domingo, 6 de marzo de 2016

Aniversarios Fotografía (CXIII) [Marzo / March 1-6]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Marzo aquí / All anniversaries for March here.
_________________________________________________________

El 1 de Marzo es el cumple de

Matthew Russell Rolston, fotógrafo, director y director creativo estadounidense nacido en 1955. Es conocido por sus técnicas de iluminación características y su meticuloso abordaje de la dirección de arte y diseño, y se ha identificado en varias ocasiones a lo largo de su carrera con un revival de la expresión moderna del glamour de Hollywood .
Rolston fue "descubierto" por Andy Warhol para su revista centrada en las celebridades Interview, donde comenzó una exitosa carrera en la fotografía. Poco después, comenzó a fotografiar portadas y desarrollar encargos editoriales para Jann Wenner, editor fundador de la revista Rolling Stone. Pronto, otras publicaciones bien establecidas comenzaron a reconocer el trabajo de Rolston, como Harper's Bazaar, Vogue, Vanity Fair, W, GQ, Esquire, Cosmopolitan, O: The Oprah Magazine y The New York Times.
Extendiendo su visión más allá de la fotografía fija, hacia la imagen en movimiento, Rolston comenzó a concebir, escribir y dirigir videos musicales y anuncios de televisión para diversos clientes tales como Madonna, Janet Jackson, Christina Aguilera, L'Oreal, Revlon, Estee Lauder, Clairol, Levi, Pantene, Elizabeth Arden, Gap y Polo Ralph Lauren, entre otros.
También ha aparecido como experto invitado en una variedad de programas orientados a la belleza, el de Shear Genius "Bravo" y "Make Me a Supermodel" de CW's America's Next Top Model.
La carrera de Rolston se ha ampliado a áreas como la dirección creativa, el diseño experimental (incluyendo el desarrollo de la hospitalidad), marcas, diseño de productos, empresas de nuevos medios, las bellas artes y la edición.



El 2 de Marzo es el cumple de

Lucien Henri César Briet, escritor, fotógrafo y explorador francés nacido en París en 1860.
Recorrió el Pirineo aragonés y contribuyó a expandir muchos lugares de este, especialmente el valle de Ordesa que conoció en 1881. Sus obras contribuyeron a mostrar la necesidad de la creación del Parque Nacional de Ordesa.
Algunos de sus trabajos destacados sobre el Pirineo aragonés nos hablan del macizo de Marboré, la Peña Montañesa, la sierra de Guara, los congostos de Entremont y del río Vero, el valle de Vió, el río Flumen, Brecha de Rolando o Bielsa. Muchos de estos escritos, la mayor parte manuscritos, junto con fotografías de estos lugares (unas 1.600 imágenes), se pueden ver en el Museu d'os Perineus de Lorda. Importante también su libro Bellezas del Alto Aragón (Bellezas del Alto Aragón) publicado en Huesca en 1913 nos cuenta sus exploraciones por Ordesa, el Valle de Aran, Escuain, Bielsa o Mascún.
Murió en 1921.

"Grande Cascade de / Gran cascada de / Great Fall of Gavernie"
Circo de Gavarnie (Pirineos, Francia / Pyrenees, France)
Una grieta en el banco de nieve / A Crevice in the Snow Bank


El 3 de Marzo es el cumple de

Floris Michael Neusüss, fotógrafo alemán nacido en 1937 que se convirtió en gran especialista de la técnica del fotograma.
Estudió fotografía en la Escuela de Artes y Oficios de Wuppertal en Renania del Norte-Westfalia y los continúo en la Escuela de fotografía del Estado de Baviera en Múnich. Completó su formación con Heinz Hajek-Halke en 1960 en la Escuela de Arte de Berlín.
Entre 1966 y 1971 fue profesor en la academia de Bellas Artes de Kassel. El fotograma es el eje central de su obra ya que lo afronta desde la triple perspectiva de autor, teórico e historiador, publicando en 1983 el libro Fotogramme. Entre sus trabajos destacan Nudogramm de 1968, que son fotogramas en las que la modelo se situaba sobre el material fotosensible y se le exponía a diferentes luces con el correspondiente procesado químico posterior, Sonnen de 1974 en las que trabaja con la luz solar, o sus obras denominadas «imágenes nocturnas» realizadas por la noche al aire libre y sus «paisajes artificiales» realizados en los años ochenta que se pueden considerar como obras de arte abstracto.
Está considerado como uno de los fotógrafos que han aportado rigor a los trabajos realizados sin el empleo de la cámara fotográfica.

* Murió el 1 de abril de 2020

"Nachtbild 63 / Imagen nocturna 63 / Night Image 63"
Impresión a la gelatina de plata / silver gelatin print, 25" x 20 1/2", 1987 


El 4 de Marzo es el cumple de

Horace Roye-Narberth, fotógrafo inglés nacido en 1906.
La Crucifixión del mañana de Roye, que representa a una modelo desnuda, con una máscara de gas, clavada en una cruz, causó controversia cuando se publicó en el North London Recorder en agosto de 1938, pero ahora se la considera una fotografía notable para su tiempo.

