domingo, 1 de febrero de 2015

Aniversarios Fotografía (LV) [Enero / January 26-31]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Enero aquí / All anniversaries for January here.
_________________________________________________________

El 26 de Enero es el cumple de

Yva, seudónimo profesional de Else Ernestine Neulander-Simon, fotógrafa judío-alemana conocida por sus imágenes oníricas de exposición múltiple.
Como uno de los primeros fotógrafos que reconocieron el potencial comercial de la fotografía, se convirtió en una fotógrafa líder en Berlín durante la República de Weimar. Cuando el partido nazi llegó al poder, se vio obligada a trabajar como técnico en radiología.
Fue deportada por la Gestapo en 1942 y asesinada, probablemente en el campo de concentración de Majdanek, durante la Segunda Guerra Mundial.
Wikipedia

"Danse / Baile / Dance", fotograbado / photogravure, 24 x 16,5 cm., impreso en / printed 1933
_________________________________________________________

Nuri Bilge Ceylan, fotógrafo, guionista, actor y director de cine turco nacido en 1959. Fue el ganador de la Palma de Oro, el máximo premio en el Festival de Cine de Cannes, en 2014. Está casado con la cineasta, fotógrafa y actriz Eabru Ceylan actriz, con quien co-protagonizó "Climas".
El amor de Ceylan por la fotografía comenzó a los 15 años. Mientras estudiaba en la Universidad Boğaziçi, en Estambul, participó en clubes de cine y fotografía y tomó fotos tipo pasaporte para hacer algo de dinero. Después de graduarse de la universidad con una licenciatura en ciencias en Ingeniería Eléctrica, se fue a Londres y Katmandú, Nepal, para decidir qué hacer en la vida. Luego regresó a Ankara, Turquía, a hacer el servicio militar. Cuando estaba en el ejército, descubrió que el cine daría forma a su vida.

"Perros en Capadocia / Dogs in Cappadocia", 2004 


El 27 de Enero es el cumple de

Lewis Carroll, seudónimo por el que es conocido en la historia de la literatura Charles Lutwidge Dodgson, diácono anglicano, lógico, matemático, fotógrafo y escritor británico nacido en 1832, conocido sobre todo por su obra Alicia en el país de las maravillas y su secuela, Alicia a través del espejo.
El joven Charles inició su educación en su propia casa. Las listas de sus lecturas conservadas por la familia, atestiguan su precocidad intelectual: a los siete años leyó The Pilgrim’s Progress de John Bunyan. Su temprana carrera académica osciló entre sus éxitos, que prometían una carrera explosiva, y su tendencia irresistible a la distracción.
En 1856, Dodgson descubrió una nueva forma de arte, la fotografía. Dodgson alcanzó pronto la excelencia en este arte, que convirtió en expresión de su personal filosofía interior: la creencia en la divinidad de lo que él llamaba belleza, que para él significaba un estado de perfección moral, estética o física. A través de la fotografía, Carroll trató de combinar los ideales de libertad y belleza con la inocencia edénica, donde el cuerpo humano y el contacto humano podían ser disfrutados sin sentimiento de culpa. Dodgson abandonó repentinamente la fotografía en 1880. Su obra fue reconocida póstumamente, junto a la de Julia Margaret Cameron, gracias a su reivindicación por parte de los fotógrafos del pictorialismo, así como al apoyo del Círculo de Bloomsbury, en el que se hallaba Virginia Woolf.
Murió en 1898.

