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El 14 de Julio es el cumple de
Marcel André Félix Gautherot, fotógrafo franco-brasileño nacido en París en 1910.
Hijo de padres pobres, vivió el París de los años '20, y a los quince años se inscribió en el curso vespertino de la École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs, comenzando a trabajar en diseño de interiores y arquitectura. En la década de 1930 trabajó como arquitecto y fotógrafo en el Museo del Hombre. Trabajó junto a y colaboró con miembros de la agencia fotográfica Alliance Photo, como René Zuber, Emeric Feher, Pierre Boucher y Pierre Verger. En 1936 el Museo del Hombre lo envió a México, y en 1939 a la región norte de Brasil (Amazonia y Pará). Cuando estalló la guerra en Europa fue convocado para unirse al ejército francés en Dakar, y después del armisticio regresó a Brasil en 1940, donde estableció su carrera como fotógrafo en Río de Janeiro.
Esplanade between the Ministries under construction", Brasília, 1959
Foto / Photo: Marcel Gautherot, Instituto Moreira Salles. Style Park
Su formación como arquitecto y diseñador de interiores llevó a Lucio Costa a encargarle, a principios de la década de 1940, la organización de la colección y exposición permanente del recién constituido Museu das Missões en Rio Grande do Sul. Gautherot luego se convirtió en un colaborador permanente de Sphan y viajó por todo el país fotografiando edificios históricos, festivales populares, artesanías y actividades folklóricas en varios estados brasileños, principalmente en la región noreste. Estas obras también lo llevaron a colaborar con la Comisión Nacional de Folklore (creada en 1947) y la Campaña Nacional de Defensa del Folklore (lanzada en 1958), ambas encabezadas por el historiador Edison Carneiro.
En 1986, junto con Pierre Verger, recibió el Premio del Gobierno del Estado de Río de Janeiro "Delfín de Oro" en la categoría Fotografía. Ilustró innumerables revistas de arquitectura y casi todos los textos sobre Burle Marx.
Foto / Photo: Marcel Gautherot, Instituto Moreira Salles. Style Park
La obra de Gautherot desempeñó un papel fundamental en la construcción de un imaginario brasileño. Su gran proyecto documental, llevado a cabo durante más de cincuenta años de actividad en Brasil hasta su muerte en Río de Janeiro en 1996, y consolidado en imágenes icónicas que integran su colección de más de 25.000 fotografías, ahora conservadas en el Instituto Moreira Salles, mapeó, documentó e interpretó la trama del territorio, la tradición y la invención que dio forma al Brasil moderno.
Foto / Photo: Marcel Gautherot, Instituto Moreira Salles. Style Park
On July 14 is the birthday of
Marcel André Félix Gautherot, French-Brazilian photographer born in Paris in 1910.
Son of poor parents, lived the Paris of the 20s, and at fifteen he enrolled in the evening course of the École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs, beginning to work with interior design and architecture. In the 1930s, he worked as an architect and photographer at the Museum of Man. He worked together and collaborated with members of the Alliance Photo photographic agency, such as René Zuber, Emeric Feher, Pierre Boucher and Pierre Verger. In 1936, the Museum of Man sent him to Mexico and, in 1939, to the northern region of Brazil (Amazonia and Pará). When the war broke out in Europe, he was summoned to join the French army in Dakar and, after the Armistice, returned in 1940 to Brazil, where he established his career as a photographer in Rio de Janeiro.
National Congress Palace under construction", Brasília, 1959.
Foto / Photo: Marcel Gautherot, Instituto Moreira Salles. Style Park
Marcel Gautherot´s trainning as a an architect and interior designer led Lucio Costa to commission him, in the early 1940s, to organize the collection and permanent statuary exhibition of the newly constituted Museu das Missões in Rio Grande do Sul. Gautherot then became a permanent collaborator of Sphan and traveled around the country photographing historical buildings, folk festivals, crafts and folkloric activities in several Brazilian states, mainly in the Northeast region. These works also led him to collaborate with the Folklore National Commission (created in 1947) and the National Folklore Defense Campaign (launched in 1958), both headed by the historian Edison Carneiro.
In 1986, along with Pierre Verger, he received the Rio de Janeiro State Government Award "Delfin de Oro" in the Photography category. He illustrated innumerable architecture magazines and almost all the texts on Burle Marx.
© Marcel Gautherot. 20 Minutos
The work of Gautherot played a fundamental role in the construction of a Brazilian imaginary. His great documentary project – carried out over more than fifty years of activity in Brazil until his death in Rio de Janeiro in 1996 and consolidated in iconic images that integrate his collection of more than 25,000 photographs, now preserved in the Moreira Salles Institute – mapped, documented and interpreted the plot of territory, tradition and invention that shaped modern Brazil.
