sábado, 31 de diciembre de 2016

Aniversarios (CLVII) [Diciembre / December 25-31]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Diciembre aquí / All anniversaries for December here.
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El 25 de Diciembre es el cumple de

Francis John Minton, pintor, ilustrador, escenógrafo y profesor inglés nacido en 1917.
Después de estudiar en Francia, se convirtió en profesor en Londres, y al mismo tiempo mantuvo una producción consistentemente grande de obras. Además de paisajes, retratos y otras pinturas, algunas de ellas en una escala inusualmente grande, se labró una reputación como ilustrador de libros.

"Calle y puente ferroviario / Street and Railway Bridge", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 45,7 x 61 cm., 1946
Tate Gallery (Londres, Reino Unido / London, UK)

"Viejo fuerte de San Florent, Córcega / St. Florent Old Fort, Corsica"
Pluma, tinta y aguada sobre papel / en and ink and wash on paper, 28,4 x 38,4 cm., 1947
Government Art Collection (Londres, Reino Unido / London, UK)
© Estate of the Artist

De 1925 a 1932 se educó en Northcliff House, Bognor Regis, Sussex, y luego de 1932 a 1935 en la Reading School. Estudió arte en la Escuela de Arte St John's Wood de 1935 a 1938, y fue influenciado por su compañero Michael Ayrton, quien lo entusiasmó con el trabajo de los pintores neo-románticos franceses. Pasó ocho meses estudiando en Francia, frecuentemente acompañado por Ayrton, y volvió de París cuando comenzó la Segunda Guerra Mundial.

"Autorretrato / Self Portrait", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 35,6 x 25,4 cm., c.1953
National Portrait Gallery (NPG) (Londres, Reino Unido / London, UK)

"Mercado jamaicano / Jamaican Market", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 50,8 x 60,9 cm., 1951. Bonhams

En octubre de 1939 Minton se registró como un objetor de conciencia, pero en 1941 cambió de criterio y se unió al Pioneer Corps. Fue reclutado en 1943, pero fue relevado por razones médicas en el mismo año.

"Londres / London, 1941", óleo sobre panel / oil on panel, 25,4 x 40,1 cm., 1941. Bonhams

De 1943 a 1946 enseñó ilustración en la universidad de artes de Camberwell, y de 1946 a 1948 fue responsable de dibujo e ilustración en la Central School of Art and Design..
A mediados de los años cincuenta, Minton perdió sus simpatías por la tendencia abstracta que se estaba poniendo de moda y se sentía cada vez más marginado. Sufrió problemas psicológicos, se auto-medicó con alcohol, y en 1957 se suicidó.

"Marinos en el muelle / Sailors at a Quay"
Lápiz, acuarela, aguada, pluma y tinta / pencil, watercolour, gouache, pen and ink, 31,8 x 23,7 cm., 1956. Bonhams

John Minton en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios (CCLXXVI)]


El 26 de Diciembre es el cumple de

Moisés Becerra, pintor hondureño nacido en 1926 en Dulce Nombre (Copán).
Realizó sus estudios básicos en las escuelas públicas de la localidad. En 1940 se fundó la Escuela Nacional de Bellas Artes en la capital, Tegucigalpa, y al enterarse Becerra que el maestro santarrosense Arturo López Rodezno ocuparía la dirección de la Escuela, se matriculó allí.

"El baile del machete / The Machete Dance"

En sus inicios pintó paisajes en un estilo impresionista, influido por el maestro Max Euceda. Debido al impacto de la Segunda Guerra Mundial, Becerra empezó a experimentar en el expresionismo social. 

"El xique", óleo sobre tela / oil on canvas, 130 x 150 cm., 1985

En 1962 obtuvo una invitación para continuar sus estudios en la Academia de Arte de Roma, Italia, graduándose con honores. Durante esa época ensayó en el estilo cubista.
Más tarde se volvió a la Neo Figuración. En su obra siempre hubo lugar para los temas hondureños.
Se trasladó a Milán, Italia, donde fundó una galería de arte para promover la pintura latinoamericana. Durante su residencia allí se desempeñó también como docente en el Instituto Constanza y la Academia Modigliani.
Murió en 2016.