"Alice Lidell posando como una mendiga / Alice Lidell Posing as a Beggar", 1858.
_________________________________________________________

Enrico Fabian, fotógrafo independiente nacido en 1982, con sede en Nueva Delhi, India.
"Habiendo sido criado por padres amorosos que me enseñaron a respetar y cuidar a los demás, siempre había cosas que me preocupaban, que me hacían sentirme triste o enojado. Me di cuenta de que estaba buscando una manera de expresar estos sentimientos, de expresar mi opinión. Se hizo evidente para mí que mi pasión por la fotografía se convertiría en el camino para lograr las dos cosas: deje la rueda de hámster en la que estaba y expresé mi punto de vista sobre temas importantes para mí. Mi nueva vida comenzó en 2007, cuando me mudé de Alemania a la India, donde vivo y trabajo como fotoperiodista freelance desde entonces.
A lo largo de los últimos años he realizado mi trabajo fotográfico, ya sea para revistas y periódicos como Stern, FOCUS, New York Times, The Hindu, Tehelka y La Caravana u organizaciones como UNICEF".

"El mono en mi espalda / The Monkey on my Back"

Vinod es un sin techo de 40 años, adicto a drogas de prescripción genérica. El mono en su hombro procede de un negocio con otro adicto. Vinod espera que la mascota le ayude a atraer más gente mientras mendiga dinero. De la serie "La farmacia del Tercer Mundo" /
Vinod is a 40 year old homeless man addicted to generic prescription drugs. The monkey on his shoulder came from a trade with another addict. Vinod hopes the pet will help him to attract more people while begging for money. From the series "The Pharmacy of the Third World"


El 28 de Enero es el cumple de

Pierre Cordier, fotógrafo belga nacido en 1933. 
En 1956 idea los quimigramas que son imágenes que no se obtienen mediante una cámara fotográfica sino combinando técnicas pictóricas con la acción directa de los productos químicos. Se podrían describir como «fotografías a la inversa» al actuar en primer lugar los reveladores. Se señalan como precursores los fotogramas de László Moholy-Nagy o los rayogramas de Man Ray.
Durante 1957 realizó su único reportaje fotográfico por Oriente Medio en los países de Turquía, Irak y Siria. En 1958 hizo un curso de fotografía con Otto Steinert en su escuela de Saarbrücken. Entre 1965 y 1998 ejerció como profesor en la escuela superior de Artes Visuales de la Cambre en Bruselas, y en 1968 fue miembro fundador del grupo Generative Fotografie junto a Gottfried Jäger, Kilian Breier y Hein Gravenshost. Su obra ha sido expuesta en diversas ocasiones y se la puede encontrar en varios destacados museos. En 2006 se creó la Fundación Pierre Cordier.

"Quimigrama  8/2/61 / Chemigram, February 8, 1961"
_________________________________________________________

Kiril Stanoev, fotógrafo retratista de Sofía, Bulgaria, nacido en 1983.
Su obra se centra en la imagen femenina.
Sus trabajos han sido publicados en VOGUE Italia, PLAYBOY, MAXIM y muchas otras revistas y periódicos. 

"Vendiendo mi alma / Selling my Soul", 2014


El 29 de Enero es el cumple de

Raúl Corrales Fornos, fotógrafo cubano nacido en 1925 en Ciego de Ávila. 
Trabajó toda su vida como fotógrafo para diferentes publicaciones. Desde 1961 fue miembro fundador de la Sección de Fotografía de la Unión de Escritores y Artistas de Cuba (UNEAC), La Habana. En 1998, aparece en el inicio del documental Buena Vista Social Club exhibiendo algunas de sus más famosas fotografías.
Expuso en múltiples ocasiones, por ejemplo en el año 1980 "35 con la 35"en Galería de La Habana. Cinco años más tarde en 1985 expone "Homenaje a Raúl Corrales", Museo Nacional de Bellas Artes, La Habana. En 1987 "Cuba, imágenes de la Historia ", Galería FUNARTE, Río de Janeiro, Brasil. En 1993 "Visa pour l’Image" 5 Festival International du Photoreportage. Perpignan, Francia. En el 2002 expone sus imágenes en la expo "Raúl Corrales"en Couturier Gallery, Los Angeles, California, Estados Unidos.
Murió en 2006.

