domingo, 19 de junio de 2016

Aniversarios Fotografía (CXXVIII) [Junio / June 13-19]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Junio aquí / All anniversaries for June here.
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El 13 de Junio es el cumple de

Karl Blossfeldt, fotógrafo, escultor, profesor y artista alemán nacido en 1865, que trabajó en Berlín.

"Adiantum pedatum", 1928

Es conocido por sus fotografías en primer plano de plantas y los seres vivos, publicadas en 1929 como, Urformen der Kunst (Formas únicas del arte). Se inspiró, al igual que su padre, en la naturaleza y la forma en que crecen las plantas. Creía que "la planta debe ser valorada como una estructura totalmente artística y arquitectónica."

"Wundergarten der Natur / El mágico jardín de la naturaleza / The Magic Garden of Nature", 1932
Pub. Verlag für Kunstwissenschaft, Berlin. 1st Ed.
120 láminas de fotograbado, numeradas del 1 al 120 / 120 loose photogravure plates, each numbered 1-120, 
Cada lámina 31.7 x 24.5cm., imagen 28,5 x 22 cm. / each plate paper 12 1/2 x 9 5/8in, image 11 1/4 x 8 11/16in.

Blossfeldt hizo muchas de sus fotografías con una cámara casera que podía ampliar el sujeto hasta treinta veces su tamaño, revelando detalles de la estructura natural de una planta. Designado para un puesto de profesor en el Instituto Real de Artes en 1898 (donde permaneció hasta 1930), estableció un archivo para sus fotografías. Nunca recibió entrenamiento formal en la materia.

"Dipsacus laciniatus", 1928

A partir de 1924 fue profesor en la Vereinigte Staatsschulen für Freie und Kunst angewandete (Escuela Estatal de Bellas Unidas y Artes Aplicadas) en Berlín.
Murió en 1932.

"Trollius Ledebourii", Trolldotterblume, 1920-28


El 14 de Junio es el cumple de

George Barris, fotógrafo estadounidense conocido por sus fotografías de Marilyn Monroe. Nació en la ciudad de Nueva York en 1922.
Barris tuvo un interés permanente en la fotografía y en su juventud trabajó para la Oficina de Relaciones Públicas del Ejército de EE.UU. Muchas de sus fotografías de general Dwight D. Eisenhower fueron publicadas. Después de la guerra se convirtió en un fotógrafo independiente y encontró trabajo en Hollywood. Fotografió a muchas estrellas de los años 1950 y 1960, entre ellas Elizabeth Taylor en el set de Cleopatra, Marlon Brando, Charlie Chaplin, Frank Sinatra, Clark Gable y Steve McQueen.
Barris es más conocido por su trabajo con Marilyn Monroe, a quien fotografió en 1954 en el set de "La tentación vive arriba", y en 1962 en la playa de Santa Mónica y en las colinas de Hollywood en una serie que se hizo famosa como "Las últimas fotos". Barris estaba colaborando en un libro titulado "Marilyn: su vida en sus propias palabras" en el momento de su muerte.

La última foto de Marilyn Monroe en la Playa de Santa Mónica 13/7/1962 /
The last photo of Marilyn Monroe at Santa Monica Beach, July 13, 1962 © George Barris

Marilyn Monroe en "El Hurgador" / in this blog[Todos los enlaces / All links]


El 15 de Junio es el cumple de

Lillian Bassman, fotógrafa y pintora estadounidense nacida en 1917.

"It’s a cinch, Carmen", lencería de / lingerie by Warner’s, 1951

Creció en Brooklyn y Greenwich Village, Nueva York, y estudió en la Escuela Superior de textiles en Manhattan con Alexey Brodovitch, donde se graduó en 1933. Murió en 2012.

"Sin título / Untitled"Dorian Leigh, c.1950

Dorian Leigh en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios Fotografía (XCIX)]

Más imágenes e información en el post previo.

"Olga Nichols", c.1950

Lillian Bassman en "El Hurgador" / in this blog[Michael Somoroff (Fotografía)]


El 16 de Junio es el cumple de

Robert Asman, artista de la fotografía estadounidense, nacido en Washington, DC, en 1951.
Recibió una licenciatura de la Universidad Católica, Washington, DC en 1973 y un Master en Bellas Artes del conocido programa de fotografía en el Instituto de Tecnología de Rochester, Rochester, Nueva York en 1975. Después de un breve regreso a Washington, Asman vivió durante treinta años en Filadelfia, donde eseñó fotografía en Moore College of Art & Design, Universidad de Drexel, Universidad de las Artes y la Universidad de Pensilvania, además de trabajar como fotógrafo de bellas artes y llevar adelante un laboratorio de impresión en blanco y negro comercial.

