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El 5 de Agosto es el cumple de
Harry Siddons Mowbray, artista estadounidense nacido en 1858 en Alejandría, Egipto.
Realizó varios encargos de pintura para J.P. Morgan, F.W. Vanderbilt y otros clientes. Fue director de la Academia Estadounidense en Roma de 1902 a 1904.
Su padre, John Henry Siddons, representaba a un banco británico en Alejandría; murió de hipertermia un año después del nacimiento de su hijo. La madre de Mowbray se mudó a Estados Unidos con su hijo. Cuando Mowbray tenía cinco años su madre murió quemada en un accidente doméstico causado por el combustible de las lámparas. Harry, huérfano, fue adoptado por su tía, la hermana de su madre y su marido, George Mowbray. La familia se estableció en North Adams, Massachusetts.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 30,4 x 40,6 cm., 1895
Smithsonian American Art Museum (Washington, EE.UU./ USA)
Después de un año en la Academia Militar de los Estados Unidos en West Point, fue a París y entró en el taller de Leon Bonnat en 1879. Su primer cuadro, "Aladino", le hizo adquirir notoriedad pública. Estudió con Bonnat hasta 1883. En 1886 se convirtió en miembro de la Sociedad de Artistas Estadounidenses. Su pintura "Brisa de la tarde / Evening Breeze" recibió el Premio Clark en la Academia Nacional de Diseño en 1888, y fue elegido miembro asociado de esa Academia. Fue nombrado miembro de pleno derecho de la Academia en 1891.
Óleo sobre lienzo montado sobre cartón /
oil on canvas mounted on paperboard, 46,2 x 62,7 cm., c.1915
Smithsonian American Art Museum (Washington, EE.UU./ USA)
Smithsonian American Art Museum (Washington, EE.UU./ USA)
Posteriormente fue más conocido por su obra decorativa, especialmente La Transmisión de la Ley, Tribunal de Apelaciones, el techo de la residencia de F. W. Vanderbilt, los techos de la Biblioteca de J.P. Morgan y el edificio anexo de la Biblioteca y Museo Morgan, así como el techo y las paredes de la biblioteca del University Club, todos en la ciudad de Nueva York. Este último fue ejecutado en Roma, donde, en 1903, fue nombrado director de la Academia Estadounidense.
Enseñó en la Art Students League de Nueva York alrededor de 1901 y fue miembro de la Comisión de Bellas Artes de los Estados Unidos de 1921 a 1928.
Entre los alumnos de Mowbray estaban las pintoras Florence Wolf Gotthold y Clara Taggart MacChesney.
Murió en 1928.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 59,69 x 116,84 cm., 1889. The Athenaeum
Detroit Institute of Arts (Michigan, EE.UU./ MI, USA)
On August 5 is the birthday of
Harry Siddons Mowbray, American artist born in 1858 at Alexandria, Egypt.
He executed various painting commissions for J.P. Morgan, F.W. Vanderbilt, and other clients. He served as director of the American Academy in Rome from 1902-4.
His father, John Henry Siddons, represented a British bank in Alexandria; he died of hyperthermia a year after his son was born. Mowbray's mother moved to America with her son. When Mowbray was five, his mother died, burnt alive in a domestic accident caused by lamp fuel. Left an orphan, the boy was adopted by his aunt, his mother's sister, and her husband, George Mowbray. The family settled at North Adams, Massachusetts.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 30,16 x 35,24 cm.
Colección privada / Private Collection. The Athenaeum
After a year at the United States Military Academy at West Point, he went to Paris and entered the atelier of Leon Bonnat in 1879. His first picture, Aladdin, bringing him to public notice. He studied with Bonnat until 1883. In 1886, he became a member of the Society of American Artists. His painting Evening Breeze received the Clark Prize at the National Academy of Design in 1888, and he was elected to associate membership in the Academy. He was made a full member of the Academy in 1891.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 100,3 x 200 cm., 1893
Yale University Art Gallery (New Haven, Connecticut, EE.UU./ CT, USA)
Subsequently, Mowbray was best known for his decorative work, especially The Transmission of the Law, Appellate Court House; ceiling for the residence of F. W. Vanderbilt; the ceilings in J.P. Morgan's Library and The Morgan Library & Museum's Annex building; as well as the ceiling and walls of the library of the University Club, all in New York City. This last was executed in Rome, where, in 1903, he was made director of the American Academy.
He taught at the Art Students League of New York circa 1901. He was a member of the U.S. Commission of Fine Arts from 1921 to 1928.
