domingo, 23 de diciembre de 2018

Aniversarios (CCLXV) [Diciembre / December 21-23]

Todos los aniversarios de Diciembre aquí / All anniversaries for December here.
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El 21 de Diciembre es el cumple de

Adamo Tadolini, escultor italiano nacido en 1788 en Bolonia, en una familia de escultores, descendiente de su abuelo Petronio Tadolini (1727-1813).
De 1808 a 1813 asistió a la Accademia di Belle Arti en Bolonia bajo la dirección de Giacomo De Maria (1762-1838). En 1813 ganó un premio de escultura otorgado por la Academia Curlandesa, con un relieve de terracota que mostraba a Venus y Aeneas portando armas.

"Ganímedes / Ganymede", mármol / marble, 170 cm.
Fines del s.XIX - principios del s.XX / late 19th - early 20th century
Museo Hermitage (San Petersburgo, Rusia / St. Petersbourg, Russia)

Estuvo becado cuatro años en Roma, tiempo durante el cual creó una estatua de yeso de Ajax maldiciendo a los dioses. Llamó la atención del afamado Antonio Canova y fue invitado a trabajar en su estudio, cosa que hizo hasta 1822, cuando Canova lo ayudó a establecer su propio estudio en Via Del Babuino 150 en Roma, que ahora existe como el Museo Canova-Tadolini y es un tesoro suyo y de su familia, que muestra su amplia gama de trabajos.

"Ganímedes y el águila / Ganymede and the Eagle"
Mármol / marble, 1823. Wikimedia Commons
Galería de esculturas / Sculpture Gallery, Chatsworth House (Derbyshire, Inglaterra / England)

Sus hijos Scipione Tadolini (1822-1892) y Tito Tadolini (1828-1910) trabajaron con él, y Scipione se hizo cargo del estudio cuando murió Adamo. El estudio pasó luego a Giulio Tadolini (1849-1918 y finalmente a Enrico Tadolini (1888-1967).
Murió en 1863.

"San Pablo / St. Paul", 1838
Estatua frente a la Basílica de San Pedro (Vaticano) /
statue in front of St. Peters Basilica (Vatican). Wikimedia CommonsDavid Macchi's Blog

On December 21 is the birthday of

Adamo Tadolini, Italian sculptor born in 1788 in Bologna, into a family of sculptors, descending from his grandfather Petronio Tadolini (1727-1813).
From 1808 to 1813 he attended the Accademia di Belle Arti in Bologna under the directorship of Giacomo De Maria (1762-1838). In 1813 Adamo won a prize for sculpture awarded by the Accademia Curlandese, with a terracotta relief showing Venus and Aeneas carrying weapons. He won a four-year scholarship to Rome. During his scholarship he created a plaster statue of Ajax cursing the Gods. He came to the attention of the famed Antonio Canova and was invited to work in his studio. He worked there until 1822 when Canova helped him set up his own studio at Via Del Babuino 150 in Rome which now exists as the Canova-Tadolini Museum and is a treasury of his, and his family's, huge range of work.

"David, Colonna dell'Immacolata Concezione / Columna de la Inmaculada Concepción /
Immaculate Conception Column"
Piazza / Plaza Mignanelli / Mignanelli Square (Roma, Italia / Rome, Italy). Wikimedia Commons

"David" (detalle / detail). Wikimedia Commons

His sons Scipione Tadolini (1822-1892) and Tito Tadolini (1828-1910) worked with him and Scipione took ownership of the studio on Adamo's death. The studio later passed to Giulio Tadolini (1849-1918 and finally Enrico Tadolini (1888-1967).
He died in 1863.

"Hebe", mármol, metal / marble, metal, 162 x 90 cm., 1825
Museo del Prado (Madrid, España / Spain)


El 22 de Diciembre es el cumple de

Giacomo Manzù, seudónimo de Giacomo Manzoni, escultor italiano nacido en 1908 en Bérgamo.
Su padre era zapatero. Aparte de algunas clases de arte nocturnas, fue autodidacta en escultura, aunque más tarde se convirtió en profesor. Comenzó a trabajar con madera durante su servicio militar en Veneto en 1928. Más tarde, después de una corta estancia en París, se trasladó a Milán, donde el arquitecto Giovanni Muzio le encargó la decoración de la capilla de la Università Cattolica del Sacro Cuore (1931-1932). En 1933 expuso una serie de bustos en la Triennale di Milano, que le otorgaron popularidad nacional. Al año siguiente realizó una exposición personal en Roma con el pintor Aligi Sassu, con quien compartió un estudio.

