sábado, 31 de agosto de 2019

Aniversarios / Anniversaries (CCCXIX) [Agosto / August 29-31]

Todos los aniversarios de Agosto aquí / All anniversaries for August here.
_________________________________________________________

El 29 de Agosto es el cumple de

Émile Lévy, pintor de género y retratista francés nacido en 1826 en París.
Alumno de François-Édouard Picot y Abel de Pujol, Émile Lévy ganó el Gran Premio de Roma en 1854 con el cuadro Abraham lavant les pieds de trois anges (Abraham lavando los pies de tres ángeles).

"Jugement de Midas / El juicio de Midas / Midas Judgment"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 182 x 115 cm., 1870
Musée Fabre (Montpellier, Francia / France). Wikimedia Commons

Fue residente de la Villa Médici en Roma de 1855 a 1857. A su regreso de Italia, se instaló en París y se dedicó a la pintura de retratos. Expuso en el Salón, recibiendo una medalla de primera clase en 1878, y la Legión de Honor en 1867. 

"Niña durmiendo / Sleeping Child"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 57,3 x 98,2 cm., 1871. Sotheby's

Entre sus obras más importantes se encuentran: "Noé maldiciendo a Canaan" (1855), "Cena de los Mártires" (1859), "Muerte de Orfeo" (1866), Museo de Luxemburgo, "Amor y locura" (1874), "Infancia" (1885), "Los Elementos", Salón del Ministerio de Estado, Louvre y "Presentación de la Virgen", Iglesia de la Trinidad, París.
Murió en 1890.

"Retrato de / Portrait of Jules Barbey d'Aurevilly", 116 × 91 cm., 1882
Musée National du Château / Palacio de Versalles (Versalles, Francia / Versailles, France). Wikimedia Commons

On August 29 is the birthday of

Émile Lévy, French genre and portrait painter born in 1826 in Paris.
A pupil of François-Édouard Picot and Abel de Pujol, Émile Lévy won Grand Prix de Rome in 1854 with the painting Abraham lavant les pieds de trois anges (Abraham Washing the Feet of Three Angels).

"La muerto de Orfeo / Orpheus' Death"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 206 x 133 cm., c.1886
Musée d'Orsay (París, Francia / France). Wikimedia Commons

He was a resident of the Villa Medici in Rome from 1855 to 1857. On his return from Italy, he settled in Paris, and devoted himself to portrait painting. He exhibited in the Salon, receiving a first-class medal in 1878, and the Legion of Honor in 1867. 

"Venus y cupido / Venus & Cupid", óleo sobre panel / oil on panel, 60,5 x 39 cm. Sotheby's

Among his most important of his works are: “Noah Cursing Canaan” (1855); “Supper of the Martyrs” (1859); “Death of Orpheus” (1866), Luxembourg Museum; “Love and Folly” (1874); “Infancy” (1885); “The Elements,” Salon of Ministry of State, Louvre; “Presentation of the Virgin,” Trinity Church, Paris.
He died in 1890.

"La carta de amor / The Love Letter"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 120,7 x 160 cm., 1872. ARC

Émile Levy en "El Hurgador" / in this blog: [Sucedió en el museo (XI, Anexo)]


El 30 de Agosto es el cumple de

Nikolai Johannes Astrup, pintor noruego nacido en 1880 en Bremanger en Sogn og Fjordane.
Creció en Ålhus, en la Jølster rural entre el Sognefjord y el Nordfjord. Su padre quería que fuera sacerdote y lo envió a la Escuela de la Catedral de Trondheim entre 1895 y 1897. Sin embargo Astrup estaba más interesado en el dibujo y la pintura. En 1899 se fue a Cristianía (ahora Oslo) donde fue alumno de la escuela de pintura de Harriet Backer hasta 1901. Vivió un tiempo en París, donde fue alumno de Christian Krohg en la Academia Colarossi de 1901-02. Más tarde viajó a Berlín, Dresde, Munich y Hamburgo, regresando a Jølster en 1902. Realizó tres exposiciones importantes: en Cristiania 1905 y 1911 y en Bergen en 1908. En 1907 se casó con Engel Sunde, con quien tuvo ocho hijos. La economía de la casa era muy apretada y él luchaba con la mala salud mientras su asma estaba empeorando. En 1913 se estableció con su esposa e hijos en Sandalstrand (hoy Astruptunet) en el lado sur del lago Jølstravatn, frente al pueblo de Ålhus. Murió de neumonía en 1928 a los 47 años en el municipio vecino de Førde.

"Revebjeller / Dedaleras / Foxgloves"
Xilografía coloreada a mano sobre papel / hand-colored woodcut on paper, 68 x 77,6 cm., 1915-20
Nasjonalgalleriet / Galería Nacional (Oslo, Noruega / Norway)

Astrup prefería colores claros y fuertes, y por lo general realizaba un arte paisajístico que representaba sus alrededores en Jølster. Habiendo pasado la mayor parte de su vida en Jølster, el paisaje demostró ser una fuerte influencia y a través de sus pinturas buscó "un lenguaje visual nacional que evocara las tradiciones y el folclore de su patria".
Sus pinturas describen una interacción íntima entre la naturaleza y el ambiente desarrollado, caracterizada por líneas audaces y un color rico y distintivo. Astrup es considerado un pintor neorromántico, y también trabajó con xilografías.
Murió en 1928. 

