sábado, 24 de diciembre de 2016

Aniversarios / Anniversaries (CLVI) [Diciembre / December 18-24]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Diciembre aquí / All anniversaries for December here.
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El 18 de Diciembre es el cumple de

Daniel Richter, artista alemán nacido en 1962 con sede en Berlín y Hamburgo.
Asistió a la Hochschule für bildende Künste Hamburg entre 1991 y 1995. Entre 1992 y 1996 estudió con Werner Büttner, uno de los protagonistas, junto con Martin Kippenberger, del renacimiento de las tendencias expresivas de la pintura durante los años 80, y trabajó como asistente de Albert Oehlen. Entre 2004 y 2006 fue profesor de pintura en la Universität der Künste de Berlín. Desde 2006 ha estado enseñando en la Akademie der bildenden Künste, Viena. Está casado con la directora Angela Richter.

"Gedion", óleo y tinta sobre lienzo / oil and ink on canvas, 306 x 339 cm., 2002. Saatchi

"Im Birkengrund / En la base del abedul / In the Birch Ground"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 248 x 358 x 4 cm., 2007-08. CFA

Inicialmente Richter hizo pinturas abstractas, con un cosmos de formas intensamente coloridas hasta el punto de ser psicodélicas - en algún lugar entre el graffiti y la intrincada ornamentación. Desde 2002 ha pintado escenas a gran escala llenas de figuras, a menudo inspiradas en reproducciones de periódicos o de libros de historia.

"Trevelfast", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 283 x 232 cm., 2004. Saatchi

"Gaggle / Horda / Horde", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 280 x 450 cm., 2007
Städel Museum (Frankfurt Am Main, Alemania / Germany)

La obra de Richter ha aparecido en muchas exposiciones como la de Städtische Galerie Delmenhorst en Berlín, Contemporary Fine Arts en Berlín y David Zwirner en Nueva York. También ha expuesto en el Museo Irlandés de Arte Moderno de Dublín, el Museo Morsbroich de Alemania, en la Galería Victoria Miro en Londres y en la Galería de Arte Morris y Helen Belkin en Vancouver. En 2006 colaboró ​​con el artista Jonathan Meese en la exposición Die Peitsche der Erinnerung. Una importante muestra de su obra se abrió en 2007 en la Kunsthalle de Hamburgo y viajó al Gemeentemuseum Den Haag, Países Bajos, el Centro de Arte Contemporáneo de Málaga, España, y el Denver Art Museum en Colorado, EE.UU. (2009).

"Todavía / Still", óleo y tinta sobre lienzo / oil and ink on canvas, 280 x 380 cm., 2002. Saatchi
Richter utiliza pintura sobre lienzo para conjurar ilusiones de tiempo y espacio. "Todavía" tiene una cierta cualidad prerrafaelita, reminiscencia de figuras fantasmales siendo testigos del hundimiento de Ofelia. Como Doig, Richter llega al corazón de la pintura, capturando una vibración magnética a través de la textura, riqueza de color e ilusión de luz. Richter diseña otro mundo, exuberante y lujurioso, que resulta aún más creíble por la invención de, y la adhesión a sus propias reglas en la creación de la imagen /
Richter uses paint on a canvas surface to conjure up illusions of time and space. Still has a certain Pre-Raphaelite quality, reminiscent of ghostly figures witnessing the drowning of Ophelia. Much like Doig, Richter gets to the heart of paint, capturing a magnetic vibrancy through texture, richness of colour and illusion of light. Richter designs an exuberant and luscious otherworld, made all the more believable by the invention of, and adherence to, his own rules of image-making.


El 19 de Diciembre es el cumple de

Fitz Henry (Hugh) Lane (nacido Nathaniel Rogers Lane), pintor y grabador estadounidense en un estilo que más tarde se llamaría Luminismo, por la omnipresencia de la luz en sus obras.