Among Mowbray's pupils was the painters Florence Wolf Gotthold and Clara Taggart MacChesney.
He died in 1928.
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 75,8 x 102,8 cm., 1896.
Museum of Fine Arts Boston (Massachusetts, EE.UU./ MA, USA)
El 6 de Agosto es el cumple de
Edward Cucuel, pintor estadounidense nacido en 1875 en San Francisco, que vivió y trabajó en Alemania.
Era el hijo de un editor de periódicos alemán. A los catorce años ya estaba asistiendo al Instituto de Arte de San Francisco y haciendo ilustraciones para The Examiner. A los diecisiete fue a París, donde asistió a la Académie Julian y a la Académie Colarossi, terminando en la Académie des Beaux-Arts bajo la dirección de Jean-Léon Gérôme. Cuando regresó a los Estados Unidos, en 1896, trabajó brevemente como ilustrador de periódicos en Nueva York, pero regresó a Francia e Italia para conocer de primera mano a los viejos maestros. Terminó en Alemania en 1899, donde trabajó como ilustrador de periódicos free-lance en Berlín y Leipzig.
"Junto al lago / By the Lake", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 45 x 60 cm. Dorotheum
En 1904, después de trabajar como reportero en la Feria Mundial de San Luis, decidió hacer un viaje alrededor del mundo, visitando Japón, China y Sri Lanka. Tras una breve estancia en San Francisco para visitar a su familia tras el terremoto, se instaló en Munich en 1907. Allí se hizo amigo del pintor alemán Leo Putz y se le introdujo en la pintura al aire libre. También se convirtió en miembro de la Secesión de Munich. En 1913 se convirtió en miembro de la Société Nationale des Beaux-Arts y expuso en el Salon d'Automne. Ese mismo año se casó con Clara Lotte von Marcard, amiga de Putz y su esposa, Frieda Blell. Durante la Primera Guerra Mundial vivió en Holzhausen, en el Ammersee, y más tarde estableció estudios en Munich y Starnberg, la ciudad natal de su padre. De 1928 a 1939 viajó de allí a Nueva York, donde pasó los inviernos. El comienzo de la Segunda Guerra Mundial lo obligó a dejar Alemania para siempre en 1939. Se estableció en Pasadena, California, donde vivió hasta su muerte en 1954.
"Mañana / Morning", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 80 x 80 cm. Sotheby's
Su estilo era generalmente impresionista y sus temas favoritos eran las idílicas escenas al aire libre con mujeres jóvenes. Sus obras pueden verse en el Chicago Art Institute, la National Academy de Nueva York y el Carnegie Institute de Pittsburgh, así como en muchos otros lugares de Estados Unidos y Europa.
"Escena de la bahía con pescadores / Harbor Scene with Fishermen"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 20" x 24". Liveauctioneers
On August 6 is the birthday of
Edward Cucuel, American painter born in 1875 in San Francisco, who lived and worked in Germany.
He was the son of a German newspaper publisher. At the age of fourteen he was already attending the San Francisco Art Institute and doing illustrations for The Examiner. At the age of seventeen, he went to Paris where he attended the Académie Julian and the Académie Colarossi, finishing at the Académie des Beaux-Arts under Jean-Léon Gérôme. When he came back to the United States in 1896, he briefly worked as a newspaper illustrator in New York, but returned to France and Italy to acquaint himself with the old masters at first hand. He ended up in Germany in 1899, where he worked as a free-lance newspaper illustrator in Berlin and Leipzig.
"Sommer Regatta / Regata de verano / Summer Regatta"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 32" x 32". Sotheby's
In 1904, after working as a reporter at the St. Louis World's Fair, he decided to take a trip around the world, visiting Japan, China and Sri Lanka. Following a brief stay in San Francisco to visit his family after the earthquake, he settled in Munich in 1907. It was there that he became a friend of the German painter, Leo Putz, and was introduced to plein-air painting. He also became a member of the Munich Secession. In 1913, he became a member of the Société Nationale des Beaux-Arts and exhibited with the Salon d'Automne. That same year, he married Clara Lotte von Marcard, a friend of Putz and his wife, Frieda Blell. During the First World War, he lived in Holzhausen on the Ammersee, later establishing studios in Munich and Starnberg, his father's hometown. From 1928 to 1939, he commuted between there and New York, where he spent the winters. The beginning of World War Two forced him to leave Germany for good in 1939. He settled in Pasadena, California, where he lived until his death in 1954.