"La crucifixión del mañana / Tomorrow's Crucifixion", 1938

Como fotógrafo de desnudos, desafió con éxito las leyes de obscenidad de su época.
En 2002, a los 96 años, Roye fue muerto a puñaladas por un intruso en su casa de la kasbah de Rabat, en Marruecos.

"Deborah Kerr", c.1942


El 5 de Marzo es el cumple de

Étienne-Jules Marey, científico, fisiólogo y cronofotógrafo francés nacido en 1830.
Su trabajo fue significativo en el desarrollo de la cardiología, la instrumentación física, la aviación, la cinematografía y la ciencia del laboratorio de fotografía. Es ampliamente considerado como uno de los pioneros de la fotografía, y un influyente pionero de la historia del cine. También fue un pionero en el establecimiento de una variedad de técnicas gráficas para la visualización e interpretación de los datos cuantitativos de la medición fisiológica.
La escopeta cronofotográfica de Marey fue realizada en 1882. Este dispositivo era capaz de tomar 12 fotogramas por segundo consecutivos, todos grabados en la misma imagen. Utilizando estas imágenes estudió caballos, pájaros, perros, ovejas, burros, elefantes, peces, criaturas microscópicas, moluscos, insectos, reptiles, etc. Algunos lo llaman "zoológico animado" de Marey. También llevó a cabo el famoso estudio sobre los gatos, que siempre aterrizan de pie. Llevó a cabo estudios muy similares con un pollo y un perro y se descubrió que podían hacer casi lo mismo. Marey también estudió la locomoción humana. Publicó otro libro, "Le Mouvement" en 1894.
Murió en 1904.

"Salto con pértiga / Pole Vault", 1890


Hoy, 6 de Marzo, es el cumple de

Joel Meyerowitz, fotógrafo callejero, retratista y paisajista estadounidense nacido en 1938.
Comenzó a fotografiar en color en 1962 y fue de los primeros defensores del uso del color en una época en que había una resistencia significativa a la idea de la fotografía en color como arte serio. A principios de la década de 1970 se impartió el primer curso de color en la Cooper Union de Nueva York, donde muchos de los fotógrafos de color de renombre de hoy estudiaron con él.
En 1962, inspirado al ver la obra de Robert Frank, Meyerowitz renunció a su trabajo como director de arte en una agencia de publicidad y salió a las calles de la ciudad de Nueva York con una cámara de 35 mm y película en blanco y negro. Garry Winogrand, Tony Ray-Jones, Lee Friedlander, Tod Papageorge y Diane Arbus fotografiaban por allí al mismo tiempo. Meyerowitz fue inspirado por Henri Cartier-Bresson, Robert Frank y Eugène Atget. Ha dicho: "En el panteón de los grandes está Robert Frank y está Atget."
Después de la alternancia entre blanco y negro y color, Meyerowitz "adoptó permanentemente el color" en 1972, mucho antes de la promoción de John Szarkowski en 1976 de la fotografía en color en una exposición de obras del entonces poco conocido William Eggleston. Meyerowitz también cambió en este tiempo al gran formato, utilizando a menudo una cámara de 8 × 10 para producir fotografías de lugares y personas.
Es autor de 16 libros, entre ellos Cape Light, considerada una obra clásica de la fotografía en color.

"Calle de Nueva York / New York City Street", 1964


Textos en inglés / English translation

On March 1 is the birthday of

Matthew Russell Rolston, American photographer, director, and creative director born in 1955. He is known for his signature lighting techniques and detailed approach to art direction and design, and has been repeatedly identified throughout his career with the revival and modern expression of Hollywood glamour.
Rolston was "discovered" by Andy Warhol for Warhol's celebrity focused Interview magazine, where he began a successful career in photography. Soon after, he began shooting covers and editorial assignments for founding editor Jann Wenner of Rolling Stone. Shortly, other well-established publications began to recognize Rolston’s work, such as Harper’s Bazaar, Vogue, Vanity Fair, W, GQ, Esquire, Cosmopolitan, O: The Oprah Magazine, and The New York Times.
Extending his vision beyond still photography into the moving image, Rolston began conceiving, writing and directing music videos and television commercials for such diverse clients as Madonna, Janet Jackson, Christina Aguilera, L’Oreal, Revlon, Estée Lauder, Clairol, Levi's, Pantene, Elizabeth Arden, Gap, and Polo Ralph Lauren, among others.
Rolston has also appeared as a guest expert on a spectrum of beauty-oriented broadcast programs, from Bravo's Shear Genius and Make Me a Supermodel to the CW's America's Next Top Model.
Rolston’s career has expanded into areas such as creative direction, experiential design (including hospitality development), branding, product design, new media ventures, fine art and publishing.