"Los barcos 'Flecha alada' y 'Cruz del Sur' en la bahía de Boston /
The Ships 'Winged Arrow' and 'Southern Cross' in Boston Harbor"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 92,7 × 61,3 cm., 1853.
Cincinnati Art Museum (Ohio, EE.UU./ USA). Google Art Project

Desde su nacimiento en 1804, Lane estaría expuesto al mar y la vida marítima, un factor que obviamente tuvo un gran impacto en su elección posterior de temas. Lane estaba, ya desde la infancia, claramente dotado en el campo del arte. En el momento en que Lane comenzó su empleo en Pendleton, era una práctica común para los aspirantes a artistas estadounidenses a buscar trabajo como litógrafo, siendo este el siguiente paso lógico en su búsqueda de una carrera en las artes.
Antes de convertirse en artista trabajó por un corto tiempo haciendo zapatos, pero después de un tiempo, viendo que podía dibujar mejor de lo que podía hacer zapatos, fue a Boston y tomó lecciones de dibujo y pintura y se convirtió en un artista de marinas. Lane adquirió tales "lecciones" por medio de su empleo en la tienda "Litografía de Pendleton" en Boston, donde permaneció desde 1832 hasta 1847.

"Partida de pesca / Fishing Party", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 49,9 × 76,8 cm., 1850
Museum of Fine Arts (Boston, Massachusetts, EE.UU./ MA, USA)

"Brace’s Rock, Eastern Point", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 25,4 × 38,1 cm., 1864
Cape Ann Museum (Gloucester, Massachusetts, EE.UU./ MA, USA). Wikimedia Commons

Desde una de sus primeras litografías copiadas, "Vista de la ciudad de Gloucester, Massachusetts" (1836), hasta sus últimas obras, Lane incorporaría muchas de las siguientes disposiciones y técnicas consistentemente en la composición de sus obras de arte, tanto sus litografías como en sus pinturas: temas náuticos, representación de varias embarcaciones navales con detalles muy precisos, una gran cantidad de detalles en general, la extensión distintiva del cielo, la atención pronunciada a la representación de la interacción entre la luz y la oscuridad, vegetación hiperacentuada en el primer plano inmediato, y una perspectiva elevada de "punto de vista privilegiado".

"Vista de la ciudad de Gloucester / View of the Town of Gloucester, Mass"
Litografía / lithograph, 33 x 50,2 cm., 1836
Yale University Art Gallery (New Haven, Connecticut, EE.UU./ CT, USA). Fitz Henry Lane

Contemporáneo de la Escuela del Río Hudson, gozó durante su vida de gran reputación como el principal pintor de Estados Unidos de temas marinos, pero cayó en la oscuridad poco después de su muerte con el auge del Impresionismo francés. La obra de Lane sería redescubierta en la década de 1930 por el gran coleccionista de arte Maxim Karolik, después de lo cual su arte creció en popularidad entre los coleccionistas privados y las instituciones públicas.
Murió en 1865.

"Fortaleza Stage a través de la bahía de Gloucester / Stage Fort across Gloucester Harbor"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 96,5 x 152,4 cm., 1862
Metropolitan Museum of Art (MET) (Nueva York, EE.UU./ NY, USA)


El 20 de Diciembre es el cumple de

Ivana Kobilca, la más destacada pintora eslovena y figura clave de la identidad cultural del país.

"Avtoportret v Belem / Autorretrato en blanco / Self-portrait in White"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 43,5 x 35,5 cm., c.1910
Narodna Galerija / Galería Nacional (Liubliana, Eslovenia / Ljubljana, Slovenia)

"Kofetarica / Bebedora de café / Woman Drinking Coffee"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 100 x 70 cm., 1888
Narodna Galerija / Galería Nacional (Liubliana, Eslovenia / Ljubljana, Slovenia)

Fue una artista realista nacida en 1861, que pintó mayormente al óleo y pasteles, mientras que sus dibujos son pocos. Sus temas incluyen el bodegón, retratos, obras de género, alegorías y escenas religiosas.
Aprendió a dibujar, y también francés e italiano, en la Ursuline High School de su ciudad natal, bajo la dirección de Ida Künl. Cuando tenía 16 años, fue con su padre a Viena, donde vio las pinturas de los antiguos maestros que la inspiraron. De 1879 a 1880 estudió en Viena, donde copió pinturas en la galería de la Academia de las Artes, y de 1880 a 1881 en Munich.

