domingo, 9 de junio de 2019

Aniversarios / Anniversaries (CCXCVI) [Junio / June 6-9]

Todos los aniversarios de Junio aquí / All anniversaries for June here.
_________________________________________________________

El 6 de Junio es el cumple de

Domenico Guidi, destacado escultor barroco italiano nacido en 1625 en Torano.
Guidi siguió a su tío, Giuliano Finelli, un destacado escultor conocido por su enemistad con Bernini, a Nápoles. Cuando huyó de Nápoles a Roma en 1647 durante la revuelta de Masaniello, se unió al estudio del principal competidor de Bernini, Alessandro Algardi, con quien permaneció hasta la muerte de su maestro. Mientras estaba en el estudio de Algardi trabajó en proyectos con otro alumno, Ercole Ferrata. Por ejemplo, ambos ayudaron a completar la inacabada por su maestro "Visión de San Nicolás" (completada en 1655) en la iglesia de San Nicola da Tolentino.

"Andrómeda y el monstruo marino / Andromeda and the Sea Monster"
Mármol / marble, 163,5 x 117,8 x 87,9 cm., 1694
Metropolitan Museum (Nueva York, EE.UU. / USA)

Guidi se independizó con el fallecimiento de Algardi en 1654. También trabajó estrechamente con el escultor francés Pierre-Etienne Monnot en Roma. En relación a los escultores de otros estudios importantes, fue prolífico. Sus obras incluyen el Monumento a Natale Rondinini en Santa Maria del Popolo (1657) y el relieve sobre el altar de Capella di Monte di Pieta que muestra una Lamentación sobre el cuerpo muerto de Cristo (1667–76).
Gran partidario de la Academia Francesa en Roma, Guidi tuvo el honor de producir un grupo de mármol alabando a Luis XIV, titulado "La Renommée écrivant l'histoire du Roi", que se envió a Versalles y se colocó en el parque del castillo.

"Andrómeda / Andromeda", bronce, ónix / bronze, onyx, c.1999. Wikimedia Commons
Musée des beaux-arts (Nancy, Francia / France)

Guidi tenía la capacidad de Algardi para esculpir y sus figuras muestran el desapego emocional clásico, pero en comparación con los de su maestro a los diseños les falta inspiración. Fue galardonado con un encargo dirigido por Bernini, la escultura de uno de los ángeles para el Ponte Sant'Angelo.
Murió en 1701.

"La Renommée du Roi / El renombre del rey / The Renown of the King"
Mármol / marble, altura / height: 280 cm., de / from 1680 hasta / until 1685. Wikimedia Commons
Château de Versailles / Palacio de Versalles (Francia / France)

On June 6 is the birthday of

Domenico Guidi, prominent Italian Baroque sculptor born in 1625 in Torano.
Guidi followed his uncle, Giuliano Finelli, a prominent sculptor noted for his feud with Bernini, to Naples. When he fled Naples in 1647 during Masaniello's revolt, in Rome he joined the studio of Bernini's main competitor Alessandro Algardi with whom he remained for until his master's death. While in Algardi's studio, he worked on projects with another pupil, Ercole Ferrata. For example, both helped complete their master's unfinished Vision of Saint Nicholas (completed 1655) at the church of San Nicola da Tolentino.

"Angelo con la lancia (Ponte Sant'Angelo) / Ángel con lanza (Puente San Ángel) /
Angel with the Lance (St.Angelo Bridge)" (Roma, Italia / Italy). Wikimedia Commons

Guidi gained independence with Algardi's passing in 1654. He also worked closely with the French sculptor in Rome, Pierre-Etienne Monnot. Relative to sculptors of other major studios, he was prolific. His works include the Monument to Natale Rondinini in Santa Maria del Popolo (1657) and the relief over the altar of Capella di Monte di Pieta showing a Lamentation over the dead body of Christ (1667–76).
A great supporter of the French Academy in Rome, Guidi had the honour to produce a marble group flattering Louis XIV entitled La Renommée écrivant l'histoire du Roi which was sent to Versailles and placed in the park of the château.

"Angelo con la lancia / Ángel con lanza / Angel with the Lance"

Guidi had Algardi's competence in carving and his figures show the classical emotional detachment, but the designs are uninspired when compared to his Master. He was awarded one commission directed by Bernini, the sculpting of one of the angels for the Ponte Sant'Angelo.
He died in 1701.

