domingo, 16 de junio de 2019

Aniversarios / Anniversaries (CCXCVIII) [Junio / June 14-16]

Todos los aniversarios de Junio aquí / All anniversaries for June here.
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El 14 de Junio es el cumple de

Charles-Alphonse-Achille Guméry, escultor francés nacido en 1827 en Vaugirard, que trabajó en el estilo del realismo académico en París. Varias de sus figuras adornan la Ópera Garnier.
Estudiante de Armand Toussaint (1806–1862) en la École des Beaux-Arts de París, en 1850 recibió el Premio de Roma, el sine qua non para una carrera oficial como escultor francés. Se convirtió en un destacado escultor del Segundo Imperio, que recibió la Legión de Honor el 29 de junio de 1867.

"Achille blessé au talon par la flèche de Pâris / Aquiles Herido en el Talón por la flecha de Paris /
Achilles Wounded in the Heel by the arrow of Paris", yeso / plaster, 128 x 65 cm., 1850.
École Nationale Supérieure des Beaux-Arts (París, Francia / France). PinterestRMN

Cuando en la mañana del 29 de agosto de 1869 se descubrió que habían arrojado tinta sobre el mármol de Jean-Baptiste Carpeaux "La Danza" en la fachada de la Ópera Garnier, se pensó que era un gesto escandalizado por parte de un miembro del público por la desnudez de las figuras de Carpeaux. Charles Garnier, quien ya había encargado a Guméry dos grupos dorados para la cornisa del Palais Garnier, le pidió que esculpiera una figura de "La Danse" para reemplazar al desfigurado grupo de Carpeaux. Con la guerra franco-prusiana del año siguiente, seguida por la Comuna de París, durante la cual Guméry murió en París en circunstancias oscuras durante las privaciones del Sitio de París, cuando muchos murieron de hambre, y luego la muerte de Carpeaux en 1875, el escándalo fue olvidado: el grupo de Carpeaux se mantuvo en su lugar y La Danse de Guméry se conserva en el Musée des Beaux-Arts d'Angers.
Murió en 1871.

"La Nuit / La noche / The Night", mármol / marble, c.1870-75
Jardin Marco-Polo / Marco Polo Garden (Paris, Francia / France). Paris Sculptures

"La Nuit / La noche / The Night", mármol / marble, c.1870-75
Jardin Marco-Polo / Marco Polo Garden (Paris, Francia / France). Wikimedia Commons

"La Nuit / La noche / The Night", mármol / marble, c.1870-75
Jardin Marco-Polo / Marco Polo Garden (Paris, Francia / France). Wikimedia Commons

"Circe", 1860, fachada sur del Cour Carrée en el Louvre /
South façade of the Cour Carrée in the Louvre palace (París, Francia / France)
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Circe_Gumery_cour_Carree_Louvre.jpg

On June 14 is the birthday of

Charles-Alphonse-Achille Guméry, French sculptor born in 1827 in Vaugirard, working in an academic realist manner in Paris. Several of his figures ornament the Opéra Garnier.
A student of Armand Toussaint (1806–1862) at the École des Beaux-Arts in Paris, in 1850 he received the Prix de Rome, the sine qua non for an official career as a French sculptor. He became a prominent sculptor of the Second Empire, who was awarded the Legion d'Honneur, 29 June 1867.

"Fauna jugando con un chico / Playing With a Kid", bronce / bronze, 209 × 48.5 × 63 cm., 1854
Musée Fabre (Montpellier, Francia / France). Wikimedia Commons

When, on the morning of 29 August 1869 it was discovered that ink had been thrown over Jean-Baptiste Carpeaux' marble La Danse in the façade of the Opéra Garnier, it was thought to have been a scandalized gesture by a member of the public because of the nudity of Carpeaux' figures. Charles Garnier, who had already commissioned from Gumery two gilded groups for the cornice of the Palais Garnier, asked Gumery to sculpt a replacement figure of La Danse to replace the disfigured Carpeaux group. With the Franco-Prussian War of the following year, followed by the Paris Commune, during which Gumery died in Paris under obscure circumstances during the privations of the Siege of Paris, when many starved, and then the death of Carpeaux in 1875, the scandal was forgotten: the Carpeaux group remained in place and Gumery's La Danse is conserved in the Musée des Beaux-Arts d'Angers.
He died in 1871.

