viernes, 7 de septiembre de 2018

Diego Gravinese [Pintura / Painting]

Diego Gravinese

Diego en su estudio / at his studio

Diego Raphäel Gravinese es un artista argentino nacido en La Plata, Provincia de Buenos Aires, en 1971.
A los 18 años ingresó en la Escuela de Bellas Artes Prilidiano Pueyrredón, Buenos Aires, pero medio año más tarde abandonó la carrera. Al año siguiente regresó y conoció a Leandro Erlich, y luego a Ana Eckell, quien resultaría decisiva en su carrera. En 1992, con 21, años realizó su primera exposición individual "Mi primer Sopena" en el Espacio Giesso. La galería Ruth Benzacar le propuso trabajar con ellos y al año siguiente (1993) muestra su “Herencia” en el Casal de Catalunya. Le seguirá “Todos necesitamos una Madonna / Everyone needs a Madonna” (1994)
Hasta 2005 trabajó con Zavaleta Lab. Ha presentado su obra en Buenos Aires, Nuev York, Chicago, Los Ángeles, Milán, Madrid, Paris, San Pablo, Porto Alegre, Lisboa, Ámsterdam, Berlín, Praga, Barcelona, entre otras ciudades, en museos, galerías, casas y hoteles.

"La Duración de las Promesas / The Duration of Promises"
Óleo sobre tela / oil on canvas, 130 x 180 cm, 2010-11 © Diego Gravinese

"Aldebarán", óleo sobre tela / oil on canvas, 135 x 190 cm., 2013 © Diego Gravinese

«Yo entiendo que imito la imagen fotográfica, pero no es mi intención la reproducción fiel como una finalidad en sí misma. Siempre lo vi como si fuera una capa más de información dentro de la obra. La superficialidad es como un color más que yo le pongo, con el cual siento que un montón de gente se puede relacionar. Es como si fuera el cartel afuera que te llama y te dice 'mirá, acá está pasando algo'. Muchos pueden relacionarse con eso sin intelectualizarlo ni nada, es como una especie de atractor, nada más. Yo quiero que le den bola a la tela o la imagen y después, si pasa algo más, bienvenido sea, pero la obra está detrás de eso.»

"Coloso / Colossus", óleo sobre tela / oil on canvas, 140 x 180 cm., 2008 © Diego Gravinese

"La era de la Razón / The Age of Reason"
Óleo sobre tela / oil on canvas, 180 x 140 cm., 2016 © Diego Gravinese

"El método / The Method", óleo sobre tela / oil on canvas, 120 x 180 cm., 2008 © Diego Gravinese

Actualmente Diego trabaja en grandes óleos y acrílicos sobre lienzo de carácter hiperrealista, pero incorporando elementos surrealistas en originales composiciones de fuerte impacto visual.

Si fuera posible reunir todas sus obras y recorrerlas con la vista, sería algo así como un viaje desde los noventa post-adolescentes, un retrato lúcido de una época, con crítica del pasado, tonalidades de antes y contenidos actuales. Luego, el lienzo despojándose de elementos, las fotos ganando espacio, la paleta enfriándose. Así, hasta entrar en una zona donde es como si el ojo respirara después de un caos hermoso.
Los cristales que brotan de las paredes de una habitación con aire acondicionado, mientras una pareja desnuda se abraza en la cama (La duración de las promesas, 2010) son un remanso. Algo que se mantuvo estable durante todo el trayecto es la presencia de la mujer: pintó a sus amigas y amores. "El mundo está muy volcado hacia el lado masculino y eso trae un montón de durezas, dolor y problemas. Creo que hay que abrazar de vuelta la energía femenina y darle el respeto y el lugar que tiene que tener."

"Dragón", óleo sobre tela / oil on canvas, 90 x 140 cm., 2015 © Diego Gravinese

"Génesis", óleo sobre tela / oil on canvas, 100 x 146 cm., 2013 © Diego Gravinese

"Ninfa / Nymph", óleo sobre tela / oil on canvas, 200 x 160 cm., 2016 © Diego Gravinese

A course in dying: En tus cuadros a menudo tratas la belleza de la existencia humana de una manera casi divina. ¿Crees que tus creencias sobre la vida y la muerte inspiran tu arte de alguna manera?
Diego Gravinese: La respuesta es sí. Estos temas, como te dije, siempre han estado muy presentes en mi mente, así como la celebración del placer y el éxtasis de la vida. Creo que llevé mucha culpa dentro de mí cuando era más joven. Pensaría cosas como, '¿cómo puedes estar inclinado a cosas tan luminosas en un mundo que claramente se va al infierno, en un mundo que básicamente sufre?'
Pero en estos últimos años, junto con todas las revelaciones llegó una liberación, y decidí investigar los mundos más extravagantes, que para mí representan una celebración de la existencia humana. Incluso en medio del caos, todos tenemos aún nuestros orgasmos, nuestros momentos de resplandor y claridad, nuestros momentos de conexión con la totalidad del ser, con todo el cosmos. La mayoría de mis pinturas recientes han sido intentos de evocar un reconocimiento de esos momentos.

