viernes, 25 de junio de 2021

Silvia Della Maddalena (I, 1996-2008) [Pintura, Técnicas mixtas, Entrevista / Painting, Mixed Media, Interview]

Shirley Rebuffo entrevista a Silvia Della Maddalena. Presentamos un artículo en dos partes (la segunda aquí)  recorriendo más de dos décadas en la creación de esta artista plástica argentina cuya obra, a decir de Fermín Fèvre, "nos remite, inevitablemnente, al mundo precolombino. Vemos en su escritura visual formas reminiscentes del arte original de América. Lo curioso de ello es que ninguna forma en particular lo determina."
Silvia nos devela algunas claves de su formación, su proceso creativo y analiza la interrelación entre los objetos culturales de los pueblos originarios americanos y el constructivismo rioplatense, que comparten la abstracción geométrica como punto de partida de su generación morfológica.

Shirley Rebuffo interviews Silvia Della Maddalena. We present a two-part article (the second one here) covering more than two decades in the creation of this Argentine plastic artist whose work, according to Fermín Fèvre, "inevitably takes us back to the pre-Columbian world. We see in her visual writing forms reminiscent of the original art of America. The curious thing about it is that no particular form determines it".
Silvia reveals some keys to her training, her creative process and analyzes the interrelation between the cultural objects of the native American peoples and the constructivism of the Rio de la Plata, which share geometric abstraction as the starting point of their morphological generation.
_____________________________________________________________

Silvia Beatriz Della Maddalena
(Morón, Provincia de Buenos Aires / Buenos Aires Province, Argentina, 1961-)


Silvia Della Maddalena es una artista argentina nacida en Morón, Provincia de Buenos Aires, el 11 de diciembre de 1961.
En 1984 egresa de la Escuela Nacional de Bellas Artes "Prilidiano Pueyrredón". En el 2003 egresa de la Licenciatura en Artes Visuales (IUNA), Tesis: "Bajo la Cruz del Sur". En 2018 termina el Seminario de Posgrado de Arte Textil en las Artes Practicas Contemporáneas, BORDES (UNA). En 1983 ingresa al Taller Sur, dirigido por el maestro Alberto Delmonte, donde se perfecciona en Dibujo, Pintura, Fundamentos Visuales, Historia y Estética del Arte. Posteriormente realiza cursos sobre las culturas precolombinas como: Cerámica arqueológica, Prof. Domingo F. Thonet, FECIC. Argentina Aborigen, Lic. Guillermo Magrassi. Sudamérica: Estructuras y cambios, Lic. G. Magrassi. Arqueología Sudamericana, Prof. Juan Schöbinger. Culturas Precolombinas: Arte y Cosmovisión alfarera, con la Antropóloga María Florencia Kush. El Arte Precolombino en la Pintura Moderna, Prof. Paternostro, CEHASS. Canto con caja, Leda Valladares. "Obra y enseñanza de Torres-García" e "Introducción a la Historia del Arte del siglo XX", ambos con el maestro Alberto Delmonte. Culturas Precolombinas, Prof. Sondereguer. Realizó viajes de estudios por el Noroeste Argentino, Perú, Ecuador, Bolivia, Uruguay y México. Actúa como docente en distintos niveles de enseñanza y desde 1991 hasta el presente dicta el Taller Experimental de Lenguaje Visual en el Taller Sur.
Desde el año 1982 ha participado en más de 60 exposiciones colectivas e individuales en su país y en el extranjero.

"Awaypacha", óleo sobre tela / oil on canvas, 90 x 90 cm., 1996

"Morada de los espíritus lunares / House of Moon Spirits", óleo sobre tela / oil on canvas, 90 x 90 cm., 1997