"El descendimiento / The Descent"


El 27 de Diciembre es el cumple de

Annot (nacida Anna Ottilie Krigar-Menzel), también conocida después de su matrimonio como Annot Jacobi, pintora alemana, profesora de arte, escritora de arte y pacifista nacida en 1894. Debido a la hostilidad política en Alemania, pasó gran parte de su vida en los Estados Unidos y Puerto Rico.

"Stute mit Fohlen im Stall / Yegua con potro en el establo / Mare with Foal in stable"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 65 x 80 cm. Art Sales Index

La formación artística temprana de Annot tuvo lugar en la escuela del dibujo y pintura del Verein der Berliner Künstlerinnen, una asociación de artistas y adeptos en Berlín. Estudió con Fritz Rhein y Karl Bennewitz von Loefen der Jüngere. En 1915 estudió en la escuela de pintura de Lovis Corinth. Formó parte de la Secesión de Berlín, un grupo de artistas de vanguardia que según los informes admitió sólo una o dos mujeres. Firmó sus obras como "Annot".

"Sudliche Stadt / Ciudad del sur / Southern City"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 49,5 x 65 cm., 1927. Art Sales Index

En 1916, en protesta contra la Primera Guerra Mundial, distribuyó memorandos pacifistas escritos por ella misma, y fue sentenciada a prisión por 30 días. Durante 1916 a 1920 vivió en Oslo, Noruega, donde continuó abogando por la paz. En 1920 regresó a Berlín, donde trabajó en la Deutsche Liga für Menschenrechte (Liga Alemana para los Derechos Humanos), así como su organización predecesora Bund Neues Vaterland y la Liga Internacional de Mujeres por la Paz y la Libertad. Era amiga de Annette Kolb y Carl von Ossietzky.

"Käthe Kruse und ihre Kinder / y sus niños / and her Children", c.1925
Stadtmuseum (Berlín, Alemania / Germany)

En 1921 se casó con el pintor Rudolf Jacobi. Tuvieron dos hijos y vivieron de 1923 a 1926 en Positano. De 1926 a 1928 fue a París a estudiar con el pintor André Lhote. En 1928 ella y su marido abrieron una escuela de pintura, Malschule Annot, en Berlín. También realizaron una exposición conjunta en la Galerie Neumann-Nierendorf. Varias pinturas de Annot fueron compradas para la Galería Nacional de Berlín. En 1933 los Jacobi se vieron obligados a cerrar su escuela por orden de los nazis, porque se negaron a despedir a sus discípulos judíos. Sus pinturas fueron designadas en la Alemania nazi como "degeneradas" y destruidas o robadas.

Izq./ Left: "Der Neger von Toulouse / El negro de Toulouse / The Blackman from Toulouse"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 60,5 x 49,5 cm., 1926, Art Sales Index
Der./ Right: "Die Schwestern  / Las hermanas / The Sisters Christiansen"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 80 x 65 cm., 1974
Museumsberg Flensburg (Alemania / Germany)

Annot entonces emigró con su marido a los Estados Unidos, abriendo la "Escuela de Arte y Galería Annot" en el Centro Rockefeller. En la galería mostró obras de artistas como Katherine S. Dreier. Durante los años 1930 y 1940 vivieron en Nueva York, pasando los veranos en Gloucester, Massachusetts. Annot ganó numerosos premios, incluyendo una medalla de oro por su retrato de Käthe Kruse y sus hijos, en una exposición en la ciudad de Nueva York en 1935. También sostuvo a sí misma y a su familia trabajando como diseñadora de interiores.
Ella y su esposo continuaron activos en el movimiento pacifista, incluso después de que Estados Unidos entrara en la Segunda Guerra Mundial en 1942.
Murió en 1981.

"Bildnis / Retrato de / Portrait of Moucky Christiansen", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 50 x 70 cm.
Museumsberg Flensburg (Alemania / Germany)


El 28 de Diciembre es el cumple de

Yevgeny Viktorovich Vuchetich (Ukrainian: Євген Вікторович Вучетич, Evhen Viktorovich Vuchetich, Russian: Евгений Викторович Вучетич), escultor soviético nacido el 28 de Diciembre (15 de Diciembre según el calendario juliano) de 1908.

"Родина-мать зовёт! / Estatua de la Madre Patria o ¡La Madre Patria llama! / The Motherland Calls"
Es una estatua en Mamayev Kurgan, en Volgogrado, Rusia, que conmemora la Batalla de Estalingrado. Fue diseñada por el escultor Yevgeny Vuchetich y el ingeniero de estructuras Nikolai Nikitin, y declarada la estatua más grande del mundo en 1967. Hoy en día es la estatua más alta de una mujer en el mundo, sin incluir los pedestales. 

