jueves, 1 de diciembre de 2016

Aniversarios / Anniversaries (CLII) [Noviembre / November 27-30]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Noviembre aquí / All anniversaries for November here.
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El 27 de Noviembre es el cumple de

Yelena Dmitrievna Polenova (Елена Дмитриевна Поленова), pintora y artista gráfica rusa de estilo Art Nouveau nacida en San Petersburgo en 1850. Fue una de las primeras ilustradoras de libros infantiles en Rusia.
Su madre, una escritora de cuentos infantiles y artista aficionada, le proporcionó sus primeras lecciones de dibujo. A partir de 1859 ella y sus hermanos recibieron lecciones de Pavel Chistyakov.
En ese momento, las mujeres no eran admitidas en la Academia Imperial de Artes, así que a los catorce años, se inscribió en la escuela de dibujo operada por la Sociedad Imperial para el Fomento de las Artes, donde estudió con Ivan Kramskoi. De 1869 a 1870 visitó Francia y tomó lecciones privadas de Charles Joshua Chaplin.

"Зверь (Змий) / La bestia (serpiente) / The Beast (Snake)", acuarela, aguada y lápiz de grafito / watercolor, gouache and graphite pencil, 144 х 103 cm., entre / between 1895-98

De 1870 a 1877 trabajó en los estudios de Chistyakov. Luego tomó clases de acuarelas y cerámica en la Sociedad Imperial, hasta 1880, con un descanso cuando ella y su hermana fueron voluntarias en un hospital durante la Guerra Russo-Turca. Allí se enamoró de un médico, pero su familia se opuso a un matrimonio. Aunque cedió a sus deseos, fue profundamente infeliz.

"Después del baño / After the Bath", acuarela realzada con blanco, sobre papel /
watercolour, heightened with white, on paper, 64,1 x 40,6 cm., c.1870

Lo hizo tan bien en cerámica que la Sociedad le dio un estipendio para estudiar en París, algo que pocas mujeres artistas recibieron. Allí trabajó con Théodore Deck y Evdokim Egrorov (1832-1891) y tuvo su primera exposición al Art Nouveau. Al regresar a San Petersburgo, enseñó pintura de porcelana y creó piezas de mayólica victoriana.
Después de 1882 las circunstancias familiares la obligaron a vivir en Moscú, donde trabajó como profesora de arte y se convirtió en miembro de la "Colonia Abramtsevo", un grupo de artistas, músicos y gente del teatro que se reunían en una finca en Abramtsevo perteneciente al familia Mamontov.

"Заводь в Абрамцеве / Arroyo en / Creek in Abramtzevo", acuarela sobre papel / watercolor on paper, 1888

En 1886 hizo sus primeras ilustraciones para veinte cuentos populares recopilados por Alexander Afanasyev. Aunque las de "La guerra de los hongos" (1889) fueron las únicas publicadas durante su vida, su trabajo influyó en otros ilustradores como Ivan Bilibin y Sergey Malyutin. Después de 1893 pasó menos tiempo en Abramtsevo y se concentró en el diseño de bordados, papeles pintados, cerámica y otras piezas de artesanía. Siempre amante de la música, afirmaba que tenía "oído para el color", que escuchar música la hacía ver diseños ornamentales.
Murió en 1898.

"Иконописная XVI столетия / Pintura de iconos en el s.XVI / Icons painting in 16th Century"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 38,5 x 32 cm., 1887
Galería Estatal Tretyakov? (Moscú, Rusia / Moscow, Russia)


El 28 de Noviembre es el cumple de

Lotte Laserstein, pintora y retratista germano-sueca nacida en 1898.
Recibió su formación artística en la Academia de Berlín, a la que ingresó sólo un par de años después de haber abierto sus puertas a las mujeres pintoras. Aquí Laserstein estudió con Erich Wolfsfeld. En sus últimos dos años en la academia fue su "alumna estrella". Esto le dio derecho a su propio estudio, así como el libre acceso a los modelos. Ella prefirió modelos femeninas, que según afirmaba eran mejores para mantener poses largas y difíciles. Traute Rose fue su modelo favorita, y se convirtió en amiga de toda la vida de Laserstein, apareciendo en muchas de sus obras.

"Im Gasthaus / En el restaurante / In the Restaurant", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1927. Colección privada / Private Collection

"Baño matinal / Morning Toilette", óleo sobre panel / oil on panel, 39 1/4" x 25 5/8", 1930
National Museum of Women in Arts (Washington, EE.UU./ USA)

Berlín en la década de 1920 era un lugar incómodo, pero emocionante. Laserstein pintaba cadáveres para ilustrar libros de texto y así obtener dinero en efectivo durante el período de hiperinflación. Durante este tiempo las mujeres estaban ganando independencia y entrando cada vez más en el mundo laboral. Laserstein representó a la Nueva Mujer, que también adoptó una apariencia estereotipada, de aspecto masculino, con un estilo de corte de pelo típico de un hombre. Como mujer profesional soltera, se puede ver que Laserstein se adhiere a la definición de la Nueva Mujer, y su mirada andrógina es evidente en sus muchos autorretratos.