"Vor dem Spiegel / Ante el espejo / The Looking-glass"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 80,5 x 65,5 cm. Sotheby's
His style was generally impressionistic and his favorite subjects were idyllic outdoor scenes with young women. His works may be seen at the Chicago Art Institute, the National Academy in New York, and the Carnegie Institute of Pittsburgh, as well as many other places in the U.S. and Europe.
"Im Ruderboot / Chica en un bote / Girl in a Boat"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 43,5 x 61,5 cm. Sotheby's
El 7 de Agosto es el cumple de
Maria Caspar-Filser, pintora alemana nacida en 1878 en Riedlingen, Reino de Württemberg, Imperio Alemán, que vivió y trabajó principalmente en Munich.
Estudió en la Academia Estatal de Bellas Artes de Stuttgart y en la Academia de Bellas Artes de Munich. En 1907 se casó con el pintor Karl Caspar, que había sido amigo de la infancia y vecino, y tomó el nombre de Caspar-Filser. En 1909 se convirtió en miembro de la Deutscher Künstlerbund (Asociación Alemana de Artistas). En 1913 fue la única mujer entre los miembros fundadores de la asociación de artistas Münchener Neue Secession. En 1925 se convirtió en la primera pintora alemana en recibir el título de profesora. Enseñó en la Academia de Bellas Artes de Munich. En 1928 participó en la Bienal de Venecia. Caspar-Filser pintó principalmente flores, jardines y paisajes, influenciada por igual por el Impresionismo y el Expresionismo.
"Kirche in hügeliger Landschaft bei Florenz / Iglesia en un paisaje de colinas cerca de Florencia /
Church in hilly landscape near Florence"
Óleo sobre lienzo, sobre panel / oil on canvas on hardboard, 54,5 x 75 cm., c.1911-14. Kunsthaus Bühler
Los nazis consideraron que las pinturas de Caspar-Filser eran "degeneradas" y comenzaron a perseguirla. En 1933 perdió su cátedra. En 1936 sus pinturas de Caspar-Filser fueron retiradas de una exposición en la Neue Pinakothek. Tras la Exposición de Arte Degenerado de Munich del 19 de julio de 1937, sus obras de arte fueron retiradas de todos los museos y colecciones públicas y/o destruidas. Ese mismo año (algunas fuentes dicen que fue en 1944, después de que su casa de Munich fuera destruida en un bombardeo), debido a la hostilidad nazi, se estableció con su familia en Brannenburg, donde vivió hasta su muerte.
"Crepúsculo de febrero / February Dusk"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 73 x 97 cm., 1936. VIL
En 1947 se convirtió en la primera ganadora del Premio de Artes Visuales de la ciudad de Munich. Un año más tarde volvió a participar en la Bienal de Venecia. En 1950 fue una de los miembros fundadores del restablecido Deutscher Künstlerbund. En 1951 se convirtió en miembro de la Academia Bávara de Bellas Artes. En 1952 fue galardonada con el Premio de Arte de Alta Suabia, junto con su marido. En 1959 se convirtió en la primera mujer pintora en recibir la Orden del Mérito de la República Federal de Alemania. Fue galardonada con la Medalla de la Ciudad de París en una exposición en el Musée National d'Art Moderne en 1961. En 1962 fue galardonada con el Premio de Cultura de la Ciudad de Rosenheim.
Su hermano Benno Filser trabajó como editor en Augsburgo y Munich.
Murió en 1968.
"Paisaje florentino con Monte Morello (vista desde Villa Romana hacia Florencia) /
Florentine Landscape with Monte Morello (view from the Villa Romana onto Florence)"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 43,6 x 57,2 cm. Lempertz
On August 7 is the birthday of
Maria Caspar-Filser, German painter born in 1878 in Riedlingen, Kingdom of Württemberg, German Empire, who lived and worked mainly in Munich.
She studied at the State Academy of Fine Arts Stuttgart and the Academy of Fine Arts in Munich. She married the painter Karl Caspar, who had been a childhood friend and neighbour, in 1907 and took the name Caspar-Filser. In 1909 she became a member of the Deutscher Künstlerbund (German Association of Artists). In 1913, she was the only woman among the founding members of the artists' association Münchener Neue Secession. In 1925 she became the first German woman painter to be awarded the title of professor. She taught at the Academy of Fine Arts in Munich. In 1928 she took part in the Venice Biennale. Caspar-Filser primarily painted flowers, gardens and landscapes, influenced equally by Impressionism and Expressionism.