Fidel Castro (abajo a la derecha) dentro de un tanque cerca de Playa Girón, Cuba, durante la invasión del 17 de abril de 1961. (Raúl Corrales / Granma / PL / AP) / 
Cuban leader Fidel Castro, lower right, sits inside a tank near Playa Giron, Cuba, during the invasion, in this April 17, 1961 photo provided by Granma.

Fidel Castro en "El Hurgador" / in this blog: [Todos los enlaces / All Links]
_________________________________________________________

Ron Slenzak, fotógrafo estadounidense nacido en 1948, conocido por fotografiar portadas de álbumes discográficos. Algunas de las portadas de discos que ha fotografiado incluyen Spitfire (Jefferson Starship), Huey Lewis & The News (álbum debut homónimo), It Must Be Magic (Teena Marie), Dreams (Grace Slick), Throwin' Down (Rick James) y Beat Street (Prism).
En la década de 1970 se convirtió en uno de los fotógrafos más requeridos para portadas de discos. A lo largo de una carrera que abarca casi cuatro décadas, Slenzak ha fotografiado portadas de discos para una amplia variedad de artistas, entre ellos muchos de Motown.
Otros de sus clientes incluyen: Disney, Fox Family Channel, Paramount Pictures, Sony Entertainment, Twentieth Century-Fox y televisión de Warner Brothers.
Actualmente, Slenzak se basa en Venice, California. Él es un miembro de la facultad en el Art Center College of Design en Pasadena, California.

Portada del álbum de Grace Slick "Dreams (Sueños)" / Cover of Grace Slick's album "Dreams", 1980

Grace Slick en "El Hurgador" / in this blog: [Aniversarios Fotografía (I)]


El 30 de Enero es el cumple de

Éli Lotar, fotógrafo y cineasta francés nacido en 1905 que participó en el movimiento surrealista.
Realizó estudios de derecho en Bucarest hasta que en 1924 decidió trasladarse a vivir a París al estar más interesado en el cine. A los 21 años decidió adoptar la nacionalidad francesa.
Comenzó sus estudios de fotografía con Germaine Krull que se convertiría en su pareja y tras su decisión de dedicarse a la fotografía junto a Krull inició sus colaboraciones en revistas como Jazz, Varietés, Bifur o Documents. También realizó numerosas exposiciones con André Kertész y dirigió sus intereses hacia el surrealismo. Una de sus obras más conocidas ilustra la palabra Abattoir en la revista diccionario Documents de Georges Bataille y la realizó en 1929.
Al mismo tiempo se puso en contacto con los directores de cine que se reunían en París entre los que se encontraban Alberto Cavalcanti, René Clair, Luis Buñuel, Antonin Artaud y Roger Vitrac. En 1933 colaboró con Luis Buñuel en la película documental Las Hurdes, tierra sin pan encargándose de la fotografía de la misma. También colaboró con Jean Renoir en Une partie de campagne como fotógrafo del rodaje.
Murió en 1969.

"Madrid #2", 1937
_________________________________________________________

David Hobby, fotógrafo estadounidense y autor del blog de iluminación Strobist, un sitio que promueve técnicas de iluminación entre entusiastas de la fotografía, a menudo con un énfasis en el conocimiento práctico en lugar de los utensilios. Nació en 1965.
Hasta julio de 2008, Hobby fue un fotoperiodista del equipo de The Baltimore Sun. Comenzó con Strobist.com, un popular blog dedicado a las técnicas de iluminación fotográficas. El blog tiene un número de lectores mensuales en línea de más de 300 mil fotógrafos de 175 países, y fue nombrado uno de los "25 mejores blogs de 2010" por la revista Time.
En junio de 2007 tomó una excedencia de un año des The Sun para dedicarse al blog a tiempo completo.
En junio de 2009, Hobby fue nombrado uno de "Los Cinco fotógrafos más grandes en Internet" por Photo District News.