"Una mañana de marzo / A Morning In March", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 46,5 x 65 cm., c.1920
Colección / Collection: The Savings Bank Foundation / KODE. Website

Aunque muy conocido en Noruega, no lo es tanto en el resto del mundo. La primera exposición de su obra fuera de Noruega tuvo lugar en la Dulwich Picture Gallery de Londres del 5 de febrero al 15 de mayo de 2016. Se exhibieron más de 90 óleos y grabados, incluyendo obras de colecciones privadas nunca antes expuestas.

"Desnudo femenino de medio cuerpo / Half-length Female Nude"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 46 x 79.2 cm., 1901
Colección / Collection: KODE Art Museums of Bergen. Website

On August 30 is the birthday of

Nikolai Johannes Astrup, Norwegian painter born in 1880 at Bremanger in Sogn og Fjordane.
He grew up in Ålhus in rural Jølster between the Sognefjord and the Nordfjord. His father wanted him to become a priest and sent him to Trondheim Cathedral School from 1895-97. However Astrup was more interested in drawing and painting. In 1899, he left for Kristiania (now Oslo) where he was a student at Harriet Backer's school of painting until 1901. He lived for a while in Paris where he was a student of Christian Krohg at Académie Colarossi from 1901-02. Astrup later traveled to Berlin, Dresden, Munich and Hamburg.
By 1902, he returned to Jølster. He held three significant exhibitions; at Kristiania 1905 and 1911 and at Bergen in 1908. In 1907, he was married to Engel Sunde with whom he had eight children. The household economy was very tight and he struggled with poor health as his asthma was getting worse. In 1913, Astrup settled with his wife and children in Sandalstrand (now Astruptunet) on the south side of Lake Jølstravatn across from the village of Ålhus. He died of pneumonia in 1928 at the age of 47 in the neighbouring municipality Førde.

"El caballo blanco en primavera / The White Horse in Spring"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 105 x 90 cm., 1914-15
Nasjonalgalleriet / Galería Nacional (Oslo, Noruega / Norway). Wikimedia Commons

Astrup preferred clear, strong colors and usually made landscape art depicting his surroundings in Jølster. Having spent the majority of his life in Jølster, the landscape proved a strong influence and through his paintings he sought 'a national "visual language" that evoked the traditions and folklore of his homeland'.
His paintings describe an intimate interaction between nature and the developed environment, characterized by bold lines and distinctive rich color. Astrup is regarded as a neo-romantic painter, but he also worked with woodcuts.
He died in 1928. 

"Olaves", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 28 x 31 cm., 1900-1901. Website

Although well known in Norway, Astrup is little-known in the rest of the world. The first exhibition of his work outside of Norway took place at Dulwich Picture Gallery, London from 5 February - 15 May 2016. The exhibition displayed over 90 oil paintings and prints, including works from private collections never exhibited before.

"Cortejo en el establo / Cowshed Courting"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 145 x 95 cm., 1904. Website

Nikolai Astrup en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (CXXXVIII)]


Hoy, 31 de Agosto, es el cumple de

Gaetano Previati, pintor simbolista italiano de estilo divisionista, nacido en 1852 en Ferrara.
Se mudó a Milán en 1876 y se matriculó en la Academia Brera de Bellas Artes, estudiando con Giuseppe Bertini, Giovanni Morelli y Federico Faruffini. Se apegó fuertemente al estilo divisionista e incluso publicó un tratado sobre "I principi scientifici del Divisionismo" (1909).
Ganó el concurso Canonica en 1879. En 1880 en Turín, exhibió "Gli ostaggi di Crema" y "Cesare Borgia en Crema". Habiéndose establecido definitivamente en Milán en 1881, entró en contacto con el movimiento Scapigliatura. En 1881 en Milán, exhibió la pintura de género "Preferenza" y "Cristo crucificado" (1880), "Abelardo" y "A la entrada del harén". En 1883, exhibió "Un angolo del solaio", "Mayo" y "Vendedora". En la Mostra de Roma de 1883 expuso "Ángeles" y "Un noviembre en Ferrara". En 1884, en la Mostra de Turín, exhibió las pinturas al óleo "Oporto", "Mayo: primera comunión" y "Crepúsculo", y cuatro acuarelas"Aurora", "Mercado de hierbas", "Suonatori" e "Hitoria de un desnudo, estudio".