"Última hoja / Last Leaf", impresión a la gelatina de plata con tono / toned silver gelatin print, 20" x 16"

Durante la mayor parte de los últimos 30 años, Robert se ha dedicado a investigar y ampliar las fronteras técnicas y conceptuales de las impresiones de plata. Como un alquimista del cuarto oscuro, las creaciones de Asman se forman allí a través de una manipulación ilimitada del papel, los negativos y los productos químicos. Sus exploraciones y técnicas unen forma humana, urbanismo y naturaleza.

"Árbol encordado / Bondaged Tree", impresión a la gelatina de plata con tono / toned silver gelatin print, 20" x 24", 1992

Asman se aproxima a la creación artística como un proceso de transformación, en el que mina las propiedades físicas de los materiales para crear una obra sobre papel en la que el proceso y la imagen son uno.

"Evolucionando / Evolving", 1990


El 17 de Junio es el cumple de

Alva Bernadine, fotógrafo nacido en Granada, Indias Occidentales en 1961, que se trasladó a Gran Bretaña, a Londres, a los 6 años.
Más imágenes e información en el post dedicado a su obra.

"Torso que desaparece / Disappearing Torso"

Su trabajo es poco convencional, a veces surrealista y es muy singular en estilo. Abarca desde un clásico uso de la perspectiva hasta trabajo experimental utilizando un interruptor activado por sonido para capturar imágenes en acción de culos de mujeres al ser azotados. Siempre hay un "evento" en sus cuadros, siempre hay un acontecimiento extraño, surrealista o peculiar. Sus imágenes siempre comienzan con una idea inusual. Los colores están saturados y siempre se toman en el lugar; rara vez utiliza estudios.

El coleccionista de mariposas / The Butterfly Collector, "Paisaje de acupuntura / Accupunture landscape"

Alva Bernadine en "El Hurgador" / in this blog[Alva Bernadine (Fotografía)]


El 18 de Junio es el cumple de

Jill Gibson, cantante, compositora, fotógrafa, pintora y escultora. Es principalmente conocida por su trabajo de colaboración con Jan & Dean y por haber sido miembro (durante un breve período) del exitoso grupo de rock de los '60 The Mamas & the Papas. Fue también de los principales fotógrafos en el histórico Festival Pop de Monterey en 1967.
Por la época en que estuvo con The Mamas & the Papas, Gibson volvió a la fotografía, que había empezado a tomar en serio en 1965 cuando conoció al reportero gráfico Ralph Gibson (sin relación familiar). Durante este mismo período, Gibson estudió con Edmund Teske, un fotógrafo que trabajaba con la técnica de la solarización.

"Jimi Hendrix tocando en el festival de Monterrey / performs at the Monterey Pop Festival, California"
(Jill Gibson / Getty Images)

Jimi Hendrix en "El Hurgador" / in this blog[Todos los enlaces / All Links]

En junio de 1967 Gibson asistió al primer Festival Internacional Pop de Monterey con Lou Adler, donde fue miembro invitado de la prensa. Durante este período de tres días en la soleada Monterey, California, fotografió a casi todos los que actuaron, y sus fotografías de celebridades como Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jefferson Airplane, The Mamas & Papas y Brian Jones se han publicado por todo el mundo. Una de las fotos de Gibson de Jimi Hendrix fue portada de la revista Rolling Stone. Gibson aparece dos veces en la versión cinematográfica de este festival, Monterey Pop, de D. A. Pennebaker.
Jill Gibson tomó las fotografías del grupo de rock psicodélico portada del álbum debut homónimo de Fever Tree y las imágenes interiores para el LP de 1968 de la banda, lanzado Uni Records.

"Fever Tree" (1968), portada del álbum, foto de / album cover photo by Jill Gibson


Hoy, 19 de Junio, es el cumple de

Addison Scurlock, fotógrafo estadounidense nacido en Fayetteville, Carolina del Norte, en 1883.
En 1900 su familia se trasladó a Washington, DC, donde comenzó su aprendizaje con Moisés P. Rice, un fotógrafo prominente en la ciudad. Para 1904 Scurlock había aprendido los fundamentos de retrato fotográfico y el trabajo de laboratorio. Más tarde fundó su negocio de fotografía en casa de sus padres. En 1907 ganó su primer premio, una medalla de oro de fotografía en la Exposición de Jamestown, Virginia.
En 1911 abrió el Estudio fotográfico Scurlock, en el corazón de lo que entonces era el distrito negro de los teatros de Washington. Allí se concentró en el retrato y la fotografía en general, a menudo incluyendo actores y otras personas relacionadas con el entretenimiento. Pronto se estableció como el fotógrafo afroamericano más importante en la capital del país y fue contratado regularmente por las agencias del gobierno de Estados Unidos.

