_________________________________________________________
El 18 de Agosto es el cumple de
Charles Clyde Ebbets, fotógrafo estadounidense nacido en 1905 en Gadsden, Alabama. Se le atribuye el haber tomado la icónica fotografía de 1932 "Almuerzo en lo alto de un rascacielos" (ya publicada en este blog aquí).
http://elhurgador.blogspot.com/2015/09/aniversarios-fotografia-lxxxvii_20.html
Obtuvo su primera cámara, una Kodak Brownie, a los 8 años. La familia luchaba en la década de 1920, como lo estaba haciendo gran parte del país, así que Charlie dejó la escuela después del décimo grado y se mudó a Montgomery, Alabama para empezar a trabajar en un periódico de la ciudad. Fue allí donde comenzó a trabajar en la idea de ganarse la vida tomando fotos. Durante los años siguientes perfeccionó su oficio mientras realizaba trabajos fotográficos viajando por todo el sureste. Aventurero nato, durante este tiempo también fue corredor de autos, luchador, cazador ávido, pescador y piloto. Su audacia llevó a muchas fotos aéreas tempranas, de acción y de vida silvestre que no se habían visto antes.
"Seminolas, Día de la madre indígena / Seminoles, Indian Mother's Day", 1937. Kroutchev Planet Photo
A principios de la década de 1930 su reputación por su llamativa excelencia fotográfica se estaba extendiendo rápidamente, y en 1932 fue contratado para trabajar para el nuevo Rockefeller Center como su director fotográfico cubriendo el enorme proyecto de construcción. Su tarea consistía en tomar fotos que adquirieran una notoriedad generalizada para el centro y así ayudar a alquilarlo durante los tiempos económicamente difíciles de la post-depresión que rodearon su finalización. Ese año hizo precisamente eso, habiendo capturado múltiples imágenes de primera plana y de reportajes. La más notable de las imágenes que tomó del proyecto fue la de los trabajadores almorzando en una viga a 700 pies sobre el horizonte de Manhattan. Es una imagen que representa a hombres ordinarios atrapados en circunstancias extraordinarias y que se ha convertido en una de las representaciones más icónicas de la fotografía estadounidense del siglo XX.
"Angie Dickinson", Miami, Florida, 1960. Kroutchev Planet Photo
En 1935 Charlie se estableció en el sur de Florida y se convirtió en uno de los primeros fotógrafos oficiales de Associated Press para esta región en rápido crecimiento. También fue el año del devastador huracán del Día del Trabajo de categoría 5 que destruyó gran parte de los Cayos de la Florida. Charlie fue el primer fotógrafo en la escena y trabajó durante 3 días seguidos para enviar las primeras fotos dramáticas del servicio de noticias de AP en todo el país. En 1938 fundó la Asociación de Fotógrafos de Miami Press y fue elegido como su primer presidente. También fue el fotógrafo principal en la apertura del Parque Nacional Everglades y ganó múltiples premios por su fotografía de vida silvestre y su extenso trabajo sobre la tribu indígena seminola. Como explorador de los Everglades y amigo cercano de muchos de los ancianos de la tribu, Charlie tuvo el privilegio de documentar un tiempo poco común en la historia de esta región y su gente. Las fotos de esta vasta colección de obras siguen siendo insuperables en su belleza y significado para la historia tanto de los nativos estadounidenses seminolas como de esta notable era de crecimiento en el sur.
Durante la Segunda Guerra Mundial Ebbets se desempeñó como Director Fotográfico de las operaciones de Embry-Riddle Aeronautical Institutes en Florida y Sudamérica. Después de que terminó la guerra en 1945, él y un publicista local, Ben Jacobs, fundaron la Oficina de Noticias de la Ciudad de Miami y de 1945 a 1962, durante su carrera en la ciudad como Jefe de Fotógrafos del Departamento de Publicidad de Miami, la oficina se conoció como la Oficina de Noticias Metropolitana de Miami.