"La Danse / La danza / The Dance", 1871.
Musée des Beaux-Arts (Angers, Francia / France). Wikimedia Commons


El 15 de Junio es el cumple de

Libero Andreotti, escultor, ilustrador y ceramista italiano nacido en 1875 en Pescia.
Desde los ocho hasta los diecisiete años trabajó en una herrería. Más tarde conoció a Alfredo Caselli y al poeta Giovanni Pascoli, que lo iniciaron en los intereses artísticos y culturales. Un tío suyo le encontró trabajo en Palermo, en la Librería Landron, y fue contratado como ilustrador del semanario socialista "La battaglia".
Decepcionado por los ambientes isleños, regresó a la Toscana, en Florencia, donde continuó su labor de ilustrador, dibujante y ceramista.

"Danzatrice con i grappoli d'uva / Bailarina con racimos de uvas / Dancer With Bunches of Grapes"
Gipsoteca “Libero Andreotti” (Pescia, Italia / Italy). Wikimedia Commons

Viajó a Milán donde empezó a dedicarse a la escultura de pequeñas dimensiones. Fue ayudado y apoyado por el marchante de arte Grubicy, que entendió su talento. Lo llevó a la Bienal de Venecia, donde participó en la VII Exposición Internacional de Arte y más tarde a París. La estancia en París fue importante, ya que le permitió adquirir nuevas capacidades técnicas. Con el estallido de la Primera Guerra Mundial, tuvo que regresar a Italia.
Tuvo una amistad profunda y fructífera con el crítico Ugo Ojetti, que lo introdujo en los principales centros artísticos del norte de Italia.

"Danzatrice con i grappoli d'uva / Bailarina con racimos de uvas / Dancer With Bunches of Grapes" (detalle / detail)
Gipsoteca “Libero Andreotti” (Pescia, Italia / Italy). Wikimedia Commons

En 1922, recibió su primer encargo de grandes dimensiones, el Memorial a los caídos de Roncade, al que siguieron los monumentos de Saronno, en la Basílica de Santa Cruz (Florencia), y el Arco de la Victoria en Bolzano.
Los últimos años de su vida los pasó en Florencia, donde fue coordinador cultural de la ciudad.
Murió en 1933.
En los años ochenta del siglo XX, Pescia adquirió una considerable cantidad de los moldes de yeso que habían servido como base de las obras del artista. Con ellos se constituyó la Gipsoteca Libero Andreotti, que se encuentra en el antiguo Palacio comunal.

"Monumento ai caduti / Monumento a los caídos / Monument to the Fallen"
(Roncade, Treviso, Véneto, Italia / Italy). Wikimedia Commons

"Donna che saluta / Mujer que saluda / Saluting Woman", 1918.
Gipsoteca “Libero Andreotti” (Pescia, Italia / Italy). Wikimedia Commons

On June 15 is the birthday of

Libero Andreotti, Italian sculptor, illustrator and ceramist born in 1875 in Pescia.
From eight to seventeen he worked in a smithy. Later he met Alfredo Caselli and the poet Giovanni Pascoli, who initiated him into artistic and cultural interests. An uncle found him work in Palermo, in the Landron Library, and was hired as an illustrator for the socialist weekly "La battaglia".
Disappointed by the island's surroundings, he returned to Tuscany, in Florence, where he continued his work as an illustrator, draftsman and ceramist.

"Monumento alla madre italiana / Monumento a la madre italiana /
Monumento to the Italian Mother", mármol / marble, 1924-25. Wikimedia Commons
Basilica di Santa Croce / Basílica de la Santa Cruz (Florencia, Italia / Florence, Italy)

He traveled to Milan where he began to dedicate himself to small sculpture. He was helped and supported by the art dealer Grubicy, who understood his talent. He took it to the Venice Biennial, where he participated in the VII International Art Exhibition, and later to Paris. The stay in Paris was important, since it allowed him to acquire new technical skills. With the outbreak of World War I, he had to return to Italy.
He had a deep and fruitful friendship with the critic Ugo Ojetti, who introduced him to the main artistic centers of northern Italy.