Foto / Photo: Marcel Gautherot, Instituto Moreira Salles. Style Park
El 15 de Julio es el cumple de
Chad Ingraham, fotógrafo profesional y cineasta canadiense nacido en 1984.
Como podemos leer en su sitio web, su misión de por vida es «inspirar a mis espectadores a través del poder de la narración visual. Mi visión consiste en dar vida a las historias personales de las personas, a través de cada prueba y triunfo, con la esperanza de evocar un sentimiento de solidaridad inquebrantable y compasión en los demás. En todo lo que hago, mi aspiración es instigar un efecto dominó del cambio positivo que continúe configurando el futuro para las generaciones futuras al crear un mundo más empático hoy en día".
En el transcurso de una década obtuvo una amplia experiencia en la industria, especializándose en fotografía de retratos y filmación de viajes de aventura. Fotografió a algunas de las figuras públicas más prominentes de China. También filmó las 3 temporadas de "Extreme Treks", que lo llevó a 16 países y a las cumbres de Kilimanjaro, Elbrus y Aconcagua (3 de las famosas "Siete Cumbres").
«Mi afinidad por las artes (específicamente la fotografía) comenzó a la edad de 14 años, cuando mi padre me regaló su vieja cámara que siempre estaba fuera del alcance en el armario. Desde entonces las cámaras y yo hemos sido inseparables.»
«Después de residir durante una década en Shanghai, China, recientemente tomé la decisión de mudarme a Montreal, Canadá, para expandir mis horizontes creativos. Sin embargo, tengo la vista puesta en viajar alrededor del mundo para cubrir historias que celebren la diversidad.»
«Cada semana cargo mi bicicleta con mis accesorios del estudio y me instalo en una ubicación cualquiera en Shanghai, donde fotografío a cualquiera que quiera posar para mí. Si me dejan su email, les envío su foto. Si no, espero que disfruten con la experiencia. Es bonito recibir algo a cambio, y la semana pasada alguien incluso me trajo un café ya que estaba de pie soportando el frío con mi cámara. Este caballero no tiene ordenador, pero me dejó su dirección, así que voy a hacer una copia y se la enviaré la semana que viene.»
«Every week I load up my bicycle with my studio gear and set up at a random location in Shanghai where I photograph anyone who wants to sit for me. If they leave me their email I send the shot to them, if not I hope they enjoy the experience. It’s been nice to give something back, and last week someone even brought me a coffee as I stood in the cold with my gear. This gentleman doesn’t have a computer, but he left me his home address so I’m going to get a print to him next week.»
On July 15 is the birthday of
Chad Ingraham, Canadian professional photographer and cinematographer born in 1984.
As we can read in his website, his lifelong mission is «to inspire my viewers through the power of visual storytelling. My vision is to breathe life into people’s personal stories, through their every trial and triumph, in hopes of evoking a sense of unshakable solidarity and compassion in others. In everything that I do, it is my aspiration to instigate a ripple effect of positive change that continues to shape the future for generations to come by creating a more empathetic world today.»
Over the course of a decade he gained extensive industry experience, with a specialty in portrait photography and adventure travel film making. He photograped some of China’s most prominent public figures. He also shoot all 3 seasons of "Extreme Treks" which has taken him to 16 countries and to the summits of Kilimanjaro, Elbrus, and Aconcagua (3 of the famous "Seven Summits").
«My affinity for the arts (specifically photography) began at the age of 14, when my father gifted me his old camera that was always just out of reach in the closet. From that point forward, cameras and I have been inseparable.»
«A decade-long resident of Shanghai, China, I recently made the decision to relocate to Montreal, Canada in order to expand my creative horizons. However, I have my sights set on traveling around the globe to cover stories that celebrate diversity.»
Chad Ingrahan en "El Hurgador" / in this blog: [Maleonn (Ma Liang, I, Fotografía)]
El 16 de Julio es el cumple de
Peter Sekaer, fotógrafo y artista danés-estadounidense, nació en 1901 en Copenhague, Dinamarca.
Llegó a Nueva York en 1918 en busca de libertad y oportunidades. En 1922 tenía fama de maestro pintor de carteles y tenía su propia exitosa empresa en su producción. Varios años más tarde comenzó a tomar clases en la Liga de Estudiantes de Arte. Sekaer pronto conoció a Ben Shahn, quien pudo haber sido quien le introdujo a la fotografía y quien más tarde le presentó a Walker Evans. Después de 1933 se dedicó exclusivamente a la fotografía, estudiando con Berenice Abbott en la New School for Social Research y ayudando a Walker Evans en el proyecto de fotografiar la colección de esculturas africanas del Museo de Arte Moderno.
