Este es el primero de tres posts (2, 3) que dedico al pintor y dibujante estadounidense Tom Palmore, cuyos retratos animalistas parecen hechos por encargo de sus modelos. Junto con la habitual reseña biográfica en esta primera parte, acompaño las próximas selecciones de imágenes con algunos textos del artista hablando sobre su obra.
This is the first of three posts (2, 3) that I dedicate to the American painter and draftsman Tom Palmore, whose animal portraits seem to have been commissioned from his models. Along with the usual biographical review in this first part, I accompany the next selections of images with some texts of the artist talking about his work.
_________________________________________________Tom Palmore
(Ada, Oklahoma, EE.UU./ OK, USA, 1945-)
Tom con su obra "Ojos de tigre II" / with his work "Tiger Eyes II"
Tom Palmore es un pintor estadounidense nacido en 1945 en Ada, Oklahoma.
Durante más de 35 años ha pintado retratos de animales con reverencia por sus modelos y gran maestría técnica. Sus retratos ultrareales de animales al óleo y acrílico ofrecen una yuxtaposición única y a menudo cómica, de literalidad técnica y contexto surrealista e imaginativo.
"Ojos de tigre II / Tiger Eyes II"
Óleo y acrílico sobre lienzo / oil and acrylic on canvas, 91,4 × 61 cm., 2016 © Tom Palmore
"Águila arpía que parece un jefe indio /
Harpy Eagle Looking Like and Indian Chief"
Óleo y acrílico sobre lienzo / oil and acrylic on canvas, 36" x 48", 2015 © Tom Palmore
Los ingeniosos y juguetones retratos de Palmore llevan nuestro instinto humano hacia la personificación de los animales al extremo. Cuando se le pregunta de qué tratan sus pinturas, dice: "Son sobre otros terrícolas con los que compartimos este planeta... y sobre nuestra relación con ellos".
"Panda rojo / Red Panda", óleo y acrílico sobre lienzo / oil and acrylic on canvas, 2002 © Tom Palmore
"Visitante inesperado / Unexpected Visitor"
óleo y acrílico sobre lienzo / oil and acrylic on canvas, 20" x 16", encargo / commision © Tom Palmore
Criado por su madre y sus abuelos, se le animó a dibujar y pintar.
Mientras estudiaba en la Universidad Estatal de North Texas, buscó un modelo a seguir para guiar su carrera en el arte. Muchos le sugirieron a Chapman Kelley, un artista profesional y galerista. Palmore pidió una cita y se llevó con él una docena de pinturas de paisajes de Texas a Dallas.
"Resulta que había estudiado en la Academia, y me dijo que si quería ser un artista en serio, debería ir allí también. Fue lo mejor que podía haberme pasado en ese momento.
El nivel de instrucción en la Academia era de lejos el mejor que había tenido, y el talento de los estudiantes era muy impresionante. Me sentí un poco intimidado cuando llegué.
El instructor que más me influyó fue Hobson Pittman: era realmente un maestro talentoso. Tenía sus favoritos, y me pareció muy importante convertirme en uno de ellos. Él no era en absoluto celoso o competitivo con sus estudiantes, y les fue muy útil para comenzar sus carreras."
"Azulejo / Blue Bird", lápiz / pencil, 8,5" x 11" © Tom Palmore
"Jimmy el elefante bailarín / the Dancing Elephant"
Óleo y acrílico sobre lienzo / oil & acrylic on canvas, 77,75" x 96" © Tom Palmore
En la escuela de arte, y en los años siguientes, creó elaboradas técnicas propias. Poco a poco comenzó a incluir objetos realistas -televisiones, piruletas voladoras y, eventualmente, animales. A los 20 años fue incluido en una exposición colectiva en la Galería de Arte Corcoran en Washington DC. Sus días los pasaba trabajando en su arte y sus noches atendiendo en un bar.
"Gigante amable / Gentle Giant", grafito sobre papel / graphite on paper, 19" x 24", 2019 © Tom Palmore
"Azulejo de las montañas / Mountain Bluebird"
Acrílico y óleo sobre panel / oil and acrylic on panel, 20" x 16", 2018 © Tom Palmore
A los 25 años, tuvo su primera exposición individual titulada "Enanos, gorilas y un par de perros" en la Galería Marion Lock de Filadelfia. En sus pinturas los monos se posan en antiguos caballos de carrusel y se reclinan en jardines de topiario. Los pingüinos posan ante los paisajes marinos de Seurat y los caniches frente a los nenúfares de Monet.
"Los opuestos se atraen / Opposites Attract", óleo sobre panel / oil on panel, 24" x 36" © Tom Palmore
"Correcaminos / Roadrunner"
Óleo y acrílico sobre lienzo / oil & acrylic on canvas, 48" x 60,25" © Tom Palmore
Su obra aparece en numerosas colecciones corporativas y en colecciones públicas tan prominentes como el Instituto Smithsonian, el Museo Whitney de Arte Estadounidense, el Brooklyn Museo, el Museo de Arte de Filadelfia, el Museo de Arte de Denver, el Museo de Arte de Nueva Orleans, el Museo Nacional de Arte de la Vida Silvestre, el Museo de Arte de San Luis y el Museo de Arte de Indianápolis y muchas otras instituciones de los Estados Unidos, además de las colecciones de AT&T Price Waterhouse y Stanley Marcs de Neiman Marcus.