"La giovane madre / La madre joven / The Young Mother", c.1919
Gipsoteca “Libero Andreotti” (Pescia, Italia / Italy). Wikimedia Commons

In 1922, he received his first commission of large dimensions, the Memorial to the Fallen of Roncade, which was followed by the monuments of Saronno, in the Basilica of Santa Cruz (Florence), and the Arch of Victory in Bolzano.
He spent the last years of his life in Florence, where he was cultural coordinator of the city.
He died in 1933.
In the eighties of the twentieth century, Pescia acquired a considerable amount of the plaster molds that had served as the basis for the artist's works. With them, the Gipsoteca Libero Andreotti was established, which is located in the former Communal Palace.

"Bambina che gioca al sassetto / Niña jugando sobre la piedra / Little Girl Playing on the Stone", 1919
Gipsoteca “Libero Andreotti” (Pescia, Italia / Italy). Wikimedia Commons


Hoy, 16 de Junio, es el cumple de

Hans Dammann, escultor alemán nacido en 1867 en Proskau, condado de Opole, Silesia.
Era el hijo del profesor de medicina veterinaria Karl Dammann. En 1877 la familia se trasladó a Hannover. Después de completar su educación, asistió a la Technische Hochschule Hannover desde 1885 hasta 1888. En octubre de 1888 se trasladó a la Royal Academy of Arts de Berlín. Hasta abril de 1895 estuvo allí con, entre otros, Albert Wolff, Ernst Herter, Peter Breuer y Gerhard Janensch. Inmediatamente después de sus estudios viajó a Roma.
El mismo año de su regreso participó en la Gran Exposición de Arte de Berlín. En esta exposición anual siempre estuvo representado con al menos una obra hasta 1913. Desde 1895 trabajó como escultor por cuenta propia. Además de trabajos menores por encargo, creó la fuente Vigilante nocturno para el mercado en Linden.

"Salome", antes de / before 1913. Wikimedia Commons
Foto escaneada del periódico alemán "Reclams Universum", Vol. 28,2 (1912), entre las páginas 153-154 /
Photo scanned from the German journal 'Reclams Universum' Vol. 28.2 (1912), between p. 153/154

Los encargos para obras en el espacio público se redujeron, por lo que Hans Dammann se unió a un taller de arte en el cementerio en Plauen. Creó cerca de 130 monumentos funerarios, incluidos edificios monumentales en el cementerio Kaiser Wilhelm Memorial en Berlín-Charlottenburg y el cementerio Wilmersdorf. En Hamburgo creó cerca de 15 tumbas en el área del cementerio de Ohlsdorf entre 1906 y 1936.
Como obra independiente, el grupo escultórico "Sed" fue presentado al público por Dammann en la Gran Exposición de Arte de Berlín en 1910. A partir de este modelo de 1914, se instaló una fuente en mármol y bronce en el Kaiserjubiläumspark en Bad Homburg. Por este logro el emperador Wilhelm II le otorgó el título de profesor.

"Brunnen der Faune / Fuente de los faunos / Faun Fountain"
(Gliwice, Silesia, Polonia / Poland)‎. Wikimedia Commons

Dado que Hans Dammann era un oficial de la reserva, fue reclutado justo al comienzo de la Primera Guerra Mundial. A las pocas semanas, regresó a casa herido. Amplió el repertorio de sus monumentos funerarios con el tema de la Tumba del soldado. Al igual que con sus monumentos de tumbas civiles, muchos de sus diseños han sido modificados o reutilizados varias veces.
Después de la Primera Guerra Mundial diseñó más monumentos funerarios, hasta que creó casi exclusivamente monumentos de guerra a partir de 1922, de los cuales alrededor de 70 están localizados actualmente. A partir de 1933, y debido a su avanzada edad, sus obras fueron creadas con la colaboración de Heinrich Rochlitz.
Murió en 1942.