"Planchadoras / Ironing Women", oleo sobre lienzo / oil on canvas, 100 × 80 cm., 1891
Colección privada / Private CollectionWikimedia Commons

"Parižanka s pismom / Parisina con carta / Parisian Woman with a Letter"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 60 × 49,5 cm,, 1892-93
Narodna Galerija / Galería Nacional (Liubliana, Eslovenia / Ljubljana, Slovenia)

De 1882 a 1889 continuó sus estudios con Alois Erdtelt. En 1888 participó por primera vez en una exposición pública. En la exposición siguiente en Munich, su trabajo fue descubierto y elogiado por el prominente historiador del arte alemán Richard Muther, y después volvió a Ljubljana. En 1890 pintó en Zagreb. Entre 1891 y 1892 pintó en París, en la escuela privada de Henri Gervex. Se convirtió en miembro honorario (membre associée) de Société Nationale des Beaux Arts. En 1892 también pintó en Barbizon. En 1893 regresó a Ljubljana, visitó Florencia en 1894 y vivió en Sarajevo de 1897 a 1905. De 1906 a 1914 vivió en Berlín, y luego regresó a Ljubljana.
Al momento de su muerte en 1926 en Ljubljana, fue descrita como la mayor pintora yugoslava.

"Poletje / Verano / Summer", oleo sobre lienzo / oil on canvas, 180 × 140 cm., 1889-90
Narodna Galerija / Galería Nacional (Liubliana, Eslovenia / Ljubljana, Slovenia)

Ivana Kobilca en "El Hurgador" / in this blog: [Recolección (LXXV)]


El 21 de Diciembre es el cumple de

Helen Farnsworth Mears, escultora estadounidense nacida en 1872.
Mears estudió en la Escuela Normal del Estado en Oshkosh, y arte en la ciudad de Nueva York, donde lo hizo durante dos años con Augustus Saint Gaudens, trabajando como su asistente, antes de dirigirse a París en 1895 para continuar trabajando con Denys Puech (o Puesch), Alexandre Charpentier y Frederick MacMonnies.

"Dawn and Labor", bronce con pátina verde sobre rojo-marrón /
bronze with green over red-brown patina, altura / height 71,2 cm.
Modelo ejecutado en 1913, fundido de esta copia en 1916 /
model executed in 1913; this example was cast in 1916. Sotheby's

Su primer éxito, antes de cualquier instrucción artística formal, fue "Genio de Wisconsin", una obra encargada por el estado de Wisconsin cuando tenía tan sólo 21 años. El trabajo fue expuesto en el Edificio Wisconsin en la Exposición Colombiana Mundial en 1893.
Mears fue una del grupo de mujeres escultoras bautizadas como los "conejos blancos" que trabajaron con Lorado Taft que produjo esculturas para la Exposición Colombina Mundial.
Sus obras más importantes incluyen una estatua de mármol de Frances E. Willard (1905, Capitolio, Washington) que se incluye en la National Statuary Hall Collection, relieves con el retrato de Edward MacDowell (Museo Metropolitano, Nueva York) y Augusto San Gaudens, y bustos de George Rogers Clark y William T.G. Morton, MD (Smithsonian Institution, Washington). En 1904, su "Fuente de la Vida" (Exposición de San Luis) ganó una medalla de bronce. Hizo de Nueva York su residencia y exhibió allí y en Chicago.

"Genio de Wisconsin / Genius of Wisconsin". Wisconsin State Capitol, Madison ( Wisconsin, EE.UU./ USA)
Exhibido por primera vez en el Edificio Wisconsin en la Exposición Colombina Mundial de 1893 /
First exhibited in the Wisconsin Building at the World's Columbian Exposition in 1893

En 1910 George B. Post, el arquitecto del Capitolio del Estado de Wisconsin (que estaba siendo diseñado), intentó asegurar los servicios del conocido escultor Daniel Chester French para crear una estatua de Wisconsin, a ser colocada encima de la cúpula. French, teniendo tanto trabajo como deseaba, rechazó el encargo, así que Post recomendó a Mears para el trabajo. Sin esperar por un contrato formal, ella comenzó inmediatamente a trabajar en un modelo, incluso visitó a French en el curso de su trabajo. Poco después, sin embargo, Post recibió una carta de French indicando que, después de todo, estaba interesado en la tarea, y le fue adjudicada rápidamente. Mears recibió un pago de 1.500 dólares por el trabajo que ya había realizado, pero la pérdida del encargo fue un choque del que nunca se recuperó.
Después de la debacle que supuso la cuestión de la estatua del capitolio de Wisconsin, la salud de Mears decayó, al igual que su bienestar financiero. Murió a la edad de 43 años, en 1916, de una enfermedad cardíaca.