Murió en 1978.
"Momento del tee / Tee time". Art Galore
On August 18 is the birthday of
Charles Clyde Ebbets, American photographer born in 1905 in Gadsden, Alabama. He is credited with having taken the iconic 1932 photograph "Lunch atop a Skyscraper" (already published in this blog here)
http://elhurgador.blogspot.com/2015/09/aniversarios-fotografia-lxxxvii_20.html
He got his first camera, a Kodak Brownie, at age 8. The family was struggling in the 1920’s as was much of the country, so Charlie left school after 10th grade and moved to Montgomery, Alabama to begin working at a newspaper in the city. It was there he began to work toward the idea of making a living taking pictures. For the next several years, he honed his craft as he did photographic work traveling throughout the southeast. A born adventurer, during this time he also became an auto racer, wrestler, avid hunter, fisherman and pilot. His daring led to many early aerial photos, action and wildlife shots the likes of which had not been seen before.
"Seminola, Retrato / Seminole, Portrait". Kroutchev Planet Photo
By the early 1930s, his reputation for eye-catching photographic excellence was spreading rapidly and in 1932 he was contracted to work on behalf as of the new Rockefeller Center as their photographic director covering the massive construction project. His assignment was to take photos that would gain widespread notoriety for the center and thus help lease it out during the economically tough post-depression times that surrounded its completion. That year he did just that, having captured multiple front-page and feature story images. The most notable of the images that he took of the project was the photo of the workmen having lunch on a beam 700 feet above the Manhattan skyline. It is an image representing ordinary men caught up in extraordinary circumstances that has become recognized worldwide as one of the most iconic representations of 20th century American photography.
"Avión tirando de un esquiador acuático / Plane Pulling Water Skier". Kroutchev Planet Photo
In 1935, Charlie settled in south Florida and became one of the first official Associated Press photographers for the rapidly growing region. It was also the year of the devastating Category 5 Labor Day hurricane that destroyed much of the Florida Keys. Charlie was the first photographer on the scene and worked for 3 days straight to send out the first dramatic AP wire service photos across the nation. In 1938, he founded the Miami Press Photographer’s Association and was elected to serve as its first president. He also served as the primary photographer for the opening of Everglades National Park and won multiple awards for his wildlife photography and extensive work on the Seminole Indian tribe. As both an early Everglades explorer and close friend to many of the tribal elders, Charlie was privileged to document a rare time in the history of this region and its people. The photos in this vast collection of works remain unsurpassed in their beauty and significance to the history of both the Seminole native Americans and of this remarkable era of growth in the south.
During WW II, Ebbets served as the Photographic Director for Embry-Riddle Aeronautical Institutes operations in Florida and South America. After the war ended, in 1945 he and a local publicist Ben Jacobs founded the City of Miami News Bureau and from 1945-1962, during his career with the city as Chief Photographer of the Miami Publicity Department, the bureau became known as the Miami Metropolitan News Bureau.
He died in 1978.
"Trabajadores en el Rockefeller Center / Rockefeller Center Workers". Kroutchev Planet Photo
Charles C. Ebbets en "El Hurgador" / in this blog: [Aniversarios Fotografía (LXXXVIII)]
El 19 de Agosto es el cumple de
Waldemar Franz Hermann Titzenthaler, fotógrafo alemán nacido en 1869 en Laibach, Kronland Krain.
En los años 1886 a 1889 realizó un aprendizaje como fotógrafo con Karl Friedrich Wunder en Hannover. Después de estancias en Oldenburg (Oldenburg), Hannover, Berchtesgaden, Leipzig, Lausanne y Königsberg, se trasladó finalmente a Berlín en 1896, donde se hizo fotógrafo en la empresa Zander & Labisch, que trabajaba principalmente para el Berliner Illustrierte Zeitung. En 1897 fundó su propio estudio fotográfico y pronto se convirtió en uno de los primeros fotógrafos publicitarios alemanes entre cuyos clientes se encontraban importantes empresas berlinesas.