"Retrato de / Portrait of Fabrizio Naro", mármol / marble, 81,5 x 70,4 x 50,1 cm., c.1680
Cleveland Museum of Art (Ohio, EE.UU./ OH, USA)

Domenico Guidi en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (XLVII)]


El 7 de Junio es el cumple de

Cesare Zocchi, escultor italiano nacido en 1851 en Florencia que tuvo cierta fama a finales del siglo XIX.
Estudió en Florencia con su primo Emilio Zocchi. En 1879 fue nombrado profesor en Nápoles, profesor en la Academia de Arte de Florencia, luego académico honorario en Perugia y por fin titular de la cátedra de escultura en la Academia Albertina de Turín hasta su muerte.

"El joven Miguel Ángel / The Young Michelangelo", mármol / marble, altura / height: 60 cm., 1861
Galleria Palatina, Palazzo Pitti (Firenze / Florencia, Italia / Florence, Italy). WGA
La estatua muestra al joven Miguel Ángel cincelando la Cabeza del Fauno en la Escuela de Arte de los jardines Médici en San Marco, Florencia /
The statue shows the boy Michelangelo chiseling the faun's head in the art school of the Medici gardens at San Marco in Florence

Miguel Ángel en "El Hurgador" / Michelangelo Buonarroti in this blog: [Todos los enlaces / All links]

En la década de 1890, participó y ganó el concurso para la construcción del Monumento a Dante en Trento, un símbolo de la cultura italiana cuando la ciudad aún era parte del Imperio Austro-Húngaro. En reconocimiento, el Ministro del Reino, Emmanuele Gianturco, le otorgó el honor de comendador, un acto poco considerado con las autoridades austriacas. La obra es "comúnmente considerada su obra maestra".
Su hijo Cesare Zocchi Collani (1883 - 1923), nacido de Antonietta Collani, fue cantante y actor, y padre de Antonietta Zocchi, conocida actriz de carácter italiana, intérprete de numerosas películas y dramas de televisión, murió en 1983.

"El joven Miguel Ángel / The Young Michelangelo", mármol blanco / white marble, 105 x 41 cm. Sotheby's

Su hija Margherita Zocchi en Bongi (Florencia 1889 - Florencia 1973) fue su modelo de escultura en la fachada del Duomo de Florencia y está representada como Beatrice al pie del Monumento a Dante en Trento. También fue su inspiración en muchas de sus siguientes obras.
Murió en 1922.

"El joven Miguel Ángel / The Young Michelangelo", mármol / marble, fines del s.XIX / late 19th Century
Casa Buonarroti (Firenze / Florencia, Italia / Florence, Italy). Wikimedia Commons

"Monumento a / Monument to Dante Alighieri"
Bronce / bronze, 1760 × 132 × 521 cm., 1891-96.
Piazza Dante / Dante Square (Trento, Italia / Italy). Wikimedia Commons

"Monumento a / Monument to Dante Alighieri" (detalle / detail)

Dante Alighieri en "El Hurgador" / in this blog: [Todos los enlaces / All Links]

On June 7 is the birthday of

Cesare Zocchi, Italian sculptor born in 1851 in Florence who had some fame in the late nineteenth century.
He studied in Florence with his cousin Emilio Zocchi. In 1879 he was appointed professor in Naples, professor at the Art Academy of Florence, then an honorary academic in Perugia and finally holder of the chair of sculpture at the Albertina Academy in Turin until his death.

"Minosse seduto sul drago, dettaglio del Monumento a Dante a Trento /
Minos sentado sobre el dragón. Detalle del Monumento a Dante en Trento /
Minos sitting on the dragon. Detail of the Monument to Dante in Trento"
Bronce / bronze. Wikimedia Commons

"Minosse / Minos", mármol / marble
Rome Cavalieri, Waldorf Astoria Hotel (Roma, Italia / Rome, Italy)

In the 1890s, he participated and won the contest for the construction of the Monument to Dante in Trento, a symbol of Italian culture when the city was still part of the Austro-Hungarian Empire. In recognition, the Minister of the Kingdom, Emmanuele Gianturco, granted him the honor of commander, an act little considered with the Austrian authorities. The work is "commonly considered his masterpiece."
His son Cesare Zocchi Collani (1883 - 1923), born of Antonietta Collani, was a singer and actor, and father of Antonietta Zocchi, well-known Italian character actress, interpreter of numerous films and television dramas, died in 1983.