"Cabeza ideal / Ideal Head", bronce, pátina marrón oscuro / bronze, dark brown patina, 29 cm., 1912
Colección privada / Private Collection. Sotheby's


El 22 de Diciembre es el cumple de

Jean-Étienne Liotard, pintor suizo-francés, experto en arte y marchante nacido en 1702.
Comenzó sus estudios con los profesores Gardelle y Petitot, cuyos esmaltes y miniaturas copió con considerable destreza.

"La bella chocolatera / The Beautiful Chocolate Girl", 82,5 x 52,5 cm., c.1744-45
Gemäldegalerie Alte Meister (Dresde, Alemania / Dresden, Germany), Wikipedia

Fue a París en 1725, estudiando bajo la dirección de Jean-Baptiste Massé y François Lemoyne, cuyas recomendaciones lo llevaron a Nápoles. En 1735 estuvo en Roma, pintando los retratos del Papa Clemente XII y varios cardenales. Tres años más tarde acompañó a Lord Duncannon a Constantinopla.

"Jeanne-Elisabeth de Sellon, Lady Tyrell, echtgenote van Sir Charles Tyrell, 7de Baronet van Thornton (Buckinghamshire)"
Pastel sobre pergamino / pastel on parchment, 63 × 48,5 cm., c.1746
Rijksmuseum (Ámsterdam, Holanda / Netherlands)

Visitó Estambul y pintó numerosos pasteles de escenas domésticas turcas. De regreso a Europa, continuó usando la vestimenta turca durante la mayor parte del tiempo. Su excéntrica adopción de este estilo de vestimenta hizo que se le apodara "el pintor turco".
Fue a Viena en 1742 para pintar los retratos de la familia imperial. En 1745 vendió "La belle chocolatière" a Francesco Algarotti.

"Retrato de María Adelaida de Francia vestida con ropas turcas /
Portrait of Maria Adelaide of France in Turkish-style clothes"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 50 × 56 cm., 1753. Galleria degli Uffizi (Florencia, Italia / Florence, Italy)

"Autorretrato riendo / Self Portrait Laughing", c. 1770
Musée d'art et d'histoire (Ginebra, Suiza / Geneva, Switzerland)

Regresó a París y en 1753 visitó Inglaterra, donde pintó a Augusta de Saxe-Gotha, princesa de Gales. Marchó a Holanda en 1756 y un año después se casó con Marie Fargues. También venía de una familia Hugonote, y quiso que se afeitara la barba.
En 1762 pintó retratos en Viena, y en 1770 en París. Siguió otra visita a Inglaterra en 1772, y en los dos años siguientes su nombre figura entre los expositores de la Royal Academy. Regresó a su ciudad natal en 1776. En 1781 Liotard publicó su "Traité des principes et des règles de la peinture". En sus últimos días pintó naturalezas muertas y paisajes.
Murió en 1789.

"Retrato de / Portrait of François Tronchin", pastel sobre pergamino / pastel on parchment, 38 x 46,3 cm., 1757
Cleveland Museum of Art (Cleveland, Ohio, EE.UU./ USA). Wikimedia Commons

Jean-Étienne Liotard en "El Hurgador" / in this blog:
[Recolección (LXX)], [Recolección (LXXV)], [Asonancias (XXVIII, Anexo)]


El 23 de Diciembre es el cumple de

Janet Cumbrae-Stewart, una de las principales artistas pastel de su generación tanto en Australia como en el extranjero.

"Desnudo / Nude" 56 x 38 cm. Colección privada / Private CollectionBonhams

"Florence Dombey", pastel, 72 x 49 cm., 1918
Art Gallery of New South Wales (Sydney, Australia)

Nació en Brighton en 1883, asistió a clases al aire libre con John Mather y estudió en la National Gallery School de Melbourne bajo la dirección de Bernard Hall y Frederick McCubbin de 1901 a 1907. En 1905 se le concedió el segundo lugar en la National Gallery's Travelling Scholarship. En 1922 partió a Londres y permaneció en Europa hasta que, en 1939, regresó a la seguridad de Australia y su familia.

"Puente San Benzet / St Benezet Bridge, Avignon", pastel, 49,8 × 59,8 cm., 1920s 
National Gallery of Victoria (Melbourne, Australia)

"La modelo desnudándose / The Model Disrobing", pastel, 72.1 x 49.0 cm., 1917
Art Gallery of New South Wales (Sydney, Australia)

Durante una larga y prodigiosamente productiva carrera exhibió en galerías de todo el mundo, incluyendo la Royal Academy de Londres, el Old Salon de París y la Exposición de Panamá-Pacífico en San Francisco. Su trabajo se se conserva en muchas colecciones australianas, incluyendo las galerías de arte estatales de Nueva Gales del Sur, Queensland y Australia del Sur, la Galería Nacional (Canberra) y la Biblioteca Nacional. Aunque realizó muchos trabajos encargados incluyendo retratos, edificios y paisajes, fue más conocida por sus sensibles desnudos femeninos.
Ella murió en 1960.