Es una obra de alta complejidad desde el punto de vista de su ingeniería, debido a su postura característica con una espada en alto en la mano derecha, y la izquierda extendida en gesto de llamada. La tecnología tras la estata hueca, se basa en una combinación de hormigón pretensado con estructura de cuerdas de alambre. Wikipedia

Wikimedia Commons

Is a statue in Mamayev Kurgan in Volgograd, Russia, commemorating the Battle of Stalingrad. It was designed by sculptor Yevgeny Vuchetich and structural engineer Nikolai Nikitin, and declared the largest statue in the world in 1967. Today, it is the tallest statue of a woman in the world, not including pedestals.
The Motherland Calls is highly complex from an engineering point of view, due to its characteristic posture with a sword raised high in the right hand and the left hand extended in a calling gesture. The technology behind the hollow statue is based on a combination of prestressed concrete with wire ropes structure.
The monument was inspired by the Ancient Greek sculpture the Winged Victory of Samothrace, and was modelled on a local woman, Valentina Izotova. Wikipedia

Vuchetich fue un destacado representante del Realismo Socialista. Es conocido por sus monumentos heroicos, como la Estatua de la Madre Patria, la estatua del Soldado Libertador en el Monumento Conmemorativo de Guerra Soviético (Treptower Park) en Berlín con vistas al Cementerio del Ejército Rojo, y el célebre monumento a Félix Dzerzhinski inaugurado en 1958, en pleno deshielo de Jrushchov, en la plaza Lubyanka de Moscú y derribado en agosto de 1991 por la acción popular durante el fallido intento de golpe de Estado en la Unión Soviética que pretendía apartar del poder a Mijaíl Gorbachov.
También fue responsable de muchas estatuas de Lenin, de dignatarios soviéticos y esculturas patrióticas.
Participó en la Gran Guerra Patria contra el Tercer Reich y ostentaba el grado de coronel. Se unió al Partido Comunista de la Unión Soviética en el momento de la batalla de Estalingrado.
Recibió el Premio Lenin en 1970, el Premio Stalin (1946, 1947, 1948, 1949, 1950), la Órden de Lenin (dos veces), la Órden de la Guerra Patria (2º grado), Héroe del trabajo Socialista (1967) y Artista del Pueblo de la URSS (1959).
Murió en 1974.

"Der Befreier / El Soldado Libertador Soviético, escultura principal del monumento Conmemorativo a los Soldados Soviéticos /
The Soviet Liberation Soldier, main sculpture of the Soviet War Memorial"
Berlín, Alemania / Germany

Tras el final de la Segunda Guerra Mundial, el Ejército Rojo soviético erigió tres monumentos de guerra en la ciudad de Berlín, en conmemoración a los soldados muertos, especialmente los aproximadamente 80.000 soldados soviéticos que cayeron durante la conquista de Berlín. El monumento en el Parque de Treptow es el principal. Desde junio de 1946 al menos 52 diseñadores presentaron un proyecto. Se eligió una propuesta de creación colectiva, presentada por el arquitecto soviético Yákov Belopolski, el escultor Yevgeni Vuchétich, el pintor Anatoli Gorpenko y la ingeniera y escultora Sarra Valerius. El monumento fue construido en un gran campo deportivo, finalizando su construcción en mayo de 1949. Wikipedia

Detalle, La modelo para la niña fue / Detail. The model for the girl was Svetlana Kotikova

After the end of World War II, the Soviet Red Army erected three monuments of war in the city of Berlin, in commemoration of the dead soldiers, especially the approximately 80,000 Soviet soldiers who fell during the conquest of Berlin. The monument in the Treptow Park is the main one. Since June 1946 at least 52 designers have submitted a project. An idea of collective creation, presented by the Soviet architect Yákov Belopolski, the sculptor Yevgeni Vuchétich, the painter Anatoli Gorbach and the engineering and scenery Sarra Valerius was chosen. The monument was built on a large sports field, finalizing its construction in May 1949. Wikipedia

Parque Treptow, soldado arrodillado en el portal del norte /
Treptower Park, kneeing soldier at the northern portal


El 29 de Diciembre es el cumple de

Thomas Banks, escultor inglés nacido en 1735.