"Mädchen mit Katze / Muchacha con gato / Girl With Cat", óleo sobre panel / oil on panel, 70,3 x 55 cm., 1932. Colección privada / Private Collection

Su obra temprana era típica tanto del movimiento vanguardista de la nueva objetividad como de las tendencias retrógradas extremadamente tradicionales del arte alemán del período.
La obra maestra de Laserstein fue la gran pintura Abend über Potsdam (Tarde en Potsdam) de 1930, o "El jardín de la azotea, Potsdam", un friso de amigos que comparten una comida en su terraza, con el horizonte de Potsdam en la lejanía.

"In meinem Atelier / En mi estudio / In my Studio", óleo sobre madera / oil on wood, 1928.
Colección privada / Private Collection
Lotte Laserstein y su modelo favorita Traute Rose como una Venus dormida /
and her favorite model Traute Rose as sleeping Venus

Durante el período nazi en Alemania, Laserstein emigró a Suecia, donde permaneció en Estocolmo y la ciudad de Kalmar. Creó sus obras más importantes en el período entre las dos guerras mundiales. Después de la Segunda Guerra Mundial, sus obras consistieron en retratos inofensivos que carecían del vigor de sus primeros trabajos.
Murió en 1993.

"Selbstporträt mit Katze / Autorretrato con un gato / Self Portrait With a Cat", óleo / oil, 61 × 51 cm., 1928
New Walk Museum & Art Gallery (Leicester, Reino Unido / UK)

Lotte Laserstein en "El Hurgador" / in this blog[Pintando perros (LIII)], [Aniversarios Fotografía (CCX)]


El 29 de Noviembre es el cumple de

Gregory Joseph Gillespie, pintor realista mágico estadounidense nacido en 1936 en Roselle Park, New Jersey.
Después de graduarse de la escuela secundaria, se convirtió en un estudiante no graduado en Cooper Union, Nueva York. En 1959 se casó con Frances Cohen (1939-1998), que también era artista, y al año siguiente se trasladaron a San Francisco, donde Gillespie estudió en el San Francisco Art Institute.

"Yo mismo pintando un autorretrato / Myself Painting a Self Portrait"
óleo, alquídico, lápiz, crayon, crayon conte, madera, tinta, cinta de enmascarar y reproducciones fotomecánicas sobre madera /
oil, alkyd, pencil, crayon, conte crayon, wood, ink, masking tape, and photomechanical reproductions on wood, 147,4 x 174,5 cm., 1980-81
Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution (Washington, EE.UU./ USA)

"Entrada trasera: / Back Entrance: Williamsburg, Massachusetts"
Óleo y Magna sobre madera / oil and Magna on wood, 54" x 84", 1972

En 1962 recibió la primera de dos becas Fulbright-Hays, para viajar a Italia a estudiar la obra de Masaccio. Vivió y trabajó en Florencia durante dos años, y en Roma durante seis, estudiando las obras de maestros renacentistas como Carpaccio, Mantegna y Carlo Crivelli, especialmente favorito de Gillespie. Durante este tiempo le concedieron tres becas de Chester Dale y una concesión de Louis Comfort Tiffany. En 1971 fue elegido miembro asociado de la Academia Nacional de Diseño como y se convirtió en académico en 1994.

"Escena callejera alegórica / Allegorical Street Scene"
Óleo sobre papel montado sobre panel de madera /
oil on paper mounted on wood panel, 22,8 x 18,8 cm., 1961-61, repintado / repainted 1963
Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution (Washington, EE.UU./ USA)

Presentó su primera exposición individual en 1966, en la Galería del Foro en Nueva York. En 1970 regresó a los Estados Unidos, donde se estableció en Williamsburg, Massachusetts. Expuso en varias Bienales de Whitney, y en 1977 el Museo de Hirshhorn organizó una retrospectiva de gira de su trabajo.

