sábado, 5 de marzo de 2016

Aniversarios (CXIII) [Marzo / March 1-5]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Marzo aquí / All anniversaries for March here.
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El 1 de Marzo es el cumple de

Giovanni Dupré, escultor italiano nacido en 1817.
Empezó en el taller de talla de su padre y en el de Paolo Sani, donde producía falsificaciones de esculturas renacentistas.
En un concurso abierto a cargo de la Academia de Bellas Artes, ganó el primer premio con un "Juicio de Paris" y se hizo una reputación con la figura de tamaño natural de Abel muerto, que fue comprada por la Gran Duquesa Maria Nikolaevna, duquesa de Leuchtenberg (ahora en el Museo del Hermitage, San Petersburgo) y fue reproducida en bronce, c. 1839, (ahora en la Galleria d'Arte Moderna, Palazzo Pitti, Florencia). El crudo naturalismo de la figura, recibida con conmoción en la época, presagiaba el comienzo del fin del neoclasicismo en la escultura italiana y le ganó a Dupré estímulo de Lorenzo Bartolini. Siguió a esto con un Caín más clásico (1840, también en mármol en el Museo Hermitage y en bronce en el Pitti). Luego llegaron figuras de Giotto y San Antonino de Florencia para nichos de fachada en los Uffizi, y un busto de Pío II para la Iglesia de San Domenico en Siena.
En 1863 Duprè creó su trabajo más fino, la Pietà (1860-1865), para la tumba familiar del marqués Bichi-Ruspoli en el cementerio de la Misericordia en Siena.
Su último trabajo, el San Francisco en el interior de la Catedral de San Rufino, en Asís, fue terminado por su hija mayor y su alumna, Amalia. El tiempo le impidió ejecutar la figura coronada de la Virgen para Santa María del Fiore.
Murió en 1882.

"La muerte de Abel / The Death of Abel", mármol / marble, 22,86 x 113,67 x 35,88 cm., 1853.
Los Angeles County Museum of Art (LACMA) (California, EE.UU. / USA)

Giovanni Duprè en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (XLVIII)]


El 2 de Marzo es el cumple de

Jacobus Co Westerik, artista holandés nacido en 1924, que ha trabajado como acuarelista, grabador, fotógrafo, pintor de aguadas, ceramista, litógrafo, pintor, dibujante, pintor muralista, serígrafo y profesor de academia.
Westerik recibió su educación en la Real Academia de Arte, La Haya de 1942 a 1947. Después de su graduación hizo un viaje de estudios a los Estados Unidos en 1948. De regreso a Holanda se estableció como artista independiente en La Haya. Con los artistas Herman Berserik, Jan van Heel, Willem Hussem y Jaap Nanninga participó en el grupo de Verve, que se fundó en 1951 y se disolvió en 1957.
De 1954 a 1958 fue profesor de la Escuela Internacional y la Deutsche Schule de Scheveningen, y de 1955 a 1958 también en la Vrije Academie de La Haya. De 1958 a 1971 fue profesor de dibujo figurativo en la Real Academia de Arte de La Haya. Y entre 1960 y 1970 también fue profesor en Ateliers '63 en Haarlem. En 1971 se trasladó a Rotterdam, y comenzó un estudio en el sur de Francia, donde trabajó alternativamente hasta 2010.
Westerik fue galardonado con el Premio Jacob Maris tres veces, en 1951 y 1955 por pintura y en 1953 por dibujo. También recibió el Premio Rembrandt de la ciudad de Leiden, el Premio Estatal de Artes Visuales y Arquitectura, Premio Cultural de Holanda Meridional y el Premio Hendrik Chabot de Anjerfonds Rotterdam. En 1999 fue nombrado Caballero de la Orden del León holandés y en 2005 miembro honorario del Studio Pulchri, La Haya.

"Gramófono / Gramophone player"
Óleo y témpera sobre lienzo, sobre panel / oil paint, tempera on canvas on panel, 1971.
Museo Boijmans van Beuningen (Rotterdam, Holanda / Netherlands)