El cellista Caleb Jones / Cellist Caleb Jones
(para el / for the Howard County Arts Council. Ellicott City, MD)


Ayer, 31 de Enero, fue el cumple de

Valentín Vega Fernández, reconocido fotógrafo asturiano nacido en 1912.
Se formó en Gijón, donde creció, y en Valladolid en su faceta artística. Sus padres sentían gran interés por la fotografía. Sus hermanos acabaron por dedicarse también a la fotografía montando sus propios estudios. Durante la Guerra Civil fue secretario de la UGT en Gijón. Llegó a estar tres años preso por su afiliación política. Hacia 1941 comenzaría a visitar las Cuencas Mineras asturianas, especialmente la del Nalón, por la que sintió predilección, como fotógrafo ambulante o "fotógrafo de calle". En 1951 se traslada a vivir a El Entrego con su familia, donde abrió un estudio fotográfico. Aquí ejerció también en el instituto como profesor de educación física y de atletismo desde los años 60.
Valentín Vega es especialmente conocido por sus retratos de la vida cotidiana de las localidades mineras de Asturias en los años 40 y 50: comercios, mineros, mujeres carboneras, ferias, parques, etc., mereciéndose el respeto de los profesionales de la fotografía.
Sólo se consiguió salvar parte de su obra del periodo 1941-1951 (más de 70.000 negativos) por parte del Museo del Pueblo de Asturias de Gijón, donde se conserva.
Murió en 1997.

"Retrato de una camarera con el fotógrafo reflejado en el espejo /
Portrait of a waitress with the photographer reflected in the mirror", 1944
_________________________________________________________

Taiji Arita (有田 泰而), fotógrafo comercial japonés nacido en 1941, quien expuso desnudos no comerciales y otros trabajos, y más tarde se dedicó a la pintura y la escultura.
Después de estudiar brevemente derecho en la Universidad de Chuo, optó en su lugar por seguir una carrera como fotógrafo y estudió con Yasuhiro Ishimoto en el Colegio de Fotografía de Tokyo.
Desde 1964 hasta 1966 trabajó en Arita Nippon Design Center; entre 1967 y 1977 como freelance para numerosas editoriales y en la industria de la publicidad. También trabajó como camarógrafo de cine.
En 1977 Arita publicó "Primogénito", una serie de imágenes en blanco y negro y color de su primera esposa y su hijo, tomadas a lo largo de más de tres años. Ese mismo año Arita dejó Tokio por Ontario. Continuó como fotógrafo independiente de publicidad para Canadá y Japón, y para la industria editorial.
Murió en 2011.

del libro "Primogénito" / from the book "First Born"


Textos en inglés / English translation

On January 26 is the birthday of

Yva, the professional pseudonym of Else Ernestine Neuländer-Simon, a German Jewish photographer renowned for her dreamlike, multiple exposed images.
As one of the first photographers who recognized the commercial potential of photography, she became a leading photographer in Berlin during the Weimar Republic. When the Nazi Party came to power, she was forced into working as a radiographer.
She was deported by the Gestapo in 1942 and murdered, probably in the Majdanek concentration camp during World War II.
Wikipedia

Nuri Bilge Ceylan, Turkish photographer, screenwriter, actor, and film director born in 1959. He was the winner of the Palme d'Or, the highest prize at the Cannes Film Festival, in 2014. He is married to filmmaker, photographer, and actress Ebru Ceylan, with whom he co-starred in Climates.
Ceylan's love of photography started at the age of 15. While studying at Boğaziçi University in Istanbul, he participated in cinema and photography clubs and he took passport-style photos to make pocket money. After graduating from university with a bachelor of science degree in electrical engineering, he went to London and Kathmandu, Nepal, to decide what to do in life. Then he went back to Ankara, Turkey, to do military service. When he was in the army, he discovered that cinema would give shape to his life.