"Sin título (Diosa de la fertilidad) / Untitled (Fertility Goddess)", óleo sobre panel / oil on board, 35,2 × 27,3 cm., c.1999. Artsy

"Autorretrato en la cama / Self-Portrait On Bed"
Óleo y Magna sobre madera / oil and Magna on wood, 48" x 84", 1973-74, Colección privada / Private Collection

Gillespie se hizo conocido por sus obras figurativas meticulosamente pintadas, paisajes, y autorretratos, a menudo con algún elemento fantástico. Muchas de sus primeras obras fueron hechas pintando sobre fotografías recortadas de periódicos o revistas, transformando las escenas a través de collage fotográfico y añadiendo elementos imaginarios. En su obra posterior abandonó su fascinación temprana con la creación de imágenes hiperrealistas, para centrarse en un estilo más flojo y expresivo. A menudo combinaba los medios de comunicación de una manera poco ortodoxa para crear ensamblajes tipo santuario.
Fue encontrado muerto en su estudio en Belchertown, Massachusetts, al parecer un suicidio por ahorcamiento, el 26 de abril de 2000.

"Rincón del estudio / Studio Corner", óleo, alquídico, acrílico, grafito, papel y madera sobre madera /
oil, alkyd, acrylic, graphite, paper, and wood on wood, 243,8 x 244,5 cm., 1983-86
Metropolitan Museum of Art (MET) (Nueva York, EE.UU./ NY, USA)

Gregory Gillespie en "El Hurgador" / in this blog[Pintando perros (LV)]


El 30 Noviembre es el cumple de

Constantin Dausch, escultor alemán nacido en 1841 en Bad Waldsee.
Estudió en la Academia de Munich y fue a Roma con una beca estatal de Württemberg en 1869. Permaneció allí hasta su muerte. A partir de 1873 trabajó en el estudio que alguna vez perteneció a Antonio Canova.

"Siegfried / Sigfrido", 1890. Foto / Photo: Rami Tarawneh
Bürgerpark (Bremen, Alemania / Germany)

Su primer gran éxito le llegó en ese mismo año de 1873, con un Sansón y Dalila que fue presentado en la Exposición Mundial de Viena.
Su especialidad eran precisamente las grandes figuras clasicistas (muchas de ellas para mecenas alemanes) como una figura de la Esperanza hecha para un monumento familiar en el Cementerio Ohlsdorf de Hamburgo, o el grupo de un hombre joven con la diosa de la fortuna, en Bürgerpark de Bremen (donde también está su Sigfrido luchando con el dragón).

"Omphale im Fell des Löwen / Ónfale con la piel del león / Omphale in the Lion's Coat"
Mármol / marble. Fotos / Photos: Veit Feger
Museum im Konrhaus, Städtisches Museum (Bad Waldsee, Alemania / Germany)

"Hermes" (copia de una obra de Praxíteles / copy of Praxiteles), mármol / marble, altura / height 80 cm.

También hizo retratos y algo de arte eclesiástico, y hay al menos otro ejemplo de una copia de su mano de una obra de escultura antigua: una cabeza y hombros del Hermes de Praxiteles.
Murió en 1908.

"Esperanza / Hope", 1896. Gottesaker
Monumento para la familia Boockmann in el cementerio de Ohlsdorf, Hamburgo /
monument for the Boockmann family monument in Ohlsdorf cemetery, Hamburg

Constantin Dausch en "El Hurgador" / in this blog[Pintando esculturas (IV)]


Textos en inglés / English translation

On November 27 is the birthday of

Yelena Dmitrievna Polenova (Елена Дмитриевна Поленова), Russian painter and graphic artist in the Art Nouveau style born in St. Petersbourg in 1850. She was one of the first illustrators of children's books in Russia.
Her mother, who was a writer of children's stories and an amateur artist, provided her first drawing lessons. Beginning in 1859, she and her siblings all received lessons from Pavel Chistyakov.
At that time, women were not admitted to the Imperial Academy of Arts so, at age fourteen, she enrolled at the drawing school operated by the Imperial Society for the Encouragement of the Arts, where she studied with Ivan Kramskoi. From 1869 to 1870, she visited France and took private lessons from Charles Joshua Chaplin.
From 1870 to 1877, she worked in Chistyakov's studios, then took classes in watercolors and ceramics at the Imperial Society, through 1880, with a break when she and her sister were volunteers in a hospital during the Russo-Turkish War. She fell in love with a doctor there, but her family was opposed to a marriage. Although she conceded to their wishes, it left her deeply unhappy.
She did so well at ceramics that the Society gave her a stipend to study in Paris; something which few women artists received. There, she worked with Théodore Deck and Evdokim Egrorov (1832-1891) and had her first exposure to Art Nouveau. Upon returning to Saint Petersburg, she taught porcelain painting and created pieces of Victorian majolica.
After 1882, family circumstances required her to live in Moscow, where she worked as an art teacher and became a member of the "Abramtsevo Colony", a group of artists, musicians and theatrical people who gathered at an estate in Abramtsevo belonging to the Mamontov family.
In 1886, she made her first illustrations for twenty folk tales collected by Alexander Afanasyev. Although "War of the Mushrooms" (1889) were the only ones published during her lifetime, her work influenced other illustrators such as Ivan Bilibin and Sergey Malyutin. After 1893, she spent less time at Abramtsevo and concentrated on designing embroideries, wallpaper, ceramics and other craft pieces. Always a lover of music, she claimed to have "color hearing"; that listening to music made her see ornamental designs.
She died in 1898.

