norte de África, España, Italia, Suecia y Estados Unidos. Su obra se publicaba con frecuencia en la prensa mientras participaba en exposiciones individuales y colectivas en el país y en el extranjero.
"Etude pour une Marseillaise / Estudio para una marsellesa / Study for a Marseillaise", c.1937. Artfields
En 1931 fue la primera en Francia en fotografiar imágenes microscópicas decorativas que ella llamó "micrografía", combinando la ciencia con el arte visual. Ese mismo año se convirtió en presidenta de la Unión Femenina de Carrières Libérales y Comercio, una organización dedicada a apoyar los intereses de la mujer en la vida profesional. En 1932 fue nombrada directora de varios organismos clave, entre ellos la Dirección General de Bellas Artes y la Cinemateca Nacional.
La primera de sus obras combinando fotografía y literatura fue publicada en 1936 cuando ilustró Narcisse de Paul Valéry, publicando otras obras de 1940 a 1944 durante la ocupación alemana. En 1937 organizó la exposición Femmes artistes d'Europe. Después de la Segunda Guerra Mundial continuó trabajando como retratista en su estudio en el Boulevard du Séjour hasta que se retiró en 1956.
Murió en 1962.
"Louis Jouvet", c. 1925. Colecciones / Collections Roger-Viollet / Parisienne de Photographie
© Laure Albin Guillot / Roger-Viollet. Art Blart
El 15 de Febrero es el cumple de
Lars Tunbjörk, fotógrafo sueco nacido en 1956 en la pequeña ciudad sueca de Borås, conocido por sus "retratos deliberadamente inexpresivos de espacios de oficinas y vida suburbana".
"Bufete de abogados, Nueva York / Lawyer's office, New York", 1997 © Lars Tunbjörk ASX
© Lars Tunbjörk British Journal of Photography
Entre sus inspiraciones tempranas están los fotógrafos suecos tales como Christer Stromholm, así como los estadounidenses, como William Eggleston.
Comenzó fotografiando en blanco y negro, para pasar rápidamente toda su energía a la exploración del color. Este es su punto de partida para cuestionar el mundo sin pesimismo, pero con una aflicción innegable, suavizada por un humor mordaz.
"Compañía de informática / Computer Company", Tokyo,1996 © Lars Tunbjörk ASX
"Avesta, Suecia / Sweden", de la serie "Invierno" / from the Winter Series, 2007 © Lars Tunbjörk. Link
Con el tiempo, su trabajo se volvió más radical y refinado, y menos anecdótico, con series en las que ya no representa a individuos sino las huellas a menudo absurdas de su presencia y acciones.
Sus fotografías se pueden encontrar en las colecciones del Museo de Arte Moderno, el Centro Pompidou y la Casa Europea de la Fotografía en París. Tunbjörk fue miembro de L'Agence Vu y trabajó para publicaciones como The New York Times, Time, GEO, entre otras.
Murió en 2015.
de la serie "¡Amo Borås!" / from the series I love Borås!, 2009 © Lars Tunbjörk. Link
El 16 de Febrero es el cumple de
David Steen, fotógrafo británico nacido en 1936. Sus modelos incluyeron a empresarios, estrellas del deporte y políticos.
"Charlotte Rampling", Irlanda / Ireland, 1973 © David Steen. Pleasurephoto
Comenzó a trabajar en Picture Post a la edad de 15 años. Uno de los fotógrafos del personal, Bert Hardy, tomó Steen bajo su ala. Hardy le enseñó no sólo tomar fotos, sino también el amor por el trabajo. Entre los 15 y los 18 años, cuando los amigos de Steen salían a pubs y fiestas, él andaba por ahí, con una cámara prestada, tomando fotos por toda Londres de día y de noche. A la edad de 17 años realizaba pequeños trabajos y, a los 18 años, emprendió su primera misión en el extranjero, viajando a París para fotografiar al director de cine Otto Preminger.