"La orilla interior / The Inner Shore"
Óleo sobre tela / oil on canvas, 150 x 150 cm., 2016 © Diego Gravinese

Diego trabajando en "Maestro dorado" / at work with "Golden Teacher"

Diego Raphäel Gravinese is an Argentine artist born in La Plata, Province of Buenos Aires, in 1971.
At 18 he entered the Prilidiano Pueyrredón School of Fine Arts, Buenos Aires, but half a year later he quit. The following year he returned, and met Leandro Erlich, and then Ana Eckell, who would be decisive in his career. In 1992, aged 21, he held his first solo exhibition "Mi primer Sopena / My First Sopena" at Espacio Giesso. The gallery Ruth Benzacar proposed to work with them and the following year (1993) held his exhibition "Heritage" in the Casal, Catalunya. It will be followed by "Everyone needs a Madonna" (1994)
Until 2005 he worked with Zabaleta Lab. He has showed his work in Buenos Aires, New York, Chicago, Los Angeles, Milan, Madrid, Paris, Sao Paulo, Porto Alegre, Lisbon, Amsterdam, Berlin, Prague, Barcelona, among other cities, in museums, galleries, houses and hotels.

"Maestro dorado / Golden Teacher"
Óleo sobre tela / oil on canvas, 160 x 115 cm., 2016 © Diego Gravinese

"Ananda", óleo sobre tela / oil on canvas, 2015 © Diego Gravinese

"Nodriza / Nurse"
Acrílico y óleo sobre tela / acrylic and oil on canvas, 61 x 92 cm., 2013 © Diego Gravinese

«I understand that I imitate the photographic image, but it is not my intention to reproduce faithfully as an end in itself. I always saw it as if it were just another layer of information within the work. The superficiality is like a color more than I put on it, with which I feel that a lot of people can relate. It's like the outside sign that calls you and says 'Look, here's something happening'. Many can relate to that without intellectualizing it or anything, it's like a kind of attractor, nothing more. I want them to pay attention to the canvas or the image and then, if something else happens, welcome, but the work is behind that.»

"El renacimiento de Venus / The Rennaisance of Venus"
Óleo sobre tela / oil on canvas, 100 x 140 cm., 2018 © Diego Gravinese

"Hércules", óleo sobre tela / oil on canvas, 180 x 140 cm., 2011 © Diego Gravinese

"La niña del lavadero"
Óleo sobre tela / oil on canvas, 111 x 171 cm., 2013 © Diego Gravinese

Currently, Diego works in large hyperrealist oils and acrylics on canvas, but incorporating surreal elements in original compositions with a strong visual impact.

If it were possible to gather all his works and see them, it would be something like a journey from the post-adolescent nineties, a lucid portrait of an era, with a critique of the past, shades of before and current contents. Then, the canvas stripping of elements, the photos gaining space, the palette getting cold. So, until entering an area where it is as if the eye breathed after a beautiful chaos.
The crystals that sprout from the walls of a room with air conditioning, while a naked couple embraces in bed (The duration of the promises, 2010) are a haven. Something that remained stable throughout the journey is the presence of the woman: he painted his friends and loves. "The world is very focused on the masculine side and that brings a lot of hardness, pain and problems. I think we have to embrace the feminine energy back and give it the respect and the place it has to have."

"Pool Side", óleo sobre tela / oil on canvas, 130 x 180 cm., 2010 © Diego Gravinese

"Milk Girl (Cometa)", óleo sobre tela / oil on canvas, 70 x 90 cm., 2008 © Diego Gravinese

"Venus y el Sol (Margaritas) / Venus and the Sun (Daisies)"
Óleo sobre tela / oil on canvas, 110 x 140 cm., 2014 © Diego Gravinese

A course in dying: In your paintings you often touch upon the beauty of human existence in an almost divine way. Do you think your beliefs about life and death inspire your art in any way? 
Diego Gravinese: The answer is yes. These topics, as I told you, have been always very present in my mind, as well as the celebration of pleasure and the ecstasy of living. I guess I carried a lot of guilt within me when I was younger. I would think things like, “how can you be inclined to such luminous things in a world that’s clearly going to hell, in a world that basically suffers?”
But in  these past few years, along with all the revelations came a liberation, and I decided to investigate the most flamboyant worlds, which to me represent a celebration of human existence. Even in the midst of chaos, we all still have our orgasms, our moments of radiance and clarity, our moments of connection with the totality of being, with the whole cosmos. Most of my recent paintings have been attempts to evoke a recognition of those moments.