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"Desnudo reclinado / Reclining Nude", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 167,6 × 213,4 cm., 1976
Philadelphia Museum of Art (Filadelfia, Pensilvania, EE.UU./ PA, USA) © Tom Palmore
Durante los 10 años en que Palmore vivió y trabajó en Filadelfia, se hizo conocido como "El hombre gorila", porque a menudo observaba, fotografiaba y pintaba a los grandes simios del zoo. Una de sus obras, "Desnudo reclinado", es un elemento popular en el Museo de Arte de Filadelfia, y apareció en la película de 1980 "Vestida para matar".
Los exteriores de la escena del museo fueron filmados en la ciudad de Nueva York. Sin embargo los interiores fueron filmados en el Museo de Arte de Filadelfia (el logo del grifo en el mapa que comprueba Angie Dickinson es el suyo).
La otra pintura en la misma pared es "Interior occidental", de Alex Katz (ver más abajo)
"Vestida para matar" (Brian de Palma, 1980). Fotogramas de la escena en el museo/
"Dressed to Kill (Brian de Palma, 1980). Stills of the Museum scene.
Angie Dickinson en "El Hurgador" / in this blog: [Aniversarios Fotografía (CCV)]
Cuenta Tom:
"Alcancé una notoriedad temprana porque Harvar, Dressner y yo hacíamos pinturas de clubes nocturnos para Artemis, un lugar de moda en Filadelfia. La dueña, llamada Desi, lo que quería era bien sencillo: no pagar, pero teníamos cuenta abierta sin límites. Hice un retrato de 7 x 10 pies de un gorila sobre un sofá de los años '30, una parodia de una mujer reclinada, que era una pintura clásica en los bares."
In 10 years of working and living in Philadelphia, Palmore became known as the “gorilla man” because he often observed, photographed and painted the zoo’s big apes. One of his gorilla paintings, “Reclining Nude,” is a popular fixture at the Philadelphia Museum of Art and was featured in the 1980 film “Dressed to Kill.”
The exteriors of the museum scene were shot in New York City. However, the interiors were shot in the Philadelphia Museum of Art (the griffin logo on the map Angie Dickinson checks, it's their logo). The other painting in the same wall is West Interior, by Alex Katz (see below)
Tom said:
"I had early notoriety, because Havard, Dessner and I did nightclub paintings for Artemis, a hot spot in Philadelphia. The owner asked Desi—what he wanted to do was keep it simple, no pay, but we had an open tab with no limit. I did a 7 x 10 foot painting of a gorilla, on a l930’s couch, a take off of the nude reclining woman that was a classic painting in bars."
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"Nutria marina con patos / Sea Otter with Ducks"
Acrílico y óleo sobre lienzo / acrylic and oil on canvas, 36" x 72", 1997 © Tom Palmore
Tom Palmore is an American painter born in 1945 in Ada, Oklahoma.
For more than 35 years, Tom Palmore has painted animal portraits with a reverence for his subject and a masterful technical prowess. His ultra-real portraits of animals in oil and acrylic offer a unique and often comical juxtaposition of technical literalism and surreal, imaginative context.
"Príncipe del crepúsculo... Lechuza común / Prince of Twilight... Barn Owl"
Acrílico y óleo sobre panel / acrylic and oil on panel, 20" x 16" © Tom Palmore
"Caballo árabe - satén blanco / Arab Horse - White Satin"
Grafito sobre papel / graphite on paper, 19" x 21", 2019 © Tom Palmore
Palmore’s witty and whimsical portraits take our human instinct toward personification of animals to an extreme. When asked what his paintings are about, he says, “They’re about other earthlings that we share this planet with…and about our relationship with them.”
"Terciopelo azul / Blue Velvet"
Óleo y acrílico sobre panel / oil and acrylic on panel, 30" x 24", 2018 © Tom Palmore
"Joya del desierto / Desert Jewel", óleo y acrílico / oil & arylic, 14" x 24" © Tom Palmore
Raised by his mother and grandparents, he was encouraged to draw and paint.
While a student at North Texas State University, he searched for a role model to guide his career in art. Many turned him to Chapman Kelley, a professional artist and gallery owner. Palmore made an appointment and took a dozen Texas landscape paintings with him to Dallas.
«It turns out that he had gone to school at the Academy, and he told me if I was serious about becoming an artist that I should go there too. It was the best thing that could have happened to me at that time.
The level of instruction at the Academy was by far the best that I had ever had, and the talent of the students was very impressive. I was a little intimidated when I first arrived.
The instructor that had the most influence on me was Hobson Pittman: he was truly a gifted teacher. He had his favorites, and it seemed very important to me to become one. He, in no way, was jealous or competitive with his students, and he was very helpful in starting their careers.»