"La actriz alemana Anita Berber posando para la revista Die Dame de moda en su casa /
German actress and dancer Anita Berber posing for Die Dame magazine at her house"
Berlín, 1918. Publicada en / Published in Die Dame, 5/1918. Wikimedia Commons
Desde 1901 fue miembro de la Asociación Fotográfica Libre de Berlín y desde 1907 hasta 1911 presidente de la Asociación Fotográfica de Berlín, cuyos miembros le nombraron más tarde maestro honorario de su gremio. Desde 1910 sirvió en los tribunales y desde 1912 también en la Cámara de Comercio de Berlín como experto jurado en cuestiones fotográficas.
De 1912 a 1931 trabajó para la revista Die Dame, publicada por Ullstein Verlag, donde captó las casas de conocidos actores, cantantes, directores y arquitectos. Desde 1934 vivió en Berlín-Lichterfelde.
"Anhalter Bahnhof and Askanischer Platz / Estación Anhalter y Plaza Askanischer /
Anhalter Station and Askanischer Square", Berlín, c.1910. Wikimedia Commons
"Maler Franz Skarbina in seinem Atelier / El pintor Franz Skarbina en su estudio /
Painter Franz Skarbina at his Studio", 1898. Wikimedia Commons
Franz Skarbina en "El Hurgador" / in this blog: [Aniversarios (CCXV)]
Desde 1922/23 Titzenthaler fue también presidente de la sección berlinesa Mark Brandenburg de la Asociación Alpina Alemana y Austriaca.
La viuda de Titzenthaler pudo salvar parte de su archivo fotográfico durante la Segunda Guerra Mundial. A principios de los años 50, las placas fotográficas conservadas de los años 1896 a 1920 fueron adquiridas por el Landesarchiv Berlin y se conservan en la actualidad. También se pueden ver fotografías de él en el Ofen- und Keramikmuseum Velten.
Murió en 1937.
"Postdamer Platz mit Columbushaus / Plaza Postdam con la casa Columbus /
Postdam Square With Columbus House", 1933. Wikimedia Commons
On August 19 is the birthday of
Waldemar Franz Hermann Titzenthaler, German photographer born in 1869 in Laibach, Kronland Krain.
In the years 1886 to 1889 he completed an apprenticeship as a photographer with Karl Friedrich Wunder in Hanover. After stays in Oldenburg (Oldenburg), Hannover, Berchtesgaden, Leipzig, Lausanne and Königsberg, he finally moved to Berlin in 1896, where he took up a position as a photographer with the company Zander & Labisch, which mainly worked for the Berliner Illustrierte Zeitung. In 1897 he set up his own photo studio and soon became one of the first German advertising photographers whose clients included important Berlin companies.
"Fritz Lang mit seiner Ehefrau, der Schriftstellerin Thea von Harbou in der Wohnung in Berlin-Schmargendorf, Hohenzollerndamm 52 /
Fritz Lang con su esposa, la escritora Thea von Harbou, en su apartamento de Berlín /
Fritz Lang with his wife, the writer Thea von Harbou, at their flat in Berlin", 1923-24
Publicada en / Published in Die Dame, 11/1924. Wikimedia Commons
From 1901 he was a member of the Free Photographic Association of Berlin and from 1907 to 1911 chairman of the Photographic Association of Berlin, whose members later appointed him honorary master of their guild. From 1910 he served courts and from 1912 also the Berlin Chamber of Commerce as a sworn expert in photographic questions.
From 1912 to 1931 he worked for the magazine Die Dame, published by Ullstein Verlag, where he captured the homes of well-known actors, singers, directors and architects. Since 1934 he lived in Berlin-Lichterfelde.