Entrevista de Shirley Rebuffo

Shirley Rebuffo: ¿Cómo comienza tu inclinación por el arte? 
Silvia Della Maddalena: Es necesario comprender primero que el arte, como revelación del espíritu humano, se encuentra en toda manifestación producto del hacer, la sensibilidad y el pensamiento, todos estamos llamados a esta vocación, aunque no todos la desarrollen como labor esencial de su vida. 
En mi caso personal, la música fue la matriz más cercana, mi padre, cantor y bombisto de música y danzas folklóricas, fue la referencia más inmediata de las tradiciones locales, itinerario que transcurrió desde el canto folklórico, al canto lírico y coral, hasta que el llamado de la tierra me condujo nuevamente al canto vallisto, el canto colectivo con caja junto a las comparsas de Leda Valladares y la práctica de instrumentos y danzas autóctonas.
Paralelamente, contrariando todos los mandatos, ingreso a la Escuela Nacional de Bellas Artes "Prilidiano Pueyrredón" en 1980. Tal vez un sino propio en la búsqueda del origen y del fundamento me condujo al encuentro de un Maestro y en esas derivas de causalidades ingreso al Taller Sur fundado por Alberto Delmonte en 1983, centrado en una formación plástica dentro del constructivismo rioplatense. 
Hace algunos años, ya en mi adultez supe que había comenzado a hablar alrededor de los 3 años… nadie había advertido aquella demora en nombrar las cosas, y la gestualidad fue desde entonces el medio de comunicación con el mundo. Comprendí entonces aquella capacidad desarrollada por lo cual las imágenes siempre se antepusieron a la palabra y la realidad me revelaba en sus múltiples formas y estructuras su propio lenguaje. Tal vez por ello, en los primeros encuentros con mujeres originarias andinas advertí que me hallaba ante un universo pleno de señales que me guiaban al encuentro de otras formas de pensar, sentir y dar sentido a la existencia, que me posibilitó otros modos de interrogar el presente.

"Serie en agosto / Series in August", técnica mixta sobre papel / mixed media on paper, 29 x 39,5 cm., 2002

"Formas rituales para amarrar el aliento fecundante / Ritual Forms to Bind the Fecundating Breath"
Técnica mixta sobre tela / mixed media on canvas, 143 x 90 cm., 2002

SR: ¿Cómo fue tu experiencia educativa con Alberto "Tito" Delmonte? ¿En qué consiste la libertad que te brindó? Tengo entendido que además del taller los hacía viajar como actividad curricular.
SDM: El ideario de Joaquín Torres-García, su concepto de universalidad del arte, revalorizado mediante los valores geométrico-universales y la condición de las culturas precolombinas, especialmente desde su óptica, la incaica, aunque extendida a toda la cosmovisión prehispánica serán las dos líneas de trabajo que marcarán la base pedagógica de su "Escuela Taller". Alberto Delmonte realizará lo propio en "la otra orilla", fundando el Taller Sur, como misión delegada por los discípulos de Torres-García, con los cuales tomó contacto en sus reiteradas estadías en Montevideo. 
EL TALLER SUR fundado por Alberto Delmonte en 1979, pretendió ser una "entidad colectiva" fundada en un hacer y un pensar compartidos.
Un recuerdo, reafirma esta aseveración... En prolongadas charlas en la cocina del taller -centro neurálgico de debates, exposiciones y confesiones-, "Tito" Delmonte nunca hablaba en primera persona. Un "nosotros creemos" eran sus palabras iniciales. Comprendí luego aquella verdad expresada. Delmonte se instalaba en un "nosotros", porque era conciencia plena de ser "pretérito acumulado", y en este "nosotros creemos" también había una decisión. Porque en lo que creemos, nos afirmamos..., y esa FE, fue el cimiento constructivo de su vida, de su obra, del taller Sur, y en el cuál, incluso, fundé mi práctica artística. "Ser para hacer, para estar siendo", un modo particular de instalarse en el mundo, y ser sujetos en construcción y "constructores" de mundos posibles. Porque, en definitiva, la Tradición y la Creación siempre van juntas.
Y siempre como "constructor", Delmonte diseñó el Taller Sur, que se levantó sobre una serie de pilares, pero siempre movilizado por una urgencia: "el mundo de las creaciones contemporáneas" basadas en el descrédito desmedido de todo lo racional, de la preponderancia de lo lúdico y el azar por sobre una visión capaz de percibir las relaciones de significación y edificar estructuras. Aunque entiéndase bien, toda obra llamada a permanecer, reclama al sujeto como totalidad: es decir, deberemos colocar los dos términos de la ecuación. 