"Cocineros de un vagón restaurante / Dining Car Cooks", 1949

Durante décadas fotografió numerosas personalidades de Washington, imágenes de negros como Charles Drew y Duke Ellington también fueron capturadas por su lente. En 1939 tomó posiblemente su fotografía más famosa, la imagen icónica de Marian Anderson cantando en el Lincoln Memorial.
Scurlock fue el primer fotógrafo en documentar la importancia de la vida negra en Washington. Su fotografías incluían empresas, instituciones religiosas, eventos de verano en la cercana Highland Beach, en Maryland, el complejo turístico de playa negro más antiguo de la nación, y eventos deportivos en el Estadio Griffith de la Universidad de Howard.
Durante la década de 1930 Scurlock publicó su trabajo en periódicos y libros. También inició y operó un noticiario sobre las actividades de afroamericanos para la cadena de salas de cine Lichtman, en Washington.
Murió en 1964.

"Marian Anderson actuando en el Memorial de Lincoln / performs at the Lincoln Memorial", April 9, 1939 


Textos en inglés / English translation

On June 13 is the birthday of

Karl Blossfeldt, German photographer, sculptor, teacher, and artist born in 1865, who worked in Berlin.
He is best known for his close-up photographs of plants and living things, published in 1929 as, Urformen der Kunst (Unique Forms of Art). He was inspired, as was his father, by nature and the way in which plants grow. He believed that "the plant must be valued as a totally artistic and architectural structure."
Blossfeldt made many of his photographs with a home-made camera that could magnify the subject up to thirty times its size, revealing details within a plant's natural structure. Appointed for a teaching post at the Institute of Royal Arts Museum in 1898 (where he remained until 1930), he established an archive for his photographs. Blossfeldt never received formal training in photography.
From 1924, he was professor at the Vereinigte Staatsschulen für freie und angewandete Kunst (United State School for Fine and Applied Art) in Berlin.
He died in 1932.

On June 14 is the birthday of

George Barris, American photographer best known for his photographs of Marilyn Monroe. He was born in New York City in 1922.
Barris had a lifelong interest in photography, and as a young man he worked for the U.S. Army's Office of Public Relations. Many of his photographs of General Dwight D. Eisenhower were published. After the war, he became a freelance photographer and found work in Hollywood. He photographed many stars of the 1950s and 1960s, including Elizabeth Taylor on the set of Cleopatra, Marlon Brando, Charlie Chaplin, Frank Sinatra, Clark Gable, and Steve McQueen.
Barris is perhaps best known for his work with Marilyn Monroe, whom he photographed in 1954 on the set of The Seven Year Itch, and in 1962 at Santa Monica beach, and in the Hollywood Hills in a series that became known as "The Last Photos." Barris was collaborating on a book titled Marilyn: Her Life In Her Own Words at the time of her death.

On June 15 is the birthday of

Lillian Bassman, American photographer and painter born in 1917.
She grew up in Brooklyn and Greenwich Village, New York, and studied at the Textile High School in Manhattan with Alexey Brodovitch and graduated in 1933.
From the 1940s until the 1960s Bassman worked as a fashion photographer for Junior Bazaar and later at Harper's Bazaar where she promoted the careers of photographers such as Richard Avedon, Robert Frank, Louis Faurer and Arnold Newman. Under the guidance of the Russian emigrant, Alexey Brodovitch, she began to photograph her model subjects primarily in black and white. Her work was published for the most part in Harper’s Bazaar from 1950 to 1965.
By the 1970s Bassman’s interest in pure form in her fashion photography was out of vogue. She turned to her own photo projects and abandoned fashion photography. In doing so she tossed out 40 years of negatives and prints - her life’s work. A forgotten bag filled with hundreds of images was discovered over 20 years later. Bassman’s fashion photographic work began to be re-appreciated in the 1990s.
She worked with digital technology and abstract color photography into her 90s to create a new series of work. She used Photoshop for her image manipulation.
The most notable qualities about her photographic work are the high contrasts between light and dark, the graininess of the finished photos, and the geometric placement and camera angles of the subjects. Bassman became one of the last great woman photographers in the world of fashion.
She died in 2012.