"Elizabeth Taylor", Elstree Studios, Inglaterra / England, 1963 © David Steen. Link
Elizabeth Taylor en "El Hurgador" / in this blog: [Todos los enlaces / All links]
En junio de 1954 comenzó su servicio nacional, pasando los primeros meses en Alemania como fotógrafo del ejército. Regresó al Picture Post, pero un año después la revista dejó de publicarse. Poco después se le ofreció un trabajo como fotógrafo en el primer periódico británico para mujeres, el Sunday Mirror femenino. Se unió al Daily Mail como fotógrafo durante 1959-1960 antes de hacerse freelance. Comenzó a trabajar para la revista Queen en 1962, y poco después para publicaciones como The Sunday Times, Daily Telegraph y Nova.
"Truman Capote", Claridge's Hotel, Londres / London, 1960 © David Steen. Link
Truman Capote en "El Hurgador" / in this blog:
[Watson, Penn, Shinoyama, Johnsen], [Asonancias (VIII)], [Aniversarios Fotografía (CLXXXIV)]
[Watson, Penn, Shinoyama, Johnsen], [Asonancias (VIII)], [Aniversarios Fotografía (CLXXXIV)]
Murió en 2015.
"Sophia Loren", Antigua, Feb., 1979 © David Steen. Pleasurephoto
Sophia Loren en "El Hurgador" / in this blog: [Aniversarios Fotografía (CLXIII)], [Sucedió en el museo (X)]
El 17 de Febrero es el cumple de
Marjorie Content, fotógrafa estadounidense de la ciudad de Nueva York nacida en 1895, activa en círculos sociales y artísticos modernistas. Sus fotografías raras veces fueron publicadas y nunca se exhibieron durante su vida. Desde finales del siglo XX ha ganado interés para los coleccionistas e historiadores del arte. Su obra ha sido recogida por el Museo Metropolitano de Arte y el Museo de Arte Chrysler, siendo objeto de varias exposiciones individuales.
Se casó varias veces, incluso durante un corto período de tiempo a Harold Loeb, escritor y editor de la revista, vanguardista Broom. Su matrimonio con el escritor Jean Toomer que tuvo lugar en 1934 duró más de 30 años, hasta su muerte.
Copia a la gelatina de plata / gelatin silver print, 9,7 x 6,8 cm., Paris, Invierno / Winter, 1931
Museum of Modern Art (MoMA) (Nueva York, EE.UU./ NY, USA)
Content comenzó en serio en la fotografía mientras estaba casada con su segundo marido, el pintor Michael Carr. Utilizó una Graflex de 3 1/4" × 4 1/4", y, después de 1932 también una Graflex de 5" x 7". A pesar de los informes de que Stieglitz le enseñó técnicas de revelado, algunos estudiosos creen que quien lo hizo fue su amiga Consuelo Kanaga. Content a veces trabajaba en el cuarto oscuro de Kanaga.
Sus viajes por el oeste y el sudoeste con el pintor Gordon Grant influenciaron su estilo hacia una estética más formalista. Trabajó brevemente para la Oficina de Asuntos Indígenas fotografiando la vida rural de los nativos estadounidenses.
"Anthurium", 1928. Pinterest
"Naturaleza muerta con lirio de agua y hoja moteada / Still Life With Calla and Spotted Leaf". Sotheby's
En la década de 1930 Content estauvo también cerca de la pintora Georgia O'Keeffe. En 1933 viajó con ella a Bermuda. Al año siguiente, fue con ella a Nuevo México, donde O'Keefe se había asentado. Otros amigos cercanos de este período fueron Stieglitz, Ridge, Sherwood Anderson, Paul Rosenfeld y Margaret Naumburg, en cuya escuela Walden en la ciudad de Nueva York se educaron a sus dos hijos.
Content murió en 1984.
El 18 de Febrero es el cumple de
Helmar Lerski, fotógrafo nacido en Francia a quien se le deben algunos de los fundamentos importantes de la fotografía moderna.
"Manos humanas / Human Hands" (1933-1940). Wikimedia Commons
"Metamorphose / Metamorfosis / Metamporphosis 601", 1936. Monovisions
Sus obras están expuestas en Estados Unidos, Alemania, Palestina Ocupada y Suiza. Se centró principalmente en los retratos y la técnica de la fotografía con espejos.