"Calendario Lunar / Moon Calendar"
Técnica mixta sobre arpillera / mixed media on burlap, 90 x 90 cm., 2003

»Asimismo, el Maestro advertía la desfundamentación de algunos términos. La insistencia en la "originalidad" como lo "novedoso". Comprendimos luego que, desde nuestras propias coordenadas lo "original" se da en la maestría en el hacer. Lo original es invención, creación de nuevas construcciones con valores simbólicos que afianzan la identidad cultural, y no la "novedad", que es provocación estandarizada de la cultura de masas, condicionada por los dispositivos del mercado. En definitiva, la novedad es ruptura permanente y desfundamentación de la tradición plástica, "un salto al vacío" dónde solo queda la repetición alienante del cliché de moda.
Alentado por estas "urgencias" Delmonte se abocó al estudio, y al desarrollo programático de lo que serían las prácticas y experiencias visuales en el Taller Sur centradas en la enseñanza de una apropiada instrumentación de las herramientas del lenguaje plástico, la incorporación de sus cualidades y reglas de articulación, para ser sujetos de producción y significación de imágenes como instrumento de liberación. 
En este sentido, la experiencia formativa junto al Maestro se resume en su "credo": 

"Creo obstinadamente en la existencia de un lenguaje visual y en la necesidad de su conocimiento como presupuesto básico para alcanzar la comunicación de la expresión personal.
Creo en la libertad que otorga el conocimiento.
Creo que la práctica del arte debe estar acompañada de una conducta.
Creo que existe una tradición plástica.
Creo que somos parte de Sudamérica y como tal debemos contribuir a elaborar una cultura." 

Las prácticas en el taller y los viajes "iniciáticos" a Montevideo para beber por contacto en las fuentes, nos permitió generar nuevos lazos con aquellos artistas con los cuales nos sentíamos hermanados en un mismo propósito.

"La del poder fecundante / That of the Fertilizing Power"
Técnica mixta sobre tela / mixed media on canvas, 127 x 87 cm., 2003

"Pachamama", técnica mixta sobre arpillera / mixed media on burlap, 31 x 41 cm., 2006

SR: ¿Por qué esa necesidad narrativa de "volver al origen"? 
SDM: A la distancia descubrí que aquél primer viaje a la Quebrada de Humahuaca, en 1984, fue una verdadero "viaje iniciático", un deslumbramiento ante el primer contacto con la América Profunda, que no sólo fueron determinantes en el peregrinar por Sudamérica, sino un encuentro con "una instancia superadora", una "estrategia para vivir", el sustento más genuino del pensar y el hacer. 
Identificarse con lo propio requiere del esfuerzo de sentirse, conocerse y querer ser sudamericanos, la intención de pensar y de pensarnos, una "elección" que partió de las experiencias plásticas de nuestro tiempo, pero también con el lugar donde producimos y transcurre nuestra vida.
Mi Norte fue el Sur y dentro de esas coordenadas, los opuestos, uno junto al otro, hallaron el equilibrio para que la tierra pueda ser habitada, y las polaridades se hicieron Una en el espacio sacralizado de la propia existencia.
Las palabras de Rodolfo Kusch, me acercaron al porqué de aquel deslumbramiento "... aunque viajemos a miles de kilómetros de distancia siempre viajamos adentro de nosotros mismos. E ir al altiplano ya es la culminación, porque significa viajar hacia lo más profundo de sí mismo hacia ese margen de prehistoria que todos padecemos..." (R. Kusch, "Kusch y el pensar desde América"). 
En el pensamiento andino ir al futuro es volver al origen, "seguimos las huellas de los que nos precedieron", como el canto sagrado de Lola Kiepja, la última Chamán selk'nam. 

"El principio de la vida / The Beginning of Life"
Técnica mixta sobre arpillera / mixed media on burlap, 29,6 x 40 cm., 2006

SR: Le has dado a los trazos originarios americanos un carácter constructivista, ¿o es al revés?
SDM: Si partimos de lo que fue el transcurrir del arte en occidente, el concepto de abstracción y la búsqueda de lo elemental, debieron cumplir un largo proceso, que va de la inmediatez del arte figurativo a la mediatez que supone el arte abstracto. En este sentido la abstracción y la búsqueda de lo elemental (no en el sentido de "lo meramente simple", sino de la vastedad de lo elemental) se basa en una voluntad puesta en obra, a través de la acentuación de uno o varios de los elementos primarios del lenguaje y la búsqueda intencionada de un orden. Porque, la voluntad abstracta significó siempre "extraer de lo amorfo y cambiante un sistema de relaciones", no para suprimir el contenido de la vida sino para incautarlo, por lo que excede un espacio-tiempo determinado. Lo geométrico, lo abstracto y la arcaicidad en la obra, define entonces, no sólo a los pueblos pretéritos, sino que incorpora a los artistas que intentan por regresión, recuperar aquellos símbolos que los reintegre a una visión más humana, universal y sacralizada de la vida.
Para Joaquín Torres-García, cuando reflexiona sobre un Constructivismo Sudamericano, la intención declarada era rehacer en América el proceso del arte, pero desde su base a la cima…
"El indio fue geómetra. Y esto quiere decir que tuvo un orden y una cultura. Hablan bien elocuentemente sus monumentos, su concepción cósmica del mundo que determinará su sistema social; su calendario, su mitología y su arte… debemos seguir la gran Tradición del Hombre, pero en esta modalidad Indoamericana" (J. Torres-García. UC – 1942)
En este sentido, los objetos culturales de los pueblos originarios poseen, en su mayoría, una raíz geométrica que es el mismo punto de partida de generación morfológica del constructivismo rioplatense. 