"Gli ostaggi di Crema / Rehenes de Crema / Crema Hostages"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 137 x 224 cm., 1879.
Museo civico di Crema e del Cremasco (Crema, Italia / Italy). Wikipedia

En 1886-1887, en Milán y Turín, exhibió la pintura patriótica histórica titulada "Tiremm innanz (¡Vamos adelante!)". Lorenzo Benapiani escribió sobre ¡Vamos adelante! en su libro titulado Ars. El lienzo muestra la ejecución del patriota Antonio Sciesa que había estado activo en la rebelión en Milán contra el dominio austríaco.
En Venecia, en 1887, expuso "El hachís" y en la Exposición Nacional de Bellas Artes de Bolonia de 1888 "Cristo y la Magdalena", "Oporto" y "Los fumadores de hachís".

"Le fumatrici di haschisch / Los fumadores de hachís / The Hashish Smokers"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 140 x 311 cm., 1888. Artnet

Participó en la 1ª Trienal de Brera en 1891 con un trabajo que muestra claramente su adopción del divisionismo, del cual también fue un teórico, y temas simbolistas. Participó en la Bienal de Venecia por invitación de 1895 a 1914, y presentó exposiciones individuales en 1901 y 1912. Participó en la creación de la Sala de los Sueños en la 7ª Bienal de 1907 y expuso en el Salon des Peintres Divisionnistes Italiens, organizado en París por el comerciante de arte Alberto Grubicy. Fueron Alberto y su hermano Vittore quienes fundaron la Società per l’Arte di Gaetano Previati en 1911, comprando una gran cantidad de sus pinturas y mostrándolas en exposiciones en Génova (1915) y Milán (1916 y 1919). Afligido por la muerte de miembros de su familia, murió en 1920 en la ciudad de Lavagna, en Liguria, donde solía permanecer durante largos períodos.
Murió en 1920.

"Il bacio (Romeo e Giulietta) / El beso (Romeo y Julieta) / The Kiss (Romeo and Juliette)"
témpera sobre cartón / tempera on paperboard. Colección Privada / Private Collection. Wikimedia Commons

On August 31 is the birthday of

Gaetano Previati, Italian Symbolist painter in the Divisionist style, born in 1852 in Ferrara.
He relocated to Milan in 1876 and enrolled at the Brera Academy of Fine Arts, studying under Giuseppe Bertini, Giovanni Morelli, and Federico Faruffini. He became strongly attached to the Divisionist style, and even published a treatise on I principi scientifici del Divisionismo (1909).
He won the Canonica competition in 1879. In 1880 at Turin, he exhibited Gli ostaggi di Crema and Cesare Borgia at Crema. Having settled in Milan definitively in 1881, he came into contact with the Scapigliatura movement. In 1881 at Milan, he displayed the genre painting Preferenza as well as Christ Crucified (1880); Abelard; and At the entrance of the Harem. In 1883, he exhibited Un angolo del solaio, May, and Saleswoman. At the 1883 Mostra of Rome he exhibited Angels and A November at Ferrara. In 1884 at the Mostra of Turin, he displayed the following oil paintings: Oporto; May: First Communion; and Crepuscoli; and four watercolors: Aurora; Herb Market; Suonatori; Storia di un nudo: Studio.

"Caravelle Pisane / Carabelas pisanas / Pisan Caravels"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 140 x 213 cm.
Galleria d’Arte Moderna (Milán, Italia / Milano, Italy). analisidellopera

In 1886-87, at Milan and Turin, he exhibited the patriotic historical painting titled Tiremm innanz (Let's Go Ahead). Lorenzo Benapiani wrote about Let's Go Ahead in his book titled Ars. The canvas depicts the execution of the patriot Antonio Sciesa who had been active in the rebellion in Milan against Austrian rule.
At Venice, in 1887, he exhibited L'Haschich and at the 1888 National Exhibition of Fine Arts of Bologna: Christ and the Magdalen; Oporto and Le fumatrici di haschisch.

"Maternitá / Maternidad / Motherhood"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 177 x 411,5 cm., entre / between 1890 - 1891
Collection Banca Popolare (Novara, Italia / Italy). Wikimedia Commons

He took part in the 1st Brera Triennale in 1891 with a work clearly showing his adoption of Divisionism, of which he was also a theoretician, and Symbolist themes. He took part in the Venice Biennale by invitation from 1895 to 1914, including solo shows of his work in 1901 and 1912. He was involved in the creation of the Dream Room at the 7th Biennale in 1907 and exhibited at the Salon des Peintres Divisionnistes Italiens organised in Paris by the art dealer Alberto Grubicy. It was Alberto and his brother Vittore who founded the Società per l’Arte di Gaetano Previati in 1911, purchasing a large number of his paintings and showing them in exhibitions in Genoa (1915) and Milan (1916 and 1919). Grief-stricken over the death of members of his family, he died in 1920 at the town of Lavagna in Liguria, where he was in the habit of staying for long periods.
He died in 1920.

"La caduta degli angeli / La caída de los ángeles / The Fall of Angels"
Tríptico / triptych, panel central: 230 x 260 cm., paneles laterales / side panels: 230 x 135 cm c.1913
Galleria nazionale d'arte moderna (Roma, Italia / Rome, Italy). Wikimedia Commons

No hay comentarios:

Publicar un comentario