On November 28 is the birthday of

Lotte Laserstein, German-Swedish painter and portraitist born in 1898.
She received her artistic training at the Berlin Academy, which she entered only a couple of years after it had opened its doors to women painters. Here, Laserstein studied under Erich Wolfsfeld. In her final two years at the academy she was his 'star pupil'. This entitled her to her own studio as well as free access to models. She favoured female models, who she claimed were better at holding long and difficult poses. Traute Rose was her favourite model, who became a lifelong friend of Laserstein's and features in many of her works.
Berlin in the 1920s was an uneasy yet exciting place. Laserstein painted cadavers to illustrate text books to obtain cash during the period of hyperinflation. During this time women were growing in independence and were increasingly entering the workplace. Laserstein depicted the New Woman, who also adopted a stereotyped appearance of a masculine look, typically with a man's style haircut. As a single professional woman, Laserstein can be seen to adhere to the definition of the New Woman, and her androgynous look is evident in her many self-portraits.
Her early work was typical of both the avant-garde New Objectivity movement and the extremely traditional backward-looking trends in German art of the period.
Laserstein's masterpiece was the large (about 7- 8 feet wide) 1930 painting Abend über Potsdam (Evening over Potsdam) or The Rooftop Garden, Potsdam, a frieze of friends sharing a meal on their terrace, with Potsdam's skyline arrayed in the far distance. 
During the Nazi period in Germany, Laserstein emigrated to Sweden, where she stayed in Stockholm and the city of Kalmar. She created her greatest works in the period between the two world wars. After World War II, her works consisted of inoffensive portraits which lacked the vigour of her early work.
She died in 1993.

On November 29 is the birthday of

Gregory Joseph Gillespie, American magic realist painter born in 1936 in Roselle Park, New Jersey.
After graduating from high school, he became a nondegree student at Cooper Union in New York. In 1959 he married Frances Cohen (1939–1998), who was also an artist, and the following year they moved to San Francisco where Gillespie studied at the San Francisco Art Institute.
In 1962 he received the first of two Fulbright-Hays grants, for travel to Italy to study the work of Masaccio. He lived and worked in Florence for two years, and in Rome for six years, studying the works of such Renaissance masters as Carpaccio, Mantegna, and Carlo Crivelli, who was a particular favorite of Gillespie. During this time he was awarded three Chester Dale Fellowships and a Louis Comfort Tiffany grant. In 1971 he was elected into the National Academy of Design as an Associate member, and became a full Academician in 1994.
He had his first solo show in 1966, at the Forum Gallery in New York. In 1970 he returned to the United States, where he settled in Williamsburg, Massachusetts. He exhibited in several Whitney Biennials, and in 1977 the Hirshhorn Museum organized a touring retrospective of his work.
Gillespie became known for meticulously painted figurative paintings, landscapes, and self portraits, often with a fantastical element. Many of his early works were made by painting over photographs cut from newspapers or magazines, transforming the scenes through photographic collage and by adding imaginary elements. In his later work he abandoned his early fascination with creating hyper-realized realistic imagery, instead focusing on a looser and more expressive style. He often combined media in an unorthodox way to create shrine-like assemblages.
He was found dead in his studio in Belchertown, Massachusetts, apparently a suicide by hanging, on April 26, 2000.

On November 30 is the birthday of

Constantin Dausch, German sculptor born in 1841 in Bad Waldsee.
He studied in the Munich Academy, and went to Rome on a Württemberg state scholarship in 1869. He remained there until his death. From 1873 onwards working in the studio that had once belonged to Antonio Canova.
His first great success came in that same year of 1873, with a Samson and Delilah that was shown at the Vienna World Exhibition.
His speciality was precisely large classicizing figures - many again for German patrons - like a figure of Hope done for a family monument in the Ohlsdorf Cemetery in Hamburg; or the group of A Young Man with the Goddess of Fortune, in Bremen’s Bürgerpark (which also has his Siegfried Fighting the Dragon).
He also did portraits and some ecclesiastical art; and there is at least one other example of a copy by his hand of a work of ancient sculpture: a head and shoulders of Praxiteles’s Hermes.
He died in 1908.

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