"Iniciación / Initiation", técnica mixta sobre arpillera / mixed media on burlap, 39,5 x 31,5 cm., 2006

»Para clarificar la respuesta a tu pregunta, ahondaré someramente en mi proceso de realización de una obra.
Primero, la LÍNEA demarcará el espacio. Entendiendo que el dibujo, al mismo tiempo que configura una idea, comunica e informa de la estructura particular de captación, reflejando al mismo tiempo el valor simbólico que asume.
La imagen a la que arribo, admite una recurrencia a la búsqueda de formas elementales: geometrización formal a modo de matriz sobre la cual se proyectan las formas. Un proceso de configuración que se da entonces desde la geometría y el ritmo y no en sentido inverso por geometrización de un signo figurativo.
Lo formal surge entonces, por la acción mediadora de adiciones y sustracciones de las formas primarias geométricas y del control rítmico de líneas rectas y curvas, que dan forma conjurando sus propios contenidos. 
Así, lo geométrico, como incautación de lo inasible, admite un orden estable regido por un planteo ortogonal que amarra cada figura. El ángulo recto asume el papel rector como una forma de expresar al Gran Ordenador actuando como vector vertical desde el cenit del cielo, sobre el plano horizontal terrestre de la vida. 
La síntesis formal y el procedimiento de suma y resta de entidades geométricas se adapta muy bien a la concepción del SIGNO de carácter gráfico y planista, y nos aproxima a lo permanente de los arquetipos y a su carácter lindante con la escritura.
Hace unos años descubrí que Paul Klee operaba en el diseño del espacio del mismo modo en el que se desplegaba el desarrollo sígnico en mi obra.
Paul Klee hablaba de dos clases de atención ejercitadas por el artista: el artista puede, o bien resaltar el contraste entre los límites producidos por la bisección de esa superficie, en cuyo caso fijará su atención sobre uno de los lados (el endotópico o exotópico) de la que traza; o bien derramar su atención y cuidarse de la simultánea configuración de la zona interna y externa mirando a ambos lados de la línea..."  
Hecho imposible de admitir en la teoría gestáltica, en la que hay que elegir o figura o fondo, pero nunca ambas al mismo tiempo, aunque uno pueda construir modelos ambiguos o esquemas de reversibilidad. 
Pues bien, en la construcción del signo plástico, obro siempre "por derrame visual"; me embarga una necesidad de "significar o resignificar" cada partición del espacio bidimensional.
Y al igual que un desarrollo rizomático, se despliega a partir de un centro en varias direcciones, hasta alcanzar un orden que siempre es más sentido que racional.

Silvia Della Maddalena

Silvia Della Maddalena is an Argentine artist born in Morón, Province of Buenos Aires, on December 11, 1961.
In 1984 she graduated from the National School of Fine Arts "Prilidiano Pueyrredón". In 2003 she graduated from the Bachelor of Visual Arts (IUNA), Thesis: "Bajo la Cruz del Sur (Under the Light of the South)". In 2018 she finishes the Postgraduate Seminar of Textile Art in Contemporary Practical Arts, BORDES (UNA). In 1983 she enters the Taller Sur, directed by the master Alberto Delmonte, where she perfects in Drawing, Painting, Visual Foundations, History and Aesthetics of Art. Later she took courses on pre-Columbian cultures such as: Archaeological Ceramics, Prof. Domingo F. Thonet, FECIC. Aboriginal Argentina, Lic. Guillermo Magrassi. South America: Structures and changes, Lic. G. Magrassi. South American Archaeology, Prof. Juan Schöbinger. Pre-Columbian Cultures: Art and Pottery Cosmovision, with Anthropologist María Florencia Kush. Pre-Columbian Art in Modern Painting, Prof. Paternostro, CEHASS. Singing with a box, Leda Valladares. "Work and Teaching of Torres-García" and "Introduction to Art History of the 20th Century", both with Prof. Alberto Delmonte. Pre-Columbian Cultures, Prof. Sondereguer. She made study trips to the Argentine Northwest, Peru, Ecuador, Bolivia, Uruguay and Mexico. She teaches at different levels of education and since 1991 to the present she has been teaching the Experimental Workshop of Visual Language at the Taller Sur.
Since 1982 she has participated in more than 60 collective and individual exhibitions in her country and abroad.