Tumba de / Tomb of Penelope Boothby, mármol / marble, 1793
Iglesia de San Osvaldo / St Oswald's Church, Ashbourne (Derbyshire, Reino Unido / UK). Wikipedia


Aprendió a dibujar con su padre, y de 1750 a 1756 fue aprendiz de William Barlow, un escultor de madera en Londres. En su tiempo libre trabajaba en escultura, pasando sus veladas en el estudio del escultor flamenco emigrado Peter Scheemakers. Durante este período es conocido por haber trabajado para el arquitecto William Kent. Antes de 1772, cuando obtuvo una beca itinerante dada por la Real Academia y marchó a Roma, ya había expuesto varias obras excelentes.

"El titán cayendo / The Falling Titan", mármol / marble, 84,5 x 90,2 x 58,4 cm., 265 kg, 1786
Royal Academy of Arts (Londres, Reino Unido / London, UK)

"Tetis sumergiendo a Aquiles en el río Styx / Thetis Dipping Achilles in the River Styx"
Mármol blanco de Sicilia sobre pedestal de madera / white Sicilian marble on wooden plinth, 88 x 98 cm., 340 kg., 1789
Victoria and Albert Museum (Londres, Reino Unido / London, UK)

"Tetis arrojando a Aquiles al río Styx / Thetis Dipping Achilles in the River Styx" (detalle / detail)

De regreso a Inglaterra en 1779, descubrió el gusto por la poesía clásica, desde siempre fuente de su inspiración, ya no existía, y pasó dos años en San Petersburgo empleado por la emperatriz Catalina la Grande, que compró su "Cupido atormentando a una mariposa". A su regreso modeló su colosal "Aquiles lamentando la pérdida de Briseida", una obra llena de fuerza y ​​pasión. En 1784 fue elegido socio de la Real Academia y al año siguiente miembro de pleno derecho.
Murió en 1805.

"Crucifixión anatómica de / Anatomical Crucifixion of James Legg", yeso / plaster, 231,5 x 141 x 34 cm., 1801
Royal Academy of Arts (Londres, Reino Unido / London, UK)


El 30 de Diciembre es el cumple de

François-André Vincent, pintor neoclásico francés nacido en 1746.
Fue hijo del miniaturista François-Elie Vincent y estudió bajo la dirección de Joseph-Marie Vien. François-André Vincent fue alumno de École Royale des Éleves Protégés. De 1771 a 1775 estudió en la Académie de France. Viajó a Roma, donde ganó el Premio de Roma en 1768, y fue cuando se instaló en el Palais Mancini, donde pintó numerosos retratos inspirados en el estilo de Jean-Honoré Fragonard, quien también estuvo de visita en Roma y Nápoles al mismo tiempo. También se inspiró en la antigüedad clásica y los maestros del renacimiento italiano como Rafael.

L'Agriculture / La agricultura / The Agriculture
La Leçon de labourage / La lección de arado / The Plowing Lesson
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1798
Musée des Beaux-Arts (Burdeos, Francia / Bordeaux, France)

"L’agriculteur et son élève / The farmer and his pupil / El agricultor y su alumno"
Boceto preparatorio, cuadriculado a lápiz / preparatory sketch, pencil grid
Óleo sobre lienzo / oil on cnavas, 62,3 × 50,9 cm., 1796. Wikimedia Commons
Staatliche Kunsthalle (Karlsruhe, Alemania / Germany)

En 1790 fue nombrado maestro de dibujos por Luis XVI de Francia, y en 1792 se convirtió en profesor en la Academia Real de Pintura y Escultura en París. En 1800 se casó con la pintora Adélaïde Labille-Guiard.
Fue un líder del movimiento neoclásico e históricista en el arte francés, junto con su rival Jacques-Louis David, otro alumno de Vien. Fue uno de los principales innovadores de los modelos y temas del arte francés de estilo neoclásico y sus obras fueron de alto nivel.