"Prüffeld des Werkes Salbke für die fertigen Lokomobilen, Flächeninhalt 3500 qm, Stände zum gleichzeitigen Prüfen von 24 Lokomobilen, Leistungsnachweis durch Belastung mit elektrischen Dynamomaschinen /
Campo de pruebas de la planta de Salbke para las locomotoras terminadas, con una superficie de 3.500 m2, representa la prueba simultánea de 24 locomotoras, prueba del rendimiento de carga con máquinas eléctricas de dinamo /
Test field of the Salbke plant for the finished locomotives, area 3500 sqm, stands for simultaneous testing of 24 locomotives, proof of performance due to loading with electric dynamo machines", 1912. Wikimedia Commons
"Max Pechstein im Speisezimmer seiner Wohnung in Berlin Zehlendorf, Goethestrasse 26 /
Max Pechstein en el comedor de su piso en Berlín, Calle Goethe, 26 /
Max Pechstein in the dining room of his apartment in Berlin Zehlendorf, Goethe Street, 26", 1915
Cuadro: "Akt mit Schirm und Fächer / Desnudo con paraguas y abanico", 1912 /
Painting: "Nude With Umbrella and Fan"
Publicada en / published in Die Dame. Wikimedia Commons
Painting: "Nude With Umbrella and Fan"
Publicada en / published in Die Dame. Wikimedia Commons
Max Pechstein en "El Hurgador" / in this blog: [Alan Derwin (Pintura)], [Aniversarios (CIV)], [Asonancias (XV)]
From 1922/23 Titzenthaler was also chairman of the Berlin section Mark Brandenburg of the German and Austrian Alpine Association.
Titzenthaler's widow was able to save part of his photo archive during the Second World War. In the early 1950s, the preserved photographic plates from the years 1896 to 1920 were acquired by the Landesarchiv Berlin and are preserved by it today. Photographs of him can also be seen in the Ofen- und Keramikmuseum Velten.
He died in 1937.
"Blick in die Dennewitzstraße an der Einmündung in die Bülowstraße (vorn). Hausdurchfahrt der Hochbahnlinie in Richtung Gleisdreieck. Die Gebäude wurden im November 1943 bei einem Luftangriff zerstört /
Vista de la calle Dennewitz en la confluencia con la calle Bülow (al frente). Paso elevado de la línea ferroviaria en la dirección de Gleisdreieck. Los edificios fueron destruidos en un ataque aéreo en noviembre de 1943 /
View into Dennewitzstraße at the confluence with Bülowstraße (front). House passage of the elevated railway line in the direction of Gleisdreieck. The buildings were destroyed in an air raid in November 1943.", 1905. Wikimedia Commons
El 20 de Agosto es el cumple de
Samuel John Hood, fotógrafo y fotoperiodista australiano nacido en 1872 en el sur de Australia, cuya carrera se extendió desde la década de 1880 hasta la de 1950.
Abrió su primer estudio en 1899, con la principal fuente de ingresos generada por los retratos y las bodas. Hood complementó estos ingresos vendiendo imágenes enmarcadas de barcos de vela a sus tripulaciones a su llegada al puerto de Sydney. Muchos de estos negativos se conservan en el Museo Marítimo Nacional de Australia, en Sydney.
En 1918 adquirió el Dalny Studio en 124 Pitt Street, y comenzó a expandir su negocio a la fotografía de prensa, proporcionando fotografías para The Sydney Mail, The Australasian, The Daily Guardian, The Daily Telegraph Pictorial, The Labor Daily, The Sun, The Daily News, y The Sydney Morning Herald. La fotografía de prensa llegó a dominar cada vez más su negocio, y en 1934 se unió al Labor Daily durante un corto período como fotógrafo a tiempo completo, contratando a otros miembros del personal para que se ocuparan de su estudio.