En 1936 acompañó a Evans, quien fue contratado por la Administración de Reasentamiento (RA, que más tarde se convertiría en la FSA) en un viaje fotográfico por todo el sur, a menudo captando el mismo tema. Como muchos de sus contemporáneos Sekaer buscó capturar el mundo real con fotografías que combinaban la expresión artística con un compromiso personal con los cambios sociales.
gelatin silver print, 7" x 9 1/2", impresa / printed c.1938. Howard Greenberg Gallery
De 1936 a 1942 Sekaer se convirtió en fotógrafo profesional y fue contratado por la agencia del gobierno federal, la Administración de Electrificación Rural (REA), y más tarde se convirtió en jefe del departamento gráfico de la REA. En 1938 la REA envió a Sekaer a la Autoridad de Vivienda de los Estados Unidos (USHA). Las fotografías que Sekaer hizo para la USHA, una agencia que se ocupaba principalmente de la eliminación de los barrios marginales de la ciudad y el patrocinio de la vivienda pública urbana, revelan su continuo interés en la riqueza de la experiencia humana y el medio ambiente. Transferido de nuevo en 1940, Sekaer fotografió a los indios Navajo y Pueblo para la Oficina de Asuntos Indígenas. Ese mismo año trabajó como investigador fotográfico y fotógrafo para la película de la REA "El poder y la tierra / Power and the Land".
Después de 1942 continuó trabajando para otras agencias federales fotografiando brevemente para la Oficina de Información de Guerra (OWI), y para las agencias de la Cruz Roja Americana cuyas agendas entraban en conflicto con las suyas, y limitaban su libertad de expresión artística. Continuamente frustrado por esto, Sekaer se fue de Washington, DC a Nueva York, donde trabajó como freelance durante varios años, haciendo trabajos de moda y editoriales, hasta que murió de un ataque cardíaco a los 49 años en 1950.
gelatin silver print, 11" x 14", 1936. Howard Greenberg Gallery
"Charleston, Carolina del Sur / SC", c.1936. Pinterest
On July 16 is the birthday of
Peter Sekaer, Danish-American photographer and artist, born Peter Ingemann Sekjær in 1901 in Copenhagen, Denmark.
He arrived in New York in 1918 to seek freedom and opportunity. By 1922 he had a reputation as a master sign painter and had his own successful business producing posters. Several years later he began to take classes at The Art Student's League. Sekaer soon became acquainted with Ben Shahn, who may have been the one to introduce him to photography and who later introduced him to Walker Evans. After 1933, he devoted himself exclusively to photography, studying with Berenice Abbott at the New School for Social Research, and assisting Walker Evans on the project of photographing The Museum of Modern Art's African sculpture collection.
In 1936 Sekaer accompanied Evans, who was hired by the Resettlement Administration (RA, later to become the FSA) on a photographic journey throughout the South, often shooting the same subject. Like many of his contemporaries, Sekaer sought to capture the real world with photographs that combined artistic expression with a personal commitment to social change.
Gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, 7" x 8,65", c.1937. Lumiere Gallery
From 1936 to 1942 Sekaer became a professional photographer and was hired by the federal government agency, the Rural Electrification Administration (REA), and later became the head of the REA's graphic department. In 1938 the REA sent Sekaer to the United States Housing Authority (USHA). The photographs Sekaer made for the USHA, an agency primarily concerned with the removal of city slums and sponsorship of public urban housing, reveal his continued interest in the richness of human experience and environment. Transferred again in 1940 Sekaer photographed Navajo and Pueblo Indians for the Office of Indian Affairs. That same year, he worked as photographic researcher and still photographer for the REA film Power and the Land.
After 1942 he continued working for other federal agencies photographing briefly for the Office of War Information (OWI), and the American Red Cross-agencies whose agendas conflicted with his own, and limited his freedom in artistic expression. Continually frustrated by this, Sekaer left Washington, DC for New York where he freelanced for several years, doing fashion and editorial assignments, until he died of a heart attack at the age of 49 in 1950.
Gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, 7 1/2" x 9 5/8", c.1936. Lumiere Gallery
El 17 de Julio es el cumple de
James Abbe, fotógrafo estadounidense nacido en 1883 en Alfred, Maine.
Su carrera como fotógrafo internacional fue impulsada por primera vez por el Washington Post, que le encargó fotografiar un viaje de 16 días con la flota de acorazados estadounidense a Inglaterra y Francia en 1910. Muchos años más tarde viajó por toda Europa como joven fotoperiodista a finales de los años '20 y principios de los '30, registrando las inestables luchas de poder de principios del siglo XX. Sin embargo al principio se hizo un nombre fotografiando a estrellas de teatro de la escena neoyorquina, y posteriormente a estrellas de cine de Nueva York, Hollywood, París y Londres durante las décadas de 1920 y 1930. Su inusual técnica de trabajo fuera del estudio lo distingue de otros fotógrafos de la época.