"Le prêtre Grec / El sacerdote griego / The Greek Priest", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 55,5 × 46 cm., c.1782
Castillo Johannesburgo (Colecciones de pintura del Estado Bávaro) /
Schloss Johannisburg (Bayerische Staatsgemäldesammlungen). Wikimedia Commons

Fue uno de los miembros fundadores de la Académie des Beaux-arts (parte del Institut de France y sucesora de la Académie Royale) en 1795. Hacia el final de su vida pintó menos debido a la mala salud, pero continuó recibiendo honores oficiales.
Murió en 1816.
"Guillaume Tell renversant la barque sur laquelle le gouverneur Gessler traversait le lac de Lucerne /
Guillermo Tell voltea la barca sobre la que el Gobernador Gessler atraviesa el Lago de Lucerna /
Guilherme Tell overturning the boat on which Governor Gessler crossed Lake Lucerne"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 326 x 424 cm., depués de / after 1791
Musée des Augustins (Toulouse, Francia / France). Wikimedia Commons

François-André Vincent en "El Hurgador" / in this blog[Sucedió en el museo (V-Anexo)], [Aniversarios (LXV)]


Hoy, 31 de Diciembre, es el cumple de

Enrique Omar Sobisch, pintor argentino nacido en San Rafael, en el sur de la provincia de Mendoza, en 1929.

"Amanecer / Dawn", óleo sobre lienzo / oil on canvas, Madrid, 1989

Estudió en la Academia Superior de Artes Plásticas de la Universidad Nacional de Cuyo y, simultáneamente, en la Escuela Provincial de Bellas Artes. Compartió sus estudios con los pintores mendocinos Orlando Pardo y Carlos Alonso, y fue discípulo del prestigioso artista argentino Lino Eneas Spilimbergo. Fundó (junto con un grupo de jóvenes intelectuales) la revista literaria "Voces".
Realizó su primera exposición en 1953, en la ciudad de Mendoza. A ésta le siguieron más de doscientas muestras (individuales y colectivas) en casi todo el país y en el exterior.
En 1958 se trasladó por dos años a Méjico, para perfeccionar sus estudios. Retornó a Mendoza, y en 1969 se instaló en Buenos Aires.

"El mensaje / The Message", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 130 x 100 cm., 1989

En 1978 realizó en Buenos Aires una exposición de más de 100 obras en homenaje al eximio pintor ruso Marc Chagall. En 1979 se radicó definitivamente en Madrid, donde desarrolló su etapa artística más prolífica y madura. También desarrolló una intensa actividad docente en su propio taller.
Sobisch encabezó durante 40 años las vanguardias de la figuración, a través de un dibujo excepcional. Fue premiado en diversas oportunidades por su mérito artístico. A lo largo de su fecunda vida tuvo un permanente y sincero compromiso político.

"Hommage a l´utopié / Homenaje a la utopía / Tribute to the Utopia"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 165 x 130, Madrid, 1989

En su etapa inicial, Sobisch abordó fugazmente el abstracto, el cubismo, el tachismo y el fauvismo. En 1960, a su retorno a Mendoza, inició una fecunda etapa en el expresionismo. En el año 1978 Sobisch incursionó fugazmente en la nueva figuración, movimiento que tuvo repercusión en la década de los años setenta. A partir de 1979, ya radicado en Madrid, inició el que sería su lenguaje definitivo: el realismo. Incursionó primero en el realismo mágico pictórico, para finalmente recalar en el hiperrealismo.
Murió en 1989.

"Paisaje con figura / Landscape with Figure", 1981


Textos en inglés / English translation

On December 25 is the birthday of

Francis John Minton, English painter, illustrator, stage designer and teacher born in 1917.
After studying in France, he became a teacher in London, and at the same time maintained a consistently large output of works. In addition to landscapes, portraits and other paintings, some of them on an unusually large scale, he built up a reputation as an illustrator of books.
From 1925 to 1932, he was educated at Northcliff House, Bognor Regis, Sussex, and then from 1932 to 1935 at Reading School. He studied art at St John's Wood School of Art from 1935 to 1938, and was greatly influenced by his fellow student Michael Ayrton, who enthused him with the work of French neo-romantic painters. He spent eight months studying in France, frequently accompanied by Ayrton, and returned from Paris when the Second World War began.
In October 1939 Minton registered as a conscientious objector, but in 1941 changed his views and joined the Pioneer Corps. He was commissioned in 1943, but was discharged on medical grounds in the same year.
From 1943 to 1946 Minton taught illustration at the Camberwell College of Arts, and from 1946 to 1948 he was in charge of drawing and illustration at the Central School of Art and Design.
In the mid-1950s, Minton found himself out of sympathy with the abstract trend that was then becoming fashionable, and felt increasingly sidelined. He suffered psychological problems, self-medicated with alcohol, and in 1957 committed suicide.