"Chamán / Shaman", técnica mixta sobre tela / mixed media on canvas, 69 x 35 cm., 2007

"Quetzalcoatl", técnica mixta sobre tela / mixed media on canvas, 34 x 40,5 cm., 2007

Interview by Shirley Rebuffo

Shirley Rebuffo: How did your inclination for art begin? 
Silvia Della Maddalena: It is necessary to first understand that art, as a revelation of the human spirit, is found in every manifestation that is the product of doing, sensitivity and thought, we are all called to this vocation, although not everyone develops it as an essential task in their lives.
In my personal case, music was the closest matrix, my father, singer and bass drum player of folkloric music and dances, was the most immediate reference of local traditions, an itinerary that went from folkloric singing, to lyrical and choral singing, until the call of the land led me again to the Vallisto singing, the collective singing with box along with the troupes of Leda Valladares and the practice of instruments and autochthonous dances.
At the same time, against all mandates, I entered the National School of Fine Arts "Prilidiano Pueyrredón" in 1980. Perhaps a destiny of my own in the search for the origin and the foundation led me to the encounter of a Master and in these drifts of causalities I entered the Taller Sur founded by Alberto Delmonte in 1983, focused on a plastic formation within the constructivism of the Rio de la Plata.
Some years ago, in my adulthood, I learned that I had begun to speak when I was about 3 years old... no one had noticed that delay in naming things, and gestures were since then the means of communication with the world. I understood then that developed capacity by which images always came before words and reality revealed to me in its multiple forms and structures its own language. Perhaps for this reason, in my first encounters with native Andean women I realized that I was before a universe full of signs that guided me to find other ways of thinking, feeling and giving meaning to existence, which allowed me other ways of questioning the present.

"Serie Horizonte Andino 1 / Andean Horizon Series 1"
Técnica Mixta sobre tela / mixed media on canvas, 90 x 180 cm., 2008

"Serie Horizonte Andino 4 / Andean Horizon Series 4"
Xylo-painting on MDF / xilopintura sobre MDF, 54 x 138 cm., 2008

SR: What was your educational experience with Alberto "Tito" Delmonte like? What does the freedom he gave you consist of? I understand that in addition to the workshop he made them travel as a curricular activity.
SDM: The ideology of Joaquín Torres-García, his concept of the universality of art, revalued through geometric-universal values and the condition of pre-Columbian cultures, especially from his point of view, the Inca, although extended to the entire pre-Hispanic cosmovision, will be the two lines of work that will mark the pedagogical basis of his "Workshop School". Alberto Delmonte will do the same on "the other shore", founding the Taller Sur (South Workshop), as a mission delegated by the disciples of Torres-García, with whom he made contact during his repeated stays in Montevideo. 
The SOUTH WORKSHOP, founded by Alberto Delmonte in 1979, was intended to be a "collective entity" based on a shared way of doing and thinking.
A memory reaffirms this assertion... In long talks in the workshop's kitchen -the nerve center of debates, exhibitions and confessions-, "Tito" Delmonte never spoke in the first person. His opening words were "we believe". I understood later that expressed truth. Delmonte was installed in a "we", because he was fully aware of being "accumulated preterit", and in this "we believe" there was also a decision. Because in what we believe, we affirm ourselves..., and that FAITH, was the constructive foundation of his life, of his work, of the South Workshop, and in which, even, I founded my artistic practice. "To be in order to do, to be being", a particular way of settling in the world, and to be subjects in construction and "builders" of possible worlds. Because, in the end, Tradition and Creation always go together.
And always as a "builder", Delmonte designed the South Workshop, which was built on a series of pillars, but always mobilized by an urgency: "the world of contemporary creations" based on the excessive discredit of all that is rational, of the preponderance of playfulness and chance over a vision capable of perceiving the relations of meaning and building structures. Although, let it be understood, every work called to remain, claims the subject as a totality: that is to say, we must place the two terms of the equation.