Su verdadero nombre era Israel Schmuklerski. La familia se mudó en 1876 a Zurich, Suiza. En 1888, Lerski emigró a los Estados Unidos, donde trabajó como actor. Alrededor de 1910 comenzó a fotografiar. En 1915 regresó a Europa y trabajó como camarógrafo y experto en efectos especiales para muchas películas, entre ellas Metrópolis de Fritz Lang. A finales de los años veinte de hizo un nombre como fotógrafo de retratos de vanguardia.
"Amerikanischer Ingenieur / Ingeniero estadounidense / American engineer", 1913. Monovisions
En 1932 emigró con su segunda esposa a Palestina, donde continuó trabajando como fotógrafo, camarógrafo y director de cine. En 1948, abandonaron Palestina y se instalaron de nuevo en Zúrich.
Murió en 1956.
"Metamorphose / Metamorfosis / Metamporphosis 587", 1936. Monovisions
Hoy, 19 de Febrero, es el cumple de
Jill Krementz, reconocida fotógrafa y autora estadounidense nacida en 1940. Ha publicado 31 libros, sobre todo de fotografía e infantiles.
"Niki de Saint Phalle", Paris,1965. Pleasurephoto
Niki de Saint Phalle en "El Hurgador" / in this blog:
"Elwyn Brooks (E.B.) White en su cobertizo en /
in his boathouse in Allen Cove, Maine", 1976. Rear View Mirror
En 1961 recibió una cámara Nikon como regalo de cumpleaños veintiuno, y a partir de ahí construyó una carrera como fotógrafa y fotoperiodista. En la década de 1960 trabajó en el New York Herald-Tribune. Su fotografía en color de la "Marcha en el Pentágono" fue presentada en la portada de The New York Times Magazine. En 1965 pasó un año tomando fotografías en Vietnam durante la guerra. Sus trabajos de periodismo gráfico han aparecido en el New York Observer.
Más tarde se especializó en fotografíar escritores. Un gran perfil de ella - escrito por Dorothy Gelatt - fue publicado en la edición de primavera de 1975 de 35mm Photography (Ziff-Davis Publishing Company). De acuerdo con el artículo, Krementz decidió en 1970 "... rellenar el vacío de imagen de los autores ...". Trabajando sólo con la ayuda de una secretaria, dirigió y construyó una gran biblioteca de fotografías de autores, la mayoría en blanco y negro. El artículo la describió como trabajando con un mínimo de equipo fotográfico (dos cuerpos de cámara de 35 mm y tres lentes) y con sus copias realizadas por Erika Leone en el laboratorio fotográfico Meridian. En el momento en que se escribió el artículo, "... la lista de autores de Krementz totalizaba aproximadamente 542 ...".
"Andy Warhol & Alfred Hitchcock", 1974. Fanshare
Alfred Hitchcock en "El Hurgador" / in this blog: [Todos los enlaces / All links]
Las fotografías de Krementz fueron expuestas en Nikon House Gallery en Nueva York a mediados de los años setenta. En 1980 publicó su libro The Writer's Image (David R. Godine, Boston), con fotografías en blanco y negro, un prefacio escrito por Kurt Vonnegut y una introducción de Trudy Butner Krisher. En 1984 fue galardonada con el Children’s Book Guild Nonfiction Award del Washington Post por sus "libros creativamente producidos, obras que marcan la diferencia".
"E.L. Doctorow nadando con Becky en la Bahía de Gardiner /
swimming with Becky in Gardiner’s Bay" 3/8/1975. Observer
Textos en inglés / English translation
On February 13 is the birthday of
William James Topley, prolific Canadian photographer born in 1845 based in Ottawa, Ontario. Topley was noted for his portraiture of Canadian politicians, and was a business partner of William Notman, taking over Notman's Ottawa studio in 1872. A large number of photographs by Topley are now in the collection of Library and Archives Canada, including approximately 150,000 glass plates negatives and a set of 66 index albums covering the entire history of his Ottawa studios from 1868 until 1923.