"Durstbrunnen / Fuente de la sed / Thirst Fountain", 1910
Fotografiada / photographed c.1913
Kaiserjubiläumspark (Bad Homburg, Alemania / Germany). Bad Homburg der Magistrat der Stadt

Una figura femenina, sentada con las piernas cruzadas, con un cuenco en sus manos levantadas, sobre cuyo borde el agua fluye hacia un recipiente a sus pies, y a su lado dos panteras negras de bronce sedientas. Con este trabajo el escultor berlinés Hans Dammann participó en la gran exposición de arte de su ciudad natal en 1910. En 1914 el ex administrador del distrito Helmut von Brüning, que vivía en Bad Homburg, compró la obra de arte para donarla a la ciudad para el nuevo parque de aniversario dedicado al 25 aniversario del reinado de Guillermo II. Quedó tan cautivado por la obra que nombró a Hans Dammann profesor. Durante la Segunda Guerra Mundial, las panteras de bronce tuvieron que fundirse. En 1979 el escultor de Frankfurt Ramon Batholomä rediseñó las figuras de los animales.

"Durstbrunnen / Fuente de la sed / Thirst Fountain", 1910. Restaurada / restored 1979.
Bad Homburg Tourismus

A female figure, sitting with crossed legs, a bowl in her raised hands, over whose edge water flows into a basin at her feet, and to her side two black bronze thisrty panthers. With his work The Berlin sculptor Hans Dammann participated in the 1910 large art exhibition of his hometown. In 1914, the former district administrator Helmut von Brüning, who lived in Bad Homburg, bought the artwork to donate it to the city for the new anniversary park dedicated to the 25th anniversary of the reign of William II. He was so taken with the thirsty that he appointed Hans Dammann professor. During the Second World War, the bronze panthers had to be melted down. In 1979, the Frankfurt sculptor Ramon Batholomä redesigned the animal figures.

Today, June 16, is the birthday of

Hans Dammann, German sculptor born in 1867 in Proskau, Opole County, Silesia.
He was the son of the professor of veterinary medicine Karl Dammann. In 1877 the family moved to Hanover. After completing his education, he attended the Technische Hochschule Hannover from 1885 to 1888. In October 1888, he moved from there to the Royal Academy of Arts in Berlin. Until April 1895 he there with, among others, Albert Wolff, Ernst Herter, Peter Breuer and Gerhard Janensch. Immediately after his studies, Hans Dammann traveled to Rome.
The same year of his return, he participated in the Great Berlin Art Exhibition. At this annual exhibition he was always represented with at least one work until 1913. From 1895 he worked as a self-employed sculptor. In addition to minor commissioned work he created the Night Watchman Fountain for the marketplace in Linden.

"Grabstätte für die Familie des Hamburger Firmengründers Georg Dralle / 
Sepulcro para la familia del fundador de la Compañía de Hamburgo, Georg Dralle / 
Tomb for the family of the Hamburg company founder Georg Dralle", 1913
Friedhof / Cementerio / Cemetery Ohlsdorf (Hamburgo, Alemania / Hamburg, Germany)‎. Wikimedia Commons

Further commissions for monuments in the public space remained provisionally, so that Hans Dammann joined a workshop for cemetery art in Plauen. He created about 130 grave monuments, including monumental grave buildings on the Kaiser Wilhelm Memorial Cemetery in Berlin-Charlottenburg and the cemetery Wilmersdorf. In Hamburg, Hans Dammann created about 15 tombs in the area of ​​the Ohlsdorf Cemetery between 1906 and 1936.
As a freelance work, the sculpture group "Thirst", the Dammann presented to the public at the Great Berlin Art Exhibition in 1910. After this model 1914 a marble and bronze fountain was set up in the Kaiserjubiläumspark in Bad Homburg. For this achievement Emperor Wilhelm II awarded him the title Professor.

"Aux Morts / A los muertos / To the Dead"
Registrada en la Gran Exposición de Arte de Berlín de 1904 /
Recorded at the Great Berlin Art Exhibition of 1904. Wikimedia Commons

Since Hans Dammann was a reserve officer, he was drafted right at the beginning of the First World War. Within a few weeks, the reserve captain returned home wounded. He expanded the repertoire of his funerary monuments with the subject of the Soldier's Grave. As with his civilian grave monuments, many of his designs have been slightly modified or reused several times.
After the First World War, he designed more funerary monuments, until he created almost exclusively war memorials from 1922, of which about 70 are currently detectable. From 1933 his works were created due to his advanced age, with the collaboration of Heinrich Rochlitz.
He died in 1942.

"Grab / Tumba / Tomb Elsner"‎. Wikimedia Commons
Friedhof / Cementerio / Cemetery Ohlsdorf (Hamburgo, Alemania / Hamburg, Germany)

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