El 3 de Marzo es el cumple de

Jean Rustin, pintor y destacado artista figurativo francés nacido en 1928.
A los 19 años se trasladó a París, donde estudió en la Escuela de Bellas Artes, en el estudio de Untersteller. Durante la década de 1950 estuvo interesado principalmente en la pintura abstracta, pero a partir de la década de 1970 se embarcó en la figuración. Creó un mundo extraño de figuras humanas, donde un callejón sin salida existencial se transforma no sólo en miedo, horror, piedad, sino también alivio.
El artista declaró que ..... "Soy consciente de que detrás de la creación artística, detrás de la fascinación por el cuerpo desnudo, hay veinte siglos de pintura, sobre todo religiosa, veinte siglos de Cristos muertos, mártires torturados, revoluciones sangrientas, masacres y sueños rotos [...] me doy cuenta de que la historia, y tal vez la historia del arte, están grabados en el cuerpo y la carne de los hombres ..... "
El trabajo de Rustin es relativamente desconocido. Hasta finales de la década de 1960, su pintura abstracta tenía un gran número de seguidores en Francia. Sin embargo, mientras la mayoría de los artistas europeos y americanos fueron ensanchando la brecha entre ellos y las tradiciones figurativas que precedieron al Modernismo, Rustin comenzó a nadar contra la corriente, una decisión que le costó caro en el corto plazo.
Murió en 2013.

"Couple dans le couloir / Pareja en el pasillo / Couple in the Hallway"
Acrílico sobre lienzo / acrylic on canvas, 161 x 130 cm., 1995


El 4 de Marzo es el cumple de

Francisco Asorey González, escultor español nacido en 1889 en Cambados, Galicia, considerado por algunos críticos como una de las figuras más relevantes de la renovación del arte escultórico español del siglo XX. De niño ya había destacado en la realización de Cristos y santos de madera.
Asorey estudió en el colegio de los Salesianos en Sarriá (actualmente un barrio de la ciudad de Barcelona) y posteriormente en el de Barakaldo (Vizcaya), donde fue profesor de dibujo de 1906 a 1909. En Barakaldo también tuvo un importante taller de imaginería. Con su obra Viuda del Pescador, fruto de este taller, Asorey obtuvo la segunda medalla de la Exposición Regional Gallega celebrada en Santiago de Compostela en el año 1909. Pasó luego a Madrid, donde realizó sus primeros encargos de importancia. A disgusto con el ambiente artístico de la capital se trasladó a Santiago de Compostela en 1918, habiendo obtenido plaza como escultor anatómico de la facultad de medicina, donde vivió hasta su muerte en 1961.

"Cristóbal Colón", El Retiro (Madrid, España / Spain) Foto / Photo: Carlos Viñas-Valle


Hoy, 5 de Marzo, es el cumple de

Peter Brandes, pintor, escultor, ceramista y fotógrafo danés nacido en 1944.
El arte de Brandes es abstracto, y a menudo en colores marrones. Tuvo su despegue como artista a comienzos de la década de 1980. Ha hecho, entre otras cosas, obras de arte en Roskilde Domkirke y ventanas de mosaico (vidrio coloreado) en una iglesia en Nordkapp y la Villa Iglesia de la Esperanza, al sur de Los Ángeles. En 1998 creó las enormes Vasijas de Roskilde que sobresalen fuera de la principal estación de tren de la ciudad.
Brandes es autodidacta y su arte gira en torno a temas del cristianismo. También se inspira en la antigua mitología griega. Brandes ha ilustrado varios libros, por ejemplo la Ilíada, de Homero. Gran parte de sus obras de cerámica se inspiran en el arte griego antiguo y la mitología.

"Vasijas de Roskilde / Roskilde Jars", 1998. Hestetorvet (Roskilde, Dinamarca / Denmark


Textos en inglés / English translation

On March 1 is the birthday of

Giovanni Duprè, Italian sculptor born in 1817.
He began in his father's carving workshop and that of Paolo Sani, where he was occupied with producing fakes of Renaissance sculptures.
In an open contest run by the Accademia di Belle Arti, he won first prize with a Judgment of Paris and made his reputation with the life-size figure of the dead Abel, which was purchased for Grand Duchess Maria Nikolaievna, Duchess of Leuchtenberg (now at the Hermitage Museum, St. Petersburg) and was replicated in bronze, c. 1839, (now in the Galleria d'arte moderna, Palazzo Pitti, Florence). The raw naturalism of the figure, greeted with shock at the time, presaged the beginning of the end of Neoclassicism in Italian sculpture and gained Dupré the encouragement of Lorenzo Bartolini. He followed this with a more classical Cain (1840, also in marble at the Hermitage Museum and in bronze at the Pitti). He followed with figures of Giotto and Saint Antonino of Florence for façade niches on the Uffizi, and a bust of Pius II for the Church of San Domenico (Siena) in Siena.
In 1863 Duprè created his finest work, the Pietà (1860–65), for the family tomb of the marchese Bichi-Ruspoli in the cemetery of the Misericordia, Siena.
His last work, the St. Francis inside the Cathedral of S. Rufino in Assisi, was finished by his eldest daughter and pupil, Amalia. Time failed him to execute the crowning figure of the Madonna for Santa Maria del Fiore.
He died in 1882.