"Hada del estudio / Studio Fairy", pastel, 64,8 × 50,2 cm., 1920s
National Gallery of Victoria (Melbourne, Australia)


Hoy, 24 de Diciembre, es el cumple de

Hermann Haller, escultor suizo nacido en 1880, uno de los más populares en los países de habla alemana.

"Mädchen mit erhobenen Händen / Chica con las manos levantadas / Girl With Raised Hands", 1939
Landiwiese, Zürich-Wollishofen (Suiza / Switzerland) © Roland Fischer. Wikimedia Commons

"Mädchen mit erhobenen Händen / Chica con las manos levantadas / Girl With Raised Hands", 1939
Foto / Photo: Roland zh. Wikimedia Commons

Después de sus primeras experiencias en la pintura con Heinrich Knirr en Mónaco (donde frecuentó a Paul Klee) y Leopold von Kalckreuth en Stuttgart, en 1905, durante una estancia en Roma, decidió dedicarse a la escultura. Vivió en París (donde pudo apreciar las esculturas de Auguste Rodin) en Berlín y, en 1915, se trasladó a Zurich.

Memorial al pionero de la aviación / Memorial of the aviation pioneer Oskar Bider, 1924.
Parque público en Kleine Schanze, Berna, Suiza / Public park at the Kleine Schanze, Bern, Switzerland
Foto / Photo: Хрюша. Wikimedia Commons

Estatua ecuestre de Hans Waldmann (1435-1489), vista desde el puente Munstrer. En el fondo, iglesia de Fraumünster /
Equestrian statue of Hans Waldmann (* 1435; † 1489), as seen from Münsterbrücke, Fraumünster church in the background.
Foto / Photo: Roland zh. Wikimedia Commons

El estilo del Haller se caracteriza por oposición a la línea goticizante de Lehmbruck y su tono psicológico. Sus temas, sobre todo después de 1930, se resuelven en cuerpos en los que la síntesis plástica, no excenta de geometrización, se sitúa junto al gusto formal de Maillol y Despiau.
Tema típico de sus obras son desnudos femeninos, moldeados dejando a un lado el sentimiento y la idealización de las superestructuras. Entre sus obras más conocidas se encuentra "La chica con los brazos levantados", estatua colocada en una estela en la orilla del lago de Zurich, así como las obras monumentales que decoran los edificios y plazas.
Murió en 1950.

"Sitzender Akt / Desnudo sentado / Nude Sitting", terracota, altura / height: 27 cm., 1927. Kunstverkauf.ch

"Sitzender Akt / Desnudo sentado / Nude Sitting". Kunstverkauf.ch

Hermann Haller en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (CXXVI-1)]


Textos en inglés / English translation

On December 18 is the birthday of

Daniel Richter, German artist born in 1962 based in Berlin and Hamburg.
He attended Hochschule für bildende Künste Hamburg from 1991-1995. Between 1992-1996 he studied with Werner Büttner, one of the protagonists, along with Martin Kippenberger, of the revival of expressive trends in painting during the 1980s, and worked as assistant to Albert Oehlen. Between 2004 and 2006 he served as Professor for Painting at the Universität der Künste, Berlin. Since 2006, he has been teaching at Akademie der bildenden Künste, Vienna. He is married to director Angela Richter.
Initially, Richter did abstract paintings, with a cosmos of forms intensely colourful to the point of being psychedelic – somewhere between graffiti and intricate ornamentation. Since 2002 he has painted large-scale scenes filled with figures, often inspired by reproductions from newspapers or history books.
Richter's work has appeared in many exhibitions such as Städtische Galerie Delmenhorst in Berlin, Contemporary Fine Arts in Berlin and David Zwirner in New York City. He has also shown at the Irish Museum of Modern Art in Dublin, Museum Morsbroich in Germany, Victoria Miro Gallery in London and the Morris and Helen Belkin Art Gallery in Vancouver. In 2006 he collaborated with fellow artist Jonathan Meese on the exhibition Die Peitsche der Erinnerung. A major survey of the work opened in 2007 at the Kunsthalle in Hamburg and traveled to the Gemeentemuseum Den Haag, The Netherlands; the Centro de Arte Contemporáneo de Málaga, Spain; and the Denver Art Museum, Colorado, USA (2009).