On December 26 is the birthday of

Moisés Becerra, Honduran painter born in 1926 in Dulce Nombre (Copán).
He did his basic studies in the public schools of the locality. In 1940 was founded the National School of Fine Arts in the capital, Tegucigalpa, and upon learning Becerra that the master from Santa Rosa Arturo López Rodezno would occupy the direction of the School, he registered there.
In his beginnings he painted landscapes within the Impressionist style, influenced by the teacher Max Euceda. Due to the impact of World War II, Becerra began to experiment in social expressionism.
In 1962 he received an invitation to continue his studies at the Academy of Art in Rome, Italy, graduating with honors. During that time rehearsed in the cubist style.
He later turned to Neo Figuration. In his work there was always room for Honduran themes.
He moved to Milan, Italy, where he founded an art gallery to promote Latin American painting. During his residence there he also worked as a teacher at the Constanza Institute and the Modigliani Academy.
He died in 2016.

On December 27 is the birthday of

Annot (née Anna Ottilie Krigar-Menzel), also known after her marriage as Annot Jacobi, German painter, art teacher, art writer and pacifist. As a result of political hostility in Germany, she spent much of her life in the United States and Puerto Rico.
Annot's early artistic training occurred at the Drawing and Painting School of the Verein der Berliner Künstlerinnen, an association of artists and their supporters in Berlin. She studied with Fritz Rhein and Karl Bennewitz von Loefen der Jüngere. In 1915, Annot studied at the painting school of Lovis Corinth. Annot was part of the Berlin Secession, an avant-garde artists group that reportedly admitted only one or two women. She signed her works "Annot".
In 1916, in protest against World War I she distributed self-written pacifist memoranda, and was sentenced to jail for 30 days. During 1916 to 1920, Annot lived in Oslo, Norway, where she continued to advocate for peace. In 1920 she returned to Berlin, where she worked in the Deutsche Liga für Menschenrechte (German League for Human Rights) as well as its predecessor organization Bund Neues Vaterland and the Women's International League for Peace and Freedom. She was a friend of Annette Kolb and Carl von Ossietzky.
In 1921 she married the painter Rudolf Jacobi. They had two children, and lived from 1923 to 1926 in Positano. From 1926 to 1928 Annot went to Paris to study with the painter André Lhote. In 1928, she and her husband opened a painting school, Malschule Annot, in Berlin. They also had a joint exhibition at Galerie Neumann-Nierendorf. Several of Annot's paintings were purchased for the National Gallery in Berlin. In 1933 the Jacobis were forced to close their school on the orders of the Nazis, because they refused to dismiss their Jewish pupils. Her paintings were designated in Nazi Germany as "degenerate" and destroyed or stolen.
Annot then emigrated with her husband to the United States, opening the Annot Art School and Gallery at Rockefeller Center. At the gallery, she showed the works of artists such as Katherine S. Dreier. During the 1930s and 1940s they lived in New York, spending summers in Gloucester, Massachusetts. Annot won numerous awards, including a gold medal for her picture of Käthe Kruse and her children, in an exhibition in New York City in 1935. Annot also supported herself and her family by working as an interior designer.
She and her husband continued to be active in the peace movement, even after the United States entered World War II in 1942.
She died in 1981.

On December 28 is the birthday of

Yevgeny Viktorovich Vuchetich (Ukrainian: Євген Вікторович Вучетич, Evhen Viktorovich Vuchetich, Russian: Евгений Викторович Вучетич), Soviet sculptor born in 28 December [O.S. 15 December], 1908.
He was a prominent representative of the Socialist Realism style. He is known for his heroic monuments, often of allegoric style, such as the The Motherland Calls, with 85 meters of height considered in its time the largest sculpture in the world, the statue of the Liberator Soldier in the Monument Memorial of Soviet War (Treptower Park) in Berlin overlooking the Red Army Cemetery, and the famous monument to Félix Dzerzhinski inaugurated in 1958, in the thaw of Jrushchov, in the Lubyanka square of Moscow and demolished in August of 1991 by the action Popular during the failed coup attempt in the Soviet Union that sought to remove Mikhail Gorbachev from power.
He was also responsible for many statues of Lenin, Soviet dignitaries and patriotic sculptures.
He participated in the Great Patriotic War against the Third Reich and held the rank of colonel. He joined the Communist Party of the Soviet Union at the time of the Battle of Stalingrad.
He was awarded with the Lenin Prize in 1970, the Stalin Prize (1946, 1947, 1948, 1949, 1950), Order of Lenin (twice), Order of the Patriotic War (2nd degree), Hero of Socialist Labor (1967) and People's Artist of the USSR (1959).