"Statua di / Estatua de / Statue of Giuseppe Garibaldi", bronce / bronze, 1904
Piazza Garibaldi / Garibaldi Square (Nápoles, Italia / Naples, Italy). Wikimedia Commons

His daughter Margherita Zocchi in Bongi (Florence 1889 - Florence 1973) was his sculpture model on the facade of the Duomo in Florence and is represented as Beatrice at the foot of the Monument to Dante in Trento. It was also his inspiration in many of his following works.
He died in 1922.

"El joven Cristóbal Colón mirando al mar / Young Christopher Colombus Gazing Out at Sea"
Mármol blanco / white marble, 82 x 70 x 70 cm., 1868. Sotheby's

"El joven Cristóbal Colón mirando al mar / Young Christopher Colombus Gazing Out at Sea" (detalle / detail)

Cristóbal Colón en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios (CXIII)], [Aniversarios (CXXXIV)], [Sucedió en el museo (VI, Anexo)]


El 8 de Junio es el cumple de

Julien Dillens, escultor belga nacido en 1849 en Amberes, hijo del pintor Hendrick Joseph Dillens.
Dillens estudió con Eugène Simonis en la Académie Royale des Beaux-Arts. En 1877 recibió el Prix de Rome por "Jefe galo tomado prisionero por los romanos". En Bruselas, en 1881, ejecutó los grupos titulados "Justicia" y "Herkenbald, el Brutus de Bruselas".

"Desnudo arrodillado / Kneeling Nude", mármol blanco / white marble, altura / height: 48 cm. Sotheby's

Para el frontón del orfanato en Uccle esculpió "Figura arrodillada" (Galería de Bruselas), y la estatua del abogado "Hippolyte Metdepenningen" frente al Palacio de Justicia de Gante, fue galardonada con la medalla de honor en 1889 en la Exposición Universal de París, donde en 1900, sus "Dos estatuas del monumento a Anspach" le valieron una distinción similar. Para la ciudad de Bruselas ejecutó "Los cuatro continentes" (Maison du Renard, Grand, Place), los Lansquenetes que coronan las claraboyas de la Maison de Roi y el Monumento en Everard 't Serclaes bajo las arcadas de la Maison de l'Etoile, y, para el gobierno belga, el arte flamenco, el arte alemán, el arte clásico y el arte aplicado a la industria (todos en el Centro de Bellas Artes, Bruselas), el Laurel en el Jardín Botánico de Bruselas y la estatua de Bernard van Orley (Petit Plaza Sablon, Bruselas).

"Desnudo arrodillado / Kneeling Nude" (detalle / detail)

"Desnudo arrodillado / Kneeling Nude", mármol blanco / white marble, altura / height: 48 cm. Sotheby's

Otros trabajos de Dillens incluyen "Un enigma" (1876), los bustos de bronce de Rogier de la Pasture y PP Rubens (1879), "Etruria" (1880), "El pintor Leon Frederic" (1888), "Madame Leon Herbo", "Hermes", un esquema de decoración. para la fachada ojival del Hotel de ville en Gante (1893), el Genio del Monumento Funerario de la Familia Moselli, "El Silencio de la Muerte" (para la entrada del cementerio de St Gilles) y dos cariátides para el ayuntamiento de St Gilles.
Murió en 1904.

"Los porteadores / The Porters", 1897
Museo Real para África Central (Tervuren, Bélgica / Belgium). Wikimedia Commons

"La Porteuse d'eau / La aguatera / The Water Carrier"
Bronce / bronze, 1900. Hôtel de Ville de Saint Gilles (Bruselas / Brussels). Bruxelles Art Nouveau

On June 8 is the birthday of

Julien Dillens, Belgian sculptor born in 1849 in Antwerp, the son of the painter Hendrick Joseph Dillens.
Dillens studied under Eugène Simonis at the Académie Royale des Beaux-Arts. In 1877 he received the Prix de Rome for A Gaulish Chief taken Prisoner by the Romans. At Brussels, in 1881, he executed the groups entitled Justice and Herkenbald, the Brussels Brutus.
For the pediment of the orphanage at Uccle, Figure Kneeling (Brussels Gallery), and the statue of the lawyer Hippolyte Metdepenningen in front of the Palais de Justice at Ghent, he was awarded the medal of honor in 1889 at the Paris Universal Exhibition, where, in 1900, his Two Statues of the Anspach Monument gained him a similar distinction.