"Adiós al soldado y el gato Boobie / Soldier's goodbye & Bobbie the cat", c.1939-45. Wikimedia Commons
Al principio de la carrera de Hood la fotografía en los periódicos era una novedad, y aunque la tecnología para reproducir ilustraciones en medio tono ya estaba en uso en 1880, los periódicos australianos y, en particular, los grabadores de madera, cuyo trabajo consistía en ilustrar artículos, se resistieron al nuevo proceso. El Sydney Morning Herald no reprodujo una fotografía hasta 1908. Sam Hood es reconocido como un pionero en este género, llegando a ser un experto en capturar los momentos sensacionales, triviales y en particular deportivos con su cámara. Varios fotógrafos trabajaron para Dalny Studio: algunos de ellos son Ernie Bowen, Gus Daley, Jack Lazern, Lethington Maitland y los propios hijos de Sam, Gladys y Ted.
"Luchador / Wrestler, Lofty Blomfield" (tomada para / taken for Leichhardt Stadium), 18/1/1937. Wikimedia Commons
A mediados de la década de 1930 la mayoría de los periódicos empleaban a sus propios fotógrafos, y los encargos por parte de los periódicos comenzaron a disminuir. Hood buscó otro tipo de encargos y ganó varios contratos comerciales y de publicidad a largo plazo. Aportó varias fotografías de edificios y calles de Sydney a Building, Construction and Australasian Engineer a finales de la década de 1930 y principios de la de 1940. También tenía amplios contactos en la industria del entretenimiento, que le pidieron que documentara los eventos de las celebridades y las estrellas, así como la publicidad en el teatro.
Murió en 1953.
"Enfermera y paciente / Nurse and Patient", 10/2/1935. Wikimedia Commons
On August 20 is the birthday of
Samuel John Hood, Australian photographer and photojournalist born in 1872 in Southern Australia, whose career spanned from the 1880s to the 1950s.
Hood opened his first studio in 1899, with the main source of income being generated from portraiture and weddings. Hood supplemented this income by selling framed images of sailing vessels to their crews upon arrival in Sydney Harbour. Many of these negatives are now held by the Australian National Maritime Museum, Sydney.
In 1918 he acquired the Dalny Studio at 124 Pitt Street, and began to expand his business into press photography, providing photographs for The Sydney Mail, The Australasian, the Daily Guardian, the Daily Telegraph Pictorial, the Labor Daily, The Sun, the Daily News, and The Sydney Morning Herald. Press photography increasingly came to dominate his business, and in 1934 he joined the Labor Daily for a short time as a full-time photographer, engaging other staff to look after his studio.
"Studebaker sedan modelo 1928 choca contra un poste de alumbrado en la calle Crown.
Trabajadores removiendo el hormigón para liberar el vehículo /
1928 model Studebaker sedan crashes into a light-pole in Crown Street
Workmen chipping away concrete to free the vehicle", 29/1/1935. Wikimedia Commons
At the beginning of Hood's career photography in newspapers was a novelty, and although the technology to reproduce half tone illustrations was in use by 1880 the Australian papers and in particular wood engravers whose job it was to illustrate articles resisted the new process. The Sydney Morning Herald did not reproduce a photograph until 1908. Sam Hood is acknowledged as a trailblazer in this genre - becoming adept at capturing the sensational, trivial and in particular sporting moments with his camera. A number of photographers worked for Dalny Studio: some of these include Ernie Bowen, Gus Daley, Jack Lazern, Lethington Maitland as well as Sam's own children Gladys and Ted.
"Camiones de Australian Blue Metal Co (para / for Mr Freeman, 'Ford News')", 1944. Wikimedia Commons
By the mid-1930s most newspapers employed their own photographers, and Hood's commissions from the papers began to decline. Hood sought other kinds of commissions, and won a number of long term advertising and commercial contracts. He contributed a number of photographs of Sydney buildings and streets to Building, Construction and Australasian Engineer during the late 1930s and early 1940s. Hood also had extensive contacts in the entertainment industry, who called upon him to document celebrity events and stars, as well as theatre advertising.
He died in 1953.
"Carnaval de policía / Police Carnival", 21/1/1935. Wikimedia Commons
No hay comentarios:
Publicar un comentario