"Puma / Cougar", grafito sobre papel / graphite on paper, 22" x 19", 2019 © Tom Palmore
"Azulillo sietecolores / Painted Bunting"
Óleo y acrílico sobre lienzo / oil and acrylic on canvas, 40,6 × 50,8 cm., 2016 © Tom Palmore
In art school, and in the years immediately following, he created elaborate techniques of his own. Slowly, he began including realistic objects -televisions, flying lollipops, and eventually, animals. By his early 20s, he had been included in a group show at the Corcoran Gallery of Art in Washington DC. His days were spent working on his art and his evenings tending bar.
"Blanco de China / China White"
Óleo y acrílico sobre lienzo / oil and acrylic on canvas, 36" x 48", 2014 © Tom Palmore
"Membe prefiere el azul / Prefers Blue"
Óleo y acrílico sobre lienzo / oil & acrylic on canvas, 30" x 40", 2016 © Tom Palmore
At 25, he had his first solo show at Marion Lock Gallery in Philadelphia, entitled "Midgets, Gorillas, and a Couple of Dogs". In his paintings, monkeys perch on antique carousel horses and recline in topiary gardens. Penguins pose before Seurat seascapes and poodles in front of Monet water lilies.
"Bienvenido al salvaje oeste / Welcome To The Wild West"
Grafito sobre lienzo / graphite on paper, 24" x 19", 2019 © Tom Palmore
"La familia Real / The Royal Family"
Óleo y acrílico sobre lienzo / oil and acrylic on canvas, 36" x 48", 2016 © Tom Palmore
His work appears in numerous corporate collections and in such prominent public collections as the Smithsonian Institution, the Whitney Museum of American Art, the Brooklyn Museum, the Philadelphia Museum of Art, the Denver Museum of Art, the New Orleans Museum of Art, the National Museum of Wildlife Art, the Saint Louis Museum of Art and the Indianapolis Museum of Art and many other institutions across the United States, additionally collected by AT&T Price Waterhouse and Stanley Marcs of Neiman Marcus.
"No te dejes engañar por lo bonito que es / Don't Be Fooled By The Cuteness"
Óleo y acrílico sobre lienzo / oil and acrylic on canvas, 30" x 40", 2014 © Tom Palmore
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Tom Palmer habla sobre su obra con motivo del lanzamiento de su libro "Terrícolas: El arte de Tom Palmore", en una entrevista publicada por Metropolitan Library System Oklahoma en 2009.
Tom Palmer talks about his work on the occasion of the launch of his book "Earthlings: The Art of Tom Palmore", in an interview published by Metropolitan Library System Oklahoma in 2009.
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Tom Palmer habla sobre su obra con motivo del lanzamiento de su libro "Terrícolas: El arte de Tom Palmore", en una entrevista publicada por Metropolitan Library System Oklahoma en 2009.
Tom Palmer talks about his work on the occasion of the launch of his book "Earthlings: The Art of Tom Palmore", in an interview published by Metropolitan Library System Oklahoma in 2009.
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Fuentes / Sources:
* Perfil del artista / Artist's Profile. Artsy
* Perfil del artista / Artist's Profile. J.Cacciola Gallery
* "Planeta Animal" / "Animal Planet", por / by Dottie Indyke, Southwest Art, 6/2003. Astoria Fine Art
* Perfil del artista / Artist's Profile. Altamira Fine Art
* Perfil del artista / Artist's Profile. LewAllenGalleries
* Tom Palmore, la entrevista de Per Contra, con / the Per Contra Interview with Miriam N. Kotzin
* Tom Palmore, la entrevista de Per Contra, con / the Per Contra Interview with Miriam N. Kotzin
* "La naturaleza se empareja con el capricho y el ingenio en la imaginación del pintor y nativo de Oklahoma Tom Palmore /
Nature pairs with whimsy and wit in the imagination of painter and Oklahoma native Tom Palmore"
Artículo y entrevista de / Article and interview by Brandy McDonnell, 8/2006. The Oklahoman
Nature pairs with whimsy and wit in the imagination of painter and Oklahoma native Tom Palmore"
Artículo y entrevista de / Article and interview by Brandy McDonnell, 8/2006. The Oklahoman
Tom Palmore en "El Hurgador" / in this blog:
[Recolección (CXXXIX-1)], [Recolección (CLI-2)], [Tom Palmore (II, Pintura, Dibujo)], [Recolección (CLXIV-1)], [Tom Palmore (III, Pintura, Dibujo)]
Más sobre / More about Tom Palmore: facebook
Imágenes publicadas con autorización del artista (¡Muchas gracias, Tom!)
Images published here with artist's permission (Thanks a lot, Tom!)
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Alex Katz
(Brooklyn, Nueva York, EE.UU./ NY, USA, 1927-)
"Interior occidental / West Interior"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 243,8 × 182,9 cm., 1979.
Philadelphia Museum of Art (Filadelfia, Pensilvania, EE.UU./ PA, USA)
Alex Katz en "El Hurgador" / in this blog: [Vania Elettra Tam (Pintura)], [Asonancias (XXXII)], [Asonancias (XXXII-Anexo)]
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