His first exposure to photography was from his mother who purchased a camera in Montreal in the late 1850s. In 1863, at the age of 18, Topley was listed as an itinerant photographer, but by 1864 he was working at apprentice wages for William Notman in Montreal. In 1867, the year of Canada’s confederation, when Topley was only 22 years old, he was placed in charge of a new portrait studio opened by Notman. Topley clearly had very good business sense, becoming the “proprietor” of the Notman studio by 1872, and by 1875 opening a studio under his own name.
After building this rather overstated studio in 1876 he soon found that he had to abandon it and move to smaller quarters on Sparks St., where he and later his son continued to operate the Topley studio until they sold it in 1923. The studio attracted many political figures, including all the Prime Ministers from Sir John A. Macdonald to Mackenzie King. The studio also attracted the wives and daughters of nobility, political and business figures.
He died in 1930.
On February 14 is the birthday of
Laure Albin Guillot (née Meifredy), French photographer born in 1879. In addition to portraits of Paris celebrities, she covered a wide variety of genres and had a number of high-ranking positions.
She attended the Lycée Molière. In 1897 she married Dr Albin Guillot, a specialist in microscopy. Working from her studio at her home on Rue du Ranelagh, she published her first fashion photographs in the French edition of Vogue in 1922. From 1924 to 1950, she exhibited regularly at the Salon international de photographie and at the Salon des artistes décorateurs. The works she exhibited at the 1925 International Exposition of Modern Industrial and Decorative Arts were signed Laure Albin Guillot, paving her way to celebrity.
After her husband died in 1929, she moved to Boulevard de Beauséjour where she received the artistic celebrities of the day including Paul Valéry, Colette, Anna de Noailles and Jean Cocteau. In the course of the 1930s, she travelled widely to North Africa, Spain, Italy, Sweden and the United States. Her work was frequently published in the press while she participated in solo and collective exhibitions at home and abroad.
In 1931, she was the first in France to photograph decorative microscopic images which she called "micrography", combining science with visual art. The same year, she became president of the Union féminine des carrières libérales et commerciales, an organisation bent on supporting the interests of women in professional life. In 1932, she was appointed head of a number of key bodies including the Directorate-General of Fine Arts and the Cinémathèque nationale.
The first of her works combining photography with literature was published in 1936 when she illustrated Paul Valéry's Narcisse, publishing further works from 1940 to 1944 during the German occupation. In 1937, she organised the exhibition Femmes artistes d'Europe. After the Second World War, Laure Albin Guillot continued to work as a portraitist at her studio on the Boulevard du Séjour until she retired in 1956.
She died in 1962.
On February 15 is the birthday of
Lars Tunbjörk, Swedish photographer born in 1956 in the small town Borås, known for his "deadpan portraits of office spaces and suburban lifestyles".
Among his early inspirations was Swedish photographers as Christer Stromholm as well as Americans like William Eggleston.
He began photographing in black and white, to quickly pass all his energy to the exploration of color. This is his starting point to question the world without pessimism, but with an undeniable affliction, softened by a mordant humor.
Over time, his work became more radical and refined, and less anecdotal, with series in which he no longer represents individuals but the often absurd traces of his presence and actions.
His photographs can be find in collections at the Museum of Modern Art, the Centre Pompidou and the Maison Européenne de la Photographie in Paris. Tunbjörk was a member of L’Agence Vu and worked for publications like The New York Times Magazine, Time, GEO, among others.
He died in 2015.
On February 16 is the birthday of
David Steen, British photographer born in 1936. His subjects included show business and sports stars, and politicians.
He started work at Picture Post at the age of 15. One of the staff photographers, Bert Hardy, took Steen under his wing. Hardy taught him not just about taking photos but also the love of the job. Between the ages of 15 and 18, when Steen's friends were going out to pubs and parties, he was out and about, with a borrowed camera taking pictures around London by day and by night. At the age of 17, he was doing small assignments, and at 18 he undertook his first foreign assignment, travelling to Paris to photograph the film director Otto Preminger.
In June 1954, Steen began his National Service, spending the first few months in Germany as an Army photographer. He returned to Picture Post, but a year later the magazine ceased publication. Soon afterwards, he was offered a job as a photographer on Britain's first newspaper for women, Women's Sunday Mirror. He joined the Daily Mail as a feature photographer during 1959–1960 before going freelance. He began to work for Queen magazine in 1962, and soon afterwards such publications as The Sunday Times, Daily Telegraph and Nova.