"Serie Horizonte Andino 6 / Andean Horizon Series 6"
Xilopintura sobre MDF / Xylo-painting on MDF, 54 x 138,5 cm., 2008

»Likewise, the Master noted the defunding of some terms. The insistence on "originality" as "novelty". We later understood that, from our own coordinates, the "original" is given in the mastery of doing. Originality is invention, the creation of new constructions with symbolic values that strengthen cultural identity, and not "novelty", which is the standardized provocation of mass culture, conditioned by market devices. In short, novelty is permanent rupture and defunding of the plastic tradition, "a leap into the void" where only the alienating repetition of the fashionable cliché remains.
Encouraged by these "urgencies", Delmonte devoted himself to the study and the programmatic development of what would be the visual practices and experiences in the Taller Sur, focused on the teaching of an appropriate instrumentation of the tools of plastic language, the incorporation of its qualities and rules of articulation, to be subjects of production and meaning of images as an instrument of liberation. 
In this sense, the formative experience together with the Master is summarized in his "Creed": 

"I stubbornly believe in the existence of a visual language and in the need for its knowledge as a basic presupposition to achieve the communication of personal expression.
I believe in the freedom granted by knowledge.
I believe that the practice of art must be accompanied by conduct.
I believe that there is a plastic tradition.
I believe that we are part of South America and as such we must contribute to elaborate a culture." 

The practices in the workshop and the "initiatory" trips to Montevideo to drink by contact in the sources, allowed us to generate new ties with those artists with whom we felt twinned in the same purpose.

"Serie Horizonte Andino 12 (díptico) / Andean Horizon Series 12 (diptych)"
Xilopintura sobre MDF / Xylo-painting on MDF, 90 x 180 cm., 2008

"Serie Horizonte Andino 17 (díptico) / Andean Horizon Series 17 (diptych)"
Xilopintura sobre MDF / Xylo-painting on MDF, 65 x 180 cm., 2009

SR: Why this narrative need to "return to the origin"? 
SDM: From a distance I discovered that that first trip to the Quebrada de Humahuaca, in 1984, was a true "initiatory journey", a dazzling first contact with the Deep America, which were not only determinant in the pilgrimage through South America, but an encounter with "an overcoming instance", a "strategy for living", the most genuine support for thinking and doing. 
To identify oneself with one's own requires the effort of feeling, knowing oneself and wanting to be South American, the intention of thinking and thinking ourselves, a "choice" that started from the plastic experiences of our time, but also with the place where we produce and spend our lives.
My North was the South and within those coordinates, the opposites, one next to the other, found the balance so that the earth could be inhabited, and the polarities became one in the sacralized space of existence itself.
The words of Rodolfo Kusch, brought me closer to the reason for that dazzling "... although we travel thousands of kilometers away, we always travel within ourselves. And going to the altiplano is already the culmination, because it means traveling towards the deepest part of oneself towards that margin of prehistory that we all suffer from..." (R. Kusch, "Kusch and thinking from America"). 
In Andean thought, to go to the future is to return to the origin, "we follow in the footsteps of those who preceded us", like the sacred song of Lola Kiepja, the last Selk'nam Shaman.

"Serie Horizonte Andino 20 (díptico) / Andean Horizon Series 20 (diptych)"
Xilopintura sobre MDF / Xylo-painting on MDF, 60 x 260 cm., 2009

SR: Have you given the original American strokes a constructivist character, or is it the other way around?
SDM: If we start from what was the course of art in the West, the concept of abstraction and the search for the elemental had to go through a long process that goes from the immediacy of figurative art to the mediate nature of abstract art. In this sense, abstraction and the search for the elemental (not in the sense of "the merely simple", but of the vastness of the elemental) is based on a will put into action, through the accentuation of one or several of the primary elements of language and the intentional search for an order. Because, the abstract will always meant "to extract from the amorphous and changing a system of relations", not to suppress the content of life but to seize it, so that it exceeds a determined space-time. The geometric, the abstract and the archaic in the work, defines then, not only the past peoples, but also incorporates the artists who try, by regression, to recover those symbols that reintegrate them to a more human, universal and sacralized vision of life.
For Joaquín Torres-García, when he reflects on a South American Constructivism, the declared intention was to remake in America the process of art, but from its base to the top....
"The Indian was a geometrician. And this means that he had an order and a culture. Their monuments speak eloquently, their cosmic conception of the world that will determine their social system; their calendar, their mythology and their art... we must follow the great Tradition of Man, but in this Indo-American modality" (J. Torres-García. UC - 1942).
In this sense, the cultural objects of the native peoples possess, for the most part, a geometric root that is the same starting point for the morphological generation of Rioplatense constructivism.