"Busto di / Busto de / Bust of Emy"
Bronce con pátina dorada / bronze, gold patina, altura / height: 82 cm., 1973. Bukowskis

En 1939 comenzó una serie de bajorrelieves de bronce sobre la muerte de Jesucristo. Las obras, expuestas en Roma en 1942, fueron criticadas por el gobierno fascista y las autoridades eclesiásticas. En 1940 obtuvo un puesto de profesor en la Accademia di Brera en Milán, pero más tarde se trasladó a la Accademia Albertina en Turín. Durante la Segunda Guerra Mundial se mudó a Clusone, y volvió a enseñar en Brera después del final del conflicto. Ocupó su puesto de profesor hasta 1954, cuando se mudó a Salzburgo, donde vivió hasta 1960. Aquí conoció a Inge Schabel, su futura esposa, que fue modelo de una gran cantidad de sus retratos junto con su hermana Sonja. En 1964 completó la "Puerta de la muerte" para la Basílica de San Pedro en Roma. En el mismo año se mudó a Ardea, cerca de Roma, en una localidad ahora rebautizada Colle Manzù en su honor.
A finales de la década de 1960 comenzó a trabajar también como escenógrafo. En 1977 completó un "Monumento al Partisano" en Bérgamo. Su última gran obra fue la escultura de 6 m. de altura que enfrenta la sede de la ONU en la ciudad de Nueva York, inaugurada en 1989.

"Busto di / Busto de / Bust of Emy" (detalle / detail). Bukowskis

Sus obras se encuentran en los más prestigiosos museos y colecciones privadas. Aunque era ateo, era amigo personal del Papa Juan XXIII y tuvo importantes encargos litúrgicos para el Vaticano. En los Estados Unidos, el arquitecto Minoru Yamasaki le encargó la escultura Passo di Danza (paso de baile) en el edificio One Woodward Avenue en Detroit. También esculpió a "Ninfa y Fauno" en el McGreagor Memorial Sculpture Garden de Wayne State University.
Murió en 1991.

"Cardinale in piedi / Cardenal de pie / Cardinal Standing
Bronce / bronze, altura (base incluida) / height (incl. base), 92 cm., c. 1970. Dorotheum

"Ritratto di Francesca Blanc (Adolescenza) / Retrato de Francesca Blanc (Adolescencia) /
Portrait of Francesca Blanc (Adolescence)"
Bronce / bronze, 97 x 40 x 58 cm., 1940-41.
Museos Vaticanos (Vaticano, Roma, Italia / Rome, Italy)

On December 22 is the birthday of

Giacomo Manzù, pseudonym of Giacomo Manzoni, Italian sculptor born in 1908 in Bergamo.
His father was a shoemaker. Other than a few evening art classes, he was self-taught in sculpture, although he later became a professor himself. He started working with wood during his military service in Veneto in 1928; later, after a short stay in Paris, he moved to Milan, where architect Giovanni Muzio commissioned him the decoration of the chapel of Università Cattolica del Sacro Cuore (1931–1932). In 1933 he exhibited a series of busts at the Triennale di Milano, which granted him national popularity. The following year he held a personal exhibition in Rome with the painter Aligi Sassu, with whom he shared a studio.

Paolo Monti  (1908–1982)
"Monumento al partigiano / Monumento al partisano / Monumento to the Partisan", 1977
Viale Papa Giovanni XXII (Bergamo, Italia / Italy). Wikimedia Commons

Paolo Monti en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios Fotografía (CXC)]

In 1939 Manzù started a series of bronze bas-reliefs about the death of Jesus Christ; the works, exhibited in Rome in 1942, were criticized by the Fascist government and the ecclesiastical authorities. In 1940 he obtained a teaching position in the Accademia di Brera in Milan, but later he moved to the Accademia Albertina in Turin. During World War II Manzù moved to Clusone, returning to teach at Brera after the end of the conflict. He held his teaching position until 1954 when he moved to Salzburg, where he lived until 1960. Here he met Inge Schabel, his future wife, who was the model of a large number of his portraits together with her sister Sonja. In 1964 he completed the "Death Gate" for the St. Peter's Basilica in Rome. In the same year he moved to Ardea, near Rome, in a locality now rechristened Colle Manzù in his honor.
In the late 1960s Manzù started to work also as scenographer. In 1977 he completed a "Monument to the Partisan" in Bergamo. His last great work was the 6 m-tall sculpture facing the ONU seat in New York City, inaugurated in 1989.

"Bambina Che Gioca / Niña que juega / Little Girl Playing"
Bronce con pátina marrón / bronze with brown patina, 26,80 x 63,5 cm., 1956. Blouin Art

His works are in the most prestigious museum and private collections. Although he was an atheist, he was a personal friend of Pope John XXIII and had important liturgical commissions for the Vatican. In the United States, architect Minoru Yamasaki commissioned him the Passo di Danza (dance step) sculpture at the One Woodward Avenue building in Detroit. He also carved the Nymph and Faun at Wayne State University's McGreagor Memorial Sculpture Garden.
He died in 1991.