On December 29 is the birthday of

Thomas Banks, English sculptor born in 1735.
He was taught drawing by his father, and from 1750 to 1756 was apprenticed to a woodcarver, William Barlow, in London. In his spare time he worked at sculpture, spending his evenings in the studio of the Flemish émigré sculptor Peter Scheemakers. During this period he is known to have worked for the architect William Kent. Before 1772, when he obtained a travelling studentship given by the Royal Academy and proceeded to Rome, he had already exhibited several fine works.
Returning to England in 1779 he found that the taste for classic poetry, ever the source of his inspiration, no longer existed, and he spent two years in Saint Petersburg, being employed by the empress Catherine the Great, who purchased his Cupid Tormenting a Butterfly. On his return he modelled his colossal Achilles Mourning the Loss of Briseis, a work full of force and passion; and then he was elected, in 1784, an associate of the Royal Academy and in the following year a full member.
He died in 1805.

On December 30 is the birthday of

François-André Vincent, French neoclassical painter born in 1746.
He was the son of the miniaturist François-Elie Vincent and studied under Joseph-Marie Vien. François-André Vincent was a pupil of École Royale des Éleves Protégés. From 1771 to 1775 he studied at the Académie de France. He travelled to Rome, where he won the Prix de Rome in 1768, and was when he was installed at the Palais Mancini, Rome, where he painted numerous portraits, inspired by Jean-Honoré Fragonard's style, wo also was visiting Rome and Naples in the same time. and also inspired by the Classical antiquity and the Italian renaissance masters like Raphael.
In 1790, Vincent was appointed master of drawings to Louis XVI of France, and in 1792 he became a professor at the Académie royale de peinture et de sculpture in Paris. In 1800, he married the painter Adélaïde Labille-Guiard.
He was a leader of the neoclassical and historical movement in French art, along with his rival Jacques-Louis David, another pupil of Vien. He was one of the principal innovators of the subjects and themes in French art of Neoclassical style and his works were of a high standard.
He was one of the founder members of the Académie des beaux-arts — part of the Institut de France and the successor to the Académie royale — in 1795. Towards the end of his life he painted less due to ill health, but he continued to receive official honours.
He died in 1816.

Today, December 31, is the birthday of

Enrique Omar Sobisch, Argentine painter born in San Rafael, in the south of the province of Mendoza, in 1929.
He studied at the Superior Academy of Plastic Arts of the National University of Cuyo and, simultaneously, at the Provincial School of Fine Arts. He shared his studies with the painters from Mendoza Orlando Pardo and Carlos Alonso, and was a disciple of the prestigious Argentine artist Lino Eneas Spilimbergo. He founded - along with a group of young intellectuals - the literary magazine "Voices".
His first exhibition was held in 1953, in the city of Mendoza. This was followed by more than two hundred shows - individual and collective - in almost the whole country and abroad.
In 1958 he moved to Mexico for two years to continue his studies. He returned to Mendoza, and in 1969 he settled in Buenos Aires.
In 1978 he held in Buenos Aires an exhibition of more than 100 works in homage to the outstanding Russian painter Marc Chagall. In 1979 he settled definitively in Madrid, where he developed his most prolific and mature artistic stage. He also developed an intense teaching activity in his own workshop.
Sobisch headed for 40 years the avant-gardes of figuration, through an exceptional drawing. He was awarded several times for his artistic merit. Throughout his fruitful life he had a permanent and sincere political commitment.
In his initial stage, Sobisch fleetingly approached the abstract, Cubism, Tachism and Fauvism. In 1960, upon his return to Mendoza, he began a fruitful stage in expressionism. In the year 1978 Sobisch entered fleetingly in the new figuration, movement that had repercussion in the decade of the seventies. From 1979, already settled in Madrid, he began what would be his definitive language: realism. Incursion first in magical pictorial realism, to finally embrace hyperrealism.
He died in 1989.

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