On January 27 is the birthday of

Lewis Carroll, pseudonym by which he is known in the history of literature Charles Lutwidge Dodgson, Anglican deacon, logician, mathematician, photographer and British writer born in 1832, known for his work Alice in Wonderland and its sequel, Alice Through the Looking Glass.
The young Charles began his education at home. His reading lists kept by the family, testify his intellectual precocity: at seven read The Pilgrim's Progress by John Bunyan. His early academic career ranged between his successes, promising an explosive career, and his irresistible tendency to distraction.
In 1856 Dodgson discovered a new form of art, photography. Dodgson soon achieved excellence in this art, which became an expression of his personal inner philosophy: the belief in the divinity of what he called beauty, which for him meant a state of physical perfection moral, or aesthetic. Through photography, Carroll tried to combine the ideals of freedom and beauty with the Edenic innocence, where the human body and human contact could be enjoyed without guilt. Dodgson suddenly abandoned photography in 1880. His work was recognized posthumously, along with that of Julia Margaret Cameron, thanks to its claim by the photographers of pictorialism, and the support of Bloomsbury Circle, in which Virginia Woolf was.
He died in 1898.

Enrico Fabian freelance photographer born in 1982, based in New Delhi, India.
"Being raised by loving parents who taught me to have respect and to care for others, there were always things that concerned me, that made me sad or angry. I realized I was looking for a way to express these feelings, to voice my opinion. It became clear to me that my passion for photography would become the way to achieve both: leave the hamster wheel and express my view on issues important to me. My new life started in 2007 when I moved from Germany to India, where I live and work as a freelance photojournalist since.
Throughout the last years my photographic work either for magazines and newspapers such as Stern, FOCUS, New York Times, The Hindu, Tehelka and The Caravan or organizations such as UNICEF."

On January 28 is the birthday of

Pierre Cordier, Belgian photographer born in 1933.
In 1956 he ideate the quimigramas, images are not obtained by a camera but combining painting techniques with direct action of chemicals. They could be described as "photographs in reverse", acting first the developers. The stills by László Moholy-Nagy or rayograms of Man Ray are identified as precursors.
In 1957 he made his only photo shoot for the Middle East in the countries of Turkey, Iraq and Syria. In 1958 he took a course in photography with Otto Steinert at his school in Saarbrücken. Between 1965 and 1998 he taught at the high school of Visual Arts de la Cambre in Brussels, and in 1968 was a founding member of Generative Fotografie with Gottfried Jäger, Kilian Breier and Hein Gravenshost. His work has been exhibited several times and can be found in several prominent museums. In 2006, Pierre Cordier Foundation was created.

Kiril Stanoev, portrait photographer from in Sofia, Bulgaria, born in 1983.
His main focus is the female image.
His work has been featured at VOGUE Italia, PLAYBOY, MAXIM and many other magazines and newspapers.

On January 29 is the birthday of

Raúl Corrales Fornos, Cuban photographer born in 1925 in Ciego de Ávila.
He worked all his life as a photographer for various publications. From 1961 he was a founding member of the Department of Photography of the Union of Writers and Artists of Cuba (UNEAC), Havana. In 1998, appears in the beginning of the documentary Buena Vista Social Club exhibiting some of his most famous photographs.
He exhibited many times, for example in 1980 "35 with the 35" in Gallery Havana. Five years later in 1985 presents "Tribute to Raul Corrales" Museo Nacional de Bellas Artes, Havana. In 1987 "Cuba, images of history", Gallery FUNARTE, Rio de Janeiro, Brazil. In 1993, "Visa pour l'Image" 5 Festival International du Photoreportage. Perpignan, France. In 2002 exhibited his images in the expo "Raúl Corrales" in Couturier Gallery, Los Angeles, California, USA.
He died in 2006.