Yousuf Karsh
"Giacomo Manzù", 1970 © Yousuf Karsh

Yousuf Karsh en "El Hurgador" / in this blog: [Todos los enlaces / All Links]

"Tebe seduta / Tebas sentada / Thebes Sitting", bronce / bronze, 1983-2004. Wikimedia Commons


Hoy, 23 de Diciembre, es el cumple de

José Planes Peñalver, escultor español nacido en Espinardo, Murcia, en 1891.
Aunque en su familia eran agricultores se dieron cuenta del interés de José por el arte y lo enviaron a clase de dibujo en el Círculo Católico de Obreros de Murcia donde recibió clases de José María Sobejano. Para aprender a modelar asistió a clases en la la Sociedad Económica de Amigos del País de Murcia. Entró en el taller de de Anastasio Martínez Hernández, sin embargo no realizó estudios superiores de arte, por lo que gran parte de su formación se puede considerar autodidacta.

"Desnudo de Mujer / Female Nude", mármol / marble, 1920
Casino (Murcia, España / Spain). Wikimedia Commons

Junto al pintor Pedro Flores, su amigo en el Círculo Católico, pone en marcha un taller de artes. Pronto se incorporaron el pintor Luis Garay y Juan José Garrigos. En este taller intentaron cambiar el panorama artístico de aquella época en Murcia.
En 1912 ingresa en la Escuela de Bellas Artes de San Carlos de Valencia, al mismo tiempo que realiza el servicio militar y su trabajo empieza a ser conocido. Pero fue en Madrid en una exposición en el Ateneo en 1918 cuando destaca su obra. Tras ese éxito en el Ateneo llegaron los premios y las exposiciones fuera de España.
Su obra se inicia en el realismo pero va evolucionando hacia el naturalismo. Durante la segunda república se notan las influencias del cubismo de Picasso y Juan Gris en sus obras. Su tema favorito siempre fue la mujer, y en 1932 recibió el primer premio en el Concurso Nacional de Bellas Artes por su obra "Desnudo".

"Desnudo de Mujer / Female Nude", mármol / marble, 1920
Casino (Murcia, España / Spain). Wikimedia Commons

En 1927 se va a vivir a Madrid para relacionarse en el mundo artístico de la época. En 1933 regresó a Murcia, y ese mismo año fundó la Escuela de Artes y Oficios. Tras la guerra civil española trabajó casi en exclusiva la imaginería religiosa ya que se necesitaban muchas imágenes tras la destrucción que se produjo al comienzo de la guerra. A partir de la década de los cincuenta empieza a trabajar en temas no religiosos y a presentar motivos más estilizados. En 1960 fue elegido como académico en la Academia de Bellas Artes de San Fernando.
Murió en 1974.

"Figura femenina / Female Figure", piedra / stone, 66 cm. Subastas Durán

Today, December 23, is the birthday of

José Planes Peñalver, Spanish sculptor born in Espinardo, Murcia, in 1891.
Although in his family they were farmers, they noticed José's interest in art and sent him to drawing class at the Círculo Católico de Obreros de Murcia where he was trained under José María Sobejano. To learn to model, he attended classes at the Economic Society of Friends of the Country of Murcia. He entered the workshop of Anastasio Martínez Hernández, however he did not study art, so much of his training can be considered self-taught.

"Desnudo femenino / Female Nude"
Mármol / marble, 73,5 x 41 x 34 cm., 1966.
Bilboko arte ederren museoa / Museo de Bellas Artes (Bilbao, España / Spain)

Together with the painter Pedro Flores, his friend at the Círculo Católico, he sets up an arts workshop. Soon the painter Luis Garay and Juan José Garrigos joined. In this workshop they tried to change the artistic panorama of that time in Murcia.
In 1912 he entered the School of Fine Arts of San Carlos in Valencia, at the same time he performed military service and his work began to be known. But it was in Madrid in an exhibition at the Ateneo in 1918 when he his work stood out. After that success in the Ateneo came the awards and exhibitions outside Spain.
His work starts in realism but evolves towards naturalism. During the second republic his work was influenced by the Cubism of Picasso and Juan Gris. His favorite subject was always the woman, and in 1932 he received the first prize in the National Contest of Fine Arts for his work "Nude".

"Adolescente / Teen", piedra / stone, 158 x 38 x 38 cm., c.1925. El Pais

In 1927 he moved to Madrid to interact in the artistic world of the time. In 1933 he returned to Murcia, and that same year he founded the School of Arts and Crafts. After the Spanish Civil War he worked almost exclusively religious imagery because many images were needed after the destruction that occurred at the beginning of the war. Starting in the 1950s, he began to work on non-religious topics and to present more stylized subjects. In 1960 he was elected as an academic at the Academy of Fine Arts of San Fernando.
He died in 1974.

"Fotografía Nº 12 / Photography # 12", bronce / bronze, 48 x 39 x 24 cm. Ansorena

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