"Serie Horizonte Andino 20 (panel derecho) / Andean Horizon Series 20 (right panel)"

»To clarify the answer to your question, I will briefly delve into my process of making a work.
First, the LINE will demarcate the space. Understanding that the drawing, at the same time that it configures an idea, communicates and informs of the particular structure of capture, reflecting at the same time the symbolic value that it assumes.
The image I arrive at, admits a recurrence to the search for elementary forms: formal geometrization as a matrix on which the forms are projected. A process of configuration that occurs then from geometry and rhythm and not in reverse by geometrization of a figurative sign.
The formal arises then, by the mediating action of additions and subtractions of the primary geometric forms and the rhythmic control of straight and curved lines, which give form by conjuring their own contents. 
Thus, the geometric, as seizure of the ungraspable, admits a stable order governed by an orthogonal approach that binds each figure. The right angle assumes the leading role as a way of expressing the Great Ordainer acting as a vertical vector from the zenith of the sky, on the horizontal terrestrial plane of life. 
The formal synthesis and the procedure of addition and subtraction of geometric entities adapts very well to the conception of the SIGN of graphic and planist character, and brings us closer to the permanent of the archetypes and to its character bordering on writing.
A few years ago I discovered that Paul Klee operated in the design of space in the same way in which the development of the sign unfolded in my work.
Paul Klee spoke of two kinds of attention exercised by the artist: the artist can either highlight the contrast between the limits produced by the bisection of that surface, in which case he will fix his attention on one of the sides (the endotopic or exotopic) of the one he traces; or else spill his attention and take care of the simultaneous configuration of the internal and external zone looking at both sides of the line...".  
A fact impossible to admit in gestalt theory, in which one must choose either figure or background, but never both at the same time, although one can construct ambiguous models or reversibility schemes. 
Well, in the construction of the plastic sign, I always work "by visual spillage"; I am seized by a need to "signify or resignify" each partition of the two-dimensional space.
And like a rhizomatic development, it unfolds from a center in several directions, until it reaches an order that is always more meaningful than rational.

"Serie Horizonte Andino 27 / Andean Horizon Series 27"
Óleo y collage sobre tela / oil and collage on canvas, 65 x 150 cm., 2009
__________________________________________________________

Sobre los artistas mencionados / About Mentioned Artists:

Alberto Delmonte: Website
Joaquín Torres-García:


Silvia Della Maddalena en "El Hurgador" / in this blog[Silvia Della Maddalena (II)], [Libros de artista (IX)]

Más sobre / More about Silvia Della Maddalena: Tumblr, facebook


¡Muchas gracias por la entrevista, Silvia!
Thanks a lot for the interview, Silvia! 
________________________________________________________

Shirley Rebuffo es Licenciada en Bibliotecología y Archivología por la Escuela Universitaria de Bibliotecología y Ciencias Afines (Montevideo, Uruguay), Técnica en Museología por la Facultad de Humanidades y Ciencias (opción de Antropología), Objeto, símbolo y espacio en Curaduría. Museología Aplicada y Museología Social – Conceptos, técnicas y prácticas (Campo Grande, BR), Coaching (Campo Grande, BR), Planeamiento Estratégico (Campo Grande, BR) y estudiante de arte y pintura con el maestro Eduardo Espino.

Shirley Rebuffo has a Degree in Library Science and a Degree in Archivology by the Universitary School of Library and Related Sciences (Montevideo, Uruguay), Technician in Museology by the Faculty of Humanities and Sciences (Anthropology option), Object, Symbol and Spance in Curatorship Applied Museology and Social Museology - Concepts, Technics and Practice (Campo Grande, Brazil), Coaching (Campo Grande, Brazil), Strategic Planning (Campo Grande, Brazil), and Art and Painting student under Master Eduardo Espino.

No hay comentarios:

Publicar un comentario