On March 2 is the birthday of

Lucien Henri César Briet, writer, photographer and explorer born in Paris in 1860.
He toured the Aragonese Pyrenees and contributed to expand many places in this, especially the valley of Ordesa he met in 1881. His works helped to show the need for the creation of the National Park Ordesa.
Some of his outstanding work on the Aragonese Pyrenees massif speaks us about Marboré massif, the Peña Montañesa, the Sierra de Guara, the gorges of Entremont and the Vero river, the valley of Vio, the Flumen river, the Rolando Gap or Bielsa. Many of these writings, most manuscripts, along with photographs of these places (about 1,600 images), can be seen at the Museu d'os Perineus Lorda. Important also his book Beauties of Alto Aragon published in Huesca in 1913 also tells us his explorations in Ordesa, Aran Valley, Escuain, Bielsa or Mascún.
He died in 1921.

On March 3 is the birthday of

Floris Michael Neusüss, German photographer born in 1937 who became a great specialist in the art of Photogram.
He studied photography at the School of Arts and Crafts in Wuppertal in North Rhine-Westphalia and continued at the School of Photography of the State of Bavaria in Munich. He completed his training with Heinz Hajek-Halke in 1960 at the School of Art in Berlin.
Between 1966 and 1971 he was a professor at the Academy of Fine Arts in Kassel. The photogram is the backbone of his work as it faces from the triple perspective of the author, theorist and historian. In 1983 he published the book Fotogramme. His work includes Nudogramm 1968, which are photograms in which the model was placed on the photosensitive material and exposed to different lights with the corresponding chemical processing later, Sonnen (1974) in which he works with sunlight, or works called "night images" made by the night outdoors and his "artificial landscapes" made in the eighties, that can be considered as works of abstract art.
He is considered one of the photographers who have brought rigor to the work done without the use of the camera.

* He died on April 1st, 2020

On March 4 is the birthday of

Horace Roye-Narbeth, English photographer born in 1906.
Roye's photograph Tomorrow's Crucifixion, depicting a nude model wearing a gas mask while pinned to a crucifix caused controversy when published in the North London Recorder in August 1938, but is now a noted photograph of its time. As a photographer of nudes, he successfully contested the obscenity laws of his day.
In 2002 at the age of 96, Roye was stabbed to death by an intruder at his home in the kasbah of Rabat, Morocco.

On March 5 is the birthday of

Étienne-Jules Marey, French scientist, physiologist and chronophotographer born in 1830.
His work was significant in the development of cardiology, physical instrumentation, aviation, cinematography and the science of laboratory photography. He is widely considered to be a pioneer of photography and an influential pioneer of the history of cinema. He was also a pioneer in establishing a variety of graphical techniques for the display and interpretation of quantitative data from physiological measurement.
Marey's chronophotographic gun was made in 1882. This instrument was capable of taking 12 consecutive frames a second, with all the frames recorded on the same picture. Using these pictures he studied horses, birds, dogs, sheep, donkeys, elephants, fish, microscopic creatures, molluscs, insects, reptiles, etc. Some call it Marey’s "animated zoo". Marey also conducted the famous study about cats always landing on their feet. He conducted very similar studies with a chicken and a dog and found that they could do almost the same. Marey also studied human locomotion. He published another book Le Mouvement in 1894.
He died in 1904.

Today, March 6, is the birthday of

Joel Meyerowitz, American street photographer and portrait and landscape photographer born in 1938.
He began photographing in color in 1962 and was an early advocate of the use of color during a time when there was significant resistance to the idea of color photography as serious art. In the early 1970s he taught the first color course at the Cooper Union in New York City where many of today's renowned color photographers studied with him.
In 1962, inspired by seeing Robert Frank at work, Meyerowitz quit his job as an art director at an advertising agency and took to the streets of New York City with a 35 mm camera and black-and-white film. Garry Winogrand, Tony Ray-Jones, Lee Friedlander, Tod Papageorge and Diane Arbus were photographing there at the same time. Meyerowitz was inspired by Henri Cartier-Bresson, Robert Frank and Eugène Atget — he has said "In the pantheon of greats there is Robert Frank and there is Atget."
After alternating between black-and-white and color, Meyerowitz "permanently adopted color" in 1972, well before John Szarkowski's promotion in 1976 of color photography in an exhibition of work by the then little-known William Eggleston. Meyerowitz also switched at this time to large format, often using an 8×10 camera to produce photographs of places and people.
He is the author of 16 books including Cape Light, considered a classic work of color photography.
Website, facebook, Wikipedia

2 comentarios:

  1. Buenísimas las fotos!!!! Todas sin desperdicio. A hurgar más en sus creadores!

    Bicos matutinos! :)

    ResponderEliminar
  2. Gracias como siempre, Olga.
    Besos fresquitos desde por aquí... esto sigue parecido a un invierno...

    ResponderEliminar