Para ganar dinero, Abbe vendió sus fotografías a revistas como Vogue y Vanity Fair, lo que le dio mayor fama a sus sujetos.
Los retratos más famosos de Abbe incluyen sus raros retratos dobles de las estrellas del cine mudo Rodolfo Valentino y su esposa Natasha Rambova, Lillian y Dorothy Gish, así como bailarines como las Hermanas Dolly y Anna Pavlova, todos tomados en la década de 1920. Reflejando los cambios de moda en el contenido de las revistas, Abbe se convirtió en uno de los primeros fotoperiodistas en enviar su trabajo en fotoensayos a las principales publicaciones, incluyendo The London Magazine, Vu y el Berliner Illustrirte Zeitung. También tomó fotografías durante la Guerra Civil española y el ascenso de los nazis en Alemania.
"Constance Talmadge", foto del film dramático estadounidense /
Still from the American drama film East Is West (Sidney Franklin, 1922)
Shadowland Sep.1922, p.30. Archive
"Su vida sería una buena película", dijo su hija Tilly. En las décadas de 1920 y 1930, Abbe fotografió a políticos, estrellas de teatro y de cine (Hitler, Mussolini, Charlie Chaplin y Josephine Baker) y dio el mayor golpe de su carrera cuando se abrió camino en el Kremlin y, según la Srta. Tilly, "engañó" a Stalin para que posara para él. El resultado: una rara instantánea de la sonrisa del dictador soviético. Su retrato de Joseph Stalin se utilizó para detener los rumores de que el líder soviético estaba muerto. "Llamó a su fotografía'un billete' al mundo", dice Tilly. "Fue en parte gracias a él que me convertí en bailarina. De hecho, me llamo así por una bailarina que fotografió, Tilly Losch. Le encantaba el ballet, y su tema favorito para fotografiar era Anna Pavlova. Sabía lo mucho que le gustaban los bailarines y, por supuesto, era muy importante para mí complacer a mi padre".
Murió en 1973.
"José Stalin posa en el Kremlin, en Moscú / Joseph Stalin poses in the Kremlin in Moscow", 1932. Deseret News
On July 17 is the birthday of
James Abbe, American photographer born in 1883 in Alfred, Maine.
His career as international photographer was first boosted by the Washington Post, which commissioned him to travel and take photographs of a 16-day voyage with the American battleship fleet to England and France in 1910. Many years later he traveled throughout Europe as a young photojournalist in the late 1920s and early 1930s recording the unstable power struggles of the early 20th century. However, he first made a name for himself photographing theatre stars of the New York stage and subsequently movie stars in New York, Hollywood, Paris, and London throughout the 1920s and 1930s. His unusual technique of working outside the studio set him apart from other photographers of the period. To make money, Abbe sold his photographs to magazines such as Vogue and Vanity Fair, which brought his subjects greater fame.
"Mary Pickford", Photoplay, Nov., 1922, p.34. Archive
Mary Pickford en "El Hurgador" / in this blog: [Aniversarios Fotografía (CXLV)], [Aniversarios Fotografía (CCXXV)]
Abbe's most celebrated portraits include his rare double portraits of silent film stars Rudolph Valentino and his wife Natasha Rambova, Lillian and Dorothy Gish, as well as dancers including the Dolly Sisters and Anna Pavlova, all taken in the 1920s. Reflecting the changing fashions in magazines content, Abbe became one of the first photojournalist to submit his work in photo-essays to major publications, including The London Magazine, Vu and the Berliner Illustrirte Zeitung. He also took photographs during the Spanish Civil War and the Nazis' rise in Germany.
"His life would make a good movie," his daughter Tilly said. In the 1920s and '30s Abbe photographed politicians, stage and film stars—Hitler and Mussolini, Charlie Chaplin and Josephine Baker—and scored the biggest coup of his career when he finagled his way into the Kremlin and, according to Miss Tilly, "tricked" Stalin into posing for him. The result: a rare snapshot of the Soviet dictator smiling. His portrait of Joseph Stalin was famously used to stop rumors that the Soviet leader was dead.
"He called his photography 'a ticket' to the world," Tilly says. "It was partly because of him that I became a dancer. In fact, I'm named after a dancer he photographed, Tilly Losch. He loved ballet, and his favorite subject to photograph was Anna Pavlova. I knew how much he loved dancers, and of course it was very important to me to please my father."
He died in 1973.
"Pola Negri", c.1925
Biblioteca del Congreso / Library of Congress (Washington, EE.UU./ USA)
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