Ron Slenzak, American photographer born in 1948, best known for photographing record album covers. Some of the album covers that he has photographed include Spitfire (Jefferson Starship), Huey Lewis and the News (their self-titled debut album), It Must Be Magic (Teena Marie), Dreams (Grace Slick), Throwin' Down (Rick James) and Beat Street (Prism).
In the 1970s, he became one of the most sought after photographers of album covers. Throughout a career that spans nearly four decades, Slenzak has photographed album covers for a wide range of artists including numerous Motown artists.
Other clients include: Disney, Fox Family Channel, Paramount Pictures, Sony Entertainment, Twentieth Century-Fox and Warner Brothers Television.
Currently, Slenzak is based in Venice, California. He is a member of the faculty at Art Center College of Design in Pasadena, California.
Wikipedia (artist)Wikipedia (album)

On January 30 is the birthday of

Eli Lotar, French photographer and filmmaker born in 1905 who participated in the surrealist movement.
He studied law in Bucharest until he decided in 1924 to move to live in Paris to be more interested in cinema. With 21 years decided to take French nationality.
He began studying photography with Germaine Krull who became his partner and following his decision to devote himself to photography with Krull began his collaborations in magazines like Jazz, Varietés, Bifur or Documents. He also made numerous exhibitions with André Kertész and directed his interests towards surrealism. One of his best known works illustrates the word Abattoir in the magazine dictionary Documents of Georges Bataille and was made in 1929.
At the same time he got in touch with filmmakers who met in Paris including Alberto Cavalcanti, René Clair, Luis Buñuel, Antonin Artaud and Roger Vitrac. In 1933 he collaborated with Luis Buñuel in the photography of the documentary film Land Without Bread. He also collaborated with Jean Renoir in Partie de campagne as a photographer shooting.
He died in 1969.

David Hobby, American photographer and author of the Strobist.com lighting blog, a site which promotes lighting techniques among photographic enthusiasts, often with an emphasis on the practical knowledge rather than the gear. He was born in 1965.
Until July 2008, Hobby was a staff photojournalist with The Baltimore Sun. He runs Strobist.com, a popular blog devoted to photographic lighting techniques. The blog has an on-line monthly readership of over 300,000 photographers from 175 countries, and was named one of the "25 Best Blogs of 2010" by Time Magazine.
In June 2007, he took a year-long leave of absence from The Sun to blog full-time.
In June 2009, Hobby was named one of "The Five Biggest Photographers on the Internet" by Photo District News.

Yesterday, January 31, was the birthday of

Valentín Vega Fernandez, recognized Spanish photographer born in 1912.
He was trained in Gijón, where he grew up, and Valladolid in his artistic side. His parents had great interest in photography. His brothers eventually also devote themselves to photography riding their own studies. During the Civil War he was secretary of the trade union UGT in Gijon. He was three years in prison for his political affiliation. By 1941 begin to visit the coalfields of Asturias, especially Nalon, for which he felt predilection, as a street photographer or traveling photographer. In 1951 he moved to live in El Entrego with his family, where he opened a photo studio. Here also served as a teacher in high school physical education and athletics since the 60s.
Valentín Vega is especially known for his portraits of everyday life of mining towns of Asturias in the 40s and 50s: trade, mining, coal women, fairs, parks, etc., earning the respect of professional photography.
He just managed to save part of his work for the period 1941-1951 (over 70,000 negatives) from the Museo del Pueblo de Asturias Gijon, where it is kept.
He died in 1997.

Yesterday, January 31, was the birthday of Taiji Arita (有田 泰而), Japanese commercial photographer born in 1941, who exhibited non-commercial nudes and other work, and later a painter and sculptor.
After briefly studying law at Chuo University, he opted to instead pursue a career as a photographer and studied under Yasuhiro Ishimoto at Tokyo College of Photography.
From 1964 to 1966 Arita worked at Nippon Design Center; from 1967 to 1977 he freelanced for numerous publishers and the advertising industry, also working as a movie cameraman.
In 1977, Arita published "First Born", a series of monochrome and color images of his first wife and son taken over three years. That same year, Arita left Tokyo for Ontario. He continued freelance photography for Canadian and Japanese advertising and publishing industries.
He died in 2011.

No hay comentarios:

Publicar un comentario