"Allegretto", bronce, pátina verde oscura / bronze, dark green patina, altura / height: 85 cm. Sotheby's

For the town of Brussels he executed The Four Continents (Maison du Renard, Grand, Place), The Lansquenets crowning the skylights of the Maison de Roi, and the Monument at Everard 't Serclaes under the arcades of the Maison de l'Etoile, and, for the Belgian government, Flemish Art, German Art, Classic Art and Art applied to Industry (all in the Centre for Fine Arts, Brussels), The Laurel at the Botanical Garden of Brussels, and the statue of Bernard van Orley (Petit Sablon Square, Brussels).
Additional works produced by Dillens include An Enigma (1876), the bronze busts of Rogier de la Pasture and P. P. Rubens (1879), Etruria (1880), The Painter Leon Frederic (1888), Madame Leon Herbo, Hermes, a scheme of decoration for the ogival façade of the hotel de ville at Ghent (1893), The Genius of the Funeral Monument of the Moselli Family, The Silence of Death (for the entrance of the cemetery of St Gilles), two caryatids for the town hall of St Gilles.
He died in 1904.

"El silencio de la tumba / Silence of the Tomb", 1896
Musée d'Ixelles (Bélgica / Belgium). Wikimedia Commons


Hoy, 9 de Junio, es el cumple de

Louis Dejean, escultor y medallista francés nacido en 1872 en el distrito 17 de París.
Fue profesor de escultura en la Academia Escandinava de París. Inicialmente alumno de la Escuela de Artes Decorativas, se unió como practicante a los talleres de Antonin Carlès y Auguste Rodin.

"Jeune femme assise / Joven sentada / Young Woman Seated"
Bronce / bronze, altura / height: 58 cm. Mutual Art

Durante su carrera realizó varias esculturas decorativas para edificios públicos (ayuntamientos y prefecturas) y recibió encargos para varios monumentos a los muertos después de la Gran Guerra: el monumento a los muertos de Saint-Quentin, el de Monteux (Vaucluse) en 1921, Saint-Ouen en 1922 y Villers-Côtterets en 1923. En 1935 creó una gran estatua de bronce de la Paz (Farmingdale, Pinelawn Memorial Park) para el gran comedor del vapor de Normandie. En 1937 participó en las muchas decoraciones talladas con motivo de la Exposición de Artes y Técnicas de la Vida Moderna, en París. También esculpió una figura femenina acostada en el patio del Palacio de Tokio.
Murió en 1953.

"Femme au bain / Mujer en el baño / Woman in the Bath"
Mármol blanco / white marble, altura / height: 71 cm. Mutual Art

"Maqueta original de la Musa reclinada / Original Maquette of the Recumbent"
Yeso / plaster, 74 x 138 cm. Mutual Art

Today, June 9, is the birthday of

Louis Dejean, French sculptor and medalist born in 1872 in the 17th arrondissement of Paris.
He was professor of sculpture at the Scandinavian Academy in Paris. Initially a pupil at the School of Decorative Arts, he then joined as a practitioner the workshops of Antonin Carlès and Auguste Rodin.

"Femme se coiffant / Mujer peinándose / Woman Combing Her Hair"
Bronce / bronze, altura / height: 75 cm. Mutual Art

During his career he made several decorative sculptures for public buildings (town halls and prefectures) and receives orders from several monuments to the dead after the Great War: the monument to the dead of Saint-Quentin, that of Monteux (Vaucluse) in 1921, Saint-Ouen in 1922, and Villers-Côtterets in 1923. In 1935, he created a large bronze statue of Peace (Farmingdale, Pinelawn Memorial Park) for the large dining room of the Normandie steamer. In 1937, he took part in the many carved decorations on the occasion of the Exhibition of Arts and Techniques of Modern Life, in Paris. He also carved a female figure lying down for the forecourt of the Palais de Tokyo.
He died in 1953.

"Femme agenouillée / Mujer arrodillada / Kneeling Woman"
Bronce con pátina negra / bronze with black patina, 14,17 x 5,51", fundida / cast c.1930. Antic Store

No hay comentarios:

Publicar un comentario