The Nazis considered Caspar-Filser's paintings "degenerate" and began to persecute her. In 1933 she lost her professorship. In 1936, Caspar-Filser's paintings were removed from an exhibition at the Neue Pinakothek. In the wake of the Degenerate Art Exhibition in Munich on 19 July 1937, her artworks were removed from all museums and public collections and/or destroyed. That same year (some sources say the year was 1944, after her Munich house was destroyed in a bombing raid), due to Nazi hostility, she settled with her family in Brannenburg, where she lived until her death.
"Blumenstilleben / Naturaleza muerta con flores / Still Life with Flowers"
Óleo sobre masonita / oil on masonite, 22" x 18,5". Mutual Art
In 1947, Caspar-Filser became the first recipient of the Prize in Visual Arts of the City of Munich. A year later she again participated in the Venice Biennale. In 1950 she was one of the founding members of the re-established Deutscher Künstlerbund. In 1951 she became a member of the Bavarian Academy of Fine Arts. In 1952, she was awarded the Upper Swabian Art Prize, jointly with her husband. In 1959, she became the first woman painter to be awarded the Order of Merit of the Federal Republic of Germany. She was awarded the Medal of the City of Paris at an exhibition at Musée National d'Art Moderne in 1961. In 1962, she was awarded the Culture Prize of the City of Rosenheim.
Her brother Benno Filser worked as a publisher in Augsburg and Munich.
She died in 1968.
"Garten der Villa Romana in Florenz / Jardín de Villa Romana en Florencia /
Garden in Villa Romana, in Florence", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 54,5 x 75,5 cm., 1914
Zweckverband Oberschwäbische Elektrizitätswerke (OEW) / Landkreis Biberach
Foto / Photo: Steffen Dietze, Biberach, © Köster/VG Bild-Kunst, Bonn 2015. Link
El 8 de Agosto es el cumple de
Louis Valtat, pintor y grabador francés nacido en 1869 en Dieppe, en la región de Normandía.
Pasó muchos años de su infancia en Versalles, un suburbio de París, donde asistió a la escuela secundaria en el Lycée Hoche (cerca del Palacio de Versalles). Animado por su padre, un paisajista aficionado, Valtat se interesó por el arte. A los 17 años, habiendo decidido seguir una carrera artística, se inscribió en la École des Beaux-Arts de París. Fue aceptado y en 1887 se trasladó a París para matricularse en la Escuela, donde estudió con los conocidos artistas académicos Gustave Boulanger (1824-1888), Jules Lefebvre (1836-1911), y más tarde con Jean-Joseph Benjamin-Constant.
"La Sra. Valtat en el jardín / Madame Valtat au jardin, Anthéor"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 130 x 162,5 cm., 1901. Helene Bailly Gallery
Posteriormente estudio en la Academia Julian con Jules Dupré (1811-1889), pintor paisajista de la escuela de Barbizon. Entre sus compañeros de estudios se encuentran Albert André (1869-1954), que se convirtió en un amigo cercano, así como Maurice Denis (1870-1943), Pierre Bonnard (1867-1947) y Édouard Vuillard (1868-1940). Estos tres últimos, que se autodenominaban "Nabis" (según la palabra hebrea que significa profetas), fueron influenciados por el método de pintura sintetista de Paul Gauguin (1848-1903), basado en el uso de formas simples, colores puros y grandes patrones. Si bien Valtat se mantuvo alejado de ese movimiento, aprendió de ellos.
En 1890, al ganar el premio Jauvin d'Attainville, estableció su propio estudio en la calle La Glaciere de París. Debutó en 1893 en el Salón de Artistas Independientes, exhibiendo varias pinturas que representaban escenas callejeras del barrio que rodeaba su estudio de arte. Durante este primer período de su carrera utilizó los ligeros toques espontáneos del Impresionismo (aunque con objetos bordeados) y los coloridos puntos que se encuentran en el puntillismo.