Steen's website biography describes him as having been "trained on the maxim 'every picture tells a story'". He focused on photographing film stars, actors, criminals, politicians, prime ministers and many men, women and children going about their everyday lives.
He died in 2015.
On February 17 is the birthday of
Marjorie Content, American photographer from New York City born in 1895, active in modernist social and artistic circles. Her photographs were rarely published and never exhibited in her lifetime. Since the late 20th century they have become of interest to collectors and art historians. Her work has been collected by the Metropolitan Museum of Art and the Chrysler Museum of Art; it has been the subject of several solo exhibitions.
She was married several times, including for a short period to Harold Loeb, a writer and the editor of the avant-garde journal, Broom. Her marriage to writer Jean Toomer in 1934 lasted more than 30 years, to his death.
Content began serious photography while married to her second husband, the painter Michael Carr. She used a 3 1⁄4 × 4 1⁄4 inch Graflex, and, after 1932, a 5x7 inch Graflex as well. Despite reports that Stieglitz taught her developing techniques, some scholars believe it was her friend Consuelo Kanaga. Content sometimes worked in Kanaga's darkroom.
Her travels in the West and Southwest with painter Gordon Grant influenced her style toward a more formalist aesthetic. She briefly worked for the Bureau of Indian Affairs photographing rural Native American life.
In the 1930s Content was also close to painter Georgia O'Keeffe. In 1933 she traveled with her to Bermuda. The following year, she drove with her to New Mexico, where O'Keefe had settled. Other close friends of this period included Stieglitz, Ridge, Sherwood Anderson, Paul Rosenfeld, and Margaret Naumburg, at whose Walden School in New York City both of her children were educated.
Content died in 1984.
On February 18 is the birthday of
Helmar Lerski, French-born photographer who laid some of the important foundations of modern photography.
His works are on display in the USA, Germany, Occupied Palestine and Switzerland. He focused mainly on portraits and the technique of photography with mirrors.
His real name was Israel Schmuklerski. The family moved in 1876 to Zurich, Switzerland. In 1888, Lerski emigrated to the United States, where he worked as an actor. Around 1910, he began to photograph. In 1915, he returned to Europe and worked as a cameraman and expert for special effects for many films, including Fritz Lang's Metropolis. At the end of the 1920s, he made a name as an avant-garde portrait photographer.
In 1932, he emigrated with his second wife to Palestine, where he continued to work as a photographer, cameraman, and film director. In 1948, they left Palestine and settled again in Zurich.
He died in 1956.
Today, February 19, is the birthday of
Jill Krementz, well known American photographer and author born in 1940. She has published 31 books, mostly of photography and children's books.
In 1961 she received a Nikon camera as a twenty-first birthday present, and continued to build a career as a photographer and photojournalist. In the 1960s she worked as a photographer for the New York Herald-Tribune. Her color photography of the "March on the Pentagon" was featured on the cover of The New York Times Magazine. In 1965, she spent a year taking photographs in Vietnam during the Vietnam War. Her photojournalist works have appeared in the New York Observer.
Krementz later specialized in photographing writers. A major profile of her - written by Dorothy Gelatt - was published in the Spring 1975 issue of 35mm Photography (Ziff-Davis Publishing Company). According to the article, Krementz decided in 1970 to "...fill the author picture vacuum...". Working only with the aid of a secretary she built and ran a large library of photographs of authors. Most of her photographs at that time were in black and white. The article described her as working with a minimum of photographic equipment (two 35mm camera bodies and three lenses) and having her prints made by Erika Leone at the Meridian photographic laboratory. At the time the article was written, "...the Krementz stock list of authors totalled roughly 542...".
Krementz's photographs were exhibited at Nikon House Gallery in New York the mid-1970s. In 1980 her book The Writer's Image (David R. Godine, Boston) was published, featuring black-and-white photographs, with a preface written by Kurt Vonnegut, and an introduction by Trudy Butner Krisher. In 1984 Krementz was awarded the Washington Post/Children’s Book Guild Nonfiction Award for “creatively produced books, works that make a difference.”
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