"El Delta inundado (o El orden implicado) / The Flooded Delta (or The Order Involved)"
Óleo sobre tela / oil on canvas, 120 x 155 cm © Diego Gravinese

 Diego trabajando en "El Delta inundado..." / at work with "The Flooded Delta..."
_____________________________________

Diego y la música / and the Music

Pintura usada para la portada del álbum de The Darkness /
Painting used as the cover for the album of The Darkness

La música siempre ha sido importante en la vida de Diego. En una entrevista de 2009 habla sobre ello:

«Crecí escuchando los Talking Heads; fue algo así como la banda sonora de mi infancia. Tengo dos hermanas que son unos 6 años mayores que yo, así que cuando era niño su música era mi música, y siempre les gustó el rock y el pop. Una de ellas era bajista de algunas bandas de punk rock muy buenas en la escena local de los '80, por lo que sabían lo que era bueno, incluso cuando era realmente difícil conseguir buena música en Argentina. Álbumes como Stop Making Sense, Fear of Music o Speaking in Tongues estaban todo el tiempo en nuestros estéreos, a veces en viajes familiares por el país, todavía lo recuerdo.» 

Cómo se hizo / The making of

Cómo se hizo / The making of

Music has been always important in Diego's life. In a 2009 interview he talks about that:

«I grew up listening to the Talking Heads, it was kind of the soundtrack of my childhood. I have two sisters that are some 6 years older than me, so when I was a kid their music was my music, and they always had a great taste in rock and pop. One of them was a bass player for some really good punk rock bands in the local scene of the 80's, so they knew what was good, even when it was really difficult to get good music in Argentina. Album's like Stop Making Sense, Fear of Music, Speaking in Tongues were all the time in our stereos, sometimes in family trips around the country, I still remember that.»

Portada del álbum de 2002 "Hot Cakes" de la banda británica The Darkness  /
Cover of the 2002 album "Hot Cakes" by the british band The Darkness

Diego junto a la pintura utilizada para la portada del álbum de Cerati /
Diego with the painting used as a cover for Cerati's album.

De esta portada, Gustavo Cerati cuenta:

«En el caso de la tapa del disco es una pintura de un metro y medio, realmente es una pintura. No la tengo en casa, la tiene un pintor que se llama Diego Gravinese, que es un chico que está exponiendo en Nueva York, en muchos lugares. Es muy bueno lo que hace él. Lo que quería hacer en este disco era prescindir de lo que habitualmente se llama 'diseño de tapa'... En realidad, lo que quería era que un artista se involucrara con esta idea. Y fue Diego, que es un pintor, podríamos decir, de alguna manera hiperrealista. Él básicamente proyecta fotos sobre una tela y las pinta, en este caso con óleo. Además la tela mide un metro cincuenta por un metro cincuenta, imaginate llegar a la casa del pintor y encontrarse con la cara de uno, así, apenas abrís la puerta, de ese tamaño.»

Portada del tercer álbum de Gustavo Cerati "Siempre es hoy", 2002 /
Cover for the third album of Gustavo Cerati "It is always today", 2002

About this cover Gustavo Cerati said:

«In the case of the album cover it is a painting of one and a half meters, it really is a painting. I do not have it at home, it has a painter named Diego Gravinese, who is a boy who is exhibiting in New York, in many places. What he does is very good. What I wanted to do on this album was not to use what is usually called 'cover design' ... Actually, what I wanted was an artist to get involved with this idea. And it was Diego, who is a painter, we might say, in some hyper-realistic way. He basically projects photos on a canvas and paints them, in this case with oil. In addition, the canvas measures 1,5 by 1,5 m. Imagine arriving at the painter's house and meeting your face, like that, as soon as you open the door, that size.»
_____________________________________

Fuentes / Sources:
* Wikipedia
* Diego Gravinese - Secuencias Hiperrealistas / Hyperrealistic sequences
Por / by enkil, Uno de los nuestros, 8/2010. 
* Artículo de / Article by Martina Pettinaroli, La Factory (Paraguay), 10/2015
* Entrevista en "Un curso sobre morir" / Interview in "A course in dying", 6/2016
* Cerati en primera persona, Siempre es hoy, por /
Cerati in person, It is Always Today by micaredondo. Wattpad

Más sobre / More about Diego Gravinese:
Website (en reconstrucción / under reconstruction), Instagramfacebook

Imágenes publicadas con autorización del artista (¡Muchas gracias, Diego!)
Images published here with artist's permission (Thanks a lot, Diego!)

No hay comentarios:

Publicar un comentario