"Péniches au port de Rouen / Barcazas en el puerto de Ruan /
Barges at the port of Rouen", óleo sobre panel / oil on board, 40,9 x 53 cm., c.1893. Christie's
Sufría de tuberculosis y pasó muchas temporadas de otoño/invierno a lo largo de la costa mediterránea en Banyuls, Antheor y Saint-Tropez. A partir de 1900 realizó varios viajes en bicicleta para visitar a Auguste Renoir en la Maison de la Poste de Cagnes. Allí realizó varios retratos de Renoir en los que basó una xilografía posterior, y los dos artistas colaboraron en una escultura de Cézanne. Otro amigo de Valtat era Paul Signac, a quien visitaba a menudo, viajando en un pequeño automóvil Bollée que adquirió hacia 1904 de Signac a cambio de su cuadro "Mujeres en la orilla del mar". Durante su estancia cerca del Mediterráneo intensificó su uso del color y comenzó a expresar sus tendencias fauvistas, particularmente en la pintura de paisajes marinos. La historiadora del arte Natalie Henderson Lee identifica a Valtat como un "proto-fauvista", aunque se mantuvo un tanto alejado del grupo Fauve y nunca adoptó su audacia extrema en el tratamiento de la forma y el color.
Después de 1914 trabajó en París y en las zonas cercanas a Rouen y Versalles. Los temas de sus pinturas incluían flores, paisajes y escenas de la vida contemporánea, y produjo muchos grabados. Siguió pintando hasta 1948, cuando el glaucoma que había padecido durante varios años le hizo perder la vista.
Murió en 1952.
"Bahía de / Bay of Anthéor", óleo sobre lienzo / oil on canvas, c.1906-07
Museo Estatal de Arte Moderno Occidental (Moscú, Rusia / Moscow, Russia). Wikimedia Commons
On August 8 is the birthday of
Louis Valtat, French painter and printmaker born in 1869 in Dieppe, in the Normandy region.
He spent many of his childhood years in Versailles, a suburb of Paris, where he attended secondary school at the Lycée Hoche (near the Palace of Versailles). Encouraged by his father, an amateur landscape painter himself, Valtat became interested in art. At age 17, deciding to pursue an artistic career, he applied to the École des Beaux-Arts de Paris. He was accepted, and in 1887 Valtat moved to Paris to enroll at the Ecole, where he studied with the well-known academic artists Gustave Boulanger (1824–1888), Jules Lefebvre (1836–1911), and later with Jean-Joseph Benjamin-Constant.
"La Repasseuse / La planchadora / The Ironer"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 97 x 73 cm., c.1908. Sotheby's
Valtat subsequently studied at the Académie Julian (Julian Academy) under Jules Dupré (1811–1889), a landscape painter of the Barbizon school. Among his fellow students were Albert André (1869–1954), who became a close friend, as well as Maurice Denis (1870–1943), Pierre Bonnard (1867–1947), and Édouard Vuillard (1868–1940). These last three, calling themselves "Nabis" (after the Hebrew word meaning prophets), were influenced by Paul Gauguin's (1848–1903) Synthetist method of painting based on the use of simple forms, pure colors, and large patterns. While Valtat remained detached from that movement, he learned from them.
In 1890, upon winning the Jauvin d’Attainville prize, Valtat established his own studio at rue La Glaciere in Paris. He made his debut in 1893 at the Salon of Independent Artists, displaying several paintings depicting street scenes of the neighborhood surrounding his art studio. During this early period in his career, Valtat used the spontaneous light touches of Impressionism (although with bordered objects) and the colorful dots found in Pointillism.
"Femme a la Guitare / Mujer con guitarra / Woman With Guitar", 1906. WikiArt
He suffered from tuberculosis, and he spent many autumn/winter seasons along the Mediterranean coast in Banyuls, Antheor and Saint-Tropez. Beginning in 1900, Valtat made several journeys by bicycle to visit Auguste Renoir at the Maison de la Poste in Cagnes. There, Valtat made several portrait drawings of Renoir on which he based a subsequent woodcut, and the two artists collaborated on a sculpture of Cézanne. Another friend of Valtat was Paul Signac, whom he visited often, traveling in a small Bollée motorcar that he acquired ca. 1904 from Signac in exchange for his painting Women at the Seashore. During his time spent near the Mediterranean, Valtat intensified his use of color and began to express his Fauvist tendencies, particularly in painting seascapes. Art historian Natalie Henderson Lee identifies Valtat as a "proto-Fauve", although he remained somewhat apart from the Fauve group, and never adopted their extreme boldness in the treatment of form and color.
After 1914 he worked in Paris and in areas near Rouen and Versailles. The subjects of his paintings included flowers, landscapes, and scenes of contemporary life, and he produced many prints. Valtat continued to paint until 1948, when the glaucoma from which he had suffered for several years resulted in the loss of his sight.
He died in 1952.
"Les chapeaux / Los sombreros / The Hats", óleo sobre lienzo montado sobre panel /
oil on canvas laid down on hardboard, 24,5 x 36 cm. Bailly Gallery
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