On June 16 is the birthday of

Robert Asman, American artist born in Washington, D.C., in 1951.
He received a BA from Catholic University, Washington, D.C. in 1973 and an MFA from the renowned photography program at the Rochester Institute of Technology, Rochester, NY in 1975. After a brief return to Washington, Asman lived for thirty years in Philadelphia were he taught photography at Moore College of Art & Design, Drexel University, University of the Arts and University of Pennsylvania, in addition to working as a fine art photographer and a running a commercial black and white printing lab.
For most of the last thirty-five years, Robert has been devoted to investigating and stretching the conceptual and technical boundaries of silver prints. As an alchemist of the dark room, Asman’s creations come to form in the darkroom through the boundless manipulation of paper negatives and chemicals. His explorations and technique bind human form, urbanism and nature. Asman approaches art making as a transformative process, in which he mines the physical properties of his materials to create a work on paper in which process and image are one.

On June 17 is the birthday of

Alva Bernadine, photographer born in Grenada, West Indies in 1961, moved to Britain at the age of 6 to London. At the age of 10 he bought a toy camera that took blurred pictures, some of which his mother still has in the family album.
More images and information in the post about his work.
His work is unconventional, sometimes surreal and is very singular in style. It ranges from a classic use of perspective to experimental work using a sound-activated switch to capture action pictures of women’s arses being spanked. There is always an ‘event’ in his pictures, there is always a strange, surreal or quirky happening. His pictures always begin with an unusual idea. The colours are saturated and they are always taken on location; he rarely use studios.

On June 18 is the birthday of

Jill Gibson, American singer, songwriter, photographer, painter and sculptor. She is mostly known for her collaboration work with Jan & Dean and for having briefly been a member of the successful 1960s rock group The Mamas & the Papas. She was also one of the main photographers at the historic Monterey Pop Festival in 1967.
Around her time with the Mamas & the Papas, Gibson returned to photography, which she had begun to take seriously back in 1965 when she met photojournalist Ralph Gibson (no relation). During this same period, Gibson studied with Edmund Teske, a photographer working with the technique of solarization.
In June 1967 Gibson attended the first ever Monterey International Pop Festival with Lou Adler, where she was an invited member of the press. Over this three-day period in sunny Monterey, California, she photographed nearly every act on the bill, and her photographs of celebrities such as Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jefferson Airplane, the Mamas & Papas, and Brian Jones have been published around the world. One of Gibson's photos of Jimi Hendrix made the front cover of Rolling Stone magazine. Gibson can be seen twice in the film version of this festival, Monterey Pop, by D.A. Pennebaker.
Jill Gibson took the photographs for the psychedelic rock group Fever Tree's self-titled debut album cover and its liner pictures for the band's 1968 LP released on Uni Records.

Today, June 19, is the birthday of

Addison Scurlock, American photographer born in Fayetteville, North Carolina, in 1883. In 1900, his family moved to Washington, D.C. where he began an apprenticeship under Moses P. Rice, a prominent photographer in the city. By 1904, Scurlock had learned the basics of photographic portraiture and laboratory work.  Later he founded his photography business in his parents’ home. In 1907 he won his first award, a photography gold medal at the Jamestown Exposition in Jamestown, Virginia.  
In 1911 he opened the Scurlock Photographic Studio, in the heart of what was then black Washington’s theater district. There he concentrated on portraiture and general photography which often included actors and others associated with entertainment. Scurlock soon established himself as the preeminent African American photographer in the nation's capital and was regularly hired by U.S. government agencies.
Over the decades Scurlock photographed nationally prominent African Americans. Numerous prominent black Washingtonians such as Charles Drew and Duke Ellington were also captured in his lens. In 1939 he took arguably his most famous photograph, the now iconic image of Marian Anderson singing at the Lincoln Memorial. 
Scurlock was the first photographer to document the importance of black life in Washington, D.C.  His photographs included businesses, religious institutions, summer events at nearby Highland Beach, Maryland, the oldest black beach resort community in the nation, and sporting events at Howard University’s Griffith Stadium.
During the 1930s, Scurlock published his work in newspapers and books. He also initiated and operated a newsreel on African American activities for the Lichtman chain of Washington, D.C. movie theaters.
He died in 1964.

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