On December 19 is the birthday of

Fitz Henry (Hugh) Lane (born Nathaniel Rogers Lane), American painter and printmaker of a style that would later be called Luminism, for its use of pervasive light.
He was born in 1804. From the time of his birth, Lane would be exposed to the sea and maritime life—a factor that obviously had a great impact his later choice of subject matter. Lane was, even in childhood, clearly gifted in the field of art. At the time when Lane began his employment at Pendleton's, it was common practice for aspiring American artists to seek work as a lithographer, this being the next logical step in their pursuit of a career in the arts. 
Before he became an artist he worked for a short time making shoes, but after a while, seeing that he could draw pictures better than he could make shoes he went to Boston and took lessons in drawing and painting and became a marine artist. Lane acquired such "lessons" by way of his employment at Pendleton's Lithography shop in Boston, which lasted from 1832 to 1847. 
From one of his first copied lithographs, View of the Town of Gloucester, Mass (1836), to his very last works, Lane would incorporate many of the following arrangements and techniques consistently in the composition of his art works, both his lithographs and paintings: Nautical subject matter; Depiction of various naval craft in highly accurate detail; An over-all extensive amount of detail; The distinctive expanse of sky; Pronounced attention to depicting the interplay of light and dark; Hyper-accentuated vegetation within the immediate foreground; An elevated "insider point of view" perspective.
A contemporary of the Hudson River School, he enjoyed a reputation as America's premier painter of marine subjects during his lifetime, but fell into obscurity soon after his death with the rise of French Impressionism. Lane's work would be rediscovered in the 1930s by the great art collector Maxim Karolik, after which his art steadily grew in popularity among private collectors and public institutions.
He died in 1865.

On December 20 is the birthday of

Ivana Kobilca, the most prominent Slovene female painter and a key figure of Slovene cultural identity.
She was a realist painter born in 1861. She mostly painted oil paintings and pastels, whereas her drawings are few. The themes include still life, portraits, genre works, allegories, and religious scenes. 
At first, she learned how to draw, but also French and Italian, in the Ursuline High School in her home town, under Ida Künl. When she was 16, she went with her father to Vienna, where she saw the paintings of old masters that inspired her. From 1879 to 1880, she studied in Vienna, where she copied the paintings at the gallery of the Academy of Arts, and from 1880 to 1881 in Munich. From 1882 to 1889, she continued her studies under Alois Erdtelt. In 1888, she participated for the first time in a public exhibition. At the following exhibition in Munich, her work was spotted and praised by the prominent German art historian Richard Muther, and then returned to Ljubljana. In 1890, she painted in Zagreb. In 1891 and 1892, she painted in Paris in the private school of Henri Gervex. She became an honorary member (membre associée) of Société Nationale des Beaux Arts. In 1892, she also painted in Barbizon. In 1893, she returned to Ljubljana, visited Florence in 1894, and lived in Sarajevo from 1897 to 1905. From 1906 to 1914, she lived in Berlin, and then returned to Ljubljana.
At the time of her death in 1926 in Ljubljana, she was described as the greatest Yugoslav female painter. 