On March 2 is the birthday of

Jacobus Co Westerik, Dutch artist born in 1924, who worked as watercolorist, etcher, photographer, gouache painter, ceramicist, lithographer, painter, draftsman, wall painter, serigrapher and academy lecturer.
Westerik received his education at the Royal Academy of Art, The Hague from 1942 to 1947. After his graduation he made a study trip to the United States in 1948. Back in the Netherlands, he settled as independent artist in The Hague. With the artists Herman Berserik, Jan van Heel, Willem Hussem and Jaap Nanninga he participated in the Verve group, which they founded in 1951 and resolved in 1957.
From 1954 to 1958 he was lecturer at the Internationale School and the Deutsche Schule in Scheveningen, and from 1955 to 1958 also at the Vrije Academie in The Hague. From 1958 to 1971 he was lecturer in figure drawing at the Royal Academy of Art, The Hague. And from 1960 to 1970 he also lectures at Ateliers '63 in Haarlem. In 1971 he moved to Rotterdam, and started a studio in the South of France, where he worked alternately until 2010.
Westerik was awarded the Jacob Maris Prize three times, in 1951 and 1955 for painting and in 1953 for drawing. He also received the Rembrandt Prize of the city of Leiden, the State Prize for Visual Arts and Architecture, Cultural Prize of South Holland and the Hendrik Chabot Price of Anjerfonds Rotterdam. In 1999 he was appointed Knight in the Order of the Dutch Lion and in 2005 an honorary member of Pulchri Studio, The Hague.

On March 3 is the birthday of

Jean Rustin, French painter and prominent figurative artist born in 1928.
At the age of 19 he moved to Paris where he studied at the School of Fine Arts, in the studio of Untersteller. During the 1950s he was mainly preoccupied with abstract painting but from the 1970s he embarked on figuration. He created a bizarre world of human figures, where an existential dead-end is transformed into fright, abhorrence, pity but also relief.
The artist stated that....."I realize that behind my artistic creation, behind the fascination for the naked body, there are twenty centuries of painting, primarily religious, twenty centuries of dead Christs, tortured martyrs, gory revolutions, massacres and shattered dreams [...] I realize that history and maybe art history are engraved on the body and flesh of men....."
The work of Rustin is relatively unknown. Until the late 1960s, his abstract painting had a large following in France. However, while most European and American artists were widening the gap between themselves and the figurative traditions that preceded Modernism, Rustin started to swim against the current, a decision which cost him dearly in the short term.
He died in 2013.

On March 4 is the birthday of

Francisco Asorey Gonzalez, Spanish sculptor born in 1889 in Cambados, Galicia, considered by some critics as one of the most important figures in the renewal of Spanish sculptural art of the twentieth century. As a child he had already excelled in making wooden Christs and saints.
Asorey studied in the school of the Salesians in Sarriá (now a district of Barcelona) and later in Barakaldo (Vizcaya), where he was professor of drawing from 1906 to 1909. in Barakaldo also he had an important workshop imagery. With his work Fisherman's Widow result of this workshop, Asorey won the second medal of the Galician Regional Exhibition held in Santiago de Compostela in 1909. Then went to Madrid, where he made his first commisions of importance. Disgusted with the artistic atmosphere of the capital moved to Santiago de Compostela in 1918, having obtained a place as anatomical sculptor of the medical school. There he lived until his death in 1961.

Today, March 5, is the birthday of

Peter Brandes, Danish painter, sculptor, ceramic artist and photographer born in 1944.
Brandes' art is abstract and often in brown colours. He had his breakthrough as artist in the beginning of the 1980s. He has inter alia done artwork on Roskilde Domkirke and mosaic (colored glass) windows in a church at Nordkap and the church Village of Hope, south of Los Angeles. In 1998, he created the enormous Roskilde Jars which stand outside the main Roskilde Railway Station.
Brandes is self-taught and his art circles around themes from Christianity. Also the ancient Greek mythology has inspired his art. Brandes has illustrated a number of books, for example Homer’s Iliad. A great part of Brandes' ceramic works are inspired by ancient Greek art and mythology.

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