On December 21 is the birthday of

Helen Farnsworth Mears, American sculptor born in 1872.
Mears studied at the State Normal School in Oshkosh, and art in New York City. In New York, she studied under Augustus Saint Gaudens for two years and worked as his assistant before heading to Paris in 1895 to continue working with Denys Puech (sometimes Puesch), Alexandre Charpentier, and Frederick MacMonnies.
Her first success, before any formal art training, was "Genius of Wisconsin", a work commissioned by the State of Wisconsin when she was just 21. The work was exhibited in the Wisconsin Building at the World's Columbian Exposition in 1893.
Mears was one of a group of women sculptors christened the "White Rabbits" who worked under Lorado Taft producing sculpture for the World Columbian Exposition.
Her most important works include a marble statue of Frances E. Willard (1905, Capitol, Washington) that is included in the National Statuary Hall Collection; portrait reliefs of Edward MacDowell (Metropolitan Museum, New York); and Augustus St. Gaudens; portrait busts of George Rogers Clark and William T.G. Morton, M. D. (Smithsonian Institution, Washington). In 1904, her "Fountain of Life" (St. Louis Exposition) won a bronze medal. She made New York her residence and exhibited there and in Chicago.
In 1910, George B. Post, the architect of the Wisconsin State Capitol then being designed, attempted to secure the services of the well-known sculptor Daniel Chester French to create a statue of Wisconsin to be placed on top of the dome. French, having as much work as he desired, turned the commission down, and so Post recommended Mears for the job. Without waiting for a formal contract, she immediately began working on a model, even visiting French in the course of her work. Shortly thereafter, however, Post received a letter from French indicating that he was interested in the task after all, and he was quickly awarded it. Mears was paid US$1,500 for the work that she had already done, but the loss of the commission was a shock from which she never recovered.
Following the debacle surrounding the Wisconsin capitol statue, Mears's health declined as did her financial well-being. She died at the age of 43 on February 17, 1916 of heart disease.

On December 22 is the birthday of

Jean-Étienne Liotard, Swiss-French painter, art connoisseur and dealer born in 1702.
He began his studies under Professors Gardelle and Petitot, whose enamels and miniatures he copied with considerable skill.
He went to Paris in 1725, studying under Jean-Baptiste Massé (fr) and François Lemoyne, on whose recommendation he was taken to Naples. In 1735 he was in Rome, painting the portraits of Pope Clement XII and several cardinals. Three years later he accompanied Lord Duncannon to Constantinople.
Jean-Étienne Liotard visited Istanbul and painted numerous pastels of Turkish domestic scenes; he also continued to wear Turkish dress for much of the time when back in Europe.
His eccentric adoption of oriental costume secured him the nickname of the Turkish painter.
He went to Vienna in 1742 to paint the portraits of the Imperial family. In 1745 he sold La belle chocolatière to Francesco Algarotti.
He returned to Paris and in 1753 he visited England, where he painted Princess Augusta of Saxe-Gotha, the Princess of Wales. He went to Holland in 1756, where, in the following year, he married Marie Fargues. She also came from a Hugenot family, and wanted him to shave off his beard.
In 1762 he painted portraits in Vienna; in 1770 in Paris. Another visit to England followed in 1772, and in the next two years his name figures among the Royal Academy exhibitors. He returned to his native town in 1776. In 1781 Liotard published his Traité des principes et des règles de la peinture. In his last days he painted still lifes and landscapes.
He died in 1789.

On December 23 is the birthday of

Janet Cumbrae-Stewart, one of the leading pastel artists of her generation both in Australia and overseas.
She was born at Brighton in 1883, and attended outdoor classes with John Mather and studied at the National Gallery School, Melbourne under Bernard Hall and Frederick McCubbin from 1901 to 1907. In 1905 she was awarded second place in the National Gallery’s Travelling Scholarship competition. In 1922, she left for London and remained in Europe until, in 1939, she returned to the safety of Australia and her family.
During a long and prodigiously productive career she exhibited at Galleries throughout the world including the Royal Academy in London, the Old Salon in Paris and the Panama-Pacific Exposition in San Francisco. Her work is held in many Australian Collections including the State Art Galleries of New South Wales, Queensland and South Australia, the National Gallery, Canberra and the National Library. Although she performed many commissioned works including portraits, buildings and landscapes, she was more known for her sensitive female nudes.
She died in 1960.

Today, December 24, is the birthday of

Hermann Haller, Swiss sculptor born in 1880, one of the most popular in German-speaking countries.
After his first experiences in painting with Heinrich Knirr in Monaco (where he frequented Paul Klee) and Leopold von Kalckreuth in Stuttgart, in 1905, during a stay in Rome, he decided to dedicate himself to sculpture. He lived in Paris (where he could appreciate the sculptures of Auguste Rodin) in Berlin and, in 1915, moved to Zurich.
Haller's style is characterized by opposition to Lehmbruck's gothisized line and its psychological tone. His subjects, especially after 1930, are solved in bodies and in the plastic synthesis, not free of geometrization, is placed next to the formal taste of Maillol and Despiau.
Female nudes arte a typical theme of his works, molded leaving one side the feeling and idealization of superstructures. Among his best known works is "Girl With Raised Hands", a statue placed on a stele on the shore of Lake Zurich, as well as the monumental works that decorate the